Palstan uusi nimi

öhröm

10

725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voida

      puhua ihan vain Suomalaisista?

      • virheellinen nimi

        kainulaiset eivät ole suomalaisia


      • Juuso
        virheellinen nimi kirjoitti:

        kainulaiset eivät ole suomalaisia

        Lainaan tuohon loppuun omaa tekstiäni. Tuskin voidaan väittää nyky kveenejä mitenkään pelkästään 1000 vuotta vanhojen esi-isien jälkeläisiksi.

        Varmasti kveenejä tuli Norjan rannikolle nykyisen Kainuun alueeltakin.
        Ajallisesti näitä "kveenejä" meni/tuli Norjaan useaan otteeseen. Ensimmäiset "kveenit" nyky-Suomen alueelta nyky-Norjan rannikolle menivät sinne useita tuhansia vuosia sitten. Arvattavasti 6000...8000 vuottaa sitten ja sekaantuivat paikallisiin alkuasukkaisiin ns. Komsakulttuuriinkin.
        Ja varmaan senjälkeen aina silloin kun tuli Suomessa nälkä. Saamelaisethan olivat jo siellä kuin kotonaan.
        1600-luvulla suomalaiset (savolaiset) joutuivat siirtymään Norjan "suomalaismetsiin" samaan tapaan kuin siirtyivät Ruotsin suomalaismetsiin tai osa Venäjän suomalaismetsiin (Tverin alue).
        1700/1800-luvun vaihteessa Norjasta löydettiin mm. kuparia ja sinne ryntäsi suomenkieleistä porukkaa "Kvenlandista". Eli nykyisen Perämerenkaaren alueelta, ja varmaan meni nyky-Kainuunkin alueelta. Nämä menivät erityisesti Tromssan-Altan väliselle alueelle. Englantilaisten johdolla sitten suomalaiset ryömivät norjalaisissa kaivoksissa ja hankkivat niukan elantonsa. Toivat he toki mm viljelykulttuurin mukanaan aikaisempaan kalastus- ja poro-yhteiskuntaan. Muutamat kveenit harjoittivat jopa bisnestä myyden viinaa norjalaisille ja saamelaisille.
        Seuraava ryntäys tapahtui 1800-luvun puolivälissä, jolloin erityisesti Kainuun porukka lähti nälkää pakoon ja meni Vesisaaren-Petsamon suuntaan.
        No, sitten tapahtui tietysti norjalaisten kansallinen herääminen ja ryhdistäytyminen ja kaikki suomalaisperäinen pyrittiin tuhoamaan ja hävittämään. Vaarahan oli ilmeinen, että Suomi alkaa vaatia itselleen kaikkia noita suomalaisalueita. No juurilleen ei kukaan mitään voi.
        Sitten 1920-,60-ja 70- luvulla meni erinäisistä syistä suomalaisia Norjaan joko kokonaan tai pelkästään kesätöihin, sekä kalatehtaisiin että öljynporauslautoille.
        Ja viimeisenä ryntäyksenä on sairaanhoitajien ja lääkärien joukkomuutto Norjaan 2000-luvun alussa.
        Jotta silleen.
        No nythän näyttää sitten siltä, että he eivät enää pidä nimestä kveeni ja kveeninkieli, vaan haluavat olla kainuja ja kainunkielisiä. Kveeni kun on norjalainen antama nimi. Myöskään heitä ei saa nimittää nimellä meä tai meänkieli. Vaikeata tuo identiteetin omaksuminen on!
        Me suomalaiset tietysti voimme nimittää näitä muuttaneita vaikkapa pelkästään norjansuomalaisiksi tai elintasopakolaisiksi.    


      • kainulainen rotukirjoilla
        Juuso kirjoitti:

        Lainaan tuohon loppuun omaa tekstiäni. Tuskin voidaan väittää nyky kveenejä mitenkään pelkästään 1000 vuotta vanhojen esi-isien jälkeläisiksi.

        Varmasti kveenejä tuli Norjan rannikolle nykyisen Kainuun alueeltakin.
        Ajallisesti näitä "kveenejä" meni/tuli Norjaan useaan otteeseen. Ensimmäiset "kveenit" nyky-Suomen alueelta nyky-Norjan rannikolle menivät sinne useita tuhansia vuosia sitten. Arvattavasti 6000...8000 vuottaa sitten ja sekaantuivat paikallisiin alkuasukkaisiin ns. Komsakulttuuriinkin.
        Ja varmaan senjälkeen aina silloin kun tuli Suomessa nälkä. Saamelaisethan olivat jo siellä kuin kotonaan.
        1600-luvulla suomalaiset (savolaiset) joutuivat siirtymään Norjan "suomalaismetsiin" samaan tapaan kuin siirtyivät Ruotsin suomalaismetsiin tai osa Venäjän suomalaismetsiin (Tverin alue).
        1700/1800-luvun vaihteessa Norjasta löydettiin mm. kuparia ja sinne ryntäsi suomenkieleistä porukkaa "Kvenlandista". Eli nykyisen Perämerenkaaren alueelta, ja varmaan meni nyky-Kainuunkin alueelta. Nämä menivät erityisesti Tromssan-Altan väliselle alueelle. Englantilaisten johdolla sitten suomalaiset ryömivät norjalaisissa kaivoksissa ja hankkivat niukan elantonsa. Toivat he toki mm viljelykulttuurin mukanaan aikaisempaan kalastus- ja poro-yhteiskuntaan. Muutamat kveenit harjoittivat jopa bisnestä myyden viinaa norjalaisille ja saamelaisille.
        Seuraava ryntäys tapahtui 1800-luvun puolivälissä, jolloin erityisesti Kainuun porukka lähti nälkää pakoon ja meni Vesisaaren-Petsamon suuntaan.
        No, sitten tapahtui tietysti norjalaisten kansallinen herääminen ja ryhdistäytyminen ja kaikki suomalaisperäinen pyrittiin tuhoamaan ja hävittämään. Vaarahan oli ilmeinen, että Suomi alkaa vaatia itselleen kaikkia noita suomalaisalueita. No juurilleen ei kukaan mitään voi.
        Sitten 1920-,60-ja 70- luvulla meni erinäisistä syistä suomalaisia Norjaan joko kokonaan tai pelkästään kesätöihin, sekä kalatehtaisiin että öljynporauslautoille.
        Ja viimeisenä ryntäyksenä on sairaanhoitajien ja lääkärien joukkomuutto Norjaan 2000-luvun alussa.
        Jotta silleen.
        No nythän näyttää sitten siltä, että he eivät enää pidä nimestä kveeni ja kveeninkieli, vaan haluavat olla kainuja ja kainunkielisiä. Kveeni kun on norjalainen antama nimi. Myöskään heitä ei saa nimittää nimellä meä tai meänkieli. Vaikeata tuo identiteetin omaksuminen on!
        Me suomalaiset tietysti voimme nimittää näitä muuttaneita vaikkapa pelkästään norjansuomalaisiksi tai elintasopakolaisiksi.    

        Ei pidä höpinäsi paikkaansa paskaakaan.

        Ei ole muuttoliike mennyt Kainusta kohti Norjan vuonoja vaan päinvastoin.

        Yksi omista esi-isistäni oli tänne muuttanut Norjan vuonojen rannoilta. Olen siis osin norjalaista (viikinkien) sukua.

        Näin on näppylät vaikkei nämä faktat suomi-fanaatikoille oikein meinaa kelvatakaan.

        Nälän perässä Torniolaaksosta on ylön harvoin tarvinnut mihinkään lähteä. On tämä sen verran hyvää viljeysseutua vaan.


    • 1000 -luvulla

      Itämeren suomalaiskansoja oli 1000-luvulla useita!

      Kaikista läntisimpänä elivät Kainulaiset eli Kveenit. heillä oli jopa oma kuningaskunta. Muita olivat suomalaiset, hämäläiset, karjalaiset ja vepsäläiset. Etelässä virolaiset, liiviläiset ja vatjalaiset...

    • ihmettelelijä

      kyllä ootta ihan suomalaisia junttia ihan tuo teijän puhe kielikin minusta kuulostaa suomelta on se kumma kun ihminen yrittää olla jotain muuta mitä se ei ole hah että naurattaa

      • struntprat

        Kieli lienee murre ?

        Ei kukaan murteita junteiksi Suomessa sano ?


    • taas kerran
      • kummaksuja

        Taitaa olla kuollut lehti kun uusimmat uutiset on viime vuodelta...


      • Anne-Mari

        Mikä Ruijan alueella on isompi asukaskeskittymä ja mitkä muut paikkakunnat siellä ovat kiinnostavimpia vierailla? Haaveissa käydä myös kesällä siellä. Onko Pykeija suurin paikka? Toivottavasti ei kysymykset osoita kovin suurta tietämättömyyttä virheellisyyksinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1766
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      693
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      166
      531
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      25
      497
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe