Linssi puhtaaksi.

Kaisa

Huomasin, että kamerani linssiin on kertynyt vaikka mitä törkyä. Saako mistään mitään sopivaa puhdistusainetta, tai kyseiseen operaatioon tarkoitettuja puhdistusliinoja. Hyviä vinkkejä kuitenkin kaivattaisiin.

9

2887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse "painin" saman moisen ongelman kanssa.Eiku kameraliikkeeseen kysymään ja myyjä möi mikrokuituliinan palasen.Totakin on vaikka mitä karkeutta,mut toi on sellainen aika silee "karkeudeltaan".Toisena vaihtoehtona olis ollut ostaa puhdasta alkoholia.10 € tosi tosi pieni puteli.Myyjä sanoi,että sitä käytetään sitten kun tahra ei muutoin irtoa.
      Kevyt pöly lähtee hyvin puhalluspallon avulla(tai mikä se onkaan viralliselta nimeltään) ja sitten pensseli on kanssa hyväksi havaittu.Varovaisesti vaan,niin kyl se siitä lähtee.Voithan ottaa kamerasi/objektiivisi mukaan kameraliikkeeseen ja kysyt,että millä konstin se lähtee.
      Täällä jossain oli vähän vastaavasta kirjoiteltu ja oli eri aineitakin käytetty...Joten varmaan on muitakin hyviä menetelmiä.
      Ajaxia ei kannata käyttää...ainakin kalliimassa objektiivissa/kamerassa harmittaa siinä vaiheessa,kun räjähtää paitsi lika,niin myös lian pidike pois :))))) Olipas viisaasti sanottu,ehe ehe :))

      • täytyy olla

        puhdasta se alkoholi (= pirtua), ei mitään lisäaineita, esim. denaturointi- yms.

        muuten tulee ikäviä interferenssikuvioita niistä lisäaineista, kun alkoholi taas haihtuu pois.

        Jatkuva pirtulupa maksaa kyllä hunajaa, ja perustelut sen saamiseen täytyy olla vahvat, mutta jos tunnet mukavan lääkärin, joka kirjoittaisi pirtureseptin, niin sillähän se puhdistuu samoin kuin ruoansulatuskanavakin siinä sivussa


      • ennenvanhaan
        täytyy olla kirjoitti:

        puhdasta se alkoholi (= pirtua), ei mitään lisäaineita, esim. denaturointi- yms.

        muuten tulee ikäviä interferenssikuvioita niistä lisäaineista, kun alkoholi taas haihtuu pois.

        Jatkuva pirtulupa maksaa kyllä hunajaa, ja perustelut sen saamiseen täytyy olla vahvat, mutta jos tunnet mukavan lääkärin, joka kirjoittaisi pirtureseptin, niin sillähän se puhdistuu samoin kuin ruoansulatuskanavakin siinä sivussa

        Ennen käytettiin apteekista ostettuna isopropanolia (isopropyylialkoholi). Mutten muista että se kovasti mitään raitoja koskaan olisi jättänyt?

        Vai onkos ajat siitä kovasti muuttuneet. En ole kokeillut sitä näihin nyky kakkuloihin. Ei se ennen ainakaan tuntunut kalvopäällystystä poistavan. Tiedä sitten uskaltaisiko sillä enää koskea pikkukameroiden ja kännyköiden muovilinsseihin.

        Vastatkoon joku minua viisaampi.


      • minä__

        Unohda isporopanoli ynnä muut tee-se-itse-aineet. Osta kertakäyttöisiä hama-puhdistusliinoja (n. 9 e/10 kpl).

        Nimim. Kokemusta on


      • minä__
        minä__ kirjoitti:

        Unohda isporopanoli ynnä muut tee-se-itse-aineet. Osta kertakäyttöisiä hama-puhdistusliinoja (n. 9 e/10 kpl).

        Nimim. Kokemusta on

        Ed. vastaus siis ensimmäiselle kysyjälle. Meni viesti vähän väärään kohtaan...


    • mikrokuituliina ja linssikynä alan liikeestä ja jos on pinttynyttä likaa niin asetonikin (kynsilakanpoistoaine) haihtuu kokonaan pois...

      • ennenvanhaan

        Varoisin kuitenkin tuota asetonia, liian tiukkaa ainetta, sulattaa yleisimpiä muovejakin.
        Suosittelisin edelleen isopropanolia vaikka apteekista.


      • ennenvanhaan

      • ennenvanhaan kirjoitti:

        Jos Victor herra vaikka koittaisi niille englanninkielisille neuvontasivuilleen ottaa mallia tästä ihan hyvältä vaikuttavasta SUOMENKIELELLÄ TEHDYSTÄ ohjeesta tuolta välinepuolelta.

        Jotta ne "miljardit" kävijät kartuttaisivat niitä laskurin osumia taas.
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000009&conference=4500000000000189&posting=22000000013549442

        tuo sun juttus on kieltämättä aika paskapuhetta :D
        mikrokuituliina ei todellakaan ole "pahinta mitä linssillesi voi sattua", luonnollisesti kaikki liinat naarmuttaa lasia jos sitä hinkkaa edes takaisin likaisena, daa :D

        paineilma on hyvä juu suurempien roskien poistossa, mutta kaikki lika ei lähde pois pyyhkäisemättä, ja mikrokuituliina on helppo pakata kameralaukkuun mukaan. Tietysti liinan tulee olla puhdas eikä silläkään saa hangata edestakaisin.

        Jos lika on pinttyneempää ja puhdistus suoritetaan esim kotosalla, on tällöin vanupuikot muut tilpehöörit kätevästi käsillä. Totta tuon asetonin kanssa, se saattaa vahingoittaa muoviosia, pahoitteluni siitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      2024
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      207
      1730
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1478
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1471
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1167
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      2
      1134
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      132
      1078
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1006
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      978
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      34
      976
    Aihe