Välivuosi......

lukion jälkeen....

Tässäpä minun tarinani välivuoden kannattavuudesta...
Lukion jälkeen oli pakko pitää välivuosi, sillä pääsin puolivahingossa ylioppilaaksi suunniteltua aiemmin ja yhteishakuaika oli mennyt jo umpeen ennen kuin sain tietää saavani lakin jo sittenkin keväällä..No, tämähän ei kyllä lannistanut, sillä minulla ei ollut hajuakaan minne olisin edes halunnut lähteä opiskelemaan...Kesän pidin lomaa ja syksyllä menin työmarkkinatuella töihin...Työmarkkinatuella töissä olemisen etuna oli oikeastaan se, että pääsi melkeinpä mihin vain harjoittelemaan ilman koulutusta ja sai samalla tuntua siitä, lähteäkö opiskelemaan ammattiin suuntautuvaa alaa...Ja toisena plussana vielä sanottakoon, että työpaikkaa olisi pystynyt vaihtamaan vaikka kuukausittain, joten olisi voinut kokeilla montaakin eri alaa..
Itse valitsin harjoittelupaikaksi (yllätysyllätys) ala-asteen...Siellä olin reilut 7kk, jolloin olin aika varma siitä, että opettajan homma sopisi minulle hyvin..Suoritin myös samaan aikaan approa avoimessa yliopistossa, josta olisi saanut lisäpisteitä jos olisin hakenut OKL:ään..
Oikeastaan kuitenkin epävarmuus vaivasi siitä, että lukion huonon päästötodistuksen ansiosta minulla ei olisi kuitenkaan tarpeeksi pisteitä päästä OKL:ään... Työvoimaneuvoja suositteli minua käymään ammatinvalinnan ohjauksessa ihan vain huvikseen ja ajattelin, että eipä se maksa mitään kun sen ajan sai olla poissa työpaikalta (se kuului ns.hararahalaisen harjoitteluaikaan)..Käväisin siellä pari kolme kertaa tekemässä joitakin ihmetestejä, en kyllä ymmärtänyt mitä hyötyä niistä oli..Sitten sain käteeni AKAVAn oppaan jossa oli esitelty eri ammattivaihtoehtoja, koulutusmahdollisuuksia sekä esim. alkupalkkoja... Valitsin oppaasta kaikki "mielenkiintoisen kuuloiset" ammatit ja puimme joka ammatin läpi AVO:ssa..Esim. mahdollisuuksista päästä opiskelemaan alaa esim. lukionpäästötodistuksen perusteella sekä olisinko valmis muuttamaan ehkä jopa 800km päähän 6.vuodeksi, työn kuormittavuudesta ja työvoimatilanteesta yms...Jäljelle jäi oikeastaan vain 1 vaihtoehto, jota oli kokeiltava..
Pääsykoekirjat hankin melkein heti kun olin päätynyt kyseiseen valintaan katsoakseni niitä vähän läpi ja että olisiko ala todella minua varten...Yllätyin oikeastaan siitä, että kirjat olivat niin mielenkiintoisia, joten päätin kokeilla..Ja ensimmäisellä kerralla tärppäsi..
Nyt olen opiskellut syksystä lähtien tätä alaa ja tyytyväinen olen ollut valintaani..Vielä ei eteeni ole tullut päivää jolloin olisin alkanut miettimään että teinköhän sittenkään oikein...
Joten kaikille niille, jotka eivät todella tiedä minne lähteä opiskelemaan suosittelen välivuotta ja ammatinvalinnan ohjausta..Minulle tuosta ohjauksesta oli suuresti apua varsinkin kun sain sen Akavan oppaan käsiini..Tiedän monia jotka ovat vaihtaneet alaa vuosittain eivätkä vielä kolmannella tai neljännelläkään kerralla tiedä, mitä haluaisivat tehdä "isona"...joten ottakaa mallia ja kokeilkaa aloja, punnitkaa niitä jne..Uskon että tästä on suuresti apua ainakin sen suhteen mihin suuntaan lähteä...:)

4

1973

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskelet

niin mitä sinä nyt opiskelet

• .....................

yliopistossa sellasta alaa, johon pääsee pelkän pääsykokeen perusteella..mutta ei siitä sen enempää...

• kerro?
        ..................... kirjoitti:

yliopistossa sellasta alaa, johon pääsee pelkän pääsykokeen perusteella..mutta ei siitä sen enempää...

Olen itsekin melko samanlaisen taustan omaava..ja olis kivaa tietää, mikä ala sulla on menossa?

Ei siitä haittaakaan oo jos vinkkaset..itse ajattelin kans noita aloja,mihin vois päästä sisään ilmna pääsykokeita. niitä on yllättävän vähän tai sitten niistä ei puhuta;) vinkkivonkku=D
        että jos haluut sanoa,niin kerro ihmeessä. toiselle samanlaiselle=)

• hmmmm
        kerro? kirjoitti:

Olen itsekin melko samanlaisen taustan omaava..ja olis kivaa tietää, mikä ala sulla on menossa?

Ei siitä haittaakaan oo jos vinkkaset..itse ajattelin kans noita aloja,mihin vois päästä sisään ilmna pääsykokeita. niitä on yllättävän vähän tai sitten niistä ei puhuta;) vinkkivonkku=D
        että jos haluut sanoa,niin kerro ihmeessä. toiselle samanlaiselle=)

Viestissä luki että pelkän pääsykokeen perusteella eikä ilman pääsykoetta..tarkkaavaisuutta. Moneen yliopiston linjaan pääsee ensimmäiset yhteispisteiden avulla ja loput pelkällä pääsykokeella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      328
      7925
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2216
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1886
    4. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      0
      1720
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1452
    6. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1307
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1291
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      173
      1260
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1230
    10. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1101
    Aihe