Parilla mun undulla on ylänokka kasvanut tosi pitkäksi. Pitääkö sitä lyhentää ja miten se tehdään? Voiko itse lyhentää?
pitkä nokka
2
566
Vastaukset
- -M-
Esim. kalsiuminpuute tai muu aineenvaihduntahäiriö voi aiheuttaa nokan liikakasvua. Jos nokka ei ole vielä kauhean pitkä voit koittaa korjata tilannetta lisäämällä kuurina silloin tällöin hiukan kalsiumglukonaattia tai Calcivet-liuosta juomaveteen ja tarjoamalla linnuille paljon nakerreltavaa ("nokkakivi", pahvia, ohuita koivun tai pajunoksia yms). Jonkun aikaa voi sitten seurailla alkaako tilanne korjaantua itsekseen.
Jos ylipitkä nokka alkaa jo haitata linnun syömistä on sitä kuitenkin lyhennettävä. Pitkäksi venähtäneen ylänokan ohuen kärkipiikin voi hyvin varovasti itsekin leikata tai viilata vähän lyhyemmäksi, mutta jos tarvitaan isompaa trimmausta kannattaa se jättää eläinlääkärin tai muuten kokeneen leikkelijän huoleksi. Nokan verisuonet ovat yllättävän lähellä kärkeä, jolloin varomaton leikkely voi aiheuttaa rajua verenvuotoa, tai nokka voi lohjeta leikatessa pahasti tai nokka tulee lyhennettyä epätasaisesti, jolloin tilanne voi mennä entistä hullummaksi kun nokka kasvaa vinoon tms.
Kovin reipas leikkely voi myös kiihdyttää nokankasvua entisestään, jolloin leikkaamista voi joutua jatkossa tekemään säännöllisesti, eli kannattaa aloittaa nokan trimmaus hyvin varovaisesti ja vain sen verran kuin on välttämätöntä linnun hyvinvoinnin kannalta.- viedä lintu eläinlääkäriin
Parempi leikkauttaa ylipitkä nokka lintuihin perehtyneellä eläinlääkärillä kuin leikata itse!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017433
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805018- 794849
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522679
- 402576
- 482229
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840