Miten "isolla" käsikäyttöisellä kulmahiomakoneella ( katkaisulaikka ) leikataan oikeaoppisesti esim.metrin levyinen 5mm paksu teräslevy keskeltä kahtia.
työkaverin kanssa oli väittely.
-Hän sanoi, että työntämällä konetta eteenpäin ja reilusti painaen.
-Minä katkaisisin sen konetta itseeni päin vetäen ja hieman painaen.
( itsesuojeluvaisto sanoo Ei, työntämällä tehtävälle leikkaukselle)
Rälläkällä leikkaaminen
10
12254
Vastaukset
- nysaa
paina paljoo ainaka, leikkuujälki tulee paskaseks ja rälläkkä voi lentää hätäsemmällä ihan minne vaan
- palasia ilmassa
laikka palasina liiasta painamisesta ja"vääntämisestä".
- kipinäsuihku
Jos koneella leikataan niin että laikka on syvällä urassa. Eteenpäin leikatessa kipinäsuihku menee levyn toiselle puolelle. Konetta ei tarvitse kovin paljon painaa. Itseesipäin vetäessä kipinät lentävät ylöspäin/itseesipäin. Kipinäsuoja tietenkin nappaa osan. Tässä kone vetää itseään levyä vasten. Jos levyyn on piirretty viiva jota pitkin katkaistaan niin eteenpäin voisi olla helpompi seurata viivaa.
Taitaa olla makuasia. Itse leikkaisin eteenpäin. - hsh
niin ilman muuta työntämällä. Voit paitsi itseäsi, rikkoa myös koneesi vetosysteemillä, jos se heittää levyn jumiin - katsopa laikan pyörimissuuntaa, ja mieti, mihin se lattaraudan tempaisee. Pienet tangot menevät vetämälläkin - ainakin yksi kerrallaan, mutta ei se helpompaa ole kuin oikeinkin tehtynä.
Nimim. "kokemusta on kantapäänkin kautta"- ei metallimies
joo kiitos neuvoista kaikille.hommat pitää tehdä oikein tekipä niitä miten vähän tahansa.
- steel
oikeessa.
Työntämällä laikka kuluu hitaammin, ei ole niin suurta vaaraa että laikka haukkaa ja jossain tapauksessa pääsee hajoamaan, helpompi seurata leikkausviivaa, kipinät eivät tule niin helposti silmille.
Muista aina käyttää HYVIÄ SUOJALASEJA. Pari kertaa on mennyt metallia ja laikanpalasia ihon alle. Silmälle voipi käydä huonosti jos jokin pala lähtee.
Ja pelkkä metallin pöly saattaa aiheuttaa silmätulehduksen. Kokemusta on!!! - rakennusmies
Laita levyn päälle vaikkapa listanpätkä kiinni puristimilla ohjuriksi.
Silloin pystyy peremmin keskittymään itse leikkaamiseen, kun ei tarvitse koko ajan tarkkailla meneekö suoraan...
Lisäksi kone ei karkaa käsistä niin helposti, kun on tuki toisella puolella.
5mm levy on jo aika järeetä, joten laikka kuluu aika vauhtia. Varaa vaihtolaikkoja tilalle... - Kallion Raudoittaja
Pääsääntöisesti rälläkällä kannattaa leikata myötäsyötöllä, eli siis "työntävällä terällä".
Puuta leikataan kuitenkin aina vastasyötöllä, niin tulee siistimpi jälki.- oppii
Meikäläinen harrastaja on halkaissut muutaman teräslevyn vetämällä isolla laikalla eli siis väärin. Pari kertaa on tarttuminen lyönyt laikan niin kireään, että pitänyt irroittaa murusina.
Täytyykin siirtyä oikeaoppiseen käyttöön.
- Rälläkkää vihaava
Itse kesällä hieman rälläköineenä alkoi oikein pelottaa, kun meinasi rälläkkä lähteä käsistä.
Eli päteekö sama leikkaussuunta myös harkkoihin ja vaikkapa betonisiin kattotiiliin ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712973
- 462574
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322235- 792138
- 951956
- 321712
- 121536
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171487Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?271302Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil201222