Kuka hullu uskaltaa paikallaan rakennuttaa pitkästä pk-seudulla? Ns.rakennusporukat ovat laaduiltaan "mitäsattuu". Sit jätetään paska kesken ja lähdetään kusettamaan seuraavaa kohdetta.
Minä ainakin ostan avaimet käteen paketin ja minimoin kusetusriskit.
a-studio eilen
14
3629
Vastaukset
- taloja
On hiukan vaikea kuljettaa elementteinä. Toisille riittää kuvaston valmipaketti ja toisille taas ei. Elämä on valintoja.
Mistä sinä muuten tiedät, mitä skeidaa sieltä pakettitalon seinien sisältä löytyy???- Voi vittu näitä urpoja.
tuolla vainoharhaisuudella menee jo elämä ylivoimaisen vaikeaksi.
- urpo
kastellin "talopaketti", niin voit itse villoittaa päin persettä. Sullo villat koloihin ja elämä hymyilee. Voi urpoparkaa, kun ne villat eivät paikalla sulloen ole välttämättä ihan niinkuin pitäisi siellä koloissaan. Kyllä pitää olla yhtäaikaa sekä vainoharhainen että herkkäuskoinen. Hyvin on uponnut kastellimyyjän kauniit mielikuvat herkkään pikku mieleen. Väitän vakavissani, että keskimääräisen suurelementtitalon eristeet ovat paljon paremmin paikallaan kuin amatöörien paikalla sullomat villanriepaleet. Pelkkä villan leikkaus vaatii huolellisuutta ja tarkkaavaisuutta. Vinoon leikattu pala ei tosiaankaan asetu koloonsa ajatellulla tavalla. Mistä te vainoharhaiset voitte olla varmoja villojen asettelusta, jos ette itse henkilökohtaisesti leikkaa ja laita joka palaa paikoilleen. Mistä tiedätte, että tuulensuojalevyn puolella villa istuu oikein ? Laitatteko ensin villat ja vasta sitten tuulensuojalevyt ?
- ja turbot
urpo kirjoitti:
kastellin "talopaketti", niin voit itse villoittaa päin persettä. Sullo villat koloihin ja elämä hymyilee. Voi urpoparkaa, kun ne villat eivät paikalla sulloen ole välttämättä ihan niinkuin pitäisi siellä koloissaan. Kyllä pitää olla yhtäaikaa sekä vainoharhainen että herkkäuskoinen. Hyvin on uponnut kastellimyyjän kauniit mielikuvat herkkään pikku mieleen. Väitän vakavissani, että keskimääräisen suurelementtitalon eristeet ovat paljon paremmin paikallaan kuin amatöörien paikalla sullomat villanriepaleet. Pelkkä villan leikkaus vaatii huolellisuutta ja tarkkaavaisuutta. Vinoon leikattu pala ei tosiaankaan asetu koloonsa ajatellulla tavalla. Mistä te vainoharhaiset voitte olla varmoja villojen asettelusta, jos ette itse henkilökohtaisesti leikkaa ja laita joka palaa paikoilleen. Mistä tiedätte, että tuulensuojalevyn puolella villa istuu oikein ? Laitatteko ensin villat ja vasta sitten tuulensuojalevyt ?
Kukkuu any boby home?
Et sitten nähnyt kyseistä ohjelmaa? Siinä esiteltiin harkkotaloa jossa lattiavaluissa oli heittoa 8 senttiä ja seinistä puuttui johtojen putket...
Kyllä sen olen tiennyt, että peruspakettitönöja saa jonkunmoisina valmismoduuleina, myyta yllätys oli että niissä ovat lattiatkin valettuna...ja suoraan tietysti. Onhan ne paketit se paras tapa hankkia koti.
- ongelmat
on täysin valmistaloissa koska ne samat timperemannit sen tekee ja asentaa perustukset, liittymät ja muut kaivannot, paitsi sinä maksat laskun heti tai ennakkoon ja vrheet paljastuu vasta myöhemmin. Nyt sentään virheet nähtiin heti ja niitä korjailtiin.
Valmistalosi pitää repiä auki kokonaan esim villojen puuttumisen taki.- Vaajataloilla
ei pystytysmiehet osallistu tehtaalla talon valmistamiseen eikä perustusten tekoon. Kaikki on eri porukkaa. Me kävimme tehtaalla itse seuraamassa talomme valmistumista joten ei sinne seinän väliin ihan mitä vain laitettu. Ja varmaankin muilla talotehtailla on aivan sama juttu.
- Vaaja_
Vaajataloilla kirjoitti:
ei pystytysmiehet osallistu tehtaalla talon valmistamiseen eikä perustusten tekoon. Kaikki on eri porukkaa. Me kävimme tehtaalla itse seuraamassa talomme valmistumista joten ei sinne seinän väliin ihan mitä vain laitettu. Ja varmaankin muilla talotehtailla on aivan sama juttu.
Tunge sinä Vaajatalo paskas perseeseen! Vai että ihan ite kävitte tehtaalla, kyllä täytyy sitten olla hyvä talo...
- ainakin
Vaaja_ kirjoitti:
Tunge sinä Vaajatalo paskas perseeseen! Vai että ihan ite kävitte tehtaalla, kyllä täytyy sitten olla hyvä talo...
Vaaja oli paras vaihtoehto. Ei tullut mieleenkään alkaa turaamaan pitkästä. Ei kastunut tehtaalla eikä tontilla. Lisää sinä vain lääkitystä ettet hermostu noin helposti.
- Julle Ankanpää
rakennukselta ja yhtä lukuunottamatta on tullut aina, kun on ollut puhe. Kenenkään työstä ei ole ollut moittimista. Yksi ammattimies on järjestänyt toisen alan ammattimiehen paikalle aina kun on ollut tarvis. Taitaa riippua rakennuttajasta, kusipäiden rakennuksella ei tarvitse töitä tehdä, kun on muitakin ottajia. Työmiehille pitää järjestää hyvät mestat valmiiksi, pitää rakennustyömaa siistinä ja maksaa ajallaan. Ja rakennustyömiehien kanssa kannattaa olla hyvää pataa.
- Onneksi olkoon !
Oli tuossa kirjoituksessasi nuo ohjeet, joilla kyllä ainakin mahdollistaa sen että saa hommansa ajallaan ja asiallisesti hoidettuja. Varmuuden siitä saa vasta kun projekti on ohi.
- on myös
pitkästä tavarasta ja myös siellä ne duunarit tekee paria työmaata samaan aikaan ja hommat seisoo...
- Rakentaja
Valitettavasti rakennusuvirheitä ei pääse pakoon hankkimalla talon avaimet käteen toimituksena. Todennäköisyys rakennusvirheisiin kasvaa, koska työn kontrolli siirtyy tässä tapauksessa useimmin toimittajan vastuulle. Alla olevat kommentit pätevät kaikille runkotyypeille.
Tällä hetkellä tilanne on rakennusmarkkinoilla sellainen, että osa ammattimiehistä ei pysty tarjoamaan hyväksyttävää työn laatua. Työn laadun heikkous johtuu joko välinpitämöttämyydestä tai osaamattomuudesta ylikuummentuneilla markkinoilla ei tarvitse välittää omasta maineestaan koska uusia hommia löytyy ryvettyneestä maineesta huolimatta.
Oma lääkkeeni tähän tilanteeseen on se, että en teetä yhtään rakennusvaihetta urakalla vaan teetän jokaisen ulkopuolisilla teetettävän vaiheen tuntitöinä. Lisäksi olen itse mukana jokaisessa vaiheessa yhtenä työntekijänä. Näin minulla säilyy hanke ja laatu näpeissä.
Usein on myös käynyt niin, että tuntityöhinta on ollut halvempi kuin urakkahinta, johtuen osittain siitä, että pääsen hyödyntämään oman työn osuuden rakennusvaiheissa.
En tiedä mitä rakennusteollisuudelle pitäisi tehdä, jotta laatu paranisi. Määräyksiä ja tietoa on riittävästi, mutta näiden henki ei toteudu käytännössä. Vaihtoehtoina on valvonnan lisäys, rakentajien koulutus, rakennuttajien koulutus, valvojien koulutus, jne.
Itse olen päätynyt siihen, että tämä on esimiesongelman eli rakennuttajan pitää organisoida rakennushanke siten, että työn laatu taataan, joko omalla esimiestyöpanoksella tai ostetulla esimiestyöpanoksella. Mikäli työmaan johto/valvonta ostetaan pitää varmistaa ostetun esimiespanoksen ammattitaito, motivaatio hankkeen onnistumisen takaamiseksi ja riittävän työpanoksen hankkiminen työmaan valvontaa varten (= 100%:sti paikalla rakennusutöiden aikana).- ongelman
vain rakentaja itse valvoessaan työmaataan voi olla 100 % paikalla ja suurempien työmaiden päätoimiset mestarit.
Omakotityömailla parhaimmillaan palkattu valvoja käy korkeintaan kerran päivässä paikanpäällä.
Useimmiten sekin riittää. Valitettavan usein valvojaa ei palkata ollenkaan, vastaava mestari käy työmaalla vain katselmusten ja kokousten aikaan, ehken alle 20 käyntikertaa.
Muuten yhdyn kirjoittajan valvonta- ja palkkausmenetelmiin laadun takaajana. - kuvailemiisi asioihin, ja
ehdotonta pelisilmää ihmisten kanssa toimimiseen. Olet tuolla syteemilläsi kusessa ja ilman tekijöitä. Työmaalla kun ei tarvita enää yhtään lisää jaloissa pyöriviä, niitä jotka eivät tiedä mitä ja miten asiat on tehtävä. Tarkka etukäteis suunnittelu, sellaiselta joka on edes tiennyt mihin on suunnitelmansa laatinut ja sitten varmistetaan että tekijä osaavat niitä suunnitelmia noudattaa. Tuntityö ei sinäänsä ole huono ajatus, mutta siinäkin on tiedettävä suurinpiirtein paljonko niitä tunteja kohtuudella voi mennä. Ongelma ei siis paljoa vielä helpottanut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1024487Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743821243- 1861052
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091032Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna85921Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47901- 64891
- 64856
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk11852Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64826