Mopoauto

.,.,.

Oletetaan että HUIPPIluokan moposkootteri maksaa 3000€ (juu tiedetään että marketista saa 500€:llä, mut kaille ne ei kelpaa) ja dieselkäyttöinen mopoauto maksaa 9000€, ja sitä saa ajaa laillisesti polttoöljyllä.

Eli kun olet ajanut mopoautolla 15000km, niin se on jo makasnut itsensä takaisin polttoainekuluissa, lisäksi ajo on lämmintä ja kuivaa, ja ei kaadu ihan helpolla...

Eli tilaamaan äkkiä!

211

93580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • polttiksella ajaa

      laki sanoo että polttoaine on DIESEL joten jos ajaa jollakin muulla vaíkkapa risiiniöljyllä niin lisäverot tulee kun tankissa ei ole sitä mikä lukee otteessa, siinä se

      • Kiki

        Kato kun mopoautosta ei makseta mitään dieselveroa, niin saa käyttää vaikka rypsiöljyllä jos saa toimimaan sillä http://www.finlex.fi/fi/


      • verottaja

      • mopoautoista

      • tässä,
        mopoautoista kirjoitti:

        ei makseta veroja :)

        nyt ajoneuvoja veroteta vaan polttoainetta. Sillä ei ole merkitystä, onko ajoneuvo verotettu vai ei autoverolla. Tässä puhutaan nyt aivan eri asiasta eli polttoaineverosta. Jos joudut polttoaineveroa maksamaan ei se vaikuta ajoneuvosi veroon. Eihän traktoristakaan makseta veroa, mutta löpöä ei saa käyttää kuin tietyissä tapauksissa.
        Eli kevyellä 4-pyörällä ei saa ajaa verottomalla polttoaineella.


      • löpö

        Mopo-auton puolesta puhuu se seikka, että sillä voi ajella vaikka polttoöljyllä, sillä nykyinen käyttövoimavero ei koske mopoja.


      • Terveisiä poliisilta

        Seuraava on suora lainaus Poliisi.fi-sivustolta:

        Mopoautoon, eli kevyeen nelipyörään, on tankattava dieselöljyä tai bensiiniä. Jos käytetään näitä lievemmin verotettua polttoainetta, kuten esim. polttoöljyä, on maksettava erityinen polttoainemaksu. Laki polttoainemaksusta säätää, että maksu on mopon osalta 100 euroa päivässä. Tällaisen polttoaineen käytöstä on lisäksi ilmoitettava etukäteen. Muussa tapauksessa polttoainemaksu määrätään vieläkin suuremmaksi / päivä.

        Halvin ratkaisu lienee kiltisti tankata sitä kalliimpaa polttoainetta…

        Terveisin
        Stephan Sundqvist
        Komisario
        Salon poliisilaitos


      • hannu.tuominen

        nii mäki vähä kalasin nii et ei taida saada...mä en oo nenkä haluu ajaa millää poltto öljylä koska se haisee ihan paskalta ja savuttaa niin maan vitusti


      • käyttäjä.
        löpö kirjoitti:

        Mopo-auton puolesta puhuu se seikka, että sillä voi ajella vaikka polttoöljyllä, sillä nykyinen käyttövoimavero ei koske mopoja.

        olen täysin nimimerkki löpön puolella tässä asiassa.onko se nyt niin paha maksaa siitä dieselistä siihen mopoautoon kun se kuluttaa niin vähän,kysympähän vaan,


      • os..
        Kiki kirjoitti:

        Kato kun mopoautosta ei makseta mitään dieselveroa, niin saa käyttää vaikka rypsiöljyllä jos saa toimimaan sillä http://www.finlex.fi/fi/

        Mistä ihmeestä noin VITUN TYHMIÄ ihmisiä sikiää???


      • mieti mitä puhut
        Kiki kirjoitti:

        Kato kun mopoautosta ei makseta mitään dieselveroa, niin saa käyttää vaikka rypsiöljyllä jos saa toimimaan sillä http://www.finlex.fi/fi/

        olet sinä sinä tyhmä! Älä puhu mistä et tiedä! Kantsii pitää turpa kiinni! Luuteko tosiaan että mopoauto kulkee jollain rypsiöljyllä tai pyhällä hengellä. ei kulu ku en oo lessu (lesta).


      • Kaal(h)eppi
        hannu.tuominen kirjoitti:

        nii mäki vähä kalasin nii et ei taida saada...mä en oo nenkä haluu ajaa millää poltto öljylä koska se haisee ihan paskalta ja savuttaa niin maan vitusti

        Paitsi että sepä on samaa ainetta kun dieseli, siinä vaan on väriaine seassa..


      • mautoilija
        käyttäjä. kirjoitti:

        olen täysin nimimerkki löpön puolella tässä asiassa.onko se nyt niin paha maksaa siitä dieselistä siihen mopoautoon kun se kuluttaa niin vähän,kysympähän vaan,

        jep. itellä kuluttaa 2,5l sadalla. kaupungissa pääsee alle 4.


      • aixam99787656???!%&&*/
        mautoilija kirjoitti:

        jep. itellä kuluttaa 2,5l sadalla. kaupungissa pääsee alle 4.

        No ei vie paljoa toi mopoauto halpaa ajelua...


      • dieseliä&saatana:D
        Terveisiä poliisilta kirjoitti:

        Seuraava on suora lainaus Poliisi.fi-sivustolta:

        Mopoautoon, eli kevyeen nelipyörään, on tankattava dieselöljyä tai bensiiniä. Jos käytetään näitä lievemmin verotettua polttoainetta, kuten esim. polttoöljyä, on maksettava erityinen polttoainemaksu. Laki polttoainemaksusta säätää, että maksu on mopon osalta 100 euroa päivässä. Tällaisen polttoaineen käytöstä on lisäksi ilmoitettava etukäteen. Muussa tapauksessa polttoainemaksu määrätään vieläkin suuremmaksi / päivä.

        Halvin ratkaisu lienee kiltisti tankata sitä kalliimpaa polttoainetta…

        Terveisin
        Stephan Sundqvist
        Komisario
        Salon poliisilaitos

        Sitä määki kaikki ajasivat sit halvemmalla polttoöljyllä eikä ajais dieselillä


      • gthdyj
        tässä, kirjoitti:

        nyt ajoneuvoja veroteta vaan polttoainetta. Sillä ei ole merkitystä, onko ajoneuvo verotettu vai ei autoverolla. Tässä puhutaan nyt aivan eri asiasta eli polttoaineverosta. Jos joudut polttoaineveroa maksamaan ei se vaikuta ajoneuvosi veroon. Eihän traktoristakaan makseta veroa, mutta löpöä ei saa käyttää kuin tietyissä tapauksissa.
        Eli kevyellä 4-pyörällä ei saa ajaa verottomalla polttoaineella.

        JA asiaan littyen mopoautolla ei makseta veroa edes polttoaineesta, valtio ei siis tee tappiota vaikka paskalla ajaisit


      • -.-
        hannu.tuominen kirjoitti:

        nii mäki vähä kalasin nii et ei taida saada...mä en oo nenkä haluu ajaa millää poltto öljylä koska se haisee ihan paskalta ja savuttaa niin maan vitusti

        sillon täytyy olla moottorissa vika jos haisee ja savuttaa syö nimittäin sillon öljyä moottori :p


      • Anonyymi
        mieti mitä puhut kirjoitti:

        olet sinä sinä tyhmä! Älä puhu mistä et tiedä! Kantsii pitää turpa kiinni! Luuteko tosiaan että mopoauto kulkee jollain rypsiöljyllä tai pyhällä hengellä. ei kulu ku en oo lessu (lesta).

        etkö tajua sae oli esimerki urpo


    • vm-65

      Ei puutu kuin se 9000 euroa :-)

      En kyllä ostas vaikka oliskin, mopoautolla pakko ajaa ajoradalla. Jos nopeusrajoitus yli 40 km/h on mopoauto käyttökelvoton tientukko.

      Ydinkeskustassa ja todella hiljaisilla syrjäteillä se menee, ei oikein taajama liikenteessä.

      • mopi

        Kuka käskee sinua ajamaan jossain moottori teillä? Muistahan toki että juuri näitä suuria teitä varten mopoauton ahterissa on se KOLMIO.. Ellet ole sitä sattunut huomaamaan. Olen lentänyt skopolla monta kertaa naamalleni, mutta kun mopoauto astui elämääni niin pystyin mennä säällä kuin säällä töihin, ääliöt saa valittaa vaikka hitaasti meninkin.. Sitä varten voi taas ohittaa. Eli älkäähän ruikuttako koko ajan mopoauton tukoista, koska ikävä kyllä suomen laki hyväksyy mopoauton, halusitte tai ette. Ja muutenkin, mielummin istun lämpimässä mopoautossa näin talvella kuin ajaisin paska housussa jollaki mopolla. Olen pahoillani jos jok veti melonin kokoisen herneen nenäänsä, mutta tätä mieltä minä olen. Halusitte tai ette. :)


      • Kaal(h)eppi
        mopi kirjoitti:

        Kuka käskee sinua ajamaan jossain moottori teillä? Muistahan toki että juuri näitä suuria teitä varten mopoauton ahterissa on se KOLMIO.. Ellet ole sitä sattunut huomaamaan. Olen lentänyt skopolla monta kertaa naamalleni, mutta kun mopoauto astui elämääni niin pystyin mennä säällä kuin säällä töihin, ääliöt saa valittaa vaikka hitaasti meninkin.. Sitä varten voi taas ohittaa. Eli älkäähän ruikuttako koko ajan mopoauton tukoista, koska ikävä kyllä suomen laki hyväksyy mopoauton, halusitte tai ette. Ja muutenkin, mielummin istun lämpimässä mopoautossa näin talvella kuin ajaisin paska housussa jollaki mopolla. Olen pahoillani jos jok veti melonin kokoisen herneen nenäänsä, mutta tätä mieltä minä olen. Halusitte tai ette. :)

        Suosittelen tasapainon kehittämistä!!

        Mutta itsekin (oikeaa, aikuisten) autoa ajaneena ne kilvet (jotka yleensä on jätetty pois koska se on paljon "khuulimpi" tai sotkettu ettei sitä huomaa) niin se moporäppänä tulee esmes pienessä sumussa TODELLA äkkiä vastaan vaikkapa vain 80km/h vaudissa. Katsos kauempaa, että siellä menee auto ja yhtäkkiä APUVA edessä kinnaa muovinen koirankoppi ja ohi et pääse, sillä ajolinjahan on juuri näillä siinä aivan keskiviivaa nuollen (ja cascada soi)


      • pöötööä
        mopi kirjoitti:

        Kuka käskee sinua ajamaan jossain moottori teillä? Muistahan toki että juuri näitä suuria teitä varten mopoauton ahterissa on se KOLMIO.. Ellet ole sitä sattunut huomaamaan. Olen lentänyt skopolla monta kertaa naamalleni, mutta kun mopoauto astui elämääni niin pystyin mennä säällä kuin säällä töihin, ääliöt saa valittaa vaikka hitaasti meninkin.. Sitä varten voi taas ohittaa. Eli älkäähän ruikuttako koko ajan mopoauton tukoista, koska ikävä kyllä suomen laki hyväksyy mopoauton, halusitte tai ette. Ja muutenkin, mielummin istun lämpimässä mopoautossa näin talvella kuin ajaisin paska housussa jollaki mopolla. Olen pahoillani jos jok veti melonin kokoisen herneen nenäänsä, mutta tätä mieltä minä olen. Halusitte tai ette. :)

        joo no se on itessään nii läppä että:
        mutta kun mopoauto astui elämääni niin pystyin mennä säällä kuin säällä töihin, ääliöt saa valittaa vaikka hitaasti meninkin
        >mennä säällä kuin säällä töihin
        >töihin
        wtf. mopolla ja mopoautolla töihin :D voi sinua.


      • SSSSininen
        pöötööä kirjoitti:

        joo no se on itessään nii läppä että:
        mutta kun mopoauto astui elämääni niin pystyin mennä säällä kuin säällä töihin, ääliöt saa valittaa vaikka hitaasti meninkin
        >mennä säällä kuin säällä töihin
        >töihin
        wtf. mopolla ja mopoautolla töihin :D voi sinua.

        Mistä ihmeestä saa käytettyjä mopoautoja halvalla? Oon kattonu moponetistä mut kaikki sopivat on jossain toisella puolella suomea. Asun itse Vantaalla ja ois kiva jos ei tarvis yhden mopoauton takia matkustaa 500 km..... Hintahaarukkakin on kyllä aika pieni (max 1000e)


      • 29
        Kaal(h)eppi kirjoitti:

        Suosittelen tasapainon kehittämistä!!

        Mutta itsekin (oikeaa, aikuisten) autoa ajaneena ne kilvet (jotka yleensä on jätetty pois koska se on paljon "khuulimpi" tai sotkettu ettei sitä huomaa) niin se moporäppänä tulee esmes pienessä sumussa TODELLA äkkiä vastaan vaikkapa vain 80km/h vaudissa. Katsos kauempaa, että siellä menee auto ja yhtäkkiä APUVA edessä kinnaa muovinen koirankoppi ja ohi et pääse, sillä ajolinjahan on juuri näillä siinä aivan keskiviivaa nuollen (ja cascada soi)

        Ja siksi mopoautoilijoilla on se kiva pikku KOLMIO SIELLÄ TAKALUUKUSSA, ETTÄ AJOVALOT ( tosin ne pitää myös pitää päällä) HEIJASTUU SIIHEN KOLMIOON, JA SITTEN SE "HEIJASTELEE", kuin HEIJASTIN.

        ja pikateillä on leveemmät tiet, joten pakkohan siitä on ohi päästä. (4 autoa menee rinnakkain)

        eihän missään muualla ajeta 80km/h, tai jos te nyt ylinopeutta ajette ;/


      • dieseliä&saatana:D
        mopi kirjoitti:

        Kuka käskee sinua ajamaan jossain moottori teillä? Muistahan toki että juuri näitä suuria teitä varten mopoauton ahterissa on se KOLMIO.. Ellet ole sitä sattunut huomaamaan. Olen lentänyt skopolla monta kertaa naamalleni, mutta kun mopoauto astui elämääni niin pystyin mennä säällä kuin säällä töihin, ääliöt saa valittaa vaikka hitaasti meninkin.. Sitä varten voi taas ohittaa. Eli älkäähän ruikuttako koko ajan mopoauton tukoista, koska ikävä kyllä suomen laki hyväksyy mopoauton, halusitte tai ette. Ja muutenkin, mielummin istun lämpimässä mopoautossa näin talvella kuin ajaisin paska housussa jollaki mopolla. Olen pahoillani jos jok veti melonin kokoisen herneen nenäänsä, mutta tätä mieltä minä olen. Halusitte tai ette. :)

        Olen samaa mieltä tuon mopin kanssa.mitä siinä ruikutatte et mopoauto menee hiljaa iha rajotusten mukaa 45km/h laillinen rajotus mopolla


      • ihanaa pässit ihanaa
        pöötööä kirjoitti:

        joo no se on itessään nii läppä että:
        mutta kun mopoauto astui elämääni niin pystyin mennä säällä kuin säällä töihin, ääliöt saa valittaa vaikka hitaasti meninkin
        >mennä säällä kuin säällä töihin
        >töihin
        wtf. mopolla ja mopoautolla töihin :D voi sinua.

        Pöötöää on täyspässi mopi on järkevin tällä osastolla ja te muut täys pässejä..bää bää bässin bää bää:D:D


    • Mopon ja auton välillä

      Kun pistät tonnin tai pari lisää, niin saat oikean nelipaikkasen auton. Kuka tuo maahan mopoautoja? Kuka niitä ostaa?

      • ???

        Nelipaikkaisen auton saa käytettynä 200 eurolla, mut niitä ei saa ajaa ilman (auton)ajokorttia... siinä se ero!


      • Tuokin
        ??? kirjoitti:

        Nelipaikkaisen auton saa käytettynä 200 eurolla, mut niitä ei saa ajaa ilman (auton)ajokorttia... siinä se ero!

        Kallis korvike ajokortille.


      • pitää
        Tuokin kirjoitti:

        Kallis korvike ajokortille.

        Mopoilla pitää ajella silloin kun on 15 vuotias, ei millään mopoautoilla. Auton saa 3 vuoden kuluttua mopokortista, miksi siis ei nauttisi mopoiästä kun se kerran on?!? Ajaa päräyttelee mopolla ja moposkoottereilla vaan ja nauttii elämästä!! =)


      • hölkky
        pitää kirjoitti:

        Mopoilla pitää ajella silloin kun on 15 vuotias, ei millään mopoautoilla. Auton saa 3 vuoden kuluttua mopokortista, miksi siis ei nauttisi mopoiästä kun se kerran on?!? Ajaa päräyttelee mopolla ja moposkoottereilla vaan ja nauttii elämästä!! =)

        kuka nyt -10C pakkasessa nauttii ajaa. Mopoauto on todella kallis mutta sentään lämmin, umpinainen, kaksipaikkainen (molemmille matkustajille mukava), siinä on stereot, lukitus ym. kivaa. Jos joku pitää enemmän mopoista niin hyvä niin, mutta kyllä itse ajelisin mukavammin ja nautittavammin mopoautolla


      • microcar
        hölkky kirjoitti:

        kuka nyt -10C pakkasessa nauttii ajaa. Mopoauto on todella kallis mutta sentään lämmin, umpinainen, kaksipaikkainen (molemmille matkustajille mukava), siinä on stereot, lukitus ym. kivaa. Jos joku pitää enemmän mopoista niin hyvä niin, mutta kyllä itse ajelisin mukavammin ja nautittavammin mopoautolla

        jos mopoautoja olisi aina ollut olemassa, ja nyt joku keksisi kaksipyöräisen mopon, häntä pidettäisiin idioottina :)


      • fafdr
        microcar kirjoitti:

        jos mopoautoja olisi aina ollut olemassa, ja nyt joku keksisi kaksipyöräisen mopon, häntä pidettäisiin idioottina :)

        totta


      • ihan kiva...
        fafdr kirjoitti:

        totta

        Mutta kun ne maksaa niin saakelin paljon. Tommonen Aixamiki on reilut 13 000e. Kyllä mullekkin kelpais aamulla kouluun lähtiessä lämmin auto ja aamu-uutiset radiosta. Kaiken lisäks voi ottaa kaverinkin kyytii. Virittämällä mopoautonkin saa kulkeen 70km/h eli kyllä pääsee. En näe mopoautoissa mitään muuta huonoa kun HINTA!


      • Vieras_15
        ihan kiva... kirjoitti:

        Mutta kun ne maksaa niin saakelin paljon. Tommonen Aixamiki on reilut 13 000e. Kyllä mullekkin kelpais aamulla kouluun lähtiessä lämmin auto ja aamu-uutiset radiosta. Kaiken lisäks voi ottaa kaverinkin kyytii. Virittämällä mopoautonkin saa kulkeen 70km/h eli kyllä pääsee. En näe mopoautoissa mitään muuta huonoa kun HINTA!

        Niin mopoauton miinukset on: Helv***n kova ääni, ja Isohinta sekä turhan matalat nopeusrajoitukset, olisi kaikin puolin turvallisempaa jos mopoilla/mopoautoilla saisi ajaa vaikka 80km/h, niin ei tarvitsisi törttöillä muiden tienkäyttäjien tukkona!


      • Auto friikki
        ihan kiva... kirjoitti:

        Mutta kun ne maksaa niin saakelin paljon. Tommonen Aixamiki on reilut 13 000e. Kyllä mullekkin kelpais aamulla kouluun lähtiessä lämmin auto ja aamu-uutiset radiosta. Kaiken lisäks voi ottaa kaverinkin kyytii. Virittämällä mopoautonkin saa kulkeen 70km/h eli kyllä pääsee. En näe mopoautoissa mitään muuta huonoa kun HINTA!

        Kyllähän noi mopoautot maksaa vielä mutta (jos) niitä ostetaan niin kyllä kai niinden hinta laskee joskus jos laskee. ja älköös unohtako sitä varoitus kolmioo siellä taka lasis.xD


      • refrefefv
        Vieras_15 kirjoitti:

        Niin mopoauton miinukset on: Helv***n kova ääni, ja Isohinta sekä turhan matalat nopeusrajoitukset, olisi kaikin puolin turvallisempaa jos mopoilla/mopoautoilla saisi ajaa vaikka 80km/h, niin ei tarvitsisi törttöillä muiden tienkäyttäjien tukkona!

        Siis jos mopoautolla saisi ajaa 80km ja törmäät pylvääseen se ei sitten hyvää tiedä vielläkun mopoauto on muovia. Törmäys vaiheessa mopoauto olisi paperia ja kuski sen sisällä olisi puristimessa.


      • 2pyöräinen mopo
        microcar kirjoitti:

        jos mopoautoja olisi aina ollut olemassa, ja nyt joku keksisi kaksipyöräisen mopon, häntä pidettäisiin idioottina :)

        ajatteleppa nyt itekkin. auto keksittiin ennen moottoripyörää ja moni ajelee mottoripyörällä. eli jos mopoautoja olisi ollut olemassa ennen mopoja olisivat mopot silti suosiossa halvan hintansa ja näyttävyytensä takia. mopolla saa ajaa pientareella ja jalkakäytävällä mopoautolla ei


      • mopoauto <33
        hölkky kirjoitti:

        kuka nyt -10C pakkasessa nauttii ajaa. Mopoauto on todella kallis mutta sentään lämmin, umpinainen, kaksipaikkainen (molemmille matkustajille mukava), siinä on stereot, lukitus ym. kivaa. Jos joku pitää enemmän mopoista niin hyvä niin, mutta kyllä itse ajelisin mukavammin ja nautittavammin mopoautolla

        Sammaa mieltä. ja mopoauto on vielä paljon turvallisempikin eikä sellainen hutera kuin mopo.


      • muttta
        refrefefv kirjoitti:

        Siis jos mopoautolla saisi ajaa 80km ja törmäät pylvääseen se ei sitten hyvää tiedä vielläkun mopoauto on muovia. Törmäys vaiheessa mopoauto olisi paperia ja kuski sen sisällä olisi puristimessa.

        Eipä saa!


      • driver12345
        Vieras_15 kirjoitti:

        Niin mopoauton miinukset on: Helv***n kova ääni, ja Isohinta sekä turhan matalat nopeusrajoitukset, olisi kaikin puolin turvallisempaa jos mopoilla/mopoautoilla saisi ajaa vaikka 80km/h, niin ei tarvitsisi törttöillä muiden tienkäyttäjien tukkona!

        Niin mopoauton miinukset on: Helv***n kova ääni, ja Isohinta sekä turhan matalat nopeusrajoitukset, olisi kaikin puolin turvallisempaa jos mopoilla/mopoautoilla saisi ajaa vaikka 80km/h, niin ei tarvitsisi törttöillä muiden tienkäyttäjien tukkona! -----!!!! > just sunlaisten idioottien takia on 45km/h rajoitukset.nostettaisko autojen huippunopeudet sitten 500km/h että ois turvallista ajella?


      • jincheng jc 50
        driver12345 kirjoitti:

        Niin mopoauton miinukset on: Helv***n kova ääni, ja Isohinta sekä turhan matalat nopeusrajoitukset, olisi kaikin puolin turvallisempaa jos mopoilla/mopoautoilla saisi ajaa vaikka 80km/h, niin ei tarvitsisi törttöillä muiden tienkäyttäjien tukkona! -----!!!! > just sunlaisten idioottien takia on 45km/h rajoitukset.nostettaisko autojen huippunopeudet sitten 500km/h että ois turvallista ajella?

        olen samaa mieltä.


      • seppo200

        Ottaen huomioon jos ostat mopoauton jollain 9000, kannattaako sitten jättää se sinne talliin kun on auton saanut? kun mopoauton myy jää siitä silti ajokilometreistä riippuen rahaa itselleen.


      • ..
        mopoauto <33 kirjoitti:

        Sammaa mieltä. ja mopoauto on vielä paljon turvallisempikin eikä sellainen hutera kuin mopo.

        mopo ei tosiaankaa oo hutera jos osaa ajaa, mopoautot on kiikkeriä laitoksii ja talvella on lämmin ajaa ku puskee vaan joka toises risteykses ojaan


      • MazQ1333
        pitää kirjoitti:

        Mopoilla pitää ajella silloin kun on 15 vuotias, ei millään mopoautoilla. Auton saa 3 vuoden kuluttua mopokortista, miksi siis ei nauttisi mopoiästä kun se kerran on?!? Ajaa päräyttelee mopolla ja moposkoottereilla vaan ja nauttii elämästä!! =)

        TOTTA TURISET


      • Microcar F8 2010
        driver12345 kirjoitti:

        Niin mopoauton miinukset on: Helv***n kova ääni, ja Isohinta sekä turhan matalat nopeusrajoitukset, olisi kaikin puolin turvallisempaa jos mopoilla/mopoautoilla saisi ajaa vaikka 80km/h, niin ei tarvitsisi törttöillä muiden tienkäyttäjien tukkona! -----!!!! > just sunlaisten idioottien takia on 45km/h rajoitukset.nostettaisko autojen huippunopeudet sitten 500km/h että ois turvallista ajella?

        Olis turvallisempaa jos mopoauto menisi jotain 60 km/h ja painais jonkun tonnin, jolloin sitä voitais hiukan suurentaa ja änkee kaikki turvajutu mitä on autoissaki..


      • fatliner
        ihan kiva... kirjoitti:

        Mutta kun ne maksaa niin saakelin paljon. Tommonen Aixamiki on reilut 13 000e. Kyllä mullekkin kelpais aamulla kouluun lähtiessä lämmin auto ja aamu-uutiset radiosta. Kaiken lisäks voi ottaa kaverinkin kyytii. Virittämällä mopoautonkin saa kulkeen 70km/h eli kyllä pääsee. En näe mopoautoissa mitään muuta huonoa kun HINTA!

        JA SE MAUTO ON VÄHÄ HELEVETIN KIIKKERÄ 80KM/H NOPEUDESSA


      • Jdkdbbbd
        Vieras_15 kirjoitti:

        Niin mopoauton miinukset on: Helv***n kova ääni, ja Isohinta sekä turhan matalat nopeusrajoitukset, olisi kaikin puolin turvallisempaa jos mopoilla/mopoautoilla saisi ajaa vaikka 80km/h, niin ei tarvitsisi törttöillä muiden tienkäyttäjien tukkona!

        Ääni on kylläkin puolet pienempi kuin jossain mopossa joka rämisee ohi, ja kokemuksella puhuen mopon kyydissä kun yrität jutella kaverille, täytyy huutaa pää punasena ja alle puolet saat selvää kun taas mopoautossa voit jutella ihan niinkuin autossa.


      • asia tutkinut
        ihan kiva... kirjoitti:

        Mutta kun ne maksaa niin saakelin paljon. Tommonen Aixamiki on reilut 13 000e. Kyllä mullekkin kelpais aamulla kouluun lähtiessä lämmin auto ja aamu-uutiset radiosta. Kaiken lisäks voi ottaa kaverinkin kyytii. Virittämällä mopoautonkin saa kulkeen 70km/h eli kyllä pääsee. En näe mopoautoissa mitään muuta huonoa kun HINTA!

        halvimmat käytetyt lähtee 3500 e.joissakin sen hintaisissa ei ole edes vikoja


      • ugaugapkå
        ihan kiva... kirjoitti:

        Mutta kun ne maksaa niin saakelin paljon. Tommonen Aixamiki on reilut 13 000e. Kyllä mullekkin kelpais aamulla kouluun lähtiessä lämmin auto ja aamu-uutiset radiosta. Kaiken lisäks voi ottaa kaverinkin kyytii. Virittämällä mopoautonkin saa kulkeen 70km/h eli kyllä pääsee. En näe mopoautoissa mitään muuta huonoa kun HINTA!

        Samat sanat ihan kiva nimimerkillä kirjoittanut kirjoittanut.onse hienoo vetästä kouluu 35 asteen pakkases lämpimällä mopoautolla..aah ihanaa!!!


      • En nyt sanoisi
        2pyöräinen mopo kirjoitti:

        ajatteleppa nyt itekkin. auto keksittiin ennen moottoripyörää ja moni ajelee mottoripyörällä. eli jos mopoautoja olisi ollut olemassa ennen mopoja olisivat mopot silti suosiossa halvan hintansa ja näyttävyytensä takia. mopolla saa ajaa pientareella ja jalkakäytävällä mopoautolla ei

        Pientareella ja kevyenliikenteen väylällä ajamista en kuvailisi ehkä "saamisella" vaan täytymisellä, milemmat ovat paljon huonommassa kunnossa kuin autotiet ja 45-50 km/h jalankulkijoiden ja pyöräiliöiden seassa ja 15 vuotias kuski joka ei paljon piittaa liikenneturvallisuudesta on mielestäni aika huono ydistelmä


    • oksu3

      Oli miten oli mutta 10 000 € on turhan kallis hinta mopon moottorista ja pellistä. Mää en ymmärrä mistä ne hinnat keksitään. Hyvä puoli on se kun ajelee kouluun sisällä autossa ja katselee kun luokkakaverit hytisee bussipysäkillä. Ja onhan ihan hienoo jumputtaa auton radioo ja bassokajarii koulun pihassa kun koulun säännöt ei kiellä sitä ja opettajia pännii...

      Elikkä siis jos haluat mopoauton eivätkä rahasi riitä niin mene töihin ja TIENAA rahaa! Ihan turha valittaa jos kinuaa isältään kymppitonnia eikä saa pitää tehdä jotain sen eteen!

      • välivaihe

        noi mopoautot. Kannattaa odottaa pari vuotta että voi ajaa ajokortin ja sen jälkee hommaa auton. Käytettyjä kun saa jopa alle 2000€.


      • adfhfdhad
        välivaihe kirjoitti:

        noi mopoautot. Kannattaa odottaa pari vuotta että voi ajaa ajokortin ja sen jälkee hommaa auton. Käytettyjä kun saa jopa alle 2000€.

        ottakaa huomioon sekin että kun on ajanut mopoautolla sen 3 vuotta niin sitte myy sen mopoauton ja siitä saa sitte ne rahat joilla ostaa auton.


      • Janre-

        niin toi mites ne kaiuttimen johdot menee kun mankasta lähtee 8 johtoo eli 4:lle eri kaiuttimelle.
        Missä ne takakaiuttimien johdot mahtaa seikkailla siellä kopassa? :D
        nyt olen vetänyt ne johdot etukaiuttimista taakse :D

        Vastatkaa plz sähköpostiin^^
        [email protected]


      • turhaah
        välivaihe kirjoitti:

        noi mopoautot. Kannattaa odottaa pari vuotta että voi ajaa ajokortin ja sen jälkee hommaa auton. Käytettyjä kun saa jopa alle 2000€.

        Mitä turhaa odottaa kolmee vuotta jotai ajokorttii, kyl nuoruudessaki voi pitää hauskaa ja sitäpaitsi sillä oppii liikennesäännöt ja miten toimii likenteessä ja viel kaiken huipuks ajaa autoo ( vaiks toi mopoauto onki vähä yksinkertasempi)


      • joooooooof4r

        Mistät nyt saat töitä 14-15 vuotiaana!


      • jjjjjjjjjsdsdg

        2000-2005 mopoauton saa helposti allen 6tonnin. Ja semmosella ajaa helposti sen 3v ja siitä hinnasta lähtee keskimäärin 1000-2000e. Joten itse pidän mopoautoa kannattavana ostoksena


      • frewngioen
        joooooooof4r kirjoitti:

        Mistät nyt saat töitä 14-15 vuotiaana!

        no menee vaik kysyy et onko töitä kesä työläiselle ja sitkun saa nii rahaa tulee itellä ikää 15 ja olin digiexpossa töissä peli palkalla sain yhestä päivästä 4 peliä eli yli 200 euroo


      • Aikuinen Automies
        frewngioen kirjoitti:

        no menee vaik kysyy et onko töitä kesä työläiselle ja sitkun saa nii rahaa tulee itellä ikää 15 ja olin digiexpossa töissä peli palkalla sain yhestä päivästä 4 peliä eli yli 200 euroo

        Maksatko sen mopoauton peleillä?


      • Aukuinen Automies
        adfhfdhad kirjoitti:

        ottakaa huomioon sekin että kun on ajanut mopoautolla sen 3 vuotta niin sitte myy sen mopoauton ja siitä saa sitte ne rahat joilla ostaa auton.

        Onko se mopoauto enää ehjä siinä vaiheessa?


      • %%@*/-''--'+'/8/*86%/+
        adfhfdhad kirjoitti:

        ottakaa huomioon sekin että kun on ajanut mopoautolla sen 3 vuotta niin sitte myy sen mopoauton ja siitä saa sitte ne rahat joilla ostaa auton.

        Miksi mopoauto on kalliinpi kuin oikea auto oikea auto on peltiä ja taas mopoauto lasikuitua tai muovia luulis et mopoautot olis halvempia ja oikeat autot kalliinpia mut itselläni on mopoauto ja kulkee vakiona 60km/h ja on saakelin lämmin ja hyvä ajaa ostakaa sellainen ja kokekaa mopoauton hienous!!


      • Vastauksia kysymyksiin
        %%@*/-''--'+'/8/*86%/+ kirjoitti:

        Miksi mopoauto on kalliinpi kuin oikea auto oikea auto on peltiä ja taas mopoauto lasikuitua tai muovia luulis et mopoautot olis halvempia ja oikeat autot kalliinpia mut itselläni on mopoauto ja kulkee vakiona 60km/h ja on saakelin lämmin ja hyvä ajaa ostakaa sellainen ja kokekaa mopoauton hienous!!

        Mopoauton hinta on jouduttu asettamaan korkeammalle koska mopoauton painorajoituksien takia se joudutaan valmistamaan lähes täysin käsin (ihminen käsittelee osia hennommin kuin robotit, muovinen kate on yksinään todella heppoinen, mutta kiinnitettynä titaani turvalehikkoon, se vahvistuu) ja lisäksi mopoauto ei hyödy autoille tyypillisestä massatuotanto eduista ( puhekielessä liukuhihna tuotanto) vaan mopoauton valmistaminen vie paljon kauemmin kuin auton


      • Onks tietoo

        hei älkää koko ajan olko niin aggressiivisia toisianne kohtaan ja miettikää nyt tähän kysymykseen vastaus voiko microcar mopoautoa hinata jos vetohihna katkeaa mikä on oikein jotkut väittää että voi hinata toiset ettei voi kumpi on oikein ja please olkaa hiukan mukavampia toisianne kohtaan ei kukaan tiedä kaikkea kaikesta siksi kai täällä keskustellaan hei kivaa päivää kaikille...


      • 14+12
        välivaihe kirjoitti:

        noi mopoautot. Kannattaa odottaa pari vuotta että voi ajaa ajokortin ja sen jälkee hommaa auton. Käytettyjä kun saa jopa alle 2000€.

        pah meiltä löytyy ainakin 5 ajokuntoista autoa mitkä on maksanu alle 500e, suurin osa noin 100e..


    • Laillinen Mopoauto

      Kuulin "huhun" että jos toisesta eu-maasta kuten esim. italiasta tuo tyyppihyväksytyn mopoauton niin se saa kulkea 90km/h italian lakien mukaan, mutta sillä ei siis suomessa saisi ajaa kuin 45 km/h? Onko varmuutta tästä, sillä kyllä välillä voisi päästellä kovempaakin, varsinkin syrjäseuduilla missä poliisit harvassa?! Jos ajaa esim. 80 km/h tunnissa ja kuski saa sakot niin mopoautoa ei voi laittaa "ajokieltoon" laittomana, kun se siis on tyyppihyväksytty eu-Italiassa!!

      • Juusto

        Taas täällä vedotaa tähän samaan vääryyteen! Mopoautot, kuin myös mopot saa koko euroopassa kulkea vain sen 45km/h ja kuristetaan jo tehtaalla. Nämä lait on EU itse säätänyt, joissain maissa (kuten tuo mainittu Italia) ei poliisia vain kiinnosta mopot niin paljoa, eikä näin ollen seurata yhtä aljon kuin täällä Suomessa.


    • hrh5hw

      Sanon näin nyt yleisesti.. Kaikki tuntuvat päivittelevän tuota kymppitonnin hintaa... Oletteko ikinä kuulleet käytetyistä ja kolaroiduista kulkuneuvoista?

      • romppanen

        miten on noi huoltokustannukset
        tuleeko kalliiksi oltaisiin semmoista ostamassa mutta kun ei noista tiedä


      • kingpin
        romppanen kirjoitti:

        miten on noi huoltokustannukset
        tuleeko kalliiksi oltaisiin semmoista ostamassa mutta kun ei noista tiedä

        ei siis kun kaikki tanskaan! uudet mopoautot ovat siellä alkaen 5000 € ja käytettyjen mopoautojen markkinat ovat valtaisat suomeen verrattuna (tosin sen ei tarvi tarkoittaa kuin viittäkin myynnissä olevaa käytettyä mopoautoa).

        kun tässä olen tiedustellut, mopoautoja saisi ilmeisesti myös hyvin sopuiseen hintaa suomenlahden toiselta puolelta. joten eikun eestin risteilylle!


      • minä halu osta mopoaytö
        kingpin kirjoitti:

        ei siis kun kaikki tanskaan! uudet mopoautot ovat siellä alkaen 5000 € ja käytettyjen mopoautojen markkinat ovat valtaisat suomeen verrattuna (tosin sen ei tarvi tarkoittaa kuin viittäkin myynnissä olevaa käytettyä mopoautoa).

        kun tässä olen tiedustellut, mopoautoja saisi ilmeisesti myös hyvin sopuiseen hintaa suomenlahden toiselta puolelta. joten eikun eestin risteilylle!

        Saiskos linkkejä sinne tanskaan mopoautokauppoihin? Kun se kerran on se luvattu maa


      • jokuvaan..
        kingpin kirjoitti:

        ei siis kun kaikki tanskaan! uudet mopoautot ovat siellä alkaen 5000 € ja käytettyjen mopoautojen markkinat ovat valtaisat suomeen verrattuna (tosin sen ei tarvi tarkoittaa kuin viittäkin myynnissä olevaa käytettyä mopoautoa).

        kun tässä olen tiedustellut, mopoautoja saisi ilmeisesti myös hyvin sopuiseen hintaa suomenlahden toiselta puolelta. joten eikun eestin risteilylle!

        mistähän noita mopoautoja tanskasta voisi kattoa ku ei netistä näytä löytyvän


      • mopoautoilijako
        kingpin kirjoitti:

        ei siis kun kaikki tanskaan! uudet mopoautot ovat siellä alkaen 5000 € ja käytettyjen mopoautojen markkinat ovat valtaisat suomeen verrattuna (tosin sen ei tarvi tarkoittaa kuin viittäkin myynnissä olevaa käytettyä mopoautoa).

        kun tässä olen tiedustellut, mopoautoja saisi ilmeisesti myös hyvin sopuiseen hintaa suomenlahden toiselta puolelta. joten eikun eestin risteilylle!

        onko kellään tietoa mopoautojen veromaksujen suuruudesta jos vaikka tanskasta tai virosta tois?!


      • tietysti

        "Sanon näin nyt yleisesti.. Kaikki tuntuvat päivittelevän tuota kymppitonnin hintaa... Oletteko ikinä kuulleet käytetyistä ja kolaroiduista kulkuneuvoista?"

        Taitaa uuden maksaa nykyisin jo reilusti yli kymppitonnin 12-16 tonnia...

        Jo romuja saa halvalla, jos se on kolarin jälkeen paalttu, niin eihän maksa kuin jotain parikytä senttiä per kilo.


    • hannu.tuominen

      onks toi kaikki totta...nimittäin mun isi\faija on raksal duunis nii jos mpop autolla saa ajaa laillisesti poltto öljyllä nii mun ajo on ilmast

    • Kommentti

      tommonen mopoauto on ihan turha. Ottaa pannuun ku joutuu ajelemaan semmosten perässä oikeella autolla ja venaamaan minuuttitolkulla kun ei mee kovempaa. Tämä on oma mielipiteeni, mutta suosittelisin ostamaan ennemmin mopon. Mopolla sentäs voi ajaa pyörätiellä ja itse mopon omistaneena voin sanoa, että huoltokin tulee pirusti halvemmaksi.
      Huom. Tutulla on tommonen mopoauto ja kiroaa sen huoltokustannuksia= hemmetin kallis lelu.
      Ostakaa oikea auto

      • mopoauton omistaja

        Ostin n.2 viikkoa sitten tuommoisen Ligier X-TooMax Titaniumin (14.590 €), enkä oo ainakaan 2 viikkoon katunut ostoani. tilasin vielä 4245€ edestä audio ja DVD-laitteita siihen ja Webasto ja ilmastointi laite ovat juuri asennus vaiheessa. Yhteensä koko roskan hinta oli noin 25000€.

        Kyllähän pakko myöntää että vähän kallis laite on mutta saa rahoilleen vastinetta.

        Syy siihen miksi ostin kun oli niin kylmä ajaa talvella PV:llä tai Derbi:llä

        mopot jotka omistan 2 SuZuki PV:tä, 1 Honda monkey,1 Derbi GPR 50 Nude ja vielä tämä upea mopoauto


      • sandr
        mopoauton omistaja kirjoitti:

        Ostin n.2 viikkoa sitten tuommoisen Ligier X-TooMax Titaniumin (14.590 €), enkä oo ainakaan 2 viikkoon katunut ostoani. tilasin vielä 4245€ edestä audio ja DVD-laitteita siihen ja Webasto ja ilmastointi laite ovat juuri asennus vaiheessa. Yhteensä koko roskan hinta oli noin 25000€.

        Kyllähän pakko myöntää että vähän kallis laite on mutta saa rahoilleen vastinetta.

        Syy siihen miksi ostin kun oli niin kylmä ajaa talvella PV:llä tai Derbi:llä

        mopot jotka omistan 2 SuZuki PV:tä, 1 Honda monkey,1 Derbi GPR 50 Nude ja vielä tämä upea mopoauto

        Kysyisin vain, että saako 15vuotiaana (M-luokan) ajokortilla ajaa 500kuutioisia mopoautoja? vai vaan 50cc?


      • fvsfbbtn
        sandr kirjoitti:

        Kysyisin vain, että saako 15vuotiaana (M-luokan) ajokortilla ajaa 500kuutioisia mopoautoja? vai vaan 50cc?

        Kyllä 15-vuotiaana saa ajaa mopo-autoa ja siinä on noin 500cc, mutta ei ole tietenkään sallittua aja esim: mönkijää tai moottori pyörää jossa on 500cc.


      • gsdgsg

        Jaa-a, luulisinpa että useimmat jotka mopautolla ajavat ovat joko alle 18 vuotiaita taikka sitten vanhuksia.. Joten turha runkuttaa sitä oikean auton ostoa.


      • jeeepjeeep
        gsdgsg kirjoitti:

        Jaa-a, luulisinpa että useimmat jotka mopautolla ajavat ovat joko alle 18 vuotiaita taikka sitten vanhuksia.. Joten turha runkuttaa sitä oikean auton ostoa.

        kaikki mitä M-kortilla saa ajaa tieliikenteessä menee aivan liian hiljaa ja varsinki mopoautot on hengenvaarallisia painaa tuolla pääteillä satasen rajotukses ruuhkaikoihin ~45km/h mopot ny viel voi ajella pientareilla mutta aina ei nii leveitä löydy mihi mopoauto mahtus kunnolla ja muutenki ei helvetti tuollaen leikkikaluks?!?! ite ajoin vuoden traktoril ennenku kevarin sitte lopulta sain, olihan se nyt sentää kunnon peli verrattuna mopoautoihi 110hv turbo suorakuutonen pupuperillä meni 55km/h (sai sen sitte halutessaa kulkee kovempaaki ku pistivetävän kärrin ja siihe välitystämuuttaa omatekemäl kärryl 90:D) ja oli cd soitinta la ilmastointi lämppärit neliveto ja etukuormain ohjaustehostin valot joilla näkee eteenpäin ;) eikä se pelkkä lelu oo töitäki sil voi yrittää tehä;) kuluttiha se yli 20 satasel mut vittu sivuseikkoja ! ja kunnon kuskit osaa antaa tietä sille takanatulevalle ei oo nii välii koukkaako vaikka ojaan saakka... mut paras ois ku ei niille isoille teille mentäs hitaitten nelipyörästen kanssa! :D


      • masiina
        jeeepjeeep kirjoitti:

        kaikki mitä M-kortilla saa ajaa tieliikenteessä menee aivan liian hiljaa ja varsinki mopoautot on hengenvaarallisia painaa tuolla pääteillä satasen rajotukses ruuhkaikoihin ~45km/h mopot ny viel voi ajella pientareilla mutta aina ei nii leveitä löydy mihi mopoauto mahtus kunnolla ja muutenki ei helvetti tuollaen leikkikaluks?!?! ite ajoin vuoden traktoril ennenku kevarin sitte lopulta sain, olihan se nyt sentää kunnon peli verrattuna mopoautoihi 110hv turbo suorakuutonen pupuperillä meni 55km/h (sai sen sitte halutessaa kulkee kovempaaki ku pistivetävän kärrin ja siihe välitystämuuttaa omatekemäl kärryl 90:D) ja oli cd soitinta la ilmastointi lämppärit neliveto ja etukuormain ohjaustehostin valot joilla näkee eteenpäin ;) eikä se pelkkä lelu oo töitäki sil voi yrittää tehä;) kuluttiha se yli 20 satasel mut vittu sivuseikkoja ! ja kunnon kuskit osaa antaa tietä sille takanatulevalle ei oo nii välii koukkaako vaikka ojaan saakka... mut paras ois ku ei niille isoille teille mentäs hitaitten nelipyörästen kanssa! :D

        mutta taitaaapi olla vielä kalliimpi kuin mopoauto, etenkin jos on vähän parempi traktori, mutta sillä kyläl voi tehdä töitäkin 8)


      • tiukkapipo
        jeeepjeeep kirjoitti:

        kaikki mitä M-kortilla saa ajaa tieliikenteessä menee aivan liian hiljaa ja varsinki mopoautot on hengenvaarallisia painaa tuolla pääteillä satasen rajotukses ruuhkaikoihin ~45km/h mopot ny viel voi ajella pientareilla mutta aina ei nii leveitä löydy mihi mopoauto mahtus kunnolla ja muutenki ei helvetti tuollaen leikkikaluks?!?! ite ajoin vuoden traktoril ennenku kevarin sitte lopulta sain, olihan se nyt sentää kunnon peli verrattuna mopoautoihi 110hv turbo suorakuutonen pupuperillä meni 55km/h (sai sen sitte halutessaa kulkee kovempaaki ku pistivetävän kärrin ja siihe välitystämuuttaa omatekemäl kärryl 90:D) ja oli cd soitinta la ilmastointi lämppärit neliveto ja etukuormain ohjaustehostin valot joilla näkee eteenpäin ;) eikä se pelkkä lelu oo töitäki sil voi yrittää tehä;) kuluttiha se yli 20 satasel mut vittu sivuseikkoja ! ja kunnon kuskit osaa antaa tietä sille takanatulevalle ei oo nii välii koukkaako vaikka ojaan saakka... mut paras ois ku ei niille isoille teille mentäs hitaitten nelipyörästen kanssa! :D

        Hmph! Jos hankkii mopoauton, suosittelisin käyttämään esim keskustassa, eikä missään pitemmillä matkoilla ja vilkasliikenteisellä tiellä. Järkeä tässäkin asiassa on suotavaa käyttää! Ja vaikka kuinka haluaisi päästä heti mopokortin ja mopoauton saatuaan lähteä keskustaan ajamaan, olisi suotavaa harjoitella sitä ajoa vaikka kotikadulla, jossa yleensä on vähemmän liikennettä! Ei heti sinne muun liikenteen sekaan! Ja ottakaa ekalle ajokerralle vanhempi ihminen mukaan, joka osaa liikennesäännöt kunnolla ja neuvoo tarpeen vaatiessa, jos jokin asia on hukassa!!!


      • mopa-autoilija
        tiukkapipo kirjoitti:

        Hmph! Jos hankkii mopoauton, suosittelisin käyttämään esim keskustassa, eikä missään pitemmillä matkoilla ja vilkasliikenteisellä tiellä. Järkeä tässäkin asiassa on suotavaa käyttää! Ja vaikka kuinka haluaisi päästä heti mopokortin ja mopoauton saatuaan lähteä keskustaan ajamaan, olisi suotavaa harjoitella sitä ajoa vaikka kotikadulla, jossa yleensä on vähemmän liikennettä! Ei heti sinne muun liikenteen sekaan! Ja ottakaa ekalle ajokerralle vanhempi ihminen mukaan, joka osaa liikennesäännöt kunnolla ja neuvoo tarpeen vaatiessa, jos jokin asia on hukassa!!!

        se on useemmin juuri se vanha joka liikenteessä törttöilee, itse ainakin pysyttelen hyvin etäällä heistä liikenteessä.


      • joo o
        jeeepjeeep kirjoitti:

        kaikki mitä M-kortilla saa ajaa tieliikenteessä menee aivan liian hiljaa ja varsinki mopoautot on hengenvaarallisia painaa tuolla pääteillä satasen rajotukses ruuhkaikoihin ~45km/h mopot ny viel voi ajella pientareilla mutta aina ei nii leveitä löydy mihi mopoauto mahtus kunnolla ja muutenki ei helvetti tuollaen leikkikaluks?!?! ite ajoin vuoden traktoril ennenku kevarin sitte lopulta sain, olihan se nyt sentää kunnon peli verrattuna mopoautoihi 110hv turbo suorakuutonen pupuperillä meni 55km/h (sai sen sitte halutessaa kulkee kovempaaki ku pistivetävän kärrin ja siihe välitystämuuttaa omatekemäl kärryl 90:D) ja oli cd soitinta la ilmastointi lämppärit neliveto ja etukuormain ohjaustehostin valot joilla näkee eteenpäin ;) eikä se pelkkä lelu oo töitäki sil voi yrittää tehä;) kuluttiha se yli 20 satasel mut vittu sivuseikkoja ! ja kunnon kuskit osaa antaa tietä sille takanatulevalle ei oo nii välii koukkaako vaikka ojaan saakka... mut paras ois ku ei niille isoille teille mentäs hitaitten nelipyörästen kanssa! :D

        arsinki mopoautot on hengenvaarallisia painaa tuolla pääteillä satasen rajotukses ruuhkaikoihin


      • Jappuli
        joo o kirjoitti:

        arsinki mopoautot on hengenvaarallisia painaa tuolla pääteillä satasen rajotukses ruuhkaikoihin

        Siis onko jollakin nyt ihan omakohtasia kokemuksia mopoautolla ajelemisesta. Ollaan tässä kahden vaiheilla mopo vai mopoauto 15-vuotiaalle? Mitä ne huollot sitten maksaa kun joku kirjoitti, että ne on tosi kalliit. Ja tietääkö vielä joku paljonko käytetyllä mopoautolla saa olla ajokilometrejä mittarissa ennenku varotuskellot pitää alkaa soida?


      • mika mecklin
        Jappuli kirjoitti:

        Siis onko jollakin nyt ihan omakohtasia kokemuksia mopoautolla ajelemisesta. Ollaan tässä kahden vaiheilla mopo vai mopoauto 15-vuotiaalle? Mitä ne huollot sitten maksaa kun joku kirjoitti, että ne on tosi kalliit. Ja tietääkö vielä joku paljonko käytetyllä mopoautolla saa olla ajokilometrejä mittarissa ennenku varotuskellot pitää alkaa soida?

        Mopoauton huollot.

        joo eli, se riippuu mitä huollossa tehdään. perushuolto maksaa suomen mopoautossa ( Microcar ) n.150 € ja itselläni on ny mc campus, 08 vuoden malli. ja 12 tonnia veivattu. kyllä se ei minun mielestäni ole kallis. jos vie kaksipyöräisen mopon huoltoo. niin silloin se on muistaakseni kanssa jotain 100-200 euroa huolto. sähköpostii vaan kyselyä niin minä kerron!


      • Mopoauto
        Jappuli kirjoitti:

        Siis onko jollakin nyt ihan omakohtasia kokemuksia mopoautolla ajelemisesta. Ollaan tässä kahden vaiheilla mopo vai mopoauto 15-vuotiaalle? Mitä ne huollot sitten maksaa kun joku kirjoitti, että ne on tosi kalliit. Ja tietääkö vielä joku paljonko käytetyllä mopoautolla saa olla ajokilometrejä mittarissa ennenku varotuskellot pitää alkaa soida?

        Kyllä löytyy omakohtasia kokemuksia 5 :sta mopoautosta ainakin ja kokemukset ovat olleet hyvät.

        JDM ja Microcar on kestävimmät. Aixam on ok. Mut Ligieriä en suosittele missään nimessä kenellekään.
        Itselläni oli ensimmäiseksi Ligier -merkkinen mopoauto, ja eipä oo mitään positiivista sanottavaa kun se temppuili kokoajan vaikka hintaakin löytyi, lopulta ei auttanut muutakuin myydä se hetken päästä pois kun kyllästyin korjailemaan kokoajan.
        Nää muut merkit onki sit olleet eri asia, varsinkin JDM ja Microcar, ne kestää. Aixam on kans ihan okei, mut ei kestä silti NIIN hyvin. Aixamissa on kyl omat hyvät puolensa, kun ne tuppaa olemaan tilavempia.

        Mutta kyllä, suosittelen mopoautoa ennemmin kuin mopoa, tulee halvemmaksi ajaa ja eipä noi säät kummemmin häiritse jos harrastaa jotain niin taakse mahtuu hyvin kaikki kamat, joten vanhempien ei tarvitse kyytsätä esim. jäkisharkkoihin.
        Ja sitten vielä se että jos on kunnon kaiuttimet autossa, nii silloin kelpaa ajella, ainakin nuoremman ihmisen.

        Ps. vähän yli 2 vuotta olen ajellut mopoautoilla/mopoilla, joten luulen että siinäkin ajassa kerkee hyvin huomaamaan, että onko mopo tai mopoauto parempi.


      • Mopoauto
        Mopoauto kirjoitti:

        Kyllä löytyy omakohtasia kokemuksia 5 :sta mopoautosta ainakin ja kokemukset ovat olleet hyvät.

        JDM ja Microcar on kestävimmät. Aixam on ok. Mut Ligieriä en suosittele missään nimessä kenellekään.
        Itselläni oli ensimmäiseksi Ligier -merkkinen mopoauto, ja eipä oo mitään positiivista sanottavaa kun se temppuili kokoajan vaikka hintaakin löytyi, lopulta ei auttanut muutakuin myydä se hetken päästä pois kun kyllästyin korjailemaan kokoajan.
        Nää muut merkit onki sit olleet eri asia, varsinkin JDM ja Microcar, ne kestää. Aixam on kans ihan okei, mut ei kestä silti NIIN hyvin. Aixamissa on kyl omat hyvät puolensa, kun ne tuppaa olemaan tilavempia.

        Mutta kyllä, suosittelen mopoautoa ennemmin kuin mopoa, tulee halvemmaksi ajaa ja eipä noi säät kummemmin häiritse jos harrastaa jotain niin taakse mahtuu hyvin kaikki kamat, joten vanhempien ei tarvitse kyytsätä esim. jäkisharkkoihin.
        Ja sitten vielä se että jos on kunnon kaiuttimet autossa, nii silloin kelpaa ajella, ainakin nuoremman ihmisen.

        Ps. vähän yli 2 vuotta olen ajellut mopoautoilla/mopoilla, joten luulen että siinäkin ajassa kerkee hyvin huomaamaan, että onko mopo tai mopoauto parempi.

        Ps. kannattaa ostaa käytettyjä mopoautoja, jos ei rahat riitä kaikkeen. Itse teen samaa, ja hyvin ovat toimineet.


      • kokenutasda

        eipä ne maksa mitään, kun itse tekee ne. Ei saa olla niin avuton. Ja autoa ei saa ajaa alle 18-vuotiaat tollo. ps. sekin vielä että mopoauto tulee PALJON halvemmaksi kuin auto jos ottaa huomioon kaikki vakuutukset, polttoaineet jne.. Halpaa sitä on ajaa. Et taida olla perehtynyt.


      • huom huom
        joo o kirjoitti:

        arsinki mopoautot on hengenvaarallisia painaa tuolla pääteillä satasen rajotukses ruuhkaikoihin

        mopoautolla ei saa ajaa pyörätiellä eli jos lähtee johonki pitemmälle matkalle on pakko ajaa satasen alueella-.- joo on mopollakin jos loppuu pyörätie MUTTA mopo on pieni ja ketterä joten sinut voidaan ohittaa helposti


      • lklhjkl
        huom huom kirjoitti:

        mopoautolla ei saa ajaa pyörätiellä eli jos lähtee johonki pitemmälle matkalle on pakko ajaa satasen alueella-.- joo on mopollakin jos loppuu pyörätie MUTTA mopo on pieni ja ketterä joten sinut voidaan ohittaa helposti

        muuten hyvä paitsi mopolla tai mopoautolla ei saa ajaa moottoritiellä!


      • kunniaAn

        Siis mun mielipide asiasta on et mopoautot on tosi kannattavia. 1. niil pääsee mukavasti kouluun ja harrastuksiin 2.oppii toimimaan liikenteessä 3.oppii liikennesäännot 4.oppii ajamaan autoa(vähän yksinkertaisenpaa kyllä), 5.Oppii parkkeeraamaan 6.Paljon turvallisempi kuin mopo.
        Ainoa huono puoli taitaa siis olla tuo hinta. :( mutta käytettynä saa tosin jollain 5 tuhannella.


      • ääloö
        huom huom kirjoitti:

        mopoautolla ei saa ajaa pyörätiellä eli jos lähtee johonki pitemmälle matkalle on pakko ajaa satasen alueella-.- joo on mopollakin jos loppuu pyörätie MUTTA mopo on pieni ja ketterä joten sinut voidaan ohittaa helposti

        mopoautolla ei saa ajaa pyörätiellä eli jos lähtee johonki pitemmälle matkalle on pakko ajaa satasen alueella---------------->. sä visssiin saat ajaa satasen alueel (Y)


      • -------
        fvsfbbtn kirjoitti:

        Kyllä 15-vuotiaana saa ajaa mopo-autoa ja siinä on noin 500cc, mutta ei ole tietenkään sallittua aja esim: mönkijää tai moottori pyörää jossa on 500cc.

        dieselmoottori saa olla mönkijässä/mopoautossa minkäkokonen vaan kunhan teho on alle 4kW mut bensa kone vaan 50cc


      • 187
        mopoauton omistaja kirjoitti:

        Ostin n.2 viikkoa sitten tuommoisen Ligier X-TooMax Titaniumin (14.590 €), enkä oo ainakaan 2 viikkoon katunut ostoani. tilasin vielä 4245€ edestä audio ja DVD-laitteita siihen ja Webasto ja ilmastointi laite ovat juuri asennus vaiheessa. Yhteensä koko roskan hinta oli noin 25000€.

        Kyllähän pakko myöntää että vähän kallis laite on mutta saa rahoilleen vastinetta.

        Syy siihen miksi ostin kun oli niin kylmä ajaa talvella PV:llä tai Derbi:llä

        mopot jotka omistan 2 SuZuki PV:tä, 1 Honda monkey,1 Derbi GPR 50 Nude ja vielä tämä upea mopoauto

        Siis mitä vittua? 25000€? Taisi isi maksaa? Suoraansanottuna VITUTTAA tuollaiset mopoautoilijat jotka tukkivat tiet. Ja tuolla 25000 eurollahan saisi lähes tuliterän auton. Rahanhaaskausta sanon minä.


      • Hmm..
        lklhjkl kirjoitti:

        muuten hyvä paitsi mopolla tai mopoautolla ei saa ajaa moottoritiellä!

        Mistälähtien kesänopeusajoituksellinen valtatie on ollut moottoritie?


      • tuollaista hintaa
        187 kirjoitti:

        Siis mitä vittua? 25000€? Taisi isi maksaa? Suoraansanottuna VITUTTAA tuollaiset mopoautoilijat jotka tukkivat tiet. Ja tuolla 25000 eurollahan saisi lähes tuliterän auton. Rahanhaaskausta sanon minä.

        25 tonnia... huh huh, sillähän sais jonku uuden Focuksen, joka on sentään jo ihan oikea perheauto, eikä edes pikkuauto.

        En keksi noille kevyille nelipyörille muuta käyttöä kuin kermaperseiden leluiksi.


      • heh heh

      • derbi fani
        mopoauton omistaja kirjoitti:

        Ostin n.2 viikkoa sitten tuommoisen Ligier X-TooMax Titaniumin (14.590 €), enkä oo ainakaan 2 viikkoon katunut ostoani. tilasin vielä 4245€ edestä audio ja DVD-laitteita siihen ja Webasto ja ilmastointi laite ovat juuri asennus vaiheessa. Yhteensä koko roskan hinta oli noin 25000€.

        Kyllähän pakko myöntää että vähän kallis laite on mutta saa rahoilleen vastinetta.

        Syy siihen miksi ostin kun oli niin kylmä ajaa talvella PV:llä tai Derbi:llä

        mopot jotka omistan 2 SuZuki PV:tä, 1 Honda monkey,1 Derbi GPR 50 Nude ja vielä tämä upea mopoauto

        mistä olet ostanut GPR nuden siis mopon moottorilla


      • Mace93
        mopoauton omistaja kirjoitti:

        Ostin n.2 viikkoa sitten tuommoisen Ligier X-TooMax Titaniumin (14.590 €), enkä oo ainakaan 2 viikkoon katunut ostoani. tilasin vielä 4245€ edestä audio ja DVD-laitteita siihen ja Webasto ja ilmastointi laite ovat juuri asennus vaiheessa. Yhteensä koko roskan hinta oli noin 25000€.

        Kyllähän pakko myöntää että vähän kallis laite on mutta saa rahoilleen vastinetta.

        Syy siihen miksi ostin kun oli niin kylmä ajaa talvella PV:llä tai Derbi:llä

        mopot jotka omistan 2 SuZuki PV:tä, 1 Honda monkey,1 Derbi GPR 50 Nude ja vielä tämä upea mopoauto

        mistäs lähtien mopoautoihin on ilmastointia ja webastoa saanu? itellä on microcar f8j ja oon mettästäny ilmastointia siihen mut tulin siihen tulokseen että siinähän on 5.4hv ja ilmastointi vie n.10hv tehoa eli saattaa jäädä nopeus aika alhaalle taisit keksiä koko jutun ihan omasta pikku päästäs että saisit foorumin sekoitettua...


      • Microcar + webasto
        Mace93 kirjoitti:

        mistäs lähtien mopoautoihin on ilmastointia ja webastoa saanu? itellä on microcar f8j ja oon mettästäny ilmastointia siihen mut tulin siihen tulokseen että siinähän on 5.4hv ja ilmastointi vie n.10hv tehoa eli saattaa jäädä nopeus aika alhaalle taisit keksiä koko jutun ihan omasta pikku päästäs että saisit foorumin sekoitettua...

        Microcar mopoautoihin ei varsinaisesti saa lisävarusteena webastoa, mutta webasto liikkeet kyllä suostuvat sen sinne asentamaan (n 1500-2000e), ligieriin tämä löytyy lisävarustelistasta

        Ilmastointia mopoautoissa ei ole.


      • Kaal(h)eppi

        Toivottavasti luet tämän:
        OPETTELE PLEASE KIRJOITTAMAAN YMMÄRRETTÄVÄSTI! Monta kertaa piti lukea, että mitähän tässä nyt haetaan. Mutta mopoautot on mauttomia jos sitä haet. Ja onhan se tietysti pieni ero se halvimman 1000e mopon ku halvimman 9000e:n mopoauton välillä?!?!?! Niinku mitä ihmettä? Mistä te lapset kaavitte rahaa? Ei mulla ainakaan ole koskaan tuollasia rahoja ollut laittaa johonkin muovihäkkyrään.

        Ja sitte verraten siihen, että tuollasessa kopperossa on n. 0.5m:n akseliväli, niin se tuskin on mopoa kummallisempi liukkaalla. Mopolla sentään kaatuu aivan rehellisesti eikä jää pyörimään täysiä kierroksia oikean liikenteen alle.


      • mairkou
        fvsfbbtn kirjoitti:

        Kyllä 15-vuotiaana saa ajaa mopo-autoa ja siinä on noin 500cc, mutta ei ole tietenkään sallittua aja esim: mönkijää tai moottori pyörää jossa on 500cc.

        oletko ikinä kuullut traktorimönkijöistä jonka kuutiot alkavat 500cc saa ajaa mopokortilla eikä kyrpä pakkoa.


      • ....kele
        Mopoauto kirjoitti:

        Kyllä löytyy omakohtasia kokemuksia 5 :sta mopoautosta ainakin ja kokemukset ovat olleet hyvät.

        JDM ja Microcar on kestävimmät. Aixam on ok. Mut Ligieriä en suosittele missään nimessä kenellekään.
        Itselläni oli ensimmäiseksi Ligier -merkkinen mopoauto, ja eipä oo mitään positiivista sanottavaa kun se temppuili kokoajan vaikka hintaakin löytyi, lopulta ei auttanut muutakuin myydä se hetken päästä pois kun kyllästyin korjailemaan kokoajan.
        Nää muut merkit onki sit olleet eri asia, varsinkin JDM ja Microcar, ne kestää. Aixam on kans ihan okei, mut ei kestä silti NIIN hyvin. Aixamissa on kyl omat hyvät puolensa, kun ne tuppaa olemaan tilavempia.

        Mutta kyllä, suosittelen mopoautoa ennemmin kuin mopoa, tulee halvemmaksi ajaa ja eipä noi säät kummemmin häiritse jos harrastaa jotain niin taakse mahtuu hyvin kaikki kamat, joten vanhempien ei tarvitse kyytsätä esim. jäkisharkkoihin.
        Ja sitten vielä se että jos on kunnon kaiuttimet autossa, nii silloin kelpaa ajella, ainakin nuoremman ihmisen.

        Ps. vähän yli 2 vuotta olen ajellut mopoautoilla/mopoilla, joten luulen että siinäkin ajassa kerkee hyvin huomaamaan, että onko mopo tai mopoauto parempi.

        Meillä hommattiin n.vuosi sitten aixam ja nyt ajettu vajaa 20tkm.Huolto aivan hanurista:jouduttu tappelemaan kaikesta,lasit taitaa olla ainoat mitkä on pysynyt ehjänä.Huoltoonkin jouduttu viemään hinausautolla kun "vahingossa"jäänyt vähän huoltoja tekemättä vaikka onkin valtuutettu Aixam huolto.Lohkolämmittimenkin autoon saa mutta takuu ns.perävalo takuu.
        Eipä olisi uskonut mitä touhua varsinkaan kun auto makso reilu 14.000€.Maahantuoja senkun selittelee.


      • hifipoeka
        mopoauton omistaja kirjoitti:

        Ostin n.2 viikkoa sitten tuommoisen Ligier X-TooMax Titaniumin (14.590 €), enkä oo ainakaan 2 viikkoon katunut ostoani. tilasin vielä 4245€ edestä audio ja DVD-laitteita siihen ja Webasto ja ilmastointi laite ovat juuri asennus vaiheessa. Yhteensä koko roskan hinta oli noin 25000€.

        Kyllähän pakko myöntää että vähän kallis laite on mutta saa rahoilleen vastinetta.

        Syy siihen miksi ostin kun oli niin kylmä ajaa talvella PV:llä tai Derbi:llä

        mopot jotka omistan 2 SuZuki PV:tä, 1 Honda monkey,1 Derbi GPR 50 Nude ja vielä tämä upea mopoauto

        mun mopoautos on 2 18" spl dynamikin subii ja ground zero vahvarei 2 = 5000€ ja mopoauto on microkar 2011 f8 = 17000€........


      • hifipoeka
        fvsfbbtn kirjoitti:

        Kyllä 15-vuotiaana saa ajaa mopo-autoa ja siinä on noin 500cc, mutta ei ole tietenkään sallittua aja esim: mönkijää tai moottori pyörää jossa on 500cc.

        vitun tyhmä jos ajat traktori kortin (15 vuotiaana) ni saa ajaa vaiks 1000 arctic cat mud bro:ta jos se on traktoriks rekisteris


      • ddddddddwwawsd
        mopoauton omistaja kirjoitti:

        Ostin n.2 viikkoa sitten tuommoisen Ligier X-TooMax Titaniumin (14.590 €), enkä oo ainakaan 2 viikkoon katunut ostoani. tilasin vielä 4245€ edestä audio ja DVD-laitteita siihen ja Webasto ja ilmastointi laite ovat juuri asennus vaiheessa. Yhteensä koko roskan hinta oli noin 25000€.

        Kyllähän pakko myöntää että vähän kallis laite on mutta saa rahoilleen vastinetta.

        Syy siihen miksi ostin kun oli niin kylmä ajaa talvella PV:llä tai Derbi:llä

        mopot jotka omistan 2 SuZuki PV:tä, 1 Honda monkey,1 Derbi GPR 50 Nude ja vielä tämä upea mopoauto

        mitä VITTUA? 25 000 euroa muovilelusta? kannattiko nyt oikeasti, sillä rahalla saisit oikeasti hyvän uuden auton parin vuoden päästä saakelin idiootti jonne. jvg taitaapi soida mautossasi


      • Juusto
        fvsfbbtn kirjoitti:

        Kyllä 15-vuotiaana saa ajaa mopo-autoa ja siinä on noin 500cc, mutta ei ole tietenkään sallittua aja esim: mönkijää tai moottori pyörää jossa on 500cc.

        Traktorikortilla saa ajaa vaikka 5000cc mönkijää jos se on traktoriksi rekisteröity. Vauhti tosin sen 45


    • -redeb

      mutta jos törmäät mopoautolla johonkin tai auto ajaa päälle niin se on sama asia kuin auto ajaisi päällesi kun kävelet. Mopo autot ovat pelkää muovia eikä se suojaa mitään

      • mopot

        Sama juttu mopojen kanssa. Itseasiassa mopolla on vaarallisempaa ajaa sillä helposti voi jäädä auton _alle_


      • Cork
        mopot kirjoitti:

        Sama juttu mopojen kanssa. Itseasiassa mopolla on vaarallisempaa ajaa sillä helposti voi jäädä auton _alle_

        Mopoauto on niiden määrään suhteutettuna selvästi turvallisin kulkuväline, kuolleiden/vakavasti loukkaantuneiden vertailuku on 0,24 (vrt. autoilijat 0,42).


      • ownedlol123

        ja mopoko sitten suojaa saatana siinä kuski lentää ku auto tulee päälle sitä paitti onhan siinä alumiini runko


      • Mace93

        Mopoautos on alumiini kori ja ajatteleppas asia niinpäin että onhan se nyt saat*na turvallisempi ku mopo ehkä ulkoiset osat mitkä autossa ovat peltiä (ei se peltikää mitää suojaa) ovat muovia tai lasikuitua mutta mopoauton kori on samaa luokkaa auton kanssa


      • Microcar F8 2010
        Mace93 kirjoitti:

        Mopoautos on alumiini kori ja ajatteleppas asia niinpäin että onhan se nyt saat*na turvallisempi ku mopo ehkä ulkoiset osat mitkä autossa ovat peltiä (ei se peltikää mitää suojaa) ovat muovia tai lasikuitua mutta mopoauton kori on samaa luokkaa auton kanssa

        Uusissa mopoautoissa on vankat turvakaaret..


      • Kaal(h)eppi
        Cork kirjoitti:

        Mopoauto on niiden määrään suhteutettuna selvästi turvallisin kulkuväline, kuolleiden/vakavasti loukkaantuneiden vertailuku on 0,24 (vrt. autoilijat 0,42).

        Suuri osa mopoautoista on kuitenkin vielä tytöillä. Ja mopoautoja on laskennallisesti kuitenki niin vähän. Vähän sama kuin, että monellako apple -käyttäjällä ollut ongelmia koneensa kanssa kuin pc:n. Ei oikeen vertailukelpoinen luku ole.


      • öööföfföf

        ootkos vähä tyhmä kuule mietis itteäs ja sit jäät skootteril jonku auto al.Mopoauto no kyl vitusti jostai skopast turvallisempi:D


    • asikanen

      Aattelin että kun ennen v. 1985 syntynyt ei tarvitse mopoon ajokorttia niin jos autokortti AB menee poliisin narulle kuivumaan esim. ylinopeudesta, voisi ajella mopoautolla. Nyt sanotaan, että mopoautoon täytyy olla M-kortti. Eli AB:lla voi ajaa mopoautoa mutta jos sen poliisi ottaa, täytyy ajaa M-kortti jota poliisi ei tietenkään myönnä kun on ajokielto?

    • jebba

      miettikääs te ruikuttajat että me nuoret voidaa opetella mopoautolla esim. parkkeeraamista yms.. ettei sitten "häiritä" teitä oikean auton kans kun vauhditkin menee kovemmaks, eikä peruutella teän ruikuttajien autoihin sisälle parekkiin ajaessa! :)

      ja onhan se lämmin ja saa sen kulkemaan yli 45km/h..

      nm.. huomenna hakemaan mopoautoa.

      ja esim. nettimotossa on käytettyjä edullisempia mopoautoja! :)

      JA SAA KOIRAN KYYTIIN! :D

      • lol_lol_lol

        Ootkos miettiny, että varmasti peruutat kaikkien päälle, kun saat kunnon auton ja sillä sitten peruuttelet niin kuin mopoautolla.

        Sen lisäksi voin sanoa, että annan ihmisten mielummin harjoitella oikeata ajamista oikealla autolla kuukauden, kuin kattelen kolmen vuoden ajan satasen alueella mopoautoilla neljääkymppiä ajavia pikkupissiksiä, joiden isi on ostanu niille söpön mopoauton. (Tai iik, viritettynä kulkee seittemääkymppiä.)
        Taitaa mennä luonnon valinnan piikkiin, kun tapatatte ittenne söpöillä "autoillanne".

        Kävelkää koirienne kanssa.


      • lololoolo
        lol_lol_lol kirjoitti:

        Ootkos miettiny, että varmasti peruutat kaikkien päälle, kun saat kunnon auton ja sillä sitten peruuttelet niin kuin mopoautolla.

        Sen lisäksi voin sanoa, että annan ihmisten mielummin harjoitella oikeata ajamista oikealla autolla kuukauden, kuin kattelen kolmen vuoden ajan satasen alueella mopoautoilla neljääkymppiä ajavia pikkupissiksiä, joiden isi on ostanu niille söpön mopoauton. (Tai iik, viritettynä kulkee seittemääkymppiä.)
        Taitaa mennä luonnon valinnan piikkiin, kun tapatatte ittenne söpöillä "autoillanne".

        Kävelkää koirienne kanssa.

        mitään mopoautoa omistanut ikinä mutta auton ratissa pärjäsin ajo-opettajan mielestä hyvin ei siihen mitään mopoautoa tarvitse että autolla ajaminen onnistuu, ostat vaikka sitten mielummin sillä rahalla oikean auton ja opettelet ajamista suljetulla alueella kuten minä enkä ole katunut sitä valintaa. mopoautojen "vahva" kotelorunko on 2 millin peltiä... se ei paljoa suojaa jos esim. volvo 850 lasauttaa keulaan 45km/h tai iik 70 km tuntinopeudella.


    • mopoautoilia

      tietääkö täällä kukaa et paljonko siitä tulee sakkoo kun poliisi pysäyttää ja takarontista löytyy ylimääränen matkustaja?

      • dasdas

        kertokaa mulle mistä saan erittäin edullisen mopoauton/kopin ittelleni?


      • mitä maksaa

        Mulla joo mopoauto kans ja välil kyydis joku ylimääräinenki.. olis kiva tietää kuin pal sakkoi sais jos jäis kiinni..


      • asfdasfg
        mitä maksaa kirjoitti:

        Mulla joo mopoauto kans ja välil kyydis joku ylimääräinenki.. olis kiva tietää kuin pal sakkoi sais jos jäis kiinni..

        Jäätiin siis mopoautolla 3 päällä kiinni mutta sakkoa ei saatu kuin siitä että kuski oli kännissä ja vaaransi minun ja kaverini hengen ( mukamas ) mutta ei siitä tullut kuin noin 250 euroa ja kortti 3 kk pois...


      • Tanderss
        asfdasfg kirjoitti:

        Jäätiin siis mopoautolla 3 päällä kiinni mutta sakkoa ei saatu kuin siitä että kuski oli kännissä ja vaaransi minun ja kaverini hengen ( mukamas ) mutta ei siitä tullut kuin noin 250 euroa ja kortti 3 kk pois...

        Luonnonvalinta on siististi cool!


    • mopoautonodottelia

      Minulle on mahdollisesti tulossa vuoden päästä mopoauto. Vanhemmat on siihen tykästyneitä, kun sillä voi ajaa turvallisemmin kuin mopolla (varsinkin talvella), ja että sinne mahtuu mukaan koirat (isompi ja paaaljon pienempi) matkatavarat, jos menen esim. siskolleni 20 km päähän yöksi. Lisäksi oppii hieman autolla ajoa. Kustannuksetkin maksavat itsensä takaisin...Muuten, näistä hinnoista. Käytettynä saa mielestäni ihan hyviä mopoautoja, verrattuna, mitä saa kun ostaa 700 e uuden skootterin, kaverilla on, ja 2 kk käytön jälkeen on jo rikki. Muttah, 2000 e saa jo paljon paremman skootterin, mutta itse innostuin mopoautosta koska se on "mukavuuden haluisille" ihmisille, ei todellakaan kiinnosta syksyllä nuhaneinäisenä tuulessa kärvistellä skootterin selässä, kun voi kuunnella musaa ja nauttia mopoauton sisällä lämpimässä. Toisaalta, en voi varmana tietää, ainoastaan kuultuna, olenhan vasta vuoden päästä sellaisen saamassa. (pst. joskushan (ainakin aika useissa tapauksissa)näitä mopoautoja saa osamaksulla, mutta maksussa vaan menee kauemmin). Minua kiinnostaisi saada sellainen ns. tietopaketti vielä mopoautosta, hyvät ja huonot puolet? Huoltokuluissa meillä ei varmaan menisi paljoakaan, isäni korjailee aina kaikki automme, joten mopoautonkin korjaisi/huoltaisi.

      Terveisin mopoautoa odotteleva.

    • Randommm

      Aivan mopo autot ovat parempia, ja niiden hinta ei tipu jos ostaa käytettynä ja huoltaa sitä lempeästi! :D

      • ei höntti

        Näin aikuisen näkövinkkelistä on noi mopo "autot" tajuttoman kalliita ja liikenteessä aika heikoilla. Älkää helkkarissa ostako. Vaikka se murkku kulkisi joka kyläilymatkan bussilla/taksilla, ei rahaa palaisi läheskään samaa määrää kuin moisen pömpelin ostoon. Kyllä tässä on invamoposta stailattu oikea superturhake jota sitten kakarat mankuu ja vinkuu. En keksi ketään, joka mopoautoa oikeasti tarvitsee.


      • CodeM
        ei höntti kirjoitti:

        Näin aikuisen näkövinkkelistä on noi mopo "autot" tajuttoman kalliita ja liikenteessä aika heikoilla. Älkää helkkarissa ostako. Vaikka se murkku kulkisi joka kyläilymatkan bussilla/taksilla, ei rahaa palaisi läheskään samaa määrää kuin moisen pömpelin ostoon. Kyllä tässä on invamoposta stailattu oikea superturhake jota sitten kakarat mankuu ja vinkuu. En keksi ketään, joka mopoautoa oikeasti tarvitsee.

        Heikommilla liikenteessä kuin mikä? Mopo, piikki polkupyöräilijä tai kävelijä? Eipä kai sentään. Ja nämähän ovat ne vaihtoehdot joita 15-18v liikenteessä käytännössä on. Eli nyt pitää suhteuttaa vaihtoehtoihin joita tuon ikäisellä käytännössä on.

        Kun taksimatka maksaa vähintään 1€ / km, niin taitaisi kyläily, harrastus yms. matkat tulla mopoautolla aika paljon halvemmiksi


      • mopoautoilija
        CodeM kirjoitti:

        Heikommilla liikenteessä kuin mikä? Mopo, piikki polkupyöräilijä tai kävelijä? Eipä kai sentään. Ja nämähän ovat ne vaihtoehdot joita 15-18v liikenteessä käytännössä on. Eli nyt pitää suhteuttaa vaihtoehtoihin joita tuon ikäisellä käytännössä on.

        Kun taksimatka maksaa vähintään 1€ / km, niin taitaisi kyläily, harrastus yms. matkat tulla mopoautolla aika paljon halvemmiksi

        Niin aivan samaa mieltä. Meikäläisellä tulisi ihan älyttönmän kalliiksi mennä taksilla... Meiltä täältä metsänkeskeltä taksi matka lähimpään kauppaan maksaa 22e, eli ei paljon naurata. Vaikka mopoauto kulkeekin kuin etana, mutta valitettavasti sitä ei ole tarkoitettu kulkemaan nopeampaa. Jos kypsyttää mennä isoa tietä niin voi mennä vaikka tippatietä pitkin :)


      • et sillee
        mopoautoilija kirjoitti:

        Niin aivan samaa mieltä. Meikäläisellä tulisi ihan älyttönmän kalliiksi mennä taksilla... Meiltä täältä metsänkeskeltä taksi matka lähimpään kauppaan maksaa 22e, eli ei paljon naurata. Vaikka mopoauto kulkeekin kuin etana, mutta valitettavasti sitä ei ole tarkoitettu kulkemaan nopeampaa. Jos kypsyttää mennä isoa tietä niin voi mennä vaikka tippatietä pitkin :)

        Kun myyt sen niin saat siitä jonkun verran takas sitä rahaa


      • rty6
        CodeM kirjoitti:

        Heikommilla liikenteessä kuin mikä? Mopo, piikki polkupyöräilijä tai kävelijä? Eipä kai sentään. Ja nämähän ovat ne vaihtoehdot joita 15-18v liikenteessä käytännössä on. Eli nyt pitää suhteuttaa vaihtoehtoihin joita tuon ikäisellä käytännössä on.

        Kun taksimatka maksaa vähintään 1€ / km, niin taitaisi kyläily, harrastus yms. matkat tulla mopoautolla aika paljon halvemmiksi

        niin 1€/km mutta 11€ kyytiin ottaminen


    • MopoNelipyörä
      • adglsiks

        saanko kysyy et mistä helvetistä te ootte rahat näihi repiny ku käytettynäki maksaa niin paljon ? joo ne nyt ymmärrän jos iskä maksaa mut jos ei nii mistä ihmeestä te ootte rahat keränny 15 kesäsenä ?


      • käytettynä
        adglsiks kirjoitti:

        saanko kysyy et mistä helvetistä te ootte rahat näihi repiny ku käytettynäki maksaa niin paljon ? joo ne nyt ymmärrän jos iskä maksaa mut jos ei nii mistä ihmeestä te ootte rahat keränny 15 kesäsenä ?

        käytetttynä näitä saa 3000 euron pintaan ja jos joku kunnon mopo/skode maksaa suunnilleen saman niin mieti sitä


      • käytetty
        käytettynä kirjoitti:

        käytetttynä näitä saa 3000 euron pintaan ja jos joku kunnon mopo/skode maksaa suunnilleen saman niin mieti sitä

        mopo.
        uusi mopo maksaa 3 000€ ja uusi mopo auto 13 000€ ja mopo autoja saattaa saaha käytettynä sillä 3 000€ ja mopoja saa käytettynä 50€ kirpputorilta


    • Tietävinään

      Polttoainemaksun määrä eri ajoneuvoista


      Polttoainemaksusta annetun lain 9 §:n mukaan polttoainemaksun määrä on

      henkilöautosta (M1- ja M1G-luokka) 330 euroa päivältä
      pakettiautosta (N1- ja N1G-luokka) 500 euroa päivältä
      linja-autosta (M2- ja M3-luokat) 670 euroa päivältä
      kuorma-autosta (N2- ja N3-luokat) ja erikoisautosta 1 000 euroa päivältä
      varsinaisen-, keski-akseli- tai puoliperävaunun vetämiseen käytettävästä kuorma-autosta 1 500 euroa päivältä
      liikennetraktorista 670 euroa päivältä
      muusta traktorista (T-luokka) 100 euroa päivältä
      moottorityökoneesta ja auton alustalle rakennetusta työkoneesta 100 euroa päivältä

      moottoripyörästä ja muusta L-luokan ajoneuvosta 100 euroa päivältä.

      Jos polttoainemaksu tulee määrättäväksi ajoneuvosta, joka ei ole rekisterissä, ajoneuvo katsotaan kuuluvaksi siihen ajoneuvoluokkaan, johon se laatunsa perusteella lähinnä kuuluisi, jos ajoneuvo rekisteröitäisiin.



      Lienee viisainta tankata kinnerisi verotetulla polttoaineella eikä moottoripolttoöljyllä puhumattakaan lämmityspolttoöljystä.

      • fyjkzxtyk

        Mistät nyt saat töitä 14-15 vuotiaana!


      • tarkkana
        fyjkzxtyk kirjoitti:

        Mistät nyt saat töitä 14-15 vuotiaana!

        Ite täytin kesäkuussa 15v ja oon tässä pari kk ettiny sopivaa. (Rahaa löytyy noin 6000 kaikki kesätöistä) Pari kiinnostavaa on löytyny, mut oon aika tarkka ton mopoauton sisustan suhtee ku en haluu mitää räkälää. Aattelin pistää verhoilun uusiks ja kysyn paljon semmonen suunnillee maksaa??


      • 14veee
        tarkkana kirjoitti:

        Ite täytin kesäkuussa 15v ja oon tässä pari kk ettiny sopivaa. (Rahaa löytyy noin 6000 kaikki kesätöistä) Pari kiinnostavaa on löytyny, mut oon aika tarkka ton mopoauton sisustan suhtee ku en haluu mitää räkälää. Aattelin pistää verhoilun uusiks ja kysyn paljon semmonen suunnillee maksaa??

        Onks se totta et mopoautoje ikäraja nousee 16???? Kun kovasti mopoautoa odottelen mut taitaa olla niin että kun ens vuonna täytän 15 ni sit pitää odotella viel vuos ja sitte saaki jo pian auton et onko mitää järkeä ostaa halvalla tanskasta mopoautoa 2 vuodeksi??? : )


    • !"#¤%&/()=?

      eihän mautolla ajaessa oo mitää kivaa....Toiset keulii mopoilla ohi ja ite ajat kiltistitiensivussa 40 km/h :D

      Ei siinä oo mitää järkee ostaa monen tonnin mopo autoo ku samal hinnal saa mopon ja auton

      miettikää

      • Kolmioista tarpeekseen saanut

        Pitäisi olla säädös, mikä kieltää mopoautoilla ajamisen viimeistään, kun rajoitus nousee yli taajama-alueen yleisrajoituksen (50km/h). Jo esim. 70km/h alueella oikeiden autojen/moottoripyörien nopeus on se n. 10km/h, eli 80km/h. Tässä nopeudessa, esim. Vihdintiellä, on todella mukavaa ruuhka-aikaan, kun kaikki pääsevät letkassa ohittamaan sitä yhtä pirun teiniä siinä sen muovikopissa.

        Lisäksi "pääsee opettelemaan autolla ajoa" -argumentit on niin syvältä, ettei sinne edes päivä paista. Mopo-autoa saa ilmeisesti veivata pelkän teoriakokeen läpäisyllä? (Toivottavasti on edes sama teoriakoe kuin autokoulussa). Autokoulussa kuuluu pakollisena se 15h ajoharjoittelua inssiajo. Tämänkin jälkeen suurinosa on sen ekan kuukauden verran aivan hukassa liikenteessä (itse aikoinaan myös). Nyt sitten teinit lähtevät sillä "autolla" liikenteeseen ilman ajo-opetusta tai että kukaan olisi varmistanut riittävää tietotaitoa käytännön tilanteissa.

        Lisäksi olisi kiva tietää, kuinka moni teinari jäisi esim. Prisman parkkipaikalle paikalle kolhittuaan ensin jonkun toisen kyljen "opetellessaan peruuttamaan ruutuun"? Normiautoilija yleensä jää, koska maksavat vakuutuksena itse ja tajuavat liikennepaon vakavuuden (viimeistään, jos kolhitun auton omistaja huomaa poistumisyrityksen ;). Mites sitten se 15v. Mika-Petteri, kenen ensimmäinen mielikuva on faijan tykyttävä otsasuoni, kun asiasta joutuu kotona mainitsemaan/vakuutusyhtiö ottaa yhteyttä?

        Harva 15-vuotias on oikeasti valmis "auton rattiin". Vaikka se liikkuukin vain sen tientukkivan 45km/h. Miettikää myös tosiaan vanhemmat näitä vakuutusasioita hetki. Uudehkon oikean auton kyljen raapiminen ei ole halpaa hupia.


      • Mace93
        Kolmioista tarpeekseen saanut kirjoitti:

        Pitäisi olla säädös, mikä kieltää mopoautoilla ajamisen viimeistään, kun rajoitus nousee yli taajama-alueen yleisrajoituksen (50km/h). Jo esim. 70km/h alueella oikeiden autojen/moottoripyörien nopeus on se n. 10km/h, eli 80km/h. Tässä nopeudessa, esim. Vihdintiellä, on todella mukavaa ruuhka-aikaan, kun kaikki pääsevät letkassa ohittamaan sitä yhtä pirun teiniä siinä sen muovikopissa.

        Lisäksi "pääsee opettelemaan autolla ajoa" -argumentit on niin syvältä, ettei sinne edes päivä paista. Mopo-autoa saa ilmeisesti veivata pelkän teoriakokeen läpäisyllä? (Toivottavasti on edes sama teoriakoe kuin autokoulussa). Autokoulussa kuuluu pakollisena se 15h ajoharjoittelua inssiajo. Tämänkin jälkeen suurinosa on sen ekan kuukauden verran aivan hukassa liikenteessä (itse aikoinaan myös). Nyt sitten teinit lähtevät sillä "autolla" liikenteeseen ilman ajo-opetusta tai että kukaan olisi varmistanut riittävää tietotaitoa käytännön tilanteissa.

        Lisäksi olisi kiva tietää, kuinka moni teinari jäisi esim. Prisman parkkipaikalle paikalle kolhittuaan ensin jonkun toisen kyljen "opetellessaan peruuttamaan ruutuun"? Normiautoilija yleensä jää, koska maksavat vakuutuksena itse ja tajuavat liikennepaon vakavuuden (viimeistään, jos kolhitun auton omistaja huomaa poistumisyrityksen ;). Mites sitten se 15v. Mika-Petteri, kenen ensimmäinen mielikuva on faijan tykyttävä otsasuoni, kun asiasta joutuu kotona mainitsemaan/vakuutusyhtiö ottaa yhteyttä?

        Harva 15-vuotias on oikeasti valmis "auton rattiin". Vaikka se liikkuukin vain sen tientukkivan 45km/h. Miettikää myös tosiaan vanhemmat näitä vakuutusasioita hetki. Uudehkon oikean auton kyljen raapiminen ei ole halpaa hupia.

        vitulla täältä peräkylältä pääsen keskustaan kun ainut mahdollisuus on se 80kmh jalasjärventie. satun kulkemaan koulua seinäjoella ja ammattikouluhan ei järjestä kyyditystä joten on pakko mennä sillä mopoautolla eli ruuhkaikaan tulee ajeltua


      • minä itse
        Mace93 kirjoitti:

        vitulla täältä peräkylältä pääsen keskustaan kun ainut mahdollisuus on se 80kmh jalasjärventie. satun kulkemaan koulua seinäjoella ja ammattikouluhan ei järjestä kyyditystä joten on pakko mennä sillä mopoautolla eli ruuhkaikaan tulee ajeltua

        sattuuohan se peräkylä olemaan ilmajoki olen ittekki sieltä vuoden pääst mopoauto ilmajoelta kuljen sit amikseen seinäjoelle (20KM) mä ajelen neljääkymppiä ei vittu! viritän sen. SATTUUKO joku tietää paljon se kustantais se sakko jos poliisit pysäyttää ja jää kiinni? oon kuullu et se on siinä 4000e


      • mopoautot <3<3<3

        vitu pelle kyllä mopoautojaki voi virittäää


    • xx..

      Tuskin kulkee alle 5L/100km. Nissan Micra kulkee suunnilleen samalla ainakin maantiellä, eikä käytetty maksa paljon.

      • juhkksfj

        Turvallisus asiaa voi toka katsoa monelta kannalta, ja kaikilla on omat mielipiteensä, mutta nykypäivinä mopoautot ovat tehty melko turvallisiksi... kyllä jokin opeliki menee lyttyy kun toinen auto siihen täräyttää, ja kävellenki voi joutua auton yliajamaks. liikenteessä ei MIKÄÄN ole täysin turvallinen. Ja tulikohan kukaan miettineeks sellasta että miks mopoautolla ajetaan tien REUNASSA?!! Ehkäpä juuri siks et autoilijat pääsee ohi sopivan paikan tullen. Ja ei sitä aina uusinta m-autoa tartte ostaa... 4000e saa jo hyvän käytetyn auton jonka pitää kunnossa ja myy esim. 3000e eteenpäin sitten. Ja mopoautolla ei sentään lennä 5-10 metrii ilmojen halki jos joku auto täräyttää, toisin kuin mopolla. mopoautossa ei tosin ole mitään muita kuluja kuin Diesel (3-4L /100km) ja vakuutus (max. 200e vuodessa). Ja jos sattuu kolari, kannattaa olla liikennevakuutus (pakollinen). M-luokan kortti, eli mopokortti riittää mopoauton ajamiseen, mutta siinä on vain teoriakoe. kaupunkiajossa mopoauto ei ole niin kätevä kuin esim jossain maalla. Itse asun vähän syrjäisemmässä kunnassa joten harrastuksiin, kauppoihin, ja kavereitten luo on muutama kilometri jonka kulkee mielummin mopoautolla jolla voi ajaa ympäri vuoden. Tämä oli vian mun kanta asioista, ja jokaisella on oma mielipide.


      • ownedlolled

        itse asiassa mopoauto paljon halvempi se käyttää dieseliä ja siin ei oo käyttä maksuu ja kulutus 2-3.5 litraa satasella


      • Mace93

        Mun mopoauto vie 3.7-4.2 satasella seka ajos eikä oo mtn tehtqaan lupauksia vaan ihan omia testejä ja sitte et paljoko maksais hommata vaki kuljettaja sille vitun nissan micralle et vois liikkua kato ku sattuu olemaan alle 18 eli ei oo autokorttia


      • eienääteini
        juhkksfj kirjoitti:

        Turvallisus asiaa voi toka katsoa monelta kannalta, ja kaikilla on omat mielipiteensä, mutta nykypäivinä mopoautot ovat tehty melko turvallisiksi... kyllä jokin opeliki menee lyttyy kun toinen auto siihen täräyttää, ja kävellenki voi joutua auton yliajamaks. liikenteessä ei MIKÄÄN ole täysin turvallinen. Ja tulikohan kukaan miettineeks sellasta että miks mopoautolla ajetaan tien REUNASSA?!! Ehkäpä juuri siks et autoilijat pääsee ohi sopivan paikan tullen. Ja ei sitä aina uusinta m-autoa tartte ostaa... 4000e saa jo hyvän käytetyn auton jonka pitää kunnossa ja myy esim. 3000e eteenpäin sitten. Ja mopoautolla ei sentään lennä 5-10 metrii ilmojen halki jos joku auto täräyttää, toisin kuin mopolla. mopoautossa ei tosin ole mitään muita kuluja kuin Diesel (3-4L /100km) ja vakuutus (max. 200e vuodessa). Ja jos sattuu kolari, kannattaa olla liikennevakuutus (pakollinen). M-luokan kortti, eli mopokortti riittää mopoauton ajamiseen, mutta siinä on vain teoriakoe. kaupunkiajossa mopoauto ei ole niin kätevä kuin esim jossain maalla. Itse asun vähän syrjäisemmässä kunnassa joten harrastuksiin, kauppoihin, ja kavereitten luo on muutama kilometri jonka kulkee mielummin mopoautolla jolla voi ajaa ympäri vuoden. Tämä oli vian mun kanta asioista, ja jokaisella on oma mielipide.

        porukka tuntuu olevan aika pihalla rahan arvosta ja kustannuksista; "sakkoa vaan 250" ja "hintaa tuli 25 000"
        Pyyhitäänkö teidän perseetkin kotona vanhempien toimesta?!?
        Keskustelua sivusta seuranneena oon huomannut että kukaan ei ole laskenut katsastusta mopoauton käyttökustannuksiin, saati sitten sitä että mitä se tulee (vanhemmille) maksamaan kun jäätte kiinni sillä viritetyllä tai polttoöljyllä kulkevalla mopoautollanne. Vtun kermaperseet ja pilalle hemmotellut kakarat...


      • joo o vai semmosta

        Voi jumalauta näitä sankareita riittää.. Mulla 60 kulkevana menee 4,5l/100km näin alkuun sanottuna.. Mut joo saahan sen micran halvalla mutta saako sillä ajaa 15vuotiaana? Ei taida saada, ja onko sitten parempi vaihtoehto että 15vuotias lähtee rällää sellasella 100 kulkevalla micralla tonne pitkin kyliä ilman sitä ajo-opetusta? Ja ne jotka vikisee että "mopoautot o vaarallisia talvella, kaatuu helposti ja muutenkin hirveitä ajettavia akselivälin ym takia, ootteko oikeessti joskus ajanu mopoautolla kun väitätte tollasia? Oon nytten n.35tkm ajellu mopoautolla eikä kyllä kaatuminen oo käyny lähelläkään ja talvellakin tiellä pysytty. Tiedän kyllä että ne vanhat kymmeneen kertaan kolaroidut paskat joissa joka pyörä osottaa eri suuntaan on hirveitä ajaa mutta uudet ihan eri asia. Ja se että 40kmh isommilla rajotuksilla on tientukkeena, kyl läälläpäin on aika paljon mopoautoja ja väh. 70% kulkee sen 60kmh, eli pitääkö autojen ajaa siä 50kmh alueella sitten sitä 10 ylinopeutta? Te autoilijat ootte niitä vaarallisia kun joka paikassa pitää kaahata sitä vauhtia mitä ne peltilehmät kerkee kulkeen ja seuraavassa mutkassa ojaan, oho täällä olikin liukasta.. Ja mopoautot vaarallisia koska on muovia, voi helvetti sitä muovia on se kori, kyllä siä on kunnon runko alla.


    • Kryptaus

      Siis et sä voi vittu olla noin tyhmä. Ei sitä mopoautoa saa ajaa polttoöljyllä. Valoja päälle ja ledit vilkkumaan vitun urpot.

      • Microcaristi

        Noihin halvempii mopoautoihin, et niit saa kyllä olla koko ajan huoltamas et pitää olla kätevä käsistään niiden kanssa ja osatkin maksaa. Jos vaan mahdollista kantsii aina ostaa uus. Noin 15 000 e saa jo ihan hyvän uuden. Kokemuksesta voin kyllä sanoa, että on nää mautot tosi hyviä. Oikeesti kaikki jotka näit haukkuu ei ite saa tai ei oo ajanu näillä. Jos ootte tosissanne kiinnostunu mautoista niin tervetuloa rekisteröitymään moottoorit.net sivuille. Se on ainoa sivusto jossa on asiallista ja tietävää keskustelua mautoista.


      • lolleropallero:)
        Microcaristi kirjoitti:

        Noihin halvempii mopoautoihin, et niit saa kyllä olla koko ajan huoltamas et pitää olla kätevä käsistään niiden kanssa ja osatkin maksaa. Jos vaan mahdollista kantsii aina ostaa uus. Noin 15 000 e saa jo ihan hyvän uuden. Kokemuksesta voin kyllä sanoa, että on nää mautot tosi hyviä. Oikeesti kaikki jotka näit haukkuu ei ite saa tai ei oo ajanu näillä. Jos ootte tosissanne kiinnostunu mautoista niin tervetuloa rekisteröitymään moottoorit.net sivuille. Se on ainoa sivusto jossa on asiallista ja tietävää keskustelua mautoista.

        On vaaraa aiheuttava tientuke rouhonleikkuri, moposkootteri taas pelkkä ruohonleikkuri..
        ja 50cc "enduro" eli perus derbi paska ei pääse 5 asteen kulmaa ylös silti löytyy nappirengasta että tuntuu coolilta ja näyttää siistiltä. Tuo oli vain mielipiteeni. (Huom: itse ajan ruohonleikkuria!)

        PS. En aio vilkaistakaan tätä ketjua enään, että kun päätät vetää teini angstit tälle koko tekstille kuinka "dissasin" mahtavan super derbisi tehoja, niin teet sen aivan turhaan koska kuten jo edellä mainitsin EN AIO VILKAISTAKAAN tätä ketjua enään KOSKAAN.

        Kiitos.


      • yhden_mielipide_toiseen
        lolleropallero:) kirjoitti:

        On vaaraa aiheuttava tientuke rouhonleikkuri, moposkootteri taas pelkkä ruohonleikkuri..
        ja 50cc "enduro" eli perus derbi paska ei pääse 5 asteen kulmaa ylös silti löytyy nappirengasta että tuntuu coolilta ja näyttää siistiltä. Tuo oli vain mielipiteeni. (Huom: itse ajan ruohonleikkuria!)

        PS. En aio vilkaistakaan tätä ketjua enään, että kun päätät vetää teini angstit tälle koko tekstille kuinka "dissasin" mahtavan super derbisi tehoja, niin teet sen aivan turhaan koska kuten jo edellä mainitsin EN AIO VILKAISTAKAAN tätä ketjua enään KOSKAAN.

        Kiitos.

        Etpä... :D


    • Helinä-keiju-.-

      mun mopoauto toimii keijupölyllä

    • Hilex68

      Minä vaihdoin uudenkarhean corsan uuteen mautoon ja maksoivat jopa hieman väliä.Mopoauton vakuutuset ja polttoainekustannukset ovat huomattavasti pienemmät kuin auton vaikkei corsa niitä ihan janoisimpia ole.

      Kalliitahan nuo on kun laittaa mummonmarkoiksi 75000 mk eikä edes ole kallein malli.Kalleimmat ovat varmaan liki 100000 luokkaa et kyllä täyskasko kannattaa olla jos sattuu poksahtamaan.

      Uusimmat mallit kun on suhteelisen täydellisesti varustettu.Ilmastointia en ole vielä missään ilmoituksessa nähnyt mutta kai sekin on ajan kysymys milloin sekin on saatavilla.

      Itse olen aikanaan myös epäillyt mautojen ajo-ominaisuuksia mutta yllättävän
      ketterä se on ja helppo ajettava kun on Variaattoriveto(automaatti).

      Poika tykkää sillä ajella ja itsekkin ajelen päivittäin kaupungilla.Kaupungilla tosi näppärä ja helppo ajettava.Voin suositella vaikka kakkosautoksi jollei kaupungillakäyntiä pidemmälle tarvitse mennä.kulutus on todella pieni ja kauppakassit mahtuu hyvin kyytiin.tällaiselle eläkeläiselle hyvä peli ja olen minäkin sillä töihin ajellut mutkan 40 km kun teen osapäivätöitä.Kaveriksi mautolle hommaan viel skootterin niin saa kalju kiiltäen painaa kylillä:)

      Minulla kun ei ole kiire minnekkään.

      Joku

    • vai ei kaille kelpaa

      mut entäs jos se kelpaakin kaikille muille paitsi kaille, joten jyrit, mikot, antut ja eemit sekä muut voivat sellaisen edukkaan menopelin hankkia! ;-)

      "Oletetaan että HUIPPIluokan moposkootteri maksaa 3000€ (juu tiedetään että marketista saa 500€:llä, mut KAILLE ne ei kelpaa) ja dieselkäyttöinen mopoauto maksaa 9000€, ja sitä saa ajaa laillisesti polttoöljyllä."

      • sama se mulle

        tuosta on kans väitelty niin perkeleesti ja voin ihan varmuudella sanoa että mopoautoa EI saa ajaa löpöllä! sano vaan mitä sanot...


    • hihiheh

      Mopoautoa koskee katsastuspakko, että siinähän virittelette... :)

    • moottoripyörämönkijä

      Mopot mopoina ja autot autoina. Kyl jämpti on niin.

    • miettikää ensin!

      Ja alkoholi EI kuulu minkäänlaiseen moottoriajoneuvolla ajamiseen muuten kuin tankkiin eli näitä rattijuoppoja EN voi ymmärtää.
      Sama kuin ajaisi silmät sidottuna

    • hahahaaaaaaa

      Mopoautot on hemmotelluille ja sokerista tehdyille kakaroille. Mopolla voi mennä minne vaa ajamaan ja pääsee nopeemmin ja halvemmalla ja äänet on sentää siedettävät verrattuna mopoautojen ruohonleikkuriefektiin ja muovisen korin natinaan joka kuopassa ja käännöksessä. Ja jos haluutte mopoautonne kulkemaan enemmän ku hikisesti 45, nii heivatkaa ne helvetin stereot ja kaikki turha painolasti pois nii johan menee. Eikä mopoautojen kyllä kannatakkaa kovempaa mennä koska näemmä keskustojen teinilissuille sekin vauhti näyttää huimaavan päätä liikaa. Siitä ku mällää mopoauton kanssa nii lasku tulee olemaan mansikoita. Pappa betalar? Joku raja siinäkin menee. Eikä sitä ny mopollakaan tarvi talvea myöten ajella, kesää varten se onkin tehty ja sillon se on paljon parempi vehje kuin mopoauto. Mopoautot on saanu huonon maineen ihan syystäkin koska huonoja kuskeja on liikaa, on toki hyväkin mutta huonoja vielä enemmän, ja se johtuu siitä kun ei harjoitella yhtään vaan heti ku on hikisesti vedetty mopokorttikoe 5: llä kerralla läpi nii heti hypätään rattiin ja klo 4 ruuhkaan näyttämään kavereille ,kuinka on sähköiset ikkunat ja popit pauhaa niin kovin että eräänä kauniina päivänä kaatosateessa ikkunat paukahtavat irti liian kovan paineen takia. Eikä sinänsä mitään mopoautojen äänentoistoa vastaan, kunhan vaan paneuduttaisiin asiaan kunnolla, eikä lahdata honkkarista 80kg edestä ö-luokan kamaa ja tungetaan ne taakse miten sattuu, ja diskantit pauhaa. No, lähteepähän ainakin ääntä tarpeeksi, että koulun pihalla kaikki kuurosokeatkin osaavat suunnistaa mopoautollesi katsomaan, kuka älykääpiö raiskaa taas musiikkia.

      Eli, kun olette mopoiässä, ajakaaa mopolla ja nauttikaa siitä niin kauan kuin sitä kestää! Autolla ehtii ajaa sitten myöhemminkin, ja onpahan silloinkin sitten vähän parempaan rassiin varaa ,kun on rahaa säästynyt ku päättikin ottaa mopoauton sijasta mopon.

      Menenpä ajelemaan mopollani,se on elämää se.

      Olen puhunut, lepo vain.

    • Ei vittu!

      Hyi vittu joku mopoauto. Te pikkupojat ette tiiä kuinka nololta se meistä aikuisista näyttää kun päristelette pillurinkiä liikenneympyrää ympäri niillä vitun mopoautoilla. Nolooo!! Traktorilla ajaisin mieluummin kun jollakin vitun mopoautolla :S Tykkää jos oot samaa mieltä!

    • doris666

      Mopoautot on ihan jees. Mutta niiden kuskeilta puuttuu jotain älliä ainakin päästään. Jos perässäsi on pitkä jono, niin aja ekalle pysäkille ja päästä ne ohitsesi. Äläkä vain aja ja kerää 5km jonoa taaksesi ja ihmettele kuin kaikki vihaa sinua. Kiitos.

    • pellet...

      niimp ja mopoautot on ihan ok mut niiden suuri ongelma on se hinta ! vaikka oikestaan ne on iha p:sta ku se on vaa muovinen koiran koppi ja se maksaa iha hemmetisti mutta kyllä sillä mielummin ajais ku jollai skopalla tai mopolla no mönkijä on ihan ok myös mutta se tuntuu jotenki vanhan aikaselta mopo auto on ihan hyvä juttu joten ne pellet jotka väittää sitä huonoks niin ei kyllä tiiä mautoista yhtään mitään

    • maiqqqqq

      Mopollaki voi helposti ajaa talvella.. :D Täytyy vaa osata.. :)

    • bgfvdjbdf

      Kyllähän mopoautot ovat käteviä, katsokaas kun sateen aikana voi kulkea sillä tai talvella kun on kylmä. Lisäksi otetaan huomioon että sen pitokin on pirun halpaa, koska siinä ei ole mitään käyttömaksuja, autoveroja ja dieselveroja mitä taas henkilöautoilla on. Itselläni on siis b-kortti ja olen kokeillut yhtä mopoautoa. Oli se varsin näppärä vehje. Jos joku haluaa sellaisen hankkia niin siitä vain, ei siinä ole mitään moittimista. Ainoa asia jonka haluan sanoa on se että opetelkaa liikennesäännöt, nämähän opetellaan jo autokoulussa kuitenkin jos oikein ymmärsin.

    • kundi 15w

      Olen pari viikkoa nyt ajellut ylpeänä uudella mopoautolla. On se vaan mahtava peli liikkumiseen, paljon upeampaa kuin jollain nololla skootterilla ajeleminen.
      Autoni on Ligier:
      http://www.ligier.fi/

      Parin viikon päästä alkaa koulu, ysiluokka ja saan mennä sinne ihan omalla autolla. Mahtaa porukka pakahtua kateuteen. Upea näky, kun sporttinen söpö kundi ajelee tyylikkäällä mopoautolla. Kaikkihan tietää miten kalliita mopoautot on.

      Faija halusi ostaa mulle kunnon menopelin kerralla, kolmen vuoden päästä kun saan ajokortin, niin sit faija ostaa mulle Audin.
      Faijalla itellään on Audi Q5 vm. 2010 ja mutsilla VW Golf plus vm.2011.
      Mutsin ja faijan tulot on yhteensä noin kymppitonnin kuukaudessa, siks asutaankin pääkaupunkiseudulla hienossa omakotitalossa.

      • lapinyksipoika

        nolo kaveri :D ihan omalla ''autolla''... kalliita, senkö takia sie sen ostit?? :D söpö kundi??(tapa ittes,taas tämmönen pilalle lellitty pentu) :D niin mutta ei siinä on mullaki chatenet ch26 :) ja pelkän isin vuosi taksa on 3-5 milj :)


      • XDXD
        lapinyksipoika kirjoitti:

        nolo kaveri :D ihan omalla ''autolla''... kalliita, senkö takia sie sen ostit?? :D söpö kundi??(tapa ittes,taas tämmönen pilalle lellitty pentu) :D niin mutta ei siinä on mullaki chatenet ch26 :) ja pelkän isin vuosi taksa on 3-5 milj :)

        Joo ja mun ukko on kekkonen, jos sun isäs olis miljonääri niin et kertoisi sitä täällä, ja taisit valita cahatenetin juui siksi että se sattuu olemaan kallein mopoauto ja haluat leikkiä porvaria täällä kun ketään ei tule koskaan täällä luultavasti puhumaan kanssasi julkisesti


    • asdfasdfasdfasdf

      ostakaa traktori paljo turvallisempi kolarissa!!

      • jhblinj lkhubjl

        No voi vittu, kuka tyhmä sillä menisi ja alkaisi parkkeerata sen johonkin joka vie vähintään 2 ruutua? Jaa sinähän halusit ostaa sen traktorin? No ei sitten mitään hätää. Osta pois ja kiroa myöhemmin.

        PS. Omistan henkilöauton sekä mopoauton sattumoisin.


    • mopoauto

      Miksi kaikki kitisee mopoauton nopeudesta? Pitääkö kaupungissa ajaa 80km/h? Mihin kaikilla on aina niin kiire? Ja sitte vielä sanotaan ettei mitää järkee ostaa ku saa 3 vuoden päästä auton. 3 vuotta on aika pitkä aika oottaa.

      • bnnljkre

        Samaa mieltä ainakin nopeuden suhteen. Se pääasia siinä on se että pääsee perille kuitenkin. Henkilöauton pitäminen on suorastaan vitun kallista puuhaa joten kaikilla ei ole varaa pitää sitä, toisin kuin mopoauto joka on saatanasti halvempaa lystiä pitää. Ainoa mistä pitää maksaa on tietysti se mopoauto joko käytettynä tai uutena (mielummin uutena).


      • +_+
        bnnljkre kirjoitti:

        Samaa mieltä ainakin nopeuden suhteen. Se pääasia siinä on se että pääsee perille kuitenkin. Henkilöauton pitäminen on suorastaan vitun kallista puuhaa joten kaikilla ei ole varaa pitää sitä, toisin kuin mopoauto joka on saatanasti halvempaa lystiä pitää. Ainoa mistä pitää maksaa on tietysti se mopoauto joko käytettynä tai uutena (mielummin uutena).

        "Ainoa mistä pitää maksaa on tietysti se mopoauto joko käytettynä tai uutena (mielummin uutena)."

        Kuinka monella 15-vuotiaalla nuorella luulet olevan varaa ostaa mopoauton uutena, kun siihen ei ole varaa kaikilla aikuisillakaan.


    • M-auto

      Mautolla ajaa sellainen ketä sellaisen tarvitsee, en tunne jääkiekkoilijaa joka menee talvisin skootterilla jääkiekkotreeneihin mailan & kaasun kanssa? Montaa eri mieltä voi olla, mut tää on mun mielipide. :)

    • <3Microcar primavera

      Hohhoijaa.. Ite olen nyt omistanu melkein vuen mopoauto, Microcardilta kera airbagin, eikä ongelmia pahemmin ole tullut. Alussa arviointi virhe, kun talvella sen sain, ja pimeällä meni ojaan. Mutta sen jälkkeen ole ollu mittään ongelmia, toimii ko unelma, ja pääsee töihin ja kouluun säälä ko säälä. Ja kyllä, on myös sellaisia mopoauton omistajia, joiden vanhemmat ovat sairauden vuoksi ajokyvyttömiä, kuten omassa tapauksessani ja sellaisia jotka käyvät mopoautolla töissä! Älkää nyt menkö samantien veistämään kaikkia mopoautojen omistajia samasta puusta. Ei kaikki ole lellittyjä rikkaitten penikoita ja musiikkia huuattavia idiootteja. Jos AIKUSET autoilijat ei kestä muutamaa minuuttia ajjaa 40km/h, niin järki käteen! Monta kertaa saanu pelätä ja säikähtää ko nämä aikuset"fiksut" autoilijat lähteny ohittamaan ko autoja JA rekkoja tullu vastaan. Ja poka muutamaan kertaan ollu aivan liian lähelä törmäyksiä! Mulla itelä ei ole mittään kiirettä, ja varraan aikaa sen verran, ettei tarvi pittää kiirettä ja hutiloija, virheistä voi oppiakki!
      Ja kyllä, siis olen ihan vain tyttö, ja kyllä, olen kerran ajanut ojaan vastaan tulijan tullessa pitkilä vastaan talvella. Tässä kylässä nuita mopoautoja alkaa jo olemaan useammanki kappaletta, ja myönnetään, että osa on rikkaitaläppiä, jotka kolaroittee ja huuattaa musiikkia sun muuta, mutta uskokaa nyt, että kaikkia ei ole veistetty samasta puusta!

      • +_+

        "Ei kaikki ole lellittyjä rikkaitten penikoita ja musiikkia huuattavia idiootteja."

        Kyllä useimmat mopoauton omistavat nuoret ovat rikkaiden vanhempien lapsia, koska mopoauto maksaa uutena niin paljon, että eipä taida muutamaa erittäin harvinaista poikkeustapausta lukuunottamatta olla 15-vuotiaalla nuorella niin paljon rahaa, että ostaisi mopoauton uutena, kun lähes kellään nuorella eivät omat rahat riitä edes käytettyyn mopoautoon. Eikä edes kaikilla vanhemmilla ole varaa ostaa lapselleen tai lapsilleen mopoautoja.


      • <3Microcar primavera
        +_+ kirjoitti:

        "Ei kaikki ole lellittyjä rikkaitten penikoita ja musiikkia huuattavia idiootteja."

        Kyllä useimmat mopoauton omistavat nuoret ovat rikkaiden vanhempien lapsia, koska mopoauto maksaa uutena niin paljon, että eipä taida muutamaa erittäin harvinaista poikkeustapausta lukuunottamatta olla 15-vuotiaalla nuorella niin paljon rahaa, että ostaisi mopoauton uutena, kun lähes kellään nuorella eivät omat rahat riitä edes käytettyyn mopoautoon. Eikä edes kaikilla vanhemmilla ole varaa ostaa lapselleen tai lapsilleen mopoautoja.

        "Kyllä useimmat mopoauton omistavat nuoret ovat rikkaiden vanhempien lapsia, koska mopoauto maksaa uutena niin paljon, että eipä taida muutamaa erittäin harvinaista poikkeustapausta lukuunottamatta olla 15-vuotiaalla nuorella niin paljon rahaa, että ostaisi mopoauton uutena, kun lähes kellään nuorella eivät omat rahat riitä edes käytettyyn mopoautoon. Eikä edes kaikilla vanhemmilla ole varaa ostaa lapselleen tai lapsilleen mopoautoja."

        Ei, kaikilla ei ole varaa ostaa mopoautoa. Ja kyllä, mopoautot ovat hävyttömän kalliita. Tässä kylässä, alle 6 000 asukkaan kylässä mopoautoja on yli 10 kipaletta.

        Vaikka osa, ja melko suuri osa nuorista mopoautojen omistajista on rikkaita läppejä jotka huuattaa musiikkia sun muuta, niin sitä ei tarvi yleistää. Omalla kohdalla tilanne oli päinvastainen, halusin koiranpennun, jonka olisin voinut kouluttaa jälkikoiraksi seurakseni metsälle, ja sain mopoauton. Asia olisi eri kaupungissa, mutta näissä pikkukylissä asuvilla, työssä ja opiskelemassa ja harrastuksissa kulkevalle nuorelle täällä mopoauto on pelastus! ja samoin vanhemmille. Kuka kuskaisi joka ikinen talviviikonloppu lastaan laskettelemaan, kiekkotreeneihin, harrastuksiin ja töihin? Vanhemmat. Kaupungissa taas olisi helppo kulkea linkkareilla ja busseilla. Täällä kulkeen YKSI linkkari päivässä kylälle, palveluiden pariin, ja yksi pois, ja nekin viikolla kouluaikojen mukaan.

        Vaikka suuri osa on tietynlaisia, älkää yleistäkö!
        Kiitos, ja ei muuta..


      • azsyhashyua
        <3Microcar primavera kirjoitti:

        "Kyllä useimmat mopoauton omistavat nuoret ovat rikkaiden vanhempien lapsia, koska mopoauto maksaa uutena niin paljon, että eipä taida muutamaa erittäin harvinaista poikkeustapausta lukuunottamatta olla 15-vuotiaalla nuorella niin paljon rahaa, että ostaisi mopoauton uutena, kun lähes kellään nuorella eivät omat rahat riitä edes käytettyyn mopoautoon. Eikä edes kaikilla vanhemmilla ole varaa ostaa lapselleen tai lapsilleen mopoautoja."

        Ei, kaikilla ei ole varaa ostaa mopoautoa. Ja kyllä, mopoautot ovat hävyttömän kalliita. Tässä kylässä, alle 6 000 asukkaan kylässä mopoautoja on yli 10 kipaletta.

        Vaikka osa, ja melko suuri osa nuorista mopoautojen omistajista on rikkaita läppejä jotka huuattaa musiikkia sun muuta, niin sitä ei tarvi yleistää. Omalla kohdalla tilanne oli päinvastainen, halusin koiranpennun, jonka olisin voinut kouluttaa jälkikoiraksi seurakseni metsälle, ja sain mopoauton. Asia olisi eri kaupungissa, mutta näissä pikkukylissä asuvilla, työssä ja opiskelemassa ja harrastuksissa kulkevalle nuorelle täällä mopoauto on pelastus! ja samoin vanhemmille. Kuka kuskaisi joka ikinen talviviikonloppu lastaan laskettelemaan, kiekkotreeneihin, harrastuksiin ja töihin? Vanhemmat. Kaupungissa taas olisi helppo kulkea linkkareilla ja busseilla. Täällä kulkeen YKSI linkkari päivässä kylälle, palveluiden pariin, ja yksi pois, ja nekin viikolla kouluaikojen mukaan.

        Vaikka suuri osa on tietynlaisia, älkää yleistäkö!
        Kiitos, ja ei muuta..

        totta aivan, mutta käväses jossai isossa kaupungissa niin lähes joka perkeleen mopoautolla ajava on vinolippajuntti joka ajaa aivan keskiviivan tuntumassa eikä anna tilaa esim. linja-autopysäkin kohdalla jotta edes yksi pääsisi ohi jatkamaan matkaansa.

        yleensäkin mopoautoilijan pitää yrittää tehdä ohitus mahdolliseksi kohdassa missä sen voi tehdä.


      • <3Microcar primavera
        azsyhashyua kirjoitti:

        totta aivan, mutta käväses jossai isossa kaupungissa niin lähes joka perkeleen mopoautolla ajava on vinolippajuntti joka ajaa aivan keskiviivan tuntumassa eikä anna tilaa esim. linja-autopysäkin kohdalla jotta edes yksi pääsisi ohi jatkamaan matkaansa.

        yleensäkin mopoautoilijan pitää yrittää tehdä ohitus mahdolliseksi kohdassa missä sen voi tehdä.

        Olen huomannut saman, kun olen muutamaan kertaan käynyt veljieni luona etelä-suomessa. Ja samoin täällä. Siitä huolimatt, tiän myös useita, todella useita, kaupunkilaisia joiden kanssa itselläni on yksi yhdistävä tekijä, mopoauto ja kokemuksia on vaihdettu.
        On niitä mopoautoilijoita, jotka ei ymmärrä väistää pysäkille, ja niitä jotka huudattaa musiikkia. Ja on niitä, aikuisia autoilevia, jotka eivät edes jää odottamaan niiksi muutamiksi sekunneiksi, että mopoauto ehtisi pysäkille mennä ja niitä aikuisia autoilevia jotka myös huudattaa musiikkia.

        Ite pyrin väistämään aina, kun vain on mahdollisuus ja itse ajan tiellä, keskiviivan ja reunaviivan välissä, jotta autoilijat eivät lähde ohittamaan riskitilanteissa, kuten mutkissa tai vastaavissa tilanteissa. On mukavaa huomata se, kun jotkut rekkakuskit, ja suurempien ajoneuvojen kuljettavat arvostaa väistämistä, eikä lähde ohittamaan heti, oli tilanne mikä oli.


    • kundi 15w

      Tullut ajeltua reilusti yli kuukausi ja noin 3000km mopoautolla ja edelleen se tuntuu erittäin hulppealta menopeliltä. Eihän se vedä vertoja uudelle Audi A3:lle, mutta sellaisen saan vasta liki kolmen vuoden päästä, kun täytän 18 ja saan ajokortin.
      Ei ole haitannut syksyn vesisateetkaan ajonautintoja. Tyttöystäväkin tykkää kyydistä.

      • +_+

        "Eihän se vedä vertoja uudelle Audi A3:lle, mutta sellaisen saan vasta liki kolmen vuoden päästä, kun täytän 18 ja saan ajokortin."

        Ja sinultako löytyy tarpeeksi rahaa sellaisen ostamiseen? Siis uuteen Audi A3:een? Vai ostavatko vanhempasi sen sinulle?


      • kundi 15w
        +_+ kirjoitti:

        "Eihän se vedä vertoja uudelle Audi A3:lle, mutta sellaisen saan vasta liki kolmen vuoden päästä, kun täytän 18 ja saan ajokortin."

        Ja sinultako löytyy tarpeeksi rahaa sellaisen ostamiseen? Siis uuteen Audi A3:een? Vai ostavatko vanhempasi sen sinulle?

        "Ja sinultako löytyy tarpeeksi rahaa sellaisen ostamiseen? Siis uuteen Audi A3:een? Vai ostavatko vanhempasi sen sinulle? "

        No asiahan ei sinulle kuulu, mutta faija sen mulle ostaa.


    • joku15

      linkki tanskalaiseen mopoautokauppaan?

    • '''''''

      No kyllä sitten kun tämä "kundi15w" joutuu inttiin niin sekin oppii olemaan.

    • kundi 15w

      Ajattelin kyllä sivarin käydä.

    • mopoautotonperseestä

      mopoautoksi 9000€ melko vähän. Saa olla aika nolife jos ajaa mopoautolla 15000 km. Kaatuu sivutuulesta ja saa kaadettua kaverin avustuksella kyljelleen. sivupellit(muovit) ovat heikkolaatuista paskaa. kaikille tuttu tunne --> suunnaton myötähäpeä kun basso jytisee mopoautosta ja moottorin äänet (mitkä äänet?) laimeaa pörinää. hinta-laatusuhde on järkyttävän huono. ei voi venata paria vuotta ja ostaa kunnon autoa. järkyttävää paskaa sanon minä.

    • kag/ka

      Hyvä mopoauto

    • rikkaat helarit!!!1

      Kalliin mopoauton ostaminen, on kuin ostaisi Ladan Ferrarin alustassa....

      • vitu fail

        ooke mitä vittuu höpäjät . mopoauto ferrari alustas vittu täätyy olla aika komee alusta . tunkee pallii suuhus et raikaa ja laukee samal et tukehut


    • Pohjosen poikie

      Ajakkahan pojjaat kelkalla kouluun, kulkee 150km/h ja ei tarvi liikenteen huolista murehtia...

    • maalaistyttö

      Mopoautohan on iha mainio vehje varsinkin talvella, jos asut 10 kilsan päästä lähimmästä kaupasta, juna-asemasta ja koulusta. Ja harrastukset kaikki ovat 10 kilsan päässä, myös kaverini asuvat n. 30 kilometrin säteellä.

      Itsehän alkuun pidin mopoautoja turhina ja teidein tukkoina (mitä ne on edelleen) mutta porukat halus hankkia mulle mauton, koska ei jaksaneet tuota kuljetusrumbaa.

      Mutta odotan taas tulevaa kesää ja skootteri kelejä, jolloin voin sillä sitten ajella, etten häiritse autoilijoiden liikennettä!

    • autoilija1

      mopo auto iha paska huippunopeus 45km/h oottakaa et täytätte 18 ja hankkikaa auto kortti ja kuka nyt viitii maksaa siit romusta 10 000 € jos uutena ostaa ja käytettynäkii jotian 3000-5000€!!

      • Nolo Sika

        Itse olen 25v, ja omistan kaksi automaattivaihteista "paremman luokan" autoa, sekä yhden käsivaihtisen "normiauton" joka on tosin ollut "lainassa" sukualisellani jonkun aikaa

        Silti ostin eilen Peugeotin moposkootterin, ei maksanut paljon mitään näin talven kynnyksellä, mutta silti tietenkin ajan läpi talven, vakuutus kun on ympärivuotinen

        Lisäksi mopon vakuutus on vain vajaa 200€ vuoteen, katselin myös muutamia cutom kevareita, ne olisi ollut saman hintaisi kuin mopo, mutta vakuutus 700€ vuoteen, eikä niitä saa pysäköidä "mihin vain"

        Eli ei se iästä/ajokortista aina kiinni ole

        Sitte pieni laskema, kumpi on edullisempi, mopoauto tai normaali auto:

        Mopoauto 10.000€ normaali auto (mopoautoa vastaava käytetyynä) 500€

        Mopoauton kulutus 5 sadalla, normaalin 7, mopoauton polttoaine noin 15c halvempaa litralta

        B-luokan ajokortti noin 1200€ "mopokortti" noin 600€

        Mopoauton vakuutus, vajaa 200€ vuoteen, henkilöautossa noin 700€ ilman bonuksia

        Mopoauton vuotuinen käyttömaksu 0€ henkilöautossa noin 150€

        Katsastus/huollot on aikailla saman hintaisia

        Jos ajatellaan että ajetaan vaikkapa 10.000 kilsaa vuoteen, niin kyllä se mopoauto aika äkkiä tulee halvemmaksi


      • Halpaa ajelua! <3

        Oman mauton sain 2800e ja toimii hyvin ja ajeltu paljon (:


      • Anonyymi

        Vittu mikä köyhä osta mauto!
        Ihan muuten tiedoksi et helposti 90km/h viritettynä ja jos alkaa kiihdyttämään pidempään niin 110km/h tasaisella.
        Varmaan vituttais olla köyhän perheen lapsi, joka sitte purkaa turhautumistaan.
        T. Mauton ja kevarin omistaja.


    • Turvaa muovista
    • dfdfdf

      mie en laita ainuttakaan senttiä enkä euroa tollaseen paskaan kun rahat riittää ihan kunnolliseen autoon ja ihan uuteen vaikka !!

    • boi33333

      saako mopoautoon turvakaaret

      • Jutustelija1

        Saahan mihin vain kun tekee/laittaa. Mutta kannattaa muistaa hyväksynnät katsastusta ynnä muuta varten.


    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1332
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1032
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe