Kuinka oireilee

jännitysniska?

Eli mietin tässä vain, mitä kaikkia oireita voi jännitysniska saada aikaan tämän niskasäryn lisäksi. Jos kärsit tai olet kärsinyt ko. vaivasta, olisitko niin ystävällinen, että kertoisit vaivoistasi?

130

88790

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helega

      mulla on jatkuvasti niska jumissa. siinä on oireena armottava kipu hartioissa, päänsärky, pahoinvointi, huimaus ja kädet puutuu. Hieroja sanoi mulle että jännitysniska laukeaa lämpötyynyllä. eli apteekis ja jossain ruokakaupoissa on myytävänä vehnätyynyjä sitä käyttää vaikka mikrossa n. 3min. eikä maksa paljon. Akupunktio on toinen keino mikä kuulemma kans on hyvä jännittyneisiin niskoihin. sitä meinaan itsekin kokeilla

      • Sannuli

        Itse olen menossa hoidettavaksi fysioterapiaan kyseisten oireiden vuoksi.
        Itselläni on myös ollut lievää lämpöilyä, ja lääkäri sanoi että TODELLA jumissa hartiat, että ei ihme että oireilee päänsärkynä, huimauksena, valonarkuutena jne. Lämpöilylle ei löytynyt syytä, mutta löysin netistä erään artikkelin, jossa kerrottiin että jos pahasti jumissa voi oireilla myös lämpöilynä...kenelläkään muulla vastaavaa?


      • brankkari

        Sama vika niska jumissa rutisee kun kääntelee päätä, kädet puutuu. Vaikka kuitenkin liikun 5 kert/vk.


      • brankkari kirjoitti:

        Sama vika niska jumissa rutisee kun kääntelee päätä, kädet puutuu. Vaikka kuitenkin liikun 5 kert/vk.

        Ei se että liikut tarkoita ettei vois olla ongelmia niskassa.

        Miten liikut?millainen ryhti? Venyttely pitäisi suorittaa jäykkiin lihaksiin ja sitten vahvistaa pitää heikkoja lihaksia,mutta ei näitä asioita kannata täällä setvittää..Koska ei milloinkaan voi saada kokonaista kuvaa sun tilanteesta. Jos asut helsingissä ja haluat selvittää ongelmaa,niin yhteyttä [email protected]

        Ja jos sulla vielä kädet puutuu,niin eikö kannattais hoitaa ongelmaa? Jokainen kärsii just niin kauan kun itse haluaa!Heti kun teet asialle jotain,niin ongelmat häviää. 3-5krt hierontaa ja ohjausta ja sitten ongelma poissa,mutta se ei pysy poissa ellet sitten hoida ohjeiden mukaisesti.


      • ooooooooooooooooo.)

      • Anonyymi
        Sannuli kirjoitti:

        Itse olen menossa hoidettavaksi fysioterapiaan kyseisten oireiden vuoksi.
        Itselläni on myös ollut lievää lämpöilyä, ja lääkäri sanoi että TODELLA jumissa hartiat, että ei ihme että oireilee päänsärkynä, huimauksena, valonarkuutena jne. Lämpöilylle ei löytynyt syytä, mutta löysin netistä erään artikkelin, jossa kerrottiin että jos pahasti jumissa voi oireilla myös lämpöilynä...kenelläkään muulla vastaavaa?

        Vaikka kommentti hieman myöhässä. Minulla myös lämpöilyä niskakivun yhteydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka kommentti hieman myöhässä. Minulla myös lämpöilyä niskakivun yhteydessä.

        Samoin minulla! Ja yksi lääkäri sanoi että ei se siitä voi johtua, kun kysyin asiasta ja sitten taas toinen sanoi että on mahdollista että johtuu niskoista…. Ota näistä nyt sitten selvää!


    • faktaa, ei fiktiota

      ***alla ote tension neckiin liittyvistä oireista ja syistä. Huom! KEVYT hieronta voi auttaa oireisiin, kuten akupunktio sekä kiropraktiikka, naprapatia.

      " Tyypillinen yläniskan alueelta lievästä kroonistuneesta C 0-2 segmenttien (jossa C 0:ksi nimitetään kallonpohjaa ja C1 sekä C2 vastaavannimisiä nikamia) lihasten, nivelsiteiden ja pikkunivelten toimintahäiriöstä tullut kipujäykkyysoireilu ilmenee cervicogeenisena päänsärkynä (jota kutsutaan usein yleisnimityksellä "tension neck"), joka tulee usein viime kädessä yläniskan tuntohermoista sähkötys-, puutumis-, puristus- ja päänsärkyoireiluna takaraivolle, ohimolle ja otsalle. Tuntohermot, joista päänsärkyoireilu tulee ovat selkäydinhermojen pieniä ns. dorsaaliramuksia eli taaksepäin suuntautuvia hermohaaroja, jotka hermottavat myös nikamien pikkuniveliä. Kyse lähinnä C 2 selkäydinhermon dorsaaliramus eli nervus occipitalis major, ehkä osin C 3 selkäydinhermon dorsaaliramus ja C 2-3 selkäydinhermojen ventraaliramukset cervicaalisen plexuksen kautta ( eli nervus occipitalis minor ja nervus auricularis major). C 1-2 nikamasegmenttien perus- ja liike-anatomia poikkeaa muista segmenteistä, joka altistaa nivelsiteiden, lihasten ja pienten nivelten toimintahäiriöille, joista taas em. pääasiassa tuntohermo-oireet seurauksena. Useinmiten yläniskan päänsärkyoireilulle ovat altistamassa em.paikallisyiden lisäksi myös muut alemmat toiminnan häiriöt mm. kaularangan kulumamuutokset sekä ylä-keskiniskasta rintarankaan, lapaan ja kylkiluihin lähtevien lihasten epätasapainot ja kireydet, joiden taustalla voi olla taas th-rangan-thoraxin ja lapa-olka-alueen toiminnan häiriöitä."

      • peloissaan

        Tension neckiä minullekin diagnostisoitiin. Kolmen päivän ajan jatkunut ajoittainen, itseään toistava vihlonta. Tosi Rajuja vihlaisuja, välistä vähän lievempiä "nykimisiä" ja aina samasta paikasta vasemmalta korvan päältä takaraivolta. Buranaa ja Sirdaluddia vetäny ei tunnu auttavan.
        Ennenkin joskus aikoinaan tämänkaltaisia oireita, mut ei lähellekään näin rajuja
        Kokemuksia kaivataan ???


      • pelokas
        peloissaan kirjoitti:

        Tension neckiä minullekin diagnostisoitiin. Kolmen päivän ajan jatkunut ajoittainen, itseään toistava vihlonta. Tosi Rajuja vihlaisuja, välistä vähän lievempiä "nykimisiä" ja aina samasta paikasta vasemmalta korvan päältä takaraivolta. Buranaa ja Sirdaluddia vetäny ei tunnu auttavan.
        Ennenkin joskus aikoinaan tämänkaltaisia oireita, mut ei lähellekään näin rajuja
        Kokemuksia kaivataan ???

        Jäi kirjoittamatta, että kun tulee yskäsy, naurahdus tai joku muu "ylimääräinen " liikahdus se tuntuu kipuna kyseisellä alueella..?


      • DoktorHook
        pelokas kirjoitti:

        Jäi kirjoittamatta, että kun tulee yskäsy, naurahdus tai joku muu "ylimääräinen " liikahdus se tuntuu kipuna kyseisellä alueella..?

        Ehdottaisin lääkärillä käyntiä. Tuo voisi johtua päähän suuntautuvasta paineesta , mutta voi olla hyvin jotakin hermorata oireilua.
        Vaikuttaako liikunta mitenkään asiaan?
        Kokeile myös magnesium terveyspillereitä.

        Pää on arka paikka ja vihlontatuntemukset eivät sovi sinne.
        Tutkituta asia.


      • peloissaan kirjoitti:

        Tension neckiä minullekin diagnostisoitiin. Kolmen päivän ajan jatkunut ajoittainen, itseään toistava vihlonta. Tosi Rajuja vihlaisuja, välistä vähän lievempiä "nykimisiä" ja aina samasta paikasta vasemmalta korvan päältä takaraivolta. Buranaa ja Sirdaluddia vetäny ei tunnu auttavan.
        Ennenkin joskus aikoinaan tämänkaltaisia oireita, mut ei lähellekään näin rajuja
        Kokemuksia kaivataan ???

        Burana ja sirdalud ei hoida itse ongelmaa!
        Lievittää vaan oireita jos sitäkään...jos sul ei tulehdusta,niin miksi söisit buranaa ja sirdalud rentouttaa toki lihaksia,mutta ei auta ryhtiä eikä avaa sun th-rangan ja c-rangan ylimenoalueen jumiutta.

        [email protected]


      • Anonyymi

        Mikä auttaisi vaivaan


      • Anonyymi
        peloissaan kirjoitti:

        Tension neckiä minullekin diagnostisoitiin. Kolmen päivän ajan jatkunut ajoittainen, itseään toistava vihlonta. Tosi Rajuja vihlaisuja, välistä vähän lievempiä "nykimisiä" ja aina samasta paikasta vasemmalta korvan päältä takaraivolta. Buranaa ja Sirdaluddia vetäny ei tunnu auttavan.
        Ennenkin joskus aikoinaan tämänkaltaisia oireita, mut ei lähellekään näin rajuja
        Kokemuksia kaivataan ???

        Mulla on ihan samaa


    • mktl

      Mulla alko "tension neck" oireilu heinäkuussa ollessani lomamatkalla Sveitsissä. Aluksi tuli ikävää pahoinvointia ja myöhemmin illalla ilmeni päänsärkyä (puristava lievähkö särky takaraivossa). Hakeuduin paikalliseen sairaalaan oireiden takia, jossa verikokeista ym testeistä ei löytynyt syitä ongelmaan. Sain reseptin särky- ja pahoinvointilääkeille, jotka auttoivat loman yli Suomeen.

      Suomessa hakeuduin neurologille, joka antoi lähetteen pään magneettikuviin. Päästä ei löytynyt mitään vikaa ja neurologi diagnosoi ongelmani tension neckiksi. Hän huomasi erityisesti kaulani lihasten olevan kovassa krampissa ja ajatteli rinkkojen kannon kuumuuden Sveitsissä johtaneen ongelman laukeamiseen todellisten syiden ollessa kuitenkin mm. huonossa työasennossa.

      Aloin käydä fysioterapiassa ja käyttää rentouttavia lääkkeitä oinä (Amitriptylin). Lääke poisti pääosin pahoinvoinnin ja fysioterapia on parantanut aina oloani, joskin ongelmat eivät ole vieläkään poistuneet.

      Oireita ovat olleet puristava päänsärky takaraivolla, niskan kaulan hartioiden jäykkyys, yläselän kipu (selkänikamien huonoa liikkuvuutta tms.), huimaus, väsymys, huono olo, vatsan oireet (mm. ripuli) sekä käsien ja joskus myös jalkojen puutuminen.

      Usein olen miettinyt, mistä tämä kaikki johtuu. Välillä on ollut parempia aikoja, mutta esim. perjantaina oireet tulivat lähes yhtä kovina kuin taannoin Sveitsissä. Mutta taistelu jatkuu ja aion kokeilla mm. kiropraktikkoa ja akupunktiota ennen pitkää. Onko muilla ihmisillä samankaltaisia kokemuksia tension neckistä ja minkälaista hoitoa olette ongelmiin saaneet?

      • helpottunut

        Itselläni todettiin tension neck aivan hiljattain. Olin mennyt alunperin yleislääkärille käsien ja jalkojen puutumisen ja kokovartalopistelyn, kovan päänsäryn, lihasnykimisten ja huimauksen takia. Ajattelin tietysti sairastuneeni MS:ään, oireethan kuulostavat sinällään varsin huolestuttavilta.

        Kun pääsin neurologin puheille, hän aavisti heti syyn ja tuli yllätyksekseni kokeilemaan kaulaani ja niskaani. Kertoi että tilanne purentalihaksissa (johon kuuluu myös kaula) oli TODELLA paha ja ihmetteli ettei ollut enempää särkyjä. Neurulogi kehoitti hankkimaan purentakiskot yöksi ja antoi lähetteen fysioon.

        Neurologi kertoi että tension neckistä voi johtua mm: pään, niskan, ylähampaiden ja korvien särky, korvien toistuva lukkiutuminen, huimaus, pyörtymiset, "epätodellinen olo", sydämen rytmihäiriöt, keskittymisvaikeudet, vaikeudet kohdistaa katsetta, ylä- ja alaraajojen puutuminen jne. Kertoi myös tavanneensa lukuisia tension neckistä kärsiviä ihmisiä jotka ovat olleet sairaalakierteessä tämän takia: pään alueen kuvauksia ja lumbaalipunktioita puutumisiin ja päänsärkyihin, korvalääkäri korvaongelmiin, silmälääkäri näön ongelmiin, kardiologi rytmihäiriöihin...


      • no nimimerkki
        helpottunut kirjoitti:

        Itselläni todettiin tension neck aivan hiljattain. Olin mennyt alunperin yleislääkärille käsien ja jalkojen puutumisen ja kokovartalopistelyn, kovan päänsäryn, lihasnykimisten ja huimauksen takia. Ajattelin tietysti sairastuneeni MS:ään, oireethan kuulostavat sinällään varsin huolestuttavilta.

        Kun pääsin neurologin puheille, hän aavisti heti syyn ja tuli yllätyksekseni kokeilemaan kaulaani ja niskaani. Kertoi että tilanne purentalihaksissa (johon kuuluu myös kaula) oli TODELLA paha ja ihmetteli ettei ollut enempää särkyjä. Neurulogi kehoitti hankkimaan purentakiskot yöksi ja antoi lähetteen fysioon.

        Neurologi kertoi että tension neckistä voi johtua mm: pään, niskan, ylähampaiden ja korvien särky, korvien toistuva lukkiutuminen, huimaus, pyörtymiset, "epätodellinen olo", sydämen rytmihäiriöt, keskittymisvaikeudet, vaikeudet kohdistaa katsetta, ylä- ja alaraajojen puutuminen jne. Kertoi myös tavanneensa lukuisia tension neckistä kärsiviä ihmisiä jotka ovat olleet sairaalakierteessä tämän takia: pään alueen kuvauksia ja lumbaalipunktioita puutumisiin ja päänsärkyihin, korvalääkäri korvaongelmiin, silmälääkäri näön ongelmiin, kardiologi rytmihäiriöihin...

        Kuvailemasi oireet ja ajatuksen juoksu on identtinen omani kanssa. Olen kärsinyt 6 kk oireistani, joihin kuuluu

        -korvakipu (kävin korvalääkärillä; ei mitään löytynyt edes TT kuvauksessa)

        -joskus hieman vaikealta tuntuva silmien kohdistaminen aiheuttaen pahoinvointia (kävin silmälääkärissä, ei löytynyt mitään)

        -ajoittaista huimausta, jatkuvaa pätodellista oloa ja väsymystä

        -ensi viikolla on hammaslääkäri, tarkoituksena puhua juurikin yökiskoista
        -neurologijonossa


      • Ihan poikki
        no nimimerkki kirjoitti:

        Kuvailemasi oireet ja ajatuksen juoksu on identtinen omani kanssa. Olen kärsinyt 6 kk oireistani, joihin kuuluu

        -korvakipu (kävin korvalääkärillä; ei mitään löytynyt edes TT kuvauksessa)

        -joskus hieman vaikealta tuntuva silmien kohdistaminen aiheuttaen pahoinvointia (kävin silmälääkärissä, ei löytynyt mitään)

        -ajoittaista huimausta, jatkuvaa pätodellista oloa ja väsymystä

        -ensi viikolla on hammaslääkäri, tarkoituksena puhua juurikin yökiskoista
        -neurologijonossa

        Minulla on myös aivan hirveä olo melkein jatkuvasti. Niskaa ja hartioita särkee. Takaraivoa ja otsaa särkee. Huimaa ja voin pahoin. Kertokaa onko teille ollut apua akupunktiosta tuossa niska ja päänsäryssä. Entä huimauksessa. Vai onko hieronta sittenkin parempi hoitomuoto. Mitä lääkitystä olette käyttäneet huimaukseen ja kiertävään oloon?


      • no nimimerkki
        no nimimerkki kirjoitti:

        Kuvailemasi oireet ja ajatuksen juoksu on identtinen omani kanssa. Olen kärsinyt 6 kk oireistani, joihin kuuluu

        -korvakipu (kävin korvalääkärillä; ei mitään löytynyt edes TT kuvauksessa)

        -joskus hieman vaikealta tuntuva silmien kohdistaminen aiheuttaen pahoinvointia (kävin silmälääkärissä, ei löytynyt mitään)

        -ajoittaista huimausta, jatkuvaa pätodellista oloa ja väsymystä

        -ensi viikolla on hammaslääkäri, tarkoituksena puhua juurikin yökiskoista
        -neurologijonossa

        Eli kerronpa tilannepäivityksen, jos siitä jollekin olisi jotain hyötyä.

        Eli edelleen on samoja ongelmia:
        -lievä korvakipu (toispuolinen)
        -silmien lievä kohdistusongelma
        -ajoittaista huimausta; yleensä esiintyy noin 10 sekuntia kohtauksina kun on mennyt hissillä ylöspäin
        -hammaskipua (toispuolinen); poistatin toisen yläviisaudenhampaan kovan kivun vuoksi. Nyt tämä kipu on sillä alueella taas, mutta tuntuu joskus myös toisella puolella. Auttaa kun yrittää rentouttaa purentalihaksistoa
        -lievää lämpöilyä, 36.5 - 37.3 on normaali lukema

        Pään kuvaus ei paljastanut mitään normaalista poikkeavaa. Nykyisin käyttelen purentakiskoja öisin. Lisäksi kävin kiropraktikolla noin 5 kertaa, ja tuntuu, että yleinen energiataso nousi sen avulla. Akupunktiosta (~7 käyntiä) en kokenut saavani apua.


      • marjatta49
        Ihan poikki kirjoitti:

        Minulla on myös aivan hirveä olo melkein jatkuvasti. Niskaa ja hartioita särkee. Takaraivoa ja otsaa särkee. Huimaa ja voin pahoin. Kertokaa onko teille ollut apua akupunktiosta tuossa niska ja päänsäryssä. Entä huimauksessa. Vai onko hieronta sittenkin parempi hoitomuoto. Mitä lääkitystä olette käyttäneet huimaukseen ja kiertävään oloon?

        Kirjoitustyön tuloksena hankittu ns niskarusetin
        ylikireys, hartiat myöskin jumii. Terv.keskukses
        ta saanut relaksoivia lääkkeitä; ei apua koska
        työmäärä huikea. Nyt vasta 8kk:n kipuilun ja
        oireilun jälkeen sain 1kk.sairaslomaa. Fysiote-
        rapiasta hetkellistä apua, myös akupunktiohoidos-
        ta jonkinlaista helpotusta.
        Katsotaan nyt auttaako totaalinen lepo ja särky-
        lääkityksenä paramax-cod. sekä ice-power.


      • Kintas
        no nimimerkki kirjoitti:

        Eli kerronpa tilannepäivityksen, jos siitä jollekin olisi jotain hyötyä.

        Eli edelleen on samoja ongelmia:
        -lievä korvakipu (toispuolinen)
        -silmien lievä kohdistusongelma
        -ajoittaista huimausta; yleensä esiintyy noin 10 sekuntia kohtauksina kun on mennyt hissillä ylöspäin
        -hammaskipua (toispuolinen); poistatin toisen yläviisaudenhampaan kovan kivun vuoksi. Nyt tämä kipu on sillä alueella taas, mutta tuntuu joskus myös toisella puolella. Auttaa kun yrittää rentouttaa purentalihaksistoa
        -lievää lämpöilyä, 36.5 - 37.3 on normaali lukema

        Pään kuvaus ei paljastanut mitään normaalista poikkeavaa. Nykyisin käyttelen purentakiskoja öisin. Lisäksi kävin kiropraktikolla noin 5 kertaa, ja tuntuu, että yleinen energiataso nousi sen avulla. Akupunktiosta (~7 käyntiä) en kokenut saavani apua.

        Hei!! Ihanaaa!! Mä niin pussaan teitä!

        Mä oon näiden samoken oireiden kanssa luullut, että hulluksihan tässä ollaan tultu. Ei kukaan voi olla viikkotolkulla näin huonovointinen.. ellei ole raskaana. Ja en ole. Mutta en ole aikasemmin osanut yhdistää niskan jumiutta ja huonoa oloa!

        Kiitos!! Miten mä nyt selitän tän lääkärille, että pääsen oikeaan hoitoon?


      • Mettisiili
        Kintas kirjoitti:

        Hei!! Ihanaaa!! Mä niin pussaan teitä!

        Mä oon näiden samoken oireiden kanssa luullut, että hulluksihan tässä ollaan tultu. Ei kukaan voi olla viikkotolkulla näin huonovointinen.. ellei ole raskaana. Ja en ole. Mutta en ole aikasemmin osanut yhdistää niskan jumiutta ja huonoa oloa!

        Kiitos!! Miten mä nyt selitän tän lääkärille, että pääsen oikeaan hoitoon?

        Mullakin on sama diagnoosi. Oireina on ollut voimakkaista vihlaisuja oikealla puolella takaraivolla, pään puutumista, aaltoilevaa ja sykkivää kipua pään eri kohdissa. Huimausta, huonovointisuutta, korvien soimista, ripulia... Olo on kuin oisi kohmeessa :( :P. Lääkäri suositteli ylävartalon lihasten vahvistamista jumpalla.


      • Suikka70
        Ihan poikki kirjoitti:

        Minulla on myös aivan hirveä olo melkein jatkuvasti. Niskaa ja hartioita särkee. Takaraivoa ja otsaa särkee. Huimaa ja voin pahoin. Kertokaa onko teille ollut apua akupunktiosta tuossa niska ja päänsäryssä. Entä huimauksessa. Vai onko hieronta sittenkin parempi hoitomuoto. Mitä lääkitystä olette käyttäneet huimaukseen ja kiertävään oloon?

        Hei kanssakärsijät. Itselläni ollut jännitys niska kymmenisen vuotta. Käyn kerran 4-6 vko:ssa osteopaattisessa hoidossa ja pärjään hyvin ilman särkylääkkeitä. Kädet eivät puudu juurikaan, päänsärkyä ei ole ja pahoinvointi ja huimauskin on 99 % poissa. Jalat eivät puudu enää ollenkaan ja nukkuttua saa hyvin. Mulla toiminut hyvin, suosittelen! Ainoa huono puoli asiassa on, ettei hoitoon saa mitään tukea Kelalta. No mielummin maksan, kun kärsin.


      • vaivanen
        helpottunut kirjoitti:

        Itselläni todettiin tension neck aivan hiljattain. Olin mennyt alunperin yleislääkärille käsien ja jalkojen puutumisen ja kokovartalopistelyn, kovan päänsäryn, lihasnykimisten ja huimauksen takia. Ajattelin tietysti sairastuneeni MS:ään, oireethan kuulostavat sinällään varsin huolestuttavilta.

        Kun pääsin neurologin puheille, hän aavisti heti syyn ja tuli yllätyksekseni kokeilemaan kaulaani ja niskaani. Kertoi että tilanne purentalihaksissa (johon kuuluu myös kaula) oli TODELLA paha ja ihmetteli ettei ollut enempää särkyjä. Neurulogi kehoitti hankkimaan purentakiskot yöksi ja antoi lähetteen fysioon.

        Neurologi kertoi että tension neckistä voi johtua mm: pään, niskan, ylähampaiden ja korvien särky, korvien toistuva lukkiutuminen, huimaus, pyörtymiset, "epätodellinen olo", sydämen rytmihäiriöt, keskittymisvaikeudet, vaikeudet kohdistaa katsetta, ylä- ja alaraajojen puutuminen jne. Kertoi myös tavanneensa lukuisia tension neckistä kärsiviä ihmisiä jotka ovat olleet sairaalakierteessä tämän takia: pään alueen kuvauksia ja lumbaalipunktioita puutumisiin ja päänsärkyihin, korvalääkäri korvaongelmiin, silmälääkäri näön ongelmiin, kardiologi rytmihäiriöihin...

        Minulla on täysin samat oireet kun mitä kuvasit, että neurologi oli kertonut. Minulla on aiemmin (1,5v sitten) diagnosoitu jännitysniska, kävin fyssarilla hieronnoissa jotka auttoivat tosin vaan hetkeksi. Nyt tilanne on ehkä pahempi kuin aikoihin. Olen varannut ajan lääkärille, mutta mietin, olisiko pitänyt sittenkin varata suoraan neurologille...!
        Uusimpana oireena tuli toiseen hauikseen "elohiiri", mutta välillä tuntuu yksittäisiä elohiiriä myös muualla lihaksissa. Mulla myös särkyä noissa purentalihaksissa!

        Hurjaa mitä kaikkea niskan alueen ongelmat voivat aiheuttaa! Mutta haluaisin oikeastaan johonkin pään kuvaukseen...


      • Jumi-Jammi
        vaivanen kirjoitti:

        Minulla on täysin samat oireet kun mitä kuvasit, että neurologi oli kertonut. Minulla on aiemmin (1,5v sitten) diagnosoitu jännitysniska, kävin fyssarilla hieronnoissa jotka auttoivat tosin vaan hetkeksi. Nyt tilanne on ehkä pahempi kuin aikoihin. Olen varannut ajan lääkärille, mutta mietin, olisiko pitänyt sittenkin varata suoraan neurologille...!
        Uusimpana oireena tuli toiseen hauikseen "elohiiri", mutta välillä tuntuu yksittäisiä elohiiriä myös muualla lihaksissa. Mulla myös särkyä noissa purentalihaksissa!

        Hurjaa mitä kaikkea niskan alueen ongelmat voivat aiheuttaa! Mutta haluaisin oikeastaan johonkin pään kuvaukseen...

        Täällä taas yksi niskan jännittäjä lisää ketjuu. Hyvin paljon tuttuja oireita kun lukee tuota ketjua eteenpäin. Edellisen tekstissä oli lisäys elohiirestä, joka on vaivannut myös minua harva se päivä. Joskus se pomppii hauiksessa ja joskus ojentajassa. Lisäksi (kun pääsi vauhtiin) niin pitää mainita, että kylmänsietokyky on heikentynyt oleellisesti. Diureettia popsivana myös varmaan nestetasapainon heittelyt (suolat sun muut) tekevät oman osansa lihaksistossa.


      • muulimulliikka
        Jumi-Jammi kirjoitti:

        Täällä taas yksi niskan jännittäjä lisää ketjuu. Hyvin paljon tuttuja oireita kun lukee tuota ketjua eteenpäin. Edellisen tekstissä oli lisäys elohiirestä, joka on vaivannut myös minua harva se päivä. Joskus se pomppii hauiksessa ja joskus ojentajassa. Lisäksi (kun pääsi vauhtiin) niin pitää mainita, että kylmänsietokyky on heikentynyt oleellisesti. Diureettia popsivana myös varmaan nestetasapainon heittelyt (suolat sun muut) tekevät oman osansa lihaksistossa.

        samat oireet kuin teillää....


      • muulimullikka
        muulimulliikka kirjoitti:

        samat oireet kuin teillää....

        Tässä hieman tarinaa lääkär.eiden ammattitaidosta....
        Kärsin sormien pistelystä ja päänsäryistä viimeisen kaksi vuotta ja kaikki huipentui 2 ja puoli kuukautta sitten siihen että kesken työpäivän sain huimauskohtauksen puhuessani puhelimeen,
        no sen verran se pelästytti että hakeuduin heti siltä paikalta lääkäriin ja ne ottivat mm.sydänfilmin ja verikokeita.. ei mitään löytynyt. Sain sairauslomaa viikon ja kaikki tuntui taas hyvältä ja palasin töihin. Muutaman päivän päästä tuli taas sama huimauskohtaus ja sen mentyä ohi tuli jonkinlaista hengenahdistusta > lääkäriin...kaksiviikkoa lomaa ja masennuslääkkeet käyttöön, epäiltiin paniikkikohtausta. söin niitä lääkkeitä kaksi kk ja koko sen ajan olin sairauslomalla koska lääkkeen sivuoireet tekivät minut lähes hulluksi, AIVAN KAUHEITA MYRKKYJÄ!! Nyt olen ne lopettanut ja olen jonossa neurologille, oli todella huojentavaa lukea näitä teidän kokemuksia koska epäilin itsekin todella vahvasti että nämä huimaukset ja hengenahdistukset johtusivat niskasta ja selästä.
        Valaistakseni hieman taustojani niin olen tehnyt pitkän työrupeaman todella fyysisiä rakennustöitä ja jouduin lopettamaan ne selkävikojen takia, siitä koulun penkille ja opiskelin itseni rak.alan työnjohtajaksi joka kesti 3 vuotta.
        Elikkä raskaista rakennustöistä istuma työhön, sen verran huono yhdistelmä että pamautti selän, niskan ja siis koko hoidon niin jumiin että fysioterapeutti sanoi että selkäranka on kuin kipsin sisällä.
        Tulipa paljon taas tekstiä ; )
        Tuntuu että lääkärit eivät tiedä näistä niska/selkä jutuista kovinkaan paljoa, minullekin tosiaan lyötiin vaan mömmöt käteen ja sanottiin melkein että mene siitä kotio vapiseen.


      • Pain.
        Jumi-Jammi kirjoitti:

        Täällä taas yksi niskan jännittäjä lisää ketjuu. Hyvin paljon tuttuja oireita kun lukee tuota ketjua eteenpäin. Edellisen tekstissä oli lisäys elohiirestä, joka on vaivannut myös minua harva se päivä. Joskus se pomppii hauiksessa ja joskus ojentajassa. Lisäksi (kun pääsi vauhtiin) niin pitää mainita, että kylmänsietokyky on heikentynyt oleellisesti. Diureettia popsivana myös varmaan nestetasapainon heittelyt (suolat sun muut) tekevät oman osansa lihaksistossa.

        Käyn Fysioterapiassa Migreeni/Jännityspäänsärkyä löytyy. Kauanko täytyy fysioterapialla oikein käydä, että jatkuva päänsärky loppuisi? itse olen käynyt vasta pari kertaa ja nyt hän haluaa lopettaa, vaikka sanoin, ettei särkyni ole minnekkään hävinnyt. Tällä tavallako sitä sitten toimitaan yleensäkkin..?


      • Pain.
        Pain. kirjoitti:

        Käyn Fysioterapiassa Migreeni/Jännityspäänsärkyä löytyy. Kauanko täytyy fysioterapialla oikein käydä, että jatkuva päänsärky loppuisi? itse olen käynyt vasta pari kertaa ja nyt hän haluaa lopettaa, vaikka sanoin, ettei särkyni ole minnekkään hävinnyt. Tällä tavallako sitä sitten toimitaan yleensäkkin..?

        Koska sen hän tietää, että tulee ylirentofiilis aina sen jälkeen kun käyn sielä hoidoissa, mutta kun en muistanut, että tuliko päänsärkyä myöhemmin sen jälkeen?, niin sain kuulla, että turha sitten käydä, jos ei ole hyötyä.

        Sitä mä täs ny ihmettelen, et riittääkö muka pari kertaan venyttelyhoidot/jumppa..? ei mulla ainakaan useampaan tuntiin särkeny päätä hoidon jälkeen (sen unohdin mainita), mutta en vaa muista, et särkikö sen useamman tunnin jälkeen..

        Menee päivissä ja jatkuvissa säryissä niin sekaisin, ettei ole ihme, että muistiki tökkii.. :(

        No kai se on sit olla käymättä ja kokeilla lihasrelaxanttei.


      • ...
        Pain. kirjoitti:

        Koska sen hän tietää, että tulee ylirentofiilis aina sen jälkeen kun käyn sielä hoidoissa, mutta kun en muistanut, että tuliko päänsärkyä myöhemmin sen jälkeen?, niin sain kuulla, että turha sitten käydä, jos ei ole hyötyä.

        Sitä mä täs ny ihmettelen, et riittääkö muka pari kertaan venyttelyhoidot/jumppa..? ei mulla ainakaan useampaan tuntiin särkeny päätä hoidon jälkeen (sen unohdin mainita), mutta en vaa muista, et särkikö sen useamman tunnin jälkeen..

        Menee päivissä ja jatkuvissa säryissä niin sekaisin, ettei ole ihme, että muistiki tökkii.. :(

        No kai se on sit olla käymättä ja kokeilla lihasrelaxanttei.

        kiputila aiheuttaa, ettei pysty liikkumaan, vähän kuin suonenveto. Johtuu iästäkin, mutta kokeilkaa villaliiviä, on muustakin kyse kuin lihasjännityksestä. Minulla ainakin loppui tämä vaiva, kun aloin suojata hartiat.


      • Pain. kirjoitti:

        Käyn Fysioterapiassa Migreeni/Jännityspäänsärkyä löytyy. Kauanko täytyy fysioterapialla oikein käydä, että jatkuva päänsärky loppuisi? itse olen käynyt vasta pari kertaa ja nyt hän haluaa lopettaa, vaikka sanoin, ettei särkyni ole minnekkään hävinnyt. Tällä tavallako sitä sitten toimitaan yleensäkkin..?

        Ei tuota voi varmuudella sanoa kuinka kauan sun pitää käydä.

        Mut ihmettelen kyllä jos ei mitään tuloksia 3 kerran jälkeen! Yleensä se kyl tarkoittaa ettei hoideta oikein tai sit todella vaikea ongelma..yleensä kun ityse hoitanut niin jatkuva päänsärky häviää yhdellä kerralla ja viimeistään 3 kerran jälkeen,mutta tämä ei tietty tarkoita et koko ongelma poissa!

        Jos siihen lopettaa,niin tulee nopeesti takaisin.
        Eli hierontaja mobilisaatiota omia kotiliikkeitä ja sillä se lähtee.


      • lääkeherkkä koekan.
        helpottunut kirjoitti:

        Itselläni todettiin tension neck aivan hiljattain. Olin mennyt alunperin yleislääkärille käsien ja jalkojen puutumisen ja kokovartalopistelyn, kovan päänsäryn, lihasnykimisten ja huimauksen takia. Ajattelin tietysti sairastuneeni MS:ään, oireethan kuulostavat sinällään varsin huolestuttavilta.

        Kun pääsin neurologin puheille, hän aavisti heti syyn ja tuli yllätyksekseni kokeilemaan kaulaani ja niskaani. Kertoi että tilanne purentalihaksissa (johon kuuluu myös kaula) oli TODELLA paha ja ihmetteli ettei ollut enempää särkyjä. Neurulogi kehoitti hankkimaan purentakiskot yöksi ja antoi lähetteen fysioon.

        Neurologi kertoi että tension neckistä voi johtua mm: pään, niskan, ylähampaiden ja korvien särky, korvien toistuva lukkiutuminen, huimaus, pyörtymiset, "epätodellinen olo", sydämen rytmihäiriöt, keskittymisvaikeudet, vaikeudet kohdistaa katsetta, ylä- ja alaraajojen puutuminen jne. Kertoi myös tavanneensa lukuisia tension neckistä kärsiviä ihmisiä jotka ovat olleet sairaalakierteessä tämän takia: pään alueen kuvauksia ja lumbaalipunktioita puutumisiin ja päänsärkyihin, korvalääkäri korvaongelmiin, silmälääkäri näön ongelmiin, kardiologi rytmihäiriöihin...

        Gynekologi määräsi 1983 keltarauhashormonia PMS:ään. Siitä seurasi em. kirjoittajan kaltaisia rajuja oireita - "automaattisen hermoston tasapainohäiriö" sisätautil´ääkärin mukaan - ja myös jalkasärkyjä l. laskimotukoksia. 10 vuoden piina päättyi kun lopetin hormonin, e-pillerit aiheuttivat 70-luvun alussa samantapaista ja myös laskimovaivoja. Kaikkea mitä lääkkeeksi määrätään, ei kannata uskoa oikeaksi hoidoksi.


    • pönkkä niska

      kipu tulee pikku hiljaa ja yltyy tosi kovaksi säryksi niskassa ja kallonpohjan lihaksissa ja takaraivolla. Myös hartiat ja lapaluitten väli on jumissa. Kipu on vähän niin kuin migreenissä, mutta ei ole sitä kuitenkaan.
      Jos ottaa panacodia reilusti (pari pilleriä) ajoissa kun ekat oireet kohtauksesta tulossa, sen kestää paremmin. Lääkäri määräsi (vihdoinkin todella pätevä ja ammattitaitoinen lääkäri) minulle tension necciin lääkkeen nimeltään klotriptyl mite. se otetaan iltaisin, ja se on vähentänyt tension neck -kohtaukset lähes nolliin.

      • kärsivä

        Mulla alkoi niskat oireileen pari kuukauuta sitten vuosien tauon jälkeen.
        Oireina mm, jatkuvaa keinuttavaa huimausta, päässä paineen tunnetta, käsien vapinaa, "sisäistä värinää", käsien ja jalkojen pistelyä ja epätodellista oloa.
        olen käynyt fysioterapiassa jonkun aikaa ja nyt alkaa oireet helpottamaan. vielä välillä on päässä outo tunne.
        Oireet on tosi ikäviä ja saavat aikaan myös ahdistusta,kun pelkää sairastavansa vaikka mitä vakavaa sairautta.
        nyt vaan pitää muistaa venytellä ja olla stressaamasta asioita niin kai taas voiton puolelle päästään.


      • Pain.
        kärsivä kirjoitti:

        Mulla alkoi niskat oireileen pari kuukauuta sitten vuosien tauon jälkeen.
        Oireina mm, jatkuvaa keinuttavaa huimausta, päässä paineen tunnetta, käsien vapinaa, "sisäistä värinää", käsien ja jalkojen pistelyä ja epätodellista oloa.
        olen käynyt fysioterapiassa jonkun aikaa ja nyt alkaa oireet helpottamaan. vielä välillä on päässä outo tunne.
        Oireet on tosi ikäviä ja saavat aikaan myös ahdistusta,kun pelkää sairastavansa vaikka mitä vakavaa sairautta.
        nyt vaan pitää muistaa venytellä ja olla stressaamasta asioita niin kai taas voiton puolelle päästään.

        Fysioterapiassa? siis mulla tulee aina hyvä olo, kun olen käynyt siellä, mut säryt eivät ole poistunu ja tää sano mulle, et turha käydä jos ei hyötyä.. ni ei se must meinaa sitä, et pari käyntii pitäis olla jo hyödyks.

        Ni kertokaa vinkkei esim. tehokkait lääkkeit, jolla voin edesauttaa tätä tilannetta, ku en varmaa käy tolla enää. Sit toisekseen meitsi o nuori nainen ja tää fysioterapeutti o mies, et seki jo vaikuttaa siihen, et olen välillä vähä jännittyny hoidon aikana, koska tulee epämukava olo.

        Oma periaate on se, et naisella kandee olla hoitajana nainen, eikä missään nimessä mies.


      • kärsivä
        Pain. kirjoitti:

        Fysioterapiassa? siis mulla tulee aina hyvä olo, kun olen käynyt siellä, mut säryt eivät ole poistunu ja tää sano mulle, et turha käydä jos ei hyötyä.. ni ei se must meinaa sitä, et pari käyntii pitäis olla jo hyödyks.

        Ni kertokaa vinkkei esim. tehokkait lääkkeit, jolla voin edesauttaa tätä tilannetta, ku en varmaa käy tolla enää. Sit toisekseen meitsi o nuori nainen ja tää fysioterapeutti o mies, et seki jo vaikuttaa siihen, et olen välillä vähä jännittyny hoidon aikana, koska tulee epämukava olo.

        Oma periaate on se, et naisella kandee olla hoitajana nainen, eikä missään nimessä mies.

        mä kävin 7 kertaa ennenkun alkoi helpottamaan. jos paikat on topsi jumissa niin ei niitä kerralla avata.
        Itse myös kovasti aloin venyttelemään.
        Mulla ei särkyjä oikeestaan ole.
        Mulla on hoitajana nainen ja se tekee kyllä hyvää työtä. vielä pitää käydä 3 kertaa fysiossa jotta paikat saadaan kunnolla auki.


      • muulimullikka
        kärsivä kirjoitti:

        mä kävin 7 kertaa ennenkun alkoi helpottamaan. jos paikat on topsi jumissa niin ei niitä kerralla avata.
        Itse myös kovasti aloin venyttelemään.
        Mulla ei särkyjä oikeestaan ole.
        Mulla on hoitajana nainen ja se tekee kyllä hyvää työtä. vielä pitää käydä 3 kertaa fysiossa jotta paikat saadaan kunnolla auki.

        ...


      • muulimullikka
        muulimullikka kirjoitti:

        ...

        Moi,
        Tuossa aikaisemmin kirjoittelin että olen neurologille jonossa ja niinhän minullekin sitten diagnosoitiin jännitysniska. Lääkkeeksi sain Klotriptyl mite nimistä lääkettä ja kyllä unen saanti ainakin helpottui kun tuntuivat olevan hieman hakusessa.
        Olen nyt syönyt viikon lääkettä ( 1/2 tbl ) ja fysikaalisessa olen käynyt viimeisen kk aikana 7 kertaa, huimaus on hieman... sanotaanko lieventynyt, laimentunut olisi ehkä parempi ilmaisu mutta niskat ovat tulleet aremmiksi ehkä tuon fysikaalsiten käsittelyjen jälkeen, ikäänkuin pintalihakset niskasta jo olisivat hieman jo auenneet ja syvemmät lihakset jotka käsittääkseni nämä oireet minun tapauksessani aiheuttavat olisivat nyt helpommin "kädenulottuvilla". Kun painelen juuri niitä syviä niskalihaksia tuntuisi aivan kuin siellä olisi "teräsvaijereitä" lihasten sijalla. Päänsärkyä ja huonoaoloa on myös vielä ajoittain. Autolla ajaminen onnistuu nykyään ja silmät eivät ole niin arat enää valolle mitä aikaisemmin mutta vielä kuitenkin houmaan että pitkään paikallaan istumista kannattaa välttää koska se juuri tuntuu aktivoivan tuon huimauksen tunteen. KIRJOITELKA JOS OIREILUT KUULOSTAVAT TUTUILTA JUURI JÄNNITYSNISKA TAPAUKSISSA KOSKA AINAHAN SITÄ PELKÄÄ JOTAIN PAHEMPAA VAIKKA LÄÄKÄRIT SANOISIVAT MITÄ! KOTONAKAAN EI VIITSISI KOKOAJAN NÄISTÄ JAUHAA KUN EIVÄT TAIDA OIKEIN AINA YMMÄRTÄÄ NÄITÄ OIREITA.

        KIITOKSET JO ETUKÄTEEN!!


      • kenkkua
        muulimullikka kirjoitti:

        Moi,
        Tuossa aikaisemmin kirjoittelin että olen neurologille jonossa ja niinhän minullekin sitten diagnosoitiin jännitysniska. Lääkkeeksi sain Klotriptyl mite nimistä lääkettä ja kyllä unen saanti ainakin helpottui kun tuntuivat olevan hieman hakusessa.
        Olen nyt syönyt viikon lääkettä ( 1/2 tbl ) ja fysikaalisessa olen käynyt viimeisen kk aikana 7 kertaa, huimaus on hieman... sanotaanko lieventynyt, laimentunut olisi ehkä parempi ilmaisu mutta niskat ovat tulleet aremmiksi ehkä tuon fysikaalsiten käsittelyjen jälkeen, ikäänkuin pintalihakset niskasta jo olisivat hieman jo auenneet ja syvemmät lihakset jotka käsittääkseni nämä oireet minun tapauksessani aiheuttavat olisivat nyt helpommin "kädenulottuvilla". Kun painelen juuri niitä syviä niskalihaksia tuntuisi aivan kuin siellä olisi "teräsvaijereitä" lihasten sijalla. Päänsärkyä ja huonoaoloa on myös vielä ajoittain. Autolla ajaminen onnistuu nykyään ja silmät eivät ole niin arat enää valolle mitä aikaisemmin mutta vielä kuitenkin houmaan että pitkään paikallaan istumista kannattaa välttää koska se juuri tuntuu aktivoivan tuon huimauksen tunteen. KIRJOITELKA JOS OIREILUT KUULOSTAVAT TUTUILTA JUURI JÄNNITYSNISKA TAPAUKSISSA KOSKA AINAHAN SITÄ PELKÄÄ JOTAIN PAHEMPAA VAIKKA LÄÄKÄRIT SANOISIVAT MITÄ! KOTONAKAAN EI VIITSISI KOKOAJAN NÄISTÄ JAUHAA KUN EIVÄT TAIDA OIKEIN AINA YMMÄRTÄÄ NÄITÄ OIREITA.

        KIITOKSET JO ETUKÄTEEN!!

        huimausta, väsymystä, puutumista, kuristavaa tunnetta kurkussa, harvemmin särkyä, "ihmeellistä " sairasta oloa, keskittymiskyvyn puutetta, koko ajan kiristävä/jomottava tunne yläselässä/hartioissa. Huimauksesta olen kärsinyt jo noin 20 vuotta, on käyty neurologilla, lääkärissä useampaan kertaan mutta aina todettu johtuvan jännitysniskasta ( viimeksi epäiltiin myös paniikkihäiriötä mutta keskusteltuani lääkärin kanssa totesi että siitä ei ole kyse ) Huimaukset ovat tosi ilkeitä. välillä oli jo aika pahojakin kohtauksia, kylmä hiki nousi pintaan, ihan vähää vaille ettei taju lähtenyt kokonaan, sen jälkeen heti vatsa sekaisin ( ripuli ), sinä päivänäpä ei sitten tehdäkkään mitään. Saattaa tulla ihan missä vaan, mielestäni ei yleensä liity mihinkään erityiseen esim. pään kääntämiseen ( joskus liittyy ). Hierojalla käyn 3 - 4 vkon välein ja suht hyvin pysyy tai en tiedä miten paha olisi jos en kävisi. Kyllä vieläkin mietin huimauspäivinä että voiko tosiaan johtua pelkästään jännitysniskasta kaikki oireet...


      • muulimullikka
        kenkkua kirjoitti:

        huimausta, väsymystä, puutumista, kuristavaa tunnetta kurkussa, harvemmin särkyä, "ihmeellistä " sairasta oloa, keskittymiskyvyn puutetta, koko ajan kiristävä/jomottava tunne yläselässä/hartioissa. Huimauksesta olen kärsinyt jo noin 20 vuotta, on käyty neurologilla, lääkärissä useampaan kertaan mutta aina todettu johtuvan jännitysniskasta ( viimeksi epäiltiin myös paniikkihäiriötä mutta keskusteltuani lääkärin kanssa totesi että siitä ei ole kyse ) Huimaukset ovat tosi ilkeitä. välillä oli jo aika pahojakin kohtauksia, kylmä hiki nousi pintaan, ihan vähää vaille ettei taju lähtenyt kokonaan, sen jälkeen heti vatsa sekaisin ( ripuli ), sinä päivänäpä ei sitten tehdäkkään mitään. Saattaa tulla ihan missä vaan, mielestäni ei yleensä liity mihinkään erityiseen esim. pään kääntämiseen ( joskus liittyy ). Hierojalla käyn 3 - 4 vkon välein ja suht hyvin pysyy tai en tiedä miten paha olisi jos en kävisi. Kyllä vieläkin mietin huimauspäivinä että voiko tosiaan johtua pelkästään jännitysniskasta kaikki oireet...

        Syötkö esim. relaksantteja jännitysniskaasi ja jos syöt niin mitä ja onko apua


      • kypsä kaikkeen
        kenkkua kirjoitti:

        huimausta, väsymystä, puutumista, kuristavaa tunnetta kurkussa, harvemmin särkyä, "ihmeellistä " sairasta oloa, keskittymiskyvyn puutetta, koko ajan kiristävä/jomottava tunne yläselässä/hartioissa. Huimauksesta olen kärsinyt jo noin 20 vuotta, on käyty neurologilla, lääkärissä useampaan kertaan mutta aina todettu johtuvan jännitysniskasta ( viimeksi epäiltiin myös paniikkihäiriötä mutta keskusteltuani lääkärin kanssa totesi että siitä ei ole kyse ) Huimaukset ovat tosi ilkeitä. välillä oli jo aika pahojakin kohtauksia, kylmä hiki nousi pintaan, ihan vähää vaille ettei taju lähtenyt kokonaan, sen jälkeen heti vatsa sekaisin ( ripuli ), sinä päivänäpä ei sitten tehdäkkään mitään. Saattaa tulla ihan missä vaan, mielestäni ei yleensä liity mihinkään erityiseen esim. pään kääntämiseen ( joskus liittyy ). Hierojalla käyn 3 - 4 vkon välein ja suht hyvin pysyy tai en tiedä miten paha olisi jos en kävisi. Kyllä vieläkin mietin huimauspäivinä että voiko tosiaan johtua pelkästään jännitysniskasta kaikki oireet...

        hei!
        Samanlaisilta tuntuvat olevan usealla tällä palstalla oireilut. Minulla myös päätetyö ja vielä kotonakin joudun olemaan tietokoneella kyllä--ja taas huimausta pahanoloa ja yleistä vähän paniikkia että voiko tosiaan niskoista ja hartioista johtua huimaus. Henkisesti todella raskasta. Olen nyt taas menossa osteopaatille mutta kun on jo ruvennut jännittämään sinnekin meno,
        koska en saa usein sielläkään itseäni "rennoksi" ja jos jäykkänä siinä olet tulee vielä paskempi olo ja osteopaattikaan ei saa työtään tehdä hyvin...kunnes sitten lopulta ainakin tähäm asti olen saanut itseni loppujen lopuksi rennoksi---tämä kyllä rassaa ihan mielenterveyttä-


      • jumitus

        Sain itse aikoinaan samaa lääkettä ja se tepsikin kyllä aika hyvin mutta olin aika lailla päästäni sekaisin. Olo oli kuin hidastetussa filmissä. Lopetin sen käyttämisen koska en kokenut oloani turvalliseksi mm. auton rattiin. Mutta tepsi kyllä. Otin pahimpiin kohtauksiin silloin tällöin kun tiesin ettei tarvinnut lähteä minnekään.


    • Jumi Jami

      Mulla meni vuoden verran panacodia lähes päivittäin 4-6 tabua, tuhansia litroja lämmintä vettä suihkussa, satoja työtunteja, lukuisia yöunia ja parisuhdekin kärsi. Pahimmillaan asiat oli kun ei halunnut lähteä enää kotoaan pois kun pelkäsin huimaus-, sekavuus- ja kipukohtauksia. Joskus pystyi olemaan vain jos pidin päätä vasemmalle kallistettuna. Muuten alkoi pyörimään niin pahasti että piti äkkiä mennä istumaan tai ottaa jstn kiinni. Inhottavia oireita on ollut myös outo "säteilevä" korvan vingunta. Itseasiassa sitä vinguntaa ei oikein edes kuullut mutta fyysinen tunne oli karmea kun tuntui että puoli päätä on kuin jossain säteilytyksessä, puristusta ja muuta outoa lisäksi.

      Nyt on jumppakeppi ollut suht ahkerassa käytössä sekä lääkäriltä saatu venyttelyohje. Oireet on lähestulkoon pois. Ja säästin paljon rahaa kun voi jättää lääkkeet pois eikä tarvii käydä eri hoidoissa.

      • Viola21

        Kuulostaako nää teistä siltä että mulla olis jännitysniska?

        - Niska/hartia/yläselkä aivan jumissa
        - Ajatus takkuaa, muistivaikeuksia
        - Epätodellinen olo lähes koko ajan
        - Jatkuva päänsärky, edes lääkkeet ei auta
        - Paniikkikohtaukset, ahdistus, kuolemanpelko
        - Huimaus
        - Hampaiden särkeminen
        - Hetkelliset näkövaikeudet


      • muulimullikka
        Viola21 kirjoitti:

        Kuulostaako nää teistä siltä että mulla olis jännitysniska?

        - Niska/hartia/yläselkä aivan jumissa
        - Ajatus takkuaa, muistivaikeuksia
        - Epätodellinen olo lähes koko ajan
        - Jatkuva päänsärky, edes lääkkeet ei auta
        - Paniikkikohtaukset, ahdistus, kuolemanpelko
        - Huimaus
        - Hampaiden särkeminen
        - Hetkelliset näkövaikeudet

        Kuulostaa niin tutulta että kyllä epäilen vahvasti että niskaperäisiä juttuja on.
        Itsellä lähes kaikki samat oireet ollut vaivana ja diagnoosiksi selvisi jännitysniska, lääkkeet, fysiot yms tuli kokeiltua ja vasta oikeanlaiset jumppaohjeet veivät oireet pois. Venyttely oikeaoppisesti tuntuu olevan parasta lääkettä, pari viikkoa kun olet ilman venyttelyä ja jumppaa niin oireet palaa helposti, taitaa olla lopunikäinen vaiva. Toivottavasti saat vaivoihisi apua, TSEMPPIÄ!!!


      • Viola21
        muulimullikka kirjoitti:

        Kuulostaa niin tutulta että kyllä epäilen vahvasti että niskaperäisiä juttuja on.
        Itsellä lähes kaikki samat oireet ollut vaivana ja diagnoosiksi selvisi jännitysniska, lääkkeet, fysiot yms tuli kokeiltua ja vasta oikeanlaiset jumppaohjeet veivät oireet pois. Venyttely oikeaoppisesti tuntuu olevan parasta lääkettä, pari viikkoa kun olet ilman venyttelyä ja jumppaa niin oireet palaa helposti, taitaa olla lopunikäinen vaiva. Toivottavasti saat vaivoihisi apua, TSEMPPIÄ!!!

        Kiitos!

        Käväisin lääkärillä ja diagnoosina tosiaan jännitysniska. Mut eipä se lääkäri sen suuremmin tutkinut, alle 5min. mua siellä piti. Lääkkeeksi Buranaa ja Panacodia lähete fysioterapeutille.

        Pahinta on nää epätodelliset olotilat ja ahdistunut olo. Ihan kuin eläisi jossain omassa kuplassaan ja vähän väliä kaikki tuntuu jotenkin.. kummalliselta. Kai se sitten vaan on sitä kun lihakset on niin jumissa ettei veri kierrä päähän? Hammassärky mulla on vähentynyt merkittävästi, kuten myös päänsärky.

        Millaista venyttelyä ja jumppausta suosittelisit? :-)


      • muulimullikka
        Viola21 kirjoitti:

        Kiitos!

        Käväisin lääkärillä ja diagnoosina tosiaan jännitysniska. Mut eipä se lääkäri sen suuremmin tutkinut, alle 5min. mua siellä piti. Lääkkeeksi Buranaa ja Panacodia lähete fysioterapeutille.

        Pahinta on nää epätodelliset olotilat ja ahdistunut olo. Ihan kuin eläisi jossain omassa kuplassaan ja vähän väliä kaikki tuntuu jotenkin.. kummalliselta. Kai se sitten vaan on sitä kun lihakset on niin jumissa ettei veri kierrä päähän? Hammassärky mulla on vähentynyt merkittävästi, kuten myös päänsärky.

        Millaista venyttelyä ja jumppausta suosittelisit? :-)

        Heips!

        Minulla auttoi semmoinen venyttely että laittaa kädet selän takana yhteen ja venyttää siitä alaspäin 10-15 s. sarjoja ja muistaa pitää samalla ryhdin suorana, kyseinen venytys on minulla auttanut tod. paljon. Pari muutakin venytysliikettä on mutta en osaa kyllä näin tekstimuodossa oikein niitä kuvailla, kun pääset fysioon niin todennäköisesti sieltä saat hyviä ja toimivia ohjeita ! :)


      • muulimullikka
        Viola21 kirjoitti:

        Kiitos!

        Käväisin lääkärillä ja diagnoosina tosiaan jännitysniska. Mut eipä se lääkäri sen suuremmin tutkinut, alle 5min. mua siellä piti. Lääkkeeksi Buranaa ja Panacodia lähete fysioterapeutille.

        Pahinta on nää epätodelliset olotilat ja ahdistunut olo. Ihan kuin eläisi jossain omassa kuplassaan ja vähän väliä kaikki tuntuu jotenkin.. kummalliselta. Kai se sitten vaan on sitä kun lihakset on niin jumissa ettei veri kierrä päähän? Hammassärky mulla on vähentynyt merkittävästi, kuten myös päänsärky.

        Millaista venyttelyä ja jumppausta suosittelisit? :-)

        .... ja toki täytyy muistaa että myös stressi aiheuttaa lihaskireyksiä joten ei kannata turhia murehtia, itse olen ainakin ns. jännittäjä tyyppi....


      • thex75
        muulimullikka kirjoitti:

        .... ja toki täytyy muistaa että myös stressi aiheuttaa lihaskireyksiä joten ei kannata turhia murehtia, itse olen ainakin ns. jännittäjä tyyppi....

        Moikka kaikille,

        En tiedä onko ketju jo loppunut kokonaan , mutta luin kaikkien tarinat ja kertomukset olotiloista ja olipa lohdullista. Tottakai sitä toivoo kaikille paranemista ja kaikkea hyvää, mutta kiva lukea ettei kuitenkaan ole yksin näiden ongelmien kanssa. Itsellä myös ollut nyt kaksi vuotta huimausta, pahoin vointia ja se on ilmeisesti kehittänyt myös paniikkihäiriön. En pysty menemään oikein minnekkään edes kauppaan tai muualle julkisille paikoille kun alkaa ahdistamaan ja meinaa taju lähteä. Nämä alkoivat vasta siis kun olin vuoden kärsinyt jo huimauksesta ym...
        Olen myös käynyt magneettikuvissa päästä ja niskasta tuloksetta...tietty.

        Toivottavasti edes osa Teistä on saanut apua tai edes helpotusta oloonsa. Itsellä tämä on vaikuttanut aivan kaikkeen ystäviin,perheeseen , työhön...aivan kaikki on kääntynyt päälaelleen. Jos tästä joskus selviän ylös niin aion käyttää aikaani ihmisten auttamiseen tavalla tai toisella. On tämä niin valaiseva kokemus omalla tavallaan ollut. Sitä ei tiedäkään ennenkuin tämän kokee, kuinka hurjasti ihminen voi kärsiä, vaikka päällepäin ei sille näyttäisikään.

        Kaikkea hyvää Teille kaikille ja jaksamista.


      • Noamalgam
        Viola21 kirjoitti:

        Kuulostaako nää teistä siltä että mulla olis jännitysniska?

        - Niska/hartia/yläselkä aivan jumissa
        - Ajatus takkuaa, muistivaikeuksia
        - Epätodellinen olo lähes koko ajan
        - Jatkuva päänsärky, edes lääkkeet ei auta
        - Paniikkikohtaukset, ahdistus, kuolemanpelko
        - Huimaus
        - Hampaiden särkeminen
        - Hetkelliset näkövaikeudet

        Oot niin nuori, ettei sul kai oo enää mitää amalgaamipaikkoja? ---Jos on niin suosittelisin pääsemään niistä eroon bio-hammaslääkärillä, joka antaa ohjeet elohopean poistumisen nopeuttamiseksi elimistöstä ja tekee toimenpiteen niin, ettei sitä sinuun enää kertyisi. Oletko lisäksi laihtunut hiljattain ilman tarkoitusta?
        Elohopea kertyy esim. aivolisäkkeeseen, joka taas vaikuttaa moneen muuhun elimistössä.
        Toki syy voi olla puhtaasti psyykkinenkin jännitys. Itse niska ei mene lukkoon, mutta, ihminen voi jännittää niskansa lukkoon, jostain syystä. Ymmärrätköhän mitä tarkoitan...


      • koul. hieroja
        thex75 kirjoitti:

        Moikka kaikille,

        En tiedä onko ketju jo loppunut kokonaan , mutta luin kaikkien tarinat ja kertomukset olotiloista ja olipa lohdullista. Tottakai sitä toivoo kaikille paranemista ja kaikkea hyvää, mutta kiva lukea ettei kuitenkaan ole yksin näiden ongelmien kanssa. Itsellä myös ollut nyt kaksi vuotta huimausta, pahoin vointia ja se on ilmeisesti kehittänyt myös paniikkihäiriön. En pysty menemään oikein minnekkään edes kauppaan tai muualle julkisille paikoille kun alkaa ahdistamaan ja meinaa taju lähteä. Nämä alkoivat vasta siis kun olin vuoden kärsinyt jo huimauksesta ym...
        Olen myös käynyt magneettikuvissa päästä ja niskasta tuloksetta...tietty.

        Toivottavasti edes osa Teistä on saanut apua tai edes helpotusta oloonsa. Itsellä tämä on vaikuttanut aivan kaikkeen ystäviin,perheeseen , työhön...aivan kaikki on kääntynyt päälaelleen. Jos tästä joskus selviän ylös niin aion käyttää aikaani ihmisten auttamiseen tavalla tai toisella. On tämä niin valaiseva kokemus omalla tavallaan ollut. Sitä ei tiedäkään ennenkuin tämän kokee, kuinka hurjasti ihminen voi kärsiä, vaikka päällepäin ei sille näyttäisikään.

        Kaikkea hyvää Teille kaikille ja jaksamista.

        itselläni vuosia sitten, ja johtuiko sitten kaikesta elohopeasta mitä kroppaani sain ja olin pitänyt vuosia ennenkin. Olin käynyt hammaslääkärissä taajasti, kolmen lapsen odotuksen vuoksi ja aina paikattiin ja paikattiin ja paikattiin. Tuntui, että odotusaika meni paikkaamiseen kaikkien kolmen kohdalla. Sitten tuli yhtäkkiä laihtumista, sydämentykyttelyä kassajonoissa, autolla-ajokammo, mikron välttely, tietokoneen ja tv:n välttely. Löysin sattumalta meidän keittiöstä kuumemittarin elohopeapallukan mikron takaa. Sisko soittaa ja sanoo, että ootko aatellu, et amalgaami voi olla kaiken takana, kun mua oli aina pienenäkin paikkailtu ( 1.lki:lla 10 paikkaa). Menin bio-hammaslääkärille, jolta sain vitamiiniohjeet ennen toimenpidettä ja sitten kaikki amalgaamit poistettiin kerralla ilman että taas olisin hengitellyt elohopeahöyryjä. Hampaat ei muuten sen koommin ole olleet rikki! Ja kaikki muutkin oireet vähentyivät vähitellen.
        Kammottaa ajatus, että kaikki lamput pitää nyt muuttaa energiasäästölampuiksi, kun niissä on elohopeaa! En pidä niistä muutenkaan, kun niiden valo ei ole mukavaa.


    • anoni

      Jännitysniska ollut iso tekijä migreenikohtausten esiintymisissä itselläni, tai näin neurologi arvioinut. Liikunta yhdistettynä vaivaan lähes poikkeuksetta laukaissut kohtauksia. Myös perinteinen päänsärky, esimerkiksi pistävää kipua hengittäessä. Pään verisuonet eivät saa tarpeeksi verta ja tästä johtunee. Käsien puutumista on myös ollut. Itselläni "jäykkyys" levinnyt myös selän alueelle, jolloin sängystä ei aamulla enää päässyt nousemaan. Kiropraktikko ("niksauttaja") auttoi niin hyvin, että kolmen päivän migreenin jälkeen ei n. puoleen vuoteen ollut mitään ongelmia.

      • Tensis

        Jees, ihan samat oireet minullakin, kuin monet täällä jo kertoneet.

        Päivystykseenkin kiikutettu suoraan töistä, kun meinaa taju lähteä. Niskan ja kaulan sekä hartioiden lihakset taas niin krampissa, ettei mitään rajaa. Relaxantit ei muuten ainakaan kaikki auta. Norflex ei jeesaa yhtään, Sirdalud on parempi.

        Hitto, kun piti tämäkin vaiva vielä saada.


      • Jeremantteri
        Tensis kirjoitti:

        Jees, ihan samat oireet minullakin, kuin monet täällä jo kertoneet.

        Päivystykseenkin kiikutettu suoraan töistä, kun meinaa taju lähteä. Niskan ja kaulan sekä hartioiden lihakset taas niin krampissa, ettei mitään rajaa. Relaxantit ei muuten ainakaan kaikki auta. Norflex ei jeesaa yhtään, Sirdalud on parempi.

        Hitto, kun piti tämäkin vaiva vielä saada.

        Käsittämätön vaiva (tai vaivojen yhteenkertymä)! Kyllä kuulosti niin tutulta monien kuvailemat oireet, että oikein hirvittää. Itsellä alkoi vaivat kohta 2kk sitten (joskin samantyyppisiä oireita oli jo 1,5v sitten, meni silloin ohi hiljalleen lepäämällä ja kuntoutumalla kevyellä liikunnalla) ja tässä "lyhyt" vaivojen kaari:

        - Ensin tuli päänsäryt. Niskan - takaraivon välimaastosta lähtevää säteilevää kipua joka säteili yleensä otsan yläpuolelle jommalle kummalle puolelle päätä (yleensä oikealle). Joka päivä "tuikkaukset" ei kuitenkaan tunnu samassa osassa päätä, vaan välillä on pistellyt myös päälaelle ja muihin kohtiin päässä. Sitten tuli lievää pahoinvointia, lievää huimausta, elohiiri oikeassa silmässä (useita päiviä putkeen), oikea korva rahisi ajoittain, epätodellinen olo.. mitähän vielä muuta. No öisin välillä hankala nukahtaa kun tullut epätodellisen tunteen uskomattoman levottoman tunteen yhdistelmä (vaikea kuvata tarkemmin). Lisäksi on ollut myös ajoittain lievää puutumista (pääasiassa oikean käden sormet ja välillä oikean jalan varpaat).

        On tehty neurologisia testejä, kuvattu pää (TT), otettu kaikki verikokeet maan ja taivaan väliltä ja taivasteltu useiden eri lääkärien kanssa mikä on mieheen iskenyt. Noh, yleinen mielipide tuntuisi olevan että jännitysniskahan se on kyseessä, joten tätä kai se sitten on! Neurologille on aika vielä 2 viikon päästä ja sitä ennen olisi pari käyntiä mm. fysiossa ja osteopaatilla.

        Juuri tällä hetkellä ei ole päänsärkyä, mutta lievää epätodellista oloa tuntuu olevan. Inhottavinta tässä on kuitenkin ehdottomasti se, ettei oikein maalaisjärjellä ymmärrä miten tällainen voi yhtäkkiä vaan "tulla". Väkisinkin sitä on käynyt mielessä läpi kaikki mahdolliset kauhukuvat vakavista sairauksista ja kuolemakin on mielessä pyörinyt (karmea tunne!), mutta muiden oireita lueskelemalla alkoi kyllä kuulostaa todella samalta.. voiko tällaista vaivaa ollakaan?

        Pisti silmään muutamien mainitsemat amalgaamipaikat hampaissa.. tehdäänpä näin

        GALLUP: Kuinka monella teistä on / on ollut amalgaami paikka/paikkoja hampaissa?

        En nyt jaksais uskoa että tuolla on mitään tekemistä näiden vaivojen kanssa, mutta ihan uteliaisuutta, kysäistäänpä!

        Oma vastaus: Löytyy useampi paikka. (Vakavasti aloin harkitsemaan noiden poistattamista..)


      • ettäs tiedät
        Jeremantteri kirjoitti:

        Käsittämätön vaiva (tai vaivojen yhteenkertymä)! Kyllä kuulosti niin tutulta monien kuvailemat oireet, että oikein hirvittää. Itsellä alkoi vaivat kohta 2kk sitten (joskin samantyyppisiä oireita oli jo 1,5v sitten, meni silloin ohi hiljalleen lepäämällä ja kuntoutumalla kevyellä liikunnalla) ja tässä "lyhyt" vaivojen kaari:

        - Ensin tuli päänsäryt. Niskan - takaraivon välimaastosta lähtevää säteilevää kipua joka säteili yleensä otsan yläpuolelle jommalle kummalle puolelle päätä (yleensä oikealle). Joka päivä "tuikkaukset" ei kuitenkaan tunnu samassa osassa päätä, vaan välillä on pistellyt myös päälaelle ja muihin kohtiin päässä. Sitten tuli lievää pahoinvointia, lievää huimausta, elohiiri oikeassa silmässä (useita päiviä putkeen), oikea korva rahisi ajoittain, epätodellinen olo.. mitähän vielä muuta. No öisin välillä hankala nukahtaa kun tullut epätodellisen tunteen uskomattoman levottoman tunteen yhdistelmä (vaikea kuvata tarkemmin). Lisäksi on ollut myös ajoittain lievää puutumista (pääasiassa oikean käden sormet ja välillä oikean jalan varpaat).

        On tehty neurologisia testejä, kuvattu pää (TT), otettu kaikki verikokeet maan ja taivaan väliltä ja taivasteltu useiden eri lääkärien kanssa mikä on mieheen iskenyt. Noh, yleinen mielipide tuntuisi olevan että jännitysniskahan se on kyseessä, joten tätä kai se sitten on! Neurologille on aika vielä 2 viikon päästä ja sitä ennen olisi pari käyntiä mm. fysiossa ja osteopaatilla.

        Juuri tällä hetkellä ei ole päänsärkyä, mutta lievää epätodellista oloa tuntuu olevan. Inhottavinta tässä on kuitenkin ehdottomasti se, ettei oikein maalaisjärjellä ymmärrä miten tällainen voi yhtäkkiä vaan "tulla". Väkisinkin sitä on käynyt mielessä läpi kaikki mahdolliset kauhukuvat vakavista sairauksista ja kuolemakin on mielessä pyörinyt (karmea tunne!), mutta muiden oireita lueskelemalla alkoi kyllä kuulostaa todella samalta.. voiko tällaista vaivaa ollakaan?

        Pisti silmään muutamien mainitsemat amalgaamipaikat hampaissa.. tehdäänpä näin

        GALLUP: Kuinka monella teistä on / on ollut amalgaami paikka/paikkoja hampaissa?

        En nyt jaksais uskoa että tuolla on mitään tekemistä näiden vaivojen kanssa, mutta ihan uteliaisuutta, kysäistäänpä!

        Oma vastaus: Löytyy useampi paikka. (Vakavasti aloin harkitsemaan noiden poistattamista..)

        "Ei auta peräruiskeet
        Ei poisto amalgaamin
        Ei tv-shopin tyynykään, se anatoominen
        Ei auta voimajooga
        Ei auta sorkkarauta
        Ei auta ruoho eikä aerobic
        Yritin myös nyrkkeilyä, bodausta ja pyöräilyä
        Meditoin ja paastosin ja uin ja rakastuin ja
        Opiskelin kieliä ja luin filosofiaa
        Harrastin runoutta ja teatteria...."

        sanat: Ismo Alanko: Kriisistä Kriisiin


    • Kokeilkaa jos auttaa

      Itselläni on myös krooniset niskavaivat vaivanneet jo viimeisen 20 vuotta juurikin ylläolevien oireiden muodossa. Laiska kun olen ollut niin kipulääkkeiden ja hierojan avulla olo on pysynyt siedettävänä. Mutta viime kesänä vaimoke sai raahattua meikäläisen kuntosalille ja vaikutus on ollut oikeasti huima. Heti alusta alkaen olen mennyt eteenpäin personal trainerin tekemien 10-15vk ohjelmien mukaan ja nyt on niska-hartiaseutu sellaisessa kunnossa etten koskaan olisi märimmissä unissanikaan uskaltanut moista toivoa.

      Nyt on kuntosalin kaikki laitteet käyty läpi ja parhaan avun mulle antoi alatalja. Ei vaikuta suoraan niskarusettiin mutta avaa niitä alempia poikittaislihaksia siten, että verenkierto tehostuu ympärysalueillakin niin hyvin, että niskarusettiakin helpottaa. Veikeä fiilis, kun on niskan seutu aivan jumissa ja tekee 3x15 sarjan tuolla laitteella, niin alkaa veri taas kiertää niskassa ja kuumottaa oikein korvakäytävissä asti siten, että jopa vaikku muuttuu nestemäiseen muotoon :-D Painot siten, että saa tehtyä sarjan läpi hyvin kuitenkin lihaksistoa rasittaen, ei mitään lihaksistoa kasvattavaa.

      Puolet niskaongelmistani johtuu kuitenkin lapaluualueen jumeista, jotka vetävä pikkuhiljaa niskankin jumiin ja taas tullaan aiemmin mainittuihin oireisiin. Tähänkin löytyi kuntosalilta apu, lait nimeltä "peck deck" taaskin kohtuullisilla painoilla avaa itselläni lapojen tienoon uskomattoman hyvin. Jos käyttää liikaa painoja, niin lapojen tienoo menee pahemmin juntturaan.

      Nämä kaksi laitetta yhdistettynä muun liikunnan myötä parantuneeseen verenkiertoon ovat poistaneet 95% niskaongelmistani.

    • ällötys

      Moi vaan kaikille niskajännittäjille

      Elikkä olen 22-v mies ja kärsinyt nyt tällä erää n.5 vuotta jatkuvasta etovasta/oksettavasta olosta. Oireita ollut jo ala-asteikäisenä ja silloin jo laajasti tutkittu.

      Vaivaa on siis vuosia pidetty vatsasta/ruokatorvesta johtuvana ja pitkän aikaa lääkärit sitä pitivät ns.refluksitautina - tämä diagnoosi sitten johtikin siihen että keväällä 2009 tehtiin ruokatorven alasulkijan kiristysleikkaus eli fundoplikaatio. Leikkauksen jälk. vointi pysy jonkin aikaa yhtä huonona, mutta syksyn-talven 2009 oireet jostain kumman syystä katosivat 99 prosenttisesti, oireeton jatkso osui juuri sille 8kk ajalle kun aloin vanhaa asuntoa remontoimaan ja tein todella paljon raskasta fyysistä työtä.

      Minulle on tehty lähes kaikki mahdolliset vatsan alueen tutkimukset täällä omassa keskussairaalassa sekä TAYSissa. Kaikissa norm. löydös. Myös neurologilla olen käynyt muutamasti mm. pää kuvattu pariin otteeseen(MRI). Kaikki OK. Mitään syytä siis tälle jatkuvalle etovalle tunteelle ei olla löydetty. Oireena on myös jonkinasteista palantunnetta nielussa sekä usein sydämen nopeaa sykettä. Pahoinvoinnin tunnetta sen verran haluan tarkentaa että kyseessä ei kuitenkaan ole samanlainen kuin esim. "oksennustaudissa". Olo usein pahimmillaan aamulla ja aamupalan jälkeen, joka taas kuulostaa vatsaan liittyvältä, kuitenkin on samantekevää mitä suuhunsa laittaa. Huimausta EI OLE ollut ollenkaan.

      Aloinkin tässä miettimään, että voisiko näillä oirella olla tekemistä sen kanssa, että niskani on ollut vuosia todella jumissa(jo silloin ala-asteikäisenä) ja usein kärsin jännityspäänsärystä ja vihlaisuista päässä ja niskassa? En ole aikaisemmin tullut ajatelleeksi että tämä kaikki voisikin johtua niskasta!
      Tosin huimausta ei ole koskaan ollut, toisin kuin monilla joilla jännitysniskaan liittyy huimauksesta johtuva pahoinvointi.

      Olen huomannut että, jos esim. viikonloppuisin on "huono olo" päällä ja olen sitten alkanut ottamaan alkoholia, niin jonkin ajan kuluttua on olo alkanut helpottaa. Muuta selitystä en tähän ole keksinyt kuin jonkinlaisen relaksoitumisen jossain päin kehoa... Kokeiltu on monet vatsalääkkeet ja myöskin masennuslääkkeet joita myös kiputiloihin käytetään. Näistä ei ole ollut apua.

      Toivottavasti muistin nyt kirjoittaa oleellisimmat asiat, täytyy sitten lisäillä kun mieleen tulee.

      Miltä tää mielestänne kuullostaa?

    • Juminiska

      Täällä yksi juminiska. Pää kuvatku ja kaula ultrattu. Mitään vakavaa ei ole ikinä löytyny. Suupolillakin käyty TAYSssa. Hampaat ja leukanivel eivät olleet syypää vaikka niin pitkään luultiin.

      Laittakaa hyvät ihmiset niitä jumppavinkkejä ja muita niksejä kun postailette. Älkää vaan sanoko "keppijumppa auttaa" vaan pistäkää mitä tarkalleen olette sillä tehneet.

      Itsellä on eniten auttanut kylkiasennossa nukkuminen. Aina meinaa kääntyä unissani selälleen joka pahentaa oireita, joten ompelin puolikkaan sukan vanhan t-paidan selkämykseen ja pistin sinne tennispallon. Pysyy kyljellään...

    • Mhmm

      Voiko jännitysniska oireilla outona "leijuvana" olona? Mulla on koko ajan sellainen olo kuin koko kroppani olisi "katoamassa", todella epämukavan tuntuista. Tätä kestänyt nyt 3,5 kk. Lisäksi on erikoista huimausta. Niin kuin huimaisi, mutta silti ei oikeastaan huimaa. Välillä olo on ns. alaspäin putoava. Panikointiakin melkein koko ajan, mutta ei tunnu varsinaiselta paniikkihäiriökohtaukselta tämä oloni.

      Niska on varmasti todella jumissa, mutta ei kipuile erityisemmin, enemmän vaivaa leijuva olo, mikä muuten pahenee väsyneenä.

      • Mhmm

        Niin joo, ja olo pahenee maatessa, silloin kroppa ainakin on täysin "kadonnut".


      • huimoova

        Moiks! Vähän on jälkijunassa kommenttini kuvaukseesi mut oli silti pakko kirjoittaa jotain. Kuvasit nimittäin omaa huimaus ei oikeestaan huimaa-oloani todella hyvin. Itselläni on välillä tunne että en voi istua koska tunnen melkein etukäteen miten epämiellyttävältä ja epävarmalta istuminen tulee tuntumaan. Saatan joskus syödessänikin tehdä "pakkoliikkeen" ja painun olkkariin syömään seisaaltani. Kuulostaa varmaan hullulta, olen kyllä luultavasti tyyppinä aika järkevä mutta tunnen vaan monista asennoista jo etukäteen jos ne eivät sillä hetkellä sovi ja käytäntö on osoittanut että oikeassa silloin yleensä olen kun joku asento on tuntunut mahdottomaltavaikka esim. istumisen luulisi aina tuntuvan helpommalta jos huimoo.


      • Rituliina1
        huimoova kirjoitti:

        Moiks! Vähän on jälkijunassa kommenttini kuvaukseesi mut oli silti pakko kirjoittaa jotain. Kuvasit nimittäin omaa huimaus ei oikeestaan huimaa-oloani todella hyvin. Itselläni on välillä tunne että en voi istua koska tunnen melkein etukäteen miten epämiellyttävältä ja epävarmalta istuminen tulee tuntumaan. Saatan joskus syödessänikin tehdä "pakkoliikkeen" ja painun olkkariin syömään seisaaltani. Kuulostaa varmaan hullulta, olen kyllä luultavasti tyyppinä aika järkevä mutta tunnen vaan monista asennoista jo etukäteen jos ne eivät sillä hetkellä sovi ja käytäntö on osoittanut että oikeassa silloin yleensä olen kun joku asento on tuntunut mahdottomaltavaikka esim. istumisen luulisi aina tuntuvan helpommalta jos huimoo.

        Jälkijunassa on tämäkin kommenttini.Oli vaan pakko kirjoittaa koska kuvailit just mun poukkoilujani lautanen kädessä toiseen huoneeseen seisaaltaan syömään.Tiedän täsmälleen tunteen, joka kertoo, että joku liike, useimmiten istuma-asento ei nyt vaan tällä hetkellä sovi.Käveleminen, jopa aika nopeastikin toimii mulla usein istumista paremmin.
        Outoahan se on jos kokee että istuminen "pudottaa" ja seisominen pitää pystyssä.
        Olet ehkä jo parantunut näistä Saitko koskaan parempaa selkoa siitä mikä on ollut tuntemuksiesi syynä?


      • ritupitu
        huimoova kirjoitti:

        Moiks! Vähän on jälkijunassa kommenttini kuvaukseesi mut oli silti pakko kirjoittaa jotain. Kuvasit nimittäin omaa huimaus ei oikeestaan huimaa-oloani todella hyvin. Itselläni on välillä tunne että en voi istua koska tunnen melkein etukäteen miten epämiellyttävältä ja epävarmalta istuminen tulee tuntumaan. Saatan joskus syödessänikin tehdä "pakkoliikkeen" ja painun olkkariin syömään seisaaltani. Kuulostaa varmaan hullulta, olen kyllä luultavasti tyyppinä aika järkevä mutta tunnen vaan monista asennoista jo etukäteen jos ne eivät sillä hetkellä sovi ja käytäntö on osoittanut että oikeassa silloin yleensä olen kun joku asento on tuntunut mahdottomaltavaikka esim. istumisen luulisi aina tuntuvan helpommalta jos huimoo.

        Moikka huimoova. Väsyneenä nettiä selatessani en voinut uskoa että löytyy ihminen, joka kuvaa just minun tuntemuksia.En oo jaksanu koskaan ees sanoa kellekkään etnyt kyllä täytyy vaan seistä tai kävellä.Huimaa vaikkei oikeesti huimaakkaan ja istuminen ei vaan tunnu hyvältä.Helpotti kummasti kun joku muukin teke pakkoliikkeitä ja menee lautasensa kanssa olkkariin seisten syömään.Mun mies ihmettelee usein aamuisin kun nappaan lautaseni ja häivyn keittiön pöydän äärestä vaikka en oo kerenny vielä siihen istuakaan.Ja aivan kuten sinäkin....tiedän täsmälleen jos istuminen ei sillä hetkellä sovi.Tai tunnen sen.Oletko saanut kirjoituksesi jälkeen apua tai selvitystä ongelmaan?


    • Yualle

      Oireet sopivat tännekin. Tosin, mulla ei itse niska ole juurikaan kipeä.

      Huimaus on oireista kaikkein viheliäisin. Ekalla kerralla kärsin siitä useita kuukausia, mutta tapahtui kertakaikkinen ihmeparantuminen. Eräänä kesäisenä aamuna se oli vaan poissa!!! Tietysti pelkäsin, että milloin tämä taas alkaa, mutta se ei palannutkaan. Nyt taas, 3 vuoden päästä tuli samat oireet, jonka laukaisi eräs projekti, joka ei ollut kaikkein ergonomisin asennoltaan...

      Joten toivoa on, oireet voivat noin vain kadotakin.

    • heluni

      Moikka! Mulla on tällaisia oireita niska, lapaluut ja etenkin kallonpohja tuntuvat äärimmäisen kipeitä, mutta vain sillon kun niihin painaa. Lisäksi vatsassani on usein vellova tunne ja tuntuu siltä että kohta oksennan, mutta näin ei kuitenkaan käy. Sillon tällöin melko useasti vatsani on kuitenkin aivan sekaisin. Tuntuu siltä että silmässä olisi joku roska tai rähmä tai joku joka häiritsee näköä ja samoin tuntuu että sielä olisi elohiiri. Mutta tosaalta taas näen kuitenkin hyvin. Ehkä pahin oire on se että oikean puolen ohimo ja poski puutuu. Tosi helpottavaa lukea että muillakin on ollu samanlaisia kokemuksii ku mulla. Ehkä mullakin on sama ongelma ku teillä. Ihmettelen vaan et miten vatsakin voi mennä sekasin niskasta johtuvasta jumista :S

    • Itsestään parantuja

      Ihan mielenkiinnosta. Miksi ette tee asialle mitään? Juoksette vaan kaiken maailman lääkäreillä. Jos kuuntelisitte sitä yhtä lääkäriä tai fyssaria, niin johan olisi homma hallussa. Ihme pelleilyä.

      Eli toisin sanoen! Jos teet 6kk - 24kk niitä fysioterapeutin antamia jumppia, säännöllisesti ja ahkerasti, vähintään suositeltava määrä. niin se on siinä-, mutku ei..eiku se on varmaan joku neurologinen juttu, ehkä joku lääke korjaa sen kaiken? Eikai mun tarvii oikeestii alkaa liikkumaan säännöllisesti?

      Ei ne oireet mihinkään häviä, jos käytte valittamassa kaikille eri osa-alueiden asiantuntijoille, joilla voi olla edes jotain tekemistä oireiden kanssa. Toki avautuminen aina vähän autaa, mutta perkele, sielä on ihmisiä ketkä tarvitsevat OIKEASTI apua, onko pakko ruuhkauttaa muutenkin solmussa olevaa systeemiä?

      Kaikille niille, ketkä ovat oikeasti nähneet vaivaa ITSE asian eteen (ei sama asia kuin ravata joka paikassa valittamassa), eli vahvistaneet ryhtiä tukevia lihaksia (säännöllisesti, ja ahkerasti), venytelleet oikea-oppisesti (eli rennosti, omaa kehoa kuunnellen) ja rentoutuneet hengittämällä eri osiin keuhkoja, kaikille teille, joilla tästä ei ole ollut apua parin vuoden ahkeruudenkaan jälkeen; menkää ihmeessä lääkäriin ja tutkittavaksi.

      Mutta kaikki te loput 90% ketkä ette kuuntele niitä lääkäreitä ja fyssareita, vaan vedätte vaan paskaa naamaan sohvan perällä surkeassa ryhdissä, hävetkää!

    • helmi

      Hei täällä taas yksi jänitysniskane.Olen käynyt terveyskeskuslääkärillä mutta eivät huomaa mitään,Vaikka kokeilevat niskojani,Oireeni on selkä ja niska aivan jumissa.epätodellista oloa huimausta ahdistusta ja sydänkin laukkaa ja panikkioireetkin iskee päälle,Mutta nyt sain ajan fysioterapeutille ehkä se siellä tulis selville nämä minun vaivat-

      • tom sayer

        sama täällä..-ilkeetä on,kun ei selvyyttä asioista.fysioterapiaan aikoja ollut,vielä ei apuja.nyt kevääksi kova työsessio tulossa metallifirmassa,ja keskittymiskyky huono tuon huippailun takia..toivottavasti ohimenevää,liikunnasta apua aineskin niin,että mieli rauhoittuu..veemäinen vaiva tää huippailu.konjakki helpottaa joskus,unohtuu hetkeks..


    • Nek.

      Täällä samaa vikaa, osa oireista jo vanhojakin mutta nyt tuli jo hieman paniikin omaisiakin fiiliksiä -> lekuriin.
      Niskat ollaat aina sellaista rutisevaa tyyppiä mutta sehän itsessään ei haittaa, mutta se etttä huimaa (lievästi), päässä puutumista/tunneta joka on milloin missäkin, "puolivaloilla mennään" fiilistä yms paskaa.
      Lääräri määräs ekana verikoikeisiin, olin just kyllä ollut useempaan kertaankin muista syistä eikä mitään outoa löytynyt, ei edes kilppari-arvoista.
      Mukaan sain lekurilta Alprox-reseptin joihin en koskenut kun googlasin mitä ne on, samoin kyseltiin etttä haluisinko mennä puhumaan mahdollisista traumoista "jonkun kanssa".
      No, hulluksi siis heti leimataan :)
      Eilen sitten uusinta käynnille jossa noi verikokeen tulokset sain, ja lekuri laittoi neurologille lähetteen jonne pääsinkin 2h päästä, jotain hyötyä työterveydestä :)
      Neuroloki ei vikaa löytänyt.
      Huomenna sitten takas työterveyslekurille kyselemään että mitäs siten.
      Nytkin lapaluissa "kihisee/polttelee" ja eilisen kunnon rääkin venyttelyn jälkeen paskempi olo kuin normaalisti, tosin illalla oli hyvä fiilis -> viitais että niska/yläselkä syyllinen.

      Sen siit saa kun tän saatanan koneen ääressä on 8h päivällä ja illalla tunteja, tai nykyään en himassa pal koneella ole, 3kk: tta 6krt viikossa tunnin sauvakävely ja yleisfiilis parempi.
      Muutenkin hieman "just joo" fiilis kun tässä aloin syömään terveellisesti, pudotin painoa 20kg, aloin urheilemaan -> veriarvot ok, samoin v-paine ok ja olo vaan pahenee.
      No voihan sanoa että elämänmuutos parempaan vaikutti dramaattisesti olotilaan :D

      Tsemppiä kaikille, kamalaa noi paniikki/ahdistusfiilikset mutta kyllä ne selättää kun ajattelee loogisesti eikä heti "kaikken pahinta" .

    • Helmi L

      Tervehdys

      Päänsärkyä?

      Ystävällisin terveisin

      Helmi L

    • NiskaVaivainen

      Täälläkin taitaa olla yksi jännitysniskainen lisää, ainakin täällä esillä olleita oireita löytyy vaikka muille jakaa ja vaivat ovat jatkuneet noin 1,5 vuotta, välillä fysikaalisesta hoidosta johtuen ne helpottivat muutamaksi kuukaudeksi, kunnes taas tulivat syksyn aikana takaisin entistä pahempina.
      Tällä hetkellä vaivoina:
      -Pahoinvointi
      -Lievä huimaus (epätodellinen ja epävarma olo)
      -Niska ja hartiaseudun jomotus ja jumitus.
      - Korvissa soi, välillä kovaa, välillä vähän hiljempaa (esim. saunassa häviää lähes kokonaan)
      - Puutumisia ja lihasnykimisiä on ollut siellä ja täällä (helpottanut kun aloin liikkua säännöllisesti)


      Ja lääkäriltä toiselle olen ravannut ja testejä ja kokeita on tehty vaikka kuinka paljon, mutta mitään ei ole löytynyt. Silti mielessä on kokoajan pyörinyt vaikka mitä kauhuskenaarioita vakavista sairauksista...

      • tom sawyer

        jep.näinhän tää alkoi mullakin.huippailu;epätodellinen ja epävarma olo,siihen tietysti paniikkia hiukan päälle..fysioterapias käyty ja liikuntaa lisäillään.olo muuten ok,sitä kuppia tulee otettua tos aina siksi,että unohtus vähäks aikaa ees nää oireet.töihin lähtö pian,ja rankka sessio edessä,keskittymiskyky hiukan kateissa..tsemppiä muillekin:)


    • Pohitox

      Itselläni on ollut kohta vuoden jo oireita, kuten:
      -huimaus, kaatava, pudottava
      -pahoinvointi
      -toispuoleinen puutuminen
      -tykytyksiä
      -ahdistumista
      - monta muuta

      Kävin hierojalla ja omt-fysioterapeutilla enkä saanut apua vaivaan. Löysin kuitenkin tämän: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Päänsärystä pääsee eroon oikealla jumpalla –katso video/1135249626687

      Aloitin tekeen videon mukaista treeniä ja olen erittäin toiveikas onnistumisen suhteen! :) Vasta viikko takana ja useampi edessä mutta ei tuosta ainakaan haittaa ole. Kokeilkaahan! Muistakaa tehdä 3 krt viikossa, vähintään 6 viikon ajan.

    • Heippa hei, itse olen kärsinyt samanlaisista oireista yms muusta puutumiset varsinkin oikealla puolella kehoa, kädet ja jalat ummmm lonkka tuntuu jumiselta ja sitten saanu paniikkikohtauksia, pahin oireeni on ollut heikotus jaloissa ja kädessä varsinkin oikeanpuolen hartia on todell väsynyt ja painava ja kaikkea tämmöistä onko kellään jakaa samoja kokemuksia heikotuksista yms muista huimauksesta?

    • lisätäkseni ömh magneettikuvaukset yms muut otettu, lihasentsyymeissä ei vikaa eli ei viittaisi lihasrappeumaankaan mutta oudoksuen sitä kuinka välillä heikottaa jalkoja yms kaula tuntuu raskaalle, nykimiset lihaksissa, muutenkin keho tuntuu oudolle päästä alaspäin ja lihakset väsyvät helpommin staattisissa liikkeissä, mutta urheilussa en huomaa mitään eroa sillä olen telinevoimistelija, osittain oireet helpottuneet mutta sitten kummiskin tämmöinen outo olo kehossa koko ajan että lihakset olisi tehty lyijystä välillä ja oudoksuen sitä että kaikki alkoi siitä kun sain erittäin pahan paniikkikohtauksen, en kuitenkaan uskoisi että olisi mitään pahempaa ms-tautia tai muuta mutta kummiskin jotain on kehossa pielessä, jotenkin semmonen tulehtunut olo kehossa ja kaikki kunnossa silti lihasheijasteet yms muut ja käsissä tärinää, mahakin välillä aivan sekaisin ja kipeä yms muut oireet jumalattomasti oireita ja nivelet & lihakset kipeät aamulla herätessä (uusi oire). Kenelläkään samantapaisia oireita? Voiko vain olla tosi tosi pahoja hermopinteitä yms muuta?

    • oirelen pahasti

      Tässä hyvä info tension neckistä:

      tensiopäänsärky. Särky lähtee liikkeelle niskan lihaksista, mutta usein myös hermot ärtyvät ja saavat aikaan monimuotoisia oireita. Usein säryssä on mukana autonomisen, eli tahdosta riippumattoman hermoston komponentti; hermoradat aktivoituvat.
      Toisilla on kylmäämistuntemuksia tai kihelmöintiä päälaella. Hiusten harjaaminen voi tuntua kipeältä. Osalla ilmenee epätarkkuutta näössä. Nämä oireet syntyvät autonomisen hermoston aktivoitumisen pohjalta, eli kun niskassa on tietty kipualue ja sen heijastusalue, tapahtuu näillä alueilla autonomisen hermoston ylitoiminnan seurauksena paikallisten verisuonten supistumista.

      Osa kivusta syntyy siten, että niskan takaosassa olevien nikamavaltimoiden ympärillä oleva hermokudos ärtyy tai venyttyy, mikä on varsin tavallista. Seurauksena on jatkuva impulssivirta niskan ja pään alueen hermopäätteistä. Se aktivoi aivojen vireystilan säätelykeskusta aivorungossa. Sen seurauksena sympaattisen hermoston toiminta yliaktivoituu ja aikaansa lihasjännityksen lisääntymistä – noidankehä-mekanismi. Myös mieliala muuttuu ärsyyntyneeksi. Saattaa jopa tulla verenpaineen nousua kipupiikkien yhteydessä.

      Kipu säteilee…

      •Niskan takaosan lihasten yläkolmanneksen alueelta kipu säteilee kolmoishermon ylähaaran alueelle. Kipu siirtyy hermon alueelle kasvojen etupuolella. Moni valittaa että särky tuntuu silmän takana. Se johtuu kolmoishermon aktivoitumisesta. Säikeet yhtenevät aivorungon tumaketasolla lähellä näköhermon vastaavia säiekimppuja.
      •Syvällä olevia niska-hartiaseudun lihaksia on melko paljon kaularangan molemmilla puolilla. Jos nämä ovat kovasti jännittyneet, ne saattavat heijastaa särkyä ohimolihaksiin ja kipu voi säteillä myöskin korvaan.
      •Huimaus on hyvin tyypillistä Sjögren-potilaille, joilla on niska-hartiaseudun jännitystä. Jos jännitys on vain toispuoleista, se voi tuoda esiin vaikeaa kiertohuimausta, joka ilmenee asentoa vaihdettaessa. Huimaus voi olla niin rajua, että potilaat joutuvat ensiapuun, koska oireet viittaavat myös aivoverenkiertohäiriöön. Oksenteluakin voi huimaukseen liittyä. Syynä voi siis olla toispuoleinen lihasjännitys niska-hartiaseudussa. Mikä saattaa ilmetä myös käsien puutumisena öisin.
      •Säryt voivat säteillä käsiin saakka. Ne voivat liittyä niskalihasjännitykseen, jos solisluuvaltimo on joutunut puristuksiin. Osalla voi esiintyä silmäluomien nykimistä tai silmäluomien turvotusta. Tämä puolestaan liittyy puremalihasten kireyteen. Kireys ärsyttää kasvohermoa eli 7. aivohermoa ja saa aikaan em. oireen.
      •Niskalihasjännitykseen saattaa liittyä keskittymisongelmia ja tiettyä motorista kömpelyyttä. Kun niskan ja pään lihasten alueelta tulee jatkuvaa virheellistä ja yliampuvaa impulssivirtaa, aivot eivät pidä siitä. Se johtaa keskittymiskyvyn herpaantumiseen ja häiritsee muistia ja ajatustoimintaa. Kun niska-hartia-alueen asentotuntohermopäätteet häiriintyvät, se voi johtaa käsien kömpelyyteen (astioita tippuu käsistä). Kömpelyys selittyy näin ilman taustalla olevaa vakavampaa lihassairautta.
      •Voi esiintyä muistikatkoksia ja puheen tuoton vääristymisiä. Näiden ei tarvitse liittyä aivoverenkiertohäiriöön, vaikka sellainen mahdollisuus aina suljetaankin pois tutkimalla kaulasuonien verenkiertoa. Osa oireista voi mennä niskalihasjännityksen tiliin. Kun jännitys on kovaa, se voi aiheuttaa ohimeneviä ”oikosulkuja” eli muistikatkoksia 10 minuutista muutamaan tuntiin.

      • Selviytynyt

        Kiitos valaisevasta tekstistä, josta löysin kaikki omat oireeni. Apua olen saanut niihin yöpurentakiskosta, Reijo Karppiselta, joka hoiti selkääni sekä fysioterapeutilta, joka antoi henkilökohtaiset venyttely- jumppaliikkeet. Kaikki oireet eivät ole kuitenkaan hävinneet, mutta parannusta on tullut huomattavasti ja pystyn normaaliin elämään. Kylmä laukaisee kuitenkin kasvoihin kiputuntemuksia,samoin vihlontaa yläleukaan ja silmäoireita. Paras pitää huppu päässä. Koiran kanssa joudun menemään säällä kuin säällä ulos lenkille kolme kertaa päivässä. Huimauskohtaukset ovat toistaiseksi poissa, mutta elohiiri pomppii usein silmissä tuulisella säällä tai paikoissa, joissa on voimakas koneellinen ilmastointi, jolloin kaukonäkö saattaa hämärtyä hetkellisesti. Helpotusta jonkin verran tähän tuo silmien kuivumiseen tarkoitetut tipat sekä sisällä ilmankostutin, Täydellien näöntarkastus tehtiin vuosi sitten silmäklinikalla, eikä mitään vakavaa löytynyt silmänpohja-silmähermo- ym. kuvauksissa.
        Itse uskon, että näiden vaivojen takana on edelleen yli 30 vuotta sitten murtunut leukaniveleni, joka hoidettiin väärällä tavalla ja sen seurauksena purentaa ei koskaan ole saatu kuntoon sadoista hammaslääkärikäynneistä huolimatta. Muutaman vuoden kuluttua tästä leukamurtumasta sain komoishermokivut, jotka hoidettiin puolen vuoden epilepsialääkityksella ja purentakiskolla. Mutta vasta sen jälkeen, kun olin ravannut silmälääkärillä, korvalääkärillä, gynekologilla ja kallon kuvauksessa. Niistä ei löytynyt mitään. Koska työni vuoksi ollen joutunut vuosikymmeniä istumaan näyttöpäätteellä päivittäin, niskalihakset ovat olleet täysin jumissa, samoin lapaluun seutu. Jumppaliikkeitä ja venytyksiä on tehtävä jatkuvasti. Lämmin auttaa niskan seudulla eli iso kaulaliina ja huppu päähän. Tekstisi kertomat vaivat koin taas toissa keväänä, ja oireet olivat hirveät kolme kuukautta yhteen soittoon. Jo pelkkä syöminen ja puhuminen oli tuskaa. Omasta mielestäni kyse oli sekä kolmoishermosta että nisikalihasten jännityskivusta. Hulluksi meinasin jo tulla. Lopulta sain Noritrenia ja uuden purentakiskon, mutta liian kauan jouduin kärsimään.


    • tero.kotsalinen

      Kieltämättä tuo oli hyvä tietopaketti, mutta itse vieläkin mietin sitä että jalat ovat täysin voimattomat ja tuntuu että kantaisivat todella heikosti. Kieltämättä pahin oireeni on se lihasheikkous.

    • oireilen pahasti

      Minulla on hyvin samanlaisia oireita kuin sinulla, paitsi myös ollut vaikea huimaus ja pahoinvointi oksennusreflekseineen monta tuntia aamupäivisin. Olen käynyt lukuisissa tutkimuksissa eikä ole löytynyt syyn (muuta kun tulehduspesäke imusolmukkeessa kaulassa, jota itse mietin voisko painaa jotain verisuonta tai hermoa). Yhdestä lääkäristä sain tension neck diagnoosiksi mutta taas toinen oli sitä mieltä ettei mulla vaikuttaa olevan niin kireät lihakset niskassa.... Minulla myöskin rintakehän painetta, vatsaoireita (ripulia), hermosärkyjä, sisäistä vapinaa, nivelkipua, sahaavaa verenpainetta, ja lihasheikkoutta. Kestänyt 8 kk.

    • M17v

      Itsellänikin alkoi pari päivää sitten samanlaiset oireilut esim.
      - otsassa vihlovaa/painavaa kipua
      - jalkojen lihakset kipeät vaikka en ole mitään raskasta tehnyt
      - pientä kuumeentuntua vaikkei kuumetta olekaan
      - lievää päänsärkyä
      - epätodellinen olo
      - pienet pahoinvoinnit aamuisin
      - väsymys (vaikka nukkunut 12h haluaisi vain nukkua lisää)
      - luulosairautta (pelot esim. aivokasvaimesta)
      Aion varmasti hakea lääkärin hoitoon päivän/parin päästä jos ongelmat jatkuu.

    • Jännitysniska

      Oireet on ainakin mulla ollut päänsärkyä,huimausta,pahoinvointia ja puutumista.

      • Jännitysniska?

        Tuo hyvä info tension neckistä on lista sjögrenin syndroomaa sairastavien niska/pää oireista. Itselläni on tällä hetkellä reumatologin epäilys sjögrenistä ja voin sanoa, että oireet sopii nappiin. Tuskin normi jännitysniskassa noin pahoja oireita kuitenkaan. Itselläni oireet päällä 24/7 ja ilman jatkuvaa kipulääkitystä ei elämästä tulisi mitään ja oireita kestänyt yhtämittaisesti pian vuoden.


      • Satumetsä
        Jännitysniska? kirjoitti:

        Tuo hyvä info tension neckistä on lista sjögrenin syndroomaa sairastavien niska/pää oireista. Itselläni on tällä hetkellä reumatologin epäilys sjögrenistä ja voin sanoa, että oireet sopii nappiin. Tuskin normi jännitysniskassa noin pahoja oireita kuitenkaan. Itselläni oireet päällä 24/7 ja ilman jatkuvaa kipulääkitystä ei elämästä tulisi mitään ja oireita kestänyt yhtämittaisesti pian vuoden.

        Onko teillä elohiirtä? Mulla on ajoittain elohiiri vähän joka lihaksessa nykii


    • Diagnoosi puuttuu

      Vaikuttaisi että meitä on tässä todella monia joilla on nyt enemmän tai vähemmän samanlaisia oireita.

      Omat oireeni alkoivat kesällä. Vasen hartia oli jumissa, hierontaa, seuraavana päivänä särki ihan järkyttävästi päätä automatkalla. Parin päivän päästä alkoi kummallinen paine päässä, silmien väsymys ja sellainen lumisade silmissä. Vasemmalla puolella päätä poskiontelon ja otsaontelon kohdalla kummallisen kuumottava tunne ja siitä asti olen ollut vähän kuin putkessa ilman että olen kyennyt keskittymään täysillä mihinkään. Kävin silloin päivystyksessä kun lievää kuumeilua (37,2) ilmeni ja todettiin poskiontelontulehdus ja korvatulehdus joihin antibioottikuuri. Omituinen olo ei mennyt ohi vaan on jatkunut tähän päivään asti. Tulehdus kylläkin tietysti meni ohi. Tutkittu on kaikki mahdolliset verinäytteet sekä sydänfilmi on otettu moneen kertaan. Myös poskiontelot ja keuhkot röntgenkuvattu, ei mitään löydetty. Niskan oireita alkoi ilmenemään myöhemmin lisää. Mainittakoon että istun erittäin paljon huonossa asennossa jatkuvasti. Muuten täysin perusterve ja hyväkuntoinen (ainakin vielä kesällä). Stressistä tai lapsuudentraumoista tämä ei voi johtua, hyvin olen menneisyyteni selvittänyt enkä ole ikinä mitään pahemmin jaksanut jännittää. Tähän mennessä oireita on ollut mm.

      -Kuumeilu
      -Puristus päässä
      -Silmien väsymys, kuumotus, paine ja kuivaminen, silmien takana tuntuu olevan limaa
      -Heikotus lihaksissa ja vapina/tärinä
      -Usein, joskus myös kohtauksenomaisesti syke nousee korkealle ja pysyy ainakin 12h korkeana.
      -Huimaus (eri asteisena)
      -Kihelmöinti ja kuumotus vasemman lapaluun takana
      -Palelu
      -Jatkuva väsymys
      -Päänsärkyily eri puolilla päätä
      -Kummallinen tunne vasemmalla puolella kehoa, vasemman jalan keskimmäisten varpaiden puristus, vasemman käden etu- ja keskisormen puristus, joskus särky.
      -Raajojen tikkuilu ja puutuminen öisin ja välillä muutenkin
      -Liikunnan jälkeen huono palautuminen
      -Suun kuivaminen
      -Nenän tukkoisuus
      -Painava tunne lihaksissa, välillä tuntuu kuin vajoaisi lattialle, välillä taas tuntuu kuin kävelisi tyynyillä.
      -Vasemman korvan vihlonta/särky välillä, painetta korvissa
      -Hammassärky

      Pahimmat haitat yleinen lihasheikkous ja silmien väsymys.

      Itse epäilen tällä hetkellä sekä jännitysniskaa että sisäilmaongelmille altistumista. Pahimmin säikähdin kun kuulin kroonisesta väsymysoireyhtymästä joka oireilee osittain samalla tavalla. Jos se sattuisi olemaan tuo niin sitten peli on menetetty sillä siihen ei ole hoitokeinoa.

      Mut mehän ei luovuteta.

      • Jaksamista2

        Osa oireistasi kuulostaa Sjögrenin syndroomalta, onko tutkittu?


    • tsemppaaja1

      Itselläkin niskat aivan jumissa, mutta ihan noita kaikkia muita oireita minulla ei (onneksi) ole.

      Minun tapauksessani liitän suoraan liikunnan (pilateksen ja suunnistuksen) vähenemiseen. Ja nyt jymähti, siis liikettä tarvitsee ihminen. Ja kokeilin heti tästä ketjun loppupäästä löytynyttä HS jumppaa ja heti tuntuu että veri alkaa kiertää. Samoin viestissä aiemmin mainittu kuntosalitreeni on ehdottomasti otettava mukaan viikoittaiseen liikuntapiirakkaan.

      Tsemppiä kaikille, koettakaahan pysyä liikkeessä.

      • Jännitysniska?

        Minulla myös noita elohiiriä lähinnä käsivarsissa, joskus jaloissa ja jonkin aikaa oli silmässäkin sekä suunpielessä. Päänsärky on oireistani pahin, koska se on lähes jatkuvaa ja suhteellisen kovaa. Jatkuva estolääkitys on päällä, mutta siitä ei tunnu olevan mitään hyötyä enää joten vähän kerrrallaan siitä aletaan luopua. Niska on jumissa kaiken aikaa ja välillä todella kipeä. Mikään ei auta. Kaikki hoidot (fysioterapia jne.) ja liikunta tuntuu vaan pahentavan oireita. Jatkuva väsymys vaivaa vaikka nukkuisin kuinka paljon, mutta itselläni tätä väsymystä ei ollut ennen lääkitystä, joten uskon sen olevan ainakin osasyyllinen. Luulisi jännitysniskan joskus parantuvan...


    • Tästä apua

      Subjektiivisen kokemuksen perusteella auttavia tekijöitä jos jännitysniska pelkästään kyseessä:

      -Ylempää ketjusta löytyvä niska- ja hartiajumppa
      -Venyttely
      -Lämpö
      -Uni ja lepo
      -Nukkuminen selällään tai kyljellään, niska mahdollisimman hyvässä asennossa
      -Kofeiinin käytön vähentäminen
      -Liikunta
      -Niskan ja hartioiden suojaaminen hyvin ulkoillessa
      -Istumisen vähentäminen, ryhdin parantaminen
      -Kannettavan painon vähentäminen, esim. olkalaukkua ei kannata käyttää
      -Äkillisten niskaan kohdistuvien liikkeiden vähentäminen
      -Autolla ja pyörällä ajon vähentäminen

      Kokeilla kannattaa ainakin mitä kokee saattavan auttaa. Voin kertoa että yleisolo ainakin paranee kenellä tahansa näillä. Jos ei auta vaan tulee vaan kipeämpi olo niin suosittelen menemään heti lääkärille koska jännitysniskan pitäisi lievittyä näillä, ei pahentua. Mukana saattaa siis olla jotain muutakin.

    • Jännitysniska

      Mulla on ollut kipua,huimausta ja pahoinvointia.

      • Jännitysniska?

        Olen huomioinut koko vuoden kaikki yllä olevat keinot. Tosin työni on koko päivän tietokoneen ääressä työskentelyä. Voin kuitenkin pitää taukoja milloin vain. Olin jopa lähes koko kesän huivi kaulassa, jotta kaula ei saisi vetoa mistään. Kahvia juon vähän vain aamuisin. Olen aina nukkunut vain selällään tai kyljellään. Liikuntaa harrastin ennen todella paljon ja kesällä vielä jonkin verran, mutta nyt tuntuu jopa rauhallinen venyttely olevan pahaksi. Useammalla lääkärillä olen käynyt, toisen neurologin mukaan jännitysniskaa, toinen ei osaa sanoa mitä on. Fysiatrin mielestä päänsärkyni eivät liittyneet niskaani mitenkään. Olen käynyt sekä yksityisellä että julkisella puolella, mutta apua ei näytä tulevan...Seuraava käynti neurologilla ensi viikolla.


    • Piirttihirmuinen

      Täällä yksi uusi kirjoittaja ilmoittautuu (valitettavasti). 28-vuotias mies kyseessä ja niskat on varmasti olleet hieman huonona jo useiden vuosien ajan, kun tämänkin ketjun "oirelistaa" lukenut. Itsellä kaikki alkoi pienemmistä rintapistoista, joita tuli sillointällöin yllättäen ja yhdistin niitä frisbeeharrastukseen huonojen lämmittelyjen kera.

      Alkusyksystä innostuin pyöräilemään tovin jälkeen (n. 2kk tauon jälkeen) muutamana iltana pidemmät lenkit, keli oli viileä ja vaatetus melko onneton (ettei tulisi liian kuuma jne). Tästä pärähti sitten meikäläiselle ensimmäistä kertaa nuo huimaukset, jotka kyllä säikäytti alkuun kovasti. Ajattelin, että olen varmaan vilustuttanut itseni tai jotain. Lähdin loppupäiväksi töistä kotiin, seuraavana päivänä lääkäri arveli että minulla on poskiontelontulehdus ja loppuviikko sairaslomaa. Oireet eivät hävinneet, joskin niihin tottui vähän enemmän loppuviikon aikana. Sitten niskojen pyörittelyt ym aina auttoivat tilannetta, välillä ollut parempia aikoja, välillä huonompia.

      Nyt viime aikoina oireet käyneet todella vmäisiksi ja olen ollut todella matalalla mielellä pidemmän aikaa. Teen myyntityötä puhelimitse kokopäiväisesti ja hommassa on erittäin tärkeää olla skarpilla mielellä, jotta ymmärtää mitä asiakkaat sanovat, osaa nopeasti päätellä tilanteisiin ratkaisuja, matikkapään käyttöä jne jne.

      Pahimmat oireeni ovat siis olleet tuo huimaus ja huonovointisuus. Rintakivut myös säikäyttelevät, mutta se taitaa olla seurausta näistä niskaongelmista ja rintarankakin varmaan sitten vähän huonona. Ensimmäistä kertaa kuukausien kärsimysten jälkeen käyn nyt hierojalla, saa nähdä onko tästä apua. Olen sairastellut muutenkin nyt enemmän syksyllä, joten näistä en ole vielä lääkärissä puhunutkaan. Saako näistä vaivoista tarvittaessa miten "helposti" ja miten pitkään suurinpiirtein sairaslomaa? Fiilis ollut viimeisen kuukauden aikana useasti niin matala, että olen meinannut jo irtisanoa itseni, vaikkakin se talouden aikamoiselle kuralle pistäisi. Ehkä tästä vielä noustaan.

    • tollo3

      -huimaa kävellessä ja seisoessa,hermostunut olo samalla.
      -lämpö nousee ajoittan 37
      -käet tärisee.
      -töistä tullessa kotia niskaa ja selkää särkee.
      -kestänyt 4kk.

      sain dolan 30kpl tapletteja jotka auttavat vähän.

      vituttaa tämä olo!

    • joopajoo2

      täällä kans huimaa ja lämpöä 37-37.6 ja huomannut että huimaus alkaa silloin, kun paikkoja särkee ja yleensä..iltapäivisin ja iltaisin.
      lämpö laskee melkein heti normaaliksi, kun menee makoilemaan ja kivut vähenee.
      mutta taas alkaa noustessa parinkymmenen-minsan päästä.
      tuntuu etten ikinä parane.

    • Ottaa päähän

      Mulla oli myös huimausta, pahoinvointia, päänsärkyjä, niskan kipuiluja yms oireita...Lista tuntui välillä tooooosi masentavan pitkältä. Kävin täällä www.kuntorelax.fi ja nyt tuntuu jo paljon valoisammalta. Ei oireet ole täysin helpottanu, mutta nyt osaan elää niiden kanssa paremmin, sain hyviä ohjeita, jotka ei ole sitä perus jumppaa jota kaikki muut on tähän asti ohjeistanu. Tsemppiä vaan kaikille, paska vaiva!

    • "luulosairas"

      Voiskohan tension neckin taustalla olla tasapainoelimen toimitahäiriöt / asentohuimaus?

      http://www.asentohoito.auttaa.fi/103

      Itse meinaan perehtyä tähän vähän tarkemmin, sillä samat tässä keskustelussa mainitut oireet vaivanneet vuosia.

      Muutama poiminta sivustolta:

      - Asentohuimauspotilas on vuosikausia kiertänyt lääkäriltä toiselle etsien syytä moniin eri oireisiinsa.

      - Tasapainoelimen toimintahäiriö ja krooninen lihasjännitys:
      Kehon jokainen lihas tarvitsee tasapainoaistin ohjausta jatkuvasti, sekä liikuttaessa, seistessä, istuttaessa että makuuasennossa, nukuttaessakin. Tämä pätee sekä tahdonalaisiin että tahdosta riippumattomiin lihaksiin. Kun tasapainoaistin ohjauskyky heikkenee, mikä tahansa lihas saattaa joutua mukautumaan häiriöön jännittämällä. Erityisesti niskan ja hartioiden lihakset ”lukitaan” pitämään yllä kehon epävarmaa tasapainoa. Tasapainoaistin toimintahäiriö voi siis vaikuttaa välittömästi kaikkeen toimintaan, jossa käytetään lihaksia. Samalla syntyy virheellisiä liikeratoja, jotka kuormituksen lisääntyessä ja iän myötä voivat aiheuttaa vaivoja tuki- ja liikuntaelimissä.
      Mitä parempi lihaskunto on, sitä paremmin tasapainojärjestelmä sietää häiriöitä. TTH:n lihasoireet saattavat olla vähäisempiä urheilijoilla, mutta näillä henkilöillä pienetkin poikkeamat liikeradoissa voivat aiheuttaa mm. rasitusvammoja, lihaskipuja tai -kramppeja kovassa rasituksessa.
      Vuodenajoillakin saattaa olla omat vaikutuksensa lihasten TTH-oireisiin, koska kylmä sää kangistaa jo muutenkin jännittyneitä lihaksia. Lisäksi painovoimakentän aiheuttama kuormitus syys- ja talviaikaan on omiaan lisäämään oireilua.

      Tasapainoelimen toimintahäiriö ja kohonnut adrenaliinitaso; aistien ylikuormitus:
      Tasapainohäiriön aiheuttama lihasjännitys ja kohonnut adrenaliinitaso ilmenevät mm. siten, että samalla henkilöllä saattaa esiintyä useita eri oireita samanaikaisesti: esim. kuulo-, näkö- ja kehonhahmotuksen häiriöitä. Tällaiseksi yhteiseksi tekijäksi sopii hyvin adrenaliini, joka elintoimintoja kiihdyttäen vaikuttaa koko kehossa samanaikaisesti. Myös asentohoito on vastaavasti korjannut eri aistien ja koko kehon toimintaa yhdellä ja samalla henkilöllä.
      Näköhahmotusta voi haitata myös silmää ohjaavien lihasten jännitys ja toimintaongelmat. Koska kuulohahmotuksessa ei tarvita lihaksia, TTH:n vaikutukset sen osalta eivät voi selittyä pelkästään lihastoiminnan muutoksilla, vaan lisääntyneellä adrenaliinilla, joka herkistää ja ylikuormittaa kuulohahmotusta.
      Mitä korkeampi adrenaliinintaso on, sitä enemmän eri aistit saattavat joutua toimimaan jatkuvasti ”hälytystilassa”. Tämän vuoksi aistien hahmotus voi muuttua yliherkäksi ja samalla epätarkaksi tai jokin niistä reagoi erittäin huonosti ja hitaasti.

    • Dpuuttuu ja tstäapua

      Viime vuonna kävin tänne kirjoittamassa diagnoosi puuttuu ja tästä apua nimimerkeillä kertomusta vähän omista oireistani sekä siitä miten niitä voisi helpottaa. Noh, ajattelin että ehkä jollekin voisi olla hyötyä jos kerron vähän miten olen ongelmani kanssa pärjännyt.

      Kävin keväällä ja kesällä vähän lääkäreitä läpi, neurologin, fysiatrin, yleislääkärillä taas sekä fysioterapeutilla useampia kertoja. Neurologi ei löytänyt mitään vikaa oireisiin liittyen. Samoin fysiatri sanoi että kaularanka on röntgenkuvan perusteella kupera vaikka sen pitäisi olla kovera mutta kuitenkin sanoi tämän olevan ihan jumppaamalla kuntoutettavissa eikä ole mikään kovin hankala ongelma. Johtunee lähinnä jatkuvasta istuskelusta jota olen kylläkin vähentänyt runsaasti vuoden mittaan. Fysioterapeutti antoi kaikenlaisia jumppa/venytysohjeita. Keppijumpan olen kokenut hyödylliseksi, samoin venytykset jotka kohdistuvat erityisesti yläniskaan ja kaulan etupuolelle esim. nyökkääjälihaksiin. HS:n nisjakumppa joka tässä ketjussa on linkitetty on todella rankka varsinkin aluksi, ja onnistuin sillä viime syksynä saamaan niskani niin jumiin pariksi päiväksi etten päässyt sängystä ylös. Eli varoen kannattaa kokeilla ja rajansa kaikessa. Ei kannata liian rankasti aloittaa varskinkin kun se niska on jo vaikka kuinka jumiss valmiiksi meillä. :)

      Treenin, levon ja istuskelun vähentämisen myötä oireet lievittyivät kesällä siinä määrin että enää hyvin harvoin minulla nousi lämpöä ja loppua kohden alkoi muutkin oireet vähentyä ja yleisolon parantua. Jaksoi paljon paremmin. Liikunta auttaa vaikka välillä väsyttäisikin tai olisi todella huono olo.

      Nyt syksyllä istuskelun ja kaikenlaisen muunkin stressin myötä oireet ovat siinä mielessä vähän lisääntyneet että välillä on juurikin kuuma, huimaa, heikottaa ja palelee mutta hieronnassa käyminen ja säännöllinen liikunta ovat vaikuttaneet niihin positiivisesti. Olen tällä hetkellä aika hyvässä kunnossa fyysisesti ja oppinut tavallaan elämään vaivojen kanssa. Minun elämästä nauttimistani ne eivät ole myöskään haitanneet kovin paljoa kun olen vain ajatellut että ei minulla mitään vakavaa ongelmaa ole ja kyllä näistä oireista pääsee vielä eroon. Se auttaa huomattavasti kun huomaa että olo on parantunut paljon aikaisemmasta. Vaikka sitten välillä menisikin pahemmaksi.

      Uintia on minulle suositeltu paljon ja kylmää monesti myös (ice power yms.) kipeille lihaksille. Kylmä tuntuu todellakin helpottavan ja sitä voi laittaa juuri selkään ja niskaan rentouttamaan ja estämään lihasten tulehtuneisuutta. Ja tosiaan tuo lämpöily ja kuumotus on kehon normaali reaktio siihen että lihakset ovat jumissa, lääkäreiden on hieman hankalaa tätä yleensä diagnosoida. Mutta tosiaan ei kannata huolestua siitä, kuntoutusta vaan kehiin ja riittävästi lepoa. Huimaus helpottaa kun kaulan ja niskan lihakset saa vetreiksi, kuin myöskin palelu, tinnitus ja erityisesti puristus päässä. Kaulaa ei ole luotu olemaan istuma-asennossa jonka johdosta ennen pitkää nyökkääjälihakset menevät jumiin erityisesti pitkäkaulaisilla ihmisillä mutta myös muilla. Ja niiden saaminen tarvitsee aikaa ja kärsivällisyyttä mutta tuottaa tulosta.

      Oma oloni on ollut välillä varsin skarppikin ja silmäoireetkin ovat vähentyneet huomattavasti. Pari viikkoa tuossa katselin ihan ympärilleni että miten ihanaa kun voi tarkentaa asioihin kunnolla eikä tarvitse katsella sellaisen sumun läpi. Mutta tietokoneella istuminen on ehkä pahinta mitä voi tällaisia oireita kärsivänä itselleen tehdä joten kannattaa oikeasti vähentää istumista mahdollisimman paljon.

      Oikein paljon tsemmpiä kaikille! Tästä on mahdollista päästä eroon tästä vaivasta, se on vain kovan työn takana. Toisaalta positiivista on että elämäntavat paranevat siinä sivussa ja onpahan motivaatiota treenata päivittäin. Itse pelaan tällä hetkellä sekä sulkapalloa että salibandyä ja hikiliikunta on erittäin hyödyllistä vaikka olisi kuinka huono olo ollut samana päivänä. Omaa harkintaa kuitenkin, enkä myöskään ole lääkäri että kannattaa harkita mitä ohjeita noudattaa.

      • mertsi1

        1,5 vuotta kärsin vasemman korvan kovista yökivuista ja alahampaiden kivuista päivisin. Aluksi poistettiin viisaudenhammas, mutta oireet oli poissa vain pari viikkoa. Sitten korjattiin purentaa ja sain yökiskot sekä kuvattiin hampaisto. Näistäkään ei mitään apua ollut, eikä hampaistosta löytynyt vikaa. Korvalääkäri katsoi korvat ja niissäkään ei mitään vikaa ollut. Oireet paheni ja kipulääkkeet eivät auttaneet minkään vertaa. Kokeiltiin monenmoista relaksanttia ja epilepsialääkettäkin. Lopulta olin niin huonossa kunnossa, että työnteosta ei tullut mitään kiertohuimauksen ja kipujen takia. Ajattelin vetää viimeisen korren ja tilasin neurogille ajan. Puolentoista vuoden kärsimys loppui kuin seinään aloitettuani klotriptylin. Kaikki oireet hävisivät kerralla.Joudun käyttämään lääkettä nyt jatkuvasti, mutta olen niin onnellinen kuin ei ole kipuja. Diagnoosiksi tuli lihasjännitysoireyhtymä.


    • min_a

      Itselläni on ollut huimausta, tuntuu kuin nukkuessakin sänky keinuisi. Tuntuu kuin kaatuisin. Niskoihin sattuu, päätä vihloo mikä tuntuu todella epämiellyttävältä. Epätodelllinen olo on henkisesti todella väsyttävää.

      Yksi tärkeimmistä asioista niskajumien parantamiseksi on kunnon yöunet. Ei 6 h vaan 8h vähintään. Liikunta on myös hyväksi.

      Onko muilla niskaoireista kärsivillä tullut tunne nukahtaessa, että tuntuu kuin silmissä pyörisi joku video ns pikakelauksella, kuin ajatukset laukkaisivat hullun lailla eikä sitä voi lopettaa ennen kuin avaa silmänsä. Se tekee nukahtamisesta yleensä vaikeaa. En osaa yhdistää sitä mihinkään muuhun kuin stressiin. Onkohan lääkityksestä apua?

      • Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

        Mulla ei pyöri "filmi", vaan ajatukset sinkoilevat ja poukkoilevat ihan järjetöntä vauhtia nukkumaan mennessä. Ajatukset ikään kuin tulevat väkisin mieleeni ilman että edes ajattelen niitä. Välillä tuntuu hankalalta nukahtaa siinä "ajatusten metelissä" kun aivot syöttävät ajatuksia taukoamatta.


    • Levottomat jalat poi

      Moniin edellä lueteltuihin oireisiin olen saanut avun hermoratahierojalla. Ks. luetteloista Hermoratahieroja, Hermoratahieronnan mestari.

      2 tuntia hieroo päästä päähän ottaen huomioon oireet.

      Jos oireita on monia, eri kerroila hoidetaan eri paikkoja.

      Ihminen on kokonaisuus. Jos niska kipeä, ei pelkästään sitä 'vaivata'.

      Myös vastaavia hermoja käsissä ja jaloissa.

      Jätin särkylääkkeet pois ja olen terveempi kuin koskaan.

    • Huhtikuuuuu

      Kuulostaako jännitysniskan oireilta?

      - Lähes jokapäiväistä päänsärkyä. Tuntuu takaraivossa, ohimossa ja silmien yläpuolella. Välillä vasemmalla puolella päätä, välillä oikealla. Pahoinvointia.

      - Kun kallistan päätä taaksepäin, niska ja hartiat sattuvat. Päätä kääntäessä ja hieman alaspäin taivuttaessa viiltävää kipua yläselässä/hartioissa.

      - Erikoista huimausta. Sellaista oudon... laskevaa?

      - Vielä erikoisempaa epätodellisuudentunnetta. Leijuva, kevyt olo. Kuin mulla ei olisi kroppaa lainkaan. Tai jotenkin sellainen todella outo olo.

      - Väsyttää ja olo tokkurainen, nukuin sitten miten hyvin tahansa.

      - Kaukonäkö sumea ja näen varjokuvia.

      - Rytmihäiriöitä

      - Paniikkikohtaustaipumusta

      • ...

        Kuulostaa, mutta periaatteessa voisi olla jotain muutakin, esimerkiksi ahdistuneisuushäiriön muotoihin kuuluu rytmi- ja näköhäiriöitä sekä epätodellisuudentuntua. Toisaalta voisi liittyä myös jonkun ravintoaineen puutteeseen.

        Mutta tosiaan, itselläkin osaa noista oireista jos niskat jumissa. Mulla on siinä mielessä jännä, että itse niska ei tule kipeäksi vaan ainoastaan "pökkelömäiseksi".


    • BSR29

      Olen kärsinyt erinäisistä lihasjännitysoireista useamman vuoden. Syitä tähän oli monia, mm: henkinen stressi, jota yritin hoitaa liiallisella liikunnalla ja lääkärit (suomalaisittain) pelkillä lääkkeillä. Oli näköhäiriöitä, unettomuutta yms... olen tehnyt vaikka mitä, että olo paranisi. Nyt löysin BSR:n, eli bosy stress releasen. Se on auttanut huomattavasti jo muutaman kerran jälkeen. Valitettavasti Suomesta tuota ei taida vielä löytyä. Asun siis tällä hetkellä väliaikaisesti ulkomailla. Toivottavasti BSR rantautuu Suomeen ennen paluumuuttoani.

    • Jumittaja

      Huimaus, kallonpohjasärky, kiristävä tunne päässä, ärtynyt ja hermostunut olo, suhinaa korvissa, ääniyliherkkyyttä. Lääkärit juostu korvalääkäriä myöten, mutta naprapaatilta sain lopulta avun. Viiden käynnin hoidolla ongelma hävisi eli nikamat alkoivat pysyä "raiteillaan". Mulla on taipumusta tähän ongelmaan, mutta kun käyn naprapaatilla parin kk:n välein, pysyn kunnossa.

    • tension

      Oireina löytyy mm. kallonpohjasärkyä, painetta ja kiristävää tunnetta päässä, kihelmöintiä, kuumia ja kipeitä kohtia päässä, väsymystä, niska -ja hartiakipua, ohimosärkyä (kuin olisi puristava panta päässä)
      Näihin oireisiin olen kokeillut fysioterapiaa, osteopaattia ja hierontaa, kaikista apu on vain hetkellistä. Pitäisi varmasti itse venytellä ja hoitaa enemmän, nuo kaikki hoidothan ovat vain helpotusta, mutta itsestä kiinni lopputulos.

    • Monella tavalla

      Huimausta,kipua,pahoinvointia ja puutumista ainakin minulla.

    • Aaaaaaaaaa

      Tietääkö joku voiko niska-hartiaseudun jumitus aiheuttaa ajatusten sekavuutta, poukkoilua ja keskittymiskyvyn heikkenemistä? Tunnetta siitä ettei olisi ihan 100% läsnä hetkessä ja puhuessakin on hieman vaikea löytää sanoja? Sellaista vähän "aivosumuista" oloa.

      • Koulutettu hieroja

        Kyllähän se voi niinkin oireilla, jos asiakas on muutoin perusterve, eikä lääkitystä, väsymystä tms. ole joka aiheuttaisi edellä mainittuja oireita.


    • Horisontti vaateriin

      Heräsin kamalaan huimaukseen ja vessaan oksentamaan, en pystynyt tarkentamaan katsetta tai pysymään pystyssä, ja kuskattiin suoraan lääkärille. "Kaikki" on tutkittu ja missään ei oo vikaa, hyvä sinänsä. Nukuin kuukausia juuri tietyssä asennossa ettei huimaisi. Mikä lohtu löytää jonkunlainen selitys täältä! Oireet: joko vasemman käden tai sekä vasemman ja oikean sormet, kädet tai koko käsivarret puutuu öisin, vasen myös päivällä tiettyjä liikkeitä tehdessä. Pahoinvointia ja huimausta eri asteisena, "leijuva" olo. Elohiiri vasemmassa silmässä kausittain jatkuvana. Karmea kuivuus vasemmassa tai molemmissa silmissä aamuisin. Niska ja selkä rutisee. Vaikeaa tarkentaa vasenta silmää, näkökentän vääristyminen ; esim katon lista näyttää kaarevalta eikä suoralta niinkun pitäisi.Kummallinen paineen tunne ja lievä särky vasemman silmän takana, paineen tunne pään eri kohdissa lähinnä vasemmalla puolella. Niska, hartia ja lapaluiden väli polttaa ja kiristää, mutta vasta sen jälkeen kun sitä on osteopaatilla löystytetty pari kertaa, sitä ennen en edes tiennyt että mikään oli jumissa, eikä lihaksiin koskenut. Huuli vasemmalla puolella tuntuu välillä puutuvan. Ja se kyvyttömyys ajatella joku ajatus tai työ valmiiksi! Siis vaikka kuinka pinnisti ja koitti ajatella, mitään ei tapahtunut. Välillä käytän vääriä sanoja ja käännän 2 numeroa tai kirjainta väärään järjestykseen. Ja törttöilevä motoriikka vielä siihen päälle.Ja kauheen ääniherkkä, telkkari kuulostaa tosi ilkeeltä normaalivolyymilla.Eipä ihme että luulee että seniiliys ja aivokasvain on hyökänny. Jannitysniska. Hah! Itse asiassa liika tietokoneilu ja raskaitten tavaroitten kantaminen - esim liian painavat ruokakassit - näyttää olevan hyvä resepti mun oireiden laukaisemiseksi. Liikunta, monipuolinen rehkiminen ja muutama lasi viiniä tekee olon paljon normaalimmaksi. Silmät toimii ja pystyy ajattelemaan. Mutta uskomattominta on että kun kaveri kotona hieroi ankarasti vasenta hartiaa sellasessa asennossa että istuin lattialla ja kaveri sohvalla takana, ja mun vasen käsivarsi oli koholla vaakatasossa kaverin polven päällä ( jolloin syvältä hartiasta ja läheltä niskaa löytyi kovia klumppeja- niihin lihaksiin ei pääse käsiksi tavallisessa hierontaasennossa), se tuntui päässä, silmän takana ja pahoinvointina, mutta oireet loppu kun seinään kerralla! Kuukausien kärsimyksien jälkeen! Eli toivoa on:) Mutta heti kun jumahtaa tietsikalle liian paljon, oireet taas pahenee suunnilleen työasennosta riippumatta. Lykkyä tykö kaikille, toivottavasti tästä oli hyötyä jollekin.

      • Horisontti vaateriin

        Siis unohdin sanoa että korvissa on korkeata ininää ja rytmikästä suhahtelua. Erityisesti kun on väsynyt. Ja yhtäkkisiä "maha-löysällä"-kohtauksia. Mitään noista oireista ei oo ollut osana mun normaalielämää aikaisemmin.


      • Noona
        Horisontti vaateriin kirjoitti:

        Siis unohdin sanoa että korvissa on korkeata ininää ja rytmikästä suhahtelua. Erityisesti kun on väsynyt. Ja yhtäkkisiä "maha-löysällä"-kohtauksia. Mitään noista oireista ei oo ollut osana mun normaalielämää aikaisemmin.

        Kiitos tuhannesti"Horisontti vaateriin"!! Tuntui kuin joku olisi pukenut omat tunnot, olot ja tilat fyysisellä ja psyykkisellä puolella todeksi! Samaisten ongelmien kanssa oon paininut ja painin edelleenkin. Maanantaina lääkärille aika ja aion sanoa nää sun kirjoittamat asiat jotka ihteeni pätevät niin ääneen saadakseni kunnon diagnoosin ja pois tämän jatkuvan epätietoisuuden!! Kiitos vielä kerran


    • Positiivisena pysyn!

      Kaikki oireet kuulostavat niin tutuilta.. Itse olen karsinyt talla kertaa huimauksesta, kivuista, autonomisen hermoston oireista, rytmihairioista yms yms nyt 3kk- valilla hyvia valilla huonoja paivia :) Hassua miten oireitakin voi ilmeta uusia harva se paiva. Itse olen melkosesti nyt saanut pitkan kaulan & hartioiden ryhtia korjattua- joka varmasti auttaa pitkalla tahtaimella- mutta on saanut tasapainokeskuksen ja lihakset taysin hairiotilaan muutoksesta..
      Mulle fysioterapeutti diagnosoi (anteeksi kieli, asun ulkomailla) 'vestibular dysfunction', eli juurikin tasapainoelimen hairio. Tahan liittyy sitten 'cervicogenic dizziness', eli huimaus jolle eivat muuta syyta loyda.
      Ma olen sitten kovasti kahdesti paivassa jumpannut & venytellyt, ja tehnyt sellasia tasapainokeskuksen niskan & silmien valista yhteistyota kasvattavia liikkeita- oli tosi hankalia aluksi silla niilla on tarkoitus aiheuttaa itse sita huimausta jotta sita vastaa rakentuisi puskuri.. Tama on varmasti fysion paras diagnosoida, mutta liikkeiden nimi on 'Cooksey & Cawthorne exercises' jos joku haluaa googlailla :) Englanniksi loytyy muuten paljon enemman tietoa & vinkkeja jos taitaa kielta sen verran.
      Tsemppia kaikille!

    • Terapialla terveeksi

      Tosi samanlaisia oireita kuin itselläni. Minulla paras apu jännistysniskaan on ollut 3 juttua.
      - liikunta (tanssimainen, missä käsiä liikutellaan)
      - terapia (jonka aikana alkoi jännitystilat häviämään ja päänsäryt loppuivat miltei kokonaan)
      - autolla ajamisen välttely, ajaessa väkisin ajoasento itselläni sellainen, että jotenkin jumittaa.

      Eli jos tuon yhden kirjoittajan kuntosalijuttuun yhdistää mahdollisesti jonkunsortin terapian, jos yhtään sen tyyppisiä muita syitä (ahdistus/masennus.. hankalia asioita) on taustalla, niin SUOSITTELEN.

    • piuhfd

      Jännitysniska oireilee mm. huimauksena, päänsärkynä , silmien oireiluna (värinää) ja muiilakin yksilöllisinä oireina.

    • Inhottava vaiva

      Täälläkin yksi vaivainen, reilut kaksi vuotta vaivannut sellainen juurikin epätodellinen olo, eli tuntuu kuin kulkisi robottina, ja asiat ns. menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Listaanpa nyt muutkin oireet:

      - Keskittyminen ja ajatteleminen on usein hankalaa, ongelmien ratkaisu myös vaikeampaa.
      - Lievää huimausta (päätä kääntää nopeasti, niin tuntuu että se jatkaisi liikettä
      - Jatkuva väsymystä
      - Silmien kohdistamisvaikeuksia
      - Koordinaatiokyvyn laskua.
      - Päänsärkyä esiintyy lähinnä erikoisena jomotuksena/painamisen tunteena takaraivossa ja välillä ohimoilla.

      Välillä tulee sellaisia 'selviä' päivä, jolloin
      /tunnin-parin kestäviä hetkiä, jolloin olo paranee selvästi ja tarmoa riittää...sitten varoittamatta alkaakin taas alamäki.

      Lueskelin tämän ketjun läpi ja osalla oli ilmeisesti löytynyt ainakin jonkinlaista apua tästä nk. 'HS-jumpasta'. Harmi vaan, ettei linkki enää toimi. Ei keneltäkään sattuisi löytymään kyseisiä ohjeita?

    • keke696

      Samoja ollut täällä ja todella vakavia jo, tajunlähtöä, sydänvaivoja etc.
      Ilmeisesti niska/selkä ja hampaista johtuvaa (purentahäiriötä ja huonoksi menneet)
      Liikunta auttaa joskus kun pitää sen vain sopivan pienellä.
      Myös jos on esimerkiksi isoja hampaita (juuria) jotka painavat väärin ikeniä/kalloa niin voi tehdä osan vaivoista.
      Kylmä/kuuma hoitoa kannattaa kokeilla ellei edes lääkkeet helpota tai löydy lihasrentouttavia.
      Esim pari kertaa viikossa pitkään kylmään/kuumaan suihkuun ja siellä heilumista/hieromista. Kannattaa tosin vähentää ajan myötä ettei totu siihen ja pahenna vaivoja :)

      • 32328

        Mulla kans, niskat jumissa, pyörryttää, korvissa soi, korvissa paineen tunnetta ( ja päässä), purukalusto kipeenä, epätodellisia oloja, vaikea kohdistaa katsetta jne. Sori jos olette jo kertonu tän miljoona kertaa tuolla aiemmin, mut en jaksanu lukee noit kaikkii miljoonii vastauksii. Pään aivokäyrä otettiin ja sydän filmi. Kaikki oli kunnossa. Myös verikokeita otettiin ja nekin oli kunnossa. Lääkäri sanoikin että niskat on todella jumissa mutta ei silti antanut vastausta mihinkään. Passitti vaan kilpirauhasten tutkintaan. Noh, itse voisin jo todeta, että niskoista johtuu. Nyt tänään tuli tää epätodellinen/leijuva olo... Miten tän voi hoitaa ite? Muuta kun hierojalla koska sen jo tiedänkin... (Virheet, kirjotan kännykäl


      • Anonyymi

        Luin koko ketjun, kiitos teille kaikille avustanne!
        Mitä teille tänä päivänä kuuluu?


    • Man-75

      Moi,

      onko kenelläkään kokemusta sormien voimattomuudesta/puutumisesta? Itselläni kaikki alkoi vasemman käden pikkurillin ja nimettömän oudosta puutumisesta/voimattomuudesta.

      Sitten oireet hyppäsivätkin oikelle puolelle. Pian alkoin myös lihaksissa "sisäinen" sirinä, vähän kuin heikkovirtaa olisi päästetty kehon tiettyyn osiin.

      Puolitoista viikkoa meni niin, että oli todella heikko olo jaloissa ja käsissä. Öisin heräsin puutumiseen ja voimattomuuteen. Ja tuo voimattomuus oli ehdottomasti se pahin oire. Esimerkiksi päänsärkyä ei ole ollut juuri lainkaan!
      Tosin niskojen ja yläselän jännitystiloja senkin edestä.

      Nyt pahimpina vaivoina on edelleen vasemman käden ajoittaiset puutumiset ja heikotukset. Onko muilla samaa?

    • OnkosTämmöisiä

      Korva tukossa "sisältäpäin". Niskat rutisee ja on jäykät. Väillä lieviä paniikkikohtauksia ja käsien vapinaa. Korvan suhinan takia hankala saada unta.
      Pala kurkussa. Vatsa löysällä. Luulosairas olo kuvittelee että on joku kuolemanvakava tauti.

    • Hälytystilassa-74

      Helpottavaa lukea "kohtalotovereiden" kokemuksia. Itse olen erikoistunut diagnosoimaan todella häiritsevää huimausta, muistamattomuutta/sanojen sekoilua, silmien kohdistamisen häiriöitä, niska- ja yläselkäkiristystä milloin miksikin.

      Oireiden miettiminen aikaansaa todellisia paniikkihäiriötilanteita: silmissä sumenee, pyörryttää ja kuvottaa. Eilen viimeksi kauppareissu oli jäädä väliin, mutta väänsin itseni hyllyjen välistä, kassan kautta kotiin. Olo oli todella tuskainen ja pillahdin itkuun autossa istuessa. Siinä päätin, että h******* - tämän on loputtava!

      Varasinkin eilen itselleni ajan lääkärille, varmuuden vuoksi. Tiedän, että suureksi osaksi oireiden syy on työ/opiskelun aiheuttama jäytävä stressi, niska/hartiaseudun jumittaminen, sekä noidankehämäinen stressi tästä oudosta olosta.

      Sjögrenin syndrooma, MS, aivoverenkiertohäiriö, aivokalvontulehdus jne. on jo itsediagnosoitu. Tuskin näitä kaikkia kuitenkaan yksi ihminen kerralla sairastaa...
      Olen mitannut verepainettani vajaan viikon ajan. Se vaikuttaa olevan normaalilukemissa, ainakin mittaustilanteessa. Sairastan nivelreumaa ja minulla on aikoinaan tutkittu Sjögrenin syndrooman mahdollisuutta, mutta silloin ei ollut viitteitä ko. sairaudesta.

      Vihaan sanaa luulosairas, mutta kyllä tässä sitäkin on vahvasti mukana. Tuntemukset on aitoja, mutta ne pahenee, mitä enemmän niistä on tietoinen. Puhumattakaan jatkuvasta googlaamisesta.

      Sopivan kuormittava fyysinen aktiviteetti helpottaa varmaankin useimpien oloa. Silloin ajatukset on liikkeessä, se onkin itselleni yksi tärkempiä keinoja helpottaa oloa. Venyttely, hyvä tyyny, riittävä lepo, D3 B12 vitamiinilisät, riittävä nesteen saanti ja hyvä ravinto ei ainakaan ole huonontaneet oloa.

      Jaksamista kaikille. Onneksi on netti, jonka kautta on mahdollista kohdata saman ongelman kanssa kamppailevia. Ei olla kuitenkaan liikaa koneella, tämähän se niskat vasta pilaakin.

    • Dindiuuuu

      Hei kaikki tension neck-diagnosoidut. Nyt on pakko kertoa että itse kärsin kyseisestä vaivasta pari vuotta. Oireita niska-hartia kipu, väsymys, "aivosumu", huimaus jne. Treeneistä ei tahtonu tulla mitään koska tulin niin kipeäksi aina, ja niskat huusi hoosiannaa. Viime syksynä kivut levisi vasempaan käteen. Käsi myös puutui. Sain lähetteen magneettiin josta löytyi pullistuma ja kulumaa c5-6 nikaman välistä kaularangasta. Välilevy poistettiin kiireellisenä leikkauksella ja vointi oli heti leikkauksesta herätessä aivan erilainen ! Kuin olisi syntynyt uudestaan ! Kivut poissa ! Väsymys ja jäykkyys poissa ! Vaatikaa niskan kuvausta !!

    • N.O1

      Mietin vaan tässä että eihän se voi aiheuttaa mitään jos hieroo päätä jonkun verran sormilla kun on kokoajan jumissa tai noita kallo pohjan lihaksia kun ne on niin jumissa ja samoin noi ohimoiden hyvin kipeät on😣

    • Neck

      Hei kaikille!

      Itse olen oireillut noin parin kuukauden ajan: outoa, epätodellista oloa, sekavuutta, etovaa ja pahoinvoivaa oloa, niska-, selkä- ja hartiakipuja, kipuja käsissä, etenkin vasemmassa, päänsärkyjä takaraivossa, päälaella ja ohimoilla sekä sivuilla myös jonkin verran ja silmien takana, silmäluomet välillä tuntuneet kummallisilta. Kylmägeeli tuonut jonkin verran apua sekä ajatusten ohjaaminen pois kaikesta vakavasta. Epätodentuntua ja etovaa oloa ollut ehkä eniten. Olen kuollakseni pelännyt vakavia sairauksia. Verikokeet kunnossa, lääkäri ja sh sanoivat, että stressiä. Silmälääkärille menen vaihdattamaan piakkoin uudet lasit, nykyisillä ikää yli kymmenen vuotta. Kärsinköhän minäkin jännitysniskasta?

    • Anonyymi

      Olipa pakko vastata tähän vanhaan ketjuun!

      Itselläni on lähes JOKAINEN noista oireista,
      niitä alkoi olla syksyllä, huimaus aivan jäätävää. :(

      Kamalaa, että niin monella näitä oireita,
      toisaalta helpottavaa kuulla muiden kokemuksia. Kiitos!
      Tässä mennään päivä kerrallaan, hierojalla enää 1 krt kk
      mutta ajattelin ensiviikolla kokeilla akupunktiohoitoa,
      onko siitä muilla kokemusta, auttaako?
      Tietty yksilöllistä sekin.

    • Anonyymi

      Itselläni tulee niskajumista kova takaraivokipu.

    • Anonyymi

      https://me-pedia.org/wiki/Craniocervical_instability

      Suosittelen vilkaisemaan, myös lopusta löytyvät muut ongelmat. mm. CXA° mittaaminen itse ei ole ydinfysiikkaa mikäli MRI kuvat löytyy (levyn saa pyydettäessä)

      Oli vika missä hyvänsä, rangan ongelmat voivat todellaki aiheuttaa mitä erilasempia ja kamalempia oireita joita uskoskaa


      Hitosti tsemppiä kaikille!

    • Anonyymi

      Itsellä nyt muutaman kuukauden kestänyt oireet. Ensioire oli vasemmanpuolen silmäkipu. Kävin silmälääkärillä ja kuvissa ei poikkeamaa mutta optikon lausunnossa oli silmäpaineet koholla joka on harvinaista 26 vuotiaalla. Sitten iskivät päänsärky, huimaus ja pahoinvointi. Oksentelua ei kumminkaan ollut. Neurologi ei osannut sanoa oikein mitään, päiväkirjaa pitäisi 3kk tehdä kivuista ja mikä sen laukaisee. Lääkkeitä anto migreenikohtaukseen ja jonkin kipulääkkeen jota käytetään myös masennuksen hoitoon. Nyt käyty hieronnassa 4krt ja lihakset on kuulemma niin jumissa että 4 kerralla vasta päästiin käsiksi syvempiin jumeihin. Hieronnan jälkeen menee muutama päivä niin tuntuu että niskat ja hartiat vetää jumiin ja päänsärky taas alkaa. Kallonpohja jumit jokapäivä itse yritettävä hieroa. Uusina vaivoina ilmennyt pistelyt päälaella. Niinkuin nuppineulalla pistäisi. Tässä tulee stressattua kaikki kasvaimista syöpäläisiin. Päätä en ole käynyt kuvauttamassa vielä. Itselläni purenta lihakset kovilla koko elämäni kun on tuota avopurentaa, etuhampaat ei kohtaa yhteenpurtaessa eli paineet jatkuvasti takahampaissa. Tuntuu vaan todella oudolta että kaikki kipu laukeaisi vasta nyt.

    • Anonyymi

      Onko kirjoittajan ideat hiipumassa kun pitää 15 v vanhoja aloituksiaan ikivarastosta nostella framille?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe