Raidia asentamaan

Joe

Olisi tarkoituksena turvata tiedot raid 1:llä. Minulla on Epox emolevy, jonka bios osaa tuon raidin. Eli onko viisaampi käyttää emolevyn raidia, vai linuxin omaa raidia?

Onko biosin raidi sellainen, että linux näkee kyseiset 2 levyä aivan tavallisena yhtenä levynä? Ja sitten jos otan toisen pois, niin linuxi toimii kuten ennenkin.

Linuxin raidi on ymmärtääkseni monimutkaisempi, kun itse linuxin asennus raid-levyille on vaikeaa. Nyt minulla on yksi 200G levy. Ja olen ajatellut ostaa 160G levyn toiseksi. Ensimmäisestä ottaisin 40G osion ja asentaisin linuxin siihen ja loput pistäisin raidiin toisen 160G levyn kanssa.

Kumpi näistä on parempi ratkaisu? Biosin raidi kiinnostaisi, jos se kerran on noinkin helppo. Ja tulisihan siinä linuxin asennuskin turvattua.

9

544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ossi

      Tuo emolevyn raid ei ole oiea rauta-raid vaan Windowsissa toimiva softa- ja rauta-raidin sekasikiö. Linuxissa on siis käytettävä omaa softa-raidia.

      Linuxin raid on helppo tehdä kunhan lukee Software-RAID HOWTO:n.

    • se rauta raid olis hyvä, JOS olisi saman kokoiset levyt, koska turha sun heittää sitä 160G limppua 200G rinnalle, koska et varmaan halua heittää hukkaan sitä 40G tilaa, eli vaihtoehdoksi jää softa raid!
      Ja oletan että asennus vaiheessa saat jo määrättyä osiot raid:iin, näin ainakin SuSE:ssa saa tehtyä.....

      • Joe

        No tottahan toki olisin siinä tapaukessa ostanut toisen 200G levyn.

        Mutta olenko oikeassa siinä, että itse linuxia on vaikea asentaa raid-levyille. Jostain löysin tuohon ohjeet, mutta olivat aika kikkailua.


      • pitäisi olla...
        Joe kirjoitti:

        No tottahan toki olisin siinä tapaukessa ostanut toisen 200G levyn.

        Mutta olenko oikeassa siinä, että itse linuxia on vaikea asentaa raid-levyille. Jostain löysin tuohon ohjeet, mutta olivat aika kikkailua.

        en usko että se mitenkään kikkailua vaatii. Voihan ton raidin ottaa käyttöön vasta asennuksen jälkeenkin.

        SuSE:ssa voit tehdä raid määritykset Yastin kautta.
        Muistaakseni sinun tarvitsee asentaa jotain kernelin moduleita, mutta ei sen kummempaa.

        http://elibrary.fultus.com/technical/index.jsp?topic=/com.fultus.suse.guides/guides/9_2/suselinux-adminguide_en/ch03s11.html


      • Joe kirjoitti:

        No tottahan toki olisin siinä tapaukessa ostanut toisen 200G levyn.

        Mutta olenko oikeassa siinä, että itse linuxia on vaikea asentaa raid-levyille. Jostain löysin tuohon ohjeet, mutta olivat aika kikkailua.

        kikkailua!
        Itsellä tiedostopalvelin ==>
        /    reiserfs    /dev/md0
        /boot    ext2    /dev/hdb1
        /home    reiserfs    /dev/md1
        /srv    reiserfs    /dev/md2
        Eli boot on ainut joka EI OLE RAID:ssa (nuo ovat peilattuja asemia)!
        Ja nuo on tehty asennuksen aikana..... Ja distrona on SuSE10.0


      • Joe
        djmosse kirjoitti:

        kikkailua!
        Itsellä tiedostopalvelin ==>
        /    reiserfs    /dev/md0
        /boot    ext2    /dev/hdb1
        /home    reiserfs    /dev/md1
        /srv    reiserfs    /dev/md2
        Eli boot on ainut joka EI OLE RAID:ssa (nuo ovat peilattuja asemia)!
        Ja nuo on tehty asennuksen aikana..... Ja distrona on SuSE10.0

        Miten sinulla on swap? Onko sekin raidina vai vain toisella levyllä vai kenties kummallakin?


      • Joe kirjoitti:

        Miten sinulla on swap? Onko sekin raidina vai vain toisella levyllä vai kenties kummallakin?

        swap pitäis "varmistaa" koska se kuitenkin kirjoitetaan uudelleen aina tarvittaessa, no stripata periaatteessa sen vois lisä nopeuden toivossa!


      • Joe
        djmosse kirjoitti:

        swap pitäis "varmistaa" koska se kuitenkin kirjoitetaan uudelleen aina tarvittaessa, no stripata periaatteessa sen vois lisä nopeuden toivossa!

        No jos sinulla olisi vain toisella levyllä swap, niin sitten kun se levy otettaisiin pois, niin järjestelmä ei enää lähtisi käyntiin.


      • Joe kirjoitti:

        No jos sinulla olisi vain toisella levyllä swap, niin sitten kun se levy otettaisiin pois, niin järjestelmä ei enää lähtisi käyntiin.

        jos sulla paljon muistia, niin swappia edes välttämättä tarvita, eli välttämättä edes huomaisi että se puuttuu, ennen kuin muisti loppuu ja systeemi sanoo töks!
        Tietääkseni swapin puuttuminen, vaikka fstab sanookin jotain siitä ei estä käynnistymistä, enemmän tästä tietävät korjatkoon!
        Mutta luonnollisesti saat sen raidiin pistää, tai kumpaankin levyyn omansa, jolloin määrä kaksin kertaistuu.....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1175
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      998
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      93
      749
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      285
      704
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      501
    Aihe