Poskiontelossa kysta

Tympii

Tänään sain tietää että minulla on sellainen. Ollut kuulema jo pitkään, ainakin vuoden, silloin poskionteloni ensimmäisen kerran kuvattiin. Minulle ei vain silloin kerrottu, jostain syystä.
No tänään kerrottiin, nyt haluaisin tietää siitä kaiken mahdollisen, joten jos joku tietää ja jaksaa kertoa olisin onnellinen.

Esim. miten se oireilee? milloin se pitää poistaa? pitääkö ne yleensä joskus poistaa? millainen operaatio on?

olen tällä hetkellä aika kipeä, ollut lähes pari kuukautta, sitkeää limaa valuu kurkkuun, välillä olen tervekkin. voi kyllä olla että olen vain viruskierteessä, tai sitten tuo kysta oireilee?
neuvokaa minua eteenpäin, miten liman valuminen loppuu. pitäisikö huuhdella kannulla? vai onko leikkaus ainoa keino? lääkäri vaikutti vähä-tietoiselta. hän sanoi vain ettei kysta ainakaan limaa tee, vaan joku virus..?

19

29256

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinus

Pitäisi käsittääkseni hoitua antibioottikuurilla. Minulla oli joskus, ei aiheuttanut enempää oireita kuin poskiontelotulehduskaan.

• tympii

Ei se minulle ainakaan antanut antibioottia. Omituista. Argh. Mulla on tällä hetkellä ylä- ja alahengitystiet tukossa. Ompa mahtava olo. Argh.

• ainakaan
        tympii kirjoitti:

Ei se minulle ainakaan antanut antibioottia. Omituista. Argh. Mulla on tällä hetkellä ylä- ja alahengitystiet tukossa. Ompa mahtava olo. Argh.

alahengitystiet ovat täysin tukossa, koska silloin et täällä kirjoittelisi. Kysta ei varmaan näkynyt röntgenkuvassa. Nenähuuhtelu helpottaa oireitasi ja monet erikoislääkärit suosittelevat sitä. Kysta taitaa olla sellainen puhkaistava rakkula joka usein puhkeaa itsekseen. Poskiontelovaivat ovat sellaisia että kannattaa hakea apua erikoislääkäreiltä yleislääkäreitä ne eivät tunnu paljoa kiinnostavan.

• tympii
        ainakaan kirjoitti:

alahengitystiet ovat täysin tukossa, koska silloin et täällä kirjoittelisi. Kysta ei varmaan näkynyt röntgenkuvassa. Nenähuuhtelu helpottaa oireitasi ja monet erikoislääkärit suosittelevat sitä. Kysta taitaa olla sellainen puhkaistava rakkula joka usein puhkeaa itsekseen. Poskiontelovaivat ovat sellaisia että kannattaa hakea apua erikoislääkäreiltä yleislääkäreitä ne eivät tunnu paljoa kiinnostavan.

eihän ne onneksi täysin :)
        vähän jotenkin pirteämpi olo. tarkoitatko kenties huuhtelukannua? :) Sellainen minulla on, mutta se on vähän ikävä, varsinkin talvella. :) kun on kylmä ja sillai. mut eihän se vaikuta jos saa vaan vedet hyvin pois.
        kyllä se näkyi röntgenissä? miksei näkyisi? eikö se olekkaan kysta? vaan syöpä :O no ei. tyhmä minä. stressaan liikaa. :(

• sari

MOI!

Tuttuja ovat nuo poskiontelovaivat kystat poskionteloissa. Minulla vaivat alkoivat v.2004 alkuvuodesta, pitivät taukoa saman vuoden syksyyn saakka, jolloin alkoivat uudelleen.

Ja nyt on sitten kokemusta n. 2vuotta tulehduskierteestä poskionteloiden tähystysleikkauksesta(FESS). Ja käyn noin kerran viikossa huuhteluttamassa poskionteloita, vaikka on leikattukin. Se siitä leikkauksen tehosta, oli nimittäin heti kuukauden päästä leikkauksesta jo tulehdus, ja loppu onkin historiaa...

Ja koska minulle on tehty leikkaus, niin huuhtelut tapahtuvat tylppien huuhtelukärkien avulla, eikä neulojen, mikä terveyskeskuslääkärin mielestä on helpotus.

Kystia on ollut alusta saakka, myös leikkausta varten otetuissa röngtenkuvissa näkyivät kookkaat kystat onteloiden pohjalla. Tosin tästä asiasta ei silloin kerrottu minulle mitään, luin asiasta myöhemmin röngtenlausunnosta. Ja kystat sinne myös jäivät, ei niitä ainakaan leikkauksessa poistettu, koska niitä ei tähystämällä leikkausalueelta löytynyt, vaikka kuvissa näkyivätkin ???

Myöhemmin niitä on rikottu korvalääkärien toimesta, kun aiheuttivat kovaa särkyä ja painontunnetta poskella. Mahdollisesti jopa limaeritystä nieluun(saa koko ajan nieleskellä) ja tulehduskierrettä. CT-kuvatkin otettiin, niissä ne kystat näkyikin paremmin kuin röntgenkuvissa. Olivat kooltaan 2,8cm ja 2cm.
      Nyt särky on sitä luokkaa, että menee reseptillä määrättävää särkylääkettä, kun tavalliset lääkkeet ei auta.

Niitähän ei kovin heppoisin syin poistella/rikota, pitää olla oireita, ja oireiden voimakkuudesta päättää lääkäri, ei potilas :( . Ne on myös mahdollista poistaa leikkauksen yhteydessä.

Ensimmäisen kerran kysta rikottiin yksityisen korvalääkärin toimesta kun hakeuduin vastaanotolle leikkauksen jälkeen tulleiden ongelmien vuoksi. (ja samalla ihmeteltiin oireiden jatkumista...).

Ensin puudutettiin nenä suihkeella(karmean makuista, sitä valui nieluunkin) ja sitten laitettiin puudutustikut nenään(samat joita käytetään kun tehdään poskiontelopunktio). Laittoi vielä puudutusaineella kostutetut pumpulitkin nenään varmuuden vuoksi. Joku 20 min. odotettiin ja sitten tehtiin punktioneuloilla se reikä, josta lääkäri pääsi yrittämään kiertoliikkeellä kystan puhkaisua. No sitten neulat sisälle, ja lääkäri tekee "porausliikettä" kädellä poskiontelossa(käsi oli silmän päällä) ja kysta saatiin rikki, tuli sellaista keltaista, "hileistä" nestettä, joka on merkki kystan puhkeamisesta. Välillä lääkäri otti takaraivosta tukea. Ei nyt ollut kovin miellyttävä toimenpide, mutta ei kovin kamalasti sattunut (vähän nipisti), kun puudutus oli niin hyvä.

Toisen kerran kysta rikottiin sairaalassa korvapolikinikalla antroskopian(poskiontelotähystys) yhteydessä. Erittäin kamala toimenpide, joka vähän sattuikin(puudutetiin kuitenkin)
      .
      Jollain "pistimellä" rusautettiin jostain luusta läpi(poskiluu?), ja sen jälkeen lääkäri katsoi poskiontelon jollain valaisevalla "letkulla", ja puhkaisi kystan jollakin piikillä. Ei muuten onnistunutkaan tällä kertaa punktioneulalla, vaan kaivettiin järeämpää kalustoa esiin., tosin en tiedä sen välineen nimeä.

Tuota rusausta voisi kuvailla sanalla "poskiontelopunktio x 100", mutta se ei sattunut. Se kystan ronkkiminen tuntui jonkin verran, kun ei se puudutus poskiontelon pohjalle yltänyt :( . Antroskopia on nimittäin aika järeä toimenpide kystan rikkomiseksi.

Heti toimenpiteen jälkeen huimasi kamalasti, johtui ilmeisesti siitä että niskat oli vähän huonossa asennossa, kun pää piti olla "kenossa". Tämän toimenpiteen jälkeen tuli verta nenästä 3 pv ja sen jälkeen tuli verisiä hyytymiä kurkusta 2 pv. Eli kakoa sai koko ajan. Ja kaikkein kamalinta oli kun se lima ei tullut ylös eikä alas, melkein sai oksentaa ne limat pihalle.

Nyt sitten ollaan taisteltu itselle radikaalileikkaus, jossa poskionteloista kaavitaan limakalvot kystat pois. Ei se olekaan vaatinut viime vuonna kuin 4 käyntiä sairaalan korvapoliklikalla 3 käyntiä yksityisellä korvalääkärillä (laittoi niitä lähetteitä sairaalaan).

Nenäkannua olen minäkin yrittänyt käyttää, huonolla menestyksellä, ei se onnistu.

Tässä oli tositarinaa minun elämästäni. Vaadi terveyskeskuslääkäriltä lähete korvapoliklinikalle, ettei tilanne mene pahaksi. Ja jos ei laita, käy yksityisellä korvalääkärillä. Niin minäkin jouduin tekemään, kun sitä lähetettä ei kuulunut. Maksaa jonkun verran (saa vähän takaisin KELA:lta), mutta satsaus kannattaa. Erikoislääkäri osaa nimittäin hoitaa asian kunnolla.

Ja ota mukaan jonkinlainen yhteenveto tulehduksista tai pyydä sairauskertomus terveyskeskuksesta mukaan, niin asiat lähtevät eteenpäin.

• tympii

voi ei. ei noin pahaa minulle. toivottavasti tuo ei ole tavallista. alkoi pelottaa ihan kunnolla. voi ei... :(
        en mä noin kipeä halua olla! käyks kaikille noin? :(

*paniikki iski*

• MiuMau
        tympii kirjoitti:

voi ei. ei noin pahaa minulle. toivottavasti tuo ei ole tavallista. alkoi pelottaa ihan kunnolla. voi ei... :(
        en mä noin kipeä halua olla! käyks kaikille noin? :(

*paniikki iski*

Todettiin 10v sitten, mutta ei ole koskaan vaivannut mitenkään. Kysyin lääkäriltä (erikoislääkäri) poistamisesta ja sanoi, ettei poisteta ennenkuin alkaa kunnolla vaivaamaan (tulehduksia, kipuja). Ei ole vaivannut joten ei ole poistettu. Siellä on ja pysyy (kai).

• Tympii
        MiuMau kirjoitti:

Todettiin 10v sitten, mutta ei ole koskaan vaivannut mitenkään. Kysyin lääkäriltä (erikoislääkäri) poistamisesta ja sanoi, ettei poisteta ennenkuin alkaa kunnolla vaivaamaan (tulehduksia, kipuja). Ei ole vaivannut joten ei ole poistettu. Siellä on ja pysyy (kai).

Kiitos. välillä mukava palaute :) onko sulla ollut paljon tulehduksia?

• Eikä tunnu missään
        MiuMau kirjoitti:

Ollut siellä n. 20 vuotta. Ei ole vaivannut. Ei ole ollut tulehduksia eikä ole tarvinnut punkteeratakaan.

• Nimetön
        MiuMau kirjoitti:

minullakin todettiin kysta vuosia sitten ja olin hädissäni kun kukaan ei tehnyt mitään sen eteen.Se on unohtunut ja kun minulta otettiin röntgenkuva vuosi sitten oli se kadonnut itsestään.. kuulemma surkastunut tai puhjennut sanoi lääkäri eli sen takia niitä ei varmaankaan operoida koska näinkin käy monelle

• muumuu

Joitakin poskiontelontulehduksia (plus lukuisia angiinoita, ne tosin tuskin liittyvät kystaan vaan ennemmin risoihin) ja jatkuvaa aamuräkäisyyttä plus että liman eritys esim. urheillessa on tosi suurta.

Ultraäänellä on monesti todettu että joo, kaikua on, antibiootteja ole hyvä. Kunnes lopulta yks lähes eläkeikäinen yksityislääkäri malttoi tarkastella kuvia paremmin ja sanoi heti että ei siellä mitään räkää ole vaan kysta, iso, täyttää jonku 2/3 koko ontelosta.

Mutta ei siitä kuulemma ole haittaa. Sitten jos tuntuu painetta tai jotain särkyä niin voidaan katsoa uudelleen. Mutta että siellä elelee, nestepussukkani.

• Fansy

Minäkin sain tänään tietää, että minulla on/oli poskiontelokysta vasemmalla puolella. Eli minulla on ollut kk.n verran lämpöä, järkyttävä päänsärky ja poskipää/nenänvarsi/korva kipeänä.
      Minulle määrätiin peräkkäin neljä eri lääkekuuria poskiontelotulehdukseen ja ihan turhaan, koska alunperinkään mitään tulehdusta ei ole ollut.
      Röntgenkuvissa näkyi vasemmalla varjostuma ja lääkäri luuli sitä poskiontelotulehdukseksi.
      Tänään pääsin korvapolille punkteeraukseen ja yllätys yllätys, vasemmalta puolen tulikin puhkaistessa kystanestettä. Nyt pelkäänkin että tämä uusii, en haluaisi enää punkteeraukseen!
      Jos oireeni edelleen jatkuvat, niin kuvataan uudestaan ja katsotaan että tarvitaanko leikkausta (tai etsitään kuumeelle jotain toista syytä jos ei johdu poskiontelosta).
      Toivon sydämestäni, että vaiva olisi lähtenyt tällä punkteerauksella eikä enää uusisi. Jos kaikesta huolimatta uusii, niin toivoisin sen olevan kuten joillakin, eli pysyisi oireettomana.
      No toivossa on hyvä elää =0)
      Älä hermoile ei tämä ole maata kaatava asia!
      P.S. Onkohan kenellekkään muulle kysta aiheuttanut kuumetta?

• hellu2

Minulta puhkaistiin tänä päivänä kysta poskiontelosta. Luulin itse sairautta sinuiitiksi, olin väärässä. 1,5 kk olen ollut kipeänä, voimat pois, kuumetta ja päänsärky. Lähetettä korvalääkärille piti melkein anoa työterv.lääkäriltä, mutta sain sen viimein. Ja nyt olen hemmetin onnellinen, että sain hoitoa. Punktio sattui kyllä mutta olin päättänyt kestää melkein mitä vaan, että lopulta paranisin. Totta on, että yleislääkäri ei tiedä tarpeeksi knk-vaivoista eli aina kannattaa käyttää erikoislääkäriä. Ah ihanaa kun ei koske mihinkään!

• niinajoh
        hellu2 kirjoitti:

Minulta puhkaistiin tänä päivänä kysta poskiontelosta. Luulin itse sairautta sinuiitiksi, olin väärässä. 1,5 kk olen ollut kipeänä, voimat pois, kuumetta ja päänsärky. Lähetettä korvalääkärille piti melkein anoa työterv.lääkäriltä, mutta sain sen viimein. Ja nyt olen hemmetin onnellinen, että sain hoitoa. Punktio sattui kyllä mutta olin päättänyt kestää melkein mitä vaan, että lopulta paranisin. Totta on, että yleislääkäri ei tiedä tarpeeksi knk-vaivoista eli aina kannattaa käyttää erikoislääkäriä. Ah ihanaa kun ei koske mihinkään!

Helou!

Minulla todettiin tänään laajentunut kysta oikeassa poskiontelossa, se täyttää lähes koko poskiontelon. Poskiontelotulehduksia on ollut usean vuoden ajan ja olen syönyt lukuisia antibioottikuureja, joista sitten maha on mennyt aivan pilalle. Nyt kaksi kuuria syötyäni ihana työterveyslääkäri kirjoitti lähetteen poskiontelokuvaan ja selvisi tämä. Nyt vaan pitää odotella aikaa erikoislääkärille, joka tutkii täytyykö leikata. Ensiavuksi sain allergialääkkeet ja lähetteen allergiatestiin. Pää on ollut kipeä ja joka flunssan yhteydessä tulehdus. Muutenkin voimaton olo on ollut ja pientä lämpöä koko ajan.

• täälläkin
        niinajoh kirjoitti:

Helou!

Minulla todettiin tänään laajentunut kysta oikeassa poskiontelossa, se täyttää lähes koko poskiontelon. Poskiontelotulehduksia on ollut usean vuoden ajan ja olen syönyt lukuisia antibioottikuureja, joista sitten maha on mennyt aivan pilalle. Nyt kaksi kuuria syötyäni ihana työterveyslääkäri kirjoitti lähetteen poskiontelokuvaan ja selvisi tämä. Nyt vaan pitää odotella aikaa erikoislääkärille, joka tutkii täytyykö leikata. Ensiavuksi sain allergialääkkeet ja lähetteen allergiatestiin. Pää on ollut kipeä ja joka flunssan yhteydessä tulehdus. Muutenkin voimaton olo on ollut ja pientä lämpöä koko ajan.

mulla kans todettu kysta poskiontelossa viime kesänä. reilu kk sitten sairastin flunssan korkeella kuumeella johon sain antibiootit kun poskea särki.
        flunssan jälkeen alkoi huimaus ja ihme paine päässä. se meni hetkeksi ohi ja alkoi uudestaan. sitä kesti viikon ja taas flunssa päälle ja pieni lämpö. nyt poskea jomottaa ihan tosissaan ja samalla koko sama puoli naamasta otsaan asti tuntuu kummalta. aiheuttaakohan kysta tällaista..?

• Jenssin

Miten sun tilanne niinajoh eteni ?? Täällä kärsitään samanmoisesta huimauksesta ja paineen tunto päässä. Koko ajan voimat pois :( Röntgenkuvassa näkyi nestettä, ja mahdollinen kysta. punkteerattiin tänä aamuna ja olo on edelleen ihan kamala. Ei siis apua.

• mindi60
        Jenssin kirjoitti:

Miten sun tilanne niinajoh eteni ?? Täällä kärsitään samanmoisesta huimauksesta ja paineen tunto päässä. Koko ajan voimat pois :( Röntgenkuvassa näkyi nestettä, ja mahdollinen kysta. punkteerattiin tänä aamuna ja olo on edelleen ihan kamala. Ei siis apua.

hei,minulla on ollut poskiontelossa kookas kysta jo viitisen vuotta,lääkärissä olen juossut vaivani takia useesti ja kerran yritettiin puhkaista mut ei lekuri saanut osumaa ja siellä vielä on.Nyt vaivaa todella ,painontunnetta ,kipua ,huimausta ja koko poskilihakset kireenä,työntää myös silmää jotenkin sisäänpäin.Ihmettelen kun ei aikanaan poistettu kun oli pienempi ja vaivoja oli,,mitenkähän ne sen poistaa??,onkohan kivuliaskin toimenpide?????onko kellään tietoa,,

• liljaR
        mindi60 kirjoitti:

hei,minulla on ollut poskiontelossa kookas kysta jo viitisen vuotta,lääkärissä olen juossut vaivani takia useesti ja kerran yritettiin puhkaista mut ei lekuri saanut osumaa ja siellä vielä on.Nyt vaivaa todella ,painontunnetta ,kipua ,huimausta ja koko poskilihakset kireenä,työntää myös silmää jotenkin sisäänpäin.Ihmettelen kun ei aikanaan poistettu kun oli pienempi ja vaivoja oli,,mitenkähän ne sen poistaa??,onkohan kivuliaskin toimenpide?????onko kellään tietoa,,

Hei,onko sinulta leikattu poskiontelo kysta ,oliko kivulias toimenpide???,itselläni juurikin samanlaiset vaivat ja nyt leikkausta odottelen,,jännityksellä!!

• Anonyymi

Hei,
      Itselläni löydettiin kaksi kystaa oikeasta poskiontelosta noin puolivuotta sitten sitä ennen olin flunssa/poskiontelotulehdus kierteessä ollut noin puolivuotta. Niitä on nyt puhkottu jo useampaan kertaan, edellisen kerran 2,5 kk sitten ja nyt on taas alkanut poski oireilla... pientä kuumeilua, paineen tunne poskessa sekä tykyttävä/vihlova kipu, särky säteilee myös yläposkihampaisiin ja aina korvaan asti. Normi särkylääkkeet eivät todella auta näihin kipuihin. Masentavaa ajatella, että tällaistako tää koko loppu elämä tulee olemaan, jatkuvaa taistelua näiden kipujen kanssa... leikkauksesta olen kuullut ja lukenut kauhutarinoita eli sekään ei houkuta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      123
      2608
    2. 135
      1984
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      115
      1311
    4. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1296
    5. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      77
      1151
    6. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      28
      1151
    7. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      96
      1133
    8. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      35
      1132
    9. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1099
    10. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      84
      1068
    Aihe