amis vs. amk

non-superficial

heippa!! Valmistun keväällä ylioppilaaksi ja nyt jatko-opintosuunnitelmat pyörivät taukoamatta päässä. Olen aina suunnitellut meneväni ammattikorkeakouluun, mutta nyt olen totaalisen kyllästynyt opiskeluun ja tahtoisin nopeasti itselleni ammatin. Olen myös epäluuloinen sen suhteen, että pääsenkö sisään ammattikorkeakouluun todistukseni takia(ka noin 7), enkä oikeastaan ole löytänyt sopivaa alaakaan sieltä. Nyt jo hetken aikaa mielessäni on pyörinyt ajatus ammattikouluun menosta. Olen pohtinut monia eri ammattikoululinjoja, mutta kaikki tuntuvat jotenkin huonoilta, paitsi kosmetologikoulutus. Jotenkin vain tuntuu että menisin hieman riman alta jos hakisin ammattikouluun. Kuitenkin on neljän vuoden lukiorupeama takana.. kertokaa kokemuksianne, jotka olette menneet lukion jälkeen amikseen.
Toinen asia mikä askarruttaa on se, että sovinko ollenkaan minnekään kosmetologilinjalle?? Pidän kyllä omasta ulkonäöstäni todella hyvää huolta, mutta en voi sietää sitä, että joidenkin pitää vaahdota jostain meikeistä sun muista koko ajan. kiitos vastauksistanne jo etukäteen!!

7

2283

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valinnut

En ole lukiosta juuri päässyt, mutta en voinut olla vastaamattakaan viestiisi :) Olen itsekin miettinyt opiskelemaan lähtemistä uudestaan ja samat vaihtoehdot ovat pyörineet mielessä (amk/amis). Kannattaa valita ala joka todella kiinnostaa, plussaa tietty on jos työllistymis mahdollisuus on hyvä, välittämättä missä ammattiin valmistuu. Oletko muuten harkinnut oppisopimus opiskelua? Opiskelet mutta saat palkkaa eikä tarvitse joka päivä kuunnella vaahtoamisia meikeistä ym. :) Onko välttämättä riman alittamista jos menetkin ammattikouluun? Jokainen tietty itse määrää riman korkeuden, muttei mitään opiskelupaikkaa kannata aliarvioida.

• linjaa opiskellut

Eipä siellä kosmetologi-linjalla nyt kovinkaan mistään meikeistä vaahdota, ellet sitten tarkottanu että muut oppilaat ois jotenkin hulluina. Opiskelun puolesta ne astuu kuvaan vasta kunnolla kolmantena vuotena, ja silloinkin enemmän vaan jos valitset niin.

• non-superficial

todettakoon, että tolla "meikeistä vaahtoamisella" tarkoitin nimenomaan näitä opiskelutovereitani. mutta kertokaa ihmeessä minkälaista jengiä kosmetologilinjoilta löytyy?

• murmeli

Olen itse käynyt aikoinani lukion ja välivuoden jälkeen menin amikseen. Se ei todellakaan ole riman alittamista, saman työnhän teet amikseen hakemisessa ja pääsykokeissa kuin että hakisi amk:hon. Amiksessa on kuitenkin yo-pohjaisiakin ryhmiä, joissa yhdestä itse parhaillaan opiskelen. Niissä on siis jätetty pois kaikki turha, mitä peruskoulusta suoraan tulleilla on. Eli siis yleissivistävät opinnot =)

Mieti tarkkaan mitä haluat, sillä jos opiskelet amk:ssa esim. insinööriksi ja et haluakkan niin vastuullista työtä tai haluat tehdä työtä ns. duunari-tasolla, niin inssin papereilla olet duunariksi liian hyvä. (vastuullisella tarkoitan vastuuta alaisista)

Itse aloitin amk:ssa ja tulin siihen tulokseen että en halua tehdä niin vastuullista työtä tulevaisuudessa. Aloitin amiksessa ja ainakin ala jota opiskelen on vaativa.

Mieti tarkkaan mitä haluat opiskella, äläkä anna rahan vaikuttaa päätökseen. Onneksi alaa voi aina vaihtaa! Onnea päätöksen tekoon!

• goyaz

Olet melkein kuin sieluntoverini. :) itsekin ajattelin nyt lukion loputtua hakea kosmetologiksi, kirjoittelin jo papereihin eri kouluja, mutta sitten jäin miettimään. Kaikkia työllisyyslukuja ym., sitä että olisinko tarpeeksi yrittäjä-henkinen ja valmis paiskimaan töitä omassa hoitolassani. Vastaus oli melko jyrkkä "ei". Jotenkin se kahden vuoden koulutus ja *töks*. Tietysti voisi mennä amk:aan opiskelemaan estenomiksi, mutta en sitten tiedä.

Ja kosmetologeilla se koulutus on hyvin paljon ihonhoitoa ym. ja meikkausta on todella minimaalinen osa.

Kauneudenhoitoala on aina ollut ehdottomasti kiinnostavin ala minulle, joten nyt päätin siis hakea parturi-kampaajaksi. Oma keskiarvoni on tuossa 8.6. En halua mennä yliopistoon palloilemaan ja väittelemään, lukemaan teoriaa ja istumaan luennoilla 24/7. Ei maailma sen pahempi paikka ole, jos ei minusta valmistukaan filosofian maisteria. Yhtä hyvin voisin ryhtyä putkimieheksi, ei minuta pelota, kaikki oppiminen on kivaa. :)

Ja kyllähän ammattikorkeasta voi saada täysin hyvän ammatin. :O Toinen vaihtoehtoni on röntgenhoitajaksi opiskelu Stadiassa. En tiedä miksi, mutta jotenkin kuulostaa hyvältä ammatilta. :) Olen huomannut, että tulevaisuuden haaveeni vaihtuvat parissa päivässä, joten sunkin kannattaa ihan rauhassa mietiskellä eri vaihtoehtoja ja kokeilla kaikenlaista.

• pelasta

jos olet tosiaan tätä mieltä ja sinusta tuntuu NYT vasta siltä ettei opiskelut sopineetkaan sinulle jne.. niin otan osaa. olisi pitänyt ennempää hoksata tämä. Noh, tehty mikä tehty. Lukio on niitä varten jotka haluaa ja tahtoo mennä valmistuttuaan yliopistoon.. kuuletko? YLIOPISTOON! amk on sitten vaihtoehto nro2. amk:sta valmistuttuasi pääset vähän niinkun takaovesta yliopistoon sisälle myöh..jos vielä haet sinne.. tällä tarkoitan sitä että on monia aloja joista voi sitten hakea yliopistoon.. jaja.. opiskelet 2v ja valmistut maisteriksi.. (jotkut kutsuvat näitä halpamaistereiskis jne, mutta he ovat vain kateellisia.. hehe..) taistelkaa, käykää lukiota ahkerasti älkääkä luovuttako misssään asiassa! tsemppiä sinulle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6798
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1011
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe