Citroen DS/ID/CX harrasteautoksi?

ZB

Joo, tuollainen vanhempi matalalinjainen Citroen on alkanut kovasti kiinnostamaan harrastemielessä. Kyseisistä malleista on varmaankin mielipidettä suuntaan jos toiseenkin, mutta seuraaviin juttuihin jos saisi kommenttia:

-kuinka "vaikeita" harrastekohteita vanhat isot kissat on verrattuina muihin aikalaisiinsa? Kannattaako unohtaa suosiolla, jos aiempaa kokemusta auton laitosta ei kauheasti ole, joskin halua pakertamiseen kyllä löytyy...

-pahimmat hazardit em. malleja katsellessa? Mihin kiinnittää huomiota, ettei tulisi käviä ylläreitä?
Kuinka vaikeita em. ovat ylläpitää? Onko esim. Itä-Suomen alueella vireää merkkikerhotoimintaa?

5

933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaapo

      Kyllähän varsinkin CX-mallia pidetään yleisesti melkoisena pommina. Rahaa saa kulumaan kunnostukseen aikamoisia summia. Toisaalta asiaa on liioiteltu melkoisesti - ainahan vanhaan autoon euroja saa palamaan.

      Jousitus ei ole mikään reisa, vaikka toisin väitetään. Moottori on erittäin kestävää laatua, 300 tonttua ilman remppaa ei ole mikään haave, siis vapaastihengittävälle koneelle.

      Helmapellit tykkäävät syöpyä, muttei tavallista enemmän nekään. Sähköhäikkiä löytyy, tosin tämä juttu perustuu vain kaverini 25 GTi Turbo 2:n oikkuihin.

      Naapurilla oli sitten DS, tämä kääntyvillä etulampuilla oleva viimeisen mallivuoden versio ennen CX:ää. Tuntui olevan jopa lujempi kuin CX, ruostekaan ei pesiytynyt pelteihin sitten millään.

      2-litrainen kone on hiukkasen altis kuumenemaan, tarkista kansipahvin kunto. Kaasarikoneissa on helposti väljää mekanismeissa, aiheuttaa käyntihäiriöitä. Takajarrut jumittavat helposti, paineentasausventtiiliä kannattaa herkistellä pidemmän seisonnan jälkeen. Tämä on kyllä yleisranskalainen ilmiö.

      Eipä niissä sitten ihmeempiä ole kuin vanhoissa autoissa yleensäkään. Osat vaan tuppaavat olemaan tyyriin puoleisia, mutta esim. Tampereella on yksi edukas mesta, keskittynyt kyllä enemmän 2CV:n osiin.

    • bx-ukko

      ettei vanhat ds/id:t ole sen lahompia kuin samanikäiset autot yleensä, eli yhtä lahoja. Eli peltiremppaan saa varautua. Sen verran tekniikkaan perehtyneenä sanoisin, että id/ds mallit ovat selväpiirteisimpiä vrt. CX:n.
      Osat ds/id malleihin ovat suht kalliita ja niitä ei löydy ihan jokapaikasta.
      Toisaalta, maksoihan auto aikanaan varsin paljon, lähes halvimman mersun luokkaa. Joten tähän suhteutettuna hinnatkin ovat sen mukaisia. Tosin eivät ne ihan maltaita maksa, riippuen mitä haluaa ja mistä.
      CX-mallit ovat taltioimisen arvoisia. Niitä saa suht halvalla helpohkoja kohteita.
      Valitsit minkä näistä tahansa, etenkin ds/id, saat tyyliä ja mukavuutta vailla vertaa.
      Linkkejä: www.sitruunapatonki.tk
      ja tässä hakusanaksi: automobile citroen r.y finlande

    • heh heh©

      Ensinnäkin liity ihmeessä tonne:
      http://groups.msn.com/sitruunapatonki/_whatsnew.msnw?pgmarket=fi-fi
      Ja selaile keskusteluja, sieltä löytyy paljon asiaa.

      Sanoisin CX:ien omistajana, että kyllä niitä löytyy aika pahojakin pohjaltaan, joskin myös hyviä. Ensinnäkin pohjarakenne on aika monimutkainen jossa on monia kohtia johon kurat keräytyvät ja ruostuttavat. Toiseksi jousituksen lepotilassa ne makaavat lähellä maanpintaa. Pidempiaikainen seisottaminen esimerkiksi heinikossa tai pehmeässä maassa aiheuttaa sen, että runkopalkit makaa maassa, siitä seuraa että ruostuu helposti, puhumattakaan että talvella pihalla säilytettäessä kerääntyy ympärille lunta ja alle jäätä joka sulaa alle lammikoksi ja taas pohja ruostuu entisestään. Eli kauan pihalla seisseet saattaa olla pahoja pohjastaan, vaikka olisivat nättejä päältä. Ei ne varmastikaan sen huonompaa peltiä ole kuin mikään muukaan, mutta rakenne on ruostumista suosiva. Kun löytää hyvän yksilön tai jos jaksaa/taitaa hitsailla, niin kyllä sen pystyy ehjänä pitämään kunnon suojauksella ja hoitamisella. Tekniikka ei aiheuta ihmeenpiä ongelmia jos työkalut pysyy käsissä ja osaa ja ymmärtää mitä korjausoppaassa lukee.

      Kaikenkaikkiaan hiton hieno harrastepeli! Käyttöautoksi en ihan varauksetta suosittelisi, jos tarkoitus on vain ajaa paikasta a paikkaan b mahdollisimman edullisesti. Mutta jos haluaa nähdä hiukan vaivaa mukavan matkustamisen eteen, niin, sanoisin sen olevan myös käyttöautona vaivan arvoista.

    • Anonyymi

      ONKS CX MALLIA PALJOA ENÄÄ LIIKENTEESSÄ
      ITSE NOSTAN CX 2200 JA 2400 MALLIT KORKEALLE

    • Anonyymi

      Näissä italialaisissa autoissa on tosi tyyliä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      94
      9367
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      69
      4864
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4531
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      59
      2887
    5. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      8
      2088
    6. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      100
      1576
    7. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      41
      1354
    8. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1276
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      47
      1276
    10. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1242
    Aihe