Mitenköhän olisi "järkevintä" harjoitella loppuaika Finlandiaan? Just tulin 30 km lenkiltä (2,5h), pitäisikö harjoitteet olla pidempiä? Teen näitä pitkiä lenkkejä kahdesti viikossa ja lisäksi 20 km lenkkejä kolmesti viikossa, välillä luistelu suksila..
Harjoittelu pitkälle matkalle
21
4816
Vastaukset
- hiihtäjä
Itse treenaan tervahiihtoon, tosin matka on vain 40km. Kilometrejä tulee viikossa noin 80. Peruslenkki semmoista 12-15km, joita ehkä 3-4kpl. Ja siten viikonloppuna ruotasen pitemmän kaavan mukaan eli 20-25 kilsaa. Pitkän jos hiihdän päivällä niin illalla siten hissukseen esim 5km palauttelevaa.
Älä polta itseäsi loppuun liialla treenillä! Ja onnea itse hiihtoon! - asd
ok reeniä, tosin kun en tiedä lähtökohtia niin en osaa sanoa välttämättä että olisiko syytä kokeilla vaikka jokin 30min pätkä hiihtää kovempaa 1½h reenin aikana. mutta eiköhän tuolla reenimäärällä finlandian selviä kunnialla läpi.
- jts
kyllä tolla menee läpi ett napsahtaa..kun vaa muistat huilatakkii välillä..minä ite oon hiihtäny noita yp matkoja kymmeniä..en oikee enää muistakkaa kui paljo..kun hyvi harjottelee..ja muistaa pariviikkoa enne starttia LEVÄTÄ kunnolla...
periaatteessa hiihtomies tehhää kesällä..ei niitä kilometrejä sit talvella tarvii olla iha mahottomasti!!
ja tietysti hyvä suomalainen perusravinto..ilman suurta rasvakuormaa..
se ois mukava vielä lykätä toi finlandia..mut siitä meni mun mielestä maku pois..ko ei pääse katumajärvelle..siellä oli lähtöaamuna hieno tunnelma..tuliha toikii hiihto lykättyä vissii viistoista kertaa!!
nykyisi tullee panostettua noihi hullunhiihtäjän matkoille..ysikymppisiin..ois tuolla ulkomaillakii pari sellasta..
ukkoko vanhenee matkat pitenee..- suksittelija
Mulla lähtis nyt vasta viides finlandia että mulla ei oo aavistustakaa katumajärven tunnelmasta, mutta jos se on viä jotain parempaa kuin nykyään niin "kaduttaa" että tuli hurahdettua uudelleen hiihtoon vähä turhan myöhään. No odotellan että ikää tulee lisää jos vaikka kans matkat täs alkais piteneen. Ekan viestin lähettäjälle voi sanoa että kyllä pitäis mennä kevyesti finlandia.
- jts
suksittelija kirjoitti:
Mulla lähtis nyt vasta viides finlandia että mulla ei oo aavistustakaa katumajärven tunnelmasta, mutta jos se on viä jotain parempaa kuin nykyään niin "kaduttaa" että tuli hurahdettua uudelleen hiihtoon vähä turhan myöhään. No odotellan että ikää tulee lisää jos vaikka kans matkat täs alkais piteneen. Ekan viestin lähettäjälle voi sanoa että kyllä pitäis mennä kevyesti finlandia.
kuule..älä kadu..tuo hurahtaminen on parasta mitä voi toivoa...mikään ei ole myöhästä..eihä tässä tarvii elää ku tää päivä kerrallaa.minä oon jo kuudettakymmenettä käyvä skitsofreenisest hurahtanut hullu..jonka 40 vuotis hiihtotaival jatkuu hamaan tulevaisuuteen...sitä oon sanonu eukolle ..jos kuolen ennen sitä..niin tuhkat swixin hiihtopakkiin ja monttuun...
- hiihtomies 40
jts kirjoitti:
kuule..älä kadu..tuo hurahtaminen on parasta mitä voi toivoa...mikään ei ole myöhästä..eihä tässä tarvii elää ku tää päivä kerrallaa.minä oon jo kuudettakymmenettä käyvä skitsofreenisest hurahtanut hullu..jonka 40 vuotis hiihtotaival jatkuu hamaan tulevaisuuteen...sitä oon sanonu eukolle ..jos kuolen ennen sitä..niin tuhkat swixin hiihtopakkiin ja monttuun...
Minä olen kovasti lähössä ensimmäistä kertaa hiihtämään tuon legendaarisen hiihdon. Mutta mulla on kyllä noita ongelmia ihan roppakaupalla. Kun nuo polvet leikattiin marraskuun lopussa niin en ole päässyt oikein reenaamaan kuin n.100km verran. Onneksi kesällä tuli hiihdettyä rulllasuksilla 1210km, joten pohjia pitäs olla.Tänään kun kävin lykkimässä 8km niin, eka kertaa leikkauksen jälkeen oli oikein mukavaa kun oli kumiset tuet polvissa. Ei koskenut polviin juuri ollenkaan, joten se loi uskoa taas että voin päästä Finlandia läpi. Onneksi sydänlihakset on jo kuin nuorella pojalla. Hiihdon aloittamista en ole vielä katunut. Mutta hurahtanut olen tähän touhuun.
- Sälli oot
hiihtomies 40 kirjoitti:
Minä olen kovasti lähössä ensimmäistä kertaa hiihtämään tuon legendaarisen hiihdon. Mutta mulla on kyllä noita ongelmia ihan roppakaupalla. Kun nuo polvet leikattiin marraskuun lopussa niin en ole päässyt oikein reenaamaan kuin n.100km verran. Onneksi kesällä tuli hiihdettyä rulllasuksilla 1210km, joten pohjia pitäs olla.Tänään kun kävin lykkimässä 8km niin, eka kertaa leikkauksen jälkeen oli oikein mukavaa kun oli kumiset tuet polvissa. Ei koskenut polviin juuri ollenkaan, joten se loi uskoa taas että voin päästä Finlandia läpi. Onneksi sydänlihakset on jo kuin nuorella pojalla. Hiihdon aloittamista en ole vielä katunut. Mutta hurahtanut olen tähän touhuun.
Moni olisi jo heittänyt sikseen jos polvet operoidaan. Hienoa, noin sitä pitää. Onnea ja voimia että jaksat kisan läpi. Ja siitä eteenpäin. Suksillakin.
- jts
hiihtomies 40 kirjoitti:
tsemmppiä vaa..
mutta mielestäni kannatta kyllä miettä niitä"polvia" jos sattuu jotain odottamatonta..sillo saattaa olla koko kausi piloilla..
mullakii on noi akillesjänteet operoitu 4-kertaa tässä 20-vuode aikana..
viimeksi 2003..nyt vasta alkaa olla "iskussa"
kyllä se parantuminen tällä iällä on niin hel...tin hidasta..ja oon kuntouttanu tota koipee iha hullunlailla..fysioterapeutti jaana sanokii kyllä sinä oot iha mahoton..mutta ny se on täysin kunnossa..seuraavaa katkeamiseen asti... - hiihtoniilo
jts kirjoitti:
tsemmppiä vaa..
mutta mielestäni kannatta kyllä miettä niitä"polvia" jos sattuu jotain odottamatonta..sillo saattaa olla koko kausi piloilla..
kyllä se parantuminen tällä iällä on niin hel...tin hidasta..ja oon kuntouttanu tota koipee iha hullunlailla..fysioterapeutti jaana sanokii kyllä sinä oot iha mahoton..mutta ny se on täysin kunnossa..seuraavaa katkeamiseen asti...En malta olla kommentoimatta, kun olin täs huvikseni veteraanien kisassa ja kyllä noi 15v vanhemmat ukot pääsi vitosen lujempaa, niin 65v sarjalle vielä vähän pärjäs.
Siellä kisassa yhdelle ikämiehelle sano tunnettu hiihtomies Urkki, että sitten kun se lopettaa ton hiihtohomman, niin tuodaan hautajaisiin sommat ja sukset ja heitetään ne sitte sinne monttuun tarpeettomana. Heitettiin mun papallekin havumiekka sinne monttuun mukkaan, kun se menetti vapausodassa toisen jalan Vesilahdessa. Olenkin tullut siihen tulokseen kun noita tosiukkoja katsoo, että kestävyyslajeissa on turha murehtia menneitä vuosia ja ikämittaria, turha siitä on murehtia ei muuta ladulle lykkimään Finlandiat ja muut ja hurlumhei vaan.. tietysti tämävain jos terveys on ok! - suksittelija
jts kirjoitti:
Piti tos välillä käydä vähä töitäki tekemäs. Joo eihän täs oo kyllä tätä liikuntaa katua. Sitä vain ihmettelen että mikä siinä mahtaa olla kun monilla (niinkuin mullaki) se liikunta jää jossaki vaiheessa pois ja sitte tapahtuu se uudelleen herääminen. No nyt se tuskin enää jää pois ennen kuin on niin ettei enää pääse liikumaan... nykyään kun on ihan kuin kipeenä olis jos joku päivä ei ehdi jonkinlaiselle lenkille... ja tuo vuorotyöki tahtoo vähä haitata noita harrastuksia... ja tarttis joskus malttaa levätäki.
- hiihtomies 40
jts kirjoitti:
tsemmppiä vaa..
kyllä se parantuminen tällä iällä on niin hel...tin hidasta..ja oon kuntouttanu tota koipee iha hullunlailla..fysioterapeutti jaana sanokii kyllä sinä oot iha mahoton..mutta ny se on täysin kunnossa..seuraavaa katkeamiseen asti...Näitä polvia on kyllä mietitty jo monta vuotta. Vasen polvi on operoitu 10 kertaa ja oikea kaksi.
(viimeksi molemmat kerralla: Oikeasta poistetiin luuta ja tasattiin, sekä poistettiin kierukka. Vasemmasta ommeltiin ristisiteet ja poistettiin kierukka). Vasemman polven leikkauksissa oli neljä hoitovirhettä ja sitten kaupanpäälle vielä sairaalabakteeri. Joten toimintaa on piisannut. Kokoajan on särkyä teki jotai tai on tekemättä. Tramalia joutuu syömää kuitenkin.
Se mistä minun hiihtohulluus alkoi se onkin sitten kova juttu. Se lähti Joensuun sairaalan sydänteholta. Laihtunut nyt 27kg ja pumppu on todellakin huippu kunnossa. Eilen hiihdossa syke huiteli mäessä 185 eikä ihan kaikki ollu vielä pelissä.heh........
- Finlandiaan
Kiitos rohkaisevista vastauksistanne!Lähden ensimmäistä kertaa pitkään hiihtoon. Olen 38 v. nainen ja ikäni olen kyllä liikkunut; pyöräillyt ja lenkkeilyt. Muutamassa pitkässä maastojuoksussa olen käynyt ja hurahtanut muutama talvi sittn hiihtoon, tämä on parasta!
Pilatesta harrastan myös ja se antaa kestävyyttä hyvin keskivartaloon..Välillä mietin, harjoittelenko liikaa mutta leposykettä seuraamalla selviää sekin.. - Paskakuntonen
Lähden tervahiihdon 70 kilsan perinteiseen. 2 kertaa olen aikaisemmin sen hiihtänyt. Eka kerralla otti niin koville, että meni muutama vuosi ennen kuin innostuin uudestaan. Viime vuonna jaksoi jo paremmin. Hitaastihan sitä mennään, tavoite alittaa voittajan tupla- aika. Ja parantaa viime vuotista.
Viimeksi oli hyvä, kun perinteisen menijät lähtivät 2 tuntia aikaisemmin. Riittipä tankattavaakin paremmin.
Millään en itse viikolla töiltäni ehdi harjoitteleen kuin n. 15 kilsan lenkkejä. Viikonloppuna sitten toisena päivänä 20- 30 km, jos vain ehtii. Viimesellä viikolla ennen starttia en juuri hiihdä vaan syön ja palauttelen. 50 kilsan kohdalla kaikki peliin ja sisulla maaliin. - mukaan
ihminen pystyy suoriutumaan korkeintaan kolminkertaisesta rasituksesta siihen verrattuna mikä on hänen normaalilenkkinsä. Tuo tarkoittaa sellaista lenkkiä joita voi vetää putkeen vaikka päivittäin. Hyvin meni Finlandia noilla opeilla takavuosina. 25 kilsaa oli ihan arkea ja 75 meni juuri ja juuri, kovin paljoa pidempään ei olisi jaksanut.
- jts
kyllä noi supermatkat on mahottoman haastavii..siinä saa taistella ittesä kanssa kyllä riittämiin..mutta se vaatii vuosikausia kestävän pohjaharjottelun..kyllä sinne voi mennä tietysti kevyemmälläkii pohjalla..kun vaa muistaa sen vauhdin..hitaasti hyvä tulee...jos on vuosia ollu reenaamatta..kyllä eka vuosi on pohjaa.toka..kolmas..tää tarkottaa et reeni on kokovuotista..tehköön sit mitä lajia tahansa..kolmannen vuoden jälkeen voi jo olla pohja jonkunlainen itteesä nähden..ja ikää kun tulee lisää alkaa "järki" pelata näissä harjotushommissa!!pienet tauot ei merkkaa mitään..sitäkun on niin mahottoma kaua tehny tätä juttuu..välillä tuntuu että hulluuten asti!(muitte mielest)..joo keli oli tänään hieno uutta lunta 0 astetta..ja pitkä nautinnolinen lenkki...mikäs sen parempaa...
- oskari34
Moikka!!
Itse treenailen suunnilleen samaan tapaan kuin sinäkin. Viime vuonna etenin samaan tapaan ja hienosti meni viiteen tuntiin vaikka sukset ei pitäny 30 kilsan jälkeen olllenkaan..
Mutta vikalla viikolla vaan lepoa niin hienosti menee. Startissa tavataa.- finlandiaan
viestisi, kiitti. Haaveena onkin ollut tuo 5 tuntia, vaikken tiedä mihin olen lähdössä..ylikuntoo olen hieman pelännyt ja taitaa nyt olla tyytyminen rauhallisempaan viikkoon. harmi vaan kun kelit on nytkin mitä parhimmat!
- ghqetgqetgqetgqwerWRHJ
NYRMHFX,MR
- KJRRYJRYJR46Y
46T4ET6SJE4T6J
- NVBXNMXBVMNNXVXBMVXBM
MMNVMBVXMHMXBVXMVXBMVXB
- RE4TSJTETEET
JEATJEATJAET
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244666- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483105- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522328
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539