Sukkapuikot

tiinu

Olen alkanut iltojen iloksi kutoa sukkia. Monet lahjat olen jo kutonut, ja tykkään!

Mutta kokeneemmilta harrastajilta tahtoisin tiedustella, mistä puikoista tykkäätte? Naapurini kuin ilmoitti minulle, että heittäisi puikkoni oitis! Ja kertoi, että on parempia luistavampia puikkoja saatavilla, mut ei muistanut merkkiä. Olen hankkinut joka kaupassa vastaaan tulleita inox:in puikkoja. Paitsi eilen löysin sittarista novitan puikot, ja ajattelin kokeilla.

Mulla kuin tuntuu luistavan näilläkin puikoilla, kuin ilo on uuden luomisessa :)

12

1097

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaan

Mulla on kaapissa noin 30 vuotta vanhoja puikkoja ja sitä nuorempia. Tuoreimmat ostin viime syksynä. En ole huomannut mitään eroa erimerkkisten metallipuikkojen välillä. Puisia puikkoja en ole kokeillut. Varmaan kymmenen vuotta sitten ystäväni vannoivat puupuikkojen olevan parhaita. Mun mielestä se lanka vaikuttaa neulomisen sujuvuuteen enemmän kuin puikkomerkki.

• tiinu

ammattilaisen mielipiteestä.
        Mulla oli silloin 7 veljeksestä. En ole käyttänyt muita lankoja sukkiin kuin nallea ja 7- veljestä, ja sitten koristelankana tango, novitan lankaa.

Muistan edesmenneen mummuni kehuneen em. lankoja vahvimmiksi. Tosin tässä itse mietin, että aivan kuin menisivät pörrösiksi- vanhan näköisiksi nopeemmin nykyään, kuin vertaan mummuni tekemiin sukkiin omiani.

Vai onkohan kritiikki vain omakutoisia kohtaan suurempi.

• Lammas vaan
        tiinu kirjoitti:

Mulla oli silloin 7 veljeksestä. En ole käyttänyt muita lankoja sukkiin kuin nallea ja 7- veljestä, ja sitten koristelankana tango, novitan lankaa.

Muistan edesmenneen mummuni kehuneen em. lankoja vahvimmiksi. Tosin tässä itse mietin, että aivan kuin menisivät pörrösiksi- vanhan näköisiksi nopeemmin nykyään, kuin vertaan mummuni tekemiin sukkiin omiani.

Langan pörröiseksi meneminen riippuu siitä miten pitkäkuituista villaa sen valmistamisessa siis kehräämisessä käytetään. Villan laatu riippuu taas siitä minkä rotuisesta lampaasta se on, mistä päin maailmaa se on, minkälainen ravinto sillä on jne.

Teollisissa kehräämöissä käytettävät villat ostetaan suurissa huutokaupoista maailmalta, joissa hinta määräytyy tietysti kysynnän ja tarjonnan mukaan. On selvää että mitä edullisempi lanka on, sen lyhyempää on siinä käytetty villakuitu.

Vaikka kehräämö periaatteessa yrittää pitää laadun tasaisena on selvää, että kun kyseessä on raaka-aine joka on kuitenkin luonnontuote, ei teollisesti tuotettu, sen laatukin vaihtelee.

Ahkera koneella peseminen heikentää myös villaneuleen laatua. Vaikka tuotteen ohjeissa sanotaan että kestää konepesun niin villaneuleita ei pitäisi pestä niinkuin esimerkiksi puuvillatuotteita pese&pidä periaatteella vaan mieluiten käsin ja vain kun ne ovat todella likaisia. Usein neuleen tuuletus raikkaassa ulkoilmassa on parempi kuin vesipesu.

• langat
        tiinu kirjoitti:

on muuttuneet tuossa ajassa useastikin.Alkuun oli kierteisempää ja kovempaakin nuo molemmat langat.Nyt joku vuosi takaperin aivan selvästi huomasi muutoksen,eli nuo molemmat langat ovat tätänykyä loivempikierteisiä,pehmeämmänoloisia ja myös hiukan ohuempia.Huomaa esim lastenlapasissa;nykyiset 7 velj. ja nalle ovat aika pian "pörröisiä" ja kutistuvat,sama käy sukkien teräosalle.Eivät todellakaan ole entisenlaisia kestävyydeltäänkään.Mutta nykyisin ovat sopivampia neulepaitoihin kuin ne aikaisemmat vahvemmat.

• tiinu
        langat kirjoitti:

on muuttuneet tuossa ajassa useastikin.Alkuun oli kierteisempää ja kovempaakin nuo molemmat langat.Nyt joku vuosi takaperin aivan selvästi huomasi muutoksen,eli nuo molemmat langat ovat tätänykyä loivempikierteisiä,pehmeämmänoloisia ja myös hiukan ohuempia.Huomaa esim lastenlapasissa;nykyiset 7 velj. ja nalle ovat aika pian "pörröisiä" ja kutistuvat,sama käy sukkien teräosalle.Eivät todellakaan ole entisenlaisia kestävyydeltäänkään.Mutta nykyisin ovat sopivampia neulepaitoihin kuin ne aikaisemmat vahvemmat.

Kiitos vastauksesta. Havainnointini sai pohjaa.

Yleisesti taitaa olla niin, että kaikki materiaalit huononevat entisistä. Täytyy taata menekkiä tuotteille ;)

• Jaana.K

Minusta puikkojen kohdalla puhutaan makuasiasta. Tietysti langalla on merkitystä, mutta niin on käsialallakin. Joku neuloo sillä tavalla, että silmukat ovat tosi löysiä puikoilla. Toiset taas pitävät tiukemmasta tyylistä.

Väittäisin myös, että käsien hikoilun ja lämpötilojen vaihtelun vaikuttavan siihen, mitkä puikot tuntuvat parhailta.

Itse pidän "rautapuikoista". Kaikkein mieluummin neulon 1:n puikoilla, niitä ei voi oikein muusta materiaalista valmistaakaan, kuin metallista.

Puikkoja voi hankkia myös kirpputoreilta. Kannattaa ottaa mitta-liisa mukaan.

Ystävällisin terveisin
      Jaana.K.

• uudet

puikot ovat heti pakkauksesta otettuna nahkeat,niin olen pessyt puikot enne käyttöä fairylla ja hangannut nahkeuden pois pyyheliinalla.Puikot ei saa olla yhtään tahmeat,silloin ei tule työhön vauhtia.

• orvokki

kyllä puikoilla on tosi paljon eroja en enään koskaan osta intialaisia halpapuikkoja
      ainoastaan saksalaisia. on ilo tehdä kun puikot toimii.

• tiinu

Muistatko, minkälaisista merkeistä on kyse suosimissasi puikoissa?

• orvokki
        tiinu kirjoitti:

mielestäni addi ja inox puikot on ylihyvät
        bony puikot on ......

• Anonyymi
        tiinu kirjoitti:

Saksalaiset Prymin metallipuikot on hyviä ja luistavia. Novitan, Inoxin ja Ponyn puikkoja en enää suostu käyttämään, ovatpa sitten puuta, bampua tai muovia. Kokeiltu on monia lähes 75 vuoden kutomisvuosieni ajalta.

• Anonyymi
      UUSI

Puisia puikkoja kerran kokeillut enkä tykännyt. Ikivanhat 70 ja 80 luvuilla ostamani sukkapuikot edelleen käytössä kun hyväksi havaitut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      371
      4869
    2. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      353
      2829
    3. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      76
      2491
    4. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      89
      2083
    5. Purra esiintyi epäasiallisesti

Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      465
      1854
    6. MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."

Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/
      Ensitreffit alttarilla
      33
      1584
    7. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      230
      1416
    8. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1372
    9. "Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta

löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko
      Maailman menoa
      34
      1302
    10. Hyvää yötä

Kaveri🥰... Olen vähän yllättynyt.
      Ikävä
      66
      1223
    Aihe