ONko ovien aukeamissuunnilla väliä? Kirjastot aukeaa luultavasti aina olohuoneeseen ja kodinhoitohuoneet kodinhoitohuoneeseen? Voiko makuuhuoneen ovet aueta makuuhuoneeseen tai aulaan? Käytännön kokemuksia?
Ovien aukeamissuunnat
13
15521
Vastaukset
- se riippuu
siitä, missä ovi on vähiten tiellä, kun se on avattu. Sen jälkeen voidaan miettiä muita näkökriteereitä.
Laittaa ne avautumaan niinkuin parhaimmaksi näkee...:)
- suomi rakentaa
Suomessa perinteisesti ulko-ovi aukeaa ulospäin (lakisääteinen joissain tapauksissa), samoin kuin vessan ja kylppärin ovet. Keskieuroopassa taas juuri päinvastoin. Siellä sitten niitä ovia yrittää nykiä aina väärään suuntaan auki, kun on täällä tottunut tuohon tiettyyn aukeamissuuntaan.
Makkarien ja muiden huoneiden ovet taas aukeavat miten milloinkin. Yleensä makkarit aukevat makkarin suuntaan. Perustelu lienee se, ettei ovea makkarin puolelta avatessa kampita oven ohi hipsivää perheenjäsentä. Lisäksi ovien avautumissuuntaan vaikuttaa valokatkaisijan paikka (ja toisin päin) Katkaisija on yleensä oven kahvapuolella ja -korkeudella. Jos ei ole, niin hirveeksi kopeloimiseksi menee katkaisijan löytäminen.
- mh:n ovi
pitää olla 10 ovi jos se aukeaa vain 90 astetta.
- olevat ovet
oltava myös 10, jos ne eivät avaudu kuin 90 astetta? Jos niin miksi?
- koska portaiden
olevat ovet kirjoitti:
oltava myös 10, jos ne eivät avaudu kuin 90 astetta? Jos niin miksi?
pitää täyttää määräykset niin luulisin että myös yk:n virallisten asuinhuoneiden ovien myös. Voi olla myös harkintakysymys, vaivaisia tuskin helposti asutetaan vinttihuoneissa.
- Edellinen kirjoittaja
koska portaiden kirjoitti:
pitää täyttää määräykset niin luulisin että myös yk:n virallisten asuinhuoneiden ovien myös. Voi olla myös harkintakysymys, vaivaisia tuskin helposti asutetaan vinttihuoneissa.
talossa olet nähnyt sellaiset portaat, että vinttiin pääsee pyörätuolilla? Minä en ainakaan ole sellaisia koskaan nähnyt, mutta tiedän yhden talon, johon on varattu tila hissille.
Tuosta oviasiasta on kyllä henkilökohtaista kokemusta. Jyväskylän maalaiskunnassa rakennustarkastaja vaati (90 luvulla) WC:n oveksi 9 , vaikka yläkertaan meni vain jyrkät kierreportaat.
Ei onneksi puuttunut niihin, koska talo oli jo tehty ja portaat tilattu. - HISSU
Edellinen kirjoittaja kirjoitti:
talossa olet nähnyt sellaiset portaat, että vinttiin pääsee pyörätuolilla? Minä en ainakaan ole sellaisia koskaan nähnyt, mutta tiedän yhden talon, johon on varattu tila hissille.
Tuosta oviasiasta on kyllä henkilökohtaista kokemusta. Jyväskylän maalaiskunnassa rakennustarkastaja vaati (90 luvulla) WC:n oveksi 9 , vaikka yläkertaan meni vain jyrkät kierreportaat.
Ei onneksi puuttunut niihin, koska talo oli jo tehty ja portaat tilattu.MEILLÄ ainakin pääsee rullatuolilla, miksi ei pääsisi!!!
- olla
Nykymääräysten mukaan esteettömässä kodissa riittä vapaa leveys 800mm eli 9:n ovi riittää (RakmkG1). Julkisissa vaaditaan hygienia tiloihin vapaata aukkoa 850mm eli vaatii 10: oven (RakmkF1)
- Kukin tavallaan
-Meillä makuuhuoneiden ovet aukeavat kaikki "sisälle" päin. Aulassa olisi melkoinen ovi-meri jos kaikki aukeaisivat ulospäin. Eikä niitä ovia kuitenkaan pidetä aina kiinni, ainakaan meillä.
-Tuulikaapin ovi aukeaa aulaan päin (käytäntö).
-Ja poikkeuksellisesti KHH:n ovi aukeaa keittiöön päin. -Miksi? Kodinhoitohuoneessa on kaappeja kahdella seinällä, joten ovi olisi edessä kun kaappeja auotaan ja toiseksi siksi koska nyt se ovi pysyy taatusti kiinni, eikä jää auki. (Olen usein saanut "ihastella" pyykkikasoja yms. taloissa joissa ovi aukeaa toiseen suuntaan ja jää yleensä aina auki.) Mutta jos KHH on toisen muotoinen esim. 4x4m, niin silloin oven aukeamissuunnalla ei varmaankaan ole niin suurta merkitystä... - isolasinen
, kuin että saunan ovi ei saa avautua kuin ulos päin saunasta. Hullujen saunojien syytä kait... Tosin yhdessä kylpylässä pisti juuri ko. kohta silmään.
Ja saunaankin se ysin ovi sitte. Eikä oo pahan näkönen kun laittaa pitkän puisen kahvan. Nupilla saattas olla höntin näkönen. - sisäänpäin
Muuten tulee ahdasta, varsinkin lapsiperheessä. Yhdestä omistusasunnosta oli pakko kääntää ympäri kun ei kertakaikkiaan mahtunut nelihenkinen perhe sisään ostoskassien kanssa. Nykyisessä vuokra-asunnossa tuulikaapin ovi on sitten koko ajan auki, koska aukeaa ulospäin.
- olla ovea ollenkaan?
Hanki kunnollinen ulko-ovi ja pärjäät yhdellä ovella
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1721147
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132857- 84793
- 51738
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?37551Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55549Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä296538Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t216500Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45492- 49487