silmälääkärille

ninnuli

olen menossa fotodynaamiseen hoitoo. ikää minulla 24vuotta ja diagnoosi silmänpohjan rappeuma. märkää muotoa. 3viikossa näkö huonontunut merkittävästi.alkoi sillai että keskeisssä näkökentässä näkyu musta pieni pallo ja nyt 3viikon jälkeen pallo kasvanut ja kaikki viivat mutkittelevät. lääkäri sanoi että johtuu huonosta näöstäni.lasit -4.5. ei osannut varmuudella kuvista sanoa onko uudisverisuoni joka tihkuttaa nestettä. olen ottanut yhteyttä muutamaan silmälääkäriin ja puhelimessa ovat sanoneet ettei minun ikäisellä oikein voi edes olla kyseistä sairautta??? mitä mieltä olet?

8

6408

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälääkäri

Kostea silmänpohjarappeuma on todellakin nuorilla ihmisillä harvinainen, vanhuksilla kuitenkin yksi yleisimpiä näkövammaisuuden aiheuttajia.
      Osalla likinäköisistä voi tätä rappeumaa kuitenkin esiintyä jo nuorena. On myös periytyviä silmänpohjarappeuman muotoja, jotka saattavat huonontaa näköä nuorellakin iällä.

Eli ei tuo mikään mahdottomuus ole, mutta on toki harvinaista.

• ninnuli

Nyt kun eka fotodynaaminen hoito on tehty niin kuinka jatko? ymmärsin asian niin että hoito tukki ne uudisverisuonet vai tuhosi? kuvissa näky että laajalla alueella turvotusta...koska se laskee? auttaako se parantamaan keskeistä näkökykyä? koska se valunut neste lähtee liikkeelle? entä auttaako se yhtään näkökykyä? johtuuko näkökentän puuttuminen noista tekijöistä vai mistä? sanollakaan kukaan ei ole puhunut missä se itse rappeuma on?

kiitos jos viitsit vastata?

• ninnuli
        ninnuli kirjoitti:

Nyt kun eka fotodynaaminen hoito on tehty niin kuinka jatko? ymmärsin asian niin että hoito tukki ne uudisverisuonet vai tuhosi? kuvissa näky että laajalla alueella turvotusta...koska se laskee? auttaako se parantamaan keskeistä näkökykyä? koska se valunut neste lähtee liikkeelle? entä auttaako se yhtään näkökykyä? johtuuko näkökentän puuttuminen noista tekijöistä vai mistä? sanollakaan kukaan ei ole puhunut missä se itse rappeuma on?

kiitos jos viitsit vastata?

semmoinen juttu vielä kun tämä sairaus alkoi neljä viikkoa sitte. vielä 3viikkoa sitten näin lukea tällä silmällä. nyt en enää näe edes lukea. menein kunnallisella silmälääkärillä oli tiedossa 4päivän päästä oireiden alkamisesta että kyseessä on märkärappeutuma ja hän ei lähettänyt yliopistolliseen sairaalaan kyseiseen hoitoon vasta kun 3viikkoa oli mennyt ja näkö menetetty. tekikö hän hoitovirheen? lähetteen sain useiden soittojen ja poliklinikka käynnin jälkeen!!! lääkäri soitti itse minulle kotiin kun oli kuvat nähnyt että on märkä rappema ja ei voida tehdä mitään!!!! mitä mieltä olet asiasta?

• silmälääkäri
        ninnuli kirjoitti:

semmoinen juttu vielä kun tämä sairaus alkoi neljä viikkoa sitte. vielä 3viikkoa sitten näin lukea tällä silmällä. nyt en enää näe edes lukea. menein kunnallisella silmälääkärillä oli tiedossa 4päivän päästä oireiden alkamisesta että kyseessä on märkärappeutuma ja hän ei lähettänyt yliopistolliseen sairaalaan kyseiseen hoitoon vasta kun 3viikkoa oli mennyt ja näkö menetetty. tekikö hän hoitovirheen? lähetteen sain useiden soittojen ja poliklinikka käynnin jälkeen!!! lääkäri soitti itse minulle kotiin kun oli kuvat nähnyt että on märkä rappema ja ei voida tehdä mitään!!!! mitä mieltä olet asiasta?

Fotodynaamisessa hoidossa on kyse siitä, että verisuoneen ruiskutetaan väriainetta, joka aktivoidaan oikealla hetkellä (sen saapuessa uudissuoniin) määrätyn aallonpituuden omaavalla laservalolla, joka aktivoi lääkeaineen inaktiivisen muodon aktiiviseksi, jolloin se tukkii uudissuonet.
        Näöntarkkuuden palautuminen riippuu siitä, minkälainen vaurio verkkokalvolle on ehtinyt ennen hoitoa tulla. Ikävä kyllä varsin usein jo siinä vaiheessa kun tauti todetaan, on vaurioita jo syntynyt ja siksi vain osa potilaista, jolla todetaan kostea makuladegeneraatio, soveltuu hoidettavaksi.

Hoidon jälkeen silmää kontrolloidaan määrätyin väliajoin. Uudissuonet saattavat uusiutua ja tuolloin voidaan fotodynaaminen hoito uusia mikäli siitä katsotaan olevan hyötyä näön kannalta. Taudin luonnollinen kulku aiheuttaa verkkokalvon keskeisen arven ja pysyvästi huonon näön ja monissa tapauksissa tätä ei voida estää, ajoissa annetulla hoidolla saatetaan kuitenkin parantaa lopullista näöntarkkuutta tai hidastaa taudin etenemistä.

Siitä, onko hoitoon lähettäminen mahdollisesti viivästynyt, en voi ottaa näillä tiedoilla kantaa. Tapauksissa joissa on epätodennäköistä, että hoidolla voidaan näköä parantaa, ei ole syytä lähettää potilasta eteenpäin. Mahdollisesti fotodynaamisen hoidon tehnyt lääkäri voi antaa asiasta paremman vastauksen.

Jos epäilet vahvasti, että lääkäri on toiminut väärin, on mahdollista tehdä vahinkoilmoitus potilasvakuutuskeskukselle. Lisätietoja aiheesta löytyy osoitteesta http://www.potilasvakuutuskeskus.fi
        Näillä tiedoilla joita minulla on tapauksestasi käytettävissä, en kuitenkaan pysty edes arvioimaan, onko tapauksessasi toimittu oikein tai väärin.

• avopari tku

Vai että olivat lääkärit sanoneet ettei 24-vuotiaalla voi olla silmäpohjanrappeumaa. Avomiehelläni todettiin moinen n. seitsemän vuoden iässä. Kyseessä periytyvä muoto, jota ei pitäisi ilmaantua vasta kuin vanhuusiällä. Ja periytyvä tarkoittaa tässä tapauksessa että sukututkimuksessa yksi tapaus 1800-luvulla nelikymppisellä naisella. Näkökyvyssä suuria sokeita pisteitä keskenäisessä näössä ja näkökentässä jatkuvasti pieniä välkkyviä salamavalon kaltaisia läiskiä. Eli et ole ainoa, harvinainen kyllä. Toivottavasti löydät hoitoa.

• 54vee

Heipä teille!

Minulla on märkärappeutuma toisessa silmässä. Edennyt kahdessa vuodessa.

Sain viime kesänä ja syksyllä silmääni uutta Macugen-hoitoa. Sitä taitaa vasta saada vain tyksissä, siis Turussa. Silmään pistettiin kuuden viikon välein mitälie-ainetta. Hoito oli kivuton.
        Sillä turvotus laski melko nopeasti. Minulla kuitenkin jäi arpi verivuodoista juuri tärkannäönpisteeseen. Eli, jos saisin myös toiseen silmään rappeutuman samalla tapaa... menisi lukukyky ja ajokyky.

Mitenkäs täällä sitten surffailtaisiin...

• pariskunta tku
        54vee kirjoitti:

Heipä teille!

Minulla on märkärappeutuma toisessa silmässä. Edennyt kahdessa vuodessa.

Sain viime kesänä ja syksyllä silmääni uutta Macugen-hoitoa. Sitä taitaa vasta saada vain tyksissä, siis Turussa. Silmään pistettiin kuuden viikon välein mitälie-ainetta. Hoito oli kivuton.
        Sillä turvotus laski melko nopeasti. Minulla kuitenkin jäi arpi verivuodoista juuri tärkannäönpisteeseen. Eli, jos saisin myös toiseen silmään rappeutuman samalla tapaa... menisi lukukyky ja ajokyky.

Mitenkäs täällä sitten surffailtaisiin...

Monet ihmiset ovat kirjoittaneet jostain märästä silmäpohjanrappeumasta. Mutta mikä on avomiehelläni oleva Stangarthin tauti? Todettu n. 7-vuotiaana ja äärimmäisen harvinainen (ainakin siinä iässä). Onko ketään asiasta tietävää, siis onko kyseiseen nykyään hoitoa. Ei ollut aikanaan n. 12 vuotta sitten, kun kävi viimeksi tutkimuksissa, juoksutettiin vaan Upsalassa asti lääkäreiden töllisteltävänä. Miten nämä silmänsiirrot sun muut. Ovatko mahdollisia? Entä kantasoluhoidot? Miten tästä edetä?

• nainen 53 -v

Minulla todettiin kostea makuladegeneraatio vasemmassa silmässä syksyllä -09 ja ensimmäisen pistoksen sain 8.3.2010, eli olen potenut sairautta nyt runsaat kaksi vuotta. Taudin alkaessa olin 51-vuotias. Lääkäri totesi, että koska sairaassa silmässäni on aina ollut erittäin huono näkö toisin kuin terveessä silmässä, sairaus saattaa johtua likinäköisyydestäni. Ja mikäli johtuu, silloin se parantaisi ennustetta, eli mahdollisesti tämä 40 %n mahdollisuus sairastua viidessä vuodessa myös oikean silmän osalta ei pitäisi paikkaansa. Olen saanut Avastin-pistoksia (muu hoito ei käy) lähes säännöllisesti n. kuukauden välein, on edennyt, jos on pidetty hoitotaukoa.
      kysymykseni on siis, minkälainen olisi ennusteeni? Työikää minulla olisi jäljellä muuten vielä 13 vuotta...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3184
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1721
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1556
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1280
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1244
    Aihe