Motä aineita arkkitehdin pitää opiskella?

minä

Haluaisin arkkitehdiksi ja olen lukiossa kuvislukiossa. Eli mitä aineita tarvitsee arkkitehdin työssä ja valintakokeissa? Matikkaa ainakin ja kuvista, mutta mitä muutä? Fysikkaa? Tarviiko kaikki lämpö yms... krssit käydä? Eli mitkä kurssit fysiikasta kannattaa käydä ja mitä ei tarvitse arkkitehdin työssä? Kemia? Kielet?

12

10285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      ..siis MITÄ aineita?

      • hsh

        otsikossssssa....

        Eli: ainakin äidinkieltä...


      • arxitehti

        jos arkkitehdiksi haluat niin pitkä matikka pääsykokeita varten, avaruusgeometriaa mm. Ongelmanratkaisukyky on tärkeä, sitä voit treenata fysiikassa. Lisäksi pitää osata piirtää hyvin ja piirustuksen lisäksi suunnitella ja ratkaista ongelmia.

        Tärkeä arkkitehdin tarvitsema kyky on erilaisten tilanteiden kuvittelukyky (siitä on hyötyä suunnittelussa).

        Opiskelu ei sisällä paljoa matematiikkaa jollet sitä halua. Opiskelu on paljolti erilaisten ongelmien ratkaisua ja ratkaisuilla muodon antamista.


      • arxitehti
        arxitehti kirjoitti:

        jos arkkitehdiksi haluat niin pitkä matikka pääsykokeita varten, avaruusgeometriaa mm. Ongelmanratkaisukyky on tärkeä, sitä voit treenata fysiikassa. Lisäksi pitää osata piirtää hyvin ja piirustuksen lisäksi suunnitella ja ratkaista ongelmia.

        Tärkeä arkkitehdin tarvitsema kyky on erilaisten tilanteiden kuvittelukyky (siitä on hyötyä suunnittelussa).

        Opiskelu ei sisällä paljoa matematiikkaa jollet sitä halua. Opiskelu on paljolti erilaisten ongelmien ratkaisua ja ratkaisuilla muodon antamista.

        kieliä tarvitset siihen, että voit lukea esimerkiksi arkkitehtuurin historiaa ja taidehistoriaa engalnniksi, ruotsiksi ja ehkä saksaksi.

        Fysiikkaa ei niin paljoa tarvitse.


    • eeehjk

      Matikkaa ei tarvitse pääsykokeiden jälkeen.

    • Ark3

      Itse en opiskellut pitkää fysiikkaa lukiossa, enkä ole niitä opintoja kaivannut. Inssien kanssa neuvotellaan tavallisissa suunnittelukokouksissa, että vaikuttaako joku ratkaisu järkevältä tai minkälaista mitoitusta tarvitaan milloinkin.

      Eipä siitä tietty haittaakaan ole, jos itsekin ymmärtää vähän enemmän, miten ne vääntömomentit ja vektorit oikein menee, ainakin jos rakenteet ovat jotenkin arkkitehtoonisesti näyttävässä asemassa. Ei niitä silti itse tarvitse laskea.

    • arkkitehti69

      Pitää osata suunnitella monikäyttöisiä tiloja. Joku sähkökeskus voi aivan hyvin olla siivouskomerossa. Mikä aine sitten sopii tuollaiseen monikäyttöidean omaksumiseen? Köksä on hyvä. On hyvä osata keitellä kunnon keitoksia eli soppia.

    • maikka

      Jummpa eli voimistelu eli liikunta on hyvä aine. Selkä kipeytyy muuten kun työskennellään tietsikalla.

    • hsh

      Jos et vielä itse huomannut: kaikki aineet ovat oikeasti tärkeitä. Matematiikka, fysiikka, kemiakin, erityisesti kuvaamataito (yleensä visuaaliset taiteet), musiikki (jos ei muuten, niin aivolohkon stimulanttina ensiarvoinen), köksä - miten muuten suunnittelet keittiön? - ja äidinkieli itsesi ilmaisemiseen. Kaikilla on tarkoitus, joten mene vain kiltisti niille lukion kursseille ja huolehdi sitten eläkepäivinä siitä, miten vähimmällä pääsisit.

      • Tietäjätekijä

        ... mikään inhimillinen ei ole arkkitehdille vierasta.


      • Anonyymi

        Kiitos. Sinä autoit minua 14-vuoden jälkeen!
        T: Arkkitehtdiksi haluava opiskelija


    • Anonyymi

      Jos sulla sitävastoin on vähänkin enemmän taitoja matematiikassa yms. luonnontieteissä, menevät ne täysin hukkaa arkkitehtitoimisto rutiinitöissä: https://keskustelu.suomi24.fi/t/4624636/arkkitehti-huono-ammatinvalinta

      Jos haluatkin taiteilijaksi, on varsinainen taiteen osuus arkkitethitoimistossa häviävän vähäinen, niin hae sitten kuvataideakatemiaan tai graafikoksi tms.
      Arkkitehti on vähän sellainen laiha kompromissi tieteen ja taiteen välillä, ts. liian tyhmä tiedemieheksi, liian kömpelö taitelijaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe