Onko muilla ollut ongelmia moottorinlämmön kanssa nyt kun oli kovia pakkasia? Mulla on farkku Focus 1,6 115hv vm -05. Pakkasta jos on yli -15 ja siitä yli niin moottorin lämpö nousee noin 70 asteeseen. Viime viikolla pakkasta yli -25 ja mittari makaa pohjassa vaikka ajomatkaa tuli noin 30 km. Syksyllä vaihdettu termostaatti, silloin alle 10 asteen pakkasilla ei meinannut lämpö nousta. Ja taas kokeillaan termostaatin vaihtoa.
Olis kiva kuulla muiden kokemuksia Focuksen lämmöistä pakkasten aikaan.
Moottorin lämpö
33
12488
Vastaukset
- Fokkeri
Sama juttu minulla! Nyt kun pakkanen väheni -10:een, nousee taas suunnilleen normaaliksi.
Kerro ihmeessä täällä oliko vika termostaatissa vai eikö mylly vain jaksa lämmetä Suomen pakkasilla.- Focus -05
taas pakastuu voin ilmoitella oliko termostaatin vaihdosta apuja.
Kokeilen myös maskinsuojia että ajoviima ei jäähdyttäs konetta. - Naisautoilija
Focus -05 kirjoitti:
taas pakastuu voin ilmoitella oliko termostaatin vaihdosta apuja.
Kokeilen myös maskinsuojia että ajoviima ei jäähdyttäs konetta.Olen valitellut miehelleni samaa omasta Focuksestani. Ajelin sormet ja polvet kohmeessa n. 20 min. kerran lämpö nousi normaaliin, jonkunajan kuluttua mittari laski melkein pohjalle eikä sen ajon aikana enään noussut.
- jr12
väärin ilmattu !!! pitää ilmata ensin lämppäriin päin menevät putket niin on ollut aina focuksessa
- moottorin lämpö
Täällä ollaan ihmetelty vähän samaa asiaa. Mulla on 1.8 bensakoneella Cmax ja siinä ei moottorin lämpömittari värähdäkään noin 20-30 min pyörittelyn aikana Helsingin keskustassa näillä menneen viikon pakkasilla. Sen sijaan kun ajoin moottoritiellä niin ei tarvinnut kovin pitkään ajaa että moottori lämpesi. Näin varmaan kyseessä ei oo ajoviima vaan ennemminkin että moottori käy niin alhaisilla kierroksilla että se ei vaan lämpene.
- countergear
Meillä kyllä maxin lämpö nousee ihan normaalin oloisesti, about 8-10 minuutin ajon jälkeen lämpömittari on noussut noin 70 asteeseen, riippuen toki vähän myös ulkolämpötilasta; onko kone käynnistyessään nollassa vai -20 asteessa. Tämä siis taajama-ajossa.
Maantielle kun mennään, niin lämpöä tulee jonkun verran nopeammin.
- Nimetön
Mulla meni silleen että kesti jotain 20-30 km ennenkun lämpeni normaaliin ja sitten yhtäkin putos takasin kylmäksi vähän päälle 60 asteeseen ja taas sai toistakymmentä kilsaa ajella ennenkun nousi takasin normaaliin, sitten jäi siihen. Saman teki joka pakkaspäivä männä viikolla. Elikkä lämpiää tosi hitaasti. Ja kun termari aukiaa niin kyylarissa ollut kylmä vesi jäähyttää koneen uudestaan. Liekkö alsapata niin lämpöö johtava että ei oikeen ymmärrä lämmetä kovilla pakkasilla. Ainakin se kylmenee tosi nopeesti. Ei varaa lämpöjä yhtään.
- Autoilija
Mulla on Focus-2 1.6 Aut. vm. 2005
Hyvin tarkenee.
Kaupunkiajossa kovilla pakkasilla ajaa kakkosella ja maantiellä kolmosella. Manuaalivaihteisissa pitäis käyttää varmaan kolmosta ja nelosta. Automaatti-ilmastoinnissa puhallinnopeuteen manuaaliohjaus päälle. Se saa olla maksimissaan nelosella. Iso ero moottorinlämmöissä onko se nelosella vai vitosella. Autommaatipuhallin jos on päällä, niin se huudattaa puhallinta lähes täysillä ja koneen lämmöt ei nouse.
Mulla on myös Eber, jota käytän alkuun.- FocusII
Itse ihmettelin samaa omassa 115hv 1.6:ssa, mutta lämmöt tuntuu nousevan nopeammin, kun lämppäriä ei huudata täysillä heti liikkeelle lähtiessä. Kovilla pakkasilla pääasiassa lähdin aina "tolpasta", mutta muutamaan otteeseen lähdin kylmällä koneella.
Kylmänä käynnistin auton lämppärin tuulettimen ollessa pois päältä. Liikkeelle lähtiessä käänsin ykköselle kunnes lämmöt oli "normaalilla" tasolla. Tähän ei tarvittu kuin noin 5 kilometriä (max 10). Toisaalta tolpasta lähtiessä lämmöt ei nousseet kunnolla ennen kuin tuulettimen käänsi pienemmälle (1).
Sisällä lämpöä riitti kuitenkin ihan hyvin vaikka täysillä ei puhaltanutkaan. Ehkä jopa paremmin, kun ilma kerkesi lämmetä matkalla kunnolla.
- -06
Minulla 1,6 (100 hv), pari viikkoa ollut vasta rekisterissä ja olen huomannut myös hitaan lämpenemisen vaikka ollut johdon päässä... lämpeneminen kovilla pakkasilla kesti reilu pari kymmentä minuuttia, mikä tuntuu pitkältä edellisen auton jälkeen.
- 2.0 Sport
Ei oo talviajoon hyvä! No kesällä sitten varmaan tarkenee paremmin!
Kyllä edellinen painos oli paljon lämpöisempi....TM-talvitestikin osoittaa!- ainakin
2.0 ghia lämpiää ihan kiitettävästi, -20 pakkasella nyt menee ehkä vartti, mutta kyllä sisällä ilman takkia pystyy olemaan. Mutta tuo lämpeneminen on pois siitä, kun tehostetaan bensan kulutusta, nyt sitä menee vähemmän lämmöksi ja enemmän eteenpäin viemiseksi...
- olevan vikaa
Kyllä pitää normaaliautossa nousta lämmöt -15 asteen pakkasilla. Vertailun vuoksi VW:n kylmäksi haukuttu FSI-kone ei lämmennyt normaaliin eli mittarin keskiasentoon 32 asteen pakkasella 22 km ajon jälkeen. 20 asteen pakkasilla kyllä nousee ihan keveästi normaaliin ko. ajomatkalla. Tämä ei ole mikään provokaatio eli:
Uskon, että Focuksessasi on joku vika. Tuo ei voi olla ominaisuus. Olisiko joku väärä anturivalinta jossain valmistussarjassa. - Kylmä_Totuus
Tämä asia varmistui vasta tänään, kun soittelin paikalliselle Ford merkkihuoltoon. Mutta asiaan. Siis kun pakkasta oli noin -25 C, ja ajomatkani oli vain noin 20 km kaupunkiajoa, huomasin ettei jäähdytysnesteen lämpömittari ehtinyt nousta enää pohjalukemista( = 60 C ) ollenkaan keskialueelle, vain pysyi itsepäisesti aivan pohjassa. Luulin aluksi, että mittariin olisi tullut jokin vika, koska auton sisällä kyllä lämmintä riitti. Nyt kun ilmat lämpenivät -10 C asteeseen, mittari nousi taas normaalisti keskivaiheille. Fordin merkkihuollon työnjohtaja oli tietoinen tästä ”ominaisuudesta”, ja olivat jo ilmoittaneet tästä maahantuojalle. Uudessa Focuksessa on kuulemma sähköinen mittari ( aivan eri kuin nykyisessä mondeossa ja vanhassa focuksessa käytetään ) joka ”elää omaa elämäänsä” ( = ei niin tarkka, kuin vanha systeemi? ) ja apua on odotettavissa jonkinlaisen uuden päivityksen, ohjelmoinnin muodossa. Työnjohtajan mukaan mitkään termostaatin tai anturin vaihdot eivät auta tähän asiaan? Jos jollain muuta tietoa asiasta, laittakaa viestejä!
- softa päivitys
Moi
Softa päivitys ei taida auttaa siihen, että koneen lämpö ei riitä pakkasella.
Itsellä -05 focus. -10° ja lämpimämpää, niin kabiini lämpenee hyvin. Yli -15° pakkasessa puhallin pitää olla asennossa 1. Jos käyttää asentoa 2 tai 3, niin sisään tuleva ilma jäähtyy selkeästi. Näin kaupunkiajossa. Maantiellä moottori tuottaa lämpöä riittävästi myös kovilla pakkasilla. - softa päivitys
softa päivitys kirjoitti:
Moi
Softa päivitys ei taida auttaa siihen, että koneen lämpö ei riitä pakkasella.
Itsellä -05 focus. -10° ja lämpimämpää, niin kabiini lämpenee hyvin. Yli -15° pakkasessa puhallin pitää olla asennossa 1. Jos käyttää asentoa 2 tai 3, niin sisään tuleva ilma jäähtyy selkeästi. Näin kaupunkiajossa. Maantiellä moottori tuottaa lämpöä riittävästi myös kovilla pakkasilla.Moi vielä
Kyselin merkkiliikkestä etumaskiin suojia, mutta niitä ei kuulemma ole olemassa. Onko kellään tietoa niiden saatavuudesta? Jos on, niin mistä? - Auto
softa päivitys kirjoitti:
Moi vielä
Kyselin merkkiliikkestä etumaskiin suojia, mutta niitä ei kuulemma ole olemassa. Onko kellään tietoa niiden saatavuudesta? Jos on, niin mistä?auttanee tuohon lämpiämättömyyteen, koska Focuksessa on sähköisesti ohjattu termostaatti, eli käskyt termostaatille tulevat moottorinohjaukselta.
Kyllä bensamoottorissa riittää vielä sen verran hukkalämpöä, että jos se saadaan vain matkustamoon, niin kyllä tarkenee.
- kvj60
Mulla on ford fogus 04 c max saa ajaa lahesta orimattilaan asti ennen kuin on normaali lämpöinen kone
Mistäköhän johtuis?
Huollossa sanoivat tarkistaneensa termostaatin ja vikaa eivät löytäneet.
(ps: milläköhän oovat tarkistaneet)
Jos joku tietää asiasta jotain nii kiitollisena otamme neuvot vastaan.. - TulenAamulla
Huomenna on huollossa ruuhkaa ? ei lämpiä mikään ! Mondeot eikä Fogus,siinä sitä sarkaa kynnetäväksi.
- c-max
Hei olen vaihtanut termostaatin 3 kertaa .kaksi tarvike termostaattia ja yhden alkuperäisen kun ilmoittivat laakkosella että tarvike termari jää auki kuulema.Ostin alkuperäisen termostaatin ja tilanne sama moottori ei lämpeä kunnolla.No soitin uudestaan laakkoselle ja varasin ajan korjaukseen auto oli kaksi päivää laakkosella .Jonka jälkeen he ilmoittivat että vika löytyi lämpötila anturista,no vaihtovat uuden anturin ja lasku oli 400e.Ja sanoivat että nyt toimii.Paskanmarjat ei lämpene.Lämmintä tulee kyllä.Mutta mittari poukkoilee edelleen.Soitan uudestaan laakkoselle huomenna ja kysyn et mitä seuraavaksi vaihdetaan.Alkaa pikku hiljaa pännimään toi merkkiliikkeen puuha.Pyysin työnjohtajaa tarkistamaan muilta laakkosen toimi pisteiltä että on onko vastaavanlaisia tapauksia ilmennyt.Raision laakkosen mielen kiinto loppui siihen.Ei mitään vastausta.Rahastaa kyllä osaavat.Toisella korjaamolla ehdotettin että letkuja kuristettaisiin pienemmäksi.En oiken lämmenny asialle.Aivan varmasti samaa vikaa ollu myös muissa c-maxeissa.Ois todella mukava tietää miten vika on korjattu
- Webastot
Olisit lukenut tuolta ylempää,olisit säästänyt 400 euroa.
Työnjohtajan mukaan mitkään termostaatin tai anturin vaihdot eivät auta tähän asiaan? Jos jollain muuta tietoa asiasta, laittakaa viestejä!
Väyläohjatut sähköt ?
- toitsulla
Savolaiset on taas kusettaneet tyhmää fordin omistajaa!!!
- voiitku
Osta skoda winter paketti tulee kaupan päälle, sisältää karva lakin ja rukkaset ja lapikkaat!!!!!!!!
- VoortinPipo
Koitappa pitää se puhallus asennossa 1 tai 2 ja suuntaus enimmäkseen tuulilasi-jalat akselille. Omassa Fokkerissa se, että laitan puhaltimen maksimilämmöllä asentoon 3 alkaa aiheuttaa ongelmia moottorin lämmön kanssa. Huomasin tuon kun ajelin, pakkasta oli muutama tunti sitten -29 astetta.
- nibiiih
Meillä wanha focus lähti käyntiin todella ripeästi vaikka mittari näytti -32C ILMAN LOHKARIA.
Uus Bemari ei sit lähteny vaikka oli LOHKARISSA, tosin 3.0l kone. Focus 2.0.
Noh Fokkerilla mentiin sit kauppaan! - räävitöntälaatua
Laakkosella kävin herttoniemessä, maahantuojan ohjauksessa. Uusi Ford alla takuun kanssa ongelmia.
Auto ei lämpene aina, esim eilen kahden asteen pakkasella en saanut tunnin ajolla moottorilämpöjä ylös.
Laakkonen tutki. Ajoi autolla 6km ja jätti homman sikseen, laskutti 3,5h .. Koska ei ollut myyjäliike, myyjäliiike ei kommentoi millään tavoin asiaa.
Menin sitten Veholle, myyvät siellä myös Fordia.
Totesivat vian veholla 5 min työllä.
Kyseessä on täysin kelvottoman laadun toteamiseta, asiakaspalvelusta, kyvystä ja halusta säilyttää ja lisätä asiakaskuntaa. Ennustan fordille huonoa tulevaisuutta jos keskittyvät kaikkeen muuhun kuin luotettavuuteen ja laatuun. - perukaakaupatajoissa
Jos uutta autoa ei saada merkkikorjaamossa lämpimäksi/ toimimaan on kyseessä petos jos autokauppaa ei suostuta perumaan!
- mk1focus1.6automaatti
mikähä mahtaa olla vikana kun lämmöt nousee 100km/h nopeuksissa yli mittarin puolenvälin ja laskee kun vähä löysää kaasua. kaupunkiajossa ei mitään ongelmaa eikä 60kmh maantie ajossa mitään ongelmaa
- maryne40
Voihan pojat. Ford Focus 1.6 Ghia on todella lämmin auto. Minulla 32 asteen pakkasella tarkenee paitasillaan ajella, Joensuu - lappi väliä. Autoni lämpenee jo parin - kolmen kilometrin ajolla, mittari näyttää noin 85 astetta. Teillä on suurin ongelma tuo ilmaus, ette saa kaikkea ilmaa pois kun itse vaihdatte termarin. Ilma pitää täytön yhteydessä ottaa pois alipaineella, eli luoda "tyhjiö" ja varmasti toimii. Koti konstein sitä ei pysty tekemään eikä kaikki korjaamotkaan tiedä systeemiä. Vaihdatin termarin ja uusi toimii todella hyvin. Jos ei osaa itse tehdä noita töitä niin vaikeuksia riittää ja tulee kalliiksi. Jos mittarin neula hyppii äkkinäisesti niin ilma se tekee ja sitä on todella vaikea saada kotikonstein pois. Minulla ei ole koskaan ollut lämmön kanssa vaikeuksia. Tuskin on lämpimämpää autoa olemassa, ei minulla ole ainakaan ollut. Termarin vaihto maksoi 245e ja toimii.
- puurastaja
Moi: Kerrotko miten se ilmaus suoritetaan alipaineella. Osaisin minäkin tehdä jos tarvitsee joskus vaihtaa sen termostaatin. Minne sitä alipainetta johdetaan, taikka alipainehan on imua. Paisuntasäiliöönkö vai sinne jäähdyttimen täyttöaukkoon. Kiitos vastauksesta.
- lvj
Eipä osanneet tehdä merkkiliikkeessäkään. Turhaan vaihtoivat eikä ollut mitään hyötyä.
- KYLLÄ-lämpenee
EcoBoost-moottorit
Uudet, huipputeknologian EcoBoost-bensiinimoottorit pienentävät jopa 20 % polttoaineenkulutusta ja CO2-päästöjä verrattuna perinteisiin, saman moottoritilavuuden moottoreihin. EcoBoost- moottorit ovat houkutteleva vaihtoehto verrattuna dieselmoottoreihin, koska ne tarjoavat samaa tehokkuutta ja alhaiset käyttökustannukset. Männänrenkaiden timanttimainen pinnoitus vähentää kitkaa: turboahdin, suorasuihkutus ja muuttuva venttiilien ajoitus parantavat tehokkuutta. Tuloksena on ällistyttävä suorituskyky näin taloudelliseen moottoriin.
Korkeapainesuorasuihkutus, turboahdin ja muuttuva nokka-akselien ajoitus ovat teknologioita, joiden ansiosta Ford EcoBoost -bensiinimoottorin teho ja vääntömomentti vastaavat iskutilavuudeltaan suurempien moottorien arvoja.
Fordin 1,0 EcoBoost-moottori on voittanut kolmena vuonna peräkkäin (2012, 2013, 2014) arvostetun Kansainvälinen Vuoden Moottori -palkinnon (International Engine of the Year).Tuomaristo kehui teknisesti täydellistä moottoria, joka kuluttaa vain vähän bensiiniä yllättävän pitkällä matkalla.
- rali
Omistan 2013 mallin B-Maxin eikä kyllä lämpene. Lähtö lämmittimen päästä ja jo parin asteen pakkasella saa ajaa 5-6 km ennen kuin tapahtuu mitään lämmön nousua moottorissa, puhumattakaan auton sisällä lämmön tunteesta.
Aikaisemmin oli 12vuotta Almera joka lämpes parin kilometrin ajon jälkeen.
Siskollani on aivan uusi Mondeo ja sama juttu, kylmää kyytiä. Hänellä vanha mondeo 20 vuotta jossa ei ollut ongelmia lämmön kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12671Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511228Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491125- 127998
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206939Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13855- 72845
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297845- 39822