Kibbutsit??

Mistä vastaavia?

Muistatteko kun 90-luvulla puhuttiin kibbutseista, missä nuoret poimivat esimerkiksi appelsiineja ja asuivat leireissä... Näitä oli muistaakseni Israelissa. Onko kenelläkään kokemuksia näistä ja mistä nykyään voisi löytyä vastaavaa toimintaa, kun Israelissa on niin levotonta nykyään.

Miten tällaisen voisi esimerkiksi yhdistää Interreiliin vai onnistuuko ollenkaan?

6

3077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haaveilija

      Pärjääkö niissä työleireillä ihan normaali jäyhä ja kankea suomalainen...

      • pirjo

        Itse olin nuorena parikymmpisenä yli 20 v. sitten
        kibbutsilla appalsiineja poimimassa lähellä Tel Avivia Netzer Sereni kibbutsilla. Laitoin hekemukseen toivomukseni, ettei siellä olisi paljon suomalaisia, halusin kokea kansainvälisyyttä. Niitä oli noin 10. Lähdin silloin matkanjärjestäjän kautta, Toiviomatkat oli muistaakseni matkatoimisto silloin 70-80- luvun taitteessa.
        Kokemus oli arvokas, todella mieleen jäävä. Teimme paljon ylitöitä, jotta pääsimme matkustamaan pitkän viikonlopun aikana, mm. Eilat ja Negevin autiomaa. Viimeisenä päivänä putosin tikkailta appelsiineja poimiessa, ei kyllä käynyt kuinkaan, vaikka sitä pelkäsin koko
        sen kolmen kuukauden aikana.
        Suosittelen lämpimästi tuota kokemusta, olisipa vielä vapaa ja nuori.


    • tulitikutyttö19

      siskoni oli israelissa kibbutsilla muutamana vuonna ja tykkäsi kovasti...rauhattomuus ei ole häirinnyt lainkaan...asuu nykyään siellä poikansa ja miesystävänsä kanssa.Eikä aio palata suomeen :) JOten rohkeasti vaan matkaan.Itse olin vuonna 2004 israelissa reilun kk:n jerusalemissa.Levotonta on, mutta siihen tottuu, eikä oikeastaan vaikuttanut oleskeluuni millään lailla.Mitä nyt kauppaan menessä tehdään turvatarkastukset ym.

      Köyhille myös sopiva vaihtoehto, kyllä siellä toimeen tulee:D

    • keski-ikinen

      Hei, kaverini on ollut useita kertoja kibbutseilla, viimeksi joitain vuosia sitten. Hän sanoi muistaakseni, että kibbutseille on ikäraja (olikohan se 35 v). Reilaamiseen voi olla vaikea yhdistää tuota kibbutsi-reissua. Ei ihan samankaltaista kokemusta varmaan vastaa mikään, mutta esim. Kansainvälisen vapaaehtoisen työleirijärjestön (KVT:n) kautta löytyy mitä ihmeellisempiä työ/kommuunielämyksiä :). Leirilistat julkaistaan keväisin, jolloin voi alkaa haun kohteisiin. Googlaamaan vaan.

    • Mik The Dik

      Nuoren erehdyin mainitulle työleirille,, ja kaipuu on runsas. Ensimmäinen kerta vuonna 93, lähdin sen aikaisen tyttöystäväni kanssa mukaan. 6 kk rankkaa ihmis- tuntemus koulutusta. Kulttuuri shokit olivat arkea, mutta miellyttäviä. Työpäiviä oli 6 kpl/ viikossa, mutta ~6h/pv. Biletykset olivat arkea, mutta siihenkin tottui, kahden kuukauden jälkeen ei ollut enään kankkusia, ja elämä oli ihanaa. Riehumisen ohella innostuin urheilemaan, jota en olisi ikinä uskonut,, bileet,urheilu?
      Elämänkokemuksen lisäksi sain suuren määrän sydän- ystäviä, joiden kanssa olen edelleen tekemisissä (väh.joulukorti). Rankan työn kruunasi vapaapäivät ja päiväraha. Silloin päivärahalla sai ½ pulloa votkaa ja tupakka topan.)
      Jatkoa seurasi, aikaisemman reissun päätteksi reissasin vielä kokonaisen kuukauden mm, Eilatissa, Siinaissa ja Egyptissä josta jatkoin suoraan suomen tornin palvelikseen lähes vuodeksi. Intin jälkeen keräsin tuohta n. 2 kk, ja kuinka arvata voi, lensin takaisin luvattuun maahan melkein ½:ksi vuodeksi.

      Suosittelen, mene,näe, koe. Googlaa kibbuzi, ota heihin suoraan yhteyttä, niin sinulla on kutsu, mahdollisia tulli- kyselyjä varten, viimeksi sitä kesti 45min (vuonna 1994) ja soitivat jopa yhteyshenkilölleni Israeliin.

      • Mik The Dik

        lentojen lisäksi, käyttö/ryypiskely rahaa meni ~60 euroa.

        Jos ei muuta, niin maistuupahan eliitti/oravapyörä elämä pienen kärsimyksen jälkeen TODELLA hyvältä. Kärsimyksellä on opetuksensa. Ei siellä hirveätä ollut, mut hieman askeettista, skorpparit,liskot, turvatarkastukset ovat siellä arkea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      78
      1443
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1225
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      105
      1113
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      954
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      141
      939
    6. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      165
      880
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      832
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      814
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      796
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      685
    Aihe