väreistä

boheemi

tuli yhtäkkiä päähän kysymys, joka voi kuulostaa tyhmältä, mutta siis: jos nyt on esim. tricolour collie ja blue merle collie, ja ne saavat pentuja, minkä värisiä pennuista tulee? eli siis voiko näin edes teettää pentuja? voiko pennuista tulla värivirheellisiä? vai tuleeko kummankin värisiä? tämä pisti oikeasti miettimään

7

397

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tersi

se on esim. mäyräkoirilla, että jos emo on musta punaisin merkein ja isä punainen niin pennuista tulee niiden värisiä. Ei siis mitään sekoituksia vaan osa emän värisiä ja osa isän värisiä. Luulen siis että niillä voi teettää pentuja.

• tietämätön....

niin kyllä niistä vaemaan tulee puolet isä ja puolet äitin. mut muo rupes mietityttään et aika hassuu jos uros ja emo on kummakki mustia esim. ihan missä vaan rodussa, ni miten pennusta voi tulla valkonen? hassuu, ainakin musta... hih :)

• Tersi

tieteellisesti ole mitään kummaa, sillä esimerkiksi kahdesta mustasta mäyräkoirasta voi mielestäni tulla ruskea pentu. Tämä tietysti edellyttää että jommalla kummalla tai molemmilla on tämä ruskea geeni eli jommankumman vanhempi tai isovanhempi jne on ollut ruskea. Mutta ei kai noissa koirissa ne värit mene ikinä "sekaisin" !

Mutta eihän se aina niin mene että puolet ja puolet, voi olla vaikka 3/4 mustia pentuja ja 1/4 ruskeita.

• värien perinnöllisyys koirilla on aika jännä juttu. Meillä esimerkiksi Black&Tan väri väistää mustan ja punaisen värin. Geeni täytyy tulla molemmilta puolilta. Epäilin ja toivoin sen kuuluvan narttulinjaani. Kauan kesti ennenkuin saimme sen esille ja silloinkin yllättäen. Eli pentueen isä punainen lyhyt karv. Brabancon ja emä karkea täysmusta Belge. Pentuja tuli 5. Kaksi punaista karkeaa, kaksi mustaa karkeaa ja yksi karkea black&tan.

• eppulainen

on sellainen väri että nykypäivänä tricolour on ainoa jonka kanssa voi sekoittaa,mustavalkoisia kun ei juuri ole ja soopeli on ehdottomasti kielletty (yhdistelmästä ruman värisiä) ja kahta merleä ei saa terveyssyistä sekoittaa.

mulla on yksi tricci ja yksi merle, näissä pentueissa urokset olivat isän värisiä ja natut emän.. en osaa sanoa onko se sääntö.luulisin ennemmin hauska poikkeus.

värivirheellisiä voi tulla mistä sekoituksesta tahansa,esim mun merlessä on liikaa mustaa, ja triciin voi tulla marmorikuvio merlestä.

• Mun tietääkseni merleväri tai muukaan koiran väri ei ole sidoksissa koiran sukupuoleen. Onko merleväri muuten resessiivinen vai dominantti geeni? Me ollaan just koulussa puhuttu geeneistä.

Mä luin jostain lemmikkipalstojen shelttikeskustelusta näistä väreistä ja niitten jakautumasta. Siellä oli linkit joihinkin englanninkielisiin värilaskimiin. Niihin syötettiin vanhemopien värit ja mahdollisesti niiden ulkoasujen takana piilevät geenit. Sitten laskuri (calculator) antoi joko teoreettisen todennäköisyyden saada minkäkin värinen pentu tai arpoi jonkun pentuevaihtoehdon.

Koiran väriin voi vaikuttaa kai montakin geeniparia, tai ainakin geenit ovat multippeliallelisia. (Pakko olettaa, että te muut tiedätte ees jotain geeneistä?) Eläimellä (niin ihmisellä, kuin koiralla) on jokaista geeniä kaksi kappaletta (siis yleensä) Geenit ovat siis pareja. Esimerkiksi voidaan puhua mustaa väriä aiheuttavasta geenistä, jota voi merkitä esim. T:llä. Se on dominantti ja siitä on kehittynyt mutaatioita, joita kutsutaan alleeleiksi. Nämä muuttuneet t-geenit tekevätkin eläimen jonkun muun väriseksi, esim. valkoiseksi tai ruskeaksi. Koska T on dominantti, eläin on aina musta, vaikka sillä olisikin ruskeaa aiheuttava alleeli t parinaan (Tt)(myös yhdistelmä TT on musta). Sen sijaan yhdistelmä tt onkin ruskea. Alleelia kutsutaan multippeliksi, jos on T ja t ja t1 ja t2 ja niin edelleen. Muistinkohan nyt oikein?

• eppulainen
        Neeta kirjoitti:

Mun tietääkseni merleväri tai muukaan koiran väri ei ole sidoksissa koiran sukupuoleen. Onko merleväri muuten resessiivinen vai dominantti geeni? Me ollaan just koulussa puhuttu geeneistä.

Mä luin jostain lemmikkipalstojen shelttikeskustelusta näistä väreistä ja niitten jakautumasta. Siellä oli linkit joihinkin englanninkielisiin värilaskimiin. Niihin syötettiin vanhemopien värit ja mahdollisesti niiden ulkoasujen takana piilevät geenit. Sitten laskuri (calculator) antoi joko teoreettisen todennäköisyyden saada minkäkin värinen pentu tai arpoi jonkun pentuevaihtoehdon.

Koiran väriin voi vaikuttaa kai montakin geeniparia, tai ainakin geenit ovat multippeliallelisia. (Pakko olettaa, että te muut tiedätte ees jotain geeneistä?) Eläimellä (niin ihmisellä, kuin koiralla) on jokaista geeniä kaksi kappaletta (siis yleensä) Geenit ovat siis pareja. Esimerkiksi voidaan puhua mustaa väriä aiheuttavasta geenistä, jota voi merkitä esim. T:llä. Se on dominantti ja siitä on kehittynyt mutaatioita, joita kutsutaan alleeleiksi. Nämä muuttuneet t-geenit tekevätkin eläimen jonkun muun väriseksi, esim. valkoiseksi tai ruskeaksi. Koska T on dominantti, eläin on aina musta, vaikka sillä olisikin ruskeaa aiheuttava alleeli t parinaan (Tt)(myös yhdistelmä TT on musta). Sen sijaan yhdistelmä tt onkin ruskea. Alleelia kutsutaan multippeliksi, jos on T ja t ja t1 ja t2 ja niin edelleen. Muistinkohan nyt oikein?

ei mitään hajua, niinhän epäilinkin että hassu yhteensattuma.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      39
      5268
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      85
      3762
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      50
      3170
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      62
      3045
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      11
      3035
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2393
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1878
    8. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      146
      1867
    9. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1825
    10. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1751
    Aihe