Mulla todettiin nyt kohdun ulkosen seurannan yhteydessä että maksa-arvot on kohollaan. Tod. näk tää johtuu hormonilääkityksestä Zumenon, Lugesteron...
Onko kellään kokemuksia kuinka laskevat (kuulin että laskevat hitaasti)? ja onko tuohon mitään "kotikonsteja"? nii ja mihin oikeastaan vaikuttaa?
Netistä yritin kattella juttuja, mutta niissä puhutaan aina alkoholista ja mahdollisesta kasvaimesta. Eli ei oo paljo apuja irronnu...paitsi se että nyt mietityttää jo kasvaimen mahdollisuuskin mutta siinä kait jo muitakin oireita.
Soittelen tossa kohtapuoliin lääkärillekin, mutta ois kiva kuulla ihan oikeistakin kokemuksista.
Onko kellään kokemuksia kuinka laskevat (kuulin että laskevat hitaasti)? ja onko tuohon mitään "kotikonsteja"? nii ja mihin oikeastaan vaikuttaa?
Netistä yritin kattella juttuja, mutta niissä puhutaan aina alkoholista ja mahdollisesta kasvaimesta. Eli ei oo paljo apuja irronnu...paitsi se että nyt mietityttää jo kasvaimen mahdollisuuskin mutta siinä kait jo muitakin oireita.
Soittelen tossa kohtapuoliin lääkärillekin, mutta ois kiva kuulla ihan oikeistakin kokemuksista.
Vastaukset 2
Vanhimmat
Hei, minullakin maksa-arvot ovat olleet aikoinaan kohollaan hormoonien vaikutuksesta - kylläkin E-pillereistä (Diane Nova; tuhtia tavaraa joka vaikutti parantavasti myös ihoon.) Kiellettiin välittömästi E-pillerit ja kyllähän ne maksa-arvot siitä rupesivatkin tippumaan pikkuhiljaa. Ehkä jotain kuukauden kuluessa arvot olivat minulla kohdallaan.
Kerran senkin jälkeen maksa-arvoni kohosivat. Sain jonkun yleisen kehon tulehdustilan itselleni jostakin... samaan aikaan oli myös kilpirauhastulehdus. Makasin viikon sairaalassa ja jatkuvasti otettiin jotain kokeita...
Nyt kun olen käynyt läpi lapsettomuushoitoja 3,5 vuotta, alkuun tarkkailtiin maksa-arvoja, etteivät vaan pääse taas kohoamaan. Nyt rankemmissa hoidoissa on kyllä päässyt unohtumaan tuo seuranta. (Vaihdoin yksityiseltä kunnalliselle puolelle, jossa lääkäri vaihtuu melkein joka käyntikerta; pitäis itse muistaa huolehtia, että noita arvoja tarkkailtaisiin. Mulla tarkkaillaan myös kilpirauhasarvoja sen tulehduksen vuoksi.)
Joo, eli ei kai oo tavatointa että maksa-arvot kohoaa hormoonien syönnin yhteydessä. Varmaan niitä kannattaa seurailla lapsettomuushoitojenkin aikana, kun kerran taipumusta "kohoiluun" on. Pitäis kai itsekin mennä taas verikokeisiin...
Onnea hoitoihin!
minul nousi maksa-arvot pilviin vuosi sitten keväällä.Ensin sairastuttiin koko perhe vatsaflunssaan,muilla kesti 1-2pvä kun minul kesti 13 vrk.viimeisenä päivänä olin jo niin huonos jamassa että lähdettiin sairaalaan.. Siel kaikki mahdolliset kokeet.. asat 845 alat 785 afos viimeisellä mittauksella 129 oli tuona päivänä korkeampi mutten muista lukemaa..
En sisälle joutunut kuitenkaan mutta laajat seurannat tuli..Siinä parantuessa arvotkin rupesivat laskemaan yhtä nopeasti kuin nousivatkin.Selitystä ei juuri ole ollut, ilmeisti seurausta pitkittyneestä vatsataudista.
Nyt pitäisi vielä yhden kerran käydä maksa-arvojen kontrolli mittauksissa..sitten on vuoden seuranta aika ohitse..