Pitäisikö...

tulenlieskat

Pitäisikö tehdä valituspalsta? Kirjoitaa siihen mikä eniten omassa elämässä harmittaa. Auttaisiko ja helpottaisi eloa? Voisi verrata juttuja. Ehkä kaikki olisi vuodatuksen jälkeen helpompaa. Minä en tykkää kovasta pakkasesta, varpaat jäätyy.

27

1825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hintriika

      No mutta! Miksi et nimimerkkisi loimussa lämmittele niitä?! Minulla on 51 vuotta vanhat huopatossut, mutta eivät nekään ihan tulta iske...

    • Annelie* * *

      Miksi meillä on nykyään niin älyttömän huonot kengät jaloissa?

      • valehtelee

        Joku on poistanut minun peilistäni sen parikymppisen ja pannut tilalle ryppykasan!


      • Annelie* * *
        valehtelee kirjoitti:

        Joku on poistanut minun peilistäni sen parikymppisen ja pannut tilalle ryppykasan!

        Siksikö sinun varpaat palelee, kun olet tullut ikäihmiseksi? Kuten minäkin...he..


    • i-h-a-n-a-i-n-e-n

      kun istuu kaiket illat yksinään ilman kultaa kainalossa.

      • tulenlieskat

        Kylmyydessä lieskatkin jäätyy,
        kun tuulen tuiverrukseen päätyy.
        Ystävä lumen vangiksi jäänyt lie,
        Ajatus kaunis lämmön hälle vie.
        Mua myös voi lämmittää,
        mitä ei tee tuo sää.

        Toivon leudompaa säätä,
        sulattais vähän jäätä.
        siispä hymyyn vain suu,
        kyl se siit suttaantuu.
        Isommat saappaat laitan,
        karvaa kärkeen taitan.


      • tulenlieskat kirjoitti:

        Kylmyydessä lieskatkin jäätyy,
        kun tuulen tuiverrukseen päätyy.
        Ystävä lumen vangiksi jäänyt lie,
        Ajatus kaunis lämmön hälle vie.
        Mua myös voi lämmittää,
        mitä ei tee tuo sää.

        Toivon leudompaa säätä,
        sulattais vähän jäätä.
        siispä hymyyn vain suu,
        kyl se siit suttaantuu.
        Isommat saappaat laitan,
        karvaa kärkeen taitan.

        Viesti ystävältä lämmittää
        kun varpaat palelee ja nenänpää
        on punertunut pakkasessa
        ja sormet jäätyneinä rukkasessa.

        Kun luet viestin; "Minä täällä,
        sua muistan myöskin pakkas säällä
        ja rinnallasi seison, huomaathan,
        kaulallasi käteni sä tunnethan."

        Sen luettua tunnet lämmön kehollasi
        ja johan virtaa veri ihollasi
        kun tunnet kuinka ajatuskin lämmittää
        vaikk' riehuis myrsky, taikka talvi sää.

        Ei murheeseen hän anna sinun vajota
        ei myöskään vangiksensa sua pakota,
        vaan tukee sanoin, ajatuksin taustalla
        ja rakkaudesta kertoo suloisilla sanoilla.

        Miksi siis, vain vaivojansa valittaa ja surra?
        Pakkasenkin poskiamme annetaanhan purra
        ja riemuitaan kun terveyttä vielä riittää,
        siitä meillä aihetta on joka päivä kiittää!


    • Kaunis pakkaspäivä

      Eikö kannattaisi ihailla kaunista talvista pakkaspäivää ja muutenkin kirjoittaa mukavista pienistä asioista ja tekemisistä. Niistä voisi olla hyvää vinkkiä toisillekin.

    • on se niin...

      Autoja pienennetään vuosi vuodelta. Ei niihin pääse ei kävarsinkaan niistä ei pääse pois. Jalatkin pitää erikseen kiskoa ja maha takertuu. Parkkipaikat sen kuin kapenevat.
      Kyllä on kauheeta. 30 v. sitten pujahti ratin taakse vilauksesa.
      Silloin oli kunnon autot.

      • Iili ei k

        Ei ole toivoakaan saada sitä liikkeelle. Naapuri sanoi, ettei uskalla antaa virtaa, kun omakin akku on viimeisillään.

        Olen joutunut ulkoilemaan ja kävelemään pakon edessä. Hyvä niinkin. Olisi ollut vain hauskempaa aloittaa kävely ulkona vähän pienemmässä pakkasessa.

        Huomaan, miten huono kunto minulla on: Kotini on mäellä, ja hengästyn kivutessani sinne. Kotiin päästyäni puuskutan kuin veturi. Tietystikin pakkasen vuoksi kävelyni on aika rivakkaa. Hyvää se vain tekee.


      • AkkUsi siis...
        Iili ei k kirjoitti:

        Ei ole toivoakaan saada sitä liikkeelle. Naapuri sanoi, ettei uskalla antaa virtaa, kun omakin akku on viimeisillään.

        Olen joutunut ulkoilemaan ja kävelemään pakon edessä. Hyvä niinkin. Olisi ollut vain hauskempaa aloittaa kävely ulkona vähän pienemmässä pakkasessa.

        Huomaan, miten huono kunto minulla on: Kotini on mäellä, ja hengästyn kivutessani sinne. Kotiin päästyäni puuskutan kuin veturi. Tietystikin pakkasen vuoksi kävelyni on aika rivakkaa. Hyvää se vain tekee.

        Johan ehdin huolestua puolestasi...


      • Iili ei k kirjoitti:

        Ei ole toivoakaan saada sitä liikkeelle. Naapuri sanoi, ettei uskalla antaa virtaa, kun omakin akku on viimeisillään.

        Olen joutunut ulkoilemaan ja kävelemään pakon edessä. Hyvä niinkin. Olisi ollut vain hauskempaa aloittaa kävely ulkona vähän pienemmässä pakkasessa.

        Huomaan, miten huono kunto minulla on: Kotini on mäellä, ja hengästyn kivutessani sinne. Kotiin päästyäni puuskutan kuin veturi. Tietystikin pakkasen vuoksi kävelyni on aika rivakkaa. Hyvää se vain tekee.

        Eipä sen akun tarvitse olla viimeisillään. Yli 20 asteen pakkasessa akussa on alle 20 % sen varaustehosta. Jos haluat herättää akkuasi, laita se laturiin tunniksi, niin se lämpenee ja pystyy taas luovuttamaan virtaa.

        Muuan naapurini käytti pakkasella parinsadan Watin hiustenkuivaajaa konepellin alla puhaltamassa akkuun. Moottorikin siinä lämpesi pari astetta, mutta akku enemmän.

        Ei liene vakuutusehdoissa suositeltu tapa, kuin ei se kuorma-automiesten suosima nuotio moottorin allakaan.


      • ii-li ek
        vaarivaari kirjoitti:

        Eipä sen akun tarvitse olla viimeisillään. Yli 20 asteen pakkasessa akussa on alle 20 % sen varaustehosta. Jos haluat herättää akkuasi, laita se laturiin tunniksi, niin se lämpenee ja pystyy taas luovuttamaan virtaa.

        Muuan naapurini käytti pakkasella parinsadan Watin hiustenkuivaajaa konepellin alla puhaltamassa akkuun. Moottorikin siinä lämpesi pari astetta, mutta akku enemmän.

        Ei liene vakuutusehdoissa suositeltu tapa, kuin ei se kuorma-automiesten suosima nuotio moottorin allakaan.

        ...kadun varressa odottamassa lappuliisoja.

        Ennen aikaan huoltoasemilla oli sellaisia palveluautoja, jotka ihan työkseen kävivät herättelemässä akkuja. Sellaista palvelua ei taida enää olla. - Tyydyn nyt vain luomaan lunta kaarani päältä harhauttaakseni lappuliisoja. (Kadulla on 24 tunnin pysäköinti).


      • jemina
        ii-li ek kirjoitti:

        ...kadun varressa odottamassa lappuliisoja.

        Ennen aikaan huoltoasemilla oli sellaisia palveluautoja, jotka ihan työkseen kävivät herättelemässä akkuja. Sellaista palvelua ei taida enää olla. - Tyydyn nyt vain luomaan lunta kaarani päältä harhauttaakseni lappuliisoja. (Kadulla on 24 tunnin pysäköinti).

        Taksiltakin on aikaisemmin saanut käynnistysapua, tosin siitä on vuosia kun itse olen käyttänyt. Miten olisi tiepalvelu ? Tai vaihtoehto B uusi akku, jouduin itsekin turvautumaan siihen viime pakkaspiikin aikana. Hintakaan ei enää hirvitä, Korealasien olisi saanut 36€, vävypoika tosin toi huoltovapaan takuuakun , eikä sekään maksanut kuin 62€.


      • ~olennainen~

        Mulla on pieni auto ja kahdelle hengelle on tilaa ihan riittävästi. On hyvä parkkeerata ja bensankulutus on pieni. Joskus on iso mies istunu takapenkilläkin ja ihmetellyt miten on mahtunu niin hyvin. Tavaratila on suuri silloin kun ei oo kahta enempää matkustajia.
        Jos jotain huonoa sanon niin kaikki pilkkaa mun autonpätkää :(.


      • Hintriika
        ~olennainen~ kirjoitti:

        Mulla on pieni auto ja kahdelle hengelle on tilaa ihan riittävästi. On hyvä parkkeerata ja bensankulutus on pieni. Joskus on iso mies istunu takapenkilläkin ja ihmetellyt miten on mahtunu niin hyvin. Tavaratila on suuri silloin kun ei oo kahta enempää matkustajia.
        Jos jotain huonoa sanon niin kaikki pilkkaa mun autonpätkää :(.

        Minullakin oli kerran sellainen autovauva, että ihmiset tulivat taputtamaan kattoon ja sanoivat: "Voi pikkuista!"

        Minä ruukasin sanoa, että se on kätevä taskuauto; jos ei löydy parkkipaikkaa, niin sen voi panna taskuun!


    • tulenlieskat

      Nyt sitä kerrotaan pakkasen menevän pyllylleen. Kun tulee liukasta menee itsekukin pyllylleen.
      Siinä sit istuu ja ihailee komiaa talvista luontoa. Talitintit ihmettelee ja sirittää.Odottavat et nousen ylös antaan siemeniä.

      • kokeilu

        Mitä siemeniä aiot antaa ja kenelle?


      • hymy
        kokeilu kirjoitti:

        Mitä siemeniä aiot antaa ja kenelle?

        Naapurin tintti on kateudesta keltanen jos ei saa osaansa. Auringonkukan siemenet kun terveellisiä. Niissä on hyvä rasvakerroin.


      • mirjamarja
        hymy kirjoitti:

        Naapurin tintti on kateudesta keltanen jos ei saa osaansa. Auringonkukan siemenet kun terveellisiä. Niissä on hyvä rasvakerroin.

        Luin ihmeekseni artikkelin, jossa sanottiin, että linnuilta menee valtavasti energiaa auringonkukan siementen kuorimiseen. Pitäisi kuulemme tarjota kuorimattomia siemeniä. Artikkelin mielestä saatu hyöty kuluu tyhjiin siinä kuorimisessa, mikä ei pikkulinnun nokalle ole tarkoitettu. Joku lintulaji suorastaan rikkoo nokkansa niissä!
        No minä en nähnyt tarpeelliseksi ruveta niitä kuorimaan, mutta olen pannut nyt joukkoon maapähkinämursketta, että saavat välipalaa vähän helpommalla.


      • Hintriika
        mirjamarja kirjoitti:

        Luin ihmeekseni artikkelin, jossa sanottiin, että linnuilta menee valtavasti energiaa auringonkukan siementen kuorimiseen. Pitäisi kuulemme tarjota kuorimattomia siemeniä. Artikkelin mielestä saatu hyöty kuluu tyhjiin siinä kuorimisessa, mikä ei pikkulinnun nokalle ole tarkoitettu. Joku lintulaji suorastaan rikkoo nokkansa niissä!
        No minä en nähnyt tarpeelliseksi ruveta niitä kuorimaan, mutta olen pannut nyt joukkoon maapähkinämursketta, että saavat välipalaa vähän helpommalla.

        Minä luin saman jutun ja keskustelin siitä erään ihmisen kanssa, joka on vuosikymmenet pihamaallaan talviruokkinut lintuja. Hän sanoi, ettei pikkulinnuille kelpaa "helpompi" ravinto, vaikka sitä olisi tarjolla. Joten ehkä siitä energiasta kuitenkin jotakin jää. Makuhermot taitaa siis olla urpiaisillakin (ne pihapiirin pienimmät), koska auringonkukan siemenet maistuvat parhaiten.


      • kuorettomia
        mirjamarja kirjoitti:

        Luin ihmeekseni artikkelin, jossa sanottiin, että linnuilta menee valtavasti energiaa auringonkukan siementen kuorimiseen. Pitäisi kuulemme tarjota kuorimattomia siemeniä. Artikkelin mielestä saatu hyöty kuluu tyhjiin siinä kuorimisessa, mikä ei pikkulinnun nokalle ole tarkoitettu. Joku lintulaji suorastaan rikkoo nokkansa niissä!
        No minä en nähnyt tarpeelliseksi ruveta niitä kuorimaan, mutta olen pannut nyt joukkoon maapähkinämursketta, että saavat välipalaa vähän helpommalla.

        (Mirjamarjalle vastaus)


      • tulenlieskat
        kuorettomia kirjoitti:

        (Mirjamarjalle vastaus)

        Olen katsellut kun nuo tintit riitelevät keskenään. Vai näyttääkö se vaan siltä. Mistähän ne olisivat sen oppineet? Mitähän niissä siemenissä onkaan..Taitavat vaan kuoria vain toisilleen.


      • tulenlieskat kirjoitti:

        Olen katsellut kun nuo tintit riitelevät keskenään. Vai näyttääkö se vaan siltä. Mistähän ne olisivat sen oppineet? Mitähän niissä siemenissä onkaan..Taitavat vaan kuoria vain toisilleen.

        Kovin on sotaisaa aika ajoin tuossa laudalla.

        Aamulla laitoin talia omenapuun oksaan ja useamman kerran tänään on vihertikka siinä hakannut, heti kun se poistuu alkaa sota talitiaisilla mutta sinitiainen istahtaa oksalle ja hakkaa talia kuin mitään häiriötä ei olisikaan.

        Harakat pakanat repivät talia, yrittävät kai saada koko kimpaleen mukaansa.

        Ja kauroja on minulla linnuille tarjolla, nekin kelpaavat ja monet linnut syövät niitä mielellään, sekä pullanmurut ja omenanpuolikkaat, herkkuja joita näyttävät rakastavan.

        Kun me annamme omastamme, saamme laulua palkaksemme, talitiainen tirskutteli jo viime viikolla titityytään, se on kyllä seonnut almanakassaan.


    • ii-li

      Putsasin tänään lumesta torstaista asti umpijäätyneen, kuolleen autoni. Ajattelin lumen poistamisella harhauttavani lappuliisoja.

      Tänään oli pakkasta vain 5 astetta. Päätin kuitenkin vielä kokeilla käynnistystä. Auto käynnistyi ensimmäisellä yrityksellä! :) En tarvitse toisten akkuja, hiustenkuivaajaa, nuotiota moottorin alle, hinausapua!

      Olen iloinen kuin pikkupoika uuden lelun saatuaan.

    • Tyynentyttö

      Sukset tökkii!Lähdin tänään tuonne oikeille baanoille sujuttelemaan.Laitatin viime keväänä suksien pohjaan pitoteipit.Eivät luistaneet silloin eivätkä nytkään.Keräävät vain roskat ja lumet jarruttamaan kulkua.

      • tulenlieskat

        Mistä ihmeestä johtuu polkujen ja pikku teiden tukottaminen? Tilaa on ajaa lumi kauemmaksi, mutta ei.Linja-auto pysäkin muka raput on lunta täys. Auraajilla on varmaan kilpailut kuka saa korkeimman lumikasan tehtyä. Hauskaahan se on kai katsella, pysyykö ukko tai akka pytyssä ja pääsekö yli. Kiusa se on pienikin kiusa. No, onneksi ilma lämpeni ja kiukkukin katosi...hetkeksi.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      394
    Aihe