Miten päästä baarimikoksi? Ala on ruvennut kiinnostamaan todella paljon. Voisiko joku neuvoa mistä aloittaa? Oppisopimuksella vai muuten? Vinkkejä, neuvoja? Koko oppisopimus vielä aivan uusi tuttavuus.
baarimikoksi
28
34325
Vastaukset
- Tietoinen.
http://www.kktavastia.fi/portal/kurssitietokanta/?t=1&a=5&c=71
Baarimestari (eli käytännössä baarimikko) koulutus on kuten näet, koulunpenkillä istuen erikoisammattitutkinto, joka vaatii alle joko perus- tai ammattitutkinnon.
Systeemihän tuossa menee niin, että perus -ja ammattitutkinnon suorittanut voi hakea ammattikorkeaan joko rajoitetusti samalle alalle tai rajoittamattomasti joihinkin, mutta erikoisammattitutkinto sitten ei taas oikeuta juurikaan jatko-opintoihin. Sinällään ei ole asialla suurta merkitystä, koska kuitenkin käytännössä kaikilla on saman/vastaavan alan aiempi tutkinto jotka erikoisammattitutkinnolle menevät.
Oppisopimuksella tietenkin voi suorittaa, on mahdollista mutta käytännössä en ole koskaan kuullut kenenkään kyllä olleen. Vaikka alalla kauan ollutkin ja työn puoleen eri kiemuroita tullut seurattua osin pakostakin.- alkuperäiselle
hei.
Baarimikoksi ei voi oppisopimuksella ainakaan ihan heti kouluttautua, koska ensin sinun tulisi saada työpaikka.
Suosittelen sulle jos kovastikin tämä kiinnostaa niin ihan ensin hakemaan töitä ravintoloista, useammat paikat ottavat ilman koulutusta.
Tai sitten haet välitysfirmojen kautta keikkahommia, ja näin saat työkokemusta alalle.
Enimmäkseen ne aluksi on blokkarin hommia, mutta jos sopivasti saat jalkasi johonkin väliin tungettua, niin pääset etenemään kyllä alalla.
Mutta kannattaa ihan kysellä ensin ravintoloista ja mihin nyt haluaisit että mikä on niillä käytäntö.
Itse olen aikanani baarimikkona työskennellyt pubeissa, vaikka koulutukseni on pelkkä tarjoilija, mikä koulutus sinulla nyt on?
Tarjoilijaksi esimerkiksi oppisopimuksella pääsee kyllä.
Mutta suosittelen hankkimaan työkokemusta. - bartender?
alkuperäiselle kirjoitti:
hei.
Baarimikoksi ei voi oppisopimuksella ainakaan ihan heti kouluttautua, koska ensin sinun tulisi saada työpaikka.
Suosittelen sulle jos kovastikin tämä kiinnostaa niin ihan ensin hakemaan töitä ravintoloista, useammat paikat ottavat ilman koulutusta.
Tai sitten haet välitysfirmojen kautta keikkahommia, ja näin saat työkokemusta alalle.
Enimmäkseen ne aluksi on blokkarin hommia, mutta jos sopivasti saat jalkasi johonkin väliin tungettua, niin pääset etenemään kyllä alalla.
Mutta kannattaa ihan kysellä ensin ravintoloista ja mihin nyt haluaisit että mikä on niillä käytäntö.
Itse olen aikanani baarimikkona työskennellyt pubeissa, vaikka koulutukseni on pelkkä tarjoilija, mikä koulutus sinulla nyt on?
Tarjoilijaksi esimerkiksi oppisopimuksella pääsee kyllä.
Mutta suosittelen hankkimaan työkokemusta.Viimeksi koulun penkillä olen ollut ylioppilastutkintoa suorittamassa ja sen jälkeen painanut duunia.
Mietin itse ihan samaa, voisi tehdä ensin blokkarin hommia ja koittaa siitä sitten hivuttautua ylöspäin. Tai jossain opiskella samalla.
Ei kai sitä muu auta kuin ruveta kokeilemaan onneaan ja koittaa käyttää mahdollisia suhteita hyväksi, jos jostain paikka natsaisi. Kun vaan löytäisi sellaisen duunin ettei palkkataso kovasti laskisi...
Kiitoksia vinkeistä! =) - bartender?
Eli baarimestarin erikoisammattitutkinnon voin suorittaa vasta kun minulla on pohjalla tarjoilijan tutkinto tai tarpeeksi kokemusta kyseisestä hommasta?
Tiedätkö onko Helsingin seudulla vastaavia opiskelu mahdollisuuksia, vai vain Hämeenlinnassa?
Kiitokset vastauksestasi! - Tietoinen.
bartender? kirjoitti:
Eli baarimestarin erikoisammattitutkinnon voin suorittaa vasta kun minulla on pohjalla tarjoilijan tutkinto tai tarpeeksi kokemusta kyseisestä hommasta?
Tiedätkö onko Helsingin seudulla vastaavia opiskelu mahdollisuuksia, vai vain Hämeenlinnassa?
Kiitokset vastauksestasi!esim. Adultassa:
http://www.adulta.fi/koulutus/koulutusesite.php?id=295
Kirjoita googleen: Baarimestarin erikoisammattitutkinto Helsinki
Kyllä noilla hakuehdoilla paikkoja löytyy. Adultassa nyt näyttäisi seuraavaksi alkavan maaliskuussa ja taitaa olla hakuakin jäljellä. Tuollainen se on aika usein koulutus kuin tuollakin, eli kestää alle vuoden ja valmistaa näyttökokeisiin. Eli ne ovat matkan varrella opiskelua tai kaikki lopussa.
Pitää siis läpäistä SEKÄ tuo koulutus, että näytöt. Koulutus itsessään nyt käytännössä aina menee kunhan vain paikalla on, mutta tosiaan nuo näytöt sitten ovat se joka on läpäistävä. - Selvennys
Tietoinen. kirjoitti:
esim. Adultassa:
http://www.adulta.fi/koulutus/koulutusesite.php?id=295
Kirjoita googleen: Baarimestarin erikoisammattitutkinto Helsinki
Kyllä noilla hakuehdoilla paikkoja löytyy. Adultassa nyt näyttäisi seuraavaksi alkavan maaliskuussa ja taitaa olla hakuakin jäljellä. Tuollainen se on aika usein koulutus kuin tuollakin, eli kestää alle vuoden ja valmistaa näyttökokeisiin. Eli ne ovat matkan varrella opiskelua tai kaikki lopussa.
Pitää siis läpäistä SEKÄ tuo koulutus, että näytöt. Koulutus itsessään nyt käytännössä aina menee kunhan vain paikalla on, mutta tosiaan nuo näytöt sitten ovat se joka on läpäistävä.Siis baarimestari on baarin esimies. Ilman koulutusta ja tarjoilijan papereilla pääsee kyllä sinne tiskin taakse "baarimikoksi", mutta baarimestari nimeke vastaa yleensä esimiestä.
- Pääbaarmestari
Oikea sana on Baarimestari jotku Mikko pojat voiva olla baarimestareita kylän baareissa, ja baarimestari liitossa ei ole baarikärpäsiä eikä baarimikkoa eikä mattomikkoa ! T: Pääbaarimestari vastaava ravintolan hoitaja Hemppa
- hohto123
Eli helpointa voi olla hakea johonkin blokkariks (yökerho), ja jos vakivuoroja alkaa olemaan (useimmiten tapahtuu jonkun välitysfirman kautta), niin kannattaa ilmaista oma kiinnostus baarimikkona olemista kohtaan. Siitä sitten vain harjoittelemaan joskus blokkivuoron aikana, laiminlyömättä omia hommia kuitenkaan ;)
- BAR-NAM
hei, jos baarimikko hommat todella kiinostaa niin suosittelisin sinulle hankkimista työkokemusta vaikka blokkarina!
blokkariksi pääset jonkun henkilöstövuokraamon kautta, esim Staffpoint,jonka kautta tein keikka vuoroja helsingin eri yökerhoissa,ottaa vastaan mielellään lisää työntekijöitä jotka ovat valmiina työskentelemään yökerhoissa blokkarina!
Blokkarin hyviä puolia ovat se että
pääset tutustumaan millaista on yökerhoelämä tiskin toiselta puolelta,samalla kun teet työsi hyvin ja luot hyviä suhteita työkavereillesi,sitten saat jo vuoroja suoraan työpaikaltasi! noin 3-6 kk blokkari ajanjakson jälkeen olet pikkuhiljaa valmis palvelemaan asiakkaita,mutta siihen vaaditaan hyvää asiakaspalvelua,kassakoneen käytön oppimista ja ennen kaikkea talon drinkkilistan ja yleisten drinkkien ulkoa osaamista ja valmistusta. Ei se mahdotonta ole,mutta täytyy harjoitella.Itse opettelin tekemällä power point esityksen drinkkeistä,ja minulla on se tallella jos haluat!.
Internetissä on sivuja joista on apuja drinkkijen valmistamiseen.!
Eli
1)baariin töihin blokkariksi
2)hyvät suhteet työkavereihin ja vuoropäälikköön
3)työllistymismahdollisuudet
4)drinkkien opettelu
5)onneaMua tosiaan kiinnostais toi sun tekemä power point esitys :) tiedän et on menny hiukan aikaa ku ton viestin oot lähettäny ja en tiiä et saatko ees tätä välttämät (ain kannattaa yrittää) :D mut jos sul on se viel talles niin jos otat muhun yhteyttä ton mun tunnuksen kaut se ois kiva :D
Itsekkin baarimikoksi haluava ja ehkä tulevaisuudessa oman "bubin" ylläpito :3
- Kokkiopiskelija
Olen nyt opiskelemassa Kajaanissa ravintolakokiksi ensimmäistä vuotta. Baarimikon/Baarimestarin työ kiinnostaisi. Onko Kuopiossa/Kajaanissa Baarimestarille opintoja? Miten kauan opiskelu kestää? Mistä saa lisätietoja? Olen yrittänyt etsiä, mutta aika huonosti löytyy, kun ei tiedä mistä etsiä.
- Rav.alan ope
Ammatillisten perustutkintojen opetussuunnitelmat uudistuvat ja ravintola-alan uudet opetussuunnitelmat tulevat käyttöön ensi syksynä 2010. Tämä mahdollistaa esim. tarjoilijaopiskelijan valitsemaan erinäisten opintokokonaisuuksien joukosta baarityötä tukevia opintokokonaisuuksia mikäli on päättänyt suunnata baariin töihin. Yhtenä opintokokonaisuutena on mahdollisuus opiskella OSA (10 ov) baarimestarin erikoisammttitutkinnosta ja muita opintokokonaisuuksia on mm. juomien myynti ja tarjoilu.
Baarimestarin erikoisammattitutkintoa suorittaviksi haluaville tiedoksi että koulutukseen otetaan vain henkilöitä joilla on riittävät pohjatiedot saavutettu joko koulutuksessa ja työelämässä tai riittävän laajasta työkokemuksesta.
- Bartender10
En tiedä, muuta kun että suomessa mahdollisuudet on jotenkin aika huonot, että suosituimissa baareissa koulutus on edellytys. Kokki/tarjoiliakoulutuksen kautta voi päästä mutta siihen menee monta vuotta. Esim. Perhossa kestää 3v.
Itse lähden ulkomaille 4 viikon baarimikko kurssille ja sen jälkeen pitäisi töitä saada. Se on kumminki kansainvälisesti tunnettu baarimikko koulutus "European Bartender School". Siellä on jopa kassakoneenkäyttöä, asiakaspalvelua, viinimaistajaisia, eri viinojen tuntemusta, flaringia jne eli aika kattava kurssi.
Ainut on et suurin osa koulutuksista käy ruotsiksi (onneksi olen suomenruotsalainen). Kurssi toisaalta maksaa n. 1500€ (13 900 kr) lennot.
Suomessa hankin vaan anniskelupassin ja se on siinä. European Bartender Schoolin sivuilla on kielissä ainakin Kosilla, Lontoossa, jja Phuketissa Englanniksi koulutusta. Ruotsissa sitte tietysti eri juttu. Itse ainakin tämän vuoden kesällä varmaankin lähden Lontooseen tai Phukettiin.
- fgdgjfgjkd
European Bartender Schoolin kautta voi Suomen lisäksi suomeksi opiskella myös Kosilla ja Phuketissa ^^ :) Ja hei kysäisisin samalla, että onko tuolta koulusta valmistuneella nyt sitten baariMESTARIN ammattinimike?
- baarityntejikä
Hei huomasin piruttaessa täällä nämä kaikki kommentit, eli siis enne kun lähtee baarimikko koulutukseen/oppisoppiin sulla täytyy olla pohjalla ravintola-alan koulutus, enimmistöllä on tarjoilijan pohja mikä on pakko olla, mutta joillakin on kokin pohja (koska kokiks opikellessa opiskellaan myös salin puolta).
Pohjakoulutuksen käytyä kaikki baarimikko kouluttajat toivoisivat että sulla olisi ainakin kahden vuoden työkokemus alalta. Ja jos sanotan totta niin baariMIKKO sekä baariMESTARI on sama asia mutta mikoks vois sanoa enemminkin sellaista ihmistä joka on ainoastaan hankkinut anniskelupassin ja mestari taas tietää vähän enemmän juomaasioita ja osaa temput ym sosiaalisuudet plääplää... - AAPOB
Ensinäkin, anniskelupassia ei tarvitse jos ryhdyt baarimikoksi.
Toisekseen, on aivan turhaa lähteä kouluttautumaan baarimikoksi, hanki se vaadittava baarimestarin koulutus siinä vaiheessa, kun perustat omaa baaria.
Ja ei sinun mitään taikatemppuja siellä tiskin takana tarvitse osata, kuhan osaat kaataa oikeat viinat lasiin niin se on siinä, ja minun mielestä jokaisen baarimikon on omattava edes jonkinlaiset sosiaaliset taidot, asiakkaat tykkäävät.
Itse aloitin baarityöt blokkarina 4kuukautta sitten täysin ummikkona, eli mitään kokemusta itse alasta ei todellakaan ollut. Tiskiä ja drinkkejen tekemistä on opeteltu joka viikko hiljaisina päivinä.
Työharjoittelua mulla on 2kk jäljellä, jonka jälkeen saan vakituiset paikan kyseisestä yökerhosta baarimikkona.
Työkavereissani on tasan YKSI jolla on alan koulutus. Päälliköt tietenkin.
Eli näin pähkinänkuoressa:
Unohda ne turhat koulutukset.
Tällä alalla oppii parhaiten tekemällä.- harjoitteluun?
Siis sä oot työharjottelussa? Työkkärin kautta? Voiko työkkärin kautta mennä työharjoitteluun yökerhoon/baariin yms. vaikka se on enimmäkseen yötyötä? Ainakin mun nykysen harjoittelusopimuksen mukaan työt ei sais mennä yli iltakuuden? Miten tää systeemi näissä yö/iltatyöhommissa menee?
Ton nyt pitäs onnistuu ilan mitään oppareitakin.
- ex-mestari
Baarimikko on henkilö joka ei saa jäädä tiskin taakse yksin jollei ole toiminut alalla 2 vuotta. Mestari, voi tehdä hommia yksin.
Ja jos sitä kaljaa kaataa niin kyllä pitää olla anniskelupassi, muuten tulee käymään työnantajalle huonosti jos tarkistuttavat evirassa asian.. - DoYourBestAlways
Voit toimia baarissa vaikkapa blokkarina ilman anniskelupassia, mutta tarvitset sen, jos haluat päästä myymään kaljaa. Voit hankkia anniskelupassin alan oppilaitoksista. Kokeeseen voit valmistautua myös lukemalla materiaalia Valviran sivuilta ja valmistautumalla kysymyksiin esimerkiksi sivulla http://www.anniskelupassi.fi
- Shälälää
Kuka haluaa ammatin alalta, joka on kuolemaan tuomittu ja vakituiset työpaikat ovat kiven alla? Baarimikot ovat alalla keskimäärin vuoden ja keski-ikä varmasti alle 30 v. eli harva tekee työtä eläkeikään asti. Baarialalla voi myös heittää hyvästit sosiaaliselle elämälle, kuten päivätyössä käyville kavereille ja parisuhteelle/perheen perustamiselle.
Tsemppiä sulle- Draos
Olen hieman eri mieltä.. ehkä kannattaisi pyörähtää sinunkin siellä tiskin toisella puolella selväpäisenä ennenkuin alat arvioimaan alaa ;-)
13 vuotta sitten kiinnostuin alasta ja sen kummempia ihmettelemättä kysyin blokkarin paikkaa vakituisesta yökerhosta. Sain paikan, ja hiljaisempina iltoina harjoittelin drinkkien tekoa, kassan käyttöä jne.
Työharjoitteluajan päätyttyä minulle tarjottiin vakituista paikkaa ja toiveeni baarimikon hommista otettiin huomioon.
Olen vieläkin samassa yökerhossa, enkä ole ainoa näin pitkään talossa viihtynyt. Enemmänkin näkisin työntekijöiden vaihtuvuuden johtuvan siitä että nuorien ja innokkaiden mielenkiinto lopahtaa jossain vaiheessa/ei osaa suodattaa joidenkin asiakkaiden käytöstä.
Vakituisen duunin lisäksi teen myös keikkaluontoisesti hommia yksityistilaisuuksissa. Hommista/vuoroista ei ole pulaa ja rahaa jää säästöönkin.
En näe syytä miksi en tekisi tätä hommaa vielä 10 vuoden päästäkin, sillä asiakkaat ei tästä valtiosta tule loppumaan. Ja on tämä paljon muutakin kuin "juottolan asiakkaiden palvelua". Itse ainakin tykkään kehitellä omia drinkkejä vapaallakin ja uusien makuelämyksien lisäksi on hauskaa kokeilla myös ulkonäöllisesti hienoja yhdistelmiä.
Eli rohkeasti kysymään blokkarin paikkaa! Suosittelen kuitenkin olla ottamatta muutamaa drinkkiä ja shottia pohjille ennenkuin otat sen puheeksi baarin henkilökunnan kanssa. Ja ennemmin hiljaisena iltana kuin kiireen keskellä niin keskustelu on varmasti antoisampaa :-)
- TomHill
Good info and straight to the point. I http://content-creaters.com/ am not sure if this is actually the best place http://blogs-service.com/ to ask but do you folks have http://handmadeseo.com/ any thoughts on where to get some http://lynxconcept.com/ professional writers? Thank you http://my-littlesecret.com/ :)
- FloBuckmiller
Hey there! Quick question http://howtomakeagirllikeyou.net/ that's entirely http://food-addiction.net/ off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My http://howtoget-yourexback.net/ web site looks http://howtopleaseaman.org/ weird when viewing from my iphone4. I'm trying to find a theme or plugin that might be http://howtotalktoaguy.com/ able to correct this problem. If you have any suggestions, please share. Appreciate it!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236945Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733