Saumakatto

itse tehtynä

Onnistuuko konesaumakaton teko itse, jos laitteet saa vuokrattua käyttöön? Onko kulmien ja jiirien teko mahdotonta tavalliselle duunarille? Mielestäni tarjous, jonka sain konesaumakaton teosta oli suorastaan pöyristyttävä hinta. Joten tuli mieleen, josko sen voi tehdä itse.

34

8056

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katon omistaja

      Suorien peltien asennus ja rissaaminen onnistuu ehkä jos on tottunut käsillä töitä tekemään ja ymmärtää olla huolellinen. Mutta ne piiput kyllä vaatii paljon kokemusta. Tosin minun katon tehneet suomalais/virolais "peltisepät" eivät onnistuneet tai viitsineet tehdä niitä kunnolla. Espoolaisfirma oli kyseessä.

      • onnistut

        Vinkkinä, että jos omaat hyvät levitystaidot ja olet muutenkin näppärä käsistäsi voit suorat rivit saada asennettua. Minulta kesti kuusi vuotta ennen kuin pystyin omatoimisesti tekemään kattoja. Ala vaatii valtavasti tietotaitoa ja sen takia peltiseppiä onkin vähän.

        Teitäkäläisiä varten on Rannila kehittänyt Classic-katon, joten suosittelen omatoimiselle sitä. Pilaat kumminkin kattosi, sillä taitosi ei sen tekemiseen vain ikävä kyllä riitä.

        Ps. luulen, että et saa vuokrattua tarvittavia vehkeitä mistään.


      • katon omistaja
        onnistut kirjoitti:

        Vinkkinä, että jos omaat hyvät levitystaidot ja olet muutenkin näppärä käsistäsi voit suorat rivit saada asennettua. Minulta kesti kuusi vuotta ennen kuin pystyin omatoimisesti tekemään kattoja. Ala vaatii valtavasti tietotaitoa ja sen takia peltiseppiä onkin vähän.

        Teitäkäläisiä varten on Rannila kehittänyt Classic-katon, joten suosittelen omatoimiselle sitä. Pilaat kumminkin kattosi, sillä taitosi ei sen tekemiseen vain ikävä kyllä riitä.

        Ps. luulen, että et saa vuokrattua tarvittavia vehkeitä mistään.

        Olen samaa mieltä kanssasi paitsi siitä miksei alalla ole tekijöitä. Se on vaan niin vittumainen homma. Vääntää kylmiä peltejä kädet kohmeessa ja haavoilla, ja tippumisvaarakin on aina olemassa.

        Mutta taitoa se vaatii, niinkuin kaikki käsityöammatit.


      • just just just
        onnistut kirjoitti:

        Vinkkinä, että jos omaat hyvät levitystaidot ja olet muutenkin näppärä käsistäsi voit suorat rivit saada asennettua. Minulta kesti kuusi vuotta ennen kuin pystyin omatoimisesti tekemään kattoja. Ala vaatii valtavasti tietotaitoa ja sen takia peltiseppiä onkin vähän.

        Teitäkäläisiä varten on Rannila kehittänyt Classic-katon, joten suosittelen omatoimiselle sitä. Pilaat kumminkin kattosi, sillä taitosi ei sen tekemiseen vain ikävä kyllä riitä.

        Ps. luulen, että et saa vuokrattua tarvittavia vehkeitä mistään.

        Mahdatko olla poju oikealla alalla jos kesti kuusi vuotta saada homma toimimaan?

        Tolla tumpuloinnilla ymmärrän nuo mielipiteet.

        Konesaumatun tekemisessä ei ole mitään ihmeellistä jos nyt yleensä osaa käsillään jotakin tehdä ja ei pelkää olla katolla.
        Perustiedot saa sieltä mistä pelliä ostaa ja ite järkeilemällä ja tekemällä oppii.
        Täälläpäin todenäköisesti vehkeet saa vuokrattua/lainattua samasta paikasta mistä ostaa pellit.

        Ammattilaisen ja toisenlaisen tekijän ainoa ero on aika.Kokemus tekee nopeammin. Ja monasti helpommin.Mutta turha on koittaa mossottaa pellin vääntämisen olevan vaikeata. Vaikka onhan se ymmärrettävää jos on kuusi vuotta joutunut harjoittelemaan.


      • jo syntyessään;););)
        just just just kirjoitti:

        Mahdatko olla poju oikealla alalla jos kesti kuusi vuotta saada homma toimimaan?

        Tolla tumpuloinnilla ymmärrän nuo mielipiteet.

        Konesaumatun tekemisessä ei ole mitään ihmeellistä jos nyt yleensä osaa käsillään jotakin tehdä ja ei pelkää olla katolla.
        Perustiedot saa sieltä mistä pelliä ostaa ja ite järkeilemällä ja tekemällä oppii.
        Täälläpäin todenäköisesti vehkeet saa vuokrattua/lainattua samasta paikasta mistä ostaa pellit.

        Ammattilaisen ja toisenlaisen tekijän ainoa ero on aika.Kokemus tekee nopeammin. Ja monasti helpommin.Mutta turha on koittaa mossottaa pellin vääntämisen olevan vaikeata. Vaikka onhan se ymmärrettävää jos on kuusi vuotta joutunut harjoittelemaan.

        No meitähän luonnollisesti on moneen junaan. Minulla on jonkin asteinen työmoraali vielä jäljellä ja sen tähden en aiemmin viitsinyt lähteä muille kattoja tekemään. Sen verran paljon on vuosien saatossa tullut korjailtua sinunlaisten "järkeilijöiden" jälkiä, että en viitsisi turhaan rakentaa samoja asioita moneen kertaan.
        Tietysti jos haluaa pakertaa kattonsa moneen kertaan ja on valmis raaka-aineista maksamaan monin kertaisen hinnan niin mikä jottei. Voin vain sanoa, että sinäkään et järkeilemällä tee ensimmäisellä kerralla hajutorvia/piipunjuuria/paloluukkuja/kouruja/jalkarännejä/jiirejä/....ym. Lisäksi homma tarvitsee sitä tietoa esimerkiksi katon kaltevuudesta ja saumamaalin käytöstä, mutta mitäpä sitä tässä jo valmiille sepälle selittämään, joka saa kaiken tarvittavan tietonsa rivien ajajalta;););)
        Ps. pojujahan tässä kaikki ollaan aina hautaan asti, poju;););)


      • ammattimies
        just just just kirjoitti:

        Mahdatko olla poju oikealla alalla jos kesti kuusi vuotta saada homma toimimaan?

        Tolla tumpuloinnilla ymmärrän nuo mielipiteet.

        Konesaumatun tekemisessä ei ole mitään ihmeellistä jos nyt yleensä osaa käsillään jotakin tehdä ja ei pelkää olla katolla.
        Perustiedot saa sieltä mistä pelliä ostaa ja ite järkeilemällä ja tekemällä oppii.
        Täälläpäin todenäköisesti vehkeet saa vuokrattua/lainattua samasta paikasta mistä ostaa pellit.

        Ammattilaisen ja toisenlaisen tekijän ainoa ero on aika.Kokemus tekee nopeammin. Ja monasti helpommin.Mutta turha on koittaa mossottaa pellin vääntämisen olevan vaikeata. Vaikka onhan se ymmärrettävää jos on kuusi vuotta joutunut harjoittelemaan.

        Tällä foorumilla voisi käydä asiallista keskustelua, ja vitsille jonka lähetit varmaan löytyy sopivampi paikka. Esim. henkselinpaukuttajat.net.
        Henkselinpaukuttajia on peltifirmoissa ihan liikaa ja siksi työn laatu on valitettavan usein ala-arvoista.Onneksi saamme Virosta taitavaa työvoimaa.


      • just just.
        jo syntyessään;););) kirjoitti:

        No meitähän luonnollisesti on moneen junaan. Minulla on jonkin asteinen työmoraali vielä jäljellä ja sen tähden en aiemmin viitsinyt lähteä muille kattoja tekemään. Sen verran paljon on vuosien saatossa tullut korjailtua sinunlaisten "järkeilijöiden" jälkiä, että en viitsisi turhaan rakentaa samoja asioita moneen kertaan.
        Tietysti jos haluaa pakertaa kattonsa moneen kertaan ja on valmis raaka-aineista maksamaan monin kertaisen hinnan niin mikä jottei. Voin vain sanoa, että sinäkään et järkeilemällä tee ensimmäisellä kerralla hajutorvia/piipunjuuria/paloluukkuja/kouruja/jalkarännejä/jiirejä/....ym. Lisäksi homma tarvitsee sitä tietoa esimerkiksi katon kaltevuudesta ja saumamaalin käytöstä, mutta mitäpä sitä tässä jo valmiille sepälle selittämään, joka saa kaiken tarvittavan tietonsa rivien ajajalta;););)
        Ps. pojujahan tässä kaikki ollaan aina hautaan asti, poju;););)

        no joo näin on. meitä on moneen junaan.En ole koskaan vaan ymmärtänyt tuota joidenkin ammattilaisten tapaa liehuttaa omaa ammattitaitoaan pilviin.Ihmiset niitä perkeleen pellejä vääntää eikä mitkään täydellisyydet.

        Se on vaan ajan kysymys kun sen homman oppii kuka vaan.Ite olen tehnyt monenlaista hommaa ja ei tulisi mieleenikään painaa koko ikääni katolla.Tuo kattopellin vääntäminen ei ole mitenkään poikkeavan vaativaa käsityötä.Ite pidän esimerkiksi puuportaiden tekemistä paljon haasteellisempana mutta ei sekään mitään einsteinen hommaa ole.

        Joka hommassa on tottahan toki jekkunsa ja juttunsa Mutta kyllä ne kaikki oppii kun vaan on huolellinen.Ja sitä paitsi harvemmin ne kaikki hajutorvet/paloluukut/monitahoiirit ym. erikois ohitukset on samalla katolla yhtäaikaa.Ja kysymys oli nyt vaan omakotitalon katosta.


      • seppä callahan
        just just. kirjoitti:

        no joo näin on. meitä on moneen junaan.En ole koskaan vaan ymmärtänyt tuota joidenkin ammattilaisten tapaa liehuttaa omaa ammattitaitoaan pilviin.Ihmiset niitä perkeleen pellejä vääntää eikä mitkään täydellisyydet.

        Se on vaan ajan kysymys kun sen homman oppii kuka vaan.Ite olen tehnyt monenlaista hommaa ja ei tulisi mieleenikään painaa koko ikääni katolla.Tuo kattopellin vääntäminen ei ole mitenkään poikkeavan vaativaa käsityötä.Ite pidän esimerkiksi puuportaiden tekemistä paljon haasteellisempana mutta ei sekään mitään einsteinen hommaa ole.

        Joka hommassa on tottahan toki jekkunsa ja juttunsa Mutta kyllä ne kaikki oppii kun vaan on huolellinen.Ja sitä paitsi harvemmin ne kaikki hajutorvet/paloluukut/monitahoiirit ym. erikois ohitukset on samalla katolla yhtäaikaa.Ja kysymys oli nyt vaan omakotitalon katosta.

        ei niihin nyt ihan kuka tahansa opi eikä pysty niissä olosuhteissa työskentelemään!? ja mitä täydellisyyteen tulee ni just omista kommenteista saa sen käsityksen että tämä herra se osaa ja oppii tekeen ihan mitä vaan!!!


      • toinen seppä
        jo syntyessään;););) kirjoitti:

        No meitähän luonnollisesti on moneen junaan. Minulla on jonkin asteinen työmoraali vielä jäljellä ja sen tähden en aiemmin viitsinyt lähteä muille kattoja tekemään. Sen verran paljon on vuosien saatossa tullut korjailtua sinunlaisten "järkeilijöiden" jälkiä, että en viitsisi turhaan rakentaa samoja asioita moneen kertaan.
        Tietysti jos haluaa pakertaa kattonsa moneen kertaan ja on valmis raaka-aineista maksamaan monin kertaisen hinnan niin mikä jottei. Voin vain sanoa, että sinäkään et järkeilemällä tee ensimmäisellä kerralla hajutorvia/piipunjuuria/paloluukkuja/kouruja/jalkarännejä/jiirejä/....ym. Lisäksi homma tarvitsee sitä tietoa esimerkiksi katon kaltevuudesta ja saumamaalin käytöstä, mutta mitäpä sitä tässä jo valmiille sepälle selittämään, joka saa kaiken tarvittavan tietonsa rivien ajajalta;););)
        Ps. pojujahan tässä kaikki ollaan aina hautaan asti, poju;););)

        samaa mieltä kukaan ei ole seppä syntyessään :D pellin paukuttaminen voi vierestä näyttää tosi helpolta, muistan kun itsekin aloitin alalla mutta kun sai vasaran ja kosakan kätee ni ei se ollukkaa niin helppoa miltä näytti!! tavallinen duunari ei saa kuin pellit repeilemään ja saumat oksentamaan, ja siitä voin olla ihan varma! ja katto ei tod. näköisesti ole pitkäikäinen. tällä alalla tarvii vähintää 5 v työkokemusta että osaa itsenäisesti työskennellä. ja muistakaa sitte kun ite paukuttelette kattoa niin teillä ei oo ruumiin osat tottunu siihe nakutteluun eikä teillä ole oikeaa tyyliä niin on varmasti selkä, niskat, kädet,jalat jne jumissa pitkään! ja hermothan teillä ei kestä :D:D


      • vaskiseppä
        just just just kirjoitti:

        Mahdatko olla poju oikealla alalla jos kesti kuusi vuotta saada homma toimimaan?

        Tolla tumpuloinnilla ymmärrän nuo mielipiteet.

        Konesaumatun tekemisessä ei ole mitään ihmeellistä jos nyt yleensä osaa käsillään jotakin tehdä ja ei pelkää olla katolla.
        Perustiedot saa sieltä mistä pelliä ostaa ja ite järkeilemällä ja tekemällä oppii.
        Täälläpäin todenäköisesti vehkeet saa vuokrattua/lainattua samasta paikasta mistä ostaa pellit.

        Ammattilaisen ja toisenlaisen tekijän ainoa ero on aika.Kokemus tekee nopeammin. Ja monasti helpommin.Mutta turha on koittaa mossottaa pellin vääntämisen olevan vaikeata. Vaikka onhan se ymmärrettävää jos on kuusi vuotta joutunut harjoittelemaan.

        mahdatko itse olla käynytkän katolla jos otat peltinipun katolle tulisikohan siitä mitään ja olisiko se pitävä 40 vuotta kattoja tehnyt


    • Saumakaton omistaja

      Itsellä on konesaumakatto ja olen vakavasti harkinnut sen vaihtamista johonkin muuhun. Maksoi mitä maksoi. Konesaumattu katto pitää pienelläkin tuulella ihan helvetin moista kolinaa ja pauketta. Se ei ole mukavaa kuunneltavaa varsinkaan öisin. Harkitse nyt vielä.

      • Jatcuva Colina

        Yhdyn helvetilliseen kolinaan ja paukkeeseen. Ihmettelen vain, että miten ne pellit pysyvät siellä katolla, jos 4-5 kertaa vuodessa on 24-30 m/s myrskyjä, jotka selvästi löystyttävät konesaumapeltien kiinnitysnauloja/-ruuveja?

        Joku sanoi, että raakalaudasta tehty umpinainen alunen, muka poistaisi metelin. Enpä usko. Meteli tulee siitä, että pelti imeytyy kovan tuulen mukana keskeltä ylös. Notkahdus aiheuttaa kovan peltimäisen paukkeen. Ei umpinainen alusta sitä mihinkään poista.


      • timpuru

        onhan sitä äänenvaimennus nauhaa olemassa


    • pläkkäri

      Kyllä siinä sarkaa riittää jos ilman kokemusta aiot saumakaton vääntää. Varmasti suorat rivit siihen latoo jos saat jonkun tekijämiehen hiukan konsultoimaan. Läpiviennit, jiirit ym.haitat on ihan tarpeeksi työläitä minullekin vaikka jo kolmattakymmenettä vuotta olen ollut kattopeltiseppänä. Paljonkohan on pöyristyttävä hinta ja minkä kokoisesta katosta? Sekään ei valitettavasti ole onnistumisen tae, että teettää katon ammattiliikkeellä. On hyviä ja huonoja mutta miten ne tunnistaa?

    • Peltiseppä jo 14v

      Onnistuu se itsetehtynäkin, minäkin olen itsetehnyt noita konesaumakattoja jo 14vuotta, joten kyllä se onnistuu. Älä epäröi vaan ala hommiin.

    • No ei ole kaunista vain puhua asioista. Jos apu olis tarpeen, nii voin autta ja lainata työkaluja kun olen itse lomalla.Ja voit olla vaikka minun apulainen pari viikkoa, niin opit jo jotain.
      Onnea!

    • RistoHenrikki

      Voi tehdä itse jos on kattopeltiseppä ammatiltaan,muuten ei kyllä onnistu.terveisin.Martti

    • KattoKassinen10v

      Sille joka sano, että on helppoa kuin heinänteko: Itse olen ollut 10 vuotta alalla ja voin sanoa, että sillä kyseisellä henkilöllä menee sormi perseeseen siinä vaiheessa kun nostaa ensimmäisen rivin katolle eli saumat taittuu ja kaikkia vituttaa.

    • j

      a

      • alkem

        Tervehdys kaikille
        Olen uusi foorumilla ja tämä aihe liippaa läheltä uutta harrastusta.
        Olen muutaman viikon harjoitellut galvanoidun pellin taivuttelua.Tarkoitus on kesällä toteuttaa pieni projekti. On tullut hankittua peltisaksia pihtejä vasaroita yms.
        Ensimmäinen harjoitus oli ns. tyvikartion teko, jonka juuri sain kokoon . Erilaisia versioita tuli tehtyä puoli tusinaa. Nykyinen arvioitu valmistus aika on n. 3 tuntia!
        Apuna on ollut Porin kirjastosta lainattu Kattopeltisepän ammattitekniikka niminen kirja. Hommaan on käytetty kiinalaista halpis sikkikonetta johon sorvasin lisäksi pari uutta trissaa. Kun tällä foorumilla on ammattimiehiä niin kauanko menee ammattilaisilta tyvikartion teossa n.100mm viemärin ilmaputkeen ? Sauman tein putken sisään ja tuplana . Saako tänne kuvia näytille ? voin laittaa jos on mahdollista.


    • Pitkään harjoitellut

      Kartion teko 10min ja saumattuna lapepeltiin 10min lisää.

      Kartion tekoon riittää pätkä putkea, jonka ympärillä 'mankeloit' kartion. Sauman taivutat korkeus suunnassa listareilla ja nuijit kasaan muovinuijalla. Alapään sauman esitaivuttelet helposti pienillä papukaijoilla, jonka jälkeen siistit sen nokkasaksilla ennen saumaamista lapeltiin.

      Vinkkinä tee itsellesi malli kartiosta ylipitkänä 400mm korkeana 250/105mm ja lyhennät sitä alapäästä sitten kattokulman mukaan.

      Tuosta peltisepän ammattikirjasta on olemassa jo uusikin painos muistaakseni viimevuodelta ja siitäkin saa hyviä vinkkejä omatoimiseen harjoitteluun

    • Kaikkea nähnyt!

      Katto on yksi tärkeimmistä elementeistä koko talossa.
      Kun katto vuotaa, vedellä ei ole muuta kun aikaa.
      Muistakaa kysyä vakuutusyhtiöltä mitä ovat mieltä ITSE tehdystä katosta.
      Korvaavatko vakuutusyhtiö silloin jos olet sen itse tehnyt eikä se ole ns: ammattilaisen kädenjälkeä. Omatoimisesta säästämisestä saattaakin tulla todella kallis harjoitelma kun vakutuutusyhtiön herrat pyyhkii kätensä mahdollisen vesivahingon sattuessa. Säästäminen kannattaa, mutta ei väärässä paikkaa.

      • Pitkään harjoitellut

        Jos katon tekee rakennusmääräysten mukaisesti on se yksi lysti tekeekö sen itse vai Afrikan Jooseppi. Näin yksinkertaista tämä on, kun kyseessä ei ole luvanvaraista työtä.


    • Kaikke nähnyt!

      Jos rakennusalan ammattilainen = Afrikan Jooseppi tekee katon ja mokaa, maksaa vakuutusyhtiö viulut. Jos teet itse katon ja mokaat maksat myös itse, ei sen kummempaa! Vakuutukset korvaavat vain ns: ammattilaisten tekemät remontit, omatekemät korvataan omasta taskusta. Kunniaan siis se ammattimies Afrikan Joosepp huraai! Kun teet itse muista olla tarkka ja ota pirkka, se helpoittaa sitten mokien maksua!

    • Pitkään harjoitellut

      Täytyy myöntää, että olet hyvinkin yksinkertainen ihminen.

      Kerrotko palstan kaikille muillekin tovereille, missä vakuutusyhtiössä vaaditaan vesikaton rakentajan olevan ammattilainen?

      Selitän tämän vielä sinulle yhden kerran. Tekee vesikaton TAI ihan minkä muun tahansa rakennukseen liittyvän asian, JOKA EI VAADI ERILLISTÄ LUPAA, kuka tahansa ihminen, ei vaakuutusyhtiö voi evätä korvausta jos työ on tehty nykyaikaisten rakennusmääräysten mukaisesti.

      Eli hyvin yksinkertaistettuna, kun rakentaa RT-kortiston mukaan, saa normaalin korvauksen vakuutusyhtiöltä, jos tämä kuuluu kootivakuutuksen korvauksen piiriin.

      • alkem

        Kiitokset kommentista "pitkään harjoitelleelle" tyvikartiosta. Ehkä minulta sujuisi ainakin 10 harjoituskappaleen jälkeen tunnissa :) . Ehkä tein sen liian hienoksi ?
        Ohessa kuvani http://www.flickr.com/photos/77541659@N05/6948753005/ kartiosta , siinä on kyllä jonkinverran kuhmuja. Pohjasaumasta on myös kuva
        http://www.flickr.com/photos/77541659@N05/6802643110/ positiivista on että tämän kappaleen sauma ei murtunut mistään kohdasta. En kyllä ala kilpailemaan ammattilaisten kanssa näillä taidoilla. Omalle katolle tämä voi tulla , on nykyään pahvikatto jonka aion korvata myöhemmin. Jos onnistun harjoituksissa niin ehkä teen pellistä jos viitsin :)) .
        Kommentti RT-korteista on myös hyvä, täytynee hankkia itsellekin.


    • Pitkään harjoitellut

      Hyvältähän tuo näyttää ja jos ajattelee, että ainoat elävät, jotka sitä katselevat ovat lintuja niin paskanko sillä väliä, jos siitä ryppyjä löytyy.

      Yksi asia kuitenkin paistoi silmään, minkä kaikki 'juniorit' tekevät. Kartion pystysauma näyttäisi kuvan perusteella olevan harjan puolella. Tämä toisinpäin niin hyvä tulee.

      Myös pohjasaumasi saat kiristettyä vielä tiukemmalle, kun laitat vastaraudan nyt kartion sisään saumaan vastaan ja kiristät vasartamalla lapepellin pohjaa sauman kohdalta. Vaikea sanoin selittää.

      Loppuun vielä, että jos omalle katolle tuon laitat niin varmaankin olet muistanut saumatessa laittaa saumamaalin sauman sisälle. Muuten vuotaa kapilaarina.

      • alkem

        Täytynee tehdä uusi levityspiirustuspahvi jossa sauma toisella puolen kartiota.
        Tuli tehtyä noin kun en funtsannut sitä pidempään. Saumamaaliakin täytyy hankkia uuteen versioon joka tulee käyttöön myöhemmin. Kiristyksen voin kokeilla nykyisellä kappaleella. Kiitokset kommenteista :) .
        Harjoitukset jatkuu..


    • Kaikkea nähnyt!

      herra pitkään harjoitellut! Kaikessa yksinkertaisuudessasi sinun täytyy muistaa että kaikki eivät ole yhtä TÄYDELLISIÄ valioyksilöitä kun sinä. Tavallisilla kuolevaisilla ei ole yhtä HYVÄÄ geeniperimää kun sinulla ja he eivät välttämättä osaa tulkita sitä RT-korttia YHTÄ hyvin kun SINÄ. Mikäli se tavallinen kuolevainen ryssii itse sen kattonsa ja hups vesivahinko on valmis ei vakuutusyhtiö sitä korvaa. Näin se vaan menee herra täydellisyyden ruumillistuma. Mikäli urakoitsija tekee virheen on hänellä sitä varten hommattu vastuuvakuutus, sen ryssimisen vastuuvakuutus korvaa. Näin se homma etenee poika.

    • Pitkään harjoitellut

      Näköjään rautalangan vääntö sentään onnistui, mutta oliko tässä vuodatuksessa jotain uutta tähän keskusteluun?

      Tuohon urakoitsijan vastuuvakuutukseen vielä sen verran voin mainita, että mikäli urakoitsija (poika, tyttö, mies tai nainen) ei ole suorittanut työtään nykyaikaisten rakennusmääräysten(RT) mukaisesti ei vaakuutusyhtiö korvaa hänellekään penniäkään(senttiäkään). Muutenkin vastuuvakuutuksen omavastuuosuudet ovat sitä luokkaa, että käytännössä alle kymppitonnin vahingoissa, sitä ei kannata käyttää.

      Ja kerran 'pojittelemaan' rupesit niin yritä tuoda tähänkin keskusteluun edes yksi sellainen asia, joka veisi tätä keskustelua edes himpun verran eteenpäin. Toisen polven urakoitsijana uskon edelleen tietäväni, mistä palstalla puhun.

    • Kaikkea nähnyt!

      Onneksemme tunnustit olevasi toisen polven urakoitsija.
      Sehän tarkoittaakin Suomeksi sieltä mennään missä rima on matalin.
      Kaikki urakoitsijat jotka kehuvat ns: Oon mä näitä hommia tehnyt jo yli 30-vuotta että kyllä mä tiedän mistä puhun ovat pahimpia kojjareita. Konkursseja takana jo vähintäänkin 2-3 ja verottaja perässä penäämässä aikaisempien firmojen ongelmia.
      Näen näitä ns: kojjareita päivittäin työssäni rakennusvalvontaa tekevänä instanssina. Jos edes puolet yrittäjistä tekisi OIKEASTI RT kortin mukaan hommia olisi rakentamisen taso tänä päivänä edes kohtuullista, valitettavasti se ei vaan mene niin. Voimia valitsemallesi tielle toisen polven kojjari!

    • peukalokeskellä

      Löysin netistä tarvikkeena olevan metrihinnan lukkosaumakatolle. http://www.kattovaruste.fi/?productid=223&lang=1&ref=1000

      Näyttäis olevan kohtuu hintainen, kun aattelee, että on 5m lape ja 10m räystäs, niin molemmin puolin maksais siis jotain 1900€. Esim johonkin talliin ois ton hintanen.

    • rapese

      eikös tyvikartion pitäisi olla kartio eikä tasapaksuputki?

      • peltijulli

        on syytä olla kartio,, useitakin syitä,,,,,,,,,saa samalla sapluunalla ainakin 1:3 ja 1:4,,,,ja välillä ne paskaputket on tuotu katolle johonkin suuntaan vinksallaan ,,,, ja tietysti saa tehtyä yläpäästä jämptin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe