Asunnon myynti ilman kiinteistönvälittäjää

...

Kertokaa kaikki mahdollinen koskien itse asuntokauppaa, että mitä pitää ottaa huomioon. Asunnon ilmoittelu lehdissä/netissä yms osataan mutta se virallinen puoli sitten vähän onkin ihmeellisempää.

13

39053

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

Yhden asunnon suoraan myyjältä ostaneena... Ja kohta yhden ilman välittäjää myyvänä...

1. kiinteistökauppaan ottaisin välittäjän. On vähän kimurantimpaa
      2. Osakkeesta, muista kertoa kaikki oleellinen arvoon vaikuttava ja ota vaikka nimi ja päiväys johonkin listaan alle. Ei tule selvityksiä niistä...
      3. Paperin voi teoriassa vaikka kirjoittaa baarissa kuitin kääntöpuolelle, mutta valmis pohja on kiva ja niitä saa netistä/pankista.
      4. Kannattaa ehkä muutenkin mennä pankkineidin luokse (yleensä kai ostajan pankkiin) tuo hoitamaan. Ei taida maksaa mitään, ainakaan jos laina-asioista sopii samalla.

• ...

Kerrostalo-osaketta ollaan myymässä. Pankkiinkin ajateltiin mennä. Tuntuu vaan niin isolta ja ihmeelliseltä tuo asia, mutta eiköhän kaikki suttaannu. Kiitos sinulle neuvoista

• The Rat
        ... kirjoitti:

Kerrostalo-osaketta ollaan myymässä. Pankkiinkin ajateltiin mennä. Tuntuu vaan niin isolta ja ihmeelliseltä tuo asia, mutta eiköhän kaikki suttaannu. Kiitos sinulle neuvoista

Olennaistahan on että kauppakirjassa on maininta osakkeista, velkaosuuksista, myyntihinnasta, kauppapäivästä ja kaupan osapuolista... Mitäs muuta... Ei nyt ulkoa muistu muuta mieleen.

Kyllä ne siellä pankissa neuvovat.

Jos kohde on sellainen että hinta on helppo arvioida ja ostaja löytyy mukavasti, niin mihinkäs sitä välittäjää tarvitsisi. Vie vain kermat kakun päältä. :)

• ...
        The Rat kirjoitti:

Olennaistahan on että kauppakirjassa on maininta osakkeista, velkaosuuksista, myyntihinnasta, kauppapäivästä ja kaupan osapuolista... Mitäs muuta... Ei nyt ulkoa muistu muuta mieleen.

Kyllä ne siellä pankissa neuvovat.

Jos kohde on sellainen että hinta on helppo arvioida ja ostaja löytyy mukavasti, niin mihinkäs sitä välittäjää tarvitsisi. Vie vain kermat kakun päältä. :)

Jep, Hitas asuntoa Helsingistä ollaan myymässä, joten toivoa sopii että saamme itse nauttia kermat kakusta :)

• The Rat
        ... kirjoitti:

Jep, Hitas asuntoa Helsingistä ollaan myymässä, joten toivoa sopii että saamme itse nauttia kermat kakusta :)

Itsekin kohtapuoliin pistän hitasta myyntiin kun on edessä muutto isompaan...

Missä päin ja minkä kokoista olette myymässä, jos saa kysyä. Oma tarve on vähintään 4h k s, mutta suunta taitaa käydä maalle. Ehkä Lohja/Nummela -linjalle. :)

• ...
        The Rat kirjoitti:

Itsekin kohtapuoliin pistän hitasta myyntiin kun on edessä muutto isompaan...

Missä päin ja minkä kokoista olette myymässä, jos saa kysyä. Oma tarve on vähintään 4h k s, mutta suunta taitaa käydä maalle. Ehkä Lohja/Nummela -linjalle. :)

Meillä myös 4 huonetta etsinnässä. Nyt saunallinen kolmio. Lohjallakin hinnat ovat nousseet hurjasti. Ei ole enää "sikahalpaa" kuten ennen.

• The Rat
        ... kirjoitti:

Meillä myös 4 huonetta etsinnässä. Nyt saunallinen kolmio. Lohjallakin hinnat ovat nousseet hurjasti. Ei ole enää "sikahalpaa" kuten ennen.

Hmmm.. Olemme sitten myymässä samanlaista ja ostamassa samanlaista...

Vanhaa saisi halvalla. Lohjalla kävin katsomassa paria ihan mielenkiintoista kohdetta, joista ainakin toinen varmaan lähtisi reilusti alle 150 000 euron... Mutta vaatisivat "vähän" remonttia. :)

No, onneksi ei ole kiire niin voi katsella rauhassa.

• ...niin..
        The Rat kirjoitti:

Hmmm.. Olemme sitten myymässä samanlaista ja ostamassa samanlaista...

Vanhaa saisi halvalla. Lohjalla kävin katsomassa paria ihan mielenkiintoista kohdetta, joista ainakin toinen varmaan lähtisi reilusti alle 150 000 euron... Mutta vaatisivat "vähän" remonttia. :)

No, onneksi ei ole kiire niin voi katsella rauhassa.

Kauppakirjan ym. paperithan voi aina teettää juristilla sen jälkeen kun on itse löytänyt ostajan. Kalleimmankaan asianajajan palkkio tavallisen kerrostalo-osakkeen kauppakirjan laatimisesta (ja muusta asiaan liittyvästä konsultoinnista ja neuvonnasta) ei nouse lähellekään välittäjän palkkion määrää.

• ...
        ...niin.. kirjoitti:

Kauppakirjan ym. paperithan voi aina teettää juristilla sen jälkeen kun on itse löytänyt ostajan. Kalleimmankaan asianajajan palkkio tavallisen kerrostalo-osakkeen kauppakirjan laatimisesta (ja muusta asiaan liittyvästä konsultoinnista ja neuvonnasta) ei nouse lähellekään välittäjän palkkion määrää.

Kiitos tästä, täytyy harkita.

• "kiinteistövälittäjä...

Ei se ns. paperipuoli ole vaikeaa, kaikki muu on paljon vaikeampaa. Olen itse leikkinyt kiinteistövälittäjää ja myin osakehuoneistoni vajaassa kahdessa viikossa !Tuolla vaikeuksilla tarkoitan asunnon esittelyä. On aivan käsittämätöntä, että kun asunto laitetaan nettiin, niin ei oteta kunnon kuvia. Kuvat epämääräisiä, ei pohjapiirrosta, ei kuvia asunnon kalleimmista huoneista keittiöstä ja kylpyhuoneesta, asunnon tiedot mitä sattuu . . .Ja tähän syyllistyy, niin yksityiset, kuin kiinteistönvälittäjätkin. Yksityisiltä puuttuu lisäksi selkeä näyttö-/ esittelypäivä.

• Cocktailbeat

Itse olen nyt parhaillaan ostamassa asuntoa, kun omakotitalomme on myyty. Olemme muuttamassa pienempään asuntoon, joten olemme katselleet rivareita ja paritaloja ruuhkasuomesta. Olemme tehneet tarjouksen myös parista yksityisesti myynnissä olevasta asunnosta. Hintapyynnöt molemmissa olivat hieman yläkantissa,joten teimme tarjouksen alueen toteutuneiden hintojen perusteella. Myyjät halusivat sitkeästi pysyä pyytämissään hinnoissa, joten kauppaja ei syntynyt. Molemmat olivat niin vakuuttuneita omien kotiensa erinomaisuudesta... ja unohtivat että vastaavia löytyy markkinoilta hieman edullisemminkin. Koimme myös, että suoraan myyjän kanssa neuvotteleminen ei ollut helppoa. Välittäjä toimiin kauppaa tehdessä ns. puolueettomana puskurina, jonka olemme kokeneet ostajan roolissa hyväksi asiaksi.

• bisnessmies

Paljinko saisitte asunnoistanne nyt ?

• pitkäoikeuskäsittely

erittäin tärkeää että kerrot kaikki rehellisesti ja ehdottomasti kauppakirjassa
      kaikki nekatiiviset asiat mukaan mustaa valkoisella niin ei tule ostajalla liian ahneita vaatimuksia heti kaupan jälkeen ja mahdollisia oikeudenkäyntikuluja
      jotka ovat kohtuuttoman isoja.
      kannattaa ennen kauppaa ottaa valokuvia ja erityisesti huonoistapuolista asunnossa näin on todisteita mahdollisia riitaasia oikeuden käyntejä varten.
      ota siis mahdollisimman paljon kuvia.
      kylpyhuoneen seinien alajuoksulankut kannattaa toiselta puolelta tarkistaa ja ottaa valokuvia vaikka seinä aukaisemalla toiseltapuolelta kun se ei ole kustannuksiltaan toiselta puolelta iso meno.koska se kylpyhuone on
      asunnon kallein osa jos ahne osta löytäisi jotain valitettavaa niinkuin haluaisi löytävän se vaatii hinnan alennusta ja monesti mennään oikeuteen jossa sen saa kohtuullistettua mutta oikeuden käynti maksaa paljon ja ostaja yrittää sillä
      painostaa myyjää.
      elä myy remonttimiehille asuntoasi, koska ne purkaa ja etsii sieltä kaikki mahdolliset hinnan alennus viat ja olet kusessa.
      Jos olet tehnyt asuntoosi remontteja vasta kannattaa mielellään liioitella remontin ajankohtaa pitemmäksi sen takia koska ahne ostaja voi jonkin mitättömän vian takia vaatia ko remontin uusimista kokonaan ja jos se on kohtuullisen kauan sitten mustaa valkoisella ilmoitettu remontin ajankohta niin oikeus katsoo ikävähennyksiä ainakin jos yleensä joudut korvaamaan ja taas oikeudessa vasta sen saa kohtuullistettua ostaja ei anna periksi muutenkuin oikeudessa ja siitä tulee kuluja.
      siis varaudu siihen että ostaja alkaa heti mkaupan jälkeen ahneena vaatimaan hinnan alennuksia jopa mitättömistä pikkuvioista jos niistä ei ole mustaa valkoisella kauppakirjassa.
      itsellä on kokemuksia kantapään kautta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5326
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3701
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3263
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2505
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2102
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1987
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163