Gothmog

DrBan

Kysymys on kaksoiskysymyksestä, joka kietoutuu nimen Gothmog ympärille...
1. TSH:ssa esiintyvä Gothmog. Sauronin joukkojen komentaja Pelennorilla, jonka yläpuolella oli kentällä vain Noitakuningas.
2. Silmarillionin "peikkovartija Gothmog", jonka verestä Hurinin kirves kärysi tappeluksessa, jossa hänet vangittiin.

Ensinnäkin: Mikä on Tolkienharrastajien yleinen kanta ykköskohdan Gothmogin rotuun. Tätähän ei ilmeisesti pysty selvittämään mitenkään. Allekirjoittanut tuntee puolenkymmentä veikkausta aina nazgulista örkkiin. PJ suosi örkkiversiota.

Kakkoskohta kiinnostaa jopa enemmän. Ne joilla mahdollisuus on, tarkistapaapa Silmasta kyseinen kohta. Onko kyse Balrog-Gothmogista (jonka veri epäilemättä käryäisi Hurinin kirveessä, jos Hurin jollain ilveellä haavan onnistuisi tähän saamaan (vuotavatko balrogit verta?)), vaiko onko kyse jostain muusta?

Mitä tarkoittaa "Peikkovartija Gothmog"? Sitäkö, että Balrog vahti peikkoja, vaiko että kyse oli peikosta, joka oli vartija ja jonka nimi oli Gothmog? Tässä olisi tarpeen vilkaista englannin kielistä laitosta alkuperäisen kirjoitusasun tarkistamiseksi.

Kaikkein hurjin idea saattaisi tietenkin olle se, että nämä kaksi Gothmogia olisivat yksi ja sama henkilö.

Mielipiteitä? Kannanottoja? Ideoita? Tietoa?

6

979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lady_Nocturna

      Silmarillionin takasivuilla sanotaan näin:

      "Gothmog: Lord of Balrogs, high-captain of Angband..blaablaa" Ja että "Same name was borne in the Third Age by the Liutenant of Minas Morgul.." Eli siis olemassa on tietenkin kaksi Gothmogia.

      Kakkoskohdassa kyse on Balrogista.

      Kappaleessa "Fifth battle" kerrotaan:
      "... Fingon stood alone with his guard dead about him; and he fought with Gothmog, until ANOTHER Balrog came behind....". Eli pakkohan Gothmogin on olla Balrog jos kerrotaan että toinenKIN samanlainen saapui mukaan kuvioihin.

      Mutta tuo "peikkovartija" juttu kyllä vähän hämää.
      Nimittäin kyseessä taitaa olla pienoinen suomentajan virhe.
      Englannin sana "guard" tarkoittaa vartijaa, mutta varsinkin sodankäynnin yhteydessä "guard" tarkoittaa enemmänkin VARTIOSTOA. (Kuten tässäkin lauseessa:
      "Fingon stood alone with his guard dead about him.." "...seisoi yksinään vartiostonsa kuolleina ympärillään..."

      Eli siis "troll-guard" tarkoittaisi Gothmogin "peikko-vartiostoa". Kuten Silmarillionissakin sanotaan /jälleen kappaleessa "Fifth Battle):
      "...it is sung that the axe smoked in the black blood of the troll-guard OF Gothmog.."

      Elis siis Hùrin ei mäiskinyt kirveellään Gothomogia itseään, vaan Gothmogin komentamaa peikkojoukkiota, joiden mustasta verestä hänen miekkansakin sitten höyrysi.

      Ykköskohtaan on paha sanoa oikeastaan mitään.
      Itse kuitenkin veikkaisin tässä Kuninkaan Paluussa esiintyvän Gothmogin olevan Nazgûl. Eikös Nazgûlit asustelleet siellä Minas Morgulissa, ja jos se kerta on vielä arvoltaan luutnantti niin täytyyhän sen olla sitten vähän kunnioitusta herättävämpi olento kuin pelkkä vähäjärkinen örkki...

      • DrBan

        Hienoja ajatuksia! Kiitos niistä!

        "... Fingon stood alone with his guard dead about him; and he fought with Gothmog, until ANOTHER Balrog came behind....". Eli pakkohan Gothmogin on olla Balrog jos kerrotaan että toinenKIN samanlainen saapui mukaan kuvioihin.
        -Sen verran mainitsisisn, että tässähän selvästikin puhutaan vain balrogista, eikä tämä kohta ainakaan allekirjoittaneelle mitään epäselvyyksiä ole koskaan aiheuttanut.

        Peikkovartiosto-juttu oli sen sijaan todella hieno... Eikä se jäyä mitään tilaa jatkopohdinnoille.
        Nyt vain hiipi karmaiseva ajatus, että olenkos lukenut Suomalaisen Silman huolimattomasti: jos siellä sittenkin lukee "peikkovartioston" verestä. Pitääpä melkein tarkistaa, jotta tiedän, syytänkö itseäni vai suomentajaa.
        Miinuksia minulle siitä, että en englannin kielistä Silmaa lukiessani ole tuota asiaa huomannut.

        TSH:n Gothmogista:
        Itse en olisi nazgul-teoriaa oikein hyväksymässä, koska jokin sanoo, että siitä oltaisiin tehty isompi numero, jos kentällä olisi kekkaloinut toinenkin nassuli.

        Ja tietenkin on tämä ikiaikainen huomautus, joka kuuluu tämän asian tiimoilta mainita: Mikseivät Frodo ja Sämpylä nähneet kuin yhden nassulin ratsastavan MM:sta armeijan etunenässä? Kai se oltaisiin mainittu, jos joukossa olisi toinenkin ollut.
        Vastaväite: Noitakuningas oli ylipäällikkö ja johti miehensä Pelennorille, jonka jälkeen lentävällä pedolla saapunut nassuli otti kenttäjohdon.

        Esitän seuraavan ehdotuksen kaiffarin rodusta:
        Ihminen!

        Barad Durin komentaja oli ihminen, Musta Numenorilainen tahi näiden jälkeläinen.
        Voisiko kenttäkomentaja olla samaa lajia?
        (Haluatteko keskustella siitä, oliko Sauronin Suu reilut sata vuotta vanha vaiko tuhansia vuosia vanha? Itse en enää muista kumpaa kantaa kannatan.)

        Lisää ajatuksia, ihmiset!


      • jawetus
        DrBan kirjoitti:

        Hienoja ajatuksia! Kiitos niistä!

        "... Fingon stood alone with his guard dead about him; and he fought with Gothmog, until ANOTHER Balrog came behind....". Eli pakkohan Gothmogin on olla Balrog jos kerrotaan että toinenKIN samanlainen saapui mukaan kuvioihin.
        -Sen verran mainitsisisn, että tässähän selvästikin puhutaan vain balrogista, eikä tämä kohta ainakaan allekirjoittaneelle mitään epäselvyyksiä ole koskaan aiheuttanut.

        Peikkovartiosto-juttu oli sen sijaan todella hieno... Eikä se jäyä mitään tilaa jatkopohdinnoille.
        Nyt vain hiipi karmaiseva ajatus, että olenkos lukenut Suomalaisen Silman huolimattomasti: jos siellä sittenkin lukee "peikkovartioston" verestä. Pitääpä melkein tarkistaa, jotta tiedän, syytänkö itseäni vai suomentajaa.
        Miinuksia minulle siitä, että en englannin kielistä Silmaa lukiessani ole tuota asiaa huomannut.

        TSH:n Gothmogista:
        Itse en olisi nazgul-teoriaa oikein hyväksymässä, koska jokin sanoo, että siitä oltaisiin tehty isompi numero, jos kentällä olisi kekkaloinut toinenkin nassuli.

        Ja tietenkin on tämä ikiaikainen huomautus, joka kuuluu tämän asian tiimoilta mainita: Mikseivät Frodo ja Sämpylä nähneet kuin yhden nassulin ratsastavan MM:sta armeijan etunenässä? Kai se oltaisiin mainittu, jos joukossa olisi toinenkin ollut.
        Vastaväite: Noitakuningas oli ylipäällikkö ja johti miehensä Pelennorille, jonka jälkeen lentävällä pedolla saapunut nassuli otti kenttäjohdon.

        Esitän seuraavan ehdotuksen kaiffarin rodusta:
        Ihminen!

        Barad Durin komentaja oli ihminen, Musta Numenorilainen tahi näiden jälkeläinen.
        Voisiko kenttäkomentaja olla samaa lajia?
        (Haluatteko keskustella siitä, oliko Sauronin Suu reilut sata vuotta vanha vaiko tuhansia vuosia vanha? Itse en enää muista kumpaa kantaa kannatan.)

        Lisää ajatuksia, ihmiset!

        *** Gothmog ***

        Pelennorin taistelun Gothmogin olen tähän asti kuvitellut olevan suurikokoinen örkki (siis aivan kuten PJ ja leffan käsikirjoittajat). Perusteita tälle ei tietenkään ole, enkä osaa sanoa, mistä kuvitelma on tullut.

        Vastaväitteenä on tietenkin, että örkkien organisointikyky ei ollut samalla tasolla kuin ihmisten, joten kyllähän se tosiaan on ihminen saattanut olla.


      • TriBan
        jawetus kirjoitti:

        *** Gothmog ***

        Pelennorin taistelun Gothmogin olen tähän asti kuvitellut olevan suurikokoinen örkki (siis aivan kuten PJ ja leffan käsikirjoittajat). Perusteita tälle ei tietenkään ole, enkä osaa sanoa, mistä kuvitelma on tullut.

        Vastaväitteenä on tietenkin, että örkkien organisointikyky ei ollut samalla tasolla kuin ihmisten, joten kyllähän se tosiaan on ihminen saattanut olla.

        Toisaalta, onko kukaan koskaa sanonut, että örkkiset olisivat tyhmiä? Ehkäpä he ovat vain hieman railakkaita toimissaan.


      • eihän
        TriBan kirjoitti:

        Toisaalta, onko kukaan koskaa sanonut, että örkkiset olisivat tyhmiä? Ehkäpä he ovat vain hieman railakkaita toimissaan.

        sauronin palvelijoista sarumania lukuun ottamatta kukaan mikään ruudinkeksijä ollut


      • manwe
        jawetus kirjoitti:

        *** Gothmog ***

        Pelennorin taistelun Gothmogin olen tähän asti kuvitellut olevan suurikokoinen örkki (siis aivan kuten PJ ja leffan käsikirjoittajat). Perusteita tälle ei tietenkään ole, enkä osaa sanoa, mistä kuvitelma on tullut.

        Vastaväitteenä on tietenkin, että örkkien organisointikyky ei ollut samalla tasolla kuin ihmisten, joten kyllähän se tosiaan on ihminen saattanut olla.

        eikä kellekään tule mieleen mustalle puolella kääntynyttä kääpiötä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 145
      4097
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      112
      3700
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2575
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      90
      1496
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    Aihe