luistelusuksen

painealueet ??

Kävin urheiluliikkeessä suksikaupoilla kokeeksi,
kun olis haluja ostaa varmuudella sopivat sukset.
Helppoo näytti olevan,mutta epävarma olo jäi mulle,eikä kauppojakaan tullut.
Fischerit oli hakusessa pyysin parasta,muttei
kilpasuksia.Molemmissa tapauksissa myyjän käteen sattui vähästä valikoimasta heti minulle sopiva suksi (toinen kyllä kysyi painoni).
Toinen tarkisti asian puristimella,missä mittari ja liuskalla keskeltä,edestä ja takaa.
Toinen seisottamalla mua suksien päällä ja liikuttamalla liuskakelkkaa suksien alla.
Nämä siis varmistukseksi,valintahan meni kerrasta nappiin ??
Puhelintilauksena olisin siis saanut samat sukset.
Onko se näin ja kuinka pienin portain valintaa voi esim Fischerillä yleensä tehdä.
Voinko vai onko edes tarvetta arvioida painealueita itse ostotilanteessa.
Niin ja suksen mitta lyhyt kai näppärä,mutta
onko pitkä vakaampi?

11

11938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asd

      kumman tyylin suksi ?
      painoa kysymättä/tietämättä ei voi valita kunnollista suksea kun puhutaan kunnollisesta suksesta. mutta jos myyjä on tutkinut myytävät sukset läpi hieman ennen kuin tulit ja muistanut mihin laittoi minkäkinlaisen parin niin pystyy ottamaan suoraan parhaan parin sinulle, jos nyt tietää sen painon.
      Täälläpäin osalla myyjistä on tapana ottaa muutema pari ja valita niistä paras. valintahan voi mennä ensimmäiselläkin nappiin.
      suksen valintaan ei vaikuta merkki vaan myyjän tieto/taito. tärkeimmät asiat on paino ja pituus, sitten tulee mille kelille suksi halutaan, sitä ei enää kovinkaan moni myyjä osaa katsoa.
      Painealueethan ratkaisevat sen missä kelissä suksi on parhaimmillaan, tosin tilannehan on hieman huono jos ei ole kuin yhdet sukset tyylilleen, silloin joutuu tekemään kompromisseja.
      vakauteen vaikuttaa kyllä suksen jäykkyys ja painealueiden sijoittuminen, liian lyhyessä suksessa ne tulevat liian lähelle sidettä.

      • "kumman tyylin suksi ?" ;)
        Katso otsikko


      • asd
        filosofia kirjoitti:

        "kumman tyylin suksi ?" ;)
        Katso otsikko

        suksen päällehän ei tarvitse nousta luikkari suksen kanssa, perinteisen kanssa määritellään vain pitoalue. tosin jos ei ole puntaria käytössä niin silloin täytyy nousta suksen päälle, jollei myyjä ole todella ammattitaitoinen että osaa valita puristelemalla sukset todella tarkaan. ainankin minä pyytäisin kolmen tai viiden parin testausta ja valitsemaan niistä parhaan.


      • painealueet
        asd kirjoitti:

        suksen päällehän ei tarvitse nousta luikkari suksen kanssa, perinteisen kanssa määritellään vain pitoalue. tosin jos ei ole puntaria käytössä niin silloin täytyy nousta suksen päälle, jollei myyjä ole todella ammattitaitoinen että osaa valita puristelemalla sukset todella tarkaan. ainankin minä pyytäisin kolmen tai viiden parin testausta ja valitsemaan niistä parhaan.

        Hyvä,mutta esim. se fischer vielä:
        Kuinka pitkälle asia selviää suksen merkinnöistä, ja paljonko eroja jos samat merkinnät.
        Kattelin fischerin sivuja en myöskään tajunnut mitä käytännön eroa rsc/rcr malleilla ?


      • atomicx
        painealueet kirjoitti:

        Hyvä,mutta esim. se fischer vielä:
        Kuinka pitkälle asia selviää suksen merkinnöistä, ja paljonko eroja jos samat merkinnät.
        Kattelin fischerin sivuja en myöskään tajunnut mitä käytännön eroa rsc/rcr malleilla ?

        Aika hankala valita yksi pari luistelusuksia kaikille keleille. Mahdollista kyllä?? Mutta veikkaan että väkisinkin huomaat että jossain keleissä ne ovat paremmat ja jossain taasen sitten hieman huonommat. Esim jos ne ovat hieman jäykähköt niin pehmeämmässä alustassa ei todennäköisesti oikein toimi, ainakaan niin hyvin kun kovemmalla baanalla.


      • asd
        painealueet kirjoitti:

        Hyvä,mutta esim. se fischer vielä:
        Kuinka pitkälle asia selviää suksen merkinnöistä, ja paljonko eroja jos samat merkinnät.
        Kattelin fischerin sivuja en myöskään tajunnut mitä käytännön eroa rsc/rcr malleilla ?

        sukseen tehtaalla painetut merkinnät eivät mielestäni vaikuta mitenkään, kertovat vain suksen mallin, mutta eivät jäykkyyttä, mutta jos sukseen on kirjoitettu tussilla vaikka 2,2 ja 101,2 niin ne kertovat jo ammattilaiselle jotain ja niiden mukaan pystyy jo valikoimaan suksen. eli korkeus ja jäykkyys, minä en osaa noita tulkita kovin hyvin, mutta kun tiedän omien suksieni lukemat niin osaan sanoa jotain noistakin.
        rsc paras
        rcr 2.paras jos nyt oikein muistan. eroa en muista ulko, mutta olisiko pohjan rakenteessa jotain eroa ja viimeistelyssäkin ?


      • Neo68
        asd kirjoitti:

        sukseen tehtaalla painetut merkinnät eivät mielestäni vaikuta mitenkään, kertovat vain suksen mallin, mutta eivät jäykkyyttä, mutta jos sukseen on kirjoitettu tussilla vaikka 2,2 ja 101,2 niin ne kertovat jo ammattilaiselle jotain ja niiden mukaan pystyy jo valikoimaan suksen. eli korkeus ja jäykkyys, minä en osaa noita tulkita kovin hyvin, mutta kun tiedän omien suksieni lukemat niin osaan sanoa jotain noistakin.
        rsc paras
        rcr 2.paras jos nyt oikein muistan. eroa en muista ulko, mutta olisiko pohjan rakenteessa jotain eroa ja viimeistelyssäkin ?

        Rcs on kylläkin "paras" ja kallein Fischerin suksi. Rsc toiseksi kallein, tuo Rcr taitaa olla suurin piirtein sama kuin Rsc.


      • painealueet
        atomicx kirjoitti:

        Aika hankala valita yksi pari luistelusuksia kaikille keleille. Mahdollista kyllä?? Mutta veikkaan että väkisinkin huomaat että jossain keleissä ne ovat paremmat ja jossain taasen sitten hieman huonommat. Esim jos ne ovat hieman jäykähköt niin pehmeämmässä alustassa ei todennäköisesti oikein toimi, ainakaan niin hyvin kun kovemmalla baanalla.

        Huomattu ja siksi aattelinkin ostaa lisää,
        pehmeellä kyllä viittii vanhoillakin sivakoida.
        Joo ja alle -10 c ei taas kelit useinkaan meilläpäin ole.


      • painealueet
        asd kirjoitti:

        sukseen tehtaalla painetut merkinnät eivät mielestäni vaikuta mitenkään, kertovat vain suksen mallin, mutta eivät jäykkyyttä, mutta jos sukseen on kirjoitettu tussilla vaikka 2,2 ja 101,2 niin ne kertovat jo ammattilaiselle jotain ja niiden mukaan pystyy jo valikoimaan suksen. eli korkeus ja jäykkyys, minä en osaa noita tulkita kovin hyvin, mutta kun tiedän omien suksieni lukemat niin osaan sanoa jotain noistakin.
        rsc paras
        rcr 2.paras jos nyt oikein muistan. eroa en muista ulko, mutta olisiko pohjan rakenteessa jotain eroa ja viimeistelyssäkin ?

        siinä takana oli,ja oisko ollut sivussakin- en
        oo varma.Myyjäkään ei tiennyt -paitti sen pituuden


      • Timop!
        Neo68 kirjoitti:

        Rcs on kylläkin "paras" ja kallein Fischerin suksi. Rsc toiseksi kallein, tuo Rcr taitaa olla suurin piirtein sama kuin Rsc.

        Noinhan se taitaa mennä, eli RCS on se kilpamalli, ja sitten RSC ja RCR on puolta halvempia "lähes yhtä hyviä kilpamalleja". Eilen joku myyjä yritti selitellä RCR:n ja RSC:n eroa RCR:n hyväksi, joku kerros olisi kuulemma eri, tiedä sitten...

        Sen tiedän kuitenkin, että paskaa taitaa suurin osa myydä, jos ei tiedä mitä on ostamassa. Pari vuotta sitten juuri tuollaisena "en tiedä noista sinun puristeluistasi mitään, valitse hyvät"- tasoisena olin ostamassa hyvää yleissuksea. Sellaista, jolla nyt pärjäisi suurimmalla osalla kelejä. Latupohjathan täällä ovat yleisesti melko kovat yms... Menin kauppaan vielä sellaiseen aikaan, ettei siellä olisi kovin kovaa ruuhkaa. Ajattelin, että myyjä voisi keskittyä kunnolla suksien valintaan... Taisi ottaa siitä ensimmäisen parin ja sitä puristellessaan ja painetestejä tehdessään oli kuulemma aivan mahtava pari...

        Noh, olen luullut tähän asti, että tyylissäni on jotain vialla, kun suksi karkaa alta ja on melko vaikea hiihtää... Nyt kun vähän enemmän noista tiedän, näkee helposti, että tuo minulle varta vasten valittu "yleiskelin suksi" on todella löysä kärjestä. Kärjet irtoavat tosistaan huomattavasti jo suksia puristaessa keskeltä...

        Eilen katselin urheilukaupassa muilla asioilla käydessäni, kuinka tyyliin 20 sekunnissa löytyi asiakkaalle kuin asiakkaalle suksi, aina tarttui se oikea käteen...

        Niin, kannattaahan nuo vaikeasti kaupattavat parit, joko huonot tai sitten jotkut erityiskelien sukset, kaupata sellaisille täydellä hintaa, jotka eivät niistä tiedä myyntihetkellä mitään, eikä jättää kevään alennusmyynteihin...


      • hiihtäjä
        Timop! kirjoitti:

        Noinhan se taitaa mennä, eli RCS on se kilpamalli, ja sitten RSC ja RCR on puolta halvempia "lähes yhtä hyviä kilpamalleja". Eilen joku myyjä yritti selitellä RCR:n ja RSC:n eroa RCR:n hyväksi, joku kerros olisi kuulemma eri, tiedä sitten...

        Sen tiedän kuitenkin, että paskaa taitaa suurin osa myydä, jos ei tiedä mitä on ostamassa. Pari vuotta sitten juuri tuollaisena "en tiedä noista sinun puristeluistasi mitään, valitse hyvät"- tasoisena olin ostamassa hyvää yleissuksea. Sellaista, jolla nyt pärjäisi suurimmalla osalla kelejä. Latupohjathan täällä ovat yleisesti melko kovat yms... Menin kauppaan vielä sellaiseen aikaan, ettei siellä olisi kovin kovaa ruuhkaa. Ajattelin, että myyjä voisi keskittyä kunnolla suksien valintaan... Taisi ottaa siitä ensimmäisen parin ja sitä puristellessaan ja painetestejä tehdessään oli kuulemma aivan mahtava pari...

        Noh, olen luullut tähän asti, että tyylissäni on jotain vialla, kun suksi karkaa alta ja on melko vaikea hiihtää... Nyt kun vähän enemmän noista tiedän, näkee helposti, että tuo minulle varta vasten valittu "yleiskelin suksi" on todella löysä kärjestä. Kärjet irtoavat tosistaan huomattavasti jo suksia puristaessa keskeltä...

        Eilen katselin urheilukaupassa muilla asioilla käydessäni, kuinka tyyliin 20 sekunnissa löytyi asiakkaalle kuin asiakkaalle suksi, aina tarttui se oikea käteen...

        Niin, kannattaahan nuo vaikeasti kaupattavat parit, joko huonot tai sitten jotkut erityiskelien sukset, kaupata sellaisille täydellä hintaa, jotka eivät niistä tiedä myyntihetkellä mitään, eikä jättää kevään alennusmyynteihin...

        Mietin just itsekkin että onko vika tekniikassa vai suksissa kun luistellessa suksi luistaa sivulle päin eli suksi meinaa karata alta. Sukset ja monot olen ostanut muutama vuosi sitten käytettynä kilpahiihtäjältä joten en ole varma onko sukset juuri minulle sopivat. Haluasin varmistua voiko vika olla tosiaan välineissä ja mitkä seikat tuohon suksien lipsumiseen sivulle päin vaikuttaa. Harkitsen aktiivisemman hiihto harrastuksen aloittamista ja välineillä on kuitenkin suuri merkitys sen mielekkyyteen joten mitä ominaisuuksia olis hyvä huomioida luistelu suksia hankittaessa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe