Matikkaa

Made in Häme

Hei
Muutettiin viime vuonna tänne päijät-hämeeseen ja kalapaikat on ihan outoja. Millaisista paikoista kannattaisi madetta etsiä pilkillä? Kotipaikkakunnalla oli "varmat paikat", perimätietona kulkeneet mateen kutu-alueet, mutta mites nyt kannattais tehdä, kun ei ole ennakkotietoa paikoista? Jotenkiin tuntuu aika epätoivoiselta mennä taputtelemaan pilkillä pohjaa ihan arviosta.

9

14120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vexi

      Aivan ensmmäiseksi kannattaa hankkia sen vesistönsyvyyskartta josta aikoo kalastaa. Parhaat paikat mateen löytymiselle ovat pintakarikoiden ympäristö,vedenalaiset karikot,lahdenpohjukatja kapeikot.Kaikissa näissä tapauksissa on oltava kova tai kovahko pohja. Pehmeällä pohjalla ei kannata aikaansa tuhlata.Paras onkisyvyys on yleensä 1-3m Toisinaan jopa alle0,5m.Jos haluaa saada isoja äitimatikoita suosittelen ehdottomasti madeharaa.Syöttinä itse käytän särjen pyrstöä toki muutkin käy paitsi hauki huonommin.Syötti ei saa olla liian suuri ettei tunto katoa taputellessa pohjaa.Syötti kannattaa vaihtaa usein jotta haju leviää mahdollisimman hyvin.Monella kalastajalla on turhia ennakkoluuloja syötin käytöstä.Tunnen useita kavereita jotka eivät tahtoneet saada mitään tyhjillä haroilla kunnes alkoivat käyttää syöttiä.Madetta saa läpi talven syötillä oli sitten kutu tai ei.Käytetty syötti kannattaa aina pudottaa avantoon,näin saadaan siitä lisähoukutin.Olen saanut lukuisia isoja mateita joiden mahassa on ollut useita syöttejä.Vaikka made on juuri kutemassa se iskee syöttiin vihaisesti.Syynä tähän on nähtävästi sama kuin lohella,se katsoo syötin tunkeilijaksi kutureviirilleen.Itse en samalla reijällä viivy kauan koska jos paikalla on mateita niihin saa hyvin nopeasti kontaktin.Vähän niinkuin ahven pilkillä.Kun on löydetty reikä jossa on tapahtumia,kannataa kairata uusia reikiä lähelle,vaikka 1m päähän edellisestä. Jos ja kun käy niin ettei made tartukkaan ja ei ala kuulua mitään,annetaan reijän rauhoittua jonkun aikaa.Kun palataan reijälle. ollaan valmiina kunnon vastaiskuun.Joskus käy niin että saman illan aikana karkaa samasta reijjästä monta kertaa mutta viimein se erehtyy jos ei ole saanut koukkukammoa.On hyvä etsiä mahdollisimman monta paikkaa jotta voi siirtyä toiseen jos joku paikka tuntuu tyhjälle.Yleensä sellainen paikka josta on ongittu useana päivänä peräkkäin,hiljenee vähäksi aikaa kunnes taas alkaa tapahtua.Sellaiset reijät joissa on ollut elämää,kannattaa merkitä kunnolla että ne löytää tuiskunkin jäkeen.On paljon reikiä joista saa melkeimpä joka reissu.Pilkkiaika on se joka paljon puhuttaa. Itse olen saanut madetta läpi vuorokauden silloin kun made on ollut otillaan.Suurimmat yli 6kg mateet aamuyöstä. Huonoimmat saaliit on sattuneet ns.matikkamyräkän aikaan.Olen sanonutkin että silloin liikkuu vain talonmiehet. Paras keli ylivoimaisesti korkeapaine ja pakkanen.Kudun jälkeen madetta saa niin kauan kuin jäitä piisaa.Välineet mateen tehokkaaseen kalastukseen pitää olla lujat.Kaira 6 tuumaa vähintäin.Siima yli 0,50 tai solmun kestävät kuitusiimat. Itse käytän pitkänsiiman selkä lankaa.Vetolujuus 45kg. Ei ole ollut ongelmia kestävyydessä,ainut haitta on kova pakkanen.Tosin oikein kovilla pakkasilla olemme onkineet sissiteltasta jossa on lämmitin.Nostokoukku on ehdoton jos haluaa isot ylös.Tuollainen päälle 4kiloinen pistää kovasti kampoihin.Haran koukut täytyy olla riittävän lujat.Esim.Ruostumaton lohikoukku. Omissa haroissani on 7 koukkua. Liian tiheässä olevat koukut huonontavat tarttumista ja kiinni pysymistä.Koukut kannattaa pitää todella terävinä jotta ei tule turhia karkuutuksia.Koskaan ei kannata haraa laskea 4tuuman reikään, se ei ole lasten kuunneltavaa kun made tarttuu eikä sovi reikään.Jos reikiä tehdään moottorikairalla ei kannata tehdä sillä yhtään reikää lähelle saama reikiä.Kannattaa tehdä reijät yhdellä kertaa ja tarvittaessa kairata tavallisella kairalla.Muuten saattaa tulla hiljaisuus.Otsalamppu on tosi kätevä koska saa molemmat kädet vapaaksi,tosin joskus tuntuu että muutama lisäkäsi ei olisi pahitteeksi kun tappelee oikein riskin otuksen kanssa.Sen kun vain muistaa että kun pohjaa taputellessa tuntuu jotain outoa,se on yleesä made.Jos refleksit pelaa on reissu pelastettu.Ei muuta kuin kireitä siimoja sekä ahtaita avantoja .Terveisin Vexi.

    • Made in Häme

      Kiitos. Jo valaistu asia aika paljon. Saas nähdä onko onnea mammojen kanssa, mutta lykkyä jokatapauksessa sinnepäin!

      nimimerkillä: Blinit kaipais rommia!

      • Vexi

        Madeharan syötin kiinnitys onnistuu parhaimmin ison 60-70 mm pitkän hakaneulan avulla.Hakaneula tulee kiinnittää avautuva pää alas,muuten se tökkää avannon reunaan kun rimpulevaa kalaa nostetaan ylös.Syötti on helppo kiinnittää ja se pysyy hyvin,kunhan se laitetaan katkaisupinta ylöspäin.Tästä on se etu että kun made tulee nykäisemään tai iskee syöttiin,on se varmasti pää haran yläpuolella.Itse olen kalastanut pelkästään haralla jo toistakymmentä vuotta enkä ole mateen vuoksi muita pyytöjä tarvinnut.Aiemmin 70ja80 luvulla ongittiin tapsipilkeillä ja saatiin madetta hyvinkin isoja saaliita mutta karkaamisia tuli paljon.Harasta karkaa harvoin.Melkein 100%mateet ovat alaleuastaan kiinni,joten ne tulevat reikään oikeassa asennossa,eivätkä poikittain.Vapa kannattaa rakentaa sellaiseksi ettei se lähde käsistä,kun kunnon mörkö tarttuu.Tavalliset pilkkivavat ovat yleensä rento kärkisiä ja lähtevät helpostikäsistä.Joustoa ei tarvita haralla ongittaessa.Rakensin semmoiset vavat itselle ja kavereille että pysyy kädessä vaikka olisi sormet kohmeessa.Piirsin ohueen lautaan vavan mallin jossa etusormi on vavan kärjen alla ja kolme alinta sormea menee vavan läpi.Kärki ei tarvitse olla kuin pari senttiä pitkä,esim,katiskan kaide langasta.Silmukka kannattaa tehdä sen verran iso ettei ole heti jäässä.Vavan pituus noin vaaksan verran.siiman kelaus on helppo kun tekee vavan rungon saman muotoiseksi kuin vanhat puiset uistelukelat,joihin kelattiin siima laudan päissä Uun muotoisiin syvenyksiin.Tämmöisellä vavalla on hyvä onkia koska kaikki liikkeet tuntee kädessään.Ongintahan tapahtuu pohjaa taputtelemalla ja välillä nostamalla haraa muutamia kymmeniä senttejä ylös ja taas pudottamalla alas.Näin sen vuoksi että haju leviää mahdollisimman tehokkaasti pohjassa. Made tulee samalla tavoin kuin rapu hajujälkeä seuraten syötille.Usein on käynyt niin että kun on esim sytyttämässä tupakkaa ja hara on ollut vähän aikaa paikallaan on made tullut haran päälle.Iso made haran päällä on kuin tiiliskivi.Jos vapa on huonosti kädessä ei kerkiä tehdä vastaiskua ja lopputulos on arvattavissa.Pohjaa kannattaa taputella ihan reippaasti jotta vähän kauempanakin olevat mateet aistiva haran aiheuttaman äänen.Silloin kun mateita alkaa tulla ,pienennetään liikettä ja ollaan valmiina jokaiseen poikkeavaan haran liikkeeseen.Haran paras ominaisuus on se että ei tarvitse viedä kotiin pieniä luikkuja. Tämmöstä tällä kertaa.


      • piezka
        Vexi kirjoitti:

        Madeharan syötin kiinnitys onnistuu parhaimmin ison 60-70 mm pitkän hakaneulan avulla.Hakaneula tulee kiinnittää avautuva pää alas,muuten se tökkää avannon reunaan kun rimpulevaa kalaa nostetaan ylös.Syötti on helppo kiinnittää ja se pysyy hyvin,kunhan se laitetaan katkaisupinta ylöspäin.Tästä on se etu että kun made tulee nykäisemään tai iskee syöttiin,on se varmasti pää haran yläpuolella.Itse olen kalastanut pelkästään haralla jo toistakymmentä vuotta enkä ole mateen vuoksi muita pyytöjä tarvinnut.Aiemmin 70ja80 luvulla ongittiin tapsipilkeillä ja saatiin madetta hyvinkin isoja saaliita mutta karkaamisia tuli paljon.Harasta karkaa harvoin.Melkein 100%mateet ovat alaleuastaan kiinni,joten ne tulevat reikään oikeassa asennossa,eivätkä poikittain.Vapa kannattaa rakentaa sellaiseksi ettei se lähde käsistä,kun kunnon mörkö tarttuu.Tavalliset pilkkivavat ovat yleensä rento kärkisiä ja lähtevät helpostikäsistä.Joustoa ei tarvita haralla ongittaessa.Rakensin semmoiset vavat itselle ja kavereille että pysyy kädessä vaikka olisi sormet kohmeessa.Piirsin ohueen lautaan vavan mallin jossa etusormi on vavan kärjen alla ja kolme alinta sormea menee vavan läpi.Kärki ei tarvitse olla kuin pari senttiä pitkä,esim,katiskan kaide langasta.Silmukka kannattaa tehdä sen verran iso ettei ole heti jäässä.Vavan pituus noin vaaksan verran.siiman kelaus on helppo kun tekee vavan rungon saman muotoiseksi kuin vanhat puiset uistelukelat,joihin kelattiin siima laudan päissä Uun muotoisiin syvenyksiin.Tämmöisellä vavalla on hyvä onkia koska kaikki liikkeet tuntee kädessään.Ongintahan tapahtuu pohjaa taputtelemalla ja välillä nostamalla haraa muutamia kymmeniä senttejä ylös ja taas pudottamalla alas.Näin sen vuoksi että haju leviää mahdollisimman tehokkaasti pohjassa. Made tulee samalla tavoin kuin rapu hajujälkeä seuraten syötille.Usein on käynyt niin että kun on esim sytyttämässä tupakkaa ja hara on ollut vähän aikaa paikallaan on made tullut haran päälle.Iso made haran päällä on kuin tiiliskivi.Jos vapa on huonosti kädessä ei kerkiä tehdä vastaiskua ja lopputulos on arvattavissa.Pohjaa kannattaa taputella ihan reippaasti jotta vähän kauempanakin olevat mateet aistiva haran aiheuttaman äänen.Silloin kun mateita alkaa tulla ,pienennetään liikettä ja ollaan valmiina jokaiseen poikkeavaan haran liikkeeseen.Haran paras ominaisuus on se että ei tarvitse viedä kotiin pieniä luikkuja. Tämmöstä tällä kertaa.

        muuten vielä aukesi yks kysymys että minkälainen syötti siihen made haraan kannattaa laittaa sillä pitääkö siihen laittaa kokonainen särki tai ahven vai puolitettu?


    • päijäthämäläinen

      Minulla on parhaiten kokemuksia Päijänteen matikoista. Erä kuuluisa matikkapaikka on Huovarin saaren ja mantereen välisessä matalikossa.
      Muualtakin tietysti löytyy.
      Päijänteellä paras matikka-aika pilkinnässä on noin helmikuun puolenvälin jälkeen.
      Tänä vuonna saalis oli viimevuotista kehnompi. Viime vuonna saatiin useita kymmeniä. Useimmat tahtovat olla pieniä kolleja, jotka taitavat tulla "kytikselle" hyvissä ajoin.
      Kun nyt saaduista kaloista valui mäti kalapussin pohjalle, viereisestä verkosta tuli mateia, joiden mäti oli kovaa.
      Nyt taitaa aika olla jo lopuillaan.

      Vesijärven matikkapaikkoja en tunne, vaikka järvellä paljon päiväpilkillä kuljenkin.

    • piezka

      siitä vaan osta made hara ja sillä kopsuttelet pohjaa voimakkaasti niin että muta pöllyää

    • Koukussa.fi
    • asedelux

      Huvittaa lukea noita syöttionkijoita. Eihän oikea matikan onkia käytä syöttejä. Iskee kutuaikaan ja ihan yhtä eettistä kun syötin kans.

      • Hara-ukko

        Matikka-aika oli ja meni mutta vannoutuneena "kahelina" eli matikkamiehenä kattelin kuitenkin tätä juttua. Kyllä minäkin olen aina käyttänyt haran yläpuolella syöttiä. Useimmiten ahventa koska se kestää hyvin. Monet meilläpäin pitävät haramiehiä rikollisina ja eläinrääkkääjinä kun muka teemme paljon haavakoita. Fosforipilkkimiesten kanssa on jopa ollut joskus käsirysykin lähellä. Tänä talvena oli todella surkea jäätilanne ja pääsin ottipaikoille vasta kun kutu oli enää jälkilöylyissä. Onneksi oli syötti haran päällä ja sain kolme matikkaa, kahden päivän päästä kaksi ja sit lopetin. Ainoastaan sellaiset saivat kalaa joilla oli syötit, muut jäi ilman. Meitä oli ekailtana 4 ukkoa ja toisena iltana 5. Ottipaikkana on kahden saaren välikkö ja sinne on huonon jäätilanteen takia monesti vaikea päästä. Mutta parit sopat tehtiin ja nyt alkaa ahvenkelit. Hyvä kun meitä matikkamörköjä vielä on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe