METSÄTYÖT !!!!!

koneiden armoilla

Mitä mieltä olette,te ikääntyvät metsämiehet/metsänomistajat,nykymenosta,kun kaikki tehdään koneilla ja vieläpä mahdollisimman suurilla,kun itse kykenin tekemään ja naapuri pikkukoneella ajoi,jälki varsinkin harvennuksilla oli kaunis.Kun katselen nykyisiä tehokorjuun jälkiä tekee mieli jättää metsät "luonnontilaisiksi" herääkö muilla samoja ajatuksia ?.Itse olisin valmis myymään hieman halvemmallakin, jos työn tekisi metsuri-pienkone yhdistelmä,Eikö Metsäkeskus voisi esittää ko.työhön valtionapuvaroja (kun moneen turhempaankin ?)Mitä mieltä olette toverit.

37

12492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mätäs

      Epätarkkaa ja rumaa jälkeä. Puita nipussa siellä täällä, sahalla saa juosta perässä. Ei hyvä.

      • hakkuu

        menee karkeesti noin , et metsuri työnä 15 euroa
        motti teko sivukuluineen 4 euroo ajosta....

        Konehakkuu pikkumotolla esim 200m ajomatkalla
        hakkuu 11 euroo ajo 4 euroo yht. se 15 euroo..
        summat ilman alveja.
        Vastuullisen kuskin käsissä koneella tekee aivan yhtähyvän jäljen kuin metsurikin.
        Kone vielä mittaa puut.
        Sellanen kuva minulle on jäänyt ,että turhan paljon metsänomistajat polttaa rahaa turhiin ennakkoraivauksiin.
        Toki raivattaviakin kohteita on ,mutta niistä kannaisi ottaa energiapuuta ,eikä kuitua


      • metsäkoneyrittäjä
        hakkuu kirjoitti:

        menee karkeesti noin , et metsuri työnä 15 euroa
        motti teko sivukuluineen 4 euroo ajosta....

        Konehakkuu pikkumotolla esim 200m ajomatkalla
        hakkuu 11 euroo ajo 4 euroo yht. se 15 euroo..
        summat ilman alveja.
        Vastuullisen kuskin käsissä koneella tekee aivan yhtähyvän jäljen kuin metsurikin.
        Kone vielä mittaa puut.
        Sellanen kuva minulle on jäänyt ,että turhan paljon metsänomistajat polttaa rahaa turhiin ennakkoraivauksiin.
        Toki raivattaviakin kohteita on ,mutta niistä kannaisi ottaa energiapuuta ,eikä kuitua

        keskustelin tuossa yhden yrittäjämetsurin kanssa taksapolitiikasta ja hän KEHUI, että saa yhtä suuren mottitaksan kuin minä koneella. Pikkasen enemmän kuin tuo sinun mainitsemasi. Tosin epäilen että nälkä kuolema hälle tulee.


      • Peli on kovaa
        metsäkoneyrittäjä kirjoitti:

        keskustelin tuossa yhden yrittäjämetsurin kanssa taksapolitiikasta ja hän KEHUI, että saa yhtä suuren mottitaksan kuin minä koneella. Pikkasen enemmän kuin tuo sinun mainitsemasi. Tosin epäilen että nälkä kuolema hälle tulee.

        No sellainen, joka johonkin metsuriyrittäjän hommiin hurahtaa, ei ole täysjärkinen. Jos kuolee nälkään, niin eipähän hullus sikiä. Neuvo sitä kaveria teettämään tilitoimistolla oikaisupyynnön verotuksestaan edellisiltä vuosilta, jossa väittää toimineensa työsopimuslain mukaisissa olosuhteissa. Tulisi hänen tyhmyytensä hyväksikäyttäjille vähän helvetin kalliita kapuloita. Se on kyllä keino, joka pistää riistäjät hiljaseksi. Tiedänpä yhden sällin, joka toimi niin. Sai maksamansa verot ja SOTUT. takasin. Oli kuulemma hyvä tili.


    • kerple

      usein näkee kuvia lehdissä kun mettäkone on jossain räkämännikössä tekemässä ensiharvennusta. Kuvista saa sellaisen käsityksen ettei samalle palstalle sitten tarvikkaan mennä ainakaan 50-vuoteen.
      Pahaa tekee kun tollasta näkee.

      • havaintoja

        Tänä keväänä tuli havaittua, että mettäkone harventaa aivan liikaa, ainakin ko. havaintopalstallani. Runkoluku jäi aivan liian pieneksi metsänhoitosuosituksiin verrattuna!


    • jälki

      moi no kyllä siinä lepää silmä kun asiansa osaava metsäkoneenkuljettaja on tehnyt hyvää jälkeä , monesti maksetaan siitä laadusta ei siitä pilalle menneestä jäljestä,,, yksikin isäntä maksoi extraa omasta pussista ku oltiin tehty niin hyvää jälkeä ens ja tois harvennyt männikössä ,,,

    • Metsuri

      tekee parhaan jäljen,ottaa tukin tarkasti talteen.Moto pimeässä raiskaa metsät.

      • leijona2

        ja tehty. Ensiharvennukset kannattaa tietättää ammattimetsurilla, kyllä jälki on huippuluokkaa, myös risukkoisella palstalla. Ja valinta on tehty parhaan puuston mukaan. Konehakkuussa pimeänaikaan kuljettajan ammattitaito on koetuksella, valinnan suhteen.Onhan se metsurin taksa korkeampi, mutta hyöty tulee parempana tuttona myöhemmin.Toiset harvennukset jo kannattaa tehdä koneella.


      • isompia koneita!!
        leijona2 kirjoitti:

        ja tehty. Ensiharvennukset kannattaa tietättää ammattimetsurilla, kyllä jälki on huippuluokkaa, myös risukkoisella palstalla. Ja valinta on tehty parhaan puuston mukaan. Konehakkuussa pimeänaikaan kuljettajan ammattitaito on koetuksella, valinnan suhteen.Onhan se metsurin taksa korkeampi, mutta hyöty tulee parempana tuttona myöhemmin.Toiset harvennukset jo kannattaa tehdä koneella.

        Ei se noin mene. Kaikenlaiset harvennukset tulee suorittaa koneella ja mitä isompi,SITÄ PAREMPI VAAN!!! Terveisin: Tehokkuutta risukoihin.


      • Just just
        isompia koneita!! kirjoitti:

        Ei se noin mene. Kaikenlaiset harvennukset tulee suorittaa koneella ja mitä isompi,SITÄ PAREMPI VAAN!!! Terveisin: Tehokkuutta risukoihin.

        Sinne vaan 23 tonninen polkemaan juuret,ja kolhimaan rungot.


      • omaishoitaja

        Kyllähän sen täydellisen jäljen saa varmaan sillä metsurilla teettämällä, mutta olen itse hakannut harvennuksia motolla toisen palveluksessa ja omille jäljilleni uskallan viedä miehen katsomaan tulosta. Se on paljon kiinni siitä kuskista miten sillä on homma hanskassa ja hermot kurissa ettei ala kiireellä sotkemaan ja raiskaamaan metsää. Olisi konemiehillä varaa parantaa työnjälkeä mutta mikä siinä liene ettei ole aina järki mukana hommassa..... onko se sitten asennevamma vai mikä. Ensiharvennuskohteet kannattaa silti miettiä erikseen, että ottaako koneen sinne touhuamaan......voi joskus olla parempi että ottaa metsuri työnä vähän kevyemmin ensimmäisen harvennuksen niin on seuraavalla kerralla vielä jotain jäljellä metsästä..


      • harvennuksia.
        omaishoitaja kirjoitti:

        Kyllähän sen täydellisen jäljen saa varmaan sillä metsurilla teettämällä, mutta olen itse hakannut harvennuksia motolla toisen palveluksessa ja omille jäljilleni uskallan viedä miehen katsomaan tulosta. Se on paljon kiinni siitä kuskista miten sillä on homma hanskassa ja hermot kurissa ettei ala kiireellä sotkemaan ja raiskaamaan metsää. Olisi konemiehillä varaa parantaa työnjälkeä mutta mikä siinä liene ettei ole aina järki mukana hommassa..... onko se sitten asennevamma vai mikä. Ensiharvennuskohteet kannattaa silti miettiä erikseen, että ottaako koneen sinne touhuamaan......voi joskus olla parempi että ottaa metsuri työnä vähän kevyemmin ensimmäisen harvennuksen niin on seuraavalla kerralla vielä jotain jäljellä metsästä..

        Monta ensiharvennusta olen nähnyt,jotka on tehty kunnolla ja hyvin. Sitten on niitäkin,jotka on yhtä ajouraa ja puuryppäitä!! On tehty pimeällä ja kiireellä?? Kuskissako vai koneyrittäjässäkö vika?


      • on tuntipalkka
        omaishoitaja kirjoitti:

        Kyllähän sen täydellisen jäljen saa varmaan sillä metsurilla teettämällä, mutta olen itse hakannut harvennuksia motolla toisen palveluksessa ja omille jäljilleni uskallan viedä miehen katsomaan tulosta. Se on paljon kiinni siitä kuskista miten sillä on homma hanskassa ja hermot kurissa ettei ala kiireellä sotkemaan ja raiskaamaan metsää. Olisi konemiehillä varaa parantaa työnjälkeä mutta mikä siinä liene ettei ole aina järki mukana hommassa..... onko se sitten asennevamma vai mikä. Ensiharvennuskohteet kannattaa silti miettiä erikseen, että ottaako koneen sinne touhuamaan......voi joskus olla parempi että ottaa metsuri työnä vähän kevyemmin ensimmäisen harvennuksen niin on seuraavalla kerralla vielä jotain jäljellä metsästä..

        jälki on lähes aina hyvää,nuori kuski ja prosenttipalkka-huono yhdistelmä.


      • ponsse 82
        omaishoitaja kirjoitti:

        Kyllähän sen täydellisen jäljen saa varmaan sillä metsurilla teettämällä, mutta olen itse hakannut harvennuksia motolla toisen palveluksessa ja omille jäljilleni uskallan viedä miehen katsomaan tulosta. Se on paljon kiinni siitä kuskista miten sillä on homma hanskassa ja hermot kurissa ettei ala kiireellä sotkemaan ja raiskaamaan metsää. Olisi konemiehillä varaa parantaa työnjälkeä mutta mikä siinä liene ettei ole aina järki mukana hommassa..... onko se sitten asennevamma vai mikä. Ensiharvennuskohteet kannattaa silti miettiä erikseen, että ottaako koneen sinne touhuamaan......voi joskus olla parempi että ottaa metsuri työnä vähän kevyemmin ensimmäisen harvennuksen niin on seuraavalla kerralla vielä jotain jäljellä metsästä..

        taitaa tuo kiire nykyisin johtua taksoista,siinä tuppaa työnjäki motokuskilla unohtua,kun on saatava tulosta että ees jotenkin pärjättelisi,kun ainakaan ajokoneella tuo 4e lähtö taksa ei kata ees koneen ylläpitokuluja!taksoja korottamalla saattas tuo asennevamma korjautua!


    • ArPa

      Ensiharvennuksiin on kehitetty ihan oma konekkin, Harveri, mutta valitettavasti konetta ei vielä ole joka kolkalla. Kaikkialla missä koneella hakataan isännät olleet varsin tyytyväisiä ja naapuritkin ovat usein tulleet pyytämään omalle palstalleenkin. Joten ei kannata metsiä sen takia jättää hoitamatta.

      • on yksi

        Ja sulla taitaa olla kans,jos nimimerkistä vois jotain päätellä.


      • kovaonkunkorvesta
        on yksi kirjoitti:

        Ja sulla taitaa olla kans,jos nimimerkistä vois jotain päätellä.

        mistä tämä kova rakkaus metsureihin nyt on tullut kun ei rahallakaan saa enää niin epävarmaan työhön ketään lähtemään. olen ollut metsuri n.20v ja työt loppui kun motot tuli metsiin kun maksettiin 10-20 mk/m3 kovempaa hintaa sai moto hakata leimikon. meille metsureille jäi ensiharvennukset ja suo rääseiköt siksi aikaa kun kehitys kulki motokourissa pienenpiin päin että ne alkoi käydä harvennukseen. no sittenpä oskari metsäliitto sanoi että alkaa lomautus ja taisi olla kevät 1991 siitä saakka lomautusta on kestänyt. no nälkä neuvoi ajamaan motoa, olin omasta mielestäni ammattimetsuri ja olen edelleen vaikka olenkin metsäkoneyrittäjä niin harvennusjäljen ei olisi mielestäni pitänyt ainakaan huonontua tänä aikana. ihmettelen juttuja että miesharvennukseen nykyisiä harvennusaloja mistä, löytyy se armeija joka ne tekee? jos metsurille tarjotaan vaikka 100ha kuviota niin löytyykö palstan ottajaa luulen että ei. itse olen kyllä hakannut koneella sen suuruisia hakkuita, miettikää arvoisat metsänomistajat ja käykää katsomassa erilaisia hakkuukohteita onko harvennus hukkaan heitetty työpanos vai tuoko se metsään viihtyvyyttä, valoisuutta suuria kanalintuja ja puuntuotto varmasti paranee ja se voi tuoda myös tuloja jos suomessa vielä 30v päästä tarvitaan puuta


      • moto
        kovaonkunkorvesta kirjoitti:

        mistä tämä kova rakkaus metsureihin nyt on tullut kun ei rahallakaan saa enää niin epävarmaan työhön ketään lähtemään. olen ollut metsuri n.20v ja työt loppui kun motot tuli metsiin kun maksettiin 10-20 mk/m3 kovempaa hintaa sai moto hakata leimikon. meille metsureille jäi ensiharvennukset ja suo rääseiköt siksi aikaa kun kehitys kulki motokourissa pienenpiin päin että ne alkoi käydä harvennukseen. no sittenpä oskari metsäliitto sanoi että alkaa lomautus ja taisi olla kevät 1991 siitä saakka lomautusta on kestänyt. no nälkä neuvoi ajamaan motoa, olin omasta mielestäni ammattimetsuri ja olen edelleen vaikka olenkin metsäkoneyrittäjä niin harvennusjäljen ei olisi mielestäni pitänyt ainakaan huonontua tänä aikana. ihmettelen juttuja että miesharvennukseen nykyisiä harvennusaloja mistä, löytyy se armeija joka ne tekee? jos metsurille tarjotaan vaikka 100ha kuviota niin löytyykö palstan ottajaa luulen että ei. itse olen kyllä hakannut koneella sen suuruisia hakkuita, miettikää arvoisat metsänomistajat ja käykää katsomassa erilaisia hakkuukohteita onko harvennus hukkaan heitetty työpanos vai tuoko se metsään viihtyvyyttä, valoisuutta suuria kanalintuja ja puuntuotto varmasti paranee ja se voi tuoda myös tuloja jos suomessa vielä 30v päästä tarvitaan puuta

        Yleensä jos motollä tehdään, tulee vähemmän juurivaurioita kuin metsurin tekemänä, koska moto pui risut uralle josta ajokone ajaa, mut metsurit harvemmin risuja kantaa ajokoneen ajouralle.


      • leijona2
        moto kirjoitti:

        Yleensä jos motollä tehdään, tulee vähemmän juurivaurioita kuin metsurin tekemänä, koska moto pui risut uralle josta ajokone ajaa, mut metsurit harvemmin risuja kantaa ajokoneen ajouralle.

        juuristovaurioita?Itse teen ajouralle puunkaadot ja latvat jää kaikki sinne suojaamaan juuristoa. Eikä tarvitse,kuin yhden koneen ajaa uralla. Eihän meitä miestyöhön ole enää pilvinpimein,mutta leipämme mekin ansaitsemme.Ja työnlaatu on aina etusijalla.


      • omistaja metsän
        moto kirjoitti:

        Yleensä jos motollä tehdään, tulee vähemmän juurivaurioita kuin metsurin tekemänä, koska moto pui risut uralle josta ajokone ajaa, mut metsurit harvemmin risuja kantaa ajokoneen ajouralle.

        Joo Laatua tulee kun motolla harvennetaan, ensin moto polkee puolen metrin urat ja pistää risut ja latvat uriin että ajokone saa tuhota sitten loput. ja ei tarvi näihin metsiin mennä 50 vuoteen mitää koneella tekemään.


      • 58v metsuri
        moto kirjoitti:

        Yleensä jos motollä tehdään, tulee vähemmän juurivaurioita kuin metsurin tekemänä, koska moto pui risut uralle josta ajokone ajaa, mut metsurit harvemmin risuja kantaa ajokoneen ajouralle.

        Asiaon muuten niin, että metsurit kaatavat ajouralle. Et taida tietää miestyöstä mitään?


      • Mä täs

        Onhan noita pieniä motoja muitakin. Olikohan se joku Nokan kone, jolla kokenut kuski mulle tuossa hiljan hakkasi. Ajokoneena oli maataloustraktori. Uraväli oli yli 30m ja uran leveys vähän yli 2m. Hakkuu-uria ei metsästä seuraavana kesänä enään erota. Ajourillakaan ei tullut painumia yhtään, kun talvella toki hakattiin. Hakkuujälki oli niin hyvää, että teetän jatkossakin ainakin ensiharvennukset noilla pienillä motoilla hankintana.


    • on...

      Mutta mikäpä kieltää käyttämästä pieniä koneita, kun teettää hankintana ja hommaa itse koneet metsään, jos käsipelillä ei jaksa kaatoa ja karsintaa tehdä. Voihan koko homman teettää myös vieraalla käsityönä, mutta motin hinta saattaa jäädä niin pieneksi, että isot koneet välähtävät mielessä.

    • P.Ölvästi

      niin se valitettavasti on. Jos haluaa nättiä jälkeä, pitää tehdä itse hankintakaupalla. Valitettavasti hinnoittelu on niin, ettei siitä jää itselle mitään.

      Itse ratkoin ongelman niin, että myin kaiken, paitsi selkeät tukkileimikot, energiaksi. Näin korjuussa säästyi sekä aikaa että rahaa, kun ei tarvinnut karsia eikä lajitella. Helpommat kohteet teetin paikallisella metsäkoneyrittäjällä, hankalammat kävin kaatamassa itse moottorisahalla nippuihin. Pahimmat ja epätaloudellisimmat kohteissa tein aikaistetun harvennuksen ja kaadoin kaikki mätänemään maahan.

      Paras taloudellinen tulos tuli energian myynnistä, mutta ei se maahankaataminenkaan huono vaihtoehto ollut. Ja parasta kaikessa kun ei tarvinnut koskaan kuunnella ostomiesten itkua liian kalliista kuitupuusta. Iltaisin sai myös katsella hyvällä omallatunnolla telkkarista kun metsäteollisuuden edusmiehet (?) valittivat liian korkeita raaka-aineen hintoja. Minähän en ainakaan ollut riistämässä raukoilta heidän viimeisiä ropojaan! Kyllä nukutti hyvin, kun ei ahneen metsänomistajan omatunto soimannut. Muuten, aina kun myin tukkileimikkoa, ostajana oli sellunkeittäjä. Monia kertoja tukit meni sellukattilaan, eikä konsernin sahoille. Ihmettelen, miten paperia voi tehdä tukista, jos kuitupuukin on niin kallista ettei siitä pysty tekemään paperia? Yhtälö on mahdoton!

      • se puhui

        ... paperiliitonkin paksu poika mitä sylki suuhun toi ja oli laittamassa kaikki koneet seisomaan. Vaan eipä enää kun yhtään koneta ei kohta käynnissä ... taitaa tulla aika laihat palkkaneuvottelut paperiliitolle.


    • sp.

      Eikö nuo metsurit ole sukupuuttoon kuollut laji jo kohta!Mikä on kyllä sääli!Huhua oon kuullut,että olis pihtiputaan alueella kuultu sahan ääntä,ja olis vielä metsurin saappaan jälet nähty!Mutta,ne onkin huhu puheita!

      • RR

        Olen 58v. metsuri. Vas polvessa on tekonivel, vasen olkapää kulumisen takia korjattu, niskaan laitettu metallia. Jostain kumman syystä invaliditeettia ei ole, joten teen töitä aina vaan. Pidän työstäni. Ammatissa olen ollut yli 35 vuotta. Joskus "vähän" kolottelee. Mitäs siitä sitten.


      • malinenv
        RR kirjoitti:

        Olen 58v. metsuri. Vas polvessa on tekonivel, vasen olkapää kulumisen takia korjattu, niskaan laitettu metallia. Jostain kumman syystä invaliditeettia ei ole, joten teen töitä aina vaan. Pidän työstäni. Ammatissa olen ollut yli 35 vuotta. Joskus "vähän" kolottelee. Mitäs siitä sitten.

        niin jos olitte finmetkossa tänä vuonna niin huomasitte kuinka paljon telat ja koneet on kehittynyt. eli jos halua säästyä juuristo vaurioilta niin hommaa kumitelat koneen joka kulmaan niin pinta paineet pienenee, ja ei niitä metsiä harvenneta liian harvoiksi vaan laki rajan minimiin. ja jos on huolellinen kone kuski niin se tekee siistiä jälkee harvennuksilla. mut toinenkin asja on se että eihän moto kuski voi saada kaunista jälkeä aikaa jos metsiä ei hoideta!!! joka on nykyään yleistynyt, jos metsiä hoidettaisiin kunnolla niin olisi konekuskinkin helpompi tehdä työnsä, olen itse motokuski niin voin sanoa että nykyään on jäänyt metsänhoito kokonaan pois metsistä!


      • oimakka

        kyl niitä polttopuun hakkaajia riittää


    • Kyllä hakkuukoneet ovat tulleet jäädäkseen metsiin. Joskus on jopa niinpäin että pikkukoneet pienellä ulottuvuudellaan tekevät enemmän koroja puihin.
      Toki kolmenkymmenen vuoden aikana on tapahtunut paljon kehitystä koneissakin. Mielenkiintoisia ovat pienkoneet, jotka kantavat itse puut isompien urien varteen. Näin voidaan ensiharvennuksessa varsinaiset ajourat jättää hakkaamatta ja saadaan lisää kasvupinta-alaa.
      Metsurityö on ihan hyvä homma, mutta siinäkin puut pitää ajaa. Maataloustraktori ei ole ratkaisu tähän pulmaan.

      Nythän myös raivauksia tehdään konevoimin. En suoralta kädeltä tuomitse sitäkään, mutta pitää vähän katsoa mikä on kohde.

      Tärkeintä asiassa on se ettei unohdeta niitä käsityömenetelmiäkään, vaan valitaan aina tilanteeseen sopivin. Esim. taimikon varhaisperkauksessa saattaa osoittautua jopa joku raivausveitsi kustannustehokkaimmaksi välineeksi, siis jopa miehen käyttämä raivaussaha jää toiseksi kun lasketaan hehtaarikustannusta.

      • Haverisen Jokke

        Kokemuksesta voin sanoa että koneellinen raivaus on jo suuren luokan vitsi. Jotkut jopa kehuu että koneellinen raivaus tekee jo ajourat valmiiksi mikä helpottaa metsän jatko toimenpiteitä ja hakkuita. Hei haloo missä hemmetin kaapissa nämäkin vitsin heittäjät asuvat tai ainakaan sana metsänhoito ei merkkaa heille mitään. Kyseessä taimikko!
        Ehkä yksi kohde kymmenestä tai jopa harvempi on sellainen jossa kone pystyy menemään ja saattaa olla jopa yhtä nopea tosin en usko.
        Kyllähän nuo isot herrat kettuilee meille jätkille että koneilla nuo teidän hommat kohta tehdään kaikki kun mies on niin kallis.
        Niin yks "kallis" raivuumies vastaan satojen tuhansien eurojen "kone" No juu.
        Se taimikko ei ole todellakaan teorian a4 ruutupaperi. On kiveä, kantoa, ojaa, puroa yms miten siellä koneella menet.
        En edes jaksa koko iltaa alkaa vertaamaan näitä keskenään sillä jokainen täydellä järjellä ajatteleva tajuaa erot, haitat ja hyödyt.
        Kun kerran isot metsä firmat alkaa ottamaan työntekijät "halvalla" puolasta voisi metsänomistajat vaatia ottamaan työnjohdon kiinasta sillä suomen herroilla ei ole aikaa käydä edes alueita nauhoittamassa metsurille mutta ennakko raivuun jälkeen motolle kyllä. Tulee kuulemma kalliiksi tällainen alueen pyöriminen kun jätkillä on kartat motolla vaan gbs. Tosin rajat saattaa olla tukossa, metsä samanlaista vaikka olisikin alueen sisällä mutta rajoitettu hakkuun kokoon yms. Nimimerkillä päivän keikka pomolle=kolme miestä hakee kuviota neljä tuntia. Mutta meidän palkkahan on niin alhainen päälliköiden tuloihin että kai se sillä kompensoidaan vaikka saha ei soisi kuin puolipäivää kun työmaat ovat hukassa mutta halvempi se työmaata hakeva puolanpoika on.


      • seurattavaa
        Haverisen Jokke kirjoitti:

        Kokemuksesta voin sanoa että koneellinen raivaus on jo suuren luokan vitsi. Jotkut jopa kehuu että koneellinen raivaus tekee jo ajourat valmiiksi mikä helpottaa metsän jatko toimenpiteitä ja hakkuita. Hei haloo missä hemmetin kaapissa nämäkin vitsin heittäjät asuvat tai ainakaan sana metsänhoito ei merkkaa heille mitään. Kyseessä taimikko!
        Ehkä yksi kohde kymmenestä tai jopa harvempi on sellainen jossa kone pystyy menemään ja saattaa olla jopa yhtä nopea tosin en usko.
        Kyllähän nuo isot herrat kettuilee meille jätkille että koneilla nuo teidän hommat kohta tehdään kaikki kun mies on niin kallis.
        Niin yks "kallis" raivuumies vastaan satojen tuhansien eurojen "kone" No juu.
        Se taimikko ei ole todellakaan teorian a4 ruutupaperi. On kiveä, kantoa, ojaa, puroa yms miten siellä koneella menet.
        En edes jaksa koko iltaa alkaa vertaamaan näitä keskenään sillä jokainen täydellä järjellä ajatteleva tajuaa erot, haitat ja hyödyt.
        Kun kerran isot metsä firmat alkaa ottamaan työntekijät "halvalla" puolasta voisi metsänomistajat vaatia ottamaan työnjohdon kiinasta sillä suomen herroilla ei ole aikaa käydä edes alueita nauhoittamassa metsurille mutta ennakko raivuun jälkeen motolle kyllä. Tulee kuulemma kalliiksi tällainen alueen pyöriminen kun jätkillä on kartat motolla vaan gbs. Tosin rajat saattaa olla tukossa, metsä samanlaista vaikka olisikin alueen sisällä mutta rajoitettu hakkuun kokoon yms. Nimimerkillä päivän keikka pomolle=kolme miestä hakee kuviota neljä tuntia. Mutta meidän palkkahan on niin alhainen päälliköiden tuloihin että kai se sillä kompensoidaan vaikka saha ei soisi kuin puolipäivää kun työmaat ovat hukassa mutta halvempi se työmaata hakeva puolanpoika on.

        tuosta taloni rappusilta katselin,kun moto harvensi koivikkoa.
        ajattelin,että millähän pojat ajaa puut pois.
        ajokone saapui,ja kaksi tuntia,niin ensimmäisen kerran tilattiin kaivinkone vetämään ajokone irti.
        tämä toistui kolme kertaa,kunnes koneen omistaja saapui ja sanoi,että ei saatana nevasta oteta puita sulan maan aikaan.
        itse olisin tuon tiennyt ilman omistajaakin,kyseinen paikka on vanha järven pohja,joten kyllä järjen pitäisi sanoa jotain.
        mönkijälläkin on tietämistä,että mistä ajaa,kun raiteet ajokoneen jäljiltä on 70cm syvät.
        onneksi ei ole omaa metsää.
        puita on lumpattu siten,että yhdessä kasassa on on 12 kpl 1.3-1.5metrisiä lumppeja,joista yksi on laho ja yksi kaksihaarainen.


      • kirvesmies
        seurattavaa kirjoitti:

        tuosta taloni rappusilta katselin,kun moto harvensi koivikkoa.
        ajattelin,että millähän pojat ajaa puut pois.
        ajokone saapui,ja kaksi tuntia,niin ensimmäisen kerran tilattiin kaivinkone vetämään ajokone irti.
        tämä toistui kolme kertaa,kunnes koneen omistaja saapui ja sanoi,että ei saatana nevasta oteta puita sulan maan aikaan.
        itse olisin tuon tiennyt ilman omistajaakin,kyseinen paikka on vanha järven pohja,joten kyllä järjen pitäisi sanoa jotain.
        mönkijälläkin on tietämistä,että mistä ajaa,kun raiteet ajokoneen jäljiltä on 70cm syvät.
        onneksi ei ole omaa metsää.
        puita on lumpattu siten,että yhdessä kasassa on on 12 kpl 1.3-1.5metrisiä lumppeja,joista yksi on laho ja yksi kaksihaarainen.

        kirves poka = homma toimii halkomettässä!


    • Anonyymi

      Kyllä mets työ miehellä pittää olla isot Munat että pystyy tekemään metsa töitä, väliin pittää nussii naisia persseeseen. Pienimunaiset miehet ei osaa tehda metsätöitä. Konemies pittää olla isot Munat muuten ei tule mittään. Pienimunaiset miehet ei ossaa tehdä miesten töitä, minä olisin presidentti pienimunaiset miehet pitäisi laittaa jonnekin. Naisille pitäs olla enemmän mustia miehiä niillä on Isot Munat

      • Anonyymi

        Edelliseltä meni munajutuiksi.
        Mutta asiaan.
        Entisaikaa ihannoivat voivat olla oikeassa että silloin ihmiset olivat onnellisempia kun kuokalla suota kuokittiin ja kirveellä puita kaadettiin.
        Jos siihen nyt pyrittäisiin niin yksi asia kyllä muuttuisi samalla eli pitäisi hyväksyä myös se elintaso mikä silloin oli.
        Kuinkahan moni sellaiseen pystyy vaikka Linkola kai aikoinaan pääsi jo aika lähelle sitä.


      • Anonyymi

        Metsätöihin ei ennenkään jääneet kuin kaikkein vähäjärkisimmät. Jokainen jolla älli vähääkään säteilee ymmärsi ettei työn raskaus ole missään suhteessa palkkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5378
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1927
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      8
      1253
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe