Katalysaattori

Tdi99

Onko teillä kokemuksia TDI-koneen katalysaattorin
kestävyydestä ? Oma passattini kulkee vain 160 ja yksi epäilys on, että katin sisukset olisivet
irronneet. Ja kuinka todeta vika, pitääkö purkaa pakoputki ?

13

1821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tvk

      Pakokaasuarvojen mittauksella sen luulisi näkevän, jos katti on paskana. Mulla oli ennen rellu ja siitä irtos katin sisukset, kuulu helinää katista, eikä mennyt enää katsastukessa päästöistä läpi.

      • Jokke

        Mun käsittääkseni katilla ei tee hevon paskaa kiisseli vehkeessä. Eihän se saavuta "ikinä" edes toimintalämpötilaansa diisselissä. Sitä vaan yritän sanoa, että mittauksissa tota et välttämättä näe.


      • tdipd ja hajis
        Jokke kirjoitti:

        Mun käsittääkseni katilla ei tee hevon paskaa kiisseli vehkeessä. Eihän se saavuta "ikinä" edes toimintalämpötilaansa diisselissä. Sitä vaan yritän sanoa, että mittauksissa tota et välttämättä näe.

        dieseleissä on ns. hapetuskatti. Sitä ei saa mitattua tietääkseni millään.


    • A4t

      Todennäköisempi vika on ilmamassa-anturi. Tämä vika löytyy VW-testerillä tai erillisellä erikoismittarilla. Tai vaihda kokeeksi kaverin autosta

      Katalysaattorin tukkeutuminen (sisusta irti) onkin jo vaikeampi diagnostisoida.
      Kolme tapaa löytää vika katista:
      - Kaikki muut viat poissuljettu
      - Katalysaattorin irroittaminen (vaikea)
      - Tuleeko pakokaasua vapaasti pakoputken päästä vrt. kaverin autoon.

      Pakokaasupäästöissä ei näy VÄLTTÄMÄTTÄ mitään, kun sisukset on katissa irti.

    • TDiesel

      Olen samaa mieltä kuin A4t, että todennäköisesti vika on ilmamassamittarissa. Vaihdoin juuri omaan 165 tkm ajettuun vm.-00 TDI Passattiini kyseisen osan. Vetoja ja kulkua ei ollut siihen mennessä ollut muutamaan kymmeneen tuhanteen kilometriin, mutta alkoihan taas löytyä kun mittari vaihdettiin. Parannus oli huomattava.

      Huoltomies sanoi, että harvassa VW:ssa ilmamassamittari kestää yli 100 000 km:n ja että vika huonoon kulkuun löytyy TDI Volkkareissa lähes poikkeuksetta ko. osasta (voihan se tietysti olla joku muukin vika?). Paljonko olet autollasi ajanut?

      Vika on helppo todeta merkkihuollossa lyhyellä koeajolla. Koeajo tehdään VAG-testerin kanssa. Huolto näkee heti, jos massamittari ei päästä oikeaa ilmamäärää moottorille.

      Mittari on Boschin valmistama ja maksaa 340 EUR. Asennus merkkiliikkeessä 17 EUR (helppo kyllä vaihtaa itsekin). Soittelin Boschin edustajille kyselläkseni hintoja, mutta ihme kyllä tulos oli se, että osa oli halvin VW:llä! Monet edustajat eivät pitäneet osaa edes varastossa, koska sanoivat VW:n hinnoitelleen hinnan niin alas, etteivät siihen itse pysty. Silti tuo 340 EUR tuntuu melkoisen kalliilta.

      • A4t

        Itsellä oli käsitys, että vastaavaa mallia MAFfia löytyy boschilta noin 200€ hintaan.

        Tosin boschin takuu onilmeisesti 1 vuosi, kun VW-osilla nykyään 2 takuu. Eli jos ajat paljon osta VW-osa. Jos tuntuu, että anturi kestää vielä kaksi vuotiaanakin, voi sen "kulumista edesauttaa", vaikka öljyvoitelulla.


      • Tdi99
        A4t kirjoitti:

        Itsellä oli käsitys, että vastaavaa mallia MAFfia löytyy boschilta noin 200€ hintaan.

        Tosin boschin takuu onilmeisesti 1 vuosi, kun VW-osilla nykyään 2 takuu. Eli jos ajat paljon osta VW-osa. Jos tuntuu, että anturi kestää vielä kaksi vuotiaanakin, voi sen "kulumista edesauttaa", vaikka öljyvoitelulla.

        Kiitos hyvistä vastauksista.
        Autolla on ajettu 180 tkm, eli taitaa ilmamassamittari olla tiensä päässä. Huolto katsoi vain vikamuistin, eikä sieltä löytynyt mitään. Autolla ei ajettu mittari kiinni, pitänee vaatia tämä toimenpide. Asentajan mielestä katalysaattorista kuuluu jotain sivuääntä, joka muuttuu tai poistuu kun sitä painelee meisselillä.
        Tietättekö katin rakenteesta tarkemmin, voiko sisuksen irtoaminen edes vaikuttaa pakokaasujen
        virtaukseen ? Eli mahtuuko elementti esim. kääntymään poikittain ?


      • TDiesel
        Tdi99 kirjoitti:

        Kiitos hyvistä vastauksista.
        Autolla on ajettu 180 tkm, eli taitaa ilmamassamittari olla tiensä päässä. Huolto katsoi vain vikamuistin, eikä sieltä löytynyt mitään. Autolla ei ajettu mittari kiinni, pitänee vaatia tämä toimenpide. Asentajan mielestä katalysaattorista kuuluu jotain sivuääntä, joka muuttuu tai poistuu kun sitä painelee meisselillä.
        Tietättekö katin rakenteesta tarkemmin, voiko sisuksen irtoaminen edes vaikuttaa pakokaasujen
        virtaukseen ? Eli mahtuuko elementti esim. kääntymään poikittain ?

        Joo, ei se ilmamassamittarivika näy vikamuistista. Ainoastaan koeajossa testerin kanssa.

        Vuosien varrella on ihmetyttänyt yleensäkin tuon vikamuistin olemassaolo, kun ei siitä tunnu olevan paljoakaan hyötyä. Ikinä siitä ei paljastu mitään (tähän mennessä ilmoittanut vain, että sivupeilin lämmitys ei toimi). "Oikeita" vikoja, kuten tuo massamittari, se taasen ei pysty havaitsemaan.


      • A4t
        TDiesel kirjoitti:

        Joo, ei se ilmamassamittarivika näy vikamuistista. Ainoastaan koeajossa testerin kanssa.

        Vuosien varrella on ihmetyttänyt yleensäkin tuon vikamuistin olemassaolo, kun ei siitä tunnu olevan paljoakaan hyötyä. Ikinä siitä ei paljastu mitään (tähän mennessä ilmoittanut vain, että sivupeilin lämmitys ei toimi). "Oikeita" vikoja, kuten tuo massamittari, se taasen ei pysty havaitsemaan.

        Kyllä VW:n vikadiagnostiikka on parhaasta päästä. Esim. rikkoutunutta katalysaattoria se ei voi löytää, koska sen jälkeen ei tule anturitietoja.

        Ilmamassamittarin antamia arvoja ei ecu voi "osoittaa vääräksi", koska niitä ei mitata muualla. Bensakoneissa saattaa tulla ilmoitus laihasta (tai rikkaasta) seoksesta.

        Ainakin irronneen imm-liittimen vikamuisti huomaa ja ilmeisesti johdotusviat. Käsittääkseni myös, jos imm on täysin mykkä, vikamuisti löytää vian.

        Dieselissä on muuten tukkeutuva ritilä ennen ilmanputsaria...


      • TDiesel
        A4t kirjoitti:

        Kyllä VW:n vikadiagnostiikka on parhaasta päästä. Esim. rikkoutunutta katalysaattoria se ei voi löytää, koska sen jälkeen ei tule anturitietoja.

        Ilmamassamittarin antamia arvoja ei ecu voi "osoittaa vääräksi", koska niitä ei mitata muualla. Bensakoneissa saattaa tulla ilmoitus laihasta (tai rikkaasta) seoksesta.

        Ainakin irronneen imm-liittimen vikamuisti huomaa ja ilmeisesti johdotusviat. Käsittääkseni myös, jos imm on täysin mykkä, vikamuisti löytää vian.

        Dieselissä on muuten tukkeutuva ritilä ennen ilmanputsaria...

        Joo, se ritilä on vähävälein putsattava. Uskomatonta kuinka paljon sinne aina kertyy paskaa: havunneulasia, ampiaisia jne...
        Kerran talvella ritilä jäätyi umpeen lumesta. Tietäähän sen miten auto käyttäytyi kun ilmaa ei mennyt moottorille. Sai muuten tovin aikaa ihmetellä missä vika. Siitä lähtien olen talvisin tukkinut auton keulalla olevan ilmanottoaukon ja jotta moottori kuitenkin saisi ilmaa, olen ottanut konepelliltä lähtevän ilmakanavan ensimmäisen pätkän kokonaan pois. Ei ole ollut enää pöllylymesta haittaa.
        Jälkeenpäin sitten kuulin että varmaan kaikki Passatistit ovat joutuneet tekemään saman.


      • A4t
        TDiesel kirjoitti:

        Joo, se ritilä on vähävälein putsattava. Uskomatonta kuinka paljon sinne aina kertyy paskaa: havunneulasia, ampiaisia jne...
        Kerran talvella ritilä jäätyi umpeen lumesta. Tietäähän sen miten auto käyttäytyi kun ilmaa ei mennyt moottorille. Sai muuten tovin aikaa ihmetellä missä vika. Siitä lähtien olen talvisin tukkinut auton keulalla olevan ilmanottoaukon ja jotta moottori kuitenkin saisi ilmaa, olen ottanut konepelliltä lähtevän ilmakanavan ensimmäisen pätkän kokonaan pois. Ei ole ollut enää pöllylymesta haittaa.
        Jälkeenpäin sitten kuulin että varmaan kaikki Passatistit ovat joutuneet tekemään saman.

        se ollutkin juuri snowscreen ulkomaankieliseltä nimeltään se ritilä.

        Talvikäytössä ensimmäinen pätkä ilmaputkesta varmaan kestää olla pois. Bensamallissa muuten on aivan identtinen putkisto ilmanpuhdisimelle asti. Ja ilman screeniä. Näinpä sitten tuossa viimetalvena, kun bensamallin turbo (1.8t) oli saanut ns. siipeensä ahtimeen menneestä jääpalasta. Kosteutta (tulevaa jäätä) liikaa väärässä paikassa...


      • Aivan
        A4t kirjoitti:

        se ollutkin juuri snowscreen ulkomaankieliseltä nimeltään se ritilä.

        Talvikäytössä ensimmäinen pätkä ilmaputkesta varmaan kestää olla pois. Bensamallissa muuten on aivan identtinen putkisto ilmanpuhdisimelle asti. Ja ilman screeniä. Näinpä sitten tuossa viimetalvena, kun bensamallin turbo (1.8t) oli saanut ns. siipeensä ahtimeen menneestä jääpalasta. Kosteutta (tulevaa jäätä) liikaa väärässä paikassa...

        A4t miehellä ei ole ilmanputsaria rassissaan, mahtaa olla paikat kunnossa?? Vai menikö jääpala ilmanputsarin läpi, heh heh???


      • A4t
        Aivan kirjoitti:

        A4t miehellä ei ole ilmanputsaria rassissaan, mahtaa olla paikat kunnossa?? Vai menikö jääpala ilmanputsarin läpi, heh heh???

        Arvelinkin, että selitin asian huonosti. Mutta olihan se asiakin siellä tekstin joukossa.

        Kun kosteutta pääsee (lunta) ilmanpuhdistajan koteloon, menee sitä myös ilmanputsarin (suodattimen) läpi. Turbomoottorissa ilmaa virtaa enemän kuin bensamallissa ja ilmalla on varsinkin pakkaskelillä jäähdyttävä vaikutus. Joten... Suodattimen jälkeen kosteus voi edelleen tiivistyä vedeksi ja jälleen jääksi. Toinen mahdollisuus tietysti on, että jääpälä meni ilmanputsarin läpi.

        Muistammehan nestemäisen materian olomuodot. Aivan miehellä onkin ilmeisesti ollut ilmanputsari korvissaan ala-asteella... heh heh...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6755
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2313
    3. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1867
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1065
    6. Mitä haluaisit nähdä

      Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      90
      963
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

      Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      850
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      152
      783
    Aihe