onko kokemuksia kuiva-, komposti-, tai erottelevan käymälän käytöstä(biolan.ekolet tms.) sisätiloissa.suunnitteilla vanhaan hirsitaloon sisävessa mutta ei vesiwc.
kuivakäymälä sisälle
6
7440
Vastaukset
- laita ovi
mieluimmin eteisestä kuin olohuoneesta.
Tai suoraan kuistille komeroon ja se pytty sinne alle. - emmi
Biolanin Naturum on varsinainen kärpästehdas,
muutoin kyllä vesivessan voittaa.- ekoteko
Rakennamme haja-asutusalueelle ja olemme harkinneet kompostivessan laittoa. Minä olisin myös kiinnostunut kuulemaan kokemuksia eri malleista. Luin että Separett Villa 9000 olisi hyvä. Onko kenelläkään kokemuksia Ekoletista?
- peltosirkku
Olen tehnyt itse kahdesta kuution muovisäiliöstä yhdistämällä kompostikäymälän säiliön. Asumme haja-asutus alueella ja talomme on 2-kerroksinen rinnetalo. Kompostisäiliö on alemman kerroksen varastotilassa ja istuinosa on ylemmän kerroksen (sisääntulokerros) kuistilla olevassa käymälässä. Säiliön pohjassa on poistoaukko ylimääräiselle nesteelle, josta putki lattiakaivoon. Säiliön pohjaa kiertää salaojaputki, jonka pää nousee ylös tuuletusaukkoon. Käymälä on ollut käytössä 2 vuotta. Kärpäsiä ei ole, jos kaikki pelaa hyvin ja hajuttomasti. Tarkkaa hintaa en osaa sanoa. Istuimen ostin Virosta, jonka hinta oli n. 20 euroa ja säiliöt maksoivat ehkä saman verran.
- Putsifriikki
Nämä kuivakäymälät ovat hieno idea omakotitaloissa ja kesämökeissä, ehkä muuallakin.
Onhan tietysti aivan hullua sotkea tavara veteen ja sitten johtaa seos kalliiseen koneeseen muutaman metrin päähän puhdistettavaksi, ts. erottaa tavara vedestä. Mutta on eräs ongelma.
Nykyisin kaikissa toileteissa (vessoissa, tualeteissa, huusseissa, WC:issä, käymälöisssä, miten vain) on ns. bidee-suihku.
Sen tarkoitus on, että pylly pestään vessassa käynnin jälkeen, ja sitten pylly vain kuivataan paperilla, tai miksei vaikka kangaspyyhkeellä. Pyllyn pesemisestä on monta etua. Tärkein on se, että tämä on paras keino välttää peräpukamat. Peräpukamia syntyy, kun pylly jää aina likaiseksi (varsinkin anusreiän sisäpuolelta), ja reikää hangataan kerran toisensa jälkeen paperilla. Toiseksi tärkein etu on, että sekä pylly että kalsarit pysyvät puhtaina. Ei jää ruskeita tahroja.
Pyllyn pesemiseen tarvitaan vettä, ja vesi päätyy tietysti pyttyyn. Sitä kuluu varmaan aika paljonkin kerrallaan, kun putsaa peppua ja kaivaa kakanjäämät sormella pyllynreiästä.
Miten ratkaista tämä ongelma kuivakäymälässä? Yksi keino on tietysti laittaa kuivakäymäläpytyn viereen bidee-allas suihkuineen, jonka päälle siirrytään varsinaisen päkistyksen jälkeen peppua pesemään (tietysti voi yrittää istua vaikka käsien pesuun tarkoitetun lavuaarin päälle, mutta se on vain tilapäisratkaisu eikä sovellu standardisysteemiksi). Pesuvesi voitaneen luokitella ”harmaaksi” eikä ”mustaksi”. Toinen keino on se, että keräyssäiliö ja sen biologiset toiminnot suunnitellaan niin, että siihen voi huoletta laskea pepunpesuvedet.
Tässä ongelma kuivakäymälöiden kehittäjien ratkaistavaksi. Itse joudun nyt – kun olen ympäristösyistä käynyt kakalla talon ulkohuussissa enkä vesivessassa – vetämään housut esipuhdistuksen jälkeen ylös, sulkemaan vyön, asettelemaan paidan, ottamaan ilmeen ja siirtymään muina miehinä sisälle vesivessaan pesuhommiin. - kylpaskjauhtaan
Naapuri vaihtaa 10-vuotta käytetyn kuivakäymälän tilalle normaalin vesivessan.
Vieraat ei tykkää. Paska ei muutu mullaksi vaikka 4-osastoinen. Tyhjennys 4-vuoden välein. Sähkökatkon aikana paska haisee talossa.
Kuivakäymälät on tarkoitettu rakennuslupaa varten. Lopputarkastuksen jälkeen sinne tehdään aina valkoihoisille tarkoitetetut sydeemit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216805Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562323- 1471877
- 851271
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981075- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91971- 33863
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon154789