Liian arka sheltti

manimini

Heips, meillä on kolmevuotias shelttipoika ja alkaa pikkuhiljaa hävettää sen arkuus. Ei uskalla edes haistella vieraita ihmisiä vaan murisee ja haukkuu jos joku yrittää lähemmäs. Kasvatettiin oppaan mukaan, eli rakastavasti ja opettavaisesti, pentuna vietiin erilaisiin paikkoihin, matkustettiin bussilla ja junalla ja ratikalla eli yritettiin näyttää ettei maailmaa tarvitse pelätä. No ei se pelkää kun ihmisiä vaan ;) Varsinkin pikkulapset on kauhistus tälle pojalle. Kun tutustuu paremmin niin ottaa kaikki iloisena vastaan ja on kaikkien kaveri.

Miksi on niin hemmetin varautunut?
Voiko asiaan enää puuttua ja jos niin miten?

Mitään huonoja kokemuksia ihmisistä ei ole, päin vastoin. Toisia koiria menee haistelemaan mutta isompia katselee mun jalkojen takaa. Arkuus koskee lähinnä ihmisiä. Ei esim säiky uudenvuoden raketteja yhtään.

Muuten siis ilonen, reipas ja oppivainen.

10

2295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toscan

on sheltin luonteessa. Sen ei edes kuulu mennä suinpäin tervehtimään ihmisiä. Sen pitää saada rauhassa katsastaa oudot tyypit.

• manimini

yks collie-omistaja sanoo ettei noin arka saa olla missään nimessä...no se kyllä leikkii koira-asiantuntijaa vaikkei oikeesti ole, huonosti hoitaa omansakin.

Tuntuu että jossain vaiheessa tulee vielä puremaan jos liian innokkaasti joku pikkulapsi lähestyy. Vai onko pelko turha, pureeko helposti?

• siimahäntä

eikä murista!Arka ja pidättyväinen koira on kaksi eri asiaa,ja tuo käytös viittaa arkuuteen.Keskustele kasvattajan kanssa mitä tehdä niin koulutuksessa,kuin myös siinä,ettet ole tyytyväinen koiran luonteeseen.

• .:DoGi:.

kun koirasi kohtaa vieraan, ja jos kerrankin ohittaa niin että ei rähise, kehu koiraasi ylitsevuotavasti ja anna makupala/leiki jollain koiran mielestä kivalla lelulla. jos rähisee, mene hiljaa ohi ja älä ole huomaavanisikaan. onko koiran menneisyydessä ollut "mustaa valkoisella?"

• manimini

Siis meidän koira ei räyhää ilman syytä vieraille yhtään tippaa. Kulkee hienosti hihnassa vierellä. Vain ja ainoastaan jos joku täysin vieras ihminen lähestyy sitä aikomuksena silittää, kumartuu, ojentaa kättä tms.

Mitä ihmeen mustaa valkoisella, meni yli?

• manimini kirjoitti:

Siis meidän koira ei räyhää ilman syytä vieraille yhtään tippaa. Kulkee hienosti hihnassa vierellä. Vain ja ainoastaan jos joku täysin vieras ihminen lähestyy sitä aikomuksena silittää, kumartuu, ojentaa kättä tms.

Mitä ihmeen mustaa valkoisella, meni yli?

Koira voi kokea kumartumisen ja silmiintuijottelun, yms. ihmiselle luontaisen käytöksen, uhaksi ja olla siksi tosi varuillaan.miten suhtautuu, jos vieras seisoo niinkuin koiraa ei olisikaan? Entä jos henkilö kyykistyy ja tuijottelee muualle?

• .:DoGi:.
    • eppulainen

..ettei vieraat ihmiset tee äkkilähestymisiä, meidän aikaisempi narttu oli ihan samanlainen,varsinkin juuri pienet lapset sai aikaan paniikin. koirasi tulee luottaa sinuun ettet päästä ihmisiä liian nopeasti lähelle vaan että annat koirasi itse tutustua (luulisi ihmisten jo oppineen?). pyydä vierasta kyykistymään sivuttain koiraasi nähden ja ojentamaan hiukan kättä jotta koira saa haistella (jos haluaa).

• pikkuhaukku

Valitettavasti meillä on kokemusta, tosin paljon vakavempaa kuin tuo. Luulen, että sheltin luenteeseen kuuluu tuo varautuneisuus. Meillä oli kolme vuotta sitten sheltti. Se oli todella ihana saatiin se 4 kk:n ikäisenä. Mutta sittenkös vasta ongelmat alkoi. Se käyttäytyi liiankin arasti ja hyökkäsi ihmisten kimppuun, murisi ja joskus jopa näykkäs. Soitettiin kasvattajalle ja sen jälkeen mentiin naksutinkoulutkseen. Ei mitään apua. (Tai ehkä käytiin kerran) No, sit me jouduttiin valitettavasti luopuun siitä koirasta takas kasvattajalle ja kasvattaja pääty siihen et sen täytyy pitää se, koska se ei tunnu sopivan oikeen mihinkään kotiin. :( Oli kyllä muuten ihana, oli ystävällinen toisille koirillekin. En osaa kyllä sanoo mitään, toivotaan ettei teillä tilanne käy yhtä pahaksi kuin meillä. :/

• eppulainen

nimittäin tämä mun eka uros on sellainen seuramies että oksat pois! rakastaa menee syliin ja pussaa pöpiksi tutut ja tuntemattomat. olen sitä pennusta kohdellut niin että se on maailman rohkein ja rakastetuin koira.. tosin niin höppänän näköinen että sai sitä huomiota vierailta ihan jatkuvasti,nykyään suorastaan loukkaantuu jos ei saa rapsuja..!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      39
      5238
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      85
      3742
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      48
      3145
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      62
      3035
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      11
      3025
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2383
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1868
    8. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      145
      1838
    9. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1815
    10. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1741
    Aihe