Millaiset kriteerit pitää täyttää, että poliisi voi suorittaa kotietsinnän, tutkia kodin ja esim. tietokoneen?
Kotietsintälupa
7
2940
Vastaukset
- A.C.A.B.
Kotietsintä on tapahtuma, jossa POLIISI EPÄILEE RIKOSTA ja tekee tutkimuskäynnin kohteeseen. Suomen lain mukaan kotietsinnän saa suorittaa vain sellaisten rikosten perusteella, joista ANKARIN MAHDOLLINEN RANGAISTUS ON VÄHINTÄÄN KUUSI KUUKAUTTA VANKEUTTA. Kotietsintä voidaan suorittaa rakennuksessa, huoneessa, suljetussa säilytyspaikassa tai kulkuneuvossa. Tavoitteena on löytää takavarikoitava esine tai muuten selvittää sellainen seikka, jolla voi olla merkitystä rikoksen selvittämisessä. Kotietsintä voidaan tehdä myös, mikäli selvitettävänä ovat yhteisösakon tuomitsemiseen liittyvät asiat.
Sellaisenkin henkilön luona, jota ei epäillä rikoksesta, voidaan suorittaa kotietsintä mikäli rikos on tehty hänen luonaan, epäilty on siellä otettu kiinni tai muuten voidaan erittäin pätevin perustein olettaa, että etsinnällä saatetaan löytää takavarikoitava esine tai muuten saada selvitystä rikokseen.- Beagle Boy
Ilmeisesti amerikkalaiset poliisisarjat ovat muuttuneet laiksi kansan keskuudessa, kun aina puhutaan esim. kotietsintäluvasta. Suomen laki ei tunne sellaista. Kaikille epäilijöille tiedoksi, että Pakkokeinolain 5:s luku säätää poliisin suorittaman etsinnän.
Verekseltään tai jos asia on sellainen, ettei se siedä viivytystä tai jos on kyse kiinni otettavan, pidätettävän, vangittavan tai oikeuteen tuotavan löytämisestä kotietsinnän saa jokainen poliisi suorittaa ilman määräystäkin. Muutoin poliisilla on mukanaan kirjallinen määräys kotietsinnästä tai poliisi kertoo saaneensa sellaisen vaikka henk. kohtaisesti tai radiolla tai puhelimella jne.
Määräyksen kotietsinnästä antaa pidättämiseen oikeutettu virkamies. - .............................
Beagle Boy kirjoitti:
Ilmeisesti amerikkalaiset poliisisarjat ovat muuttuneet laiksi kansan keskuudessa, kun aina puhutaan esim. kotietsintäluvasta. Suomen laki ei tunne sellaista. Kaikille epäilijöille tiedoksi, että Pakkokeinolain 5:s luku säätää poliisin suorittaman etsinnän.
Verekseltään tai jos asia on sellainen, ettei se siedä viivytystä tai jos on kyse kiinni otettavan, pidätettävän, vangittavan tai oikeuteen tuotavan löytämisestä kotietsinnän saa jokainen poliisi suorittaa ilman määräystäkin. Muutoin poliisilla on mukanaan kirjallinen määräys kotietsinnästä tai poliisi kertoo saaneensa sellaisen vaikka henk. kohtaisesti tai radiolla tai puhelimella jne.
Määräyksen kotietsinnästä antaa pidättämiseen oikeutettu virkamies.Pakkoneinolaki Luku 5, 3 §
Kotietsinnästä päättäminen
Kotietsinnästä päättää pidättämiseen oikeutettu virkamies. Ilman määräystä saa kuitenkin poliisimies toimittaa kotietsinnän, milloin sen tarkoituksena on kiinni otettavan, pidätettävän tai vangittavan taikka tuomioistuimeen tuotavan tai henkilönkatsastukseen toimitettavan tavoittaminen taikka sellaisen esineen takavarikoiminen, jota on voitu seurata tai jäljittää rikoksen teosta verekseltään. Poliisimies voi määräyksettä toimittaa kotietsinnän myös muulloin, jos asia ei siedä viivytystä.
- .............................
Pakkokeinolaki, luku5, 1 §, Kotietsintä esineen löytämiseksi:
"taikka muutoin sellaisen seikan tutkimiseksi, jolla voi olla merkitystä rikoksen selvittämisessä."- oi wattu
no, kytät kävi tonkimassa mun kämpän tossa viikonloppuna. Itse en ollut paikalla.
Ne vei jotain tavaroita, ja PÄIVÄKIRJAN!! Miksi, ei kenelläkään ole oikeutta lukea toisen päiväkirjaa. Vai onko? Siinä on henkilökohtaisia asioita. Minä oon aina ajatellut että päiväkirjaan voi kirjoittaa salaisimmatkin ajatukset, sitä ei kukaan IKINÄ KOSKAAN lue. Ja niin minulle on pienestä lähtien opetettu, pahin rikos on lukea toisen päiväkirjaa. Mitä ne sillä tekee? - liikuttunutvuori
oi wattu kirjoitti:
no, kytät kävi tonkimassa mun kämpän tossa viikonloppuna. Itse en ollut paikalla.
Ne vei jotain tavaroita, ja PÄIVÄKIRJAN!! Miksi, ei kenelläkään ole oikeutta lukea toisen päiväkirjaa. Vai onko? Siinä on henkilökohtaisia asioita. Minä oon aina ajatellut että päiväkirjaan voi kirjoittaa salaisimmatkin ajatukset, sitä ei kukaan IKINÄ KOSKAAN lue. Ja niin minulle on pienestä lähtien opetettu, pahin rikos on lukea toisen päiväkirjaa. Mitä ne sillä tekee?Tosi ikävästi tekivät. :( Aina, kun jotain fyysisesti jälkeensä jättää, niin saattaa joku sen löytää jossain muodossa.
Harmittaa samankaltainen uhka minuakin, kun päiväkirjaa kirjoitan myös paperille. Että joku vielä jokin päivä lukee ne kaikki.. Pitäisi vaikka salatulle tietokoneelle kirjoittaa, mutta ei se tunnu samalta kuin paperille kirjoittaa, on tullu kokeiltua. :( Ei ole niitä kivoja, yksilöllisiä ja senhetkisiä eroja havaittavissa siitä kirjoittamastasi tekstistä tietokoneella, kun se on vaan mustaa valkosella plääh. F*ck the police, f*ck everyone. 8( vuorille menen kirjoittamaan yksinäni ja sinne jäädyn.
- Voihan vonkuminen
Voi halvattu vieköön!!
Jos ihminen elää normaalisti rötöstelemättä, niin aivan sama, milloin kotietsinnän saa suorittaa. Jos kotiin poliisit tulevat, niin saa ihan itse katsoa peilistä omaa kuvaansa, syy poliisien kotietsintään tuijottaa pääsääntöisesti juuri siellä.
Toki on mahd., että et tiedä luonasi vierailevan kaverin rikostaustasta ja hyysäät luonasi, mutta silloin kotietsintä tapahtuukin syystä siitä, että haettu henkilö on asunnossasi.
Lopettakaa turha vonkuminen ja alkakaa elää, kuten kuuluu.
Minun luona ei ole poliisit koskaan vierailleett,koska en ole tehnyt mitään laitonta. Normaaleissa ratsioissa puhaltelen siinä kuin muutkin ja saan kohteliaan toivotuksen päälle: hyvää päivän-/illanjatkoa.
ELI: SITÄ SAA,MITÄ TILAA!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1215725Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/744721868Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk211252Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1111213Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna861083Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.48995- 64961
- 64906
Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain
muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.23867Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll59865