miksi ILTO 400 kenno jäätyy?

jope

Onko kellään muulla pakkasella ongelmia ILTo 400 ilmanvaihtokoneen kanssa?

Meillä se alkaa pätkiä tuloilmaa jo -5 asteessa. Ja nyt kun oli -30 pakkaset ei tuloilmaa tullut käytännössä olllenkaan. Avasin koneen ja kenno oli huurteen peitossa. Ei heti lähtenyt vetämällä pois.

Onko joku säätöjuttu pielessä, LTO-kennon jäätymissuoja termostaatti? käänsin sitä hiukan myötäpäivään.

Ohjekirjassa puhutaan tuloilmayhteeseen asennettavasta kuristimesta joka supistaa tuloilmaa pakkasella, meillä sitä ei ole, pitäisikö se olla vakiovarusteena?

29

32569

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jope

      Kyseessä on siis sähkölämmitystalo. Kanavat on tai pitäis olla hyvin eristettyjä.

    • Jpp

      Meillä on Ilto Econo (vesikiertoisella) esilämmittimellä,ja siinä on tuloilmaputkessa termostaatilla toimiva läppä.Kovilla pakkasilla läppä on lähestulkoon kiinni. Huomasin erään kerran -24 asteen pakkasella,että ilmanvaihtokoje laski hetkellisesti puhallustehoa.Nosti taas jälleen ylös,elikkä souti sillain.Ilmeisesti pakkasvahti teki tehtävänsä.

    • erkkij

      Todennäköisesti jäätyminen näin alhaisella lämpötilalla aiheutuu epätasaisesta
      ilmavirran jakautumisesta kennoon. Kokeilepa lisätä ilmamäärää, lisääntyneen ilmavirran pitäisi tasoittaa virtausta.

      • ...

        Pätkii sen takia et kenno meinaa jäätyä. eli laita pienemmälle joka tuskin auttaa koska niissä koneissa ei ole lto kennon ohitusta. talvella ei tarvi muutenkaan pitää sitä kun minimillä. semmosilla koneilla ei tee talvella mitään koska se sulattaa lto kennon poistoilmalla ja pitää tuloilmapuhaltimen pois päältä että myyntimiehet pääsee puhuun kovista hyötysuhteista jotka ei pidä paikkaansa.


      • jope
        ... kirjoitti:

        Pätkii sen takia et kenno meinaa jäätyä. eli laita pienemmälle joka tuskin auttaa koska niissä koneissa ei ole lto kennon ohitusta. talvella ei tarvi muutenkaan pitää sitä kun minimillä. semmosilla koneilla ei tee talvella mitään koska se sulattaa lto kennon poistoilmalla ja pitää tuloilmapuhaltimen pois päältä että myyntimiehet pääsee puhuun kovista hyötysuhteista jotka ei pidä paikkaansa.

        Toinen käskee laittaa konetta isommalle että ilma ja kautuis paremmin kennoon ja toinen pienemmälle että tuolilma ei jäähdyttäisi kennoa.
        Eli kumpi kannattaa tehdä vain onko kummastakaan hyötyä ja kone paska? Nykyään ollut pakkasella 1-asennossa eli hiljaisella.

        Mitö muita vaihtoehtoja on lämmittää tuloilma tai kenno, kuin poistoilman lämmöllä? Koneessa on kyllä vastus jonka pitäisi lämmittää kennoa jos se kylmenee liikaa.


      • erkkij
        jope kirjoitti:

        Toinen käskee laittaa konetta isommalle että ilma ja kautuis paremmin kennoon ja toinen pienemmälle että tuolilma ei jäähdyttäisi kennoa.
        Eli kumpi kannattaa tehdä vain onko kummastakaan hyötyä ja kone paska? Nykyään ollut pakkasella 1-asennossa eli hiljaisella.

        Mitö muita vaihtoehtoja on lämmittää tuloilma tai kenno, kuin poistoilman lämmöllä? Koneessa on kyllä vastus jonka pitäisi lämmittää kennoa jos se kylmenee liikaa.

        Lisää ilmamäärää ja tarkista jäätyykö.


      • lisää kosteutta
        jope kirjoitti:

        Toinen käskee laittaa konetta isommalle että ilma ja kautuis paremmin kennoon ja toinen pienemmälle että tuolilma ei jäähdyttäisi kennoa.
        Eli kumpi kannattaa tehdä vain onko kummastakaan hyötyä ja kone paska? Nykyään ollut pakkasella 1-asennossa eli hiljaisella.

        Mitö muita vaihtoehtoja on lämmittää tuloilma tai kenno, kuin poistoilman lämmöllä? Koneessa on kyllä vastus jonka pitäisi lämmittää kennoa jos se kylmenee liikaa.

        En usko ilmamäärän lisäämisen poistavan jäätymisongelmaa.

        Kumpi puoli siellä on nyt tukossa, tulo vai poisto?

        Jäätyminenhän johtuu siitä, että poistoilmaa jäähdytetään liikaa sen sisältämään kosteuteen nähden. Kaikki ilman sisältämä kosteus ei pysy kaasuna vaan kondensoituu vedeksi/jääksi pintoihin.

        Pomminvarma ratkaisu on tuloilman lämmitys, siis ulkoilmaa lämmitetään plussalle ENNEN konetta.

        Auttaa jäätymiseen varmasti, MUTTA sisältää pari pikku juttua:

        - mikäli lämmityskenno on vesipiirillä, pitää vesipiirissä kiertää glykolilitkut, muuten jäätyy kenno! glykoli puolestaan on syöpymistä lisäävää ainetta, siksi jäähdytysnesteessä on oltava suoja-aineita (jotka kuluvat ja joita on lisättävä jne) ts huollon tarve ja vuotojen riski kasvaa aina kun pelataan glykolin kanssa, myös lämmönsiirron hyötysuhde laskee, koska glykoli-vesi seos ei ole yhtä hyvä lämmönkuljetin kuin pelkkä vesi

        - kaikki tuloilmapuolella tehty lämmitys on lämmitystä käytännössä harakoille, ts. häipyy huonompana hyötysuhteena suoraan taivaalle - voipi tarkoittaa tehoina useita kilowatteja - näinä kalliin energian päivinä se lämmittää ok-asujan sydäntä, kun kilowatit katoaa pakkastaivaalle...

        elämä se on kallista.


      • jope
        lisää kosteutta kirjoitti:

        En usko ilmamäärän lisäämisen poistavan jäätymisongelmaa.

        Kumpi puoli siellä on nyt tukossa, tulo vai poisto?

        Jäätyminenhän johtuu siitä, että poistoilmaa jäähdytetään liikaa sen sisältämään kosteuteen nähden. Kaikki ilman sisältämä kosteus ei pysy kaasuna vaan kondensoituu vedeksi/jääksi pintoihin.

        Pomminvarma ratkaisu on tuloilman lämmitys, siis ulkoilmaa lämmitetään plussalle ENNEN konetta.

        Auttaa jäätymiseen varmasti, MUTTA sisältää pari pikku juttua:

        - mikäli lämmityskenno on vesipiirillä, pitää vesipiirissä kiertää glykolilitkut, muuten jäätyy kenno! glykoli puolestaan on syöpymistä lisäävää ainetta, siksi jäähdytysnesteessä on oltava suoja-aineita (jotka kuluvat ja joita on lisättävä jne) ts huollon tarve ja vuotojen riski kasvaa aina kun pelataan glykolin kanssa, myös lämmönsiirron hyötysuhde laskee, koska glykoli-vesi seos ei ole yhtä hyvä lämmönkuljetin kuin pelkkä vesi

        - kaikki tuloilmapuolella tehty lämmitys on lämmitystä käytännössä harakoille, ts. häipyy huonompana hyötysuhteena suoraan taivaalle - voipi tarkoittaa tehoina useita kilowatteja - näinä kalliin energian päivinä se lämmittää ok-asujan sydäntä, kun kilowatit katoaa pakkastaivaalle...

        elämä se on kallista.

        Mulla ei ole vesikiertoista lämmitystä vaan lattialämmitys sähkökaapelein.

        >Kumpi puoli siellä on nyt tukossa, tulo vai poisto?>
        Ei kumpikaan, kone vaan pätkii tuloilmaa pois päältä jo -5 asteessa että kenno ei jäähtyisi. -15 asteessa suhde on jtakuinkin: tuloilma 30s päällä 60s pois päältä. ja kovilla pakkasilla -30 näyttäisi kenno jäätyvän. Eli onko ILTO 400 koneesta jollain tietoa miten ongelman saa estettyä vai onko tosiaan kyse siitä että ko kone ei sovellu suomen pakkasiin.


      • pari kpl
        jope kirjoitti:

        Mulla ei ole vesikiertoista lämmitystä vaan lattialämmitys sähkökaapelein.

        >Kumpi puoli siellä on nyt tukossa, tulo vai poisto?>
        Ei kumpikaan, kone vaan pätkii tuloilmaa pois päältä jo -5 asteessa että kenno ei jäähtyisi. -15 asteessa suhde on jtakuinkin: tuloilma 30s päällä 60s pois päältä. ja kovilla pakkasilla -30 näyttäisi kenno jäätyvän. Eli onko ILTO 400 koneesta jollain tietoa miten ongelman saa estettyä vai onko tosiaan kyse siitä että ko kone ei sovellu suomen pakkasiin.

        Tuossa on nyt kyllä joku vika. Ei sen pitäisi vielä tuossa lämpötilassa pätkiä (-5 C). Teeppä sellainen temppu että tarkista suodattimet. Tarkista ulkoritilä ettei ole tukossa (se hyttysverkko pois sieltä). Kun olet nämä toimenpiteet tehnyt niin sitten otat sisäulkolämpötilamittarin ja laitat sen kennon poistopuolelle, mistä lähtee jäteilma katolle.

        Mulla on SUN AIR:n kuutiokone ja lukemat on:
        - ulkolämpötila -6,5 astetta
        - poistuva jäteilma 6,4 astetta
        - sisäilma on 22-23 asteista

        Tuon pätkimislämpötilan saa yleensä säädettyä. Itselläni se on säädetty aika pienelle ja kone alkaa pätkimään -15 - -20 välillä riippuen siitä käydäänkö ahkerasti suihkussa (se kosteus).

        Kuutiokoneessa kierrosten pudottaminen pakkasella aiheuttaa sen että kenno jäätyy helpommin. Kun laitat sen mittarin jäteilmaan niin huomaat miksi.


      • retu
        pari kpl kirjoitti:

        Tuossa on nyt kyllä joku vika. Ei sen pitäisi vielä tuossa lämpötilassa pätkiä (-5 C). Teeppä sellainen temppu että tarkista suodattimet. Tarkista ulkoritilä ettei ole tukossa (se hyttysverkko pois sieltä). Kun olet nämä toimenpiteet tehnyt niin sitten otat sisäulkolämpötilamittarin ja laitat sen kennon poistopuolelle, mistä lähtee jäteilma katolle.

        Mulla on SUN AIR:n kuutiokone ja lukemat on:
        - ulkolämpötila -6,5 astetta
        - poistuva jäteilma 6,4 astetta
        - sisäilma on 22-23 asteista

        Tuon pätkimislämpötilan saa yleensä säädettyä. Itselläni se on säädetty aika pienelle ja kone alkaa pätkimään -15 - -20 välillä riippuen siitä käydäänkö ahkerasti suihkussa (se kosteus).

        Kuutiokoneessa kierrosten pudottaminen pakkasella aiheuttaa sen että kenno jäätyy helpommin. Kun laitat sen mittarin jäteilmaan niin huomaat miksi.

        ittellä on pari kertaa kenno jäätynyt tänä talvena. Molemmilla kerroilla sulatin kennon ja jätin sen pienimmälle asetukselle eli ykköselle ( kone LTO 100 ). Ei oo vetänyt jäähän ei kerännyt kosteutta ikkunoihin. Talofirmasta jääräpäisesti neuvotaan pitämään kone kolmosella.
        Kun tätä neuvoa toteuttaa niin taatusti kenno jäätyy kovilla pakkasilla. Kävivät siis ensimmäisen jäätymisen jälkeen säätämässa tulo- ja poistoilmakanavia huonoin seurauksin.


      • jouni
        retu kirjoitti:

        ittellä on pari kertaa kenno jäätynyt tänä talvena. Molemmilla kerroilla sulatin kennon ja jätin sen pienimmälle asetukselle eli ykköselle ( kone LTO 100 ). Ei oo vetänyt jäähän ei kerännyt kosteutta ikkunoihin. Talofirmasta jääräpäisesti neuvotaan pitämään kone kolmosella.
        Kun tätä neuvoa toteuttaa niin taatusti kenno jäätyy kovilla pakkasilla. Kävivät siis ensimmäisen jäätymisen jälkeen säätämässa tulo- ja poistoilmakanavia huonoin seurauksin.

        Kenno jäätyy kun poistoilman kosteus tiivistyy
        kennoon ja poisto puolen lämpötila menee alle nollan. Eli tulo ilma on ottanut poistuvasta ilmasta niin paljon lämpöä että poistuva ilma menee nollan alapuolelle ja tiivistyvä kosteus jäätyy. tulo ilma pysähtyy yleensä kun poistuva ilma on n.2 astetta. poistuva ilma lämittää kennoa kun tulo ilma pois päältä(poistuvan ilman lämpötila nousee kun sen ei tarvii lämmittää tuloilmaa)ja kun seon tarpeeksi lämmintä lähtee tuloilma puhallin taas käynttiin. eli jos pätkii pienelläkin pakkasella on kennon hyötysuhde varmaan aika hyvä, ottaa kaiken lämmön poistoilmasta jos alkaa pätkiin nollan tuntumassa


      • Jenne
        jouni kirjoitti:

        Kenno jäätyy kun poistoilman kosteus tiivistyy
        kennoon ja poisto puolen lämpötila menee alle nollan. Eli tulo ilma on ottanut poistuvasta ilmasta niin paljon lämpöä että poistuva ilma menee nollan alapuolelle ja tiivistyvä kosteus jäätyy. tulo ilma pysähtyy yleensä kun poistuva ilma on n.2 astetta. poistuva ilma lämittää kennoa kun tulo ilma pois päältä(poistuvan ilman lämpötila nousee kun sen ei tarvii lämmittää tuloilmaa)ja kun seon tarpeeksi lämmintä lähtee tuloilma puhallin taas käynttiin. eli jos pätkii pienelläkin pakkasella on kennon hyötysuhde varmaan aika hyvä, ottaa kaiken lämmön poistoilmasta jos alkaa pätkiin nollan tuntumassa

        Mulla on ilto H410 kone, jonka kenno on jäässä kunnolla. Kenno jäätyy siltä puolelta johon johdetaan poistoilma huoneista, eikä kone oo ainakaan toistaiseksi pätkinyt kertaakaan. Jäätymisen tunnistin kyllä toimii kun laittaa sormen valokennon eteen valo ainakin sammuu.

        Valmistajalle kuulemma outo ilmiö tai ei ainakaan neuvoneet suoraan korjaus tai muutos toimenpiteissä.

        Saapa nähdä kuinka ilmanvaihdon käy pakkasten jatkuessa.


      • Jenne
        Jenne kirjoitti:

        Mulla on ilto H410 kone, jonka kenno on jäässä kunnolla. Kenno jäätyy siltä puolelta johon johdetaan poistoilma huoneista, eikä kone oo ainakaan toistaiseksi pätkinyt kertaakaan. Jäätymisen tunnistin kyllä toimii kun laittaa sormen valokennon eteen valo ainakin sammuu.

        Valmistajalle kuulemma outo ilmiö tai ei ainakaan neuvoneet suoraan korjaus tai muutos toimenpiteissä.

        Saapa nähdä kuinka ilmanvaihdon käy pakkasten jatkuessa.

        Kannattaa tarkastaa toimivatko molemmat puhaltimet. Jos poistopuhallin ei toimi, jäätyminen on todella tehokasta.


    • ilmanvaihtoa

      LVI-yritys ehdotti meille ko. laitetta. Onko ihmisillä enemmän käyttökokemuksia? Kannattaako laittaa vai olisiko jokin toinen laite parempi? Laite tulisi siis kylmään tilaan.

    • Reino Puuronen

      EN SUOSITTELE!

    • Kenno

      Siis onko mitään tehtävissä jos kenno jäätyy?! Vai onko se vaan normaalia ja sen kanssa pitää elää ja sulatella.. Täällä kone pätkii kyllä tuloa ja poistoa mutta silti sitä saa olla sulattamassa joka toinen päivä..

      • trty

        Onko ivputket eristetty vähintään 30 cm villalla? Onko kiertoilma käytössä?

        Ei mulla ilto440 jäädy -20 - -30 pakkasissakaan.


      • fasdfasdfdasfdsf
        trty kirjoitti:

        Onko ivputket eristetty vähintään 30 cm villalla? Onko kiertoilma käytössä?

        Ei mulla ilto440 jäädy -20 - -30 pakkasissakaan.

        Oletko tosiaan eristänyt 30 centttiä villalla? Putket pitänyt siis aluksi nostaa korkealle, jotta sekä ylä että alapuolelle mahtuu tuo 30cm?. Itse eristin tuloputken armaflexillä 5cm villaa puhallusvillat päälle ja poistopuolen 5cm villalla.


      • f43345
        fasdfasdfdasfdsf kirjoitti:

        Oletko tosiaan eristänyt 30 centttiä villalla? Putket pitänyt siis aluksi nostaa korkealle, jotta sekä ylä että alapuolelle mahtuu tuo 30cm?. Itse eristin tuloputken armaflexillä 5cm villaa puhallusvillat päälle ja poistopuolen 5cm villalla.

        Tuo 30cm on paroc top ohjelmalla laskettu arvo, jolla lämpöhäviöt ovat hyväksyttävät. Iv koneiden ohjeiden 20cm ei riitä kovimmille pakkasille.


    • fixu.

      Ei ole ongelmia kun en valinnut väärin, eli en ostanut ILTo 400:a.

      • anterooo

        Itselläni oli kennon lämpötilaa mittaava anturi taipunut, jolloin kenno oli kylmempi, kuin mitattu arvo. Laita lämpömittari kennoston päälle, joka mittaa ala ja ylä arvot. Tämän jälkeen, jos mahdollista säädä jäätymissuojan lämpötilaa.


    • Liiviripa

      Itselläni Ilto 400 econo pelittää jätymättä. -30asteen pakkasilla vain pysäyttelee tuloilmapuhallinta aika-ajoin. Paikkakunta Kainuu.

    • PDF tiedosto

      Voihan vee mitä kommentteja täällä taas on.Ainakin omassa on termostaatti säädin siellä sisäpuolella.Puolikuun muotoinen akseli,ja manuskassa se jo neuvotaan tuon lämpötila asento.Tää on yhtä p..aa nää suomi24 "ammattineuvojat" näin on ollu jo liian kauvan.LUKEKAA niitä manuaaleja käettömät.

    • 17+5

      Asenna se kiertoilmaputki ulkoilmaputkeen niin loppuu jäätyminen, kiertoilma lämmittää ulkoilmaa niin paljon että kenno ei enään jäädy.

    • ilman iltoa

      On se aika hupaisaa että ihmiset maksaa talostaan hirveitä summia, mutat eivät viitsi opetella talonsa tekniikkaa !!

      Miten se on mahdollista, luuleeko joku että se kalleus tekee siitä automaattisesti itsensä hoitavan !

      mitä hienompi laite sitä hienomman talonmiehen se vaatii.

    • Kypsynyt

      Swegon Ilto T10 ja ei ole mitään sääpeltiä. Meinaa vähän tuo tuloilma olla viileää välillä. Sääpeltiä ei kuulemma tarvitse asentaa, vaikka piirustuksissa se on sinne laitettu. Sama vastaus Swegonilta ja laitteen asentajalta (Kastelli)

      • 141

        Kypsyneelle: Minullakin on ollut ILTO 400 kymmenen vuotta ja ongelma on sama eli kylmä tuloilma pakkasilla.
        Kaaviokuvan mukaan ulkoilmayhteessä pitäisi olla BI-metallisäädin eli suomeksi sanottuna säätöpelti, joka ilmanvaihtojärjestelmää säädettäessä pitäisi olla teipattuna pystyasentoon.Säädön jälkeen säädinpelti pitäisi vapauttaa.
        Säätöpelti säätelee meikäläisen maalaisjärjen mukaan ulkoa tulevan ilman määrää ja jos se puuttuu kokonaan kuten minun ja Kypsyneen koneesta, pakkasella jälkiläämmitysvastuksen ja LTO-kennon tehot ei yksinkertaiseti riitä lämmittämään täysillä tulevaa kylmää ulkoilmaa.
        Jo -15 asteen pakkasella kattolautasesta tuleva ilma on 5-15 asteen välillä vaikka tuloilman lämpötilan säädin on 25 asteessa (isommalle ei saa).
        Kysynkin valmistjilta ja asentajilta: miksi peltiä ei tartte asentaa?
        Tekeekö tämä "asennusvirhe" yhdessä alimitoitetusta LTO-kennosta ja jälkilämmitysvastuksesta ILTO:sta täydellisen suden, sillä susihan se on.


      • Katoppakuule
        141 kirjoitti:

        Kypsyneelle: Minullakin on ollut ILTO 400 kymmenen vuotta ja ongelma on sama eli kylmä tuloilma pakkasilla.
        Kaaviokuvan mukaan ulkoilmayhteessä pitäisi olla BI-metallisäädin eli suomeksi sanottuna säätöpelti, joka ilmanvaihtojärjestelmää säädettäessä pitäisi olla teipattuna pystyasentoon.Säädön jälkeen säädinpelti pitäisi vapauttaa.
        Säätöpelti säätelee meikäläisen maalaisjärjen mukaan ulkoa tulevan ilman määrää ja jos se puuttuu kokonaan kuten minun ja Kypsyneen koneesta, pakkasella jälkiläämmitysvastuksen ja LTO-kennon tehot ei yksinkertaiseti riitä lämmittämään täysillä tulevaa kylmää ulkoilmaa.
        Jo -15 asteen pakkasella kattolautasesta tuleva ilma on 5-15 asteen välillä vaikka tuloilman lämpötilan säädin on 25 asteessa (isommalle ei saa).
        Kysynkin valmistjilta ja asentajilta: miksi peltiä ei tartte asentaa?
        Tekeekö tämä "asennusvirhe" yhdessä alimitoitetusta LTO-kennosta ja jälkilämmitysvastuksesta ILTO:sta täydellisen suden, sillä susihan se on.

        Se pelti on se asennusvirhe, eikä sen puuttuminen. Jos poisto pyörii normaalisti ja tuloilmaa rajoitetaan sillä pellillä, korvausilmaa täytyy tulla kuitenkin vastaava määrä jostain sinne asuntoon, rakenteiden läpi, savuhormin kautta, postiluukusta. Joskus aikoinaan sitä peltiä johonkin koneisiin valmistajat laitto, ei laita enää....

        Jos koneelta lähtee oikeasti vstuksella lämmitettyä 25 asteista ilmaa ja venttiilistä tulee 5, sulta puuttuu eristeet kanavista.
        Tarkista nyt ensin vaikka se ylilämpösuoja ja kesäpellin asento jos siitä ILTOsta nämä löytyy, sitten katot että molemmat puhaltimet pyörii ja katot että suodattimet on puhtaat.


    • kiekkokoneellinen

      Kun koneessa on pyörivä kiekko ei ole ongelmia jäätymisistä ja hyötysuhde on parempi kuin kennossa.MOT.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe