Pitäisikö...

tulenlieskat

Pitäisikö tehdä valituspalsta? Kirjoitaa siihen mikä eniten omassa elämässä harmittaa. Auttaisiko ja helpottaisi eloa? Voisi verrata juttuja. Ehkä kaikki olisi vuodatuksen jälkeen helpompaa. Minä en tykkää kovasta pakkasesta, varpaat jäätyy.

27

1800

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hintriika

No mutta! Miksi et nimimerkkisi loimussa lämmittele niitä?! Minulla on 51 vuotta vanhat huopatossut, mutta eivät nekään ihan tulta iske...

• Annelie* * *

Miksi meillä on nykyään niin älyttömän huonot kengät jaloissa?

• valehtelee

Joku on poistanut minun peilistäni sen parikymppisen ja pannut tilalle ryppykasan!

• Annelie* * *
        valehtelee kirjoitti:

Joku on poistanut minun peilistäni sen parikymppisen ja pannut tilalle ryppykasan!

Siksikö sinun varpaat palelee, kun olet tullut ikäihmiseksi? Kuten minäkin...he..

• i-h-a-n-a-i-n-e-n

kun istuu kaiket illat yksinään ilman kultaa kainalossa.

• tulenlieskat

Kylmyydessä lieskatkin jäätyy,
        kun tuulen tuiverrukseen päätyy.
        Ystävä lumen vangiksi jäänyt lie,
        Ajatus kaunis lämmön hälle vie.
        Mua myös voi lämmittää,
        mitä ei tee tuo sää.

Toivon leudompaa säätä,
        sulattais vähän jäätä.
        siispä hymyyn vain suu,
        kyl se siit suttaantuu.
        Isommat saappaat laitan,
        karvaa kärkeen taitan.

• kirjar
        tulenlieskat kirjoitti:

Kylmyydessä lieskatkin jäätyy,
        kun tuulen tuiverrukseen päätyy.
        Ystävä lumen vangiksi jäänyt lie,
        Ajatus kaunis lämmön hälle vie.
        Mua myös voi lämmittää,
        mitä ei tee tuo sää.

Toivon leudompaa säätä,
        sulattais vähän jäätä.
        siispä hymyyn vain suu,
        kyl se siit suttaantuu.
        Isommat saappaat laitan,
        karvaa kärkeen taitan.

Viesti ystävältä lämmittää
        kun varpaat palelee ja nenänpää
        on punertunut pakkasessa
        ja sormet jäätyneinä rukkasessa.

Kun luet viestin; "Minä täällä,
        sua muistan myöskin pakkas säällä
        ja rinnallasi seison, huomaathan,
        kaulallasi käteni sä tunnethan."

Sen luettua tunnet lämmön kehollasi
        ja johan virtaa veri ihollasi
        kun tunnet kuinka ajatuskin lämmittää
        vaikk' riehuis myrsky, taikka talvi sää.

Ei murheeseen hän anna sinun vajota
        ei myöskään vangiksensa sua pakota,
        vaan tukee sanoin, ajatuksin taustalla
        ja rakkaudesta kertoo suloisilla sanoilla.

Miksi siis, vain vaivojansa valittaa ja surra?
        Pakkasenkin poskiamme annetaanhan purra
        ja riemuitaan kun terveyttä vielä riittää,
        siitä meillä aihetta on joka päivä kiittää!

• Kaunis pakkaspäivä

Eikö kannattaisi ihailla kaunista talvista pakkaspäivää ja muutenkin kirjoittaa mukavista pienistä asioista ja tekemisistä. Niistä voisi olla hyvää vinkkiä toisillekin.

• on se niin...

Autoja pienennetään vuosi vuodelta. Ei niihin pääse ei kävarsinkaan niistä ei pääse pois. Jalatkin pitää erikseen kiskoa ja maha takertuu. Parkkipaikat sen kuin kapenevat.
      Kyllä on kauheeta. 30 v. sitten pujahti ratin taakse vilauksesa.
      Silloin oli kunnon autot.

• Iili ei k

Ei ole toivoakaan saada sitä liikkeelle. Naapuri sanoi, ettei uskalla antaa virtaa, kun omakin akku on viimeisillään.

Olen joutunut ulkoilemaan ja kävelemään pakon edessä. Hyvä niinkin. Olisi ollut vain hauskempaa aloittaa kävely ulkona vähän pienemmässä pakkasessa.

Huomaan, miten huono kunto minulla on: Kotini on mäellä, ja hengästyn kivutessani sinne. Kotiin päästyäni puuskutan kuin veturi. Tietystikin pakkasen vuoksi kävelyni on aika rivakkaa. Hyvää se vain tekee.

• AkkUsi siis...
        Iili ei k kirjoitti:

Ei ole toivoakaan saada sitä liikkeelle. Naapuri sanoi, ettei uskalla antaa virtaa, kun omakin akku on viimeisillään.

Olen joutunut ulkoilemaan ja kävelemään pakon edessä. Hyvä niinkin. Olisi ollut vain hauskempaa aloittaa kävely ulkona vähän pienemmässä pakkasessa.

Huomaan, miten huono kunto minulla on: Kotini on mäellä, ja hengästyn kivutessani sinne. Kotiin päästyäni puuskutan kuin veturi. Tietystikin pakkasen vuoksi kävelyni on aika rivakkaa. Hyvää se vain tekee.

Johan ehdin huolestua puolestasi...

• Iili ei k kirjoitti:

Eipä sen akun tarvitse olla viimeisillään. Yli 20 asteen pakkasessa akussa on alle 20 % sen varaustehosta. Jos haluat herättää akkuasi, laita se laturiin tunniksi, niin se lämpenee ja pystyy taas luovuttamaan virtaa.

Muuan naapurini käytti pakkasella parinsadan Watin hiustenkuivaajaa konepellin alla puhaltamassa akkuun. Moottorikin siinä lämpesi pari astetta, mutta akku enemmän.

Ei liene vakuutusehdoissa suositeltu tapa, kuin ei se kuorma-automiesten suosima nuotio moottorin allakaan.

• ii-li ek
        vaarivaari kirjoitti:

Eipä sen akun tarvitse olla viimeisillään. Yli 20 asteen pakkasessa akussa on alle 20 % sen varaustehosta. Jos haluat herättää akkuasi, laita se laturiin tunniksi, niin se lämpenee ja pystyy taas luovuttamaan virtaa.

Muuan naapurini käytti pakkasella parinsadan Watin hiustenkuivaajaa konepellin alla puhaltamassa akkuun. Moottorikin siinä lämpesi pari astetta, mutta akku enemmän.

Ei liene vakuutusehdoissa suositeltu tapa, kuin ei se kuorma-automiesten suosima nuotio moottorin allakaan.

...kadun varressa odottamassa lappuliisoja.

Ennen aikaan huoltoasemilla oli sellaisia palveluautoja, jotka ihan työkseen kävivät herättelemässä akkuja. Sellaista palvelua ei taida enää olla. - Tyydyn nyt vain luomaan lunta kaarani päältä harhauttaakseni lappuliisoja. (Kadulla on 24 tunnin pysäköinti).

• jemina
        ii-li ek kirjoitti:

...kadun varressa odottamassa lappuliisoja.

Ennen aikaan huoltoasemilla oli sellaisia palveluautoja, jotka ihan työkseen kävivät herättelemässä akkuja. Sellaista palvelua ei taida enää olla. - Tyydyn nyt vain luomaan lunta kaarani päältä harhauttaakseni lappuliisoja. (Kadulla on 24 tunnin pysäköinti).

Taksiltakin on aikaisemmin saanut käynnistysapua, tosin siitä on vuosia kun itse olen käyttänyt. Miten olisi tiepalvelu ? Tai vaihtoehto B uusi akku, jouduin itsekin turvautumaan siihen viime pakkaspiikin aikana. Hintakaan ei enää hirvitä, Korealasien olisi saanut 36€, vävypoika tosin toi huoltovapaan takuuakun , eikä sekään maksanut kuin 62€.

• ~olennainen~

Mulla on pieni auto ja kahdelle hengelle on tilaa ihan riittävästi. On hyvä parkkeerata ja bensankulutus on pieni. Joskus on iso mies istunu takapenkilläkin ja ihmetellyt miten on mahtunu niin hyvin. Tavaratila on suuri silloin kun ei oo kahta enempää matkustajia.
        Jos jotain huonoa sanon niin kaikki pilkkaa mun autonpätkää :(.

• Hintriika
        ~olennainen~ kirjoitti:

Mulla on pieni auto ja kahdelle hengelle on tilaa ihan riittävästi. On hyvä parkkeerata ja bensankulutus on pieni. Joskus on iso mies istunu takapenkilläkin ja ihmetellyt miten on mahtunu niin hyvin. Tavaratila on suuri silloin kun ei oo kahta enempää matkustajia.
        Jos jotain huonoa sanon niin kaikki pilkkaa mun autonpätkää :(.

Minullakin oli kerran sellainen autovauva, että ihmiset tulivat taputtamaan kattoon ja sanoivat: "Voi pikkuista!"

Minä ruukasin sanoa, että se on kätevä taskuauto; jos ei löydy parkkipaikkaa, niin sen voi panna taskuun!

• tulenlieskat

Nyt sitä kerrotaan pakkasen menevän pyllylleen. Kun tulee liukasta menee itsekukin pyllylleen.
      Siinä sit istuu ja ihailee komiaa talvista luontoa. Talitintit ihmettelee ja sirittää.Odottavat et nousen ylös antaan siemeniä.

• kokeilu

Mitä siemeniä aiot antaa ja kenelle?

• hymy
        kokeilu kirjoitti:

Mitä siemeniä aiot antaa ja kenelle?

Naapurin tintti on kateudesta keltanen jos ei saa osaansa. Auringonkukan siemenet kun terveellisiä. Niissä on hyvä rasvakerroin.

• mirjamarja
        hymy kirjoitti:

Naapurin tintti on kateudesta keltanen jos ei saa osaansa. Auringonkukan siemenet kun terveellisiä. Niissä on hyvä rasvakerroin.

Luin ihmeekseni artikkelin, jossa sanottiin, että linnuilta menee valtavasti energiaa auringonkukan siementen kuorimiseen. Pitäisi kuulemme tarjota kuorimattomia siemeniä. Artikkelin mielestä saatu hyöty kuluu tyhjiin siinä kuorimisessa, mikä ei pikkulinnun nokalle ole tarkoitettu. Joku lintulaji suorastaan rikkoo nokkansa niissä!
        No minä en nähnyt tarpeelliseksi ruveta niitä kuorimaan, mutta olen pannut nyt joukkoon maapähkinämursketta, että saavat välipalaa vähän helpommalla.

• Hintriika
        mirjamarja kirjoitti:

Luin ihmeekseni artikkelin, jossa sanottiin, että linnuilta menee valtavasti energiaa auringonkukan siementen kuorimiseen. Pitäisi kuulemme tarjota kuorimattomia siemeniä. Artikkelin mielestä saatu hyöty kuluu tyhjiin siinä kuorimisessa, mikä ei pikkulinnun nokalle ole tarkoitettu. Joku lintulaji suorastaan rikkoo nokkansa niissä!
        No minä en nähnyt tarpeelliseksi ruveta niitä kuorimaan, mutta olen pannut nyt joukkoon maapähkinämursketta, että saavat välipalaa vähän helpommalla.

Minä luin saman jutun ja keskustelin siitä erään ihmisen kanssa, joka on vuosikymmenet pihamaallaan talviruokkinut lintuja. Hän sanoi, ettei pikkulinnuille kelpaa "helpompi" ravinto, vaikka sitä olisi tarjolla. Joten ehkä siitä energiasta kuitenkin jotakin jää. Makuhermot taitaa siis olla urpiaisillakin (ne pihapiirin pienimmät), koska auringonkukan siemenet maistuvat parhaiten.

• kuorettomia
        mirjamarja kirjoitti:

(Mirjamarjalle vastaus)

• tulenlieskat
        kuorettomia kirjoitti:

(Mirjamarjalle vastaus)

Olen katsellut kun nuo tintit riitelevät keskenään. Vai näyttääkö se vaan siltä. Mistähän ne olisivat sen oppineet? Mitähän niissä siemenissä onkaan..Taitavat vaan kuoria vain toisilleen.

• tulenlieskat kirjoitti:

Olen katsellut kun nuo tintit riitelevät keskenään. Vai näyttääkö se vaan siltä. Mistähän ne olisivat sen oppineet? Mitähän niissä siemenissä onkaan..Taitavat vaan kuoria vain toisilleen.

Kovin on sotaisaa aika ajoin tuossa laudalla.

Aamulla laitoin talia omenapuun oksaan ja useamman kerran tänään on vihertikka siinä hakannut, heti kun se poistuu alkaa sota talitiaisilla mutta sinitiainen istahtaa oksalle ja hakkaa talia kuin mitään häiriötä ei olisikaan.

Harakat pakanat repivät talia, yrittävät kai saada koko kimpaleen mukaansa.

Ja kauroja on minulla linnuille tarjolla, nekin kelpaavat ja monet linnut syövät niitä mielellään, sekä pullanmurut ja omenanpuolikkaat, herkkuja joita näyttävät rakastavan.

Kun me annamme omastamme, saamme laulua palkaksemme, talitiainen tirskutteli jo viime viikolla titityytään, se on kyllä seonnut almanakassaan.

• ii-li

Putsasin tänään lumesta torstaista asti umpijäätyneen, kuolleen autoni. Ajattelin lumen poistamisella harhauttavani lappuliisoja.

Tänään oli pakkasta vain 5 astetta. Päätin kuitenkin vielä kokeilla käynnistystä. Auto käynnistyi ensimmäisellä yrityksellä! :) En tarvitse toisten akkuja, hiustenkuivaajaa, nuotiota moottorin alle, hinausapua!

Olen iloinen kuin pikkupoika uuden lelun saatuaan.

• Tyynentyttö

Sukset tökkii!Lähdin tänään tuonne oikeille baanoille sujuttelemaan.Laitatin viime keväänä suksien pohjaan pitoteipit.Eivät luistaneet silloin eivätkä nytkään.Keräävät vain roskat ja lumet jarruttamaan kulkua.

• tulenlieskat

Mistä ihmeestä johtuu polkujen ja pikku teiden tukottaminen? Tilaa on ajaa lumi kauemmaksi, mutta ei.Linja-auto pysäkin muka raput on lunta täys. Auraajilla on varmaan kilpailut kuka saa korkeimman lumikasan tehtyä. Hauskaahan se on kai katsella, pysyykö ukko tai akka pytyssä ja pääsekö yli. Kiusa se on pienikin kiusa. No, onneksi ilma lämpeni ja kiukkukin katosi...hetkeksi.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      284
      6416
    2. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      65
      3469
    3. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      200
      3011
    4. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      2577
    5. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1862
    6. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      146
      1612
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      199
      1582
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      163
      1491
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      112
      1438
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      88
      1363
    Aihe