Primera P11 vm. 2000 aj. 105 tkm. Auto oli määräaikaishuollossa, jossa todettiin jakopään pitävän ääntä ja korjaus toimenpiteeksi kerrotiin jakopään korjaus, jonka asiakas maksaa ja hintaahan on kyseisellä korjauksella on paljon. Minua ainakin ihmetytää kyseinen "vika" käsittääkseni jakoketjun on tarkoitus kestää koko moottorin käyttöiän, minusta maahantuojalla pitäisi olla, jokin vastuu kyseisestä korjauksesta.
Olisko kenelläkään vastaavanlaista kohtaloa/kokemuksia ?
koska osan on oletettu kestävän auton iän.
Samat oireet minun 1.6 p11 -00:ssa ajettu 105 tkm. Oletko korjauttanut vian, jos niin missä, mitä korjasivat, mitä maksoi ?
P11 -00 jakopään korjaus
40
28697
Vastaukset
- Ketju
Itse laitatin Pohjois-Helsingin Autossa. Osat töineen maksoi muistaakseni 450 egee, Nissanilla sama homma olisi maksanut yli 900 egee.
Siitä ketjusta... se tuntuu olevan aikalailla kirous tuon P11-mallin kanssa ja etenkin 1.6 koneessa. Voin kertoa että "rallatus" alkaa uudelleen tossa 150-170 tkm välillä uudelleen. Voisi tietysti kysyä mitä maksaa pelkkä kiristäjän laakerin vaihto, sillä ei ketju pitäisi kulua. Itse olin stupid ja vaihdatin kaikki kerralla ja maksoin tuon 450egee, todennäköisesti olisi päässyt pelkällä rullan vaihdolla- sama vika
Morjens.. paljonkos sitten tuo pelkkä laakeri jne. kustantas? Meillä rallattelee just tuo p11 1.6:n kone vaikka ajettu vain 60tkm :D joten hyviä vehkeitä tuntuis noi ketjut olevan :(
Huollossa sanoivat jo vuosi sitten, että rallattaa, mutta ei niin pahasti kuulemma, että mitään pitäisi tehdä. Ajattelin kuitenkin asian korjata, sillä paskempi homma JOS päättäisi ketju rasahtaa poikki.
Kaverini saattaisi kuulemma osat vaihtaa, joten paljonkos siis toi pelkkä laakeri (tai jotain muuta tarvittavaa) kustantaa suur.piirt? Jos ei siis välttämättä pitäisi kaikkea ketjuun liittyvää alkaa vaihtamaan? Itsekkin olen kuullut, että ketju on yleensä ihan ok kunnossa eikä ääntä aiheuta?
Kiitos vastauksista. - micco
Korjattiinko Konalassa vai Herttoniemessä ja koska ?
- rallittaja
Kuulostaa uskomattomalle. Ehkä joku asiantuntevampi moottorikorjaamo voisi olla asiaa. Kuuletko itse rallatuksen? Tarkasta ihmeessä pakosarjan suojapellit tms...
PS. Mulla rallatti jakopää luupäässä 250 000->300 000 - sitten myin auton .. Ainoa haitta on tuo rallattava käynti. - vastaan
Nissanin maahantuoja ei ikinä halua myöntää mitään vikaa tyyppiviaksi, vaikka tämä jakopääasiakin on ilmiselvästi sellainen.
Kuluttajaneuvontaan vaan yhteys:
http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?tmf=0&lmf=0&id=0&site=34
Maahantuoja häviää jutun aivan varmasti, olet vaan sinnikäs ja esität asian juuri niin kuin se on. Osan tulisi kestää koko auton ikä, ja nyt se ei kestä. - Motonet
Katsos motonetin hinnastosta, mitä osat maksaa.
Kirsitin ja ketju on kädessä alle 100e. Pelkkä kirsitin ~50e. Luulisi joku "korjaaja" laittavan kiinni 100-200e.
P10 ja P11 koneet pitäisi olla samoja ja osaluettelon mukaan 2,0 kohdalla näin onkin. 1,6 saa sen sijaan on paria erilaista ketjua eli olisiko sitten uudemmissa P11 erilainen/heikompi ketju.
P10 1,6 kyllä kestää auton iän, ainkaan ~300tkm ei ole vielä mitään ääntä. 2,0 oma ehkä hitusen äänteli 350tkm tietämissä, tosin en ole äänen lähteestä varma.
Vaikka ketju ääntäisi niin, onko se minkäänlainen uhka vai vain merkkikorjaamon rahasampo? En tiedä.
Moottoripyörissä ainain nokkaketjut saavat rallaattaa todella rumasti ennenkuin syytä vaihtaa. Kierrokset ovat kuitenkin aivan toista luokkaa kuin nissanin koneessa...- Motonet
1,6 nokkaketju on ilmeisesti kaksi osainen tai jotain, ei siis kahta erilaista ketjua.
ts. P11 ketjun tulisi kestää auton iän, kun kerran kestää P10:ssäkin.
P11 kone on kyllä P10 tehokkaampi, tosin tehot katoavat auton painoon. Vaan olisiko tällä vaikutusta ketjun rasitukseen?
- simboz
96 tkm ajettu ja ketju alkanut rallattamaan.
Autokeskus totesi 1000-1500€. Huolto ei ollut laittanut korjauskehoitetta, mutta huollon myyjä sanoi että äkkiä korjattava. (eli rahat pois)
Tarvitsisi kysellä josko joku tekee halvemmalla ja riittääkö pelkkä kiristimen vaihto, mutta en vain tiedä yhtään ns. Nussaniin perehtynyttä liikettä, ja tarvitsisi soitella ja kysellä.- halbaaaa
Vei amikseen. Mukava homma - kuitenkin samanlainen kuin uusissa autoissa. Ja koulu vastaa jos sattuvat hajottamaan koko myllyn.
- Nissanin huollot osaa
1000-1500e, kyllä osaavat pyytää.
100e osat motonetilta ja sitten loput työtä, kuulosta tosi uskottavalta :D
Aivan varmasti, joku vaihtaa alle 200e nuo osat.
Tuo nissanin kone on peruskamaa rakenteeltaan, joten lähes mikä tahansa nyrkkipaja osaa vaihdon tehdä, kun osaa aika moni tee se itse mieskin.
Itse en ainakana nissanin huollosta kysyisi, riittääkö pelkkä kiristimen vaihto todella. Sen vastauksen jo tiedämme :D
- ratsuni
2001 ajettu 150000 km, primeraan syttyi kojetauluun keltainen moottorin häiriövalo, merkkiliikkeessä tietokoneen pistokkeesta tieto, nokka-aks. ja kampiakselin asennot pielessä. Nokkaketju venynyt, todettiin koppa irroitttamalla ja kiristimen mäntä ulkona reilusti yli 1 cm. Moottorin tyyppi ennen GA on kahdella ketjulla, saa tarvikkeena, 01 alkaen QG eikä saa vielä tarvikeketjua, alkuperäisenä ketju, laahari, 2 O rengasta kampiaks.tiiviste = 285 € työt 200 € tutulla asentajalla.
- MiiroJu
Juu.. Itellä on toi 2.0 primera 2001. Ei pahemmin äännellyt jakopää mutta piti pienillä kierroksilla sellaista pientä nykimistä. Käytin auton liikkeessä mistä sen ostin ja myyjä kävi koeajolla. Totesi, että ei ole vakavaa kun on niin pientä nykimistä. Nyt sitten 143000km kohdalla kehä 3:lla pamahti kone hajalle kun toden näköisesti kiristin petti. Otin yhteyttä myyjään ja autoliike maksaisi uudesta vaihtokoneesta 500€. Naurattaa nuo autoliikkeen periaatteet. Mutta itse en niin pieneen summaan suostu kun vaihtokone maksaa 1500-3000€.
- jani2
täytyykö vaihtaa hammas pyörät vai riittääkö ketju,laaharit ja kiristimet
- audzmään
MiiroJu kirjoitti:
Juu.. Itellä on toi 2.0 primera 2001. Ei pahemmin äännellyt jakopää mutta piti pienillä kierroksilla sellaista pientä nykimistä. Käytin auton liikkeessä mistä sen ostin ja myyjä kävi koeajolla. Totesi, että ei ole vakavaa kun on niin pientä nykimistä. Nyt sitten 143000km kohdalla kehä 3:lla pamahti kone hajalle kun toden näköisesti kiristin petti. Otin yhteyttä myyjään ja autoliike maksaisi uudesta vaihtokoneesta 500€. Naurattaa nuo autoliikkeen periaatteet. Mutta itse en niin pieneen summaan suostu kun vaihtokone maksaa 1500-3000€.
ompa halpaa.. terveisin VW
- keke22
Huollosa -05 68000km pyysin katsomaan mistä johtuu että kone nykii pienellä pintakaasulla.
Ei tullu ihmeempää selvitystä asiasta huollon jälkeen nykiminen väheni.
89000km -07 huoltoon viedessä taas nykiminen huomattavaa ja nyt jo rallattava käynti.
Diaknoosi jakopää uusiksi 1600-1900 ekee
että se siitä ikuisesta jakopäästä.
Eivät merkkihuollossa-05 kehanneet ilmeisesti kertoo tulevista murheista
Ei muuta ku vaihtaan koko romu pois.
Eli kaikki käytetyn Primeran ostajat helkutin tarkkana sen jakopään kanssa vaikka kilometrit ois vähissä.
Oli muuten viimenen nissani - Pekka mä
Ei se ihan auton ikää kestä ehkä kulumisen puolesta voihan ketjussa olla teko vikaa tai jakopäässä särkyä joku muu osa esim. kiristin.
- nissan & vw
Ostettaessa 160 tkm, vähän jälkeen huomasin jakopäästä pientä ylimääräistä ääntä. Vaihdettiin yläpäähän ketjun ohjain, ei iso työ, myyjäliike maksoi. Reilu 200 tkm kiristin rulla alkoi ääntää, merkkiliike vaihtoi hinta muistaakseni 200-300 osineen. Toistaiseksi kunnossa. Pieni ylimääräinen naputtava ääni joka olisi voinut tulla jakopäästä tuli suuttimista, poistui forte lisäaineella. Ei se jakopää taida kestää auton ikää vaikka automyyjät niin kehuu, huollossa sanoivat näiden osien vaihdon olevan aika yleistä.
- nissan arska
nissan & vw kirjoitti:
Ostettaessa 160 tkm, vähän jälkeen huomasin jakopäästä pientä ylimääräistä ääntä. Vaihdettiin yläpäähän ketjun ohjain, ei iso työ, myyjäliike maksoi. Reilu 200 tkm kiristin rulla alkoi ääntää, merkkiliike vaihtoi hinta muistaakseni 200-300 osineen. Toistaiseksi kunnossa. Pieni ylimääräinen naputtava ääni joka olisi voinut tulla jakopäästä tuli suuttimista, poistui forte lisäaineella. Ei se jakopää taida kestää auton ikää vaikka automyyjät niin kehuu, huollossa sanoivat näiden osien vaihdon olevan aika yleistä.
eipä ole nissanin jakopäät ikuisia ei. vaikka myyjät ja huolto useasti niin väittää.se on sitä myynin edistämistä se.omassa p11 mallissa rallatus kesti 7 vuotta ja 100000km. ei siis ihan huono saavutus vai mitä? meille hankittaessa primeralla oli ajettu 90000 km käytin 100000km huollossa merkkikorjaamossa.huoltoa tilatessani pyysin että tarkastavat myös jakopään kunnon kun se minusta pitää omituista rapinaa.noutaessani pimeraa huollosta kysyin mitä jakopäälle tehtiin? ei mitään se on ihan kunnossa. ketju pitää aina ääntä ei muuta kun kovaa ajoa ja pitkiä kilometrejä.ja niin hän sitä sitten tehtiin.eli ei kannata luottaa yhteen arvioon jos vähänkin epäilee jotakin asiaa niin kannattaa pyytää arvio muualtakin taholta.kuten kirjoittamalla tälle palstalle. tämän hetkinen tilanne on surkea sillä korjaus arvio oli 2500e. siis merkkikorjaamon arvio.no moottorihiomosta vois kysyä mitä kansi remontti tulisi maksamaan ja motonetistä muut hilut mutta taidan kuitenki ostaa jostakin minulle uuden toimivan nissanin. vanha joutaa kierrätyksee vaikka muuten on ehjä jotensakin.
- Nissanistikin
nissan arska kirjoitti:
eipä ole nissanin jakopäät ikuisia ei. vaikka myyjät ja huolto useasti niin väittää.se on sitä myynin edistämistä se.omassa p11 mallissa rallatus kesti 7 vuotta ja 100000km. ei siis ihan huono saavutus vai mitä? meille hankittaessa primeralla oli ajettu 90000 km käytin 100000km huollossa merkkikorjaamossa.huoltoa tilatessani pyysin että tarkastavat myös jakopään kunnon kun se minusta pitää omituista rapinaa.noutaessani pimeraa huollosta kysyin mitä jakopäälle tehtiin? ei mitään se on ihan kunnossa. ketju pitää aina ääntä ei muuta kun kovaa ajoa ja pitkiä kilometrejä.ja niin hän sitä sitten tehtiin.eli ei kannata luottaa yhteen arvioon jos vähänkin epäilee jotakin asiaa niin kannattaa pyytää arvio muualtakin taholta.kuten kirjoittamalla tälle palstalle. tämän hetkinen tilanne on surkea sillä korjaus arvio oli 2500e. siis merkkikorjaamon arvio.no moottorihiomosta vois kysyä mitä kansi remontti tulisi maksamaan ja motonetistä muut hilut mutta taidan kuitenki ostaa jostakin minulle uuden toimivan nissanin. vanha joutaa kierrätyksee vaikka muuten on ehjä jotensakin.
Mittarissa reilut 300tkm josta meillä tullut n. 100tkm ja tietääkseni alkuperäinen ketju, kulkine P11 1.6.
- Nissan man
Mulla taasen menossa neljäs nissan primera, kaikki ovat olleet kaksi litraisia
Ei pienintäkään ongelmaa missään, käynti siistiä eikä mitään kolinoita ym, edes kylmänä.
Jospa se on enemmän 1.6:ten vika.
Kyllä nissan on mielestäni luotettava auto, - Naippi_
ite ostin käytetyn nissan primeran, vuosimallia -00. Jouduin siihen teettämään jakopään remontin, ja MERKKILIIKKEESSÄ, hinnaksi tuli 840€. Siinä vaihdettiin samalla ohjaustehostimen-, vesipumpun-, laturinremmit.
- Japaman
Vaihtakaa se ketju, ne ei oo ikuisia.
Pihalla odottaa pojan 2,0 korjausta. Kampura pyörii nokka-akseli ei.
Onko tietoa vaurioituuko venttiilit? Eli selviääkö pelkällä ketjun uusimisella. Ei pahemmin ole mielenkiintoa kantta turhanpäiten irroitella..
Etsiskelin korjausoppaita. Ainakin Haynesin Primera- kirjat loppuvat vuoteen -99. Onko 2000-2001 Sama kone? (en vielä ole edes koneen typistä varma) - Kaapo
650000 ajettu nissan sunny ja ketju rallattaa jo 300000 km ajan,mene ja tiedä site?
- Nissanisti78
Nissan liikkeessä todettu ketjun venymä, rallattanut jo puolisen vuotta, lisähöysteenä nykimistä matalilla kierroksilla kone 2.0 SR20DE. Kait se on ketju sitten tosiaan vaihdettava,muutaman puhelinsoitin perusteella hintaa taitaa jäädä halvimmassakin paikassa 1000€, merkkihuollossa pyytävät jopa 1500€. Onko kenelläkään tiedossa PK seudulla paikkaa mistä löytyisi tarvikeosana nuo ketjunhilut ettei tarvitsisi nissanilta kaikkia palikoita hommata..
- Primera GT -97
Jakopään täydellisen setin saa Ebaysta n. 100 eurolla, sitten vaan etsimään korjaamoa missä remppa onnistuu. Ensihoitona saattaa onnistua myös pelkän ketjun kiristimen vaihto, omaani sellainen vaihdettiin merkkiliikkeessä ja kustannus oli jossain 150e paikkeilla. Ketjun vaihtaminen vaatiikin jo ihan eri lailla koneen purkamista.
- Ruubeni
Olen myöskin Nissan-immeinen ja käsittääkseni hyvin harvoin ne ketjut napsahtelis poikki. Ja silloinkin useimmiten kilometrejä on todella paljon, eli auto alkaa olla loppu jo muutenkin.
Toki niitä huonojakin yksilöitä löytyy, kun lojahtaa pienilläkin kilsoilla isosti, mutta niitä on joka merkillä ja joka mallilla.
Niin juu ja nipponilla toi 1,6l kone tuntuis olevan paras kestävyydeltään¨. 500000km
ihmeenkin yleinen lukema normipidolla, yleensä kori mätänee loppuun konetta ennen. - Jakoketju
Itselläni Primera 2.0 SR20DE v 2000 mittari lukemassa 193000km jakoketju pamahti poikki aiheuttaen ison vaurion (venttiilit vesipumppu ketju ketjun kiristin muuta pikku sälää). Korjaushinnaksi tuli 2150€ / korjauspaikka Tammer Diesel Oy Helsinki. Ei oireillut mitenkään etukäteen (mitä nyt pientä rohinaa tyhjäkäynnillä ja aavistuksen omaista nykimistä vedättäessä 1400-1600rpm ,korjauksen jälkeen nykiminen on loppunut.Taitaa olla niitä ABC juttuja että jakoketju on "ikuinen" auto on ollut uudesta asti omistuksessani ja määräaikaishuollot on tehty ajallaan=huoltokirja.
- Huono tuuri
Kestäviä ovat, mutta ainahan niissäkin voi olla materiaalivirheitä tms.
Omalla ajettu n. 270 000 ja käy tosi siististi vaikka kenkää on saanut. - Todella luja 2,0
2,0 nokkaketju on sama P10 ja P11.
1,6 nokkaketju on osassa P11 sama kuin P10, osassa eri.
P10 1,6 ei ollut ongelmia nokkaketjuissa, joten oletettavasti ongelmat alkoivat "uudistuneella" versiolla?
Olen omistanut P10 2,0, luovuin autosta 350tkm tienoilla.
Edes noilla km kone ei vienyt öljyä. Jotakin vaimeita rahinoita koneesta saattoi kuulla toisinaan, mutta samanlaisia ääniä kuulee uusissakin autoissa. Ja kenkää sai kyllä tuokin auto. - audzmään
käsittämättömän edullista.. volkkarilla menisi tuommoisen täystuhon kunnostukseen 6000€
- P11 ketju
Kesti 2.0 koneessa 420 000 km
Rallatti 100 000 km ennen kuin katkesi. - ko-ko
Maalaisjärki!? Jos koneesta kuuluu jotain ääntä mikä ei kuulu normaaliin moottorin käyntiääneen niin tarvii olla keskivertoa tavallisempi torvi mikäli ei asialle tee jotain. Kyllähän se rallatus aikansa kestää ennenkuin loppuu. Luulis apua löytyvän monenkin sortin korjaamoista. Yleensä tuollaisee "kyllä se kestää" puheeseen kannattaa reagoida vetäytymällä vähin äänin takavasemmalle ja siirtyä seuraavaan paikkaan. Noin sanoo yleensä tyypit jotka ovat kuulleet asiasta joltain toiselta mutta itse ei tiedä asiasta mitään. Jos polvi tai lonkka alkaa paukkuun niin jatkaakos silläkin "kylläse kestää kovaa menoavain". Sama pätee lääkäreihinki.
- fdgds
Kovasti kyllä ollaan sitä mieltä nissan-klubipalstoillakin että Nissaneitten vanhat koneet pitää ääntä eikä oo mitään hiljasimpia koneita yms. yms. enkä nyt usko että ihan "kuulin kaverilta" amatöörejä kaikki siellä olis. Voihan niihin vehkeisiin toki alkaa tekeen täyttä jakopääremppaa joka ylittää koko auton arvon että saa samanlaisen ku tehtaalta tullessa mutta onko se järkevää, on taas toinen juttu. Joten samako se sitte najaa vaikka se 100tkm vaikka vähän äänteleekin, eihän näillä rieskoilla ole muuta kuin käyttöarvo.
- yantzo
Jakoketjusta sen verran että, se ei ole ikuinen. En tiedä mistä moinen käsitys on tämän palstan kirjoittajille/Lukijoille tullut. Jokainen auton omistaja sen tajuaa että moottorin pyöriessä. Moottorin sisällä tapahtuu kulumista kun kaksi metallikappaletta hankaa toisiaan vaikka öljyä olisikin välissä. no. Jakoketjukin kuluu ja venyy ja menee poikki. Voi kestää pitkäänkin. Joku kirjoittikin että kestänyt 500000km. Se on Sattumaa ja säkää. Suositeltava vaihtoväli on 300000km. Auto kun auto. Kokemuksesta voin sanoa, että se kanattaa vaihtaa tuossa 300000km kohdalla viimeistään.
- Anonyymi
Ai mistäkö , siitä löytyy kuluttajaviraston päätöksiä että ketjun pitää kestää auton ikä.
Maahantuojan saa maksamaan korjauksen vaikka 15v vanhaan autoon.
Näistä ei paljon puhuta, ymmärrettävistä syistä.
- 85526982
Jaaha paskoja ovat yks kutoset primpulat?
- Primerahyvä
Itsellä ollut jo 10 vuotta -98 1.6 primera, jolla on ajettu 406tkm. Ei ole ketjua vaihdettu eikä rallata pahemmin! Romiksella pyytävät 160tkm ajetusta koneesta 390€. Kannattaako edes ketjua ja yms vaihtaa?
- Anonyymi
Se on pääasiassa tuon QG16DE.n ongelma ollut se jakoketju. GA16 pannuissa harvemmin josko koskaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42447- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882