Wikipedian mukaan "Hänet (Mariah Carey) tunnetaan myös viiden oktaavin äänialastaan"
Mielestäni täysin mahdotonta. Vai onko?
Mariah ja 5 oktaavin ääniala?
15
7063
Vastaukset
- Impivaaran Jooseppi
Se tunnetaan jopa 98 oktaanin bensiineistään.
- laulanut
9 oktaavia.
- Whitfan
Wikipedia- synonyymi luotettavuudelle!
Sinne voi jokainen kirjoittaa mitä haluaa.
- make
Itse asiassa mariahin ääni on erittäin uniikki, multisopraano ääni. jossa on mahdollisuus laulaa sekä matalia ja erittäin korkeita ääniä. tämä teito ei vain ole ollut wikipedia sivuilla vain jos etsisitte muualtakin neistä tietoja niin se ei ole ainut paikka missä niin lukee. jos katsoisitte clipin jossa mariah saa timanttipatsaan WMA:ssa niin itse prissi Albert sanoo tämän kanssa. viimeksi V-lehdeden haastattelussakin se tuli jo ilmi. joten se ei ole vain jonkun fanin keksimä juttu. :)
- Thomas
Mariahilla tosiaan on viiden oktaavin ääniala, hän pystyy laulamaan laajalla skaalalla aina altosta korkeisiin sopraano-nuotteihin.
Mariahilla on itse asiassa joskus väitetty olevan jopa kuuden-seitsemän oktaavin ääniala, mutta tämä tuskin pitää paikaansa. Toisaalta Mariah on kuitenkin ajoittain yltänyt seitsemännelle oktaavillekin, mutta ei kuitenkaan voi sanoa hänellä olevan seitsemän oktaavin äänilalaa.
By the way, Mariahin on useasti kuultu laulavan viiden oktaavin äänialallaan myös livenä (ei vain levyllä). Monilla laulajilla äänen laatu kun tuntuu huomattavasti heikkenevän livenä kuultaessa...- Lamb
Ääniskaala on kyllä 7. Korkein ääni on G7 jonka mimi saa... Kannattaa kuunnella esim.Mariah Carey MTV Unpluggetin "emotions" niin saatte tuntua korkeasta äänestä.
- Nuppuseni
Tietaako joku muita 5 oktaavin laulajia ? Suomessa ?
- pointteja
Mariah'lla on laaja ääniala, siitä ei pääse mihinkään. Muistaakseni se on jossain virallisesti ilmoitettu olevan 4,5 oktaavia. Kunnioitettava ääniala!
7 tai 9 oktaavin äänialasta on ihan turha puhua, sillä se on ihmisäänelle mahdotonta.
Jokainen voi miettiä sen mahdollisuutta kokeilemalla itse laulaa. Yksi oktaavi on tietystä nuotista sen korkeampaan vastineeseen, eli do'sta do'hon (do, re, mi, fa, so, la, si do / c, d, e, f, g, a, h, c). Oopperalaulajista esim. maailmantähti Sarah Brightman, jolla on suht' laaja ääniala sopraanoksi, pystyy laulamaan "vain" 2,5 oktaavia.
"Pop-tyylillä" laulettuna ei juurikaan pysty laulamaan paria oktaavia enempää. Toki pystyy laulamaan yli ylä-c'n, mutta ei miten paljoa tahansa. Jossain vaiheessa naislaulajalla ääni "murtuu" sopraanoksi, jolla voi jatkaa korkeammalle. "Pop-tyylillä" laulettuna äänihuulet eivät kestä hyvälläkään laulutekniikalla miten korkeita nuotteja tahansa. Varsinkaan jos laulaa kovaa ja korkealta.
En epäile hetkeäkään etteikö Mariah pystyisi laulamaan hyvinkin laajan alan pop-tyylillä, muttei koko 4,5 oktaavia. Tuon lukeman saavuttaakseen hän on 'joutunut' käyttämään myös muita puolia äänestään. Muistetaan että hän on laulanut pienestä piten ooppera-aarioita, joten klassinen äänenkäyttö on varmasti hänelle tuttua.- blaah
On virheellistä rinnastaa ylärekisterissä laulaminen klassiseen tekniikkaan. Maailmassa on lukemattomia ei-klassisia artisteja, joilla on laaja "pop-ääniala". Mariah Carey on yksi, toinen on esimerkiksi Rachelle Ferrell, jolla on joko yhtä laaja tai vielä laajempi ääniala kuin Mariahilla (ja muutenkin vähän terveempi tekniikka). Korkeimmat äänet Mariah tekee ns. huilurekisterillä (whistle register), joka ei ainakaan Mariahin tavalla laulettuna kuulu mitenkään klassiseen musiikkiin. Klassisen musiikin äänialaan lasketaan vain sellainen äänentuotanto, jolla pystytään projektoimaan oma ääni ilman äänentoistoa suurenkin orkesterin yli. Tätä rajoitetta ei onneksi ole kevyessä musiikissa. :-)
Mitä tulee tuohon äänialaan, niin matalimmillani olen kuullut Mariahin laulavan suuren H:n (amerikkalainen merkintä: B2) ja korkeimmillaan ehkä g#'''' (amerikkalainen merkintä G#7). Näiden kahden äänen ero on pientä terssiä vaille 5 oktaavia. Eri ihmiset ajattelevat kuitenkin äänialaan liittyviä asioita vähän erilailla, joillekin ns. käyttöääniala on tärkeämpi kuin absoluuttinen korkeimman ja matalamman äänen erotus. Mariahille kuitenkin kunnia siitä, että käyttää ääntään monipuolisella tavalla ja on ensimmäinen supersuosittu artisti, joka käyttää noita ultra-ääniä pop-musiikissa. (Minnie Riperton, Yma Sumac ja monet muut olivat suosittuja aikanaan, mutta eivät kuitenkaan ihan samassa mittakaavassa Mariahin kanssa).
- iikken
Mariahilla on 5 oktaavian ääniala. Hän pääsee myös G4#:ään. Tämä ääni tosin luokitellaan vihellykseksi ja se on korkein ihmisen laulama ääni. Tässä hyvä linkki, tosin se on englanniksi http://www.dutchdivas.net/frames2/highC.html . Selaat vähän alemmas kunnes näet Mariahin kuvan ja sen alla on selitys.
- ananass
mun ääniala on pienestä Es-äänestä neliviivaiseen D:hen :) opiskelen laulua.
- nuorena väännettävä
Mukulana pystyin laulamaan neljän oktaavin verran.. *ylpeä*. Matkin näitä oktaaveistaan tunnetuimpa laulajia joita kuulin radiosta. Jotkut oopperakipaleet olivat lempilaulujani itse laulettuna. Sekin, jossa oli ne 4 oktaavia. Pianoni avustuksella hoilotin oktaavit läpi kevyesti mennen tullen. Yhtenä uutena vuotena kuuntelin ns. noitapillejä, sen ajan ilotulitteita joista lähti korkea vihellysääni. Olisin halunnut itsekin huudattaa noitapillejä muttei meillä ollut. Niinpä menin ulos ja matkin itse perässä noitapillin vihellysääniä.
..Nykyään kymmenien vuosien päästä ei nämä enää onnistu! Kuulostaa raakumiselta jos yrittää.. :D - Randomilaulaja
Taitaa mennä khyl Carey lähemmäs kuutta oktaavia emotionsin korkein nuotti taitaa olla f#7 joka on ns. Whistle-rekisteristä
- hirmukimakka
Mariahia kestä kuunnella Erkkikään. Ukkonsakin otti kuulemma ritolat.
- pipsa97572728
Mariah ei yllä kuudenteen oktaaviin, sillä merkinnät ovat Amerikassa eri. F#7 on amerikkalainen merkintä nuotista f#4. Älyttömän korkea nuotti sekin kyllä,nostan hattua! itse laulun opiskelijana yllän c#-d4 :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.764026- 1613513
- 533129
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä1911905- 271737
- 441736
- 231734
- 571684
- 191587
- 181571