kuinka usein auringonkukkaöljyä..

tuore kissanomistaja

Kuulin, että helokki, auringonkukkaöljy tms. saa turkin kiiltämään sisältämänsä E-vitamiinin johdosta. Eli kuinka usein öljyä annetaan ja kuinka paljon. Tässä auringonkukkaöljyssä näyttäisi olevan E vitamiinia 57mg/100g. Ihmiselle siis ruokalusikallinen on 75% päivän saantisuosituksesta. Lisäksi öljyssä on omega-6:sta 62g/100g ja omega-3:sta 1g/100g.
Miten kissalle annetaan. Ruokalusikallinen, pari viikossa vai miten? Kisu tykkää kyllä öljystä.

7

3325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Milla.MaGia

      Aika ihme jos kisu tykkää siitä öljystä. Minä syötän kultaisellenoutajalleni sellaisen ruokalusikallisen viikossa, ja se on kai suositus, että kissalle varmaan aika paljon vähemmän. Meillä kisut ei syö auringonkukkaöljyä.

      • phoolan

        Mirjam Nummisen www.ipsitilla.fi mukaan helokkiöljy aiheuttaa tulehduksia. Itse käytän sitä vain lääkkeenä kissani munuaisten vajaatoimintaan liittyvissä aivohäiriöissä jotka aiheuttavat sille pahaa hermostollista tärähtelyä.

        Kasviöljyt ovat kissalle huonompia koska kissa on lihansyöjä, eivätkä ne kuulemani mukaan imeydy yhtä hyvin kuin esim kalaöljy, kuten Omega-balans.

        Annostus kannattaa kaikissa öljyissä aina pitää pienenä. Korkeintaan 0,5 ml kissakiloa kohti ja öljyä annetaan vain joka toinen/kolmas päivä.


      • alkup.

        ..pirskatinkin kokonaisena eteen annettuna. Hassua!


      • Tabby
        phoolan kirjoitti:

        Mirjam Nummisen www.ipsitilla.fi mukaan helokkiöljy aiheuttaa tulehduksia. Itse käytän sitä vain lääkkeenä kissani munuaisten vajaatoimintaan liittyvissä aivohäiriöissä jotka aiheuttavat sille pahaa hermostollista tärähtelyä.

        Kasviöljyt ovat kissalle huonompia koska kissa on lihansyöjä, eivätkä ne kuulemani mukaan imeydy yhtä hyvin kuin esim kalaöljy, kuten Omega-balans.

        Annostus kannattaa kaikissa öljyissä aina pitää pienenä. Korkeintaan 0,5 ml kissakiloa kohti ja öljyä annetaan vain joka toinen/kolmas päivä.

        Jep, kasviperäiset öljyt eivät imeydy vaan ainoastaan auttavat karvapalloja kulkemaan suolistossa. Eläinperäiset öljyt (kuten tuo mainitsemasi kalaöljy) sen sijaan imeytyvät ja ovat hyödyllisiä :) Toki kasviperäisetkin öljyt ovat hyödyllisiä juuri tuon karvapallojen kuljetuksen ansiosta.

        Meillä annetaan kissoille oliiviöljyä kerran viikossa ruokaan sekoitettuna pieni lusikallinen :)


      • Anonyymi

        Ihme tai ei, mut kyllä mun Valli tykkää auringonkukka öljystä hulluna. Annan kerran viikossa ihan vaan herkkuna, ehkä teelusikallisen verran. En edes ollu kuullu, et joku antais, mut oli korkista niin kiinnostunu, niin kokeilin maistuuko. Turkki kyllä kiiltää muutenkin, mut tuskin on haittaa? Karvapalloista en tiedä, kun kohta 1,5v nuori kissa ei oo eläissään oksentanut karvapalloa. Herrasta vaan ei lähde karvaa. Harjasta löytyy Maks 4 karvaa😅Kaikki sanoo, et odota kevättä, odota syksyä, niin sitten...😂Ei vaan lähde niin ei lähde


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihme tai ei, mut kyllä mun Valli tykkää auringonkukka öljystä hulluna. Annan kerran viikossa ihan vaan herkkuna, ehkä teelusikallisen verran. En edes ollu kuullu, et joku antais, mut oli korkista niin kiinnostunu, niin kokeilin maistuuko. Turkki kyllä kiiltää muutenkin, mut tuskin on haittaa? Karvapalloista en tiedä, kun kohta 1,5v nuori kissa ei oo eläissään oksentanut karvapalloa. Herrasta vaan ei lähde karvaa. Harjasta löytyy Maks 4 karvaa😅Kaikki sanoo, et odota kevättä, odota syksyä, niin sitten...😂Ei vaan lähde niin ei lähde

        Luin näitä kun mulla pojat niin kovan karvanlähdön kourissa että yökitään kokoajan vaikka kuinka harjaa.. eli Kyllä tulee lähtemään kunhan vanhemmaksi tulee ..pojat nyt 10v. Kivat tämmöset keskustelut mistä voi ideoita hakea tilanteisiin nuiden karvalasten kanssa🙂


    • Anonyymi

      Kissalle voisit antaa joskus rasvaisempaa lihaa. Itse annan välillä raakaruokana rasvaista sikaa. Viljaton Mjau kosteata ruokaa. Lisänä Iams kuivaruoka. On kokeiltu moniakin viljattomia, mutta noita syö. Kiiltää kuin lakattu!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2646
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1991
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe