mitä mieltä...

murmelinpapana

... te olette abortista? siis wiccana ja ihmisenä...

ite oon sitä mieltä, että jokainen elämä on kallis arvoinen ja siksi vastustan aborttia, mutta se voi olla hyväksyttävää, jos se uhkaa äidin terveyttä. lapsenhan voi vaikka antaa adoptoitavaksi. mutta tietty abortin voi tehdä omasta mielestäni siihen asti, kun solut eivät ole vielä alkaneet erikoistua... en kyllä muista, että millon ne alkoi erikoistumaan... :)

hmm... ja jos joku ihmettelee tällaista kysymystä nyt näin yhtä äkkiä, niin voi pitää tätä vaikka epätoivoisena tekona saada tällekin palstalle vähän keskustelua... siis muutakin, kuin tota yleistä kyselyä tyyliin "millasia loitsuja teillä on?"... ei sillä, että semmosia keskusteluja ei sais olla... tarkotin vaan, että ois mukavaa puhua vähän muustkin, niin kuin wiccalaisen moraalista näin hienosti sanottuna... :)

however... kaikille oikkeen hyvää päivän jatkoa!

T: Murmeli

9

792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AROSUSI-09

      mutta sallittakoon vähäosaisille.Multa pikkusisko lähti pois edes syntymättä koskaan ja häntä ikävä,mutta...shit happens.Jossain vaiheessa ikuisuutta nähdään kuitenkin.Meillä ei ole kiirettä.

    • korpin-kynsi

      Elämä on jotain ainutlaatuista - hetkellinen osa luonnon kiertokulkua.Kaikki elämän riistäminen on mielestäni väärin,mutta tämä aborttikysymys pistää kyllä miettimään.Minustakin abortti on oikeus tehdä, jos lapsen saaminen uhkaa äidin terveyttä ja etenkin raiskauksen uhreilla on mielestäni täysi oikeus siihen.

      Itse en kuitenkaan aborttia kannata kuin noissa harvoissa ääritilanteissa,sillä se ei ole luonnonmukaista.

      Lapset ovat rikkaus ja lastenoikeuksista on huolehdittava, jokaisen tulisi saada tavata omat biologiset vanhempansa, jos heidät on abortin sijasta annettu adobtoitavaksi.

      Eipä tässä muuta:)

    • luminara

      Mielestäni abortti on sallittavaa jos siihen on todella hyvä syy (esim. äidin tai lapsen teesveys vaarantuisi tai toinen/molemmat saattaisivat kuolla synnytykseen) Itse en kyllä välttämättä varmastikaan pystyisi tekemään aborttia, se on kuitenkin elävä olento jo alusta asti...

    • Wicca-nainen

      En hyväksy aborttia ehkäisykeinona, enkä sitä että siihen päädytään liian löyhin perustein.
      Hyväksyn sen kuitenkin silloin jos elämäntilanne on sellainen että lapsen olisi parempi olla tulematta tähän maailmaan.
      Jokaisella on oikeus syntyä toivottuna ja rakastettuna. Jos vanhemmat eivät pysty ottamaan lasta vastaan eivätkä pystyisi hänestä kunnolla huolehtimaan,
      abortti on silloin kahdesta pahasta se pienempi.
      Samoin lääketieteellisistä syistä.
      Mikäli tuleva lapsi olisi niin vakavasti sairas että hänen elämänsä tulisi olemaan lyhyt ja mahdollisesti täynnä kipua ja tuskaa, tarpeeksi aikaisessa vaiheessa tehty abortti olisi varmasti armeliaampi vaihtoehto kaikille osapuolille.

      • Anoriel

        vaikea vastaus. Joku mainitsi tässä sairaista ja kärsivistä lapsista... Luulen, että kirjoittaja tarkoitti esim. vakavasti kehitysvammaisia tms,mutta kerronpa tämän nyt kuitenkin: Minulla todettiin ennen syntymääni sydänvika, kylläkin vasta 34.llä raskausviikolla, jolloin abortti ei enää olisi tullut kysymykseen. Ja syntymäni jälkeen ilmaantui kaikenlaisia komplikaatioita, eivätkä lääkärit uskoneet minun selviävän. Olin pitkään sairaalassa ja kärsin kyllä, ja läheiseni myös. Ja silloinkin kun en ollut enää kuoleman vaarassa, lääkärit sanoivat että minulla voi olla aivoissa pahasti jotakin vialla, ja että se, pääsenkö edes kouluun, on epävarmaa. No, nyt olen 9 luokkaa päättävä 15 -vuotias. Ja elän täysin normaalia elämää. Siis, miettikää ihmiset, jos sydänviastani olisi saatu tietää aikaisemmin, ja olisikin päädytty aborttiin...(jota lääkärit olisivat suositelleet) Pähkinänkuoressa: minusta vakavakaan sairaus ei ole abortin syy, ellei se vaaranna äidin henkeä.


    • Poison

      Hyväksyn abortin kaikissa tapauksissa, vaikka mitenkään positiivinen asia se ei missään tapauksessa ole. Vaikea päätös, jota jokainen varmasti miettii joskus vaikka ei tuollaiseen tilanteeseen ajautuisikaan jossa abortti pitäisi tehdä. Arvostan elämän laatua sen kestoa enemmän, toisin kuin eräät kristilliset fundamentalistit joiden mielestä ihminen on pakko pitää hengissä keinotekoisesti loppuun asti vaikka kuinka kärsisi. Jokaisella on oikeus syntyä tänne vapaana, rakastettuna, toivottuna ja mieluiten terveenä. Aina nämä kohdat eivät täyty, ja joskus vain voi olla parempi olla näkemättä päivänvaloa. Tietyssä tilanteessa abortti voi olla osoitus välittämisestä.

    • hipsu

      Moikka, mä oon sitä mieltä abortista että se on minun mielestä tyhmä idea.Yks likkakaverini haluaisi tehä sen mutta en tiiä et miksi se haluaa tehä sen.Miksei se pidä lapsista?
      Mun mielestä ne ovat ihania.
      Kaikki lääkärit ei suostu tekee sitä.
      Miettikää ja kommentoikaa mulle mielipiteenne.

      • lilylioneye

        eivät pidä lapsista. Eikö silloin ole parempi tehdä abortti, kuin hommata elämäänsä lapsi, jota pahimmassa tapauksessa vihaa?

        Yleisesti hyväksyn abortin jos sille on hyvä syy.


      • taivaansielu
        lilylioneye kirjoitti:

        eivät pidä lapsista. Eikö silloin ole parempi tehdä abortti, kuin hommata elämäänsä lapsi, jota pahimmassa tapauksessa vihaa?

        Yleisesti hyväksyn abortin jos sille on hyvä syy.

        Mielestäni Suomen aborttilainsäädäntö on liian löysä ja sitä pitäisi tiukentaa. Abortti mielestäni sallittasiin siinä tapauksessa, jos raskaus on saanut alkunsa raiskauksessa tai raskaus uhkaa äidin tai/ja tulevan lapsen henkeä tai merkittävällä tavalla elämänlaatua (esim. kohdun ulkopuolinen raskaus). Ns. kehityisvammaisten lasten abortoimisesta en ole vielä osannut muodostaa mielipidettäni. He kuitenkin ovat eläviä ja tuntevia ihmisiä, jotka pystyvät elämään täysipainoista elämää, vaikka vanhemmille tuleekin merkittävä taakka ko. lapsen huoltamisesta.
        Ehkäisyn pettäessä en oikein tiedä, olisiko abortti sallittu. Kuitenkin monet voivat väittää, että ehkäisy on pettänyt, vaikka ehkäisyä ei olisi ollenkaan ollut. Aborttia en missään nimessä hyväksy ehkäisykeinona! (Minun mielestäni teinitohelot saisivat oppia kantamaan vastuunsa, laitetaan vaikka jalkapuuhun kirkonmäelle syljeksittäviksi!) Toisaalta kun kaksi ihmistä harrastaa seksiä, heidän tulee olla tietoisia mahdollisista "seuraamuksista", eli sukupuolitaudit, raskaus yms. ja pystyä kantamaan ne. Liian monet harrastavat nykyään seksiä huvittelunhaluisina miettimättä seuraamuksia teoilleen.
        Olen siis kielteisellä kannalla aborttiin monessa eri asiassa, näin yhteenvetona.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      38
      2963
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      11
      2011
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1463
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1355
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1321
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1231
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1151
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1085
    9. 22
      1047
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1044
    Aihe