Amerikassa, jossa kaikki on suurta, näyttää kuorma-autojen (myös yhdistelmien) suurin sallittu paino olevan 80000 naulaa eli noin 36000 kg. Ovatko Suomen tiet, autot ja sääolosuhteet niin paljon paremmat, että täällä voidaan ajaa lähes kaksi kertaa painavammilla yhdistelmillä.
Kuorma-autojen
12
2367
Vastaukset
Suomessa kuskit ovat vähintää kaksi kertaa parempia ajamaan. Siksi meille sallitaan kovemmat kokonaispainot.
- kuormat
kovempi vauhti.Amerikassa rekkojen nopeus n.110 km/h.Voitaisiinhan sitä Suomessakin siirtyä samoihin nopeuksiin.
- ilmiö
Heh. Olisi siis ainoa maa, jossa rekoilla saa ajaa kovempaa, kuin henkilöautoilla...
- akselimassaa
Kyllä vaan tuntuu antavan tie periksi. Sen verran pahoja painumia siellä täällä, jotta luulisi päättäjienkin jossain vaiheessa havahtuvan.
Muistattekos muuten, että tämä nykyinen 60 tonnia sallittiin aluksi vain talvikaudelle!
Eihän toki 60 tonnista voida enää luopua, mutta sen voisi jakaa useammalle akselille.- Rekka pete
Voisi jakaa useammalle eri akselille jotka olisivat muissa yhdistelmissä.
- stycke
Johan sitä jaettiin useammalle akselille. Korjatkaa jos olen ihan väärässä, mutta aiemmin mentiin 56t massalla 6 akselilla, nyt 60t massaan tarvitaan 7, moni käyttää vapaaehtoisesti 8 ja jopa 9 akselia.
- voitaas
nostaa 3-akselisen kokonaispaino 28 tonniin niinkuin ruotsissa ja neliakselisen sinne 34 tonniin, perävaunujen kokonaispainoja ei tarvii nostaa enää yhtää, tyyliin 42 tonnin 5-akselinen kärry, siihenkin kun lyö kärriin eka kantavuuden edestä ja loput nuppiin niin kyllä se kärri alkaa ajaa ratin asemaa ainaskin talvella, no oli vähän kärjistetysti mutta kumminkis idea tuli varmaan selville
- vaikka
pakettiautolla kaikki tavarat!Kuinkahan sit naama laitetaan kun kaikki tämä ylimääräinen lisätään kuluttajahintoihin?Ja mihinkä se kaikki automäärä mahdutetaan kun nyt jo kirotaan et tavaraliikenne tukkii tiet???
- rahti78
vaikka kirjoitti:
pakettiautolla kaikki tavarat!Kuinkahan sit naama laitetaan kun kaikki tämä ylimääräinen lisätään kuluttajahintoihin?Ja mihinkä se kaikki automäärä mahdutetaan kun nyt jo kirotaan et tavaraliikenne tukkii tiet???
rakennetaan vaan lisää junaratoja ympäri maakuntia ja siirretään autokuskit veturikuskeiks :)
- painorajoitukset
Niinhän se menee. Vetoautot tehdään muiden maiden rajoitusten mukaan ja jotta saataisiin 60 tonnia tien päälle, tarvitaan suuremmat perävaunut. Ne valmistetaan Suomessa, ei itse kuorma-autotehtaissa. Seurauksena perävaunu on painavampi kuin vetoauto. Painorajoituksista vielä, Ruotsi 56 t, Norja ja Alankomaat 50 t, Iso-Britannia 38 t, muut Euroopan maat 44 t. Suomi on selvästi kärjessä.
- se menny
painorajoitukset kirjoitti:
Niinhän se menee. Vetoautot tehdään muiden maiden rajoitusten mukaan ja jotta saataisiin 60 tonnia tien päälle, tarvitaan suuremmat perävaunut. Ne valmistetaan Suomessa, ei itse kuorma-autotehtaissa. Seurauksena perävaunu on painavampi kuin vetoauto. Painorajoituksista vielä, Ruotsi 56 t, Norja ja Alankomaat 50 t, Iso-Britannia 38 t, muut Euroopan maat 44 t. Suomi on selvästi kärjessä.
Ruotsissa sallitaan 60t kokonaispaino
- stycke
painorajoitukset kirjoitti:
Niinhän se menee. Vetoautot tehdään muiden maiden rajoitusten mukaan ja jotta saataisiin 60 tonnia tien päälle, tarvitaan suuremmat perävaunut. Ne valmistetaan Suomessa, ei itse kuorma-autotehtaissa. Seurauksena perävaunu on painavampi kuin vetoauto. Painorajoituksista vielä, Ruotsi 56 t, Norja ja Alankomaat 50 t, Iso-Britannia 38 t, muut Euroopan maat 44 t. Suomi on selvästi kärjessä.
Kyllä Ruotsissa 60t on se suurin normaali kokonaismassa. Alankomaissa on koekäytössä muutama sata moduliyhdistelmää ja olettaisin painorajan niilläkin olevan 60t, mutta varmaksi en osaa sanoa.
Niitä vetoautoja saisi kyllä sieltä tehtailta pidempinä ja useampiakselisina, mutta kun lisäät akselin jotta saisit auton ja kärryn massojen suhdetta tasaisemmaksi eli turvallisemmaksi, Suomen alati viisas ja valpas verottaja rankaisee siitä isommalla käyttövoimaverolla. Nykyisistä moduliyhdistelmistä monessa tapauksessa käytetään dollyn eli apuvaunun päällä olevaa puoliperävaunua, joita kyllä syntyy tehtaissa ympäri Euroopan, ja puolikkaan ja vasikan muodostamia modulivirityksiä saa about sellaisenaan myös mantereelta, korkeintaan joutuu vetovarustuksen lisäämään puolikkaaseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai949367Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki694864Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.414531Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit592887Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j82088Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1001576- 411354
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441276Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota471276Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641242