Undulaateista kysyttävää

undis

Hei!

Minulla olisi pari kysymystä koskien undulaatteja. Kaikki muukin tieto on tervetullutta.

1. Mitä undulaatiti lähinnä syövät?
2. Kuinka suuren häkin kaksi undulaattia suunnilleen tarvitsevat? (mitä kaikkea häkissä tulisi olla?)

3. Pitääkö undulaattien välillä päästä lentämään?
4. Kesyyntyvätkö helposti?
5. Kuinka usein häkki tulisi siivota? Sotkevatko linnut paljon?
6. VOiko samassa häkissä pitää kahta naarasta tai kahta urosta? Vai pitääkö olla uros ja naaras?

15

3029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bibi

      1.undulaatit syövät pelkkiä siemeniä

      2.häkin pitäisi ola joku 100x100

      3.lintujen pitää päästä lentämään ainakin kerran viikkossa

      4.undulaatit kesyyntyy helposti

      5.häkki pitäisi pestä ainakin kerran viikossa

      6.en ole aivan varma

      • undis

        Kuinka paljon undulaattejen ja seeprapeippojen hoito eroaa toisistaan? Ovatko undulaatit paljonkin vaativampia?

        Voiko undulaateille antaa esim. kurkkua, herneitä ym ym.. mitä esim. seeprapeipoille voi antaa?


      • tipunen
        undis kirjoitti:

        Kuinka paljon undulaattejen ja seeprapeippojen hoito eroaa toisistaan? Ovatko undulaatit paljonkin vaativampia?

        Voiko undulaateille antaa esim. kurkkua, herneitä ym ym.. mitä esim. seeprapeipoille voi antaa?

        Unduille pitää tarjota myös tuoreravintoa joka päivä!!! Kaikkea voi tarjota, paitsi avokadoa, joka on unduille myrkyllistä. Otattehan selvää lajin hoidosta ja ruokinnasta hyvissä ajoin ennen hankintaa.
        Netistä löytyy paljon hyviä tietolähteitä. Kannattaa vierailla Suomen Papukaijayhdistyksen sivuilla sekä osoitteessa www.undulaatti.com. Spy:n sivuilta löytyy myös hyvä foorumi, jossa aktiiviset lintuharrastajat vastailevat kysymyksiin. Sieltä löytyy myös tietoa muistakin lemmikkilinnuista mm. peipoista ja viiriäisistä.


      • undut

        syövät muutakin kuin vain siemeniä!!!!!!kurkkua,salaattia,omenaa,porkkanaa,mansikkaa jne.....Ja päivittäin pitäisi päästä lentämään!!Undujen kesyyntyminen riippuu ihan luonteesta, mutta mitä useampi lintu on, niin sitä huonommin kesyyntyy, mutta aina pitää olla vähintään kaksi undua!!Undut sotkevat aika paljon, itse puhdistan häkin joka toinen päivä. Ja ei ole väliä otatko uroksen ja naaraan tai uroksen ja uroksen tai naaraan ja naaraan....


      • ....
        undut kirjoitti:

        syövät muutakin kuin vain siemeniä!!!!!!kurkkua,salaattia,omenaa,porkkanaa,mansikkaa jne.....Ja päivittäin pitäisi päästä lentämään!!Undujen kesyyntyminen riippuu ihan luonteesta, mutta mitä useampi lintu on, niin sitä huonommin kesyyntyy, mutta aina pitää olla vähintään kaksi undua!!Undut sotkevat aika paljon, itse puhdistan häkin joka toinen päivä. Ja ei ole väliä otatko uroksen ja naaraan tai uroksen ja uroksen tai naaraan ja naaraan....

        sotkevatko undulaatit enemmän kuin esim. seeprapeipot?


      • -M-
        .... kirjoitti:

        sotkevatko undulaatit enemmän kuin esim. seeprapeipot?

        Suunnilleen samaa luokkaa on sotku unduilla kuin peipoilla, ehkä hiukan enemmän tulee, kun höyhenten ja ruoanmurujen lisäksi undut nakertelevat kaikenlaista, jolloin tulee vielä pikkusilppua oksista tai pahvirasioista tms. Lintupölyäkin undusta taitaa vähän enemmän irrota kuin peipoista.


      • helposti kesyn
        undut kirjoitti:

        syövät muutakin kuin vain siemeniä!!!!!!kurkkua,salaattia,omenaa,porkkanaa,mansikkaa jne.....Ja päivittäin pitäisi päästä lentämään!!Undujen kesyyntyminen riippuu ihan luonteesta, mutta mitä useampi lintu on, niin sitä huonommin kesyyntyy, mutta aina pitää olla vähintään kaksi undua!!Undut sotkevat aika paljon, itse puhdistan häkin joka toinen päivä. Ja ei ole väliä otatko uroksen ja naaraan tai uroksen ja uroksen tai naaraan ja naaraan....

        niin aluksi nuori uros yksisteen hiukan aikaa vain ihmisten kanssa seurustellen ja sitten ostin sille parin..itse tein näin ja sain tosi kesyn undiksen eikä tilanne muuttunut edes kaverin myötä vaan piti yhteyttä meihin molempiin :)..oli kuin isotkit papukaijat (tai kuin koira)..aina olkapäällä tai pään päällä keikkumassa ja puhua papatti kuin radio..


      • helposti kesyn kirjoitti:

        niin aluksi nuori uros yksisteen hiukan aikaa vain ihmisten kanssa seurustellen ja sitten ostin sille parin..itse tein näin ja sain tosi kesyn undiksen eikä tilanne muuttunut edes kaverin myötä vaan piti yhteyttä meihin molempiin :)..oli kuin isotkit papukaijat (tai kuin koira)..aina olkapäällä tai pään päällä keikkumassa ja puhua papatti kuin radio..

        vasta ihanaa onki ku undis alkaa nyppimään käsikarvoja tai hiuksia, kun päähän laskeutuu!

        Aloittajalle:
        omalle linnulleni,joka on leskeksi jäänyt vanhempi uros,on suurimpia herkkuja tuore ranskanleipä,vesiheinä,mustikanlehdet,kuivattu ja kuorittu kaura,ruoho,lehtisalaatti,apila,oksat ja persilja! niitä menee paljon. kurkkuakin saattaa syodä,mutta se ei syö keitettyä kananmunaa,mansikkaa,banaania,omenaa,päärynää eikä muitakaan juttuja. Toisin sanoen ruokavalio vaihtelee,makuasia!

        Itelle on ollut itsestäänselvyys että lintujen pitää päästä lentämään joka päivä,joten häkin ovi on ollut aina auki,ne tai siis nyt se,saa tulla ja mennä miten haluaa. Linnut ovat erittäin fiksuja,aivojen kokoon nähden. omani aloittaa päivänsä silloin kun laitetaan radio ja valot päälle,sitä ennen se on hiljaa. Nukkumaan se menee viimeistään silloin kun tv ja valot sammutetaan.

        Toisille vieraille pidetään mykkäkoulua,eikä puhua pukahdeta mitään vaikka kuinka houkuttelee,toisille taas jutellaan ummet ja lammet. Kommenttia löytyy linnulta asiaan kuin asiaan: jos kysyy siltä että "leikataanko kynnet?" vastaus on äkäinen rääkäisy,joka kuulostaa kovasti "ei":ltä,jos taasen kysyy siltä että "haluatko persiljaa?" vastaus on innokas sirkutus ja voipa tuo tulla jo häkin ovelle odottamaankin.

        Tämä lintu on käsikesy,riippuu tosin kädestä,eli se tulee kädelle mutta toisien kättä purraan ja lujaa ja toisien kättä ei purra. esim. mun ja mun veljen kättä se rakastaa järsiä,mutta isän käsi jätetään rauhaan.

        Taitavia ovat matkimaan nuo linnut, välillä kuulostaa kuin ovi narisee,välillä viheltelee,matkii talitinttiä,harakkaa, joitain biisejä... Ja ne rakastavat musiikkia,mikäli se ei jo tullut selville.

        Lopuksi maininta siitä että linnut ovat todella leikkisiä, omalla linnulla on kaksi karvaista palloa( kissanleluja) joita se rakastaa nujuuttaa jatkuvasti,välillä raadellaan palloa häkin lattialla kyljellään ja sitten joko potkaistaan tai heitetään pallo toisen päähän häkkiä! ;) sitä on niin huvittavaa seurata! lintujen jalkapallo,heh!


    • Vipe28

      Aikoisin hankkia undun mutta nyt kysynkin

      1. sopiiko se allergikoille kun oon kuullu juttuja että se sopis

      2. Mitä te teette sille jos lähette jonnekin matkalle jos otatte sen mukaan pitääkö sille tehä paljon jotain että sen saa mukaan ja saako sitä pitää matkustamossa

      3. Onko siinä paljon hoitamista. kuinka monta kertaa viikkossa Häkki pitää siivota.

      4. Voiko ostaa kaks urosta tai toisinpäin tai vaan yhen vai tarviiko niitä kaksi


      5. Saako ruoka tarvikkeita riittävästi esim. Faunataresta ja voisko joku sanoo onko jotain muita kauppoja mistä saa undun ruokaa

      6. Mitä muuta niille voiantaa ja mitä ei missään nimessä

    • Vipe28

      7. Kuinka monta kertaa viikossa unduja pitää lennätää

    • Vipe28

      Ois tosi kivaa jos vastaisitte

    • _?_

      Osaako kukaan sanoa mikä minun undulaattiani vaivaa,kun se ei syö muuta,kuin siemeniä ei laula enään ja puree tosi lujaa...????Olen avun tarrpeessa

    • undulaatti fani

      Minulla on 1 undulaatti. Sen nimi on Lemon ja se on kelta vihreä. Meillä oli ennen 4 mutta ne olivat jo vanhoja ja kuolivat. emme ostaneet tälle yhdelle undulaatille kaveria ja on ollut yksin jo 1-2 vuotta.
      se sirkuttelee ja visertelee yksikseen ihan iloisesti mutta se ei ole kesy. Se kyllä syö hirssiä kädeltä ja muuta mutta ei leiki tai kiipeile tai liiku paljon. olen yrittänyt kesyttää sitä jo vuoden mutta se ei kesyynny. Neuvoja pliis!!!!!!! Sillon kun meillä oli 4 undua vain yksi niistä oli kokonaan kesy. Annoimme niiden lennellä kaiket päivät häkin ulkopuolella mutta kun päästimme Lemonin ulos häkistä se törmäili seiniin ja ikkunoihin. Emme ole päästäneet sitä lentelemään sen jälkeen koska pelkäsimme sen toistuvan. Mitä teen???????? Olen etsinyt paljon yietoa netistä ja tekisin mitä vaan jos se kesyyntyis kokonaan. Tartten apua. Kun vastaatte kertokaa mahdollisimman paljon extraa linnustani ja sen tarpeista että minun unelmat toteuisivat!!!!!!!! Pliis! Neuvoja!

      • Pappihil

        Auttakaa tätä undulaaatti fania. Auttaisin itte mut en osaa.


      • Sedä

        Etenkin ei-kesylle linnulle kannattaa ehdottomasti ostaa kaveri, sillä muuten sillä on kovin yksinäistä. Törmäily lentäessä ensin on melko normaalia, ennen kuin lintu oppii huoneen rajat, ainakin jos se ei häkissä ole saanut lennellä. Muistittehan peittää ikkunat kankaalla? Suosittelen kavereiden lisäksi että yritätte tuota lentämistä vielä, tai sitten huolehditte että undulaatilal on oikeasti todella suuri häkki, mieluusti katosta lattiaan. Lintujen totuttamisesta ja muustakin löytyy juttua netistä, tai sitten joku kokeneempi saa valistaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6193
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      35
      3761
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1965
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1949
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1778
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1636
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      1462
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1458
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      33
      1370
    Aihe