väreistä

boheemi

tuli yhtäkkiä päähän kysymys, joka voi kuulostaa tyhmältä, mutta siis: jos nyt on esim. tricolour collie ja blue merle collie, ja ne saavat pentuja, minkä värisiä pennuista tulee? eli siis voiko näin edes teettää pentuja? voiko pennuista tulla värivirheellisiä? vai tuleeko kummankin värisiä? tämä pisti oikeasti miettimään

7

479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tersi

      se on esim. mäyräkoirilla, että jos emo on musta punaisin merkein ja isä punainen niin pennuista tulee niiden värisiä. Ei siis mitään sekoituksia vaan osa emän värisiä ja osa isän värisiä. Luulen siis että niillä voi teettää pentuja.

    • tietämätön....

      niin kyllä niistä vaemaan tulee puolet isä ja puolet äitin. mut muo rupes mietityttään et aika hassuu jos uros ja emo on kummakki mustia esim. ihan missä vaan rodussa, ni miten pennusta voi tulla valkonen? hassuu, ainakin musta... hih :)

      • Tersi

        tieteellisesti ole mitään kummaa, sillä esimerkiksi kahdesta mustasta mäyräkoirasta voi mielestäni tulla ruskea pentu. Tämä tietysti edellyttää että jommalla kummalla tai molemmilla on tämä ruskea geeni eli jommankumman vanhempi tai isovanhempi jne on ollut ruskea. Mutta ei kai noissa koirissa ne värit mene ikinä "sekaisin" !

        Mutta eihän se aina niin mene että puolet ja puolet, voi olla vaikka 3/4 mustia pentuja ja 1/4 ruskeita.


    • värien perinnöllisyys koirilla on aika jännä juttu. Meillä esimerkiksi Black&Tan väri väistää mustan ja punaisen värin. Geeni täytyy tulla molemmilta puolilta. Epäilin ja toivoin sen kuuluvan narttulinjaani. Kauan kesti ennenkuin saimme sen esille ja silloinkin yllättäen. Eli pentueen isä punainen lyhyt karv. Brabancon ja emä karkea täysmusta Belge. Pentuja tuli 5. Kaksi punaista karkeaa, kaksi mustaa karkeaa ja yksi karkea black&tan.

    • eppulainen

      on sellainen väri että nykypäivänä tricolour on ainoa jonka kanssa voi sekoittaa,mustavalkoisia kun ei juuri ole ja soopeli on ehdottomasti kielletty (yhdistelmästä ruman värisiä) ja kahta merleä ei saa terveyssyistä sekoittaa.

      mulla on yksi tricci ja yksi merle, näissä pentueissa urokset olivat isän värisiä ja natut emän.. en osaa sanoa onko se sääntö.luulisin ennemmin hauska poikkeus.

      värivirheellisiä voi tulla mistä sekoituksesta tahansa,esim mun merlessä on liikaa mustaa, ja triciin voi tulla marmorikuvio merlestä.

      • Mun tietääkseni merleväri tai muukaan koiran väri ei ole sidoksissa koiran sukupuoleen. Onko merleväri muuten resessiivinen vai dominantti geeni? Me ollaan just koulussa puhuttu geeneistä.

        Mä luin jostain lemmikkipalstojen shelttikeskustelusta näistä väreistä ja niitten jakautumasta. Siellä oli linkit joihinkin englanninkielisiin värilaskimiin. Niihin syötettiin vanhemopien värit ja mahdollisesti niiden ulkoasujen takana piilevät geenit. Sitten laskuri (calculator) antoi joko teoreettisen todennäköisyyden saada minkäkin värinen pentu tai arpoi jonkun pentuevaihtoehdon.

        Koiran väriin voi vaikuttaa kai montakin geeniparia, tai ainakin geenit ovat multippeliallelisia. (Pakko olettaa, että te muut tiedätte ees jotain geeneistä?) Eläimellä (niin ihmisellä, kuin koiralla) on jokaista geeniä kaksi kappaletta (siis yleensä) Geenit ovat siis pareja. Esimerkiksi voidaan puhua mustaa väriä aiheuttavasta geenistä, jota voi merkitä esim. T:llä. Se on dominantti ja siitä on kehittynyt mutaatioita, joita kutsutaan alleeleiksi. Nämä muuttuneet t-geenit tekevätkin eläimen jonkun muun väriseksi, esim. valkoiseksi tai ruskeaksi. Koska T on dominantti, eläin on aina musta, vaikka sillä olisikin ruskeaa aiheuttava alleeli t parinaan (Tt)(myös yhdistelmä TT on musta). Sen sijaan yhdistelmä tt onkin ruskea. Alleelia kutsutaan multippeliksi, jos on T ja t ja t1 ja t2 ja niin edelleen. Muistinkohan nyt oikein?


      • eppulainen
        Neeta kirjoitti:

        Mun tietääkseni merleväri tai muukaan koiran väri ei ole sidoksissa koiran sukupuoleen. Onko merleväri muuten resessiivinen vai dominantti geeni? Me ollaan just koulussa puhuttu geeneistä.

        Mä luin jostain lemmikkipalstojen shelttikeskustelusta näistä väreistä ja niitten jakautumasta. Siellä oli linkit joihinkin englanninkielisiin värilaskimiin. Niihin syötettiin vanhemopien värit ja mahdollisesti niiden ulkoasujen takana piilevät geenit. Sitten laskuri (calculator) antoi joko teoreettisen todennäköisyyden saada minkäkin värinen pentu tai arpoi jonkun pentuevaihtoehdon.

        Koiran väriin voi vaikuttaa kai montakin geeniparia, tai ainakin geenit ovat multippeliallelisia. (Pakko olettaa, että te muut tiedätte ees jotain geeneistä?) Eläimellä (niin ihmisellä, kuin koiralla) on jokaista geeniä kaksi kappaletta (siis yleensä) Geenit ovat siis pareja. Esimerkiksi voidaan puhua mustaa väriä aiheuttavasta geenistä, jota voi merkitä esim. T:llä. Se on dominantti ja siitä on kehittynyt mutaatioita, joita kutsutaan alleeleiksi. Nämä muuttuneet t-geenit tekevätkin eläimen jonkun muun väriseksi, esim. valkoiseksi tai ruskeaksi. Koska T on dominantti, eläin on aina musta, vaikka sillä olisikin ruskeaa aiheuttava alleeli t parinaan (Tt)(myös yhdistelmä TT on musta). Sen sijaan yhdistelmä tt onkin ruskea. Alleelia kutsutaan multippeliksi, jos on T ja t ja t1 ja t2 ja niin edelleen. Muistinkohan nyt oikein?

        ei mitään hajua, niinhän epäilinkin että hassu yhteensattuma.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe