(Datsunisti?)Micraan Turbo?

Edi

Mulla olis vm. 89 oleva Nissan Micra 1.2 SLX ja ensinnäkin kysyisin: Mitä eroa on 1.2 LX:llä ja 1.2 SLX:llä. Itse olen veikannut pakoputkea, ellei edellinen omistaja ole vaihtanut siihen astetta äräkämpää putkistoo. Sitten varsinainen kysymys, miten samaan moottoriin onnistuu Turbon heittäminen ja mitä se vaatii katastuksen läpi menemiseen, onko se edes laillista? Itse en ole pahemmin perehtynyt autoihin sen tarkemmin, mutta onko se edes mahdollista. jos jollain on sivuja tai jopa oma projekti kyseisestä aiheesta, otan mielelläni vastaan. ja jos on helpompia ja halvempia ratkasuja saada autoon lisää heppoja niin otan ilomielelläni vastaan.

22

1406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Outi

      Ei mee katsastuksesta läpi vaikka seisosit päälläs! Katsastuksen kriteerit on aika kovia ja micran mallistosta ei hevin löydy turbollista mallia jonka sais myös katukäyttöön, siksikään et tule siinä onnistumaan. Sori tuottaa pettymys mut tässä maassa otetaan ilo pois ihmisiltä. Terv. Kilo siitä alkaa ilo!!!!!!!!!!!

      • Edi

        No mä olen ymmärtänyt että se pitää vain muutos katastaa ja vaihtaa levyjarrut. Näin mä olen kuullut ja tuohon olen luottanut. Käyn tässä kuppeessa katsastuskonttorilla tarkistamassa asian. ja onhan micraa 2:hta eri turboa Super Turbo ja Turbo.. litrasilla koneilla superilla on 110 heppaa ja turbossa on jotain 74 muistaakseni.
        kiitos kuitenkin vastauksesta.


    • Micrailija

      Ne turbo-Micrat ovat Japanilan malleja, joita ei tod.näk. voi käyttää vertailumalleina. Jos voisikin, mistä saat niiden jarrut, iskun- ja kallistelunvaimentimet omaasi?

      Noh, 1.2:ssa ei ole kovin korkea puristussuhde eli pienpaineturbo voisi mennä kiinni heittämällä, maksimiteho, jolla voit katsastaa, lienee 72 hp (60hp 20%).

      Itse nostaisin puristussuhdetta, teettäisin kireämmän nokka-akselin ja hankkisin tupla-kaasutimet :-)

      • Cherry GTT

        Vai vielä nostamaan puristussuhdetta kun saattaa olla pikkusen äärirajoilla jo vakiopuristuksillakin tollainen kone...


      • Micrailija
        Cherry GTT kirjoitti:

        Vai vielä nostamaan puristussuhdetta kun saattaa olla pikkusen äärirajoilla jo vakiopuristuksillakin tollainen kone...

        MA12:ssa on puristussuhde muistini mukaan enintään 9.5:1, MA10:ssä se on 10.5:1 (GL-malli).

        Täten voisi olettaa MA12:n toimivan myös ongelmitta ainakin 10.5:1 puristuksilla ja tuottavat lisää tehoa.

        Datsunisti joskus mainitsi, että MA10:n nokka olisi kenties hieman kireämpi kuin MA12:n, sitä voisi siis koettaa tuohon "isolohko-hemiin".

        Itse kaipaisin tietoa, että onko kukaan keventänyt MA10:n vauhtipyörää ja jos MA12:ssa on painavampi kuin MA10:ssä, niin passaako pienemmän vauhtipyörä isompaan?


      • Datsunisti
        Micrailija kirjoitti:

        MA12:ssa on puristussuhde muistini mukaan enintään 9.5:1, MA10:ssä se on 10.5:1 (GL-malli).

        Täten voisi olettaa MA12:n toimivan myös ongelmitta ainakin 10.5:1 puristuksilla ja tuottavat lisää tehoa.

        Datsunisti joskus mainitsi, että MA10:n nokka olisi kenties hieman kireämpi kuin MA12:n, sitä voisi siis koettaa tuohon "isolohko-hemiin".

        Itse kaipaisin tietoa, että onko kukaan keventänyt MA10:n vauhtipyörää ja jos MA12:ssa on painavampi kuin MA10:ssä, niin passaako pienemmän vauhtipyörä isompaan?

        MA10 DL-koneessa 9.5, GL-koneessa 10.3, uudemman K10:n L-mallissa MA10 9.4, LX-mallissa MA10 9.8 ja MA12-moottoreissa 9.0.
        Ainakin yksi turbo-Micra oli lähes kymmenen vuotta sitten liikenteessä, on joskus tyypitetty Suomeen, mutta ei taida paljon auttaa katsastuksessa nykyään.
        Minulta löytyy nuo nokka-akselien vakiot venttiilien ajoitusasteet, kysykää jos tarvitsette, on turhaan liikaa kirjoittamista.


      • Micrailija
        Datsunisti kirjoitti:

        MA10 DL-koneessa 9.5, GL-koneessa 10.3, uudemman K10:n L-mallissa MA10 9.4, LX-mallissa MA10 9.8 ja MA12-moottoreissa 9.0.
        Ainakin yksi turbo-Micra oli lähes kymmenen vuotta sitten liikenteessä, on joskus tyypitetty Suomeen, mutta ei taida paljon auttaa katsastuksessa nykyään.
        Minulta löytyy nuo nokka-akselien vakiot venttiilien ajoitusasteet, kysykää jos tarvitsette, on turhaan liikaa kirjoittamista.

        Itsellänikin kummitteli mielessä 10.3:1, mutta kun katselin lähdettä http://www.micra.org.uk/features/staff/edsmarch/spec.php, niin piti yrittää tarjota suurempaa suhdelukua =)

        Mutta kuitenkin, teoriassa siis MA12:n 9.0:1 puristuksilla voisi jo käyttää jonkinlaista turboa, nykyturboissa lienee jopa 9.5:1 puristussuhdetta näkynyt (esim. Golf GTI). Näissä on kyllä jo tehokas moottorinohjauselektroniikka nakutuksentunnistimineen kaikkineen.


      • Edi

        No jaah, vai että niin. Sepäs tulisikin sitten astetta kalliimmaksi. Onko mitään muita halvempia vaihtoehtoja kuten vaikka 1.5 sunny moottorin tunkeminen konepellin alle toiminta kunnossa? mitäs se semmoinen vaatii? oisko siitä mitään hyötyä? Kiitos jo edellisestäkin vastauksesta=)


    • no

      Mikra on mopo,jossa kone ei kestä tavallistakaan käyöttöä.Miten sitä virittää.Ajo-omonaisuudet mopon..Mitä haet..

      • Edi

        Hajen takaa sitä että haluaisin micrasta vähän tuhdimman pelin ja kyllä micra kestää, micra on hyvä auto kaikin puolin näin ensimmäiseksi autoksi. Jos aina pitäisi olla jotain hyvää niin se on suuruudenhullua, ne ketkä ajaa ferrarilla ne ajaa ferrarilla, niillä on varaa ajella. Mullon hyvä, halpa ja vähän kulutuksinen micra ja mä pärjään sillä. ainut mitä haluan muutosta, on se, että haluan siihen jotain erikoista.


      • Edi
        Edi kirjoitti:

        Hajen takaa sitä että haluaisin micrasta vähän tuhdimman pelin ja kyllä micra kestää, micra on hyvä auto kaikin puolin näin ensimmäiseksi autoksi. Jos aina pitäisi olla jotain hyvää niin se on suuruudenhullua, ne ketkä ajaa ferrarilla ne ajaa ferrarilla, niillä on varaa ajella. Mullon hyvä, halpa ja vähän kulutuksinen micra ja mä pärjään sillä. ainut mitä haluan muutosta, on se, että haluan siihen jotain erikoista.

        Vielä lisää siihen, että oltiin yks v-loppu ajelemassa täydellä autolla ns. toripilistä. otettiin muutamia viivoja, 1.6 sunny jäi, samoinet 1.6 Carina II ja muitakin autoja 1.6 moottoreilla.. joten se siitä mopoudesta, se kulkee 120 joka on suomessa maximi rajoitus.. se riittää mulle ;)


      • Micrailija
        Edi kirjoitti:

        Hajen takaa sitä että haluaisin micrasta vähän tuhdimman pelin ja kyllä micra kestää, micra on hyvä auto kaikin puolin näin ensimmäiseksi autoksi. Jos aina pitäisi olla jotain hyvää niin se on suuruudenhullua, ne ketkä ajaa ferrarilla ne ajaa ferrarilla, niillä on varaa ajella. Mullon hyvä, halpa ja vähän kulutuksinen micra ja mä pärjään sillä. ainut mitä haluan muutosta, on se, että haluan siihen jotain erikoista.

        Jos onnistut virittämään konettasi, niin sille vähäkulutuksisuudelle voit tod.näk. sanoa hyvästit :-). Micran tuunaus on melkoisen hankalaa johtuen onnettomasta viritysosien tarjonnasta (alustasarjoja lienee saanut joskus..) ja pienitehoisesta isoimmasta vertailumallista. Alusta on ainakin -88:ssa löysä kuin mikä ja jarrut voisivat olla isommatkin.. Sleeper-potentiaalia kyllä on, eihän sitä kukaan arvaa että moinen riisikuppi voisi kulkeakin ;)

        1.2:sta voisi sinällään yrittää tehdä jonkinlaisen kierroskoneen, moottoripyörien tyyliin. 700 kilon auton pitäisi liikahtaa ihan mukavasti. Ei taida olla Micran kone maaliman kestävin, mutta voihan niitä hakee romikselta lisää sitämukaa kun hajoaa :)

        Piliksen ajoon, Motonetista saa taakse vahvistetut jouset, jos siellä takana vaikka on subbari, kaljakori ja kolme karvaista miestä :-)

        Datsunistin kerran meinasi, että E-sarjan koneet ovat valurautaisina paljon painavampia kuin Micran alumiininen MA. Autosta tulee melkoisen keulapainoinen jos moottorivaihdon teet, E13 pitäisi sinänsä mennä tehojen puolesta katsastuksesta läpi.


      • Aku
        Micrailija kirjoitti:

        Jos onnistut virittämään konettasi, niin sille vähäkulutuksisuudelle voit tod.näk. sanoa hyvästit :-). Micran tuunaus on melkoisen hankalaa johtuen onnettomasta viritysosien tarjonnasta (alustasarjoja lienee saanut joskus..) ja pienitehoisesta isoimmasta vertailumallista. Alusta on ainakin -88:ssa löysä kuin mikä ja jarrut voisivat olla isommatkin.. Sleeper-potentiaalia kyllä on, eihän sitä kukaan arvaa että moinen riisikuppi voisi kulkeakin ;)

        1.2:sta voisi sinällään yrittää tehdä jonkinlaisen kierroskoneen, moottoripyörien tyyliin. 700 kilon auton pitäisi liikahtaa ihan mukavasti. Ei taida olla Micran kone maaliman kestävin, mutta voihan niitä hakee romikselta lisää sitämukaa kun hajoaa :)

        Piliksen ajoon, Motonetista saa taakse vahvistetut jouset, jos siellä takana vaikka on subbari, kaljakori ja kolme karvaista miestä :-)

        Datsunistin kerran meinasi, että E-sarjan koneet ovat valurautaisina paljon painavampia kuin Micran alumiininen MA. Autosta tulee melkoisen keulapainoinen jos moottorivaihdon teet, E13 pitäisi sinänsä mennä tehojen puolesta katsastuksesta läpi.

        Tuo E13 motti on aika kestävä, 180tkm mittarissa eikä vielä ole mennyt miksikään. Korjaamolla käydessä sanoi kaveri että E13 kone kestää helposti 300tkm vakiovireessä. Viritykseenkin on potentiaalia, porautus ja korkeampipuristeiset männät(vakiopuristukset 8.7) ja kannen porttaus vois hiukan auttaa jos ahistaa.


      • kakkosautona Micra
        Edi kirjoitti:

        Vielä lisää siihen, että oltiin yks v-loppu ajelemassa täydellä autolla ns. toripilistä. otettiin muutamia viivoja, 1.6 sunny jäi, samoinet 1.6 Carina II ja muitakin autoja 1.6 moottoreilla.. joten se siitä mopoudesta, se kulkee 120 joka on suomessa maximi rajoitus.. se riittää mulle ;)

        Jos kerran nuo tehot ja nopeudet sulle riittää, niin miksi sitten haluat lisää tehoja. Jos erikoista haluat niin laita autoa muuten, esim. hyrrävalot vanteisiin jne. Jätä koneen tuunaaminen sikseen ja keskity sisäpuolen ja ulkopuolen tuningiin. Tulee halvemmaksikin.

        Ja mitä Micran ajo-ominaisuuksiin tulee niin onhan tuo aika kiikkerä peli, lyhyt akseliväli, löysä alusta jne. Sanon näin koska itselläni on ollut -86 Micra ja tällä hetkellä kakkosautona -97 (joka ei juurikaan sen parempi ole ajoltaan). Halpoja kilometrejä niillä kyllä tulee ja kauppakassin virkaa toimittaa varsin pätevästi.


    • nissanisti

      juu,onnistuu ja ihan näppärä homma,.!..hommaa jostain Fiat Uno Turbo ie ja osta siitä kaikki vehkeet Micraasi ainoastaan pakosarjan alku tehtävä uusi ja sen jälkeen sulla on turbo micra,vaatii toisin muutoskatsastuksen.!.helpon ja halvin homma.!

      • Edi

        Paljonkohan tommoselle tulisi hintaa, suunnilleen? paljonko tulee tehoja? ootko joskus ite tehny tommosen, oisko mahollista saada kuvia tai koko projektin tulos ja välivaiheet? Kiitos kovasti =)


      • Micrailija

        Jos olit tosissasi, niin miten todistat katsastuskonttorilla, että yli 100 hevosvoiman kone onkin vain 72 hp ja siksi helposti muutoskatsastettavissa? =)

        Turbo Unoja saa nykyään niin halvalla, että sama ostaa sellainen ja ajaa sillä. Micrassa saattaa tosin pellit pysyä hieman kauemmin ruosteettomina ja sähköongelmiakin voi olla vähemmän. Unoon saa viripalikkaakin ihan eri tavalla. Ajoasento (ratin kulma ja sijainti) ei tosin ainakaan perus-Unossa ollut yhtä hyvä kuin Micrassa.


      • jee
        Micrailija kirjoitti:

        Jos olit tosissasi, niin miten todistat katsastuskonttorilla, että yli 100 hevosvoiman kone onkin vain 72 hp ja siksi helposti muutoskatsastettavissa? =)

        Turbo Unoja saa nykyään niin halvalla, että sama ostaa sellainen ja ajaa sillä. Micrassa saattaa tosin pellit pysyä hieman kauemmin ruosteettomina ja sähköongelmiakin voi olla vähemmän. Unoon saa viripalikkaakin ihan eri tavalla. Ajoasento (ratin kulma ja sijainti) ei tosin ainakaan perus-Unossa ollut yhtä hyvä kuin Micrassa.

        Katittoman uunon,kun löydät.Lastulla tempoo sataseen alle 0,8s.Mahoton kulkee. Alusta ihan eri,kuin mikrassa.Tahmea vaietesto vaatii opettelua.Aikoinaan pyöritelin uutta yliu 60thkm.


      • Edi
        Micrailija kirjoitti:

        Jos olit tosissasi, niin miten todistat katsastuskonttorilla, että yli 100 hevosvoiman kone onkin vain 72 hp ja siksi helposti muutoskatsastettavissa? =)

        Turbo Unoja saa nykyään niin halvalla, että sama ostaa sellainen ja ajaa sillä. Micrassa saattaa tosin pellit pysyä hieman kauemmin ruosteettomina ja sähköongelmiakin voi olla vähemmän. Unoon saa viripalikkaakin ihan eri tavalla. Ajoasento (ratin kulma ja sijainti) ei tosin ainakaan perus-Unossa ollut yhtä hyvä kuin Micrassa.

        No siis 110hp on micran maximit sitten 20% näin ainakin mä jostain luin näin: "Mikäli automalliasi on rakennettu turbona, voit rakentaa oman autosi vastaamaan tätä autoa teknisesti, jolloin lupia ei tarvita ja pelkkä muutoskatsastaminen riittää." Että silleen, mutta tosin moottori on 1.2 eikä 1.0 niinkuin japanilaismallin turbo micra on. ja haluan pitää micran ulkonäön, olen vain halukas laittelemaan sitä niin että se ei olisi ihan niin normaali, tarkoitan moottoriltaan. Tattista kuitenkin =P


    • jokkismicra

      vähä vanha viestiketju, mutta aihahan on aina ajankohtanen, tässä MA12 kone voimanlähteenä, hieman (9th!) joutuu käyttään kierroksia, että kulkee...
      https://www.youtube.com/watch?v=UQS1YeU_J88

    • Kaipaatko aloittaja Micraasi MA12 konetta? Kansi höyläyksen ja venttiiliremontin jäljiltä.

    • nissan turbo

      Nykyään on jo turbot vakiovarusteena, eikä menny kun kaksitoista vuotta kehitykseen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      258
      800
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe