Asuntolaina? -Neuvoja kaivataan

Hanna

Olen 25v ja työssä jossa saan palkkaa 2000€ bruttona kuussa ja minulla olisi nyt tilaisuus ostaa ensimmäinen asuntoni hintaan 90000€. Kysymykseni kuuluu: kuinka asuntolaina käytännössä otetaan?

-Tarvitsenko takaajia?
-Pitääkö käsiraha välttämättä olla jo säästössä?
-Minkä pituinen laina kannattaa ottaa?
-Mistä pankista saan parhaan asuntolainan?

Kiitoksia valtavasti jo etukäteen! Jos tulee mieleen muita neuvoja, niin kaikki otetaan mielellään vastaan!

XXX

17

16154

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä kuuntele tätä palstaa

Helppo vastata: Kierrät muutaman pankin, sanotaan nyt esimerkiksi Nordea, OP, Sampo, Aktia tai mikä tahansa pankki.

Esität siellä nuo samat kysymykset ja pyydät lainatarjoukset - saat asiallisia vastauksia. Tällä palstalla saat osaksesi v*ttuilua ja kommenttia siitä, että hinnoissa on kuplaa ja että elämä on elämisen arvoista vasta pieremällä sohvalla muutaman vuoden.

• vastaus tässä silmuplee!

-Tarvitsenko takaajia?
      Et jos säästössä yli 25 % asunnon hinnasta. Valtio takaus käy, jos säästössä yli 15 % asunnon hinnasta. Muutoin tarviit takaajat (kai noi meni noin??)

-Pitääkö käsiraha välttämättä olla jo säästössä?
      EI

-Minkä pituinen laina kannattaa ottaa?
      Makuasia. 15-25 lienee nykyisin aika normaali. Sun tuloilla ja tolla lainamäärällä taitaa venähtää aika pikäksi tuo takaisin maksu...

-Mistä pankista saan parhaan asuntolainan?
      Se riippuu. Kilpailuta lainasi. Koska tarjoukset vaihtelevat saman pankin konttoreittainkin.

• Hanna

Säästöjä ei käytännössä ole yhtään, sillä olen juuri valmistunut ja aloittanut vakituisen työsuhteen. Tarvitsenko siis tajaajan? En kuitenkaan aio lähteä vuokralle asumaan ja nyt olisi tilaisuus saada markkina-arvoltaan 130000€ asunto 90000€ hintaan sukulaiselta.

Mitä ovat nämä ensiasunnon ostajien edut? ASP Nordeassa yms?

Eli, kierränkö pankit vain läpi ja kysyn tarjoukset?

• veroista
        Hanna kirjoitti:

Säästöjä ei käytännössä ole yhtään, sillä olen juuri valmistunut ja aloittanut vakituisen työsuhteen. Tarvitsenko siis tajaajan? En kuitenkaan aio lähteä vuokralle asumaan ja nyt olisi tilaisuus saada markkina-arvoltaan 130000€ asunto 90000€ hintaan sukulaiselta.

pieni varoitus! Käytännössä sukulainen ei voi myydä sulle hirveästi alle markkinahinnan ilman että se tulkitaan lahjaksi, josta maksetaan lahjavero.
        Selvitä tuo asia, ettet huomaa olevasi kohta lusimassa sukulaisesi kanssa veropetoksesta...

• Hanna
        veroista kirjoitti:

pieni varoitus! Käytännössä sukulainen ei voi myydä sulle hirveästi alle markkinahinnan ilman että se tulkitaan lahjaksi, josta maksetaan lahjavero.
        Selvitä tuo asia, ettet huomaa olevasi kohta lusimassa sukulaisesi kanssa veropetoksesta...

...asunto on nimittäin firman nimissä, ei yksittäisen henkilön.

• saattaa joutua maksamaan
        Hanna kirjoitti:

...asunto on nimittäin firman nimissä, ei yksittäisen henkilön.

Ei sillä periaatteessa väliä ketä sen omistaa. Jos verottaja tulkitsee sen lahjaksi on siitä maksettava lahjavero. Eli edullisesti voi myydä ilman ongelmia, mutta ei selvästi alle markkinahintatason.
        Tietenkään verottaja ei nuuski niin herkästi tässä asiassa, kun myyjä ei ole sukulainen.
        Tosin kyllä se myyvä yhtiö ton varmaankin tietää ja on ottanut sen huomioon tuossa hinnassa...

• raja..
        saattaa joutua maksamaan kirjoitti:

Ei sillä periaatteessa väliä ketä sen omistaa. Jos verottaja tulkitsee sen lahjaksi on siitä maksettava lahjavero. Eli edullisesti voi myydä ilman ongelmia, mutta ei selvästi alle markkinahintatason.
        Tietenkään verottaja ei nuuski niin herkästi tässä asiassa, kun myyjä ei ole sukulainen.
        Tosin kyllä se myyvä yhtiö ton varmaankin tietää ja on ottanut sen huomioon tuossa hinnassa...

Tuo raja menee 75 prosentissa, eli jos asunnon virallinen markkinahinta alueella on 100000 voi sen ostaa 75000 eurolla.

• hahhahhahhaa
        Hanna kirjoitti:

Et välttämättä ehkä tarvitse, parhaiten selviää pankista kysymällä mutta ainakin pari vuotta sitten vielä kuulemma onnistui "kikkailla" tuo 15% omassästöosuus nk. järjestelylainalla johon tarvittiin takaaja (sinun tapauksessasi se olisi 13 500e), valtio takasi 15% ja lopun 70% takaa se asunto itsessään. Näin kuulin tuolloin tehtävän että ostaja sitten maksaa ensin tuon järjestelylainan pois ja sen aikaa on se varsinaisen asuntolaina lyhennysvapaalla kunnes sitten aikanaan kun on tuo pienempi laina kokonaan maksettu pois alkaa lyhenemään se varsinainen asuntolaina.

• sulle Hannatyttö

Eli sulla täytyy olla itsellä 15% esim. sijoituksina, säästöinä, tms. Ei sitä ole pakko "maksaa" lainanoton yhteydessä, se vain pantataan. Jos ei itseltä löydy, niin hankit vaikka sukulaisen sille 15%:lle takaajaksi (90t€:sta se on 13500€ ja takaaja vapautuu silloin kun oot maksanu lainaa riittävästi takaisin, asunto toimii vakuutena sitten).

Valtiontakaus sitten on toiset 15%, siitä tulee muistaakseni pieni maksu sitä nostettaessa. Eli näin ollen sulla koossa jo 30% ja asunto toimii vakuutena lopuille 70%:lle.

Toki saat lainaa vaikka 100t€, mutta näin tehdessä henkilökohtaisen takaajan summa (%-määrä) nousee. Esim. ostetaan 90t€ asunto ja ostetaan pihalle volvo ja tehdään pintaremppa asuntoon. Otat lainaa 120t€. Asunto toimii vakuutena 63t€:lle(90*0,7=63) valtiontakaus tuolle 13,5t€:lle (90*0,15=13,5) ja takaajan tartet lopuille 43,5t€:lle (120-13,5-63=43,5). Eikö ole helppoa...

Ite otin lainan just noin, mutta Volvo oli jo pihassa valmiina, eli hieman yli asunnon hinnan jotta sain tehtyä pientä remppaa. Nyt oon vuoteen maksanu noin 10% asunnonhinnasta pois, ens syksynä voin takaajan vapauttaa jos tällä tahdilla maksan..

• Aaer

Tuo tulkitaan lahjaksi ja verottaja määrää kunnon veronkorotukset. Kannattaa varoa.

Ensin otat useammalta asiantuntijalta kirjallisen arvion asunnon arvosta, lasket niistä keskiarvon ja pyydät verottajalta ennakkopäätöksen, (se on sitova9
        ja voit huokaista helpotuksesta. 200 euroa ennakkopäätöksestä on pieni raha.

Älä tee hölmösti, moni on joutunut liriin noiden takia!

• inssi

Pankeista saat parhaiten tietoa, miten lainaa mistäkin saat. Kaikilla pankeilla lienee jo netissä sivut, joista voi pyytää tarjouksen.

Sinun nettopalkkasi lienee tuolla 1500 euron korvilla. Jos otat 90 k€ lainaa 20 v:n maksuajalla, niin nykyisellä (3,5%) korolla kk-erä on 520€. Siitä selviät, mutta tiukkaa tekee. Pienempi lainamäärä pudottaa suorassa suhteessa kuluja. Ja se kestää 20 v. Nykyisin ei inflaatio paljon auta lainanhoidossa.

Mitä tulee tuohon asunnon hintaan, niin verotusarvo on se, mikä kannattaa pitää mielessä. Jos kauppahinta on yli verotusarvon, niin verottajalla ei ole mitään syytä puuttua kaupan tekoon. Tässä maassa on onneksi sen verran ihmisillä oikeuksia, että voivat keskenään sopia kauppahinnan. Jos kauppahinta on alle verotusarvon, silloin verottaja voi määrätä lahjaveroa. Tuo 90 tonnia saattaa olla aika lähellä 130 tonnin arvoisen asunnon verotusarvoa.

Senkin neuvon annan, että tuttujen kesken saadaan yleensä parhaimmat (tai pahimmat jos niin haluat) riidat aikaiseksi, kun asioista ei sovita riittävän tarkasti, vaan luotetaan puheisiin.

• dosifud

Muista, että saat ensiasunnon ostajana 30% verovähennyksen velan koroista (jos vaikka makselet 500€/kk, siitä korot ehkä n.~200, jolloin koroista voi vähentää tässä tapauksessa 200*0,3=60€/kk eli 720€/v. Kokeile veroviraston sivuistoilla miten verovähennys vaikuttaa prosenttiisi, itselläni laske pari %-yksikköä.

• tarvitse..

takaajia/vakuuksia.Itse sain 128.000 euron lainan ilman euroakaan omaa rahaa,eikä takaajiakaan ollut.Tulot ovat n.2800 brutto.

• opiskelija

kannattaako opintolaina maksaa ottamalla nyt halpaa pankkilainaa jos kyse muutamasta tonnista

• Jos saat pankkilainaa alle opintolainan koron, niin kannattaa.

Ja liittyi tähän aloitukseen siten että...?

• mieti tarkasti

Siis mun mielest kandee kyllä ottaa se paras lainaturva vakuutus ja sit korkokatto ja siis niinq kaikki millä voit pienentää omaa riskiä jos jäät työttömäks.

Mulla itellä on nuo kaikki ja 150te lainaa, eikä huoleta yhtään! Mulla loppuu tossa kohta määräaikanen hoitajan paikka ja sit aattelinki soitella pankkiin et maksavat mun loppuvelan pois kun jään työttömäks!

Kyl mun mielest kannatti ottaa kunnon turva!

• Bisnestä se on

Siellä sopimuksen lopussa on pienellä painettu teksti, jossa sanotaan että turva kattaa korkeintaan muutaman kuukauden korot. Sen jälkeen laina sanotaan irti ja joudut myymään asuntosi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5514
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4830
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2761
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2354
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2018
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1601
    9. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1482
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1456
    Aihe