Paljonko startin vaatima virta?

ihan pihalla

12v, startin teho 2,9kw. Paljonko tuo vaatii käynnistysvirtaa akulta? Ohjekirja antaa akun kooksi 135ah, mutta käynnistysvirran määrää ei sanota missään.

Entäs jos starttia puöritetään apukännistinlaitteella, niin paljonko tulee ampeerimäärä olla että startti pyörii täydellä teholla?

22

22209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Topias

      Se on 250...300 ampeeria 12 voltin jännitteellä. Hyvät käynnistysakut voivat antaa jopa 500 A virran.

      • Startti

        ottaisi virtaa 242 ah hetkellisesi?


      • Topias
        Startti kirjoitti:

        ottaisi virtaa 242 ah hetkellisesi?

        Teoriassa kyllä juuri noin: 12 voltin jännitteellä startti kehittäisi 2,9 kW tehon tuolla virralla. Käytännössä maksimitehon ollessa 2,9 kW jännite putoaa täydellä kuormalla noin 7 volttiin, jolloin virta on tosiasiassa lähempänä 400 ampeeria, jopa ylikin.


      • Volkkari vm-95
        Topias kirjoitti:

        Teoriassa kyllä juuri noin: 12 voltin jännitteellä startti kehittäisi 2,9 kW tehon tuolla virralla. Käytännössä maksimitehon ollessa 2,9 kW jännite putoaa täydellä kuormalla noin 7 volttiin, jolloin virta on tosiasiassa lähempänä 400 ampeeria, jopa ylikin.

        ..ei ole muuttunut. Virta ei nouse kun jännite putoaa kahdestatoista voltista seitsemään! Starttimoottorin nimellisteho on vain nimellisjännitteellä esim 2,9 kWh. Teho putoaa kun jännite laskee.


      • Volkkari vm-95
        Volkkari vm-95 kirjoitti:

        ..ei ole muuttunut. Virta ei nouse kun jännite putoaa kahdestatoista voltista seitsemään! Starttimoottorin nimellisteho on vain nimellisjännitteellä esim 2,9 kWh. Teho putoaa kun jännite laskee.

        Tarkoitan tietysti kW eikä kWh kun tehosta kirjoitan.


    • Topias

      Vielä vähän lisää samasta aiheesta: 12 V 135 Ah:n akku voi antaa käynnistettäessä esimerkiksi 920 ampeerin virran. Kylmäkäynnistysvirrasta käytetään englanninkielistä lyhennettä CCC (Cold Cranking Current).

      • Topias

        Piti tietenkin olla Cold-Cranking Amperage (CCA), se kylmäkäynnistysvirta.


    • Pull pull

      Paljonko akku antaa ulos oikosulussa siis mittarillapa tietenkin,mitä täydellesemmin sieltä tulee ulos sen iloisempi on tarttimoottorin pyörintä.Akuissa on suuria erojakin.

      • zetoristi

        voi mennä kyllä enempikin! Joskus mitattiin mittarilla 602 Vallun startin virta niin hallissa 18c 230A ja kun oli yön yli ulkona -25c niin ensimmäiset pyörähdykset veti 400A! Lukittuna startti veti 480A. Sori, en muista mikä oli startin NIMELLISTEHO. Sarjamoottorin ominaisuuksiin kuuluu että pyörimisnopeuden kasvaessa vääntömomentti ja virta pienenee ja kun pyörimisnopeus lähestyy nollaa niin virta ja vääntömomentti kasvaa. Tästä syystä starttia ei saa käyttäää ilman kuormaa kuin hetkellisesti. SAATTAA ottaa kierroksia niin että ankkuri ei kestä keskipakovoimaa ja sillon leipoo. Optimitilanne on kun startin ja akun sisäiset resistanssit ovat yhtä suuret. Tämän voi myös todeta sillä että kuormittaa startin lukkoon ja mittaa akun jännitteen. Jos jännite startin ollessa lukittuna laskee n.7V:iin niin hyvä. Tämä perustuu siis siihen että normaalisti startatessa startti ei jää jumiin vaan pyörii jolloin akkua ja starttia ei kuormiteta "polvilleen". Jos jännite on yli 7V niin reserviä on enempi kuin startti pystyy hyödyntämään ja jos alle 7V niin akku ei anna startille täyttä tehoa. Startin lukitseminen tehdään suurimmalla vaihteella jarrut piukassa. MAX. AIKA 3 SEKUNTIA!!!! Sen pitempään ei saa junnata tai savu nousee! Jos et ole varma mitä teet niin älä tee!


      • Pultti Bois
        zetoristi kirjoitti:

        voi mennä kyllä enempikin! Joskus mitattiin mittarilla 602 Vallun startin virta niin hallissa 18c 230A ja kun oli yön yli ulkona -25c niin ensimmäiset pyörähdykset veti 400A! Lukittuna startti veti 480A. Sori, en muista mikä oli startin NIMELLISTEHO. Sarjamoottorin ominaisuuksiin kuuluu että pyörimisnopeuden kasvaessa vääntömomentti ja virta pienenee ja kun pyörimisnopeus lähestyy nollaa niin virta ja vääntömomentti kasvaa. Tästä syystä starttia ei saa käyttäää ilman kuormaa kuin hetkellisesti. SAATTAA ottaa kierroksia niin että ankkuri ei kestä keskipakovoimaa ja sillon leipoo. Optimitilanne on kun startin ja akun sisäiset resistanssit ovat yhtä suuret. Tämän voi myös todeta sillä että kuormittaa startin lukkoon ja mittaa akun jännitteen. Jos jännite startin ollessa lukittuna laskee n.7V:iin niin hyvä. Tämä perustuu siis siihen että normaalisti startatessa startti ei jää jumiin vaan pyörii jolloin akkua ja starttia ei kuormiteta "polvilleen". Jos jännite on yli 7V niin reserviä on enempi kuin startti pystyy hyödyntämään ja jos alle 7V niin akku ei anna startille täyttä tehoa. Startin lukitseminen tehdään suurimmalla vaihteella jarrut piukassa. MAX. AIKA 3 SEKUNTIA!!!! Sen pitempään ei saa junnata tai savu nousee! Jos et ole varma mitä teet niin älä tee!

        "Startin lukitseminen tehdään suurimmalla vaihteella jarrut piukassa."

        Nimimerkki Zetor? Traktorisi myös.

        Tuota tuota. Kun länsimaisissa koneissa jo pikkuharmaasta Fergusonista alkaen (ainakin) on estetty vaihde päällä starttaaminen.

        Zetoreita en tunne. Ihme neuvoja jakelet?
        Apumies työntämässä jakaria startin solenoidin liittimiin?


      • ohittaa
        Pultti Bois kirjoitti:

        "Startin lukitseminen tehdään suurimmalla vaihteella jarrut piukassa."

        Nimimerkki Zetor? Traktorisi myös.

        Tuota tuota. Kun länsimaisissa koneissa jo pikkuharmaasta Fergusonista alkaen (ainakin) on estetty vaihde päällä starttaaminen.

        Zetoreita en tunne. Ihme neuvoja jakelet?
        Apumies työntämässä jakaria startin solenoidin liittimiin?

        Vähänkin vanhemmissa koneissa se käynnistysvirta menee vaihdelaatikossa tai istuimessa tai kytkinpolkimessa olevan kontaktin kautta. Esim Fordeissa on naaras- ja urosliittimet sisään ja ulos-menevissä johdoissa, jolloin ohitus voidaan yksinkertaisesti tehdä ottamalla liittimet irti siitä läheltä käynnistyksenestoa ja yhdistämällä vapaat päät toisiinsa

        Aika monessa vanhassa koneessa ei käynnistyksen esto muutenkaan ole enää toimiva. Ne vaihteiston kytkimet tahtovat olla pikeentyneet tai kuluneet, ette virta kulje. Ja sitten on kytkin vaan ohitettu.


      • zetoristi
        ohittaa kirjoitti:

        Vähänkin vanhemmissa koneissa se käynnistysvirta menee vaihdelaatikossa tai istuimessa tai kytkinpolkimessa olevan kontaktin kautta. Esim Fordeissa on naaras- ja urosliittimet sisään ja ulos-menevissä johdoissa, jolloin ohitus voidaan yksinkertaisesti tehdä ottamalla liittimet irti siitä läheltä käynnistyksenestoa ja yhdistämällä vapaat päät toisiinsa

        Aika monessa vanhassa koneessa ei käynnistyksen esto muutenkaan ole enää toimiva. Ne vaihteiston kytkimet tahtovat olla pikeentyneet tai kuluneet, ette virta kulje. Ja sitten on kytkin vaan ohitettu.

        Kirjoitin myös: JOS ET TIEDÄ MITÄ TEET NIIN ÄLÄ TEE. Helpoimmin homma onnistuu kun apumies on virtamittarin kanssa startin päästä käynnistämässä ja pitää volttimittaria ja itse painat jarrua. Zetorissa on kuteen muissakin vanhemmissa vielä mekaaninen moottorin sammutus joten moottorin käynnistyminen voidaan estää yksinkertaisesti pitämällä sammutin päällä. Eli kaasu pois päältä.


      • et vastannut kysymykseen
        zetoristi kirjoitti:

        Kirjoitin myös: JOS ET TIEDÄ MITÄ TEET NIIN ÄLÄ TEE. Helpoimmin homma onnistuu kun apumies on virtamittarin kanssa startin päästä käynnistämässä ja pitää volttimittaria ja itse painat jarrua. Zetorissa on kuteen muissakin vanhemmissa vielä mekaaninen moottorin sammutus joten moottorin käynnistyminen voidaan estää yksinkertaisesti pitämällä sammutin päällä. Eli kaasu pois päältä.

        Et voi zetoria startata painamalla jarrua, sillä käynnistyksen esto tapahtuu juuri kytkimen välityksellä eli zetorit käynnistyvät vasta, kun kytkinpoljin on aivan pohjassa, jolloin polkimen varsi painaa katkaisijan napin pohjaan ja suo startille mahdollisuuden pyörähtää.
        Kun kytkinpoljin on pohjassa, miksi sitten painat vielä jarrua.


      • homma
        et vastannut kysymykseen kirjoitti:

        Et voi zetoria startata painamalla jarrua, sillä käynnistyksen esto tapahtuu juuri kytkimen välityksellä eli zetorit käynnistyvät vasta, kun kytkinpoljin on aivan pohjassa, jolloin polkimen varsi painaa katkaisijan napin pohjaan ja suo startille mahdollisuuden pyörähtää.
        Kun kytkinpoljin on pohjassa, miksi sitten painat vielä jarrua.

        No teippaa sen napin pohjaan valmiiksi niin pääsee kuskin pukilta starttaamaan...


      • zetoristi
        et vastannut kysymykseen kirjoitti:

        Et voi zetoria startata painamalla jarrua, sillä käynnistyksen esto tapahtuu juuri kytkimen välityksellä eli zetorit käynnistyvät vasta, kun kytkinpoljin on aivan pohjassa, jolloin polkimen varsi painaa katkaisijan napin pohjaan ja suo startille mahdollisuuden pyörähtää.
        Kun kytkinpoljin on pohjassa, miksi sitten painat vielä jarrua.

        Tarkoitus tässä mittauksessa on nimenomaan lukita starttimoottori niin ettei se pyöri ja se onnistuu nimenomaan starttaamalla vaihde päällä kytkin ylhäällä ja jarru pohjassa ettei pääse lähtemään kone liikkeelle!! Zetorin startissa on ainakin on sen verran vääntöä että lähtee liikkeelle 5-vaihteellakin.(vaikeasti mutta kumminkin)niin sen takia jarrua. Kytkinpolkimen katkaisija on helppo ohittaa vaikka hyppyjohdolla. Tai startin päästä käynnistämällä. Jos et ymmärrä koko juttua niin älä ala koheltaa.


      • mä ei tiä mittään
        zetoristi kirjoitti:

        Tarkoitus tässä mittauksessa on nimenomaan lukita starttimoottori niin ettei se pyöri ja se onnistuu nimenomaan starttaamalla vaihde päällä kytkin ylhäällä ja jarru pohjassa ettei pääse lähtemään kone liikkeelle!! Zetorin startissa on ainakin on sen verran vääntöä että lähtee liikkeelle 5-vaihteellakin.(vaikeasti mutta kumminkin)niin sen takia jarrua. Kytkinpolkimen katkaisija on helppo ohittaa vaikka hyppyjohdolla. Tai startin päästä käynnistämällä. Jos et ymmärrä koko juttua niin älä ala koheltaa.

        Muissa trktoreissa on seisontajarru!?

        Eikö zetorissa?
        Vohan siillekin kasata tiiliskiviä tms. pyörien eteen?


    • Anonyymi

      Millä teholla saapi antaa lisävirtaa 12v vai 24v ruohonleikkuriin

      • Anonyymi

        Tehon saat virran ja jännitteen kertomalla.


    • Anonyymi

      Saanko vaivata raatia kysymyksellä käynnistysongelmasta, joka vaivaa uudehkoa Stiga 20 hp ajoleikkuria. 2pyttyinen Briggs. Kun akku on täynnä, käynnistyy hyvin… jo viikon päästä kun yrittää käymään, startti ei lyö päälle, kuulostaa kuinratas löisi yli. Apustartterilla lisää virtaa niin käy taas. Pojan vehje, niin en oo päässy mittaamaan varausta. Uusikin akku toimi samalla tavalla…ihan kuin virtaa häviäisi jonnekin. Takuuhuolto vaihtanut starttimoottorin, virtalukon ja nokka-akselin? Seuraavaksi laitetaan päävirtakatkaisija , jos vaikka auttais. Edellä kuvatut tapahtuneet lämpimään aikaan ei siis talvella. Onko vinkkejä, kiitos

      • Anonyymi

        Viallinen tai liian pieni akku. Tai vuotovirtaa jonnekin. Mittaamalla pitäisi selvitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viallinen tai liian pieni akku. Tai vuotovirtaa jonnekin. Mittaamalla pitäisi selvitä.

        Kiitos. Akku on ok, identtinen alkuperäisen kanssa... täytynee pyytää joku sähköstä enemmin ymmärtävä henkilö mittaamaan tuota vuotoa.... merkkihuolto ei siihen näköjään kykene. Luulen että päävirtakatkaisija auttais


    • Anonyymi

      Kun leikkurissa on virrat pois päältä ( virtalukko off asennossa ) ja mittaat ampeerimittarilla virrankulutuksen akun
      +navan ja +kaapelin kengän välillä, niin ei pitäisi näyttää mitään. Jos starttimoottori pitkän ajan seisottamisen jälkeen pyörii mutta ei lyö ratasta kehälle niin tuo viittaa ettei ns bendix toimi vaan startti pyörii tyhjää eikä tavoita vauhtipyörän hammaskehää.
      Autoissa startin bendix mekanismi on joskus voitelun tarpeessa jos tuo vika ilmenee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      161
      2617
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1736
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      183
      1649
    4. 79
      1311
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1065
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      976
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      961
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      870
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      853
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      818
    Aihe