Olen työtön ja ansiosidonnaisella päivärahalla. Osaako joku sanoa, haenko äitiys- ja vanhempainpäivärahaa Kelalta vai omasta liitostani? Olen ollut työttömänä yli 4kk.
Paljonkohan päiväraha on verrattuna ansiosidonnaiseen?
äitiys- ja vanhempainpäiväraha
12
5083
Vastaukset
- Kelan
sivuilla. Sieltä selviää moni asia. Tietenkin haet äitiys-ja vanhempain rahaa Kelasta.
- Eetu
Kelalle kannattaa toimittaa liitolta todistus maksetuista päivärahoista. Itse sain paremman äippärahan ansiosidonnaisesta laskettuna kuin työtuloista laskettuna. En muista tarkkaan onko äitiyspäiväraha 85% ansiosidonnaisesta, mutta se maksetaan kuudelta päivältä viikossa joten summa on lähes sama ellei hieman parempikin.
- atk...
Mitään lappua liiton rahasta ei tarvitse hankkia.
Kelan atk hakee tarvittavat tiedot työttömyyskassan
koneelta. - ei töitä
atk... kirjoitti:
Mitään lappua liiton rahasta ei tarvitse hankkia.
Kelan atk hakee tarvittavat tiedot työttömyyskassan
koneelta.vastauksistanne. Kävin Kelan sivuilla mutta siellä oli niin paljon asiaa, että ajattelin löytäväni nopeammin ja helpommin vastauksen täältä. Kiitos teille.
- äitee +4
se sun päiväraha tulee kylläkin vuoden 2004 tulojen perusteella ellei muutos ole eduksesi yli 20% nykyisillä tuloilla.
Kalan etuudet on sikäli hassuja että niitä maksaa kela.. ei siis liito tms taho, vaikka palkka voi äippälomalta saadakkin.- ei töitä
Olin ymmärtäväni Kelan sivuilta, että jos on ollut yli 4kk työttömänä ennen laskettua aikaa, laskettaisiin ä.raha työttömyyskorvauksen- eikä sitä edeltäneen palkan mukaan. Mutta ehkä olen erehtynyt. Siellä on niin paljon tietoa, ettei meinaa löytää helposti tarvitsemaansa.
- Olivia
ei töitä kirjoitti:
Olin ymmärtäväni Kelan sivuilta, että jos on ollut yli 4kk työttömänä ennen laskettua aikaa, laskettaisiin ä.raha työttömyyskorvauksen- eikä sitä edeltäneen palkan mukaan. Mutta ehkä olen erehtynyt. Siellä on niin paljon tietoa, ettei meinaa löytää helposti tarvitsemaansa.
Minä olisin myös kiinnostunut saamaan vastauksen tähän kysymykseen. Eli jos on ollut työssä v. 2004 mutta työttömänä ja ansiosidonnaisella yli 4 kk ennen äitiysvapaata, lasketaanko äitiysraha v. 2004 tulojen mukaan vai miten? Kimuranttia.. Onko kokemusta/tietoa? Kiitos!
- 1 päivä
Olivia kirjoitti:
Minä olisin myös kiinnostunut saamaan vastauksen tähän kysymykseen. Eli jos on ollut työssä v. 2004 mutta työttömänä ja ansiosidonnaisella yli 4 kk ennen äitiysvapaata, lasketaanko äitiysraha v. 2004 tulojen mukaan vai miten? Kimuranttia.. Onko kokemusta/tietoa? Kiitos!
Äitiysraha tulee työttömyysturvan mukaisena, jos ENNEN äitiysloman alkua on 4 kk:n sisällä saanut
työttömyysturvaa. Ei siis mitään vaatimusta että
pitäisi olla 4 kk työttömänä.
Yksikin työttömyyspäivärahan maksupäivä 4 kk:n ajalla riittää. - äitee +4
käynti kelan sivuilla on helppoa ja kyllä se tekstikin on mielestäni ihan luettavaa ja ymmärrettävää..
Ensisijiasesti tänä vuonna päiväraha lasketaan 2004 vuoden työtulosta. Jos tuloa ei ole se voidaan laskea viimeisen 6kk perusteella. Kyse on ansiotulon menetyksen korvaamisesta joten edelleenkään en löytänyt mitään merkintää siitä että työttömyyspäivärahoista sitä lasketaan, mutta en ihan tarkkaan viitsinyt lukea..
Soittamalla kelaan selviää monta asiaa lisää.. myös siellä sivuilla on kohta; kysy kelalta. Vastaus tulee kokemukseni mukaan parissa päivässä.. - Äippä-76
1 päivä kirjoitti:
Äitiysraha tulee työttömyysturvan mukaisena, jos ENNEN äitiysloman alkua on 4 kk:n sisällä saanut
työttömyysturvaa. Ei siis mitään vaatimusta että
pitäisi olla 4 kk työttömänä.
Yksikin työttömyyspäivärahan maksupäivä 4 kk:n ajalla riittää.Edellinen vastaa oikein.
4kk ennen äitiyslomalle jääntiä, jos on saanut liiton päivärahaa (sosiaalietuus) niin RIITTÄÄ että sitä on maksettu edes YHDELTÄ PÄIVÄLTÄ.
Tällöin se on 86% päivärahasta.
Kelalla sosiaalietuus vaikuttaa korottavasti.
Toimitettava liiton päätös päivärahan maksamisesta ja kuitti (ilmoitus maksusta).
Itse olin siinä tilanteessa, että luulin saavana uudistuksen myötä saman äippärahan kuin edellisestä lapsesta, koska laskettuaika on alle 3vuotta edelliseen lapseen (tapauksessani 1kk vajaa).
Tarkistin asian ennen kuin olin vielä edes raskaana ja kelalla koneelta katsoivat tietoni ja vastaus oli 3 KERTAA sama, kyllä saatte saman.
Yllätys olikin suuri nyt, kun lopullinen päätös tuli: MINIMI!
Mulle oli edellisen äippäraha maksettu/laskettu juuri tätä sosiaalietua käyttäen, koska olin toimittanut varalta kaikki mahdolliset laput kellalle, että mikä olisi edukseni tuolloin.
Oli työtuloja koko vuodelta ja sitten 22 päivältä ennen äippälomaa maksettu liitonpäivärahaa.
Olin siinä uskossa, että kela olisi laskenut työtulojeni mukaan.
Mutta kun se sosiaalietuus vaikuttaa korottavasti ja oli ollut minulle tuolloin edukseni, niin en voinut käyttää samaa tähän äippärahaan.
Valitin ja haukuin kelalla, että kun ovat antaneet kolmeen kertaan väärää tietoa (viimeisin varmistukseni oli hakemuksen jätön yhteydessä), että oisinhan voinut käydä töissä välillä ettei tarvitsisi jäädä minimille.
Virkailija pitkin hampain lopuksi sanoi, että jos sulla on liiton päiviä käyttämättä, niin ilmottaudu työttömäksi ja toimita päätökset maksusta heille ja vaadi tarkastusta äitiysrahalle.
Tein näin ja nyt mulle tuleekin liitonpäivärahaa lapsikorotuksien (kahdesta) kanssa 41,91€ per päivä.
Nyt kela laskee mulle uudelleen äitiyspäivärahan joka tulee olemaan 86% liiton rahasta (virkailija laski, että reilusti päälle 900€ per päivä en muista tarkkaa summaa oisko ollu 960€ miinus tietty verot tuosta).
Ekaksi siis meinasivat sille minimille joka on reilun 15-16€ (?)per päivä.
Onneksi akka kelalla kertoi mitä kannattee tehdä.
Ei varmaan kehdannut olla paljastamatta, kun ehdin ensin haukkua heidät virheellisen tiedon annosta.
Että ottakaa aina selvää kelalta ja varmistakaa moneen kertaan ja näköjään saisi heidän sanomiset pyytää kirjallisenakin :) - edellinen...
Äippä-76 kirjoitti:
Edellinen vastaa oikein.
4kk ennen äitiyslomalle jääntiä, jos on saanut liiton päivärahaa (sosiaalietuus) niin RIITTÄÄ että sitä on maksettu edes YHDELTÄ PÄIVÄLTÄ.
Tällöin se on 86% päivärahasta.
Kelalla sosiaalietuus vaikuttaa korottavasti.
Toimitettava liiton päätös päivärahan maksamisesta ja kuitti (ilmoitus maksusta).
Itse olin siinä tilanteessa, että luulin saavana uudistuksen myötä saman äippärahan kuin edellisestä lapsesta, koska laskettuaika on alle 3vuotta edelliseen lapseen (tapauksessani 1kk vajaa).
Tarkistin asian ennen kuin olin vielä edes raskaana ja kelalla koneelta katsoivat tietoni ja vastaus oli 3 KERTAA sama, kyllä saatte saman.
Yllätys olikin suuri nyt, kun lopullinen päätös tuli: MINIMI!
Mulle oli edellisen äippäraha maksettu/laskettu juuri tätä sosiaalietua käyttäen, koska olin toimittanut varalta kaikki mahdolliset laput kellalle, että mikä olisi edukseni tuolloin.
Oli työtuloja koko vuodelta ja sitten 22 päivältä ennen äippälomaa maksettu liitonpäivärahaa.
Olin siinä uskossa, että kela olisi laskenut työtulojeni mukaan.
Mutta kun se sosiaalietuus vaikuttaa korottavasti ja oli ollut minulle tuolloin edukseni, niin en voinut käyttää samaa tähän äippärahaan.
Valitin ja haukuin kelalla, että kun ovat antaneet kolmeen kertaan väärää tietoa (viimeisin varmistukseni oli hakemuksen jätön yhteydessä), että oisinhan voinut käydä töissä välillä ettei tarvitsisi jäädä minimille.
Virkailija pitkin hampain lopuksi sanoi, että jos sulla on liiton päiviä käyttämättä, niin ilmottaudu työttömäksi ja toimita päätökset maksusta heille ja vaadi tarkastusta äitiysrahalle.
Tein näin ja nyt mulle tuleekin liitonpäivärahaa lapsikorotuksien (kahdesta) kanssa 41,91€ per päivä.
Nyt kela laskee mulle uudelleen äitiyspäivärahan joka tulee olemaan 86% liiton rahasta (virkailija laski, että reilusti päälle 900€ per päivä en muista tarkkaa summaa oisko ollu 960€ miinus tietty verot tuosta).
Ekaksi siis meinasivat sille minimille joka on reilun 15-16€ (?)per päivä.
Onneksi akka kelalla kertoi mitä kannattee tehdä.
Ei varmaan kehdannut olla paljastamatta, kun ehdin ensin haukkua heidät virheellisen tiedon annosta.
Että ottakaa aina selvää kelalta ja varmistakaa moneen kertaan ja näköjään saisi heidän sanomiset pyytää kirjallisenakin :)Todistukset omasta liitosta/työttömyyskassasta täytyy olla kelalle.
Kela ei niitä näe omalta koneelta ellei sitten ole kelan maksamalla työmarkkinatuella tai kai sekin jonkinlaista ansiosidonnaista maksaa.
Kuitenkin näin se menee. - Olivia
edellinen... kirjoitti:
Todistukset omasta liitosta/työttömyyskassasta täytyy olla kelalle.
Kela ei niitä näe omalta koneelta ellei sitten ole kelan maksamalla työmarkkinatuella tai kai sekin jonkinlaista ansiosidonnaista maksaa.
Kuitenkin näin se menee.Kiitos viestistäsi Äippä-76. Juuri tämän tyyppistä soppaa olen mielessäni miettinytkin. Huh! Lähetin tänään sähköpostitiedustelun tilanteestani Kelaan. Pyysin vastaukset kirjallisesti, jotta saan mustaa valkoisella...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1742593Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2061204Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62865
- 53851
- 46849