Mittailin valmetin akun happoja ja osa kennoista näytti vihreää, osa valkosta..
Voiko vanhaa akkua jotenki hapottaa jotta sais näyttämään kaikki kennot vihreää/hyvää kuntoa?
Hapottaakko
14
13629
Vastaukset
- MB_320s
lataa akkua . Yleensä muu kuin vihreä väri tarkoittaa vaajaata varaustilaa.
- akku
Mutta osa kennoista oli happomittarin mukaan täysiä ja osa "vajaita.
Voikohan niihin vajaisiin lisätä jotenki sitä happoa? - MB-320s
akku kirjoitti:
Mutta osa kennoista oli happomittarin mukaan täysiä ja osa "vajaita.
Voikohan niihin vajaisiin lisätä jotenki sitä happoa?Jos se on 13V tai yli pitäisi olla OK. Eikä kännistäminen ole ongelma , ei pitäisi olla pitää hätää. Luultavasti osa kennoista ei ole enään parhaassa kunnossa .
- akku
MB-320s kirjoitti:
Jos se on 13V tai yli pitäisi olla OK. Eikä kännistäminen ole ongelma , ei pitäisi olla pitää hätää. Luultavasti osa kennoista ei ole enään parhaassa kunnossa .
Sitä vaan yritin udella että voiko happoa jotenki lisätä niihin kennoihin missä on liian vähän, happomittarin mukaan.
- Jesse James
akku kirjoitti:
Sitä vaan yritin udella että voiko happoa jotenki lisätä niihin kennoihin missä on liian vähän, happomittarin mukaan.
Ne jotka ovat valkoisella ovat jo viallisia. Yleensä kennojen levyt oikosulussa pohjalta, murentuneet levyt, sulfatoituneet levyt kennoissa tms.
Ei siinä enää mikään auta, jos levyt ovat pilalla eivätkä toimi enää kemialisessa prosesissa. Tyhjässä kennossa neste on lähes vettä H_2_O ja täydessä H_2_SO_4 eli rikkihappoa. Lyijyakun purkautuessa:
- Positiivisella levyllä lyijydioksidi muuttuu lyijysulfaatiksi.
- Negatiivisella levyllä lyijy muuttuu lyijysulfaatiksi.
- Vesimolekylejä vapautuu, jolloin veden määrä kasvaa ja elektrolyytti (akkuhappo) laimenee.
Eihän mikään estä kokeilemasta. Hanki vahvaa rikkihappoa ja korvaa vialisen kennon neste sillä?
Siinähän sen näkee. 2 vrk ladattu? Entinen akku. Ehjä latautuu 1 vrk ellei akku ole todella kovasssa pakkasessa. Kylmä akku ei ota hyvin varausta vastaan. - akku
Jesse James kirjoitti:
Ne jotka ovat valkoisella ovat jo viallisia. Yleensä kennojen levyt oikosulussa pohjalta, murentuneet levyt, sulfatoituneet levyt kennoissa tms.
Ei siinä enää mikään auta, jos levyt ovat pilalla eivätkä toimi enää kemialisessa prosesissa. Tyhjässä kennossa neste on lähes vettä H_2_O ja täydessä H_2_SO_4 eli rikkihappoa. Lyijyakun purkautuessa:
- Positiivisella levyllä lyijydioksidi muuttuu lyijysulfaatiksi.
- Negatiivisella levyllä lyijy muuttuu lyijysulfaatiksi.
- Vesimolekylejä vapautuu, jolloin veden määrä kasvaa ja elektrolyytti (akkuhappo) laimenee.
Eihän mikään estä kokeilemasta. Hanki vahvaa rikkihappoa ja korvaa vialisen kennon neste sillä?
Siinähän sen näkee. 2 vrk ladattu? Entinen akku. Ehjä latautuu 1 vrk ellei akku ole todella kovasssa pakkasessa. Kylmä akku ei ota hyvin varausta vastaan.Biltemalla on myynnissä jotain happoa 3 tai 4 euroa litra. Onkohan kyseessä se "vahva happo?
Kun haen sitä bilteman happoa, nii kaadanko sitä raakana vai pitääkö se laimentaa... vai pitääkö heikkohapposesta kennosta kaataa se heikkohapponen vesi ensin pois kokonaan......?
nimimerkillä: hieman pihalla. - MB-320s
akku kirjoitti:
Biltemalla on myynnissä jotain happoa 3 tai 4 euroa litra. Onkohan kyseessä se "vahva happo?
Kun haen sitä bilteman happoa, nii kaadanko sitä raakana vai pitääkö se laimentaa... vai pitääkö heikkohapposesta kennosta kaataa se heikkohapponen vesi ensin pois kokonaan......?
nimimerkillä: hieman pihalla.Ole varovainen sen kanssa - erittäin vaaralista ainetta !
http://www.akkunelio.fi/yleista_akuista.htm löytyy ohjeet ja neuvot ym.tiedot .
Täytyy tunnustaa että en ole koskaa laittanut tuollaista ainetta akkuun yleensä se on ollut tislattua vettä . - Vanha Voortimiäs
MB-320s kirjoitti:
Ole varovainen sen kanssa - erittäin vaaralista ainetta !
http://www.akkunelio.fi/yleista_akuista.htm löytyy ohjeet ja neuvot ym.tiedot .
Täytyy tunnustaa että en ole koskaa laittanut tuollaista ainetta akkuun yleensä se on ollut tislattua vettä .Unohda koko happotouhu,haaskaat aikaa ja rahaa.Kun akku on kertomassasi kunnossa,se on niinsanottu kypsä.
- akku
Vanha Voortimiäs kirjoitti:
Unohda koko happotouhu,haaskaat aikaa ja rahaa.Kun akku on kertomassasi kunnossa,se on niinsanottu kypsä.
Mutta mihin tarkotukseen Biltema sitä akkuhappoa oikeen myy?
Kaikki akuthan on aina valmiiksi hapotettuja. - karhu III
akku kirjoitti:
Mutta mihin tarkotukseen Biltema sitä akkuhappoa oikeen myy?
Kaikki akuthan on aina valmiiksi hapotettuja.vissiin Biltema myy happoja, ja muuta krääsää sinunkaltaisille "tee se itse" miehille, joilta tarkoitus vaan saada rahat pois.
Kyllä se sun akku on jo viallinen, eikä siinä hapotus auta....rahaa ja vaivaa vaan kuluu. Mikäli on aikaa käyttää moottorin lämmitintä ja samala laittaa akku lataukseen ennen starttia niin kyllä sillä saattaa vielä jonkinaikaa pärjätä. Kesänyli kukaties... - Matti Mainio
karhu III kirjoitti:
vissiin Biltema myy happoja, ja muuta krääsää sinunkaltaisille "tee se itse" miehille, joilta tarkoitus vaan saada rahat pois.
Kyllä se sun akku on jo viallinen, eikä siinä hapotus auta....rahaa ja vaivaa vaan kuluu. Mikäli on aikaa käyttää moottorin lämmitintä ja samala laittaa akku lataukseen ennen starttia niin kyllä sillä saattaa vielä jonkinaikaa pärjätä. Kesänyli kukaties...Melko varmasti on akkusi kypsä, elikkäs loppu ja vainaa, siis entinen tai ehtoopuolella. Normaalikäytössä akkuhappo ei katoa sieltä kennosta minnekään. Jos akkua kiehutetaan lataamalla, niin sieltä haihtuu pelkästään vettä (ja herkästi syttyvää vetykaasua). Joten kyllä vedenlisäyksen pitää riittää akunhuolloksi. Tämän on miun mielipide!
- Plumbum
akku kirjoitti:
Mutta mihin tarkotukseen Biltema sitä akkuhappoa oikeen myy?
Kaikki akuthan on aina valmiiksi hapotettuja.Pienemmät Bilteman myymistä akuista ovat valmiiksi hapotettuja, isommat eivät. Ostin viimeksi Biltemasta 180 Ah:n kokoisen ja minun piti odottaa, että se ensin hapotettiin.
Jätän hapottamisen mieluummin muille kuin ryhdyn siihen itse. Minua ei kiinnosta, miksi Biltema pitää akkuhappoa myynnissä.
Akkujen hoito-ohjeissa painotetaan nimenomaan, että akkuihin tulee lisätä pelkkää tislattua vettä silloin kun kennoissa ilmenee vajausta, ei koskaan rikkihappoa!
Jos akkua tai osaa sen kennoista ei saa kuntoon lataamalla ja lisäämällä tislattua vettä vajuneisiin kennoihin, on akku muuttunut ongelmajätteeksi. Hävittämisen tulee tapahtua ongelmajätteistä annettuja ohjeita noudattaen, ei hylkäämällä akku minne sattuu!
Rikkihappo on laimennettunakin vahvasti syövyttävää. Sen kanssa ei pidä leikkiä. - happoojuu
Plumbum kirjoitti:
Pienemmät Bilteman myymistä akuista ovat valmiiksi hapotettuja, isommat eivät. Ostin viimeksi Biltemasta 180 Ah:n kokoisen ja minun piti odottaa, että se ensin hapotettiin.
Jätän hapottamisen mieluummin muille kuin ryhdyn siihen itse. Minua ei kiinnosta, miksi Biltema pitää akkuhappoa myynnissä.
Akkujen hoito-ohjeissa painotetaan nimenomaan, että akkuihin tulee lisätä pelkkää tislattua vettä silloin kun kennoissa ilmenee vajausta, ei koskaan rikkihappoa!
Jos akkua tai osaa sen kennoista ei saa kuntoon lataamalla ja lisäämällä tislattua vettä vajuneisiin kennoihin, on akku muuttunut ongelmajätteeksi. Hävittämisen tulee tapahtua ongelmajätteistä annettuja ohjeita noudattaen, ei hylkäämällä akku minne sattuu!
Rikkihappo on laimennettunakin vahvasti syövyttävää. Sen kanssa ei pidä leikkiä.heitimpä kerran akun repe-auton nostolavalle... akku oli tosi kypsä,autotallissa maannut muutamanvuoden.
Siitäpä sitten loiskahti ilmareijistä tippa farkkutakkiin... noh takki oli sitten entinen, happo syöpyi parhaimmillaan neljästäkankaasta läpi - jotain unohtui...
Matti Mainio kirjoitti:
Melko varmasti on akkusi kypsä, elikkäs loppu ja vainaa, siis entinen tai ehtoopuolella. Normaalikäytössä akkuhappo ei katoa sieltä kennosta minnekään. Jos akkua kiehutetaan lataamalla, niin sieltä haihtuu pelkästään vettä (ja herkästi syttyvää vetykaasua). Joten kyllä vedenlisäyksen pitää riittää akunhuolloksi. Tämän on miun mielipide!
" Jos akkua kiehutetaan lataamalla, niin sieltä haihtuu pelkästään vettä (ja herkästi syttyvää vetykaasua)."
Niin, siis tokihan sitä kutsutaan "kiehumiseksi", mutta tosiasiassa ei akussa mikään kiehu, ellei sitten lämmitä sitä 100 asteiseksi.
Ja vedyn lisäksi akusta haihtuu ilmoille happeakin. Hapella ei tosin ole kovin suurta merkitystä, sillä sitähän riittää ilmakehässä jo muutenkin.
Vettä ei sen sijaan akusta juurikaan haihdu, vaan veden määrä vähenee vain siksi että akussa vettä muuntuu vedyksi ja hapeksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1202610- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821179