USA:n KTM?

dacapo

Mulla ois aikomuksena lähtee nyt tän lukion jälkeen Usaan yliopistoon. Oon lukenu et Suomen KTM paperit olis aliarvostettuja maailman markkinoilla, eikä tullut yllätyksenä.

Mut sit vaan sellasta kelasin et mikä vastaa Usassa KTM:n papereita? Se ei luultavasti ole MBA.

Sit toinen kysymys koskis TOEFL ja muita Usan yliopistojen sisäänpääsy testejä. Mitkä on pistemaksimit TOEFLiin ja onko kuinka vaikeita? Oon ajatellu yliopistoa, johon vaaditaan 197 pistettä, onko mahdoton? Koulu on muuten btw Univercity of California Irvine, onko kellään tietoa/kokemuksia kyseisestä koulusta?

http://www.uci.edu/

19

3797

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jenkeissä opiskeleva

Jos KTM on kauppatieteiden maisteri, vastaava usalainen tutkinto on MBA. Ja se on graduate school -tutkinto, eli ensiksi pitää käydä 4 vuotta undergrad-yliopistoa (jossa toki voi ja kannattaa ottaa jotain bisneskursseja), sitten pyritään uudelleen graduate schooliin uuden TOEFLn, GREn tai GMATn tai vastaavan, suositusten, esseiden ym. kanssa suorittamaan MBA.

Ei tuo yliopistojen vaatima TOEFL-pisteraja ole lainkaan mahdoton saavuttaa esim. jos on ollut 9 enkussa koulussa. UC-ketjun yliopistot ovat hyvin arvostettuja. Itse opiskelin MAn saman ketjun UCLAssa.

• Katie_

Minäkin olen lähdössä opiskelemaan kauppatieteitä Kaliforniaan ensi syksynä,
        olisi kiva meilailla! Muutkin jenkkeihin lähtijät kirjoitelkaa!
        [email protected]

• kauppatiedettä
        Katie_ kirjoitti:

Minäkin olen lähdössä opiskelemaan kauppatieteitä Kaliforniaan ensi syksynä,
        olisi kiva meilailla! Muutkin jenkkeihin lähtijät kirjoitelkaa!
        [email protected]

ajattelin pyrkiä nyt lukion jälkeen kauppakorkeakouluun Suomeen, mutta nyt on tullut mieleen, että olisikohan hyvä lähteä ulkomaille sitä opiskelemaan.

Kertokaas kaikki mahdollinen mitä tiedätte aiheesta. Miten tärkeässä osassa matematiikka on? (en ole hyvä matikassa, lyhyt matikka käyty) Miten sinne lähdetään hakemaan? Itsenäisesti vai voiko jostain järjestöstä kysyä apua? Mitä pitää olla suoritettu jotta pystyy hakemaan? Onko se samantapainen koulutus kuin Suomen kauppakorkeakoulut?

• dacapo
        kauppatiedettä kirjoitti:

ajattelin pyrkiä nyt lukion jälkeen kauppakorkeakouluun Suomeen, mutta nyt on tullut mieleen, että olisikohan hyvä lähteä ulkomaille sitä opiskelemaan.

Kertokaas kaikki mahdollinen mitä tiedätte aiheesta. Miten tärkeässä osassa matematiikka on? (en ole hyvä matikassa, lyhyt matikka käyty) Miten sinne lähdetään hakemaan? Itsenäisesti vai voiko jostain järjestöstä kysyä apua? Mitä pitää olla suoritettu jotta pystyy hakemaan? Onko se samantapainen koulutus kuin Suomen kauppakorkeakoulut?

Joo siis jos olet tosiaan kiinnostunu lähtee Usaan opiskelee, ni kannattaa käydä näis osoitteis ja niiden toimipisteissä. Eli siis: www.cimo.fi (helsingissä), www.fulbright.fi (helsingissä), www.studyabroad.com (?, ei ainakaan Suomessa). Noista nyt kannattaa alottaa.

Mun on vähä paha mennä sanoo matskusta, mut sellasen käsityksen oon saanu ettei tartte olla L:n pitkä matsku tai ees sinnepäin, mut ne sä saat selville varmasti käymällä noissa toimipisteissä ja sivuilla.

Mut mä ainaki teen niin että haen kuitenkin täälläki kauppakorkeaan, koska jos mä en pääsekkään Amerikkaan opiskelemaan, eli en pääse kouluun sisään, ni onpaha sitte paikka kuitenki täällä. Tää olis mun plan B.

• Pave
        dacapo kirjoitti:

Joo siis jos olet tosiaan kiinnostunu lähtee Usaan opiskelee, ni kannattaa käydä näis osoitteis ja niiden toimipisteissä. Eli siis: www.cimo.fi (helsingissä), www.fulbright.fi (helsingissä), www.studyabroad.com (?, ei ainakaan Suomessa). Noista nyt kannattaa alottaa.

Mun on vähä paha mennä sanoo matskusta, mut sellasen käsityksen oon saanu ettei tartte olla L:n pitkä matsku tai ees sinnepäin, mut ne sä saat selville varmasti käymällä noissa toimipisteissä ja sivuilla.

Mut mä ainaki teen niin että haen kuitenkin täälläki kauppakorkeaan, koska jos mä en pääsekkään Amerikkaan opiskelemaan, eli en pääse kouluun sisään, ni onpaha sitte paikka kuitenki täällä. Tää olis mun plan B.

paras jenkkisivu, mistä oon löytäny mukavasti tietoa on www.collegeboard.com. Sieltä löytyy kaikki jenkeissä toimivat yliopistot, sekä paljon faktoja niistä, aina lukukausimaksuista, yhteiskuntaluokkiin asti. Todella käytännöllinen, varsinkin jos haluaa vertailla yliopistoja toisiinsa.

• Pave
        Pave kirjoitti:

paras jenkkisivu, mistä oon löytäny mukavasti tietoa on www.collegeboard.com. Sieltä löytyy kaikki jenkeissä toimivat yliopistot, sekä paljon faktoja niistä, aina lukukausimaksuista, yhteiskuntaluokkiin asti. Todella käytännöllinen, varsinkin jos haluaa vertailla yliopistoja toisiinsa.

Viitsikö joku kertoa, että mitä nuo joihinki yliopistoihi vaadittavat Sat-testit sisältävät? Ovatko ne suomalaiselle lukiolaiselle kovinkin vaikeat? Mitä ainakin itse katselin, niin moniin julkisiin eli state universityihin ei tuota sat-testiä vaaditaan, vaan lähinnä noihi yksityisiin ja parempiin (ivy-leaguen kouluihin).

• enya
        kauppatiedettä kirjoitti:

Pitää olla siis suoritettuna 4-vuotinen kandintutkinto, oli se sitten Suomesta tai USAsta tai muusta maasta.

GRE-testissä oli ainakin matikkaosio. Kertasin lukion lyhyen matikan kirjat ennen testiin menoa. Kauppatieteen opinnoissa kyllä pakosta on matikkaa aina.

• enya
        Pave kirjoitti:

Viitsikö joku kertoa, että mitä nuo joihinki yliopistoihi vaadittavat Sat-testit sisältävät? Ovatko ne suomalaiselle lukiolaiselle kovinkin vaikeat? Mitä ainakin itse katselin, niin moniin julkisiin eli state universityihin ei tuota sat-testiä vaaditaan, vaan lähinnä noihi yksityisiin ja parempiin (ivy-leaguen kouluihin).

Kyllä SAT vaaditaan sekä yksityisiin että osavaltion yliopistoihin. Jos johonkin ei vaadita, merkitsee se, että kyseessä ei ole USAn opetusviranomaisten akkreditoima koulu, ja siinä tapauksessa paikka on huono, eikä sinne menoon kannata tuhlata aikaa ja rahaa.

• ertsa
        Pave kirjoitti:

ei SAT-koe ole vaikea jos osaat englantia ja jonkun verran matikkaa. nimittäin tuo matikan testi siinä on todella helppo, ainut mikä siinä tuottaa pään vaivaa on juuri se, että se on englanniksi :) heh. ja vaikka siis englanti minulle ei ole ikinä ollut kovinkaan vaikeaa niin silti sitä joutuu miettiä pariin kertaan, että VARMASTI on ymmärtänyt oikein ;)
        tein tuon SAT-testin syksyllä 2004, ja sen jälkeen tuo testi on vähän muuttunut. siinä on siis kaksi osiota, verbal ja math. niissä on eri sectioneita ja kaikissa sectioneissa on oma aika tehdä ne. yleensä ne oli muistaakseni puoli tuntia per section. en ole varma onko niissä enää tuota analogia-testiä, mutta se oli henkilökohtaisesti kaikista vaikein, koska siinä piti tietää todella paljon sivistyssanoja. nehän ovat niitä 'a puppy is to a dog; a kitten is to a cat'. toi on viel helppo mut odotappa vaan kun tulee sanoja joista ei oo mitään hajua ja tiedät, että jos arvaat ja vastaus menee väärin, rokotetaan siitä...
        mene katsomaan www.collegeboard.com, siellä on paljon lisäinfoa! todella hyödyllinen sivusto. voit rekisteröityä siellä kokeeseen ja harjoitella tehtäviä. tosin kannattaa tilata bookplus.fi:n sivulta SAT-harjoituskirja, ne ovat todella halpoja!
        tsemppiä! :)

• kylteri

Suomalainen maisteri vastaa ulkomailla Master-tasoa (vastaavasti kandi on Bachelor), joka on ihan yleinen tutkinto Euroopassa ja USA:ssakin.

KTM on yleensä englanniks käännetty Master of Science in Economics tai Master of Science in Business Administration. Lyhennetään: M.Sc (economics) jne.

On kyllä totta, että MBA on suosittu jenkeissä, mutta sillä on paljon väliä missä koulussa se on suoritettu. M.Sc on myöski laajudeltaan isompi kuin MBA (M.Sc ->4-5v, MBA->2-3v)

• jeeeessjees

"M.Sc on myöski laajudeltaan isompi kuin MBA (M.Sc ->4-5v, MBA->2-3v)"

Yleensä MBA tehdään neljän vuoden kandin ja työkokemuksen päälle.

• enya
        jeeeessjees kirjoitti:

"M.Sc on myöski laajudeltaan isompi kuin MBA (M.Sc ->4-5v, MBA->2-3v)"

Yleensä MBA tehdään neljän vuoden kandin ja työkokemuksen päälle.

MBAn suorittaminen USAssa lukiosta lähtien vie 6-7 vuotta.

• kylteri
        enya kirjoitti:

MBAn suorittaminen USAssa lukiosta lähtien vie 6-7 vuotta.

...mutta itse MBA kestää voin 2-3 vuotta.

MBA on muutenkin enemmän käytännönläheinen tutkinto jossa käydään käsiks caseihin yms. M.Sc on sitten hieman teoreettisempi tieteellisellä lähtökohdallaan. Aivan loistavia tutkintoja kummatkin ja antavat hyvät valmiudet pelata liikeelämässä...

• Pave

Kiitoksia, voisikos joku vielä tarkentaa,että mitä siihen Sat-testiin noin pääpiirteittäin kuuluu? Matikkaa ainakin, mutta mitä muuta?

• seurannut esim.

tv:stä teinisarjoja? Niissähän ne käyvät aina SATseissa. Koe on monivalinta, ja siinä on matikka ja äidinkieli (siis englanti). Kieliosiossa on ainakin näitä jänniä...ei ne analogioitakaan ole, mutta suomalaiselle mielestäni vähän vaikeita. Yksinkertaistettuna
        "A kitten to a cat is the same as a____ to a dog
        A) toad
        B) puppy
        C) calf
        D) foal

Oikea vastaus on tietysti puppy, mutta Suomen kouluissa ei tämäntyyppisiä tehtäviä ole.

• jkysyjälle
        seurannut esim. kirjoitti:

tv:stä teinisarjoja? Niissähän ne käyvät aina SATseissa. Koe on monivalinta, ja siinä on matikka ja äidinkieli (siis englanti). Kieliosiossa on ainakin näitä jänniä...ei ne analogioitakaan ole, mutta suomalaiselle mielestäni vähän vaikeita. Yksinkertaistettuna
        "A kitten to a cat is the same as a____ to a dog
        A) toad
        B) puppy
        C) calf
        D) foal

Oikea vastaus on tietysti puppy, mutta Suomen kouluissa ei tämäntyyppisiä tehtäviä ole.

Googlaa vaikka hakusanalla Scholastic Aptitude Test (siitä lyhennys SAT), pitäisi löytyä lisätietoja ja myös vanhoja kokeita.

• MBA:han?
        jkysyjälle kirjoitti:

Googlaa vaikka hakusanalla Scholastic Aptitude Test (siitä lyhennys SAT), pitäisi löytyä lisätietoja ja myös vanhoja kokeita.

Pitäkö sen 4 vuoden postgraduate opintojen olla juuri kaupan alalta? Onkohan mahdollista hakea humanistiselta alalta (maisterina) suoraan MBA:ta suorittamaan?

• enya
        MBA:han? kirjoitti:

Pitäkö sen 4 vuoden postgraduate opintojen olla juuri kaupan alalta? Onkohan mahdollista hakea humanistiselta alalta (maisterina) suoraan MBA:ta suorittamaan?

Voit hakea. Monet ovat tehneet undergradin eri alata kuin grad degreen. Tietysti eri asia on, pääsetkö. Joku työkokemus kaupalliselta alata voisi auttaa sisäänpääsyssä.

• Californiassa opiskeleva

Kattosin askettain tuloksia niin UC Irvineiin paasee n. 70% hakijoista eli on niita helpoimpia UC systeemissa. UCB eli Berkeley on ykkonen ja perassa tulee UCLA ja sitten UC Santa Barbara ja sitten vissiin UC San Diego. Kaikki UC systeemiin kuuluvat ovat yleisesti arvostettuja kuitenkin.
      197p. TOEFLista ei ole vaikea saada. Mun oma tulos oli n. 240 pistetta. Tosin, otin sen kun oli viela vanha versio. Uusi versio vissiin tuli voimaan viime kesana.
      Kirjoittele jos haluat. Osoite on [email protected]

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vassarit kummittelee pääni sisällä joulunakin

Hetki sitten alkoi punakapina. Joulupäivään mennessä ollaan jo Lindtmanin nuoruusvuosien näytelmäkerhossa. Tapaninpäivän
      Maailman menoa
      50
      2662
    2. Oho, köyhyys väheni Marinin hallituskaudella

👋💥🤕 Tuonkin Marinin hallitus sössi --- Vuosien 2019–2023 sosiaaliturva- ja verotusperusteiden muutokset suhteessa h
      Maailman menoa
      78
      2272
    3. Kylläpä asiat onkin nyt hyvin verrattuna Sannan aikaan

Sannan aikana aähkön alv oli 10%, nyt 25,5%. Ajatelkaa nytkin pörssisähkö on ilmaista, keskellä talvea! Bensan hinta on
      Maailman menoa
      3
      1661
    4. En tiedä mitä olet mulle

Rakkauteni,ihastukseni,pakkomielteeni,mitä lie. Jokatapauksessa ajattelen sinua päivittäin lämmöllä ja haluan toivottaa
      Ikävä
      51
      1160
    5. Ukrainan raukkamainen isku Moskovaan.

Pitikö isku tehdä juuri jouluna.Siinä saattoi jäädä joku lapsi isättömäksi.Kyseessä ei edes sotilaskohde.
      Maailman menoa
      281
      996
    6. On mullakin

Sua ikävä. En vain pysty siihen mitä toivot. Siksi toivon joskus että voisin vain olla hetken lähelläsi
      Ikävä
      49
      957
    7. Mikä on kaunein naisennimi jonka tiedätte?

Kotimainen tai ulkomainen.
      Sinkut
      69
      874
    8. Vittumaista Joulua Kuhmolaisille.

Siinäpä se tiivistettynä.
      Kuhmo
      15
      864
    9. Ikävä edelleen sinua

Tänään tunnen sen vahvasti. Kaipaan sinua elämääni. En haluaisi heittää hukkaan sitä mitä meillä oli, mutta ollaan aja
      Ikävä
      19
      769
    10. Sekaisin ihastuksesta

Oletko mennyt joskus sekaisin ihastuksesta? Miten se on näkynyt, tuntunut tai saanut sinut käyttäytymään? Onko jotain, m
      Ikävä
      54
      751
    Aihe