mikä vaikuttaa eniten

le petit

Äitini on pian 78 ja isäni 88 vuotias. Äidilläni tuli muistiongelmia näkyvästi noin kolme-neljä vuotta sitten. Myöhemmin on todettu alzheimerintauti. Tämä tuli lopulta yllätyksenä, sillä suvussa ei ennen ole ollut dementiaa.

Mutta voisiko joku vastata, mikä seuraavista asioista voisi altistaa dementialle, vai voiko kaikki yhdessä?

1) stressi ja paineen alla eläminen - äitini on ollut naimisissa yli 50 vuotta miehen kanssa, joka on erittäin äkkipikainen, herkästi suuttuva. Elämä on ollut kovaa (köyhyyttä ja ankaraa työtä pientilalla), myös pelkoa, mutta ei fyysistä väkivaltaa. Jatkuvaa huutamista ja kiroamista (isällä vaikea lapsuus ja viisi vuotta sodassa, josta oireet)Erittäin hankalan luontoinen mies, jota äiti on palvellut ja ollut sovittelijana ja välikätenä. Vieläkin huutaminen jatkuu (jouluyönäkin oli huutanut kolmeen asti yöllä...on aina nukkunut huonosti ja siksi äiti ei ole saanut nukutuksi. Isää tietysti myös ahdistaa vaimonsa sairastuminen)

2)Home tai huono huoneilma. Talossa oli seinät homeessa jo heti rakentamisen jälkeen, yli neljäkymmentä vuotta sitten. Emme tiedä, onko talossa oikeasti homeongelma vai ilmanvaihto-ongelma. Kosteutta ja haju, joka tarttuu vaatteisiin. Äidillä allergia- ja silmäoireita vuosikausia. Kukaan ei ole tohtinut puhua asiasta, koska isää pelätään. Ei puhettakaan, että kukaan uskaltaisi mitata huoneilmaa tai ajatella remonttia.

3) B12-vitamiinin imeytymishäiriö. Äidilläni oli alhainen, samoin hänen sisarellaan. Jotakin uutta lääkettä kokeillaan.

Tällä hetkellä he saavat kotiapua kaksi kertaa päivässä ja yönseudulla veli asuu heidän luonaan.

Äidillä nyt AT-lääkitys. Mistä voimme tietää, mistä kaikki oireet johtuvat: lääkityksestä vai taudista vai eri lääkkeiden yhteisvaikutuksista.
Aikaisemmin ei mitään lääkkeitä. Ovat olleet terveitä.

Äidille tehtiin magneettikuvaus. Neurologin lausunto ja terveyskeskuslääkäri olivat sitä mieltä, ettei ole varmaa, mistä on kysymys. Geriatri sitten sanoi, että on AT ja aloitettiin lääkitys. Voiko näissä tulla virhearvioita?

Äitini valitti silloin kolme vuotta sitten, että hänellä on "outo olo" ja silmissä näkyi jotakin, hän sanoi, että migreeni. Pari kertaa on ollut lievä pieni tajuttomuus...tai en tiedä kuinka monesti.

Olen tytär ja asun noin 150 km:n päässä. Veljet asuvat lähellä. Olen puhelimella yrittänyt hoitaa heidän asioitaan ja tarkoitus olisi, että voisivat olla kotona vielä niin kauan kuin on hyvä.
Ongelmana on myös oma jaksaminen ja muiden omaisten jaksaminen. Minulla on neljä lasta ja lypsykarja hoidettavana sekä sairas anoppi ja vanha täti.
Olen loppuunpalamisen rajoilla ja itken kaiket päivät, kun en tiedä, mitä minun pitäisi vielä lisäksi tehdä vanhempieni hyväksi, ovathan he minun vanhempiani. Veljet kyllä hoitavat käytännön asioita ja monenlaista, mutta minun pitäisi jaksaa enemmän. En pääse käymään kuin kerran kuussa, koska olen ympärivuorokautisessa työvuorossa ollut jo monta vuotta.

Emme tiedä myöskään, kuinka velejni jaksaa. Emme paljon tohdi puhua näistä asioista, kun ei olla totuttu sellaiseen. Enkä tiedä, mistä saisi apua. Meillä on ne olosuhteet ja elämä niin erilaista, että monien on vaikea sitä ymmärtää.

12

1173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • le petit

      unohtui tuosta äskeisestä vielä se kysymys, että tietääkö kukaan, millaisia oireita ja seurauksia tulee masennuksesta, jos sitä kestää pitkään (vuosia)? Luulen, että molemmilla vanhemmillani on masennusta ja äidilläni lisäksi monia vuosia kestänyt uupumus ja loppuun palaminen.
      Sosiaalinen elämä on vähäistä. Hiljaa makaavat omissa huoneissaan, pimeässä, että sähköä säästyy. Aina elämä ollut sellaista erilaista, säästämistä.
      Virkistyvät kyllä, jos joku käy ja ovat nyt tykänneet hyvästä kotiavusta, vaikka alussa on vastustettu kaikkea.

      • kyllä se siitä

        tilanteestasi; on sulla monta ongelmaa. Ihan ensiksi oletko ottanut selvää tästä alzheimerin taudista? Dementia on yksi sen oire ei muuta. Ensiksi puhuisin tilanteesta veljien kanssa koska he asuvat lähimpänä ja ovat varmasti paremmin tietoisia asioista. Toiseksi et voi revetä moneen paikkaan yhtäaikaa joten olet kohta aivan burn out-tilassa jos asioita ei sovita miten ja koska mitä tehdään.Ottakaa kunnalta kaikki apu mitä saatte. Ja tärkeintä sinulle ovat hyvät ystävät ja harrastukset että saat muutakin ajateltavaa. Asioilla on tapana järjestyä!
        Voimia sinulle!!


      • voimia ja valoa sinulle

        kotitilanteesi muistuttaa omaani 70-luvulla, isäni oli "pikku-hitleri" kaikki tehtiin hänen oikkujensa mukaan ja pelättiin häntä. Lopulta hän kuoli oman käden kautta ja se oli kuitenkin kova pala meille. No joo, ensinnä laita asiat tärkeysjärjestykseen; mieti mitä jaksat ja mitä et! Kaikkeen et pysty ! Tuli mieleen että olisiko tässä äitisi sairaudessa yksi mahdollisuus hänen päästä pois kotoa välillä vaikka johonkin hoitokotiin esim. viikoksi, pois isäsi vaikutusvallan alta.Ota myös huomioon että isäsi on myös ehkä sairas (henkinen väkivalta on todella pahaa tekevää läheiselle) Kyllä saat asiat järjestykseen, se vie vähän aikaa! Koita kestää!!


    • Sirpale

      Ei ole helppoa teilläkään. Viestissäsi tulee esiin kaksi asiaa, mitkä ainakin minä voisin yhdistää tämänpäiväiseen tilanteeseenne, eli kolme vuotta sitten tapahtuneet häiriöt äitinne terveydentilassa. Mielestäni nämä viittaavaat verenkiertohäiriöihin, jotka ovat voineet jättää pysyviä oireita esm. muistiin ym.

      Äitinne on nyt kuitenkin lääkärin,ja toivon mukaan myös kotisairaanhoidon piirissä. kodinhoitajatkin käyvät kaksi kertaa päivässä, joten parempaan suuntaan asianne ovat nyt menossa
      Kannattaisi vielä ajatella isällenne jotain lääkitystä, mikä rauhoittaisi hänen huutamistaan ja pahaa oloaan. Onko isänne käynyt lähiaikoina lääkärissä... olisi kyllä suotavaa.

      Koittakaa jaksaa ja muistakaa pitää myös omasta hyvinvoinnistanne huolta. Ehkä teille on jäänyt tuo isän pelkääminen krooniseksi jo lapsuudesta lähtien, mutta huomatkaa, että hän on jo 88 vuotia, ja te olette nyt aikuisia. Ottakaa pelkäämättä kantaa asioihin, joista kannatte huolta.

      Minulla on ollut vähän samantapainen tilanne, ja kun taaksepäin katselen, niin huomaan, että asiat ovat aika kivasti menneet eteenpäin. Uskon, että näin tulee käymään vielä teidänkin kohdallanne .

      • muistihäiriöitä, dementiaa ...

        Vasta ehken joskus 80-luvulla alettiin puhumaan dementiasta.

        Mummonikin aikoinaan joutui 70-luvulla suljetulle osastolle kun hän kuvitteli vaikka mitä ja näki harhoja. Pidettiin höperönä.

        Eli mielestäni dementia on saiaraus muiden joukossa. Ei siihen vaikuta elämäntavat (paitsi alkoholidementia, jos siitä nyt näin kansankielellä puhutaan).

        Tottakai kaatumiset ja iskut päähät vaikuttavat myös dementia-oireistoon.

        Perinnöllisyyttä on myös joissain muistihäiriölaaduissa.

        Omaisilta vaatii mitä suurempaa rakkautta lähimmäistään kohtaan kun joutuu kokemaan ja elämään läheisen kera, joka unohtaa jopa omat lapsensa ja elää lapsuuttaan.

        Voimia.


      • le petit

        Kiitos kaikille tuesta! Monesti olen ajatellut, että olen ainoa maailmassa jolla on sellainen kotitausta, mutta sitten huomaakin, että maailmaan taitaa mahtua monta tarinaa.
        Olisi hauska tietää siitäkin, miten sota on jatkunut seuraavissa sukupolvissa. Sota ei lopu rauhaan, kuten tiedämme.

        Kyllä isä on välillä ihan nauravainenkin, mutta kuitenkin arvaamaton ja kiivas ja varsinkin äidille huutaa eikä kestä hänen sairastumistaan. Aina olemme pelänneet kotona, pelänneet ja salanneet. Ja keplotelleet jotenkin eteenpäin.

        Isä on ollut lääkärintarkastuksessa ihan äskettäin, geriatrilla. Oli tosi hankala saada sinne. Kaikki tuollaiset tilanteet ovat vaikeita, koska häntä ei saa vapaaehtoisesti minnekään ja jos saa, ei hän malta odottaa vuoroaan vaan saattaa lähteä kesken pois. Pelkää sairaalaa. Molemmat ovat olleet lyhyitä jaksoja pari kertaa tarkkailtavana sairaalassa. Äiti menee sairaalassa aivan sekaisin.
        Kuuluvat myös kotisairaanhoidon piiriin. Olen hommannut nämä asiat täältä puhelimella.

        Emme tiedä, onko äiti kaatunut. Tai on hän kaatunut. Hän on kaatunut ulkona muutama vuosi sitten, niin että käsi murtui mutta sisällä kaatumisista en tiedä. Hänellä on ollut pään kanssa ongelmia varmaan pitempäänkin Mutta hän ei kerro eikä tunnusta vaivojaan eikä halua niistä puhua. Eikä aivokuvista kukaan sanonut (ainakaan geriatri), että niissä näkyisi mitään verenkiertohäiriöitä.

        Isälläkin on jonkin verran muistiongelmia (puhuu samoja, kyselee samoja) mutta erilaisia kuin äidillä.
        Äidillä oli näitä sekoiluja, puhui sekavia tai yritti selittää, mutta sanat olivat sekaisin, samoin ajat ja paikat. Hän ei ole kuljeksinut missään eikä eksynyt. Paitsi silloin kun toimitti vielä kaikki kauppa ym. asiat (pari vuotta sitten). Hän kulki taksilla kaupassa ja siinä tuli sekoilua. Emme tiedä, mitä kaikkea tapahtui ja mihin rahaa joutui. Ainakin joku taksikuski vei jotakin rahoja ja sitten oli muutakin sekavuutta kaupoissa ym.
        Mutta toisaalta äiti on puhunut ihan tavallisiakin asioita ja välillä hän puhuu kuin ei mitään vakavaa sairautta olisikaan.

        Äiti ei ole oikeastaan koskaan ollut sellainen, että lähimuisti katoaisi ja jotkut vanhat asiat olisivat mielessä. Joskus hän mainitsi lapsuuskotinsa, mutta se oli ihan satunnaista. Vanhoista asioista hän ei ole koskaan halunnut puhua.
        Mutta jos kyselen häneltä jostakin tietystä vanhasta tapahtumasta, hän sanoo, että kyllä hän muistaa ja saattaa sanoa jotakin yksityiskohtiakin.

        Jonkin verran tiedän alzheimerin taudista. Olisin halunnut tietää enmmän siitä, kun joku lääkäri mainitsi jossakin haastattelussa, että (jollakin)terapialla on saatu hyviä tuloksia ja se on kuitenkin tutkimaton alue. Onko teillä kokemusta esimerkiksi jostakin toimintaterapiasta tai esimerkiksi tanssiterapiasta(sillä oli saatu hyviä tuloksia)?

        Se mitä on jäljellä, sitä pitäisi treenata. Mutta en tiedä, miten saisin äidin mukaan mihinkään. Meillä ei ole edes ketään naispuolista sukulaista jota pyytäisin avuksi. Minusta hän olisi saanut vielä kulkea kaupassa ja hoitaa sellaisia asioita, mihin vielä kykenee.

        Hän esimerkiksi oli vielä kirjoittanut joulukortit tosi kauniilla käsialalla. Mutta tällaiseen ei voi saada apua, ellei saa häntä johonkin hoitokotiin. Mutta hän haluaa olla kotona. Tietenkin.

        Joskus ajattelen sitäkin, että ehkä koko tähän hommaan voisi suhtautua jotenkin vapaammin ja huumorilla. Jokaisen on vuorollaan sairastuttava johonkin ja myös kuoltava.

        Lääkitys on hyvä apu, mutta turhaakin lääkettä annetaan. Äidille syötettiin jotakin rauhoittavaa lääkettä, eikä kukaan tiennyt miksi. Muutenkin, kun lääkkeitä vanhuksille suunnitelllaan ja jaetaan niin itselle tulee paha mieli, aivan kuin heillä ei olisi enää ihmsioikeuksia.

        Ainakin yksi lääkäri on sanonut minulle, että tällainen rankka elämä on pääasiallinen syy äidin sairastumiseen, siksi kyselin siitä teiltä. Mutta kyllä kai siihen voi olla monia eri syitä.

        Jo jonkin aikaa äiti on ollut hyvin väsynyt. Tuntuu siltä, että hän on aina sängyssä ja nukkuu. En tiedä, millaisia ne yöt ovat, mutta aikaisemmin äiti valitti, ettei hän saa nukutuksi, kun isä kulkee kaiket yöt. Veli, joka näkee tilanteen päivittäin, sanoi, että väsymystä on ollut jo pitkään, ettei ainakaan nämä AT-lääkkeet ole sitä aiheuttaneet.
        Toisaalta, jos hän on masentunut, koska tietää tilanteensa ja joutuu siellä selviytymään, niin ehkä se aiheuttaa tämän väsymyksen. Tai taudin eteneminen. En tiedä.


      • sirpale
        le petit kirjoitti:

        Kiitos kaikille tuesta! Monesti olen ajatellut, että olen ainoa maailmassa jolla on sellainen kotitausta, mutta sitten huomaakin, että maailmaan taitaa mahtua monta tarinaa.
        Olisi hauska tietää siitäkin, miten sota on jatkunut seuraavissa sukupolvissa. Sota ei lopu rauhaan, kuten tiedämme.

        Kyllä isä on välillä ihan nauravainenkin, mutta kuitenkin arvaamaton ja kiivas ja varsinkin äidille huutaa eikä kestä hänen sairastumistaan. Aina olemme pelänneet kotona, pelänneet ja salanneet. Ja keplotelleet jotenkin eteenpäin.

        Isä on ollut lääkärintarkastuksessa ihan äskettäin, geriatrilla. Oli tosi hankala saada sinne. Kaikki tuollaiset tilanteet ovat vaikeita, koska häntä ei saa vapaaehtoisesti minnekään ja jos saa, ei hän malta odottaa vuoroaan vaan saattaa lähteä kesken pois. Pelkää sairaalaa. Molemmat ovat olleet lyhyitä jaksoja pari kertaa tarkkailtavana sairaalassa. Äiti menee sairaalassa aivan sekaisin.
        Kuuluvat myös kotisairaanhoidon piiriin. Olen hommannut nämä asiat täältä puhelimella.

        Emme tiedä, onko äiti kaatunut. Tai on hän kaatunut. Hän on kaatunut ulkona muutama vuosi sitten, niin että käsi murtui mutta sisällä kaatumisista en tiedä. Hänellä on ollut pään kanssa ongelmia varmaan pitempäänkin Mutta hän ei kerro eikä tunnusta vaivojaan eikä halua niistä puhua. Eikä aivokuvista kukaan sanonut (ainakaan geriatri), että niissä näkyisi mitään verenkiertohäiriöitä.

        Isälläkin on jonkin verran muistiongelmia (puhuu samoja, kyselee samoja) mutta erilaisia kuin äidillä.
        Äidillä oli näitä sekoiluja, puhui sekavia tai yritti selittää, mutta sanat olivat sekaisin, samoin ajat ja paikat. Hän ei ole kuljeksinut missään eikä eksynyt. Paitsi silloin kun toimitti vielä kaikki kauppa ym. asiat (pari vuotta sitten). Hän kulki taksilla kaupassa ja siinä tuli sekoilua. Emme tiedä, mitä kaikkea tapahtui ja mihin rahaa joutui. Ainakin joku taksikuski vei jotakin rahoja ja sitten oli muutakin sekavuutta kaupoissa ym.
        Mutta toisaalta äiti on puhunut ihan tavallisiakin asioita ja välillä hän puhuu kuin ei mitään vakavaa sairautta olisikaan.

        Äiti ei ole oikeastaan koskaan ollut sellainen, että lähimuisti katoaisi ja jotkut vanhat asiat olisivat mielessä. Joskus hän mainitsi lapsuuskotinsa, mutta se oli ihan satunnaista. Vanhoista asioista hän ei ole koskaan halunnut puhua.
        Mutta jos kyselen häneltä jostakin tietystä vanhasta tapahtumasta, hän sanoo, että kyllä hän muistaa ja saattaa sanoa jotakin yksityiskohtiakin.

        Jonkin verran tiedän alzheimerin taudista. Olisin halunnut tietää enmmän siitä, kun joku lääkäri mainitsi jossakin haastattelussa, että (jollakin)terapialla on saatu hyviä tuloksia ja se on kuitenkin tutkimaton alue. Onko teillä kokemusta esimerkiksi jostakin toimintaterapiasta tai esimerkiksi tanssiterapiasta(sillä oli saatu hyviä tuloksia)?

        Se mitä on jäljellä, sitä pitäisi treenata. Mutta en tiedä, miten saisin äidin mukaan mihinkään. Meillä ei ole edes ketään naispuolista sukulaista jota pyytäisin avuksi. Minusta hän olisi saanut vielä kulkea kaupassa ja hoitaa sellaisia asioita, mihin vielä kykenee.

        Hän esimerkiksi oli vielä kirjoittanut joulukortit tosi kauniilla käsialalla. Mutta tällaiseen ei voi saada apua, ellei saa häntä johonkin hoitokotiin. Mutta hän haluaa olla kotona. Tietenkin.

        Joskus ajattelen sitäkin, että ehkä koko tähän hommaan voisi suhtautua jotenkin vapaammin ja huumorilla. Jokaisen on vuorollaan sairastuttava johonkin ja myös kuoltava.

        Lääkitys on hyvä apu, mutta turhaakin lääkettä annetaan. Äidille syötettiin jotakin rauhoittavaa lääkettä, eikä kukaan tiennyt miksi. Muutenkin, kun lääkkeitä vanhuksille suunnitelllaan ja jaetaan niin itselle tulee paha mieli, aivan kuin heillä ei olisi enää ihmsioikeuksia.

        Ainakin yksi lääkäri on sanonut minulle, että tällainen rankka elämä on pääasiallinen syy äidin sairastumiseen, siksi kyselin siitä teiltä. Mutta kyllä kai siihen voi olla monia eri syitä.

        Jo jonkin aikaa äiti on ollut hyvin väsynyt. Tuntuu siltä, että hän on aina sängyssä ja nukkuu. En tiedä, millaisia ne yöt ovat, mutta aikaisemmin äiti valitti, ettei hän saa nukutuksi, kun isä kulkee kaiket yöt. Veli, joka näkee tilanteen päivittäin, sanoi, että väsymystä on ollut jo pitkään, ettei ainakaan nämä AT-lääkkeet ole sitä aiheuttaneet.
        Toisaalta, jos hän on masentunut, koska tietää tilanteensa ja joutuu siellä selviytymään, niin ehkä se aiheuttaa tämän väsymyksen. Tai taudin eteneminen. En tiedä.

        Olisi mukavaa kuulla teidän tilanteestanne vielä joskus. Tuntui vain niin samankaltaiselta tuo teidän elämänne nyt, että myös varmaan sinne taaksepäinkin katsottuna.


      • le petit
        sirpale kirjoitti:

        Olisi mukavaa kuulla teidän tilanteestanne vielä joskus. Tuntui vain niin samankaltaiselta tuo teidän elämänne nyt, että myös varmaan sinne taaksepäinkin katsottuna.

        kiitos sinulle, kun jaksat muistaa. Pakkohan se on vain hyväksyä se tosiasia, että kun vanhuus tulee itse kullekin vuorollaan, niin siinä tulee vaivoja myöskin. Sellaista surutyön tekemistä se ainakin näiden dementoituvien kanssa on, mutta yritän opetella ajattelemaan toisella tavalla, kun sentään itsellä on vielä (pieniäkin) lapsia, ettei tämä oma elämä menisi aivan näiden sairauksien ympärillä.

        Tietysti minua vaivaa esimerkiksi kotisairaanhoitajien (joiden työtä kyllä arvostan) puheet tai vihjailut tai kenties kuvitellut vihjailut siitä, että miksi emme tee sitä ja tätä. Kyllä minä olen kaikkeni yrittänyt. En pääse täältä useammin hoitamaan asioita. En kerta kaikkiaan pääse. Toisaalta on hankala selittää vieraille ihmisille omia olosuhteita ja omaa väsymistä ja loppuun palamista.
        Minä pelkään, että siellä kotikunnassani ajatellaan, että emme välitä. Me tosiaan olemme välittäneet ja hommanneet kaikki mahdolliset asiat, tutkimukset ym mihin vain olemme heitä saaneet.
        Myöskin tämä isän luonne ja käytös ja elämäntyyli on monelle nykyajan hyvinvointi-ihmiselle niin vierasta, että olen katsonut toivottomaksi sen selittämisen.
        Ajattele käytännön ongelmia: kun vihdoin vanhempani hyväksyivät kotivustajan (josta olen tuhannesti kiitollinen), siellä ei ollut kunnon kattilaa, astioita tai ruokailuvälineitä millä hän olisi keittänyt aamupuuroa, sillä äiti ei ollut enää pitkiin aikoihin tällaisia hommannut (minä hommasin, mutta eivät tykänneet siitä), koska äiti kai on ollut pitkään jo jotenkin vailla kiinnostusta mihinkään tuommoiseen (olisiko uupumusta elämään) ja muutenkin kun se tyyli on ollut se, ettei saa tuhlata eikä mitään uutta saa olla näkösällä. Ja aamupuuron laittaminen oli hirveän tärkeää, sillä äiti ei enää muistanut tai jaksanut tai osannut ja jossain vaiheessa ainakin isä oli kuolemassa nälkään. Oli sen näköinen kuin haudassa olisi jo maannut. Isä ei itse osaa mitään laittaa, sillä äiti on passannut kaikki valmiiksi koko elämän ajan.
        Ja monenlaista tämmöistä, mitä muissa perheissä ei varmaan ole koskaan ollut (vaatteet homeessa kaapissa, vessanpönttö ei toiminut ainakaan viiteentoista vuoteen ym ym)...tai voi olla että vain kuvittelen.

        Mutta nyt on anoppini menettämässä muistiaan ja olen ollut hänen kanssaan muistitesteissä. Lisäksi perhepiirissä on muitakin vanhuksia ja kuin itsestään heidän asioiden hoitaminen näyttää lankeavan minulle.
        Yritän pyristellä vähän vastaan ja haluaisin tehdä jotakin omaa, vaikka jotakin harrastaa, että saisi ajatuksensa muualle. En tosiaan ehdi harrastaa mitään, kun vapaata ei ole ollut moneen vuoteen.

        Mutta kiitos sinulle. Tuntuu tosiaan mukavalta, kun huomaa ettei ole yksin! Valoa ja voimia sinullekin!


    • Helpoiten muutettavissa
    • Kirjoitan

      Kun et kerkiä käymään vanhempien luona, niin soita heille puhelimella usein. Sekin olisi todella iso ilo äidillesi. Omasta vanhasta äidistäni tiedän, että vanhus odottaa lapsilta viestiä. Puhelimen pärinä virkistää ja siitä puhetta riittää, kun käyn katsomassa äitiäni.

      • le petit

        olemme aina pitäneet yhteyttä. Meillä oli tapana, että soitimme joka päivä toisillemme, jopa monta kertaa päivässä ja selvitimme kaiken maailman asioita.
        Mutta sitten äiti otti aina puhelimen pois seinästä (useita eri syitä), lopulta kai sitten ei enää muistanut laittaa sitä seinään, että saattoi mennä viikkoja ennen kuin sain jotakin kautta yhetyden.
        Nyt puhelin on ollut seinässä ja melkein aina olen saanut äidin puhelimeen, mutta en tiedä, muistaako hän meitä tai kuinka paljon muistaa.

        Välillä hän oli kovin ärtyinen ja sitten välillä tosi väsynyt eikä jaksanut tulla puhelimeen tai ei halunnut.
        Mutta nyt äiti on pirteämpi. Ja muutenkin on tapahtunut myönteistä kehitystä niin että olen tosiaan iloinen.
        Olisi tietysti hyvä, jos pääsisi useammin käymään, mutta matkaa on sen verran ja sitten tämä työ. Ehdimme olla perillä noin pari tuntia näin navetoinnin välillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1280
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      68
      831
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      770
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      698
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      681
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      658
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe