Mitkä koirat eivät aiheuta allergiaa??

"hauvakuumeessa oleva...

Heips. Mitkä koirat eivät aiheuta allergiaa?? Olen koira- ja heppafani. Isäni on valitettavasti allerginen karvasille eläimille ja siksi tämä kysymys on tärkeä sillä haluan siskoni kanssa koiraa ja uskon että osaisimme huolehtia siitä ja äitini on sitä mieltä että meidän pitäisi kysyä isältä mutta sitte.. Siksi kysyn tämän jos joku osaisi vastata.

47

5540

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KOIRAA EI OLE EIKÄ OLE NÄKYNYT EIKÄ TAIDA TULLA;PAHOITTELEN KOVASTI MUTTA NÄIN SE ON :)
      anteeksi huutoni :)

• Tersi

sellaista rotua ei ole, joka ei allergisoisi. Kylillä tosin aina puhutaan että se ja se ei aiheuta allergiaa mutta ne puheet eivät pidä paikkaansa!!!

Jos perheessä on allergiaa, ei kannata ottaa koiraa! Koirasta luopuminen on todella vaikeaa, ja on luultavasti edessä jos jollain on paha allergia.

• tahmatassun

koska se ei ole pelkkä karva tai hilse mikä allergisoi, vaan myös kuola, virtsa ym.
      Pitänee odottaa siihen asti, kun kasvaa isoks ja voi muuttaa omaan kotiin ja sit ottaa millasen koiran vaan. Samanlaisen kohtalon olen kokenut lapsena itse, jouduin luopumaan koirastani äidin ja siskon allergian takia ja vasta kotoa muuton jälkeen otin koiran ja toisen ja...
      Mut usko pois, permpi olla ottamatta ollenkaan, ku joutua luopumaan :)

• "hauvakuume"

Aijaa.. Mun kamut kyl o sitä meiltä että on sellasii koirii joitka ei aiheuta allerginaa.. Kamullani nimittäin on villakoira ja se ei oo aiheuttanut allergiaa (kun se mun kamu on allerginen ja myös sen äiti).. Ja mulle on kamut sanonu että villakoirat, vehnäterrieri jne. nii ne ei aiheuta allergiaa..

• "hauvakuume" kirjoitti:

Aijaa.. Mun kamut kyl o sitä meiltä että on sellasii koirii joitka ei aiheuta allerginaa.. Kamullani nimittäin on villakoira ja se ei oo aiheuttanut allergiaa (kun se mun kamu on allerginen ja myös sen äiti).. Ja mulle on kamut sanonu että villakoirat, vehnäterrieri jne. nii ne ei aiheuta allergiaa..

onko heidän allergia nimenomaan KOIRA-allergiaa?
        Kyllä ne Perun karvatonkoirat,villakoirat ja vehnäterrierit hilseilee siinä missä muutkin koirat! Oletko ottanut huomioon et sun olisi myös hoidettava sitä koiraa-joka päivä-, harjaus,pesu(usein), karvattoman koiran ihon rasvaus(päivittäin) ym.
        Sunkaan kamut ei oo aina oikeassa.
        Sinuna miettisin kyllä toodella hartaasti sitä koiran ottoo,tuolla alempana oli yksi vastaaja miettinyt asiaa 2 vuotta ja on ite allerginen.

Koiralle pitäisi etsiä sijaiskoti,jos se aiheuttaa teidän perheessä allergiaoireita.

• puhdasrotuinen
        WildOne-81 kirjoitti:

onko heidän allergia nimenomaan KOIRA-allergiaa?
        Kyllä ne Perun karvatonkoirat,villakoirat ja vehnäterrierit hilseilee siinä missä muutkin koirat! Oletko ottanut huomioon et sun olisi myös hoidettava sitä koiraa-joka päivä-, harjaus,pesu(usein), karvattoman koiran ihon rasvaus(päivittäin) ym.
        Sunkaan kamut ei oo aina oikeassa.
        Sinuna miettisin kyllä toodella hartaasti sitä koiran ottoo,tuolla alempana oli yksi vastaaja miettinyt asiaa 2 vuotta ja on ite allerginen.

Koiralle pitäisi etsiä sijaiskoti,jos se aiheuttaa teidän perheessä allergiaoireita.

että karvattomankoiran rasvaus joka päivä?
        Suihkun jälkeen.
        Ja samalla sä rasvaat koiran, kuin kätes.

Karvakoira teetättää huomattavasti enemmän
        töitä.
        Mun täytyy, nyt sohaista kusiaispesään.
        Onko teidän koirat, joka päivä näyttely kunnossa?
        Mun on ja vaikka tältä istumelta voin joka ikisen
        kuskata kehään tarkastettavaksi.

Koirien myyjät ei painota turkinhoidon työläyttä
        ja varsinki allergia koiria, kun ollaan myymässä.

• kfsjgs
        "hauvakuume" kirjoitti:

Se on yksilöllistä ja se riippuu miten paha allergia on niin kyllä villakoirakin allergisoi, minulla on myös allergia enkä pysty olemaan vähääkään aikaa edes villakoiran kanssa, ja kyllä se harmittaa. Mutta ei sille mitään voi, pitää yrittää löytää muita ratkasuja kuten esim. siili ei paljoa allergisoi, vois kattoo pärjäälö sen kanssa.

• KoIrA!
        "hauvakuume" kirjoitti:

nii! on niitki rotui jotka ei allergisoi! esim. olen allerginen ja olen ollut vinttikoiran kanssa moooonta yötä eitullu allergiaa. kannattaa kattoo rotuu myös karvan lähtemiseltä, koska jos koiralta lähtee karvaa ni se allergisoi luultavasti.

• vuosi 2010
        KoIrA! kirjoitti:

nii! on niitki rotui jotka ei allergisoi! esim. olen allerginen ja olen ollut vinttikoiran kanssa moooonta yötä eitullu allergiaa. kannattaa kattoo rotuu myös karvan lähtemiseltä, koska jos koiralta lähtee karvaa ni se allergisoi luultavasti.

Koiran karva ei allergisoi vaan hilse, sylki. Yksilöllisiä kuka mistäkin määrästä ja missä ajassa reagoi jos reagoi.
        Ps. Et sit yhtään aikaisemmin kirjoitettua juttua löytänyt mihin vastata...?

• ...olemassa..
        KoIrA! kirjoitti:

..koiraa joka ei allergisoisi. Joka ikinen koira allergisoi, jokaisessa koirassa kun on allergeenejä, toisissa enemmän, toisissa vähemmän, mutta siellä ne on. Ja ihmiset ovat yksilöllisiä, vaikket sinä saakkaan vinttikoirasta allergista reaktiota, se ei tarkoita etteivät muutkaan. joku voi saada vaikka niin vahvan että kuolla kupsahtaa.
        Jos nyt jotain rotuja pitää mainita, niin ainankin bichon frisé ja bichon havanais on erittäin vähän allergisoivia. (niissä on siis vähän allergeenejä) mutta sekään ei tarkoita etteikö niistä saisi reaktiota, minä en saa, mutta joku muu varmastikkin voi saada.
        Ja koirankarva ei allergisoi, vaan hilse ja sylki, joskus myös virtsa. Karvatonkin koira allergisoi, hilseileehän senkin iho siinnä missä ihmisenkin.
        Ja kyllä sitä karvaakin lähtee jonkunverran kaikilta koirilta ;P paitsi sitten karvattomilta. Ja joku tuolla edessäpäin vaittää että karvaton koira ei hilseile, mutta kyllä se niin tekee. Hilse ei aina ole niin "kirkkaan väristä" että se näkyisi koiran iholla. Olen allerginen koiran hilseelle, ja kappas vain, saan karvattomasta koirasta allergisen reaktion.
        .... :D onnea koiranhankintaan aloittajalle.

• WildOne-81

Jos välttämättä haluat koiran, niin osta robopet,siis semmoinen robottikoira! ei hilseile,ei pissaa lattialle,ei syö kenkiä tai sohvia. Mutta muista vaihtaa paristoja,muuten koira ei toimi tai siinä alkaa tulla "häiriökäytöstä". ;)

monilla koirasivuilla väitetään että " tämä ja tämä koirarotu ei aiheuta allergiaa"- virheellinen lause,sillä jopa perun karvaton koira aiheuttaa sitä,koska allergeeneja on koiran ihossa,virtsassa ja syljessä.

Tiedän perheitä joissa on koiria,huolimatta allergioista ja voi olla että omalle koiralle tulee immuuniksi vaikka vieraista saisi oireita, MUTTA jos on todettu että on koira-allergia,niin ei missään tapauksessa kannata riskeerata omaa tai toisten henkeä ottamalla koiraa! Tänä päivänä on niin paljon koiria joista luovutaan "pitovaikeuksien vuoksi"-> allergia!
      Kuvittele sitä tuskaa sinä päivänä kun sun pitää luopua sulle rakkaasta eläimestä!

Meillä kotona piti hävittää kaikki erisorttiset kotieläimet kanoista ja kalkkunoista aina vuohiin saakka,koska isä tuli allergiseksi,jopa kissat saivat kuulan kalloon! koirat saivat jäädä,koska asuvat ulkona,sisälle ei missään nimessä saa niitä tuoda. Eläinten hävitys oli koko perheelle yhtä tuskaa,koska se oli elämäntapa.

Että älä tee jotain sellaista jota voit katua!

• puhdasrotuinen

ihmisiä, jotka ovat allergisia koiran hajullekkin.
        Tiedän tapauksen, missä perheen isä on vahvasti allerginen ja halusi kokeilla HUOM!
        perunkarvatonkoiraa. Silmät tulehtuivat ja olo
        tukkoinen. Hän olis niin halunnut itselleen koiran.

Koira oli aikuinen ja sovitulla koe testauksessa.
        Pentua ei anneta testaus koiraksi.

• pikkuhaukku
        puhdasrotuinen kirjoitti:

ihmisiä, jotka ovat allergisia koiran hajullekkin.
        Tiedän tapauksen, missä perheen isä on vahvasti allerginen ja halusi kokeilla HUOM!
        perunkarvatonkoiraa. Silmät tulehtuivat ja olo
        tukkoinen. Hän olis niin halunnut itselleen koiran.

Koira oli aikuinen ja sovitulla koe testauksessa.
        Pentua ei anneta testaus koiraksi.

...koirasta tuleekin allergiaa! Hilse se on eikä karva joka sitä allergiaa aiheuttaa. Oon kuullu jostain et bichonit tai villakoirat on allergiakoiria... Siis ettei aiheuta allergiaa! :)

• puhdasrotuinen
        pikkuhaukku kirjoitti:

...koirasta tuleekin allergiaa! Hilse se on eikä karva joka sitä allergiaa aiheuttaa. Oon kuullu jostain et bichonit tai villakoirat on allergiakoiria... Siis ettei aiheuta allergiaa! :)

mulle pikkuhaukku, missä se hilse karvattomalla
        on? Omissa koirissani ei ole sitä, vaan karvallisissa se on nähtävissä valkoisena hilseenä,
        kuten kaikkissa joihin sitä muodostuu.

Lähteehän ihmisiltäkin orvaskesiä ja aiheuttaako
        se allergiaa.
        Siinäpä pulma, johon toivon vastausta.

Oletan karvattoman syljen aiheuttavan oireita,
        jos on tullakseen oireita.

Onhan ihmisiä jotka ovat karvalle allergisia.
        MM. maalaistalon "emännät" olivat elikoille,
        kun he koskettivat lehmän tai vasikankarvaa
        iho alkoi oirehtia.

Joten voisi sanoa, että allergisia löytyy joka
        lähtöön.

• puhdasrotuinen kirjoitti:

on? Omissa koirissani ei ole sitä, vaan karvallisissa se on nähtävissä valkoisena hilseenä,

se allergiaa.

iho alkoi oirehtia.

lähtöön.

Tässä erään kasvattajan vastaus:"Harjakoiran sanotaan usein sopivan allergisille (ns. hypoallerginen) ja tästä keskustellaan monesti. Syyksi tähän sanotaan olevan se, ETTEI harjakoiralla ole hilsettä. Tämä väite EI PIDÄ paikkansa. Kiinanharjakoiralla on hilsettä kuten kaikilla muillakin roduilla, mutta se ei ole näkyvää. Se, että hilsettä ei näy, ei tarkoita sitä ettei sitä ole. Harjakoiralla ei kuitenkaan ole hilsettä yhtä suurissa määrissä kuten ehkä muilla roduilla, ja tämä on väitteen todellinen pohja. Valitettavasti hilse ei ole ainoa asia joka eläimissä allergisoi, vaan myös sylki, virtsa ja uloste. Jos tietää olevansa allerginen, kannattaa testata omia reaktioitaan harjakoiraan menemällä kylään jonkun harjakoiran omistajan tai kasvattajan luokse."

Eiköhän ihminenkin pölise siinä missä muutkin. tamppaa vaikka sijauspatja niin siinä näet! (pienimmät ihosolut menee patjaan asti-> pölypunkit sikiää-> allergiaa)

• puhdasrotuinen
        WildOne-81 kirjoitti:

Tässä erään kasvattajan vastaus:"Harjakoiran sanotaan usein sopivan allergisille (ns. hypoallerginen) ja tästä keskustellaan monesti. Syyksi tähän sanotaan olevan se, ETTEI harjakoiralla ole hilsettä. Tämä väite EI PIDÄ paikkansa. Kiinanharjakoiralla on hilsettä kuten kaikilla muillakin roduilla, mutta se ei ole näkyvää. Se, että hilsettä ei näy, ei tarkoita sitä ettei sitä ole. Harjakoiralla ei kuitenkaan ole hilsettä yhtä suurissa määrissä kuten ehkä muilla roduilla, ja tämä on väitteen todellinen pohja. Valitettavasti hilse ei ole ainoa asia joka eläimissä allergisoi, vaan myös sylki, virtsa ja uloste. Jos tietää olevansa allerginen, kannattaa testata omia reaktioitaan harjakoiraan menemällä kylään jonkun harjakoiran omistajan tai kasvattajan luokse."

Eiköhän ihminenkin pölise siinä missä muutkin. tamppaa vaikka sijauspatja niin siinä näet! (pienimmät ihosolut menee patjaan asti-> pölypunkit sikiää-> allergiaa)

puhuisimme karvattomista koirista.

Mun tietääkseni yhtään karvatonta kiinanharjakoiraa
        synny tähän maahan jos minnekkään maailmassa.
        Olen katsonut näyttelyissä, kun koiralta raakataan karvoja pois partahöylällä.
        Sitt' isketään rasva raakatulle iholle, jossa
        oli verta vuotavia naarmuja.
        Arvatkaas vaan sattuiko koiriin?
        Kiinanharjakoirissa on ja paljon karvaa.
        Mistäs ne harja, buutsit ja häntäkarvat kasvaa jos ei karvasta?

Karvaton perulainen on aito naku eikä
        liikakarvainen tai karvallinen muunnos.
        Niin, minähän kerroin ihmisistä lähtevän orvaskesiä ja pölypunkin hieno sonta on se
        allergisoiva aines.

Ilmeisesti allertikoiden pitäisi suhtautua omaan
        terveyteensä ja mahdollisiin muutoksiin vakavasti, eikä hetkellisiin haaveisiin.

• pikkuhaukku

se allergiaa.

iho alkoi oirehtia.

lähtöön.

...oon lukenut mm. karvattomien kissojen kohdalla, että ne saattavat jopa allergisoida enemmän. Mutta hyvä jos jolain on parempaa tietoa asiasta, en puutu siihen! :)
        Ja taidat kyllä olla oikeessa! ;)

• vvtsu

se allergiaa.

iho alkoi oirehtia.

lähtöön.

Jokaisesta eläimestä, ihmisestäkin, irtoaa ihosoluja päivittäin. Sitä tarkoitetaan kun sanotaan, että koiran "hilse" allergisoi, ei tarvi siis olla oikein hilsettä. Myös koiran kuola aiheuttaa allergisille reaktioita ja virtsa.

Allergia voi puhjeta kenelle tahansa ja se voi olla mille tahansa aineelle, eläimelle, ihan mille tahansa. Allergia on oman elimistön virheellinen puolustusreaktio. Elimistö luulee jotain harmitonta ainetta vaaralliseksi ja alkaa torjumaan sitä = allergiaoireet.

Ihan jokaikiselle koiralle voi olla allerginen, jos oma elimistö kokee koiran "vaaralliseksi", mutta jotkut yksilöt aiheuttavat enemmän oireita kuin muut. Se on ihmisen yksilöllinen reagointitapa eikä mitenkään johdu mistään rodusta. Sama ihminen voi olla allerginen siskon villakoiralle, mutta ei saakaan oireita naapurin bokserista, joku voi kuolla kun bishon frisee tuodaan samaan huoneeseen.

Koiria ei voi antaa perheeseen kokeiltavaksi, sillä koira ei ole mikään esine, jota voi siirrellä perheestä toiseen. Se on tunteva eläin, joka ansaitsee hyvän ja turvallisen hoidon ja kodin.

• pienestä koirasta.

Kaverini halusi koiran, oli mukamas niille muille allerginen paitsi bichon friseelle, joten osti sellaisen itselleen "semmoinen kiva leikkikoira"-sanoi hän. Ei tajunnu miten kauhea hoito tämän koirarodun turkissa on. Ei tajunnut, että tämäkin koira tarvitsee koulutusta ja lenkkeilyä ja sosiaalistimista.
      Joten nyt 1,5 vuoden päästä tilanne on tämä: koira haukkuu ja murisee kaikelle liikkuvalle, turkki on huovuttunut, korvat huovuttunut, koira ei tiedä kenen sen lauman johtaja on, koska koira on enimmäkseen tämän tytön vanhemmilla, jossa sitä ei kouluteta. Koiraa ei viety mihinkään kun oli pieni, pidettiin vaan sylissä ja leperlettiin. Koiran anaalirauhasia ei puhdisteta, koiraa ei viedä eläinlääkäriin ja nyt: Koira on inhottava kun putsaa itseään ja ei sovi sisustukseen!!!

• KERTOMASI

Luulisi jo kiinnittävän huomion ,joten eihän toi ole kun tarpeeton kärsimys koiralle, johon täytyy puuttua.Mieti ONKO KOIRAN IHO TERVE..

• gatogato

Vanhalla luokkakaverilla oltiin todettu koira-allergia. Myös hänen siskollaan. Heidän perheensä oli kuitenkin saanut suosituksen että ottaisivat villakoiran, ettei se aiheuta allergiaa. Ja niin kävi. Keskikokoinen villakoirauros muutti taloksi, eikä vielä tänäkään päivänä ole allergiaoireita ilmennyt. Muista koiraroduista kylläkin. TÄMÄKIN ON KUITENKIN YKSILÖLLISTÄ! Ja riippuu myös varmaan allergian laadusta(!).

• psykologista..

toi on enemmänkin psykologista kuin fyysistä, jos on tuommoinen allergia.. kysyppä vaan, pikku villapuudeli oli muutenkin ainut, mitä he olisivat ottaneet.

• gatogato
        psykologista.. kirjoitti:

toi on enemmänkin psykologista kuin fyysistä, jos on tuommoinen allergia.. kysyppä vaan, pikku villapuudeli oli muutenkin ainut, mitä he olisivat ottaneet.

Tällästä taas tällä kertaa. Eikö sullakaan ole muuta tekemistä kun arvostella toisten kirjotuksia? Pikkuvillapuudeli.. Oikeesti tollanen joka asiasta vinkuminen ja päätään aukominen alkaa käydä hermoille.. Mutta jos sulla ei muuta elämää ole kun kiukutella omaa pahaa oloas keskustelupalstoilla ni tottahan toki mä sen ilon sulle suon.

Sitä "villapuudelia" ei ikinä ole näyttelyissä käytetty, sitä ei trimmata muuten kun kesällä ettei ole kuuma, ja talvella jos meinaa ruveta karvat näköä (KOIRAN!) haittaamaan. Rakastettu perheenjäsen se niille on, eikä mikään näyttelyesine. Jos niille sopi tälläinen vaihtoehto, ja saivat haluamansa koiran, joka ei tuottanut allergisia oireita ni mitä hiton väärää siinä on?

Enkä tarkoittanut että kyseinen ihminen joka koiran tässä keskustelussa halusi, ottaisi juuri villakoiran, eikä se välttämättä hänelle kävisikään, mutta kerroin vain sen minkä tiesin.

Toisaalta säälittää sun kaltaset ihmiset jotka pahaa oloaan purkaa tuolla tavoin, juttelisit vaikka ammattiauttajan kanssa sun ongelmista. Ei millään pahalla...

• rotuja
        gatogato kirjoitti:

Tällästä taas tällä kertaa. Eikö sullakaan ole muuta tekemistä kun arvostella toisten kirjotuksia? Pikkuvillapuudeli.. Oikeesti tollanen joka asiasta vinkuminen ja päätään aukominen alkaa käydä hermoille.. Mutta jos sulla ei muuta elämää ole kun kiukutella omaa pahaa oloas keskustelupalstoilla ni tottahan toki mä sen ilon sulle suon.

Sitä "villapuudelia" ei ikinä ole näyttelyissä käytetty, sitä ei trimmata muuten kun kesällä ettei ole kuuma, ja talvella jos meinaa ruveta karvat näköä (KOIRAN!) haittaamaan. Rakastettu perheenjäsen se niille on, eikä mikään näyttelyesine. Jos niille sopi tälläinen vaihtoehto, ja saivat haluamansa koiran, joka ei tuottanut allergisia oireita ni mitä hiton väärää siinä on?

Enkä tarkoittanut että kyseinen ihminen joka koiran tässä keskustelussa halusi, ottaisi juuri villakoiran, eikä se välttämättä hänelle kävisikään, mutta kerroin vain sen minkä tiesin.

Toisaalta säälittää sun kaltaset ihmiset jotka pahaa oloaan purkaa tuolla tavoin, juttelisit vaikka ammattiauttajan kanssa sun ongelmista. Ei millään pahalla...

jotka aheuttaavat jokseenkin vähemmän allergiaa kuten karvattomat ja villakoira rodut..ja riippuu siitä oletko allerginen hilseelle,syljelle vai virtsalle..

• Maija

Meillä on sekarotuinen koira ollut monta vuotta. Itse olen aina ollut allerginen kaikille eläimille,mutta koirastamme ei ole koskaan tullut minkäänlaisia oireita. Muista koirista ja eläimistä kyllä tulee. Asiaa kannattaa ja pitää harkita kovasti, uskaltaako riskeerata. Meillä mietittiin, punnittiin ja pähkäiltiin 2 vuotta ennen kuin uskalsimme koiran ottaa. Meillä oli myös sovittuna koiralle toinen koti, jos joudumme siitä luopumaan. Onneksi näin ei käynyt.
      Mutta jokaisen täytyy miettiä itse. Toisille tulee oireita, toisille ei. Se on täysin yksillöllistä.

• Iinuli

Moi!
        Meidän perheellä on myös karvaisille eläimille allergiaa ja olen samaa mieltä että kannattaa harkita tarkin että ottaako koiran! :)
        Meillä on nyt 2 koiraa (Lagotto Romagnolo) eikä mitään oireita ole. Riippuu mille koirassa on allerginen ja vaikka koirarotu olisi sama niin yksi ei välttämättä aiheuta mitään mutta toinen voikin olla jo eri juttu...
        Olen kuullut että jos allergiaa on tulossa niin se tulee YLEENSÄ ensimmäisen 5 vuoden aikana ja pentu allergisoi enemmän kuin aikuinen ja uros enemmän kuin narttu.

• Maija: tuossa sun jutussa,voi olla syynä se että oman koiran allergeeneille(niitä on:hilseessä,syljessä,virtsassa) tulee immuuniksi. Eli oma koira ei enää aiheuta allergiaa,koska sä oot saanut siedätyshoitoa.
        Yhel mun sukulaisel on ollu koiria ja hän on pahasti koira-allerginen,kuitenkaan omat koirat ei aiheuta reaktioita,mutta jos esim. heidän kotiin tulee toinen koiraihminen,jossa on vieraan koiran allergeeneja,niin siitä tulee tosi pahat reaktiot ja mun sukulaisen pitää lähteä ulos talosta.

• Maija
        WildOne-81 kirjoitti:

Maija: tuossa sun jutussa,voi olla syynä se että oman koiran allergeeneille(niitä on:hilseessä,syljessä,virtsassa) tulee immuuniksi. Eli oma koira ei enää aiheuta allergiaa,koska sä oot saanut siedätyshoitoa.
        Yhel mun sukulaisel on ollu koiria ja hän on pahasti koira-allerginen,kuitenkaan omat koirat ei aiheuta reaktioita,mutta jos esim. heidän kotiin tulee toinen koiraihminen,jossa on vieraan koiran allergeeneja,niin siitä tulee tosi pahat reaktiot ja mun sukulaisen pitää lähteä ulos talosta.

Luultavasti se näin onkin. Mulle ei kyllä tullut pentuaikanakaan minkäänlaisia oireita. Ehkä se on joku psykologinen juttu :) ja asennoitumis kysymys, en tiedä. Mutta mulle kävi kuitenki näin onnekkaasti. Muille ei välttämättä käy. Sitä on mahdotonta sanoa,miten kenenkään muun allergia suhtautuu koiriin. Se on vaan jokaisen harkittava itse päättäkö ottaa riskin vai ei. Mun riski kannatti.

• ei ole vain yhtä totuutta

Ajattelin itsekkin kirjoittaa tähän aiheeseen.
        Ei varmastikkaan ole vain yhtä totuutta allergiasta ja siitä miten se ilmenee kelläkin.

Erään tutkimuksen mukaan josta mulle kertoi eläinlääkärini(jo vuosia sitten), että
        jos on vaikka kissa- tai koira-allerginen ja ottaa eläimen - ja jos elää eläimen kanssa vähintää 6kk sen jälkeen 80 % allergikoista on siedättynyt juuri sille eläimelle ja pystyy elämään sen kanssa normaalisti ja 20% näistä allergikoista ei koskaan voi elää ilman oireita eläimen kanssa, eivät siis siedäty.

Monet todellakin siedättyvät omalle koiralle ja monesti myös oma psyyke ratkaisee paljon- miten siis suhtautuu koiraan ja haluaako koiran...
        Monesti myös rodusta riippumatta. Mutta toki on niitä koiria joille ihmiset ovat todenneet, että ne sopivat allergiselle paremmin kuin monet muut rodut.
        Esim; turkkirotujen kannattajat sanovat, että kun koiran pesee ja trimmaa säännöllisesti niin se ei pölyä eikä hilseile ja että se hilse jää pitkään turkkiin ja sitten menee pois pesun yhteydessä..
        - Se pesu ja trimmaus ei ole allergisen työtä tosin.

Sitten on niitä jotka ovat karvattomien kannalla.
        Jos koira on aito karvaton niin riski on toki piemempi, kuin että tarvitsee ajella koiraa - sehän monesti ärsyttää ihoa ja saa sen reagoimaan = hilseilemään = allergisoimaan.

Itse en ole oikeasti allerginen, paitsi trimmatessa bichoneiden turkkeja , ihoni alkaa kutista.

Itselläni on Aitoja karvattomia koiria.
        Monet monet henkilöt jotka tulevat tapaamaan näitä koiria ovat todella pahasti allergisia, mutta todella harvoin näistä ihmisistä kukaan on saanut oireita.

Perulaisista tiedän sen, että niillä ei yleensä ole tyypillistä koiran tuoksuakaan. Niillä on alikehittyneet hiki- ja sylkirauhaset.
        Koiran voi tarvittessa pestä ja rasvata - tai jättää pesemättä kun ei tarvitse. Monet todella allergiset pesevät ja rasvaavat koiriaan aluksi useasti ja kun huomaavat, että oireita ei ole tullut hiljalleen lopettavat turhan pesun ja rasvaamisen ja samalla tässä ajassahan monet ovat siedättyneet koirilleen. Koiraahan rasvatan sen takia, että iho pysyy pehmeänä eikä siitä irtoa allergeenejä ja pesu vie ne irtonaiset allergeenit mennessään.

Joku kertoili kuinka työlästä on pestä tällaista koiraa - jos sen suihkuttaa - "heittää shampoon niskaan" ja sitten huuhtelee niin pyyhekuivaamisen kanssa jos saa menemään aikaa siihen 5 min se on jo todella valtavan pitkä aika...
        Meillä koirille riittää pesu 2-3 kertaa vuodessa ja rasvaaminen yhtä usein.
        Ja ihot ovat varmasti huippukunnossa. ( Ei se perulaisenkaan hoito ole taidetta ja vaikeaa jos siitä ei haluta tehdä sellaista? Kaipa se on jotenkin hienompaa.kun tällaisen koiran omistamisesta tehdään vaikeampaa tai "luxusta"?
        On ikävää jos ihmiselle kerrotaan kuinka vaikeita koirat on ja niiden hoito jos itsellä ei ole tarvittavaa kokemusta.

Monesti myös on erittäin helppo luopua koirasta käyttäen syynä allergiaa - sehän on todella helppo "keppihevonen" jos on jotain ongelmia - ikäänkuin allergian varjolla pääsee eroon koko ongelmallisesta koirasta ja kukaan ei voi kiistää syytä. Toki vain monesti tällaisele "allergiselle" tulee pian uusi koira.

On todellakin totta, että koiran eritteissä, syljessä ja ulosteissa on aina allergeenä, mutta tuskin kukaan voi varmasti sanoa miten kukakin niihin reagoi? Toki teidämme miten monet reagoivat tiettyihin allergian aiheutajiin - mutta tiedän tasan tarkkaan kokemuksestakin, että erot on ovat vielä yksilö ja koirakohtaisia.
        On koiria jotka eivät aiheuta joillekin oireita ja samassa rodussa oleva toinen voi taas aiheuttaa. Ja monet allergiset sietävät vain omaa koiraa oli se sitten mix tai rotukoira-

Meillä tosin lapsella oli astma,mutta sen mitä koira pystyi antamaan lapselle henkisellä puolella ei ollut mitään merkitystä sille "riskille" koska kuitenkin meillä vanhan lopetetun koiran paikkaa ei voinut täyttää silloin kuin toinen koira.

Tiedän monta henkilöä jotka ovat ottaneet riskin- elävät onnellisena koiransa kanssa - astmasta ja allergiasta huolimatta. Todellakaan ei ole olemassa 100% varmaa allergia vapaata koiraa - mutta elämässä on pakko ottaa riskejä - jos tahtoo elää. Onhan riski mennä kadulle, sinne voi kuolla ja yhtä suuri riski on mennä kotiin, sinnekin kun voi kanssa kuolla.

• meri_metso

Moikka, en nyt tiiä mitä muut tähän keskusteluun on kirjotellu ja en jaksa alkaa lukemaan mutta itselläni on lievä koira allergia MUTTA pesin alussa koirat kerran kahdessa viikossa koirien hilse shampoolla ja eipä oo allergiaa sen koommin näkynyt. Ja kun imuroi ja tuulettaa matot yms niin ei pitäis tulla reaktiota. koiran karvathan eivät sitä allergiaa tuota vaan HILSE.

• Karvojako
    • koiralenkkeilijä

ovat kyllä vähemmän allergisoivia, niin uskon. Saako oireita vai ei riippuu paljon myös ihmisestä. Sitä, aiheuttaako joku vähemmän allergisoiva rotu allergiaa vai ei, ei kyllä pidä mennä kokeilemaan hankkimalla tällaisen koiran. Jos allergiaa tuleekin, jompikumpi kärsii, koira tai ihminen.
      Isäsi on allerginen karvaisille eläimille? Onko testattu mille. Tiedän tapauksia, että on allerginen kissoille mutta ei koirille.

• -1-1-

Voi hyssykät sentään!Ei ole olemassakaan semmoisia koiria tai muita karvaisia oliota joka sopisi allergiseen perheeseen.Kyllä se on otettava huomioon muutkin perheen jäsenet kuin omat halut.On teillä kummalliset mielipiteet.Odottakaa ja kasvakaa kun oma tupa ja omalupa harkitkaa uudestaan.Liikaa luovuttajia ensi huuman mentyä jo nyt

• villakoiria

ja bichoneita pestään paljon ja hilse lähtee sen mukana..muuten ne aiheuttaa allergiaa ihan yhtä paljon kun muutkin rodut...ei mikään rotu sovi jos on todella allerginen :(

• Tersi

sanoo aina että bichon bologneselle ei voi olla allerginen sillä sillä ei ole pohjavillaa. Hänen vanhemmillaan on semmoinen ja aina kun menen sinne saan hurjat allergiaoireet, nenä vuotaa, aivastuttaa ja silmät kutiaa. Enemmän koiriin perehtyneenä olen miettinyt että miten se voisi olla peruste ei-allergialle että ei ole pohjavillaa?? Eihän sitä ole kaikilla koirilla muutenkaan, ystäväni sai asian silloin kuulostamaan kuin se rotu olisi ainut jolla ei sitä ole ja siksi allergiavapaa.

Viestini pointti: ei ole allergiavapaata koirarotua!!

• asdfghio
        Tersi kirjoitti:

sanoo aina että bichon bologneselle ei voi olla allerginen sillä sillä ei ole pohjavillaa. Hänen vanhemmillaan on semmoinen ja aina kun menen sinne saan hurjat allergiaoireet, nenä vuotaa, aivastuttaa ja silmät kutiaa. Enemmän koiriin perehtyneenä olen miettinyt että miten se voisi olla peruste ei-allergialle että ei ole pohjavillaa?? Eihän sitä ole kaikilla koirilla muutenkaan, ystäväni sai asian silloin kuulostamaan kuin se rotu olisi ainut jolla ei sitä ole ja siksi allergiavapaa.

Viestini pointti: ei ole täysin allergiavapaata koirarotua.

• tjaa-a....
        Tersi kirjoitti:

oikein liittyy mitenkään allergiaan? Pohjavillahan nimenomaan sitoo koiran hilsettä, eli ei silittäessäkään pääse niin helposti/suurina määrinä kuin pohjavillattomalla koiralla. Tällä perusteella 70-80% koirista pitäisi olla "allergiavapaita. :'D

Totuus on, että jotkut ihmiset eivät vain saa allergiaa (tai se on hyvin lievää) tietyntyyppisen turkin omaavista koirista. Ja tarkoitan nimenomaan vain ja ainoastaan jotkut, suuri osa saa allergiaa kaikentyyppisistä koirista. Itse allergisena minulle sopii juurikin pohjavillan omaavat rodut, joilla ei ole ns."rasvaisen tuntuinen turkki", ja tällä hetkellä vieressä köllötteleekin yksi porokoira. Pientä kutinaa tosin tulee jos koira pääsee nuolemaan kaulaa/naamaa, mutta tälleppä on opetettu ettei iholle saa tunkea. Tutulle taas ei tule allergiaa juurikin tällaisista lyhyt/"tikkuturkkisista" koirista kuten beagle, whippet, rotikka yms. ja mun koirasta pitää ottaa lääkettä.

• - Nakunakki -
        tjaa-a.... kirjoitti:

oikein liittyy mitenkään allergiaan? Pohjavillahan nimenomaan sitoo koiran hilsettä, eli ei silittäessäkään pääse niin helposti/suurina määrinä kuin pohjavillattomalla koiralla. Tällä perusteella 70-80% koirista pitäisi olla "allergiavapaita. :'D

Totuus on, että jotkut ihmiset eivät vain saa allergiaa (tai se on hyvin lievää) tietyntyyppisen turkin omaavista koirista. Ja tarkoitan nimenomaan vain ja ainoastaan jotkut, suuri osa saa allergiaa kaikentyyppisistä koirista. Itse allergisena minulle sopii juurikin pohjavillan omaavat rodut, joilla ei ole ns."rasvaisen tuntuinen turkki", ja tällä hetkellä vieressä köllötteleekin yksi porokoira. Pientä kutinaa tosin tulee jos koira pääsee nuolemaan kaulaa/naamaa, mutta tälleppä on opetettu ettei iholle saa tunkea. Tutulle taas ei tule allergiaa juurikin tällaisista lyhyt/"tikkuturkkisista" koirista kuten beagle, whippet, rotikka yms. ja mun koirasta pitää ottaa lääkettä.

Hei, itse olen allerginen ja astmaatikko. Aikoinaan olen pitänyt pariakin karvaista rotua, esim. villakoiraa, ja vuosia siis kärsin astmasta. Sitten olin monta vuotta ilman koiraa ja ajattelin että niin kait se sitten on että sellaista rotua ei ole olemassakaan mitä kestäisin. Kokeilin myös Kiinan harjakoiraa, mutta ei sekään sopinut.
        Sitten löytyi uudehko rotu Suomesta, Amerikan karvaton terrieri. Ja bingo! Siitä koirasta en saanut mitään allergia enkä astmaoireita. Kävin kennelissä kokeilemassa. Samoin sain 'lainaksi' AHT'n (American Hairless Terrier) viikonlopuksi, ja silloinkaan ei tullut oireita. Ja nyt minulla, astmaatikolla, on koira jolle en ole allerginen.

• Ootte tyhmiä!
        - Nakunakki - kirjoitti:

Hei, itse olen allerginen ja astmaatikko. Aikoinaan olen pitänyt pariakin karvaista rotua, esim. villakoiraa, ja vuosia siis kärsin astmasta. Sitten olin monta vuotta ilman koiraa ja ajattelin että niin kait se sitten on että sellaista rotua ei ole olemassakaan mitä kestäisin. Kokeilin myös Kiinan harjakoiraa, mutta ei sekään sopinut.
        Sitten löytyi uudehko rotu Suomesta, Amerikan karvaton terrieri. Ja bingo! Siitä koirasta en saanut mitään allergia enkä astmaoireita. Kävin kennelissä kokeilemassa. Samoin sain 'lainaksi' AHT'n (American Hairless Terrier) viikonlopuksi, ja silloinkaan ei tullut oireita. Ja nyt minulla, astmaatikolla, on koira jolle en ole allerginen.

Koira ei ole mikään esine, jota voi lainailla!!!! Miksi ette tajua, että koiraparka joutuu noissa kokeiluissa aina uuttee paikkaa ja stressaantuu!

• lollerodeo

No nää Yorkshirenterrierit ei oo nii kauheit, ne on hypoallergisia koiria ja niiden karva on samaa kuin ihmisten hiukset.

mun kaverilla on yorksinterrieri ja se on allerginen ja sen äidillä on pahimman luokan astma, mut ei ne oo reagoinu ^^

toivottavasti autto.

• pampan

lassie on ihku

• allergiaperhe
        pampan kirjoitti:

lassie on ihku

Meillä lapsilla on astmaa. Ei ole tullut mitään oireita whippetistä.

• Jo_ku123
        allergiaperhe kirjoitti:

Meillä lapsilla on astmaa. Ei ole tullut mitään oireita whippetistä.

Astma ja allergia eivät ole sama asia.

• osaakirjottaa.com

Olen kuullut myös että yorkshirenterrieri on hypoalle...ääh en osaa kirjoittaa sitä mutta....:D mutta kuitenkin :DD

• näinseon

toi on oikesti ihan suorastaan ärsyttävää ku sellasta EI OO!!

• minä

mun tietääkseni bichon frise ei aiheuta allergiaa. Kaveri ja sen iskä on allergisia mut niillä on bichon frise eikä se kuulemma aiheuta allergiaa.

• Heppafani!!!

Meilla on sama tilanne!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      176
      4987
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4376
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3097
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      252
      2947
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2882
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2501
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27