Joo, tuollainen vanhempi matalalinjainen Citroen on alkanut kovasti kiinnostamaan harrastemielessä. Kyseisistä malleista on varmaankin mielipidettä suuntaan jos toiseenkin, mutta seuraaviin juttuihin jos saisi kommenttia:
-kuinka "vaikeita" harrastekohteita vanhat isot kissat on verrattuina muihin aikalaisiinsa? Kannattaako unohtaa suosiolla, jos aiempaa kokemusta auton laitosta ei kauheasti ole, joskin halua pakertamiseen kyllä löytyy...
-pahimmat hazardit em. malleja katsellessa? Mihin kiinnittää huomiota, ettei tulisi käviä ylläreitä?
Kuinka vaikeita em. ovat ylläpitää? Onko esim. Itä-Suomen alueella vireää merkkikerhotoimintaa?
Citroen DS/ID/CX harrasteautoksi?
5
913
Vastaukset
- Kaapo
Kyllähän varsinkin CX-mallia pidetään yleisesti melkoisena pommina. Rahaa saa kulumaan kunnostukseen aikamoisia summia. Toisaalta asiaa on liioiteltu melkoisesti - ainahan vanhaan autoon euroja saa palamaan.
Jousitus ei ole mikään reisa, vaikka toisin väitetään. Moottori on erittäin kestävää laatua, 300 tonttua ilman remppaa ei ole mikään haave, siis vapaastihengittävälle koneelle.
Helmapellit tykkäävät syöpyä, muttei tavallista enemmän nekään. Sähköhäikkiä löytyy, tosin tämä juttu perustuu vain kaverini 25 GTi Turbo 2:n oikkuihin.
Naapurilla oli sitten DS, tämä kääntyvillä etulampuilla oleva viimeisen mallivuoden versio ennen CX:ää. Tuntui olevan jopa lujempi kuin CX, ruostekaan ei pesiytynyt pelteihin sitten millään.
2-litrainen kone on hiukkasen altis kuumenemaan, tarkista kansipahvin kunto. Kaasarikoneissa on helposti väljää mekanismeissa, aiheuttaa käyntihäiriöitä. Takajarrut jumittavat helposti, paineentasausventtiiliä kannattaa herkistellä pidemmän seisonnan jälkeen. Tämä on kyllä yleisranskalainen ilmiö.
Eipä niissä sitten ihmeempiä ole kuin vanhoissa autoissa yleensäkään. Osat vaan tuppaavat olemaan tyyriin puoleisia, mutta esim. Tampereella on yksi edukas mesta, keskittynyt kyllä enemmän 2CV:n osiin. - bx-ukko
ettei vanhat ds/id:t ole sen lahompia kuin samanikäiset autot yleensä, eli yhtä lahoja. Eli peltiremppaan saa varautua. Sen verran tekniikkaan perehtyneenä sanoisin, että id/ds mallit ovat selväpiirteisimpiä vrt. CX:n.
Osat ds/id malleihin ovat suht kalliita ja niitä ei löydy ihan jokapaikasta.
Toisaalta, maksoihan auto aikanaan varsin paljon, lähes halvimman mersun luokkaa. Joten tähän suhteutettuna hinnatkin ovat sen mukaisia. Tosin eivät ne ihan maltaita maksa, riippuen mitä haluaa ja mistä.
CX-mallit ovat taltioimisen arvoisia. Niitä saa suht halvalla helpohkoja kohteita.
Valitsit minkä näistä tahansa, etenkin ds/id, saat tyyliä ja mukavuutta vailla vertaa.
Linkkejä: www.sitruunapatonki.tk
ja tässä hakusanaksi: automobile citroen r.y finlande - heh heh©
Ensinnäkin liity ihmeessä tonne:
http://groups.msn.com/sitruunapatonki/_whatsnew.msnw?pgmarket=fi-fi
Ja selaile keskusteluja, sieltä löytyy paljon asiaa.
Sanoisin CX:ien omistajana, että kyllä niitä löytyy aika pahojakin pohjaltaan, joskin myös hyviä. Ensinnäkin pohjarakenne on aika monimutkainen jossa on monia kohtia johon kurat keräytyvät ja ruostuttavat. Toiseksi jousituksen lepotilassa ne makaavat lähellä maanpintaa. Pidempiaikainen seisottaminen esimerkiksi heinikossa tai pehmeässä maassa aiheuttaa sen, että runkopalkit makaa maassa, siitä seuraa että ruostuu helposti, puhumattakaan että talvella pihalla säilytettäessä kerääntyy ympärille lunta ja alle jäätä joka sulaa alle lammikoksi ja taas pohja ruostuu entisestään. Eli kauan pihalla seisseet saattaa olla pahoja pohjastaan, vaikka olisivat nättejä päältä. Ei ne varmastikaan sen huonompaa peltiä ole kuin mikään muukaan, mutta rakenne on ruostumista suosiva. Kun löytää hyvän yksilön tai jos jaksaa/taitaa hitsailla, niin kyllä sen pystyy ehjänä pitämään kunnon suojauksella ja hoitamisella. Tekniikka ei aiheuta ihmeenpiä ongelmia jos työkalut pysyy käsissä ja osaa ja ymmärtää mitä korjausoppaassa lukee.
Kaikenkaikkiaan hiton hieno harrastepeli! Käyttöautoksi en ihan varauksetta suosittelisi, jos tarkoitus on vain ajaa paikasta a paikkaan b mahdollisimman edullisesti. Mutta jos haluaa nähdä hiukan vaivaa mukavan matkustamisen eteen, niin, sanoisin sen olevan myös käyttöautona vaivan arvoista. - Anonyymi
ONKS CX MALLIA PALJOA ENÄÄ LIIKENTEESSÄ
ITSE NOSTAN CX 2200 JA 2400 MALLIT KORKEALLE - Anonyymi
Näissä italialaisissa autoissa on tosi tyyliä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2024218
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah1463778Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen
No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat1043172Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä
Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.431589Ikävä sinua mies
Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i191448Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa
Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58341390Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi251375Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk271351Kiinnostaa - ei kiinnosta - kiinnostaapas
Selittäkää hämmentyneelle miksi miehiä ei ikinä kiinnosta silloin, kun sitä olisi itsekin kiinnostunut? Sitten kun siirt1161140Martina haluaa Marbellaan
Martinan tekisi mieli ottaa lennot Marbellaan, jossa näkisisi kauniita ja hyväntuulisia ihmisiä. No sitten pitää matkust2151053