Ainakin oli muistiongelma

blue

Kirjoin jo aiemmin tuonne toisaalle, mutta täällä olikin enemmän aihetta käsittelevä osasto.

Koneeni lyhyesti. P4 2800 HT Northwood, Abit IS7-E

Eli mulla oli 2x256Mb 400MHz DDR muistia, ja olen varmahko että se oli CL2.5. Ostin 2x1Gb lisää saman tyyppistä (400DDR CL2.5), ja halvinta mahdollista. Ne vanhatkin on/oli halvinta mahdollista eli ei eroa siinäkään. Vanhat muistit olivat ohjekirjan mukaisesti paikoissa 1 ja 3, ja asensin uudet niinikään ohjeiden mukaisesti paikkoihin 2 ja 4. Kone käynnistyi ihan normaalisti, ja Windows käynnistyi normaalisti. Kaikki näytti olevan kunnossa ja muistia oli tunnistettu se 2,5Gb niinkuin pitikin, ja kaikki dual channel hommat "enabled". Vajaan tunnin kerkesin tehdä samoja juttuja mitä ennenkin, mutta sitten tuli sininen ruutu jollaista en ole koskaan ennen nähnyt. Siinä oli joitan: "...system has been shut down ... STOP: 0x0000?????????? ähellystä(semmonen todella ruma sininen ruutu) En heti osannut yhdistää ongelmaa muistiin, koska olin asentanut muitakin komponentteja samalla kertaa. Muutaman päivän tutkittuani ei jäänyt muita vaihtoehtoja kuin että vika aiheutuu muisteista. Ja sinistä ruutua esiintyi parin tunnin välein, ja tietyissä tilanteissa aina(jotain tiettyä ohjelmaa ei voinut käyttää ollenkaan), eli jokin selkeä vika koneessa oli.

Sitten ajoin "Microsoft memory diagnostic" ohjelmaa ja testi "Strider6" tuotti joka kerta kaksi virhettä ja aina samanlaisia (jonkin olis ohjelman mukaan pitänyt olla 000000 mutta sai 00ff00). Jossain oli siis vikaa, ja arvelin että mahdollisesti kumpikin uusi muisti aiheutti yhden virheilmoituksen. Ehkä kyseessä siis on jonkinlainen yhteensopivuusongelma. Monia temppuja yritettyäni lopulta(netistä löytämäni vinkin perusteella) säädin BIOSsista CAS-latencyn manuaalisesti 2.5:stä 3:een. Ajoin sen memory diagnostic ohjelman: tällä kertaa ei tullut mitään virheilmoituksia ajettuani testin kolmeen kertaan läpi.

Mutta varsinainen kysymykseni on että mitä oikeastaan sitten tein? Mikä tuo CAS-latency on ymmärrettävästi selitettynä. Sen tiedän , että mitä suurempi se on, sitä hitaampi jokin on. Mutta päinvastoin: järjestelmäni kokonaisuutena aavistuksen nopeutui vaikka tuota latencya nostinkin. Pystyin nimittäin ajamaan saman benchmarkin myös silloin kun kone oikutteli (3dMark03 ja SiSoft Sandra, paitsi sandran "Cache & Memory Benchmark" tuotti sinisen ruudun joka ainoa kerta). Tulos oli myös parempi kuin ennen muistin lisäystä. Samaten järjestelmä nopeutui kun pistin BIOSsin "system BIOS cacheable" ja "video BIOS cacheable" kohtiin "disabled" (vaikka "enabled" pitäis ohjekirjan mukaan olla nopeampi)
Kaikki on siis sitä nopeampaa ja toimivampaa mitä hitaampaa jokin on. :)

Nyt näyttää hyvältä, sillä en saa sinistä ruutua esiin vaikka kuinka yritän tehdä niitä juttuja joista se ennen aina aiheutui. Pitää vielä kokeilla jos sen FSB:n sais hivutettua takasin 215MHz:iin missä se alkujaan ennen mustin lisäystä oli.

Tuskin ostan enää halvinta muistia seuraavalla kertaa.

6

552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • blue

      muistien siirtonopeudetkin(?) ovat paperilla sama 3200 jotain yksikköä

    • pjotr

      Pentium koneet on minulle kyllä hieman oudompia mutta näyttäisi siltä pitkälle samat säädöt löytyvän(emo).
      emo ei sitten tunnistanut muisteja oikein jos asetus oli DRAM TIMING BY SPD vai oliko vanhat manuaali asetukset.
      halvimmat muistit harvoin ovat muuta kuin CL3.
      muisteihinhan nuo virittelijät usein satsaa.
      muisteissa kyllä pätee halvalla ei saa hyvää..
      mikäli noihin esim. kellottelupalstoihin hieman tutustuu.

      tuskin hirveästi FSB nousee jos CPU:DRAM ratio 1:1 vai mikä se nyt noissa Pentiumeissa onkaan.
      muistin laittaminen CPU:ta pienemmäksi tietysti auttaa jos aiot FSB:tä nostaa.
      onko kone sitten nopeampi vai ei,no todennäköisesti vähä kuitenkin.
      ainakin nämä Athlon 64 koneetnopeutuu vaikka muistin lukitsee alemmas.
      joskushan toimii myös paremmin 2:lla kammalla kuin 4:llä.

      tietysti muistin Voltteja voi myös nostaa.
      kireämmät muistin asetukset pitäisi tietysti olla nopeammat.mutta jos ei ollenkaan toimi niin eihän se silloin tietenkään voi olla nopeampi - )
      jotain muistin asetuksista löytyy esim.
      http://www.eniro.fi/query?partnerid=s24&q=memory timings&what=web
      http://www.corsairmemory.com/main/trg-cas.html

      • Erkko

        Aivan. On aika turha odottaa, että halvin mahdollinen muisti kellottuisi. Ihme että toimi jopa 215MHz:llä.

        Peetteri on aivan oikeassa: Kellottelussa kannattaa satsata kalliisiin, takuukellottuviin muisteihin. Niistä perhanoista vaan joutuu maksamaan itsensä kipeäksi.


      • blue

        Kyllä ne muistit ovat kaikki CL2.5 ja emokin ne tunnisti siksi(tunnistaa hitaimman mukaan). Mutta se vissiin vaan on niin, että ne uudet ei toimi CL2.5:llä. Käytännössä ne ovat siis CL3.
        Laitoin nyt(siis eilen) FSB:ksi 215MHz (CPU:DRAM = 1:1) jolloin muistit käy 430MHz ja prosessori 3010MHz, ja kaikki toimii hienosti kaikissa testeissä. Ihan niinkuin ennenkin. Tosin nostin varmuudeksi 0,05V muistien jännitettä.

        Koneen virittely ei ole itse tarkoitus minulle. Enkä ole sitä tehnytkään. Siksi olisi ollut turha panostaa tuplasti kalliimpaan muistiin. Kun ilmajäähdytyksellä ei kovin pitkälle pötkitä. On mulla kuitenkin tavallista tehokkaampi ilmajäähdytys prosessorissa ja näytönohjaimessa (Zalmanin tuotteita: iso kuparisiili tuuletin prosessorissa, ja heatpipe systeemi tuuletin näytönohjaimessa). Prosessori muuten kellottuisi huomattavasti enemmänkin tuolla jäähdyttimellä, mutta ainakin vanhat muistit alkoivat tökkiä yli 215MHz FSB:llä (CPU:DRAM = 1:1) (ei sinisiä ruutuja, mutta windowssissa niitä ohjelmien "Don't send" kaatumisia. En tosin koskaan ole kokeillut jos säätäis sen CPU:DRAM ration vaikka 5:4 ja nostais vaikka vähän jännitettä. Eikö tällöin olisi niin, että jos FSB olisi 230MHz (prosessori 14x230MHz = 3220MHz), niin muistit olisivat 2x184MHz = 368MHz (230/184 = 5/4)? Olisiko se nopeampi kuin 3010MHz ja 430MHz? Ei kai se selviä kuin kokeilemalla, mutta en taida nyt jaksaa alkaa räpeltämään.


      • blue
        blue kirjoitti:

        Kyllä ne muistit ovat kaikki CL2.5 ja emokin ne tunnisti siksi(tunnistaa hitaimman mukaan). Mutta se vissiin vaan on niin, että ne uudet ei toimi CL2.5:llä. Käytännössä ne ovat siis CL3.
        Laitoin nyt(siis eilen) FSB:ksi 215MHz (CPU:DRAM = 1:1) jolloin muistit käy 430MHz ja prosessori 3010MHz, ja kaikki toimii hienosti kaikissa testeissä. Ihan niinkuin ennenkin. Tosin nostin varmuudeksi 0,05V muistien jännitettä.

        Koneen virittely ei ole itse tarkoitus minulle. Enkä ole sitä tehnytkään. Siksi olisi ollut turha panostaa tuplasti kalliimpaan muistiin. Kun ilmajäähdytyksellä ei kovin pitkälle pötkitä. On mulla kuitenkin tavallista tehokkaampi ilmajäähdytys prosessorissa ja näytönohjaimessa (Zalmanin tuotteita: iso kuparisiili tuuletin prosessorissa, ja heatpipe systeemi tuuletin näytönohjaimessa). Prosessori muuten kellottuisi huomattavasti enemmänkin tuolla jäähdyttimellä, mutta ainakin vanhat muistit alkoivat tökkiä yli 215MHz FSB:llä (CPU:DRAM = 1:1) (ei sinisiä ruutuja, mutta windowssissa niitä ohjelmien "Don't send" kaatumisia. En tosin koskaan ole kokeillut jos säätäis sen CPU:DRAM ration vaikka 5:4 ja nostais vaikka vähän jännitettä. Eikö tällöin olisi niin, että jos FSB olisi 230MHz (prosessori 14x230MHz = 3220MHz), niin muistit olisivat 2x184MHz = 368MHz (230/184 = 5/4)? Olisiko se nopeampi kuin 3010MHz ja 430MHz? Ei kai se selviä kuin kokeilemalla, mutta en taida nyt jaksaa alkaa räpeltämään.

        "En tosin koskaan ole kokeillut jos säätäis sen CPU:DRAM ration vaikka 5:4 ja nostais vaikka vähän jännitettä."

        Tarkoitin:

        "....CPU:DRAM ration vaikka 5:4 _TAI_ nostais jännitettä"


      • blue
        blue kirjoitti:

        Kyllä ne muistit ovat kaikki CL2.5 ja emokin ne tunnisti siksi(tunnistaa hitaimman mukaan). Mutta se vissiin vaan on niin, että ne uudet ei toimi CL2.5:llä. Käytännössä ne ovat siis CL3.
        Laitoin nyt(siis eilen) FSB:ksi 215MHz (CPU:DRAM = 1:1) jolloin muistit käy 430MHz ja prosessori 3010MHz, ja kaikki toimii hienosti kaikissa testeissä. Ihan niinkuin ennenkin. Tosin nostin varmuudeksi 0,05V muistien jännitettä.

        Koneen virittely ei ole itse tarkoitus minulle. Enkä ole sitä tehnytkään. Siksi olisi ollut turha panostaa tuplasti kalliimpaan muistiin. Kun ilmajäähdytyksellä ei kovin pitkälle pötkitä. On mulla kuitenkin tavallista tehokkaampi ilmajäähdytys prosessorissa ja näytönohjaimessa (Zalmanin tuotteita: iso kuparisiili tuuletin prosessorissa, ja heatpipe systeemi tuuletin näytönohjaimessa). Prosessori muuten kellottuisi huomattavasti enemmänkin tuolla jäähdyttimellä, mutta ainakin vanhat muistit alkoivat tökkiä yli 215MHz FSB:llä (CPU:DRAM = 1:1) (ei sinisiä ruutuja, mutta windowssissa niitä ohjelmien "Don't send" kaatumisia. En tosin koskaan ole kokeillut jos säätäis sen CPU:DRAM ration vaikka 5:4 ja nostais vaikka vähän jännitettä. Eikö tällöin olisi niin, että jos FSB olisi 230MHz (prosessori 14x230MHz = 3220MHz), niin muistit olisivat 2x184MHz = 368MHz (230/184 = 5/4)? Olisiko se nopeampi kuin 3010MHz ja 430MHz? Ei kai se selviä kuin kokeilemalla, mutta en taida nyt jaksaa alkaa räpeltämään.

        muuten vetänyt tota 230MHz/460MHz (3220MHz) hatusta. Eikä se ole utopiaa. Pari päivää on kone käynyt silläkin taajuudella aikoinaan. Mutta ohjelmat kaatuilivat liian usein(ei jatkuvasti, mutta satunnaisen säännöllisesti; esim 3dMark2003 meni noin joka toinen kerta läpi kaatumatta). Merkittävää oli kuitenkin se, että prosessorin lämmöt eivät nousseet huolestuttavasti. Ei mitenkään huonosti 2800MHz:iin tarkoitetulta prosessorilta. Muistit eivät vaan tykänneet.

        Eroa käytössä en huomannut 2800MHz:n ja 3220MHz:n välillä. Niinpä oli ihan sama mille taajuudelle se sitten asettuu. Alensin sitä 5MHz pykälissä ja jäin konservatiiviselle 215MHz:n taajuudelle. Sillä taajuudella kaikki toimii pomminvarmasti. Tai siis toimi ennen tätä päivitystä. Mutta nyt kaikki näyttää taas toimivan samoin kuin ennenkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 151
      4305
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3904
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2671
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1531
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe